Data: 2010-01-21 13:49:13 | |
Autor: tp | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
Witam,
Szybkie pytanie: czy w umowach o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich te¿ trzeba braæ pod uwagê kwotê umowy (tak jak w zleceniach/dzie³ach)? Pozdrawiam tp |
|
Data: 2010-01-21 14:01:02 | |
Autor: Piotrek | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On 2010-01-21 13:49, tp wrote:
Witam, To pewnie zale¿y od tego czy cena za przeniesienie MPA ma dla Ciebie jakiekolwiek znaczenie. Piotrek PS Mo¿e jednak spróbuj spytaæ nieco wolniej. |
|
Data: 2010-01-21 14:19:07 | |
Autor: tp | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
U¿ytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisa³
To pewnie zale¿y od tego czy cena za przeniesienie MPA ma dla Ciebie jakiekolwiek znaczenie. Normalnie przy umowie o dzie³o na kwotê 50 z³ jest tylko 18% rycza³tu. Czy tak samo jest przy umowie o dzie³o z prawami autorskimi? Pozdrawiam tp |
|
Data: 2010-01-21 14:57:13 | |
Autor: Piotrek | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On 2010-01-21 14:19, tp wrote:
Normalnie przy umowie o dzie³o na kwotê 50 z³ jest tylko 18% rycza³tu. Trochê upraszczasz. Zczytaj (PDOF): - art. 30 ustêp 1 punkt 5a - art. 13 punkt 8 To s± ³±czne warunki na rycza³t w Twoim przypadku (i nie zale¿± od tego czy nastêpuje przekazanie MPA). Piotrek |
|
Data: 2010-01-21 17:46:48 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On Thu, 21 Jan 2010, Piotrek wrote:
On 2010-01-21 14:19, tp wrote: Powoli poproszê. Idzie o to, ¿e art.18 jest lex specialis wobec art.13 (a mo¿e widzisz jaki¶ powód, aby nie?), podobnie jak art.10.1.7 wobec 10.1.2 - z samego faktu, ¿e jest "zapisany dalej". W przypadku zbiegu przepisów (ta sama umowa kwalifikuje siê do kilku przepisów o niezgodnej tre¶ci), najpierw trzeba by wykazaæ, ¿e to *nie* jest przychód z "praw maj±tkowych" (a dopiero pó¼niej stosowaæ przepisy szczegó³owe dla umów osobistych). Zwracam uwagê, ¿e dopóki nie powrócono do "progu rycza³towego", ze wzglêdu na tre¶æ art.22.9.1-3 *nie* by³o ró¿nicy w rozliczeniu podatkowym miêdzy "umow± osobist±" (na zasadach ogólnych, znaczy pomijaj±c umowy "obywatelskie" i takie tam) a przychodami z praw maj±tkowych, wiêc nikt siê tego nie czepia³. Jedni pisali w PIT-36 do rubryki "prawa maj±tkowe" inni do "umowy osobiste" (wykazuj±c 50% KUP). IMO *zdecydowanie* powinno byæ "prawa maj±tkowe" (w przypadku umów "autorskich"), no ale ró¿nicy nie by³o ju¿ przy najbli¿szym wierszu z podsumowaniem. Jednak nie widzê powodu, dla którego uzyskuj±cy w aktualnym stanie prawnym przychody z PA nie mia³by odwo³aæ siê do korzystniejszych dla niego przepisów! Do tego *formalnie* w³a¶ciwych... Swoj± drog±, autorowi pomys³u z "rycza³tem" chyba siê wydawa³o, ¿e 200 z³ jest kwot± nieistotn± i 36 z³ KUP mo¿na sobie 'odpu¶ciæ'. Bez pojêcia... (z p. widzenia osób, dla których dwie albo trzy takie umowy od ró¿nych firm to mo¿e byæ jedyne "wsparcie bud¿etu"). Jak ju¿ jeden z drugim tak "my¶li", to niech wpisze "podatnik mo¿e". pzdr, Gotfryd (bynajmniej nie doradca, VAT, KPiR i takie tam na u¿ytek w³asnej DG :)) |
|
Data: 2010-01-21 18:22:26 | |
Autor: tp | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³
Powoli poproszê. czyli ¿e co? |
|
Data: 2010-01-21 21:32:35 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On Thu, 21 Jan 2010, tp wrote:
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³ http://www.sciaga.pl/tekst/15570-16-sentencje_lacinskie ....¿e IMO to jest przepis szczegó³owszy od art.13, czyli maj±cy pierwszeñstwo przed przepisem mniej szczegó³owym. Je¶li przychód *jednocze¶nie* kwalifikuje siê do "osobistych" oraz "praw maj±tkowych", to pierwszeñstwo maj± przepisy o prawach maj±tkowych. Tak samo jest w przypadku przychodu z DG i praw maj±tkowych (ale wy³±cznie "wytworzonych osobi¶cie", a nie przez pracowników czy podwykonawców!) - id± do "nie DG", co powoduje komplikacje z WNiP i kosztami uzyskania (o ile da siê udowodniæ "poniesienie z DG" i zaliczenie w koszty, a ustawa nakazuje dzieliæ). IMO (nie jestem doradc±) taka umowa *nie* kwalifikuje siê pod rycza³t. Nigdy. ¯eby nie by³o - trzeba siê liczyæ z "awantur± w US", panienka z okienka mog³a byæ na szkoleniu i s³abo s³uchaæ (albo wrêcz instruktor nie omówi³ takiego przypadku), najlepiej zacz±æ od dopilnowania, aby na PIT-ach by³y wpisy do w³a¶ciwej rubryki (przychody z praw, a nie umowy osobiste). pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2010-01-21 21:34:46 | |
