Umowa o dzieło a działalność gospodarcza i ZUS

Data: 2014-08-29 12:52:46
Autor: John Kołalsky
Umowa o dzieło a działalność gospodarcza i ZUS
Chyba straciłem kontakt z rzeczywistością :-)

Czy ja muszę wznowić działalność gospodarczą gdy zawieram umowę o dzieło z przeniesieniem autorskich praw majątkowych ?

No bo wyczytałem, że przychodów z autorskich praw majątkowych nie można rozliczać w ramach działalności gospodarczej. Jeśli tak to sensu odwieszania nie ma bo bym miał tylko dodatkowe koszty składek ZUS, których i tak nie byłbym w stanie rozliczyć w bieżącej działalności z braku przychodów w tej działalności. Ale wcale nie jest pewne, że ZUS i tak do mnie nie przyjdzie po te składki twierdząc, że prowadzę działalność gospodarczą. Z drugiej strony, to ja wcale nie chcę zawierać nieozusowanej umowy o dzieło, w sensie, że odczuwam potrzebę zabezpieczenia się na starość i jeśli miałbym zawrzeć umowę to na odpowiednio wyższą kwotę. Oczywiście nie mam pojęcia jaka ta kwota powinna być w sensie na jaką jest skłonny przystać zleceniodawca ani specjalnego pomysłu co z tymi pieniędzmi zrobić. Zleceniodawca chyba spokojnie mógłby mnie zatrudnić, ale chce właśnie jakiejś oszczędności, której ja tu nigdzie nie widzę jak nawet nie mogę przychodów zbilansować kosztami...

Data: 2014-08-30 22:47:18
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowa o dzieło a działalność gospodarcza i ZUS
  W sprawach formalnych.

On Fri, 29 Aug 2014, John Ko³alsky wrote:

Czy ja muszê wznowiæ dzia³alno¶æ gospodarcz± gdy zawieram umowê o dzie³o
z przeniesieniem autorskich praw maj±tkowych ?

  Z "przedsiêbiorc± lub innym podobnym podmiotem"?
  Nie widaæ podstaw.

No bo wyczyta³em, ¿e przychodów z autorskich praw maj±tkowych nie mo¿na rozliczaæ w ramach dzia³alno¶ci gospodarczej.

  Sk±din±d.
  Skoro jest odrêbnie zdefiniowane ¼ród³o przychodu "z praw".
  Ale to dzia³a wy³±cznie w drug± stronê - wyklucza z przychodów z DG.
  Natomiast nie powoduje praktycznych komplikacji z p. widzenia
podatków przy umowach osobistych (zarówno dzie³a jak i zlecenia),
bo choæ moim zdaniem jest b³êdem zaliczenie takiego przychodu do
"przychodu z umów osobistych" (powinien to byæ "przychód z praw
maj±tkowych"), USy siê tego nie czepiaj±, jako ¿e jest to wpis
w tej samej tabelce z tymi samymi warto¶ciami.
  Natomiast sprzeda¿ "gotowych praw" IMVHO wyklucza równie¿
ze zlecenai (ze wzglêdu na inne moje uwagi ni¿ej).
  Natomiast (IMVHO) udowodnienie ¿e prawa by³y "gotowe" (nie powstawa³y
na zlecenie) jest do¶æ trudne, st±d praktycznie zlecenia bym
nie wyklucza³ :)

Ale wcale nie jest pewne, ¿e ZUS i tak do mnie nie przyjdzie po
te sk³adki twierdz±c, ¿e prowadzê dzia³alno¶æ gospodarcz±.

  I tu jest sprawa formalna do której chcia³em nawi±zaæ.
  Definicji "dzia³alno¶ci gospodarczej" jest ze siedem albo lepiej,
z palca mogê wymieniæ:
- Kodeks cywilny
- Ordynacjê podatkow±
- ustawê o VAT
- ustawê o PIT
- ustawê o swobodzie DG
- ustawê o SUS
  By³o jeszcze prawo dzia³alno¶ci gospodarczej (ostatecznie trac±ce moc
  co¶ w 2011) i niewykluczone ¿e jeszcze gdzie¶ tkwi pu³apka.

