Umowa najmu na czas określony, bez okresu wypowiedzenia

Data: 2009-05-04 11:18:45
Autor: Michał
Umowa najmu na czas określony, bez okresu wypowiedzenia
Witam,

mam taki problem, w zeszłym roku wynająłem od kogoś biuro.
Podpisalismy umowę na czas określony, w umowie nie ma żadnych zapisów o terminie wypowiedzenia, karach, itd.

Od pewnego czasu mam problemy z płatnościami, i najemca wypowiedział mi umowę. Spłaciłem całą zaległość, jaką miałem u najemcy do dnia zajmowania biura.
Najemca żąda odemnie jednak zapłaty za kolejne miesiące, aż do dnia kiedy umowa się zakończy plus 2 m-ce wypowiedzenia, mimo iż takich zapisów w umowie nie ma, a ja z biura już nie korzystam.

Czy ma do tego prawo, jeżeli nic o tym nie ma w umowie?
Czy umowa może być rozwiązana przed upłnieciem okresu na jaki została podpisana, i jeżeli tak, to z takimi sankcjami?

pozdrawiam i dziekuję

Data: 2009-05-04 03:55:46
Autor: pbz
On 4 Maj, 11:18, Michał <m...@poczta.fm> wrote:
[...]

Maja tu zastosowanie zapisy Kodeksu Cywilnego, część "Najem i
Dzierżawa", a głównie rozdział II - "Najem lokalu"
Jeśli umowa była na czas określony, bez okresów wypowiedzenia, to
jednostronnie jej wypowiedzieć nie można. Zawsze można zawrzeć
"porozumienie stron" rozwiązujące umowę z okresem wypowiedzenia lub
bez - w zależności jak się strony umówią.

Jest jeszcze możliwość jaka daje art 672 i 687 - czyli w przypadku nie
płacenia przez dwa pełne okresy to wynajmujący może wypowiedzieć najem
na piśmie bez okresu wypowiedzenia, z miesięcznym terminem płatności
zaległości. Jednak jest to wypowiedzenie - czyli umowa przestaje
obowiązywać, zarówno wynajmujący może lokal wynająć komu innemu, jak i
najemca nie płaci za okres po rozwiązaniu umowy.
Jeśli dostałeś takie wypowiedzenie na piśmie to nie musisz płacić.
Jeśli nie to zapewne umowa dalej obowiązuje i musisz płacić, ale też
możesz zajmować lokal - bo dalej jesteś najemcą.
Jeśli nie dostałeś tego na piśmie, a najemca wynajął lokal już komu
innemu, to możesz próbować to wykazać w sądzie, że tak odczytałeś
intencje najemcy - nie mogłeś korzystać z lokalu. Ale niestety nie
wiem jakie masz szanse...

--
pbz

Data: 2009-05-04 10:17:02
Autor: Jacek_P
Michał napisal:
Najemca żąda odemnie jednak zapłaty za kolejne miesiące, aż do dnia kiedy umowa się zakończy

I wydaje sie, ze ma racje.

plus 2 m-ce wypowiedzenia

A tu sie wydaje, ze kit wciska.

Czy ma do tego prawo, jeżeli nic o tym nie ma w umowie?
Czy umowa może być rozwiązana przed upłnieciem okresu na jaki została podpisana, i jeżeli tak, to z takimi sankcjami?

A masz w umowie zapisany tryb rozwiazania umowy?
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-05-06 11:47:42
Autor: Michał
Dnia Mon, 4 May 2009 10:17:02 +0000 (UTC), Jacek_P napisał(a):

Michał napisal:
[...]

Umowa jest na czas określony 12 m-cy, nic nie ma o okresie wypowiedzenia,
ani o trybie rozwiązania umowy.

Data: 2009-05-04 11:03:40
Autor: jureq
Dnia Mon, 04 May 2009 11:18:45 +0200, Michał napisał(a):

[...]

Chyba masz na myśli wynajmującego. To ty jesteś najemcą.

Najemca żąda odemnie jednak zapłaty za kolejne miesiące, aż do dnia
kiedy umowa się zakończy plus 2 m-ce wypowiedzenia, mimo iż takich
zapisów w umowie nie ma, a ja z biura już nie korzystam.

