Umowa najmu - kaucja/wypowiedzenie

Data: 2011-12-19 03:43:17
Autor: lb
Umowa najmu - kaucja/wypowiedzenie
Witam,
Chciałbym zapytać jak wygląda zwrot kaucji po najmie w praktyce. Co
kwalifikuje sie jako uszkodzenie, a co jako "zużycie wynikające z
normalnego korzystania"?
Kto ustala co jest czym?
Czy np plamy na scianie podpadają pod uszkodzenie czy pod zuzycie?
Zakładamy ze plamy zostały zrobione w okolicy blatu w kuchni i są np z
rosołu ;)
Jak określić co się kawalifikuje, a co nie?

I tak z innej beczki: czy w umowie najmu można zawrzeć, że w okresie
wypowiedzenia wynajmujący przyprowadza "oglądaczy" powiedzmy
codziennie w jakichś godzinach(może ale nie musi)? Najemcy może
przecież żaden dzień nie pasować i nie ma obowiązku być w domu ale
jednak coś takiego podpisał. Czy można to obwarować jakąś karą w razie
niewpuszczenia?

pozdrawiam

Data: 2011-12-19 14:18:46
Autor: Bydlę
On 2011-12-19 11:43:17 +0000, lb <blonski9@gmail.com> said:

Co
kwalifikuje sie jako uszkodzenie, a co jako "zużycie wynikające z
normalnego korzystania"?

Np. papier toaletowy może się zużyć, a spłuczka zepsuć.
Np. ściany zażółknąć, a żelazko zepsuć.

Kto ustala co jest czym?

Zdrowy rozsądek.

Czy np plamy na scianie podpadają pod uszkodzenie czy pod zuzycie?
Zakładamy ze plamy zostały zrobione w okolicy blatu w kuchni i są np
rosołu ;)

Świnia jadła?
Drzewiej oddawało się mieszkanie pobielone i problemów nie było.
Niektórzy np. przez rodziców maltretowani potrafią posprzątać, bo się wstydzą oddać brudne...

I tak z innej beczki: czy w umowie najmu można zawrzeć, że w okresie
wypowiedzenia wynajmujący przyprowadza "oglądaczy" powiedzmy
codziennie w jakichś godzinach(może ale nie musi)?

Jeśli się tak umówią, to co im zrobisz?

 Najemcy może
przecież żaden dzień nie pasować i nie ma obowiązku być w domu

To się tak wtedy tak nie umówi.

ale
jednak coś takiego podpisał.

Czyli nie wie co robi?

Czy można to obwarować jakąś kar
ą w razie
niewpuszczenia?

Jeśli się tak umówią?
(no tak, ale podpisujący nie wie co robi - ma zdolność do czynności prawnych?)

--
Bydlę

Data: 2011-12-19 05:52:02
Autor: lb
Umowa najmu - kaucja/wypowiedzenie
On 19 Gru, 14:18, Bydlę <pan.by...@gmail.com> wrote:

Zdrowy rozsądek.

To kto ustala co to jest "zdrowy rozsądek"? Właściciel, najemca czy
ktoś jeszcze inny?

> Czy np plamy na scianie podpadają pod uszkodzenie czy pod zuzycie?
> Zakładamy ze plamy zostały zrobione w okolicy blatu w kuchni i są np
> rosołu ;)

Świnia jadła?

Nie, świnia ma koryto w łazience.
Ja uwazam ze to "normalne zuzycie" w koncu sciany sie brudza, a
wlasciciel za uszkodzenie. Kto ma racje? Czy dopiero sąd to musi
okreslić w razie niedogadania? A może już jakieś wyroki były co jest,
a co nie?

Jeśli się tak umówią, to co im zrobisz?
Bydlę

Nic im nie chce robic, pytam o taka sytuacje: jest zapis w umowie
kiedy i kogo najemca ma wpuscic, powiedzmy 12:00-18:00 kazdego dnia
przez okres wypowiedzenia. Właściciel dzwoni 1 dnia mowi, ze
przyjdzie, najemca mowi, że będzie, ale go nie ma albo, że danego dnia
nie może i przekłada aż do końca wypowiedzenia na kolejny dzień. Co w
takiej sytuacji może zrobić właściciel? Jeśli będzie zapis o karze
pieniężnej to czy jest on skuteczny, to znaczy czy nie jest sprzeczny
z zapisem w jakiejś ustawie? Albo czy może wejść tam legalnie w jakiś
inny sposób?

pozdrawiam,

Data: 2011-12-19 21:41:07
Autor: Bydlę
On 2011-12-19 13:52:02 +0000, lb <blonski9@gmail.com> said:

[...]

Hint: masz zgodę na używanie komputera?
Pisemną?

[...]