  Jak mo¿na podejrzewaæ, definicje "DG" w tych ustawach s± *ró¿ne*.
  W szczególno¶ci ustawa o SUS definiuje "DG" jako nadzbiór definicji
z PIT (czyli jak co¶ jest DG dla PIT to zawsze jest DG dla ZUS,
ale niebycie DG dla PIT nie gwarantuje niepodpadania pod DG
dla ZUS).
  Przyk³ad "DG dla ZUS" który nie jest "DG dla PIT" to arty¶ci wykonawcy
  Czyli "przychód z praw maj±tkowych autorskich" (a nie DG!) podlegaj±cy
oZUSowaniu.

  Nie zajmujê stanowiska co do sprzeda¿y praw w opisanej przez
Ciebie formie, acz obstawiam, ¿e pod ZUS nie podpadnie.
  W ustawie o SUS jest jaki¶ warunek klasyfikacyjny, który tych
"artystów" traktuje inaczej.

Z drugiej strony, to ja wcale nie chcê zawieraæ nieozusowanej umowy o dzie³o, w sensie, ¿e odczuwam potrzebê zabezpieczenia siê na staro¶æ i je¶li mia³bym zawrzeæ umowê to na odpowiednio wy¿sz± kwotê. Oczywi¶cie nie mam pojêcia jaka ta kwota powinna byæ w sensie na jak± jest sk³onny przystaæ zleceniodawca

  To idzie o umowê zlecenia (która pod ZUS podpada, a jedynie mo¿e
byæ niekiedy "wy³±czona" jako dobrowolna), czy dzie³o?
(bo przy dziele zleceniodawcy nie ma, jest zamawiaj±cy i wykonawca)

ani specjalnego pomys³u co z tymi pieniêdzmi zrobiæ.

  Je¶li kwota jest wysoka, AFAIK mo¿na "dobrowolnie".
  Problem w tym, ¿e znany jest casus lat 70', kiedy to przedsiêbiorcy
mogli p³aciæ "dobrowolnie", po czym Sejm wzi±³ i nie uwzglêdni³
takich sk³adek przy obliczaniu emerytury.
  "Przepad³y" i ju¿.
  Jak jest okazja, to przypominam, ¿e zasady p³acenia sk³adek oraz
zasady wyp³acania emerytur s± w *oddzielnych* ustawach i najwyra¼niej
jest to celowa konstrukcja.
  Emerytura nale¿y siê od momentu przyznania (¶ci¶lej - momentu
"przys³ugiwania wg ustawy"), a do tego momentu *NIE* stanowi "prawa
nabytego".
  Mo¿na wiêc wyd³u¿yæ wiek emerytalny, obni¿yæ kwotê emerytury itp,
do "przepadniêcia" sk³adek w³±cznie.
  Ogranicznikiem jest mo¿liwy bunt spo³eczeñstwa, ale zbuntowaæ siê
mo¿e "ogó³" albo jaka¶ silna grupa (patrz: górnicy).
  P³ac±cych dobrowolnie jest niewielu (sugerujê, ¿e ewentualnym ich
buntem niekoniecznie kto¶ siê przejmie).
  IMO, JE¦LI chcesz p³aciæ sk³adki, to "bezpieczniej" aby umowa by³a
umow± zlecenia i sk³adki zap³aci³ zleceniodawca.
  Pracuj±cych "na zleceniu" jest wielu i tu raczej ¿aden rz±d numeru
nie wywinie. Do "przepadniêcia" potrzebne jest zdarzenie wiêkszego
kalibru (wojna na przyk³ad).
  Koszt uboczny zlecenia - zale¿ny od tego, czy z innego tytu³u p³acisz
sk³adkê zdrowotn± - to sk³adka zdrowotna w³a¶nie. Niby p³aci siê
tylko ró¿nicê od "kwoty odliczalnej", ale z opodatkowanych pieniêdzy
(ró¿nica nie jest kosztem).

Zleceniodawca chyba spokojnie móg³by mnie zatrudniæ, ale chce w³a¶nie jakiej¶ oszczêdno¶ci, której ja tu nigdzie nie widzê jak nawet nie mogê przychodów zbilansowaæ kosztami...

  To zale¿y czy liczysz:
- brutto brutto (idzie o ZUSowe "sk³adki pracodawcy")
- urlop (co daje 1/11 dodatkowego kosztu)
- ryzyko chorobowe
- ryzyko potrzeby zwolnienia (odprawa i inne takie)
- koszty obowi±zkowych szkoleñ, badañ itp.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-01 01:34:53
Autor: John Ko³alsky
Umowa o dzie³o a dzia³alno¶æ gospodarcza i ZUS

U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl>

[...]