J.w.

A który termin upływa szybciej: zakończenie na czas określony, czy wypowiedzenie?

Data: 2009-05-06 12:00:52
Autor: Michał
Dnia Mon, 4 May 2009 11:03:40 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

[...]

Oczywiście, pomyliło mi się

[...]

Szybciej upływa termin wypowiedzenia, czas określony umowy mija w sierpniu.

Data: 2009-05-04 11:35:39
Autor: Przemysław Bernat
Dnia Mon, 4 May 2009 11:18:45 +0200, Michał napisał(a):

[...]

Umowę możesz rozwiązać w każdej chwili. Zapłacić musisz do końca jej
trwania. Podpisałeś na trzy lata, to właścicielowi należy się przez trzy
lata czynsz. To czy korzystasz z lokalu nie ma tu znaczenia.

--
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2009-05-04 16:39:49
Autor: Roman Rumpel
Michał pisze:

Od pewnego czasu mam problemy z płatnościami, i najemca wypowiedział mi umowę.
(...)

Najemca żąda odemnie jednak zapłaty za kolejne miesiące, aż do dnia kiedy umowa się zakończy plus 2 m-ce wypowiedzenia,

No to wypowiedział, czy nie wypowiedział. Z jaka datą i terminem wypowiedział? Czy podstawą wypowiedzenia było niepłacenie?

--
Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

Roman Rumpel    skype: rumpel.roman
www.rumpel.pl

Data: 2009-05-06 11:52:43
Autor: Michał
Dnia Mon, 04 May 2009 16:39:49 +0200, Roman Rumpel napisał(a):

Michał pisze:

[...]

Może jeszcze raz od początku,

umowa była na okres jednego roku,
wypowiedzenie nastapiło w powodu opóźnień w opłacaniu czynszu,
Wynajmujacy ujał to tak
"wzywam do uregulowania czynszu za okres 4 m-cy do okresu pełnego roku
uzytkowania lokalu + 2 m-ce okresu wypowiedzenia, no i ze mam opuścic
lokal.

Data: 2009-05-10 00:42:21
Autor: Roman Rumpel
Michał pisze:

[...]

MOze naprawdę zacznij jeszcze raz, bo nie wierzę, żeby wynajmujący napisał/powiedział "wzywam.. no i mam opuścić".

Poza tym, albo na rok, albo dodatkowo 2 miesiące wypowiedzenia, albo masz płacić za cały okres, albo opuścić, tertium non datur.

Pokaz całą umowę i to wypowiedzenie, będzie można coś napisać

Data: 2009-05-06 12:28:36
Autor: Michał
[...]

Nie wiem jak mogłem to przeoczyć,
w umowie jest napisane tak:

najem całego lokalu wymienionego w punkcie 2 umowy zawiera się na czas
nieokreślony. Mozliwość rozwiązania umowy przysługuje stronom po upływie 1
roku od dnia podpisania umowy, z zachowaniem 2-miesięcznego okresu
wypowiedzenia.

i dalej o tym ze w przypadku nie płacenia przez 2 pełne okresy, moze
wypowiedzieć umowe...

Ale właśnie co, skoro ją wypowiada, to czy moze żądać zapłaty za kolejne
miesiące po dniu wypowiedzenia umowy, i dlaczego 2 m-ce dolicza do tej
umowy, skoro do konca umowy jest jeszcze kilka miesięcy?.

przepraszam za zamieszanie, usiadłem do tego na spokojnie, i tak to
wygląda.

Data: 2009-05-09 14:52:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 6 May 2009, Michał wrote:

[...]

  Zdaje sie wiem czego nie rozumiesz.
  Wypowiedzieć można *na okres obowiązywania* nie wcześniejszy niż
rok, tak?
  Czyli można wypowiedzieć np. od lutego 2010 roku.
  Ale wypowiedzieć (z tamtą datą) TERAZ.