To i tam trzeba sprawdzać - brud w fugach bywa trudny do usunięcia.
(jeśli w piewnicy siedzi gęś i czeka na to, aż gospodyni przygotuje czerninę, to tak samo - i tam trzeba sprzątać)

Ja uwazam ze to "normalne zuzycie" w koncu sciany sie brudza,

Więc się je myje, maluje, odnawia.
Dla właściciela, który wynajmował czyste może być dość ważne, by nie dostać uświnionego.

wlasciciel za uszkodzenie.

Właściciel coś uszkodził?
Bo są uszkodzenia, są i usterki - zapytaj prawnika czym się różnią, to bez portek wyjdziesz.

 Kto ma racje?

Tak zadane pytanie nie ma sensu - musisz najpierw podać dwie opinie.

Czy dopiero sąd to musi
okreslić w razie niedogadania?

Oczywiście! Jeśłi strony nie potrafią dojść do porozumienia, to ktoś musi to rozsądzić - rozum, sąsiad, posterunkowy, ksiądz, sąd...
a co nie?

Jeśli się tak umówią, to co im zrobisz?

Nic im nie chce robic, pytam o taka sytuacje: jest zapis w umowie
kiedy i kogo najemca ma wpuscic, powiedzmy 12:00-18:00 kazdego dnia
przez okres wypowiedzenia.

I jeśli komuś to pasuje, to podpisuje umowę.
A jeśli nie - to nie.

co takiej sytuacji może zrobić właściciel?

Może nie wynająć, jeśli chętny nie chce się zgodzić.

 Albo czy może wejść tam legalnie w jak

inny sposób?

Legalnie może, jeśli tak się umówił z drugą stroną.

(podpisałeś coś i teraz pytasz, czy masz dopiero coś podpisać?)

--
Bydlę

Data: 2011-12-19 14:30:24
Autor: mvoicem
(19.12.2011 12:43), lb wrote:
[...]

Jeżeli długi czas użytkowaliście to mieszkanie - np. 2 lata, to to się kwalifikuje jako normalne zużycie ścian. Ale, w takim przypadku, zastosowanie ma przepis KC mówiący o tym że drobne nakłady, np. malowanie ścian (explicite wymienione w ustawie) obciążają najemcę.

Jeżeli mieszkaliście tam tydzień, to wtedy bym to traktował jako nadmierne zużycie.

Tak czy inaczej - powinniście to pomalować lub zwrócić wynajmującemu za malowanie.

p. m.

Data: 2011-12-19 06:02:54
Autor: lb
On 19 Gru, 14:30, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
[...]

Czy mógłbyś przytoczyć ten przepis lub nr artykułu?

Dziękuję i pozdrawiam

Data: 2011-12-19 16:26:29
Autor: mvoicem
(19.12.2011 15:02), lb wrote:
[...]

Przytaczam: Kodeks Cywilny, szukaj "drobne nakłady", "najem" itd... w treści.

p. m.

Data: 2011-12-19 22:39:08
Autor: AZ
On 2011-12-19, lb <blonski9@gmail.com> wrote:
Witam,
Chciałbym zapytać jak wygląda zwrot kaucji po najmie w praktyce. Co
kwalifikuje sie jako uszkodzenie, a co jako "zużycie wynikające z
normalnego korzystania"?
Kto ustala co jest czym?

W praktyce to najlepiej jest niezaplacic ostatniego miesiaca zeby
wlasciciel zabral sobie z kaucji a przy zdawaniu uczciwie przyznac sie
do brakow i je pokryc. Realia sa takie, ze gro wynajmujacych
to buraki ktore chetnie ta kase przytula (a czesto dawna juz ja
przejedli wiec oddac nie bylo by z czego). Ostatnio zmienialem
mieszkanie, czesci kaucji zostala na rozliczenie mediow, po 2 tygodniach
upominania sie o rozliczenie nagle sie okazalo, ze w mieszkaniu sa
jakies zniszczenia a zdawane bylo w bialy dzien.
Czy np plamy na scianie podpadają pod uszkodzenie czy pod zuzycie?
Zakładamy ze plamy zostały zrobione w okolicy blatu w kuchni i są np z
rosołu ;)
Jak określić co się kawalifikuje, a co nie?

Chyba zdroworozsadkowo, a fachowo to pewnie jakis rzeczoznawca.

[...]

Pewnie mozna, ale ja bym na to sie nie godzil. Nie mialem czegos takiego
a wynajmujacy nekal mnie, ze chcialby przyjsc i obejrzec bo 3 tygodnie
mu zostaly a on nikogo nie ma. Rozumiem, ostatnie pare dni w granicach
rozsadku ale miesiac?

--
Artur

Umowa najmu - kaucja/wypowiedzenie