Nie z powodu wiêkszego podatku ni¿ przy 50% kosztach praw maj±tkowych ?

[...]

Wydaje mi siê, ¿e w takim przypadku trzebaby podzieliæ umowê na realizacjê zlecenia i przenoszenie praw. Zdaje siê dok³adnie tak samo mo¿na do umowy o pracê do³o¿yæ o dzie³o z przeniesieniem pr. maj.

[...]

Chodzi mi chyba o co¶ takiego, co by³o za czasów braku zawieszania, ¿e ZUS mówi³, ¿e sk³adki nale¿± siê bo dzia³alno¶æ jest prowadzona regularnie itp.

[...]

O dzie³o, ale dla mnie to zlecenie :-)

[...]

Wydaje mi siê, ¿e zlecenie nie wchodzi w grê. Zamawiaj±cy pewnie najchêtniej widzia³by fakturê, ale godzi siê z tym, ¿e wykonawca mo¿na chcieæ wykorzystaæ 50% kosztów praw maj±tkowych i bez wiêkszego kombinowania uzyskaæ efekt prowadzenia dzia³alno¶ci. Tyle, ¿e to bez zabezpieczenia staro¶ci, które wcale nie musi byæ w ZUS zap³acone, ale jako¶ tak trzeba je uwzglêdniæ i jak to zrobiæ to nie ca³kiem widzê sens zawierania innej umowy ni¿ o pracê.

[...]

W³a¶nie siê zastanawia³em co powinienem policzyæ i nie wiem. Bo mnie zasadniczo interesuje taka umowa zamiast zwyk³ej o pracê. Nie mam zamiaru robiæ dobrze zlecaj±cemu a samemu na tym traciæ. Je¿eli np mam 50% kosztów to mogê siê co najwy¿ej podzieliæ tym. Sk³adek ZUS w ogóle nie widzê powodu by odpuszczaæ, ale wysoko¶æ tych sk³adek ju¿ nie jest oczywista. Pozosta³e sk³adniki te¿ muszê wliczyæ. Normalnie bym by³ za dzia³alno¶ci± gospodarcz±, ale skoro mam wszystkie przychody policzyæ w pr. maj. to po co mi dzia³alno¶æ...

Data: 2014-09-02 12:02:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 1 Sep 2014, John Ko³alsky wrote:

[...]

  Przy porównaniu z "umow± osobist±" czy z DG?
  Z umow± osobist± nie, bo prawo do odliczenia 50% KUP przy przychodzie
z praw autorskich jest "ogólne", i zaliczenie do przychodu z praw
osobistych nie skutkuje znikniêciem tego prawa, ba, równie¿ czê¶æ
przychodów z umowy o pracê mo¿e "podpadaæ" pod 50% KUP.
  Z DG dla odmiany, znane s± mi wy³±cznie interpretacje id±ce w drug±
stronê - "wyrzucenia" z DG i zaliczenia do przychodów z praw.
  Zwróæ uwagê, ¿e przy przychodach "z praw" oraz przychodach
z umów osobistych nie przys³uguje amortyzacja, ma³o, u¿ycie
50% KUP powoduje "wylot z kosztów" wszelkich wydatków ubocznych.

[...]

  Nie bardzo.
  Nie ma podstaw do p³acenia za takie zlecenie - przecie¿ w wyniku
"realizacji umowy" zleceniodawca nie dostaje NIC.
  Dostaje zupe³nie bezu¿yteczny kod, do którego nie ma ¿adnych praw.
  IMVHO, zakazu p³acenia za takie zlecenie nie ma, ale ju¿ podstaw
aby zleceniodawca zaliczy³ je u siebie w KUP nie widzê.

i przenoszenie praw. Zdaje siê dok³adnie tak samo mo¿na do umowy
o pracê do³o¿yæ o dzie³o z przeniesieniem pr. maj.

  Chyba raczej zastosowaæ któr±¶ z wersji:
- uznaæ ¿e czê¶æ wynagrodzenia wynika z "przenoszenia praw" i do
  tej czê¶ci zastosowaæ przepisy o rycza³towym KUP, AFAIR s± pozytywne
  interpretacje, a ¿e rycza³towy koszt uzyskania umowy o pracê
  nie zale¿y od wysoko¶ci wynagrodzenia, w efekcie nastêpuje
  "przyrost" kosztu w wysoko¶ci po³owy "uznanej" kwoty
- uznaæ, ¿e wykonane oprogramowanie nie nale¿y do obowi±zków
  pracownika, wiêc i wynagrodzenie jest niezale¿ne (oprócz
  wynagrodzenia za pracê).