  Gość *MOŻE* ci wypowiedzieć *teraz* z terminem *od teraz*.
  Czyli skasować Cię za 2 miesiące i mieć wolny lokal.
  Ale widać kryzys, chętnych nie ma...

  No to wypowiada Ci w najwcześniejszym terminie, w którym równie
dobrze możesz zrobić to Ty sam.
  Bo przecież możesz TERAZ napisać pismo, że w od 1 siepnia
(zakładając że było "od sierpnia", czyli rok będzie w sierpniu)
wypowiadasz umowę, z dwumiesięcznym terminem (koniec
ostatniego września, od października nie ma umowy).

  Podstawowa rzecz której nie napisałeś - NA KIEDY wynajmujący
Ci wypowiedział.
  Nie *kiedy wypowiedział*, ale *z jakim terminem wypowiedzenia*.
  Nie ma przepisu "wypowiedzenie musi się zaczynać w dniu jego
doręczenia"!

  Biorąc pod uwagę że najwyraźniej się zdenerwowałeś, zacząłeś
mylić najemcę z wynajmującym i dopiero zajrzałeś do umowy po
paru postach, to pewnie nie zwróciłeś uwagi kiedy mówił że
"wypowiada" w jaki sposób określił "od kiedy".

IMVHO - jego intencją było właśnie wypowiedzenie DZIŚ ale
  *ze skutkiem* "od za cztery miesiące".
  I od tego dnia jeszcze dwa miesiące wypowiedzenia.

  Jak Ci dał to na piśmie to przytocz.

  A jak nie dał na piśmie to on jest górą - bo Ty i tak nie mozesz
wcześniej wypowiedziec, a ustna zmiana pisemnej umowy jest
nieskuteczna, art.77 tu:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
....więc niezależnie od tego co nagadał umowa byłaby na razie
niewypowiedziana!

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-09 22:40:27
Autor: Michał
Dnia Sat, 9 May 2009 14:52:59 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]

Masz rację, dzięki za zrozumienie

IMVHO - jego intencją było właśnie wypowiedzenie DZIŚ ale
  *ze skutkiem* "od za cztery miesiące".
  I od tego dnia jeszcze dwa miesiące wypowiedzenia.

  Jak Ci dał to na piśmie to przytocz.

tak mam na pismie

napisane jest tak: W związku z naruszeniem umowy najmu lokalu... zawartej
26.08.2008 zgodnie z &7 punkt 6 (tj: Opóźnienie w zapłacie czynszu najmu
przekraczające dwa pełne okresy płatności stanowi podstawę do wypowiedzenia
umowy najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia) wypowiadam umowę najmu
lokalu z dniem 30.04.2009 i wzywam do zwrotu lokalu.

Zgodnie z &1 punkt 4 (tj: Najem całego lokalu wymienionego w punkcie 2
umowy zawiera się na czas nieokreślony. Możliwość rozwiązania niniejszej
umowy przysługuje stronom po upływie 1 roku od dnia podpisania umowy, z
zachowaniem 2 miesięcznego okresu wypowiedzenia) wzywam do uregulowania
[...]

sam nie wiem co o tym myśleć, umowa niby na czas nieokreslony, ale jednak z
okresem zastrzeżonym, wypowiada mi umowę bez zachowania okresu
wypowiedzenia, ale żąda zapłaty za dodatkowe miesiące, plus miesiące
wypowiedzenia...

Dzięki bardzo za zainteresowania :)

Data: 2009-05-09 23:17:13
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 9 May 2009, Michał wrote:

[...]

  Jeśli on miał prawo wypowiedzenia umowy "natychmiast" to IMVHO
się podłożył wypowiadając "teraz".
  Literalnego zapisu nie mamy, ale tak mi wychodzi.
  Zacytuj (warunki wypowiedzenia przez wynajmującego z umowy), może
ktoś skomentuje.
BTW: kilka dni będe niedostępny.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-20 14:44:38
Autor: Michał
Dnia Sat, 9 May 2009 23:17:13 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]

Witaj, wrociłes już?
chciałbym ci wysłac skany umowy i wypowiedzenia,
pozdrawiam

Umowa najmu na czas określony, bez okresu wypowiedzenia