  Z góry zastrzegê, ¿e w przypadku pracownika nie wchodzi w rachubê
zarzut o "p³aceniu za nic" (w zakresie "pisania programu do
którego nie ma umowy o prawa"), bo z ustawy prawo autorskie
wprost wynika, ¿e prawa autorskie maj±tkowe do programu nale¿±
by default do pracodawcy.

[...]

[...]
[...]

  Owszem :)
  Ale musi podaæ podstawê prawn±, na podstawie której zalicza dan±
dzia³alno¶æ do "gospodarczej wg ustawy o SUS".
  Regularno¶æ dzia³alno¶ci nie powoduje z automatu zaliczenia jej
do "gospodarczej" - pierwsza z brzegu to dzia³alno¶æ rolnicza.
  Musi jeszcze podpa¶æ pod ustawê.

  Lista podpadaj±cych przypadków jest w art.8.6 tu:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,17,53,348,78093,20140527,art-6-14-zasady-podlegania-ubezpieczeniom-spolecznym.html

  No i teraz wychodzi mi tak:
- z opisu mi wysz³o, ¿e piszesz o "zrobieniu dla firmy" (albo innego
  podobnego podmiotu), co do¶æ powszechnie nie jest klasyfikowane
  jako DG ani w rozumieniu przepisów o DG, ani PIT
- zap³ata jest za "sprzeda¿ praw", co tym bardziej wyklucza drogê
  "przez PIT"
- do artystów mi to nie pasuje, bo jest tam "Komisja", nadto najwyra¼niej
  s± to listy zamkniête (listy zajêæ) i programistów tam nie ma

  Natomiast rzeczywi¶cie gro¼nie brzmi "lub innych przepisów szczególnych".
  To by mog³o oznaczaæ ¿±danie sk³adek od podpadniêcia pod dowoln±
  definicjê "DG".
  Dlatego nie zajmujê stanowiska, acz nie widzia³em opisu przypadku
¿±dania ZUS za sprzeda¿ praw autorskich (maj±tkowych).

O dzie³o, ale dla mnie to zlecenie :-)

  No to siê na tym nie natnij.
  Nie ma ¿e "jak dla mnie", jedna i druga umowa niesie ró¿ne skutki
z p. widzenia ZUS, i jak raz u¿yjesz s³owa "zlecenie" to masz
wysokie szanse, ¿e ZUS z tego skorzysta :>

[...]

  No to jak ni¿ej.

[...]

  Przy umowie o pracê wystêpuj± "sk³adki pracodawcy", faktycznie podnosz±ce
koszt wynagrodzenia, choæ formalnie nie przys³uguj±ce pracownikowi
(i nie liczone do wynagrodzenia brutto).

Pozosta³e sk³adniki te¿ muszê wliczyæ. Normalnie bym by³ za dzia³alno¶ci± gospodarcz±, ale skoro mam wszystkie przychody policzyæ w pr. maj. to po co mi dzia³alno¶æ...

  IMVHO, je¶li to jednorazowa sprzeda¿, to raczej trudno przyczepiæ siê
do "DG".
  Ale, jak to mawiaj±, "ka¿dy odpowiada za siebie", i ewentualn±
interpretacjê "z braniem ryzyka" to co najwy¿ej mo¿e daæ Ci doradca
podatkowy (najlepiej dobrze ubezpieczony :))

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-05 22:45:50
Autor: John Ko³alsky
[...]

Osobist±, tam sobie za du¿o nie odlicz±. W DG mog³oby byæ ró¿nie.

A to jest prawo do 50% kosztów czy obowi±zek kwalifikacji przychodu ? Bo ja najpierw przeczyta³em http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/771582,prawa-autorskie-fiskus-zmienia-podejscie-do-tworcow-z-firma.html z którego wynika³o, ¿e przychodu z autorskich praw maj±tkowych nie mo¿na rozliczaæ w dzia³alno¶ci, wskazywano m.in. na wyroki s±dów, ale teraz znalazlem http://www.vat.pl/aktualnosci-podatkowe/0503-tworco-dzialalnosc-gospodarcza-nie-jest-dla-ciebie-9841/ i http://www.pit.pl/aktualnosci-podatkowe/1205-rozliczenie-przychodu-z-majatkowych-praw-autorskich-13652/ , w których mimo ogólnie dementowania tego pierwszego, s± pewne elementy przymusu kwalifikacji przychodu a nie tylko mo¿liwo¶ci wyboru 50%-kosztów.

ba, równie¿ czê¶æ
przychodów z umowy o pracê mo¿e "podpadaæ" pod 50% KUP.

No tak, ale to sobie trzeba w³a¶nie wydzieliæ te przychody z au. pr. maj.

 Z DG dla odmiany, znane s± mi wy³±cznie interpretacje id±ce w drug±
stronê - "wyrzucenia" z DG i zaliczenia do przychodów z praw.

W³a¶nie o tym my¶la³em na pocz±tku, ale wydaje siê, ¿e jest inaczej.

 Zwróæ uwagê, ¿e przy przychodach "z praw" oraz przychodach
z umów osobistych nie przys³uguje amortyzacja, ma³o, u¿ycie
50% KUP powoduje "wylot z kosztów" wszelkich wydatków ubocznych.

No to przecie¿ wiem, ¿e te 50% wcale nie jest tak cudowne, ¿e w DG mo¿na wiêksze koszty mieæ.

..

Dobra, przeczyta³em, co¶tam zawsze z tego wynika

Data: 2014-09-06 10:42:55
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 5 Sep 2014, John Ko³alsky wrote:

[...]

  Je¶li w rachubê wchodz± "powoli zu¿ywaj±ce siê sk³adniki materialne",
czyli wyposa¿enie i ¶rodki trwa³e, a tak¿e "koszty ogólne", to
(przy DG) oczywi¶cie.
  Ale mia³em na my¶li, ¿e nie ma ró¿nicy miêdzy zaliczeniem przychodu
do "przychodu z praw maj±tkowych" oraz "przychodu z umów osobistych",
bo 50% KUP przys³uguje "z tytu³u korzystania z praw", a nie
ze wglêdu na ¼ród³o przychodu.
  Teraz tak patrzê do ustawy, i wychodzi mi, ¿e nawet jakby uprzeæ siê
i dopu¶ciæ zaliczenie przychodu "z praw" do przychodów z DG, to
przecie¿ *koszt* zwi±zany z tym przychodem podpada pod art.22.9,
a tym samym jest "szczegó³owy" wobec .5 do .7, a tym samym
nie móg³by byæ zaliczony do "ogólnych" z DG.
  Khem.

 Z umow± osobist± nie, bo
prawo do odliczenia 50% KUP przy przychodzie
z praw autorskich jest "ogólne", i zaliczenie do przychodu z praw
osobistych nie skutkuje znikniêciem tego prawa,

A to jest prawo do 50% kosztów

  Có¿, by³em przekonany, ¿e "podatnik mo¿e" (u¿yæ 50% KUP),
a rzeczywi¶cie, "okre¶la siê" wiêc nie mo¿e sobie wybieraæ
20% KUP z umowy osobistej :> (co mia³em na my¶li)

czy obowi±zek kwalifikacji przychodu ?

  Nie to mia³em na my¶li, pisz±c "prawo" :), wyrazi³em siê niejasno.

http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/771582,prawa-autorskie-fiskus-zmienia-podejscie-do-tworcow-z-firma.html z którego wynika³o, ¿e przychodu z autorskich praw maj±tkowych nie mo¿na rozliczaæ w dzia³alno¶ci,

  No i tak jest od lat.

[...]

  Jeszcze raz - ta "mo¿liwo¶æ" (albo "prawo") wynik³a z mojego by³ego
b³êdnego przekonania, ¿e przy umowie osobistej z przekazaniem PA *mo¿na*
skorzystaæ z 50% KUP, a w ustawie rzeczywi¶cie jest inaczej (50% KUP
bez "mo¿e").

  Co do "praw w DG".
  Powiem tak: mi siê "najnowsza interpretacja MF" nie podoba z przyczyn
formalnych. Przecie¿ powodem problemu *NIE JEST* fakt wykonywania
czynno¶ci twórczych w sposób "gospodarczy", ale fakt, ¿e ten przychód
JEDNOCZE¦NIE pasuje do dwu ¼róde³ przychodów.
  I jak minister chce, ¿eby by³o tak jak napisa³, powinien wyst±piæ do
Sejmu o wpisanie do ustawy warunku :>
<OT>
  Warunek ten mo¿e brzmieæ "podatnik mo¿e", ale równie dobrze mo¿e byæ
sformu³owany po¶rednio, przyk³adowo przy wynajmie jest tak, ¿e
warunkiem zaklasyfikowania przychodu do wynajmu z DG jest ujêcie
"sk³adników maj±tkowych" w maj±tku DG (poprzez EST, EW lub zaliczenie
w koszty DG) i ju¿.
  Kupujesz koparkê i wynajmujesz - przychód z wynajmu, tê koparkê
(ju¿ kupion± i wynajmowan±) wpisujesz do EST - przychód (do tego
momentu) z DG. Czyli de facto "podatnik mo¿e".
<\OT>

  W przeciwnym razie IMHO nie ma miejsca na "interpretacje", bo
o zaliczeniu decyduj± zasady prawne, czyli to, ktory przepis jest
bardziej szczegó³owy.

  Jakby to rzec, mia³bym na uwadze i¿ "interpretacja mo¿e ulec zmianie" ;)
(acz jest równie prawdopodobne, ¿e cichaczem zostanie wprowadzona
zmiana do ustawy, legalizuj±ca tê interpretacjê).

ba, równie¿ czê¶æ
przychodów z umowy o pracê mo¿e "podpadaæ" pod 50% KUP.

No tak, ale to sobie trzeba w³a¶nie wydzieliæ te przychody z au. pr. maj.

  W archiwach znajdziesz moje zdanie, ¿e w sporej czê¶ci umów osobistych
z przekazaniem praw, powinno byæ podobnie :>
  USy tego siê nie czepiaj±, wiêc podatnicy korzystaj±, ale dajmy na
to - oprogramowanie. O ile samo stworzenie i testowanie oprogramowania
jest "twórcze", o tyle jego instalacja i wdro¿enie stanowi zwyk³±
"czynno¶æ in¿yniersk±" i nijak do 50% KUP nie pasuje :>

 Z DG dla odmiany, znane s± mi wy³±cznie interpretacje id±ce w drug±
stronê - "wyrzucenia" z DG i zaliczenia do przychodów z praw.

W³a¶nie o tym my¶la³em na pocz±tku, ale wydaje siê, ¿e jest inaczej.

  No to wyrazi³em zdanie wy¿ej - jest spora szansa, ¿e w razie czego
minister wyst±pi z "wnioskiem o obronê zaufania" :> (znaczy zaufania
do urzêdów i interpretacji, aby nie wyci±gaæ sankcji, ju¿ siê
zdarza³o), acz przyroda zna przypadki przeciwne (ZUS i sprawa "zawieszenia
DG" w okresie, w którym ZUS wydawa³ pozytywne interpretacje i nawet
mia³ wzór druczka na tê okoliczno¶æ, tylko po "reinterpretacji" okaza³o
siê, ¿e podstawy prawne co¶ nie przystaj±, wiêc p³atników prosi siê
o dop³atê - Sejm potem odkrêca³, pozwalaj±c na 'niebycie' wstecz).

No to przecie¿ wiem, ¿e te 50% wcale nie jest tak cudowne, ¿e w DG mo¿na wiêksze koszty mieæ.

  No i tu jest zgryz :)
  Daaawno temu, by³ tu post rze¼biarza - faktyczne koszty by³y w okolicach
80% warto¶ci dzie³a, US twardo nakaza³ policzenie 50% KUP, wiêc podatek
wyszed³ od 2,5x wiêkszej kwoty (nie 2,5x wiêkszy podatek, bo jeszcze
próg przekroczy³o)

Dobra, przeczyta³em, co¶tam zawsze z tego wynika

  Jak zwykle - "podatniku rad¼ sobie sam" :D

OT:
  Jedn± z istotnych zalet podatku liniowego jest fakt, ¿e przy "czystym
liniowym" NIE MA takich udziwnieñ. Wrzucenie do innej dzia³ki co najwy¿ej
mo¿e spowodowaæ interwencjê GUS :>, ale nie US.

pzdr, Gotfryd

Umowa o dzieło a działalność gospodarcza i ZUS