Autor: Piotrek | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On 2010-01-21 17:46, Gotfryd Smolik news wrote:
Powoli poproszê. [...] IMHO upraszczasz przyjmuj±c, ¿e ca³a kwota z umowy o dzie³o jest za przeniesienie MPA. Zgadujê, ¿e podej¶cie w 100% poprawne polega³oby na rozbiciu nale¿no¶ci na dwie czê¶ci: za egzemplarz dzie³a i za przeniesienie (zbycie) MPA, które to przeniesienie (zbycie) nie musi byæ integraln± czê¶ci± umowy o dzie³o. Dla tego poziomu kwot do zap³aty za dzie³o nale¿y zastosowaæ rycza³t, do przeniesienia (zbycia) MPA nale¿y zastosowaæ 50% KUP. Pasuje? Piotrek |
|
Data: 2010-01-21 22:12:32 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On Thu, 21 Jan 2010, Piotrek wrote:
On 2010-01-21 17:46, Gotfryd Smolik news wrote: Egzemplarz stanowi nierozerwaln± czê¶æ utworu :) i obrót nim jest regulowany przez ustawê PA. Inaczej móg³bym sobie produkowaæ egzemplarze dowolnych utworów i traktowaæ je jak "zwyk³y towar". A nazywaj± to potocznie "piractwem" i mocno ¶cigaj± :> i za przeniesienie (zbycie) MPA, które to przeniesienie (zbycie) nie musi byæ integraln± czê¶ci± umowy o dzie³o. Sprzeciw! Sprzedanie licencji *równie¿* jest przychodem z praw autorskich, chyba nie zaprzeczysz. A tym, co kupuje jakakolwiek firma lub instytucja, jest "ca³okszta³t": bo oczywi¶cie mo¿na kupiæ egzemplarz (bez ¿adnych praw), ale wtedy nie móg³by on byæ KUP (bo by³by nieu¿yteczny). Kupuje siê wiêc egzemplarz z dowi±zanym prawem: licencj± (na u¿ywanie we w³asnym zakresie) lub jakim¶ "zestawem praw". I tego IMO nie da siê "oderwaæ" od egzemplarza, acz kiedy¶ takie próby by³y (m.in. dla potrzeb VAT: na licencjê zw, bo kiedy¶ tak by³o, na wydruk dokumentacji 7%, na no¶nik 22%). Przyznajê bez bicia, ¿e *niekiedy* sam bym "egzemplarz w postaci no¶nika" potraktowa³ jako "zwyk³± us³ugê", przyk³adem w³a¶nie jest no¶nik programu komputerowego czy odbitka fotograficzna, ale... patrz ni¿ej :) (z pytaniem czy widzia³e¶ ¿eby kto¶ skasowa³ "300 z³ za zdjêcie 50% KUP oraz 5 z³ za odbitkê 20% KUP"). Natomiast *zgadzam siê*, ¿e w co najmniej niektórych przypadkach, rzeczywi¶cie *da³o by siê* wyró¿niæ dwie czê¶ci, tak jak piszesz, przyk³adowo: mamy program komputerowy. Jego napisanie, uruchomienie i dokumentacja to "dzie³o autorskie". Ale ju¿ *wdro¿enie* nie. Od instalacji poczynaj±c. Tylko... wymieñ mi przypadki, kiedy kto¶ siê przyczepi³, ¿e do "czynno¶ci in¿ynierskich" (takich jak instalacja u zamawiaj±cego) nale¿a³o *odrêbnie* wystawiæ kwit z 20% KUP? :) Uzasadnienie, aby siê *nie* czepiaæ poni¿ej (art.19[5] ustawy). Dla tego poziomu kwot do zap³aty za dzie³o nale¿y zastosowaæ rycza³t, do przeniesienia (zbycia) MPA nale¿y zastosowaæ 50% KUP. Co do generaliów tak (z zastrze¿eniem ¿e "w praktyce niespotykane"), co do wybrania *akurat* "egzemplarza" za przyk³ad, co najmniej mam w±tpliwo¶ci :D, a co najmniej zale¿y to od charakteru egzemplarza. Taki skrajny przyk³ad: rze¼ba. Drobna, ma³a, w korzeniu z drzewa mo¿e byæ. Za 70 z³. Sprzedasz mi "egzemplarz bez praw maj±tkowych"? Jak? :) Patrz choæby art.19 i dalsze, w szczególno¶ci 19[5], który nie wy³±cza nawet badziewnej p³ytki CD spod "oryginalnego egzemplarza", pozwalaj±c domniemywaæ ¿e wykonane *osobi¶cie* przez autora egzemplarze s± "oryginalne", maj± wiêc cechê "nierozerwalnego powi±zania z prawem"! :D pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2010-01-21 23:01:39 | |
Autor: Piotrek | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On 2010-01-21 22:12, Gotfryd Smolik news wrote:
Egzemplarz stanowi nierozerwaln± czê¶æ utworu :) i obrót nim jest Ale ja nie o tym. Zamawiaj±c dzie³o dostajesz ogó³ egzemplarz dzie³a i ewentualnie (je¶li ma zastosowanie i tak siê umówisz z wykonawc±) nabywasz MPA. [...] i za przeniesienie (zbycie) MPA, które to przeniesienie (zbycie) nie OK. A tym, co kupuje jakakolwiek firma lub instytucja, jest "ca³okszta³t": Ale to ju¿ jest szczegó³ techniczny, niezwi±zany z tematem dyskusji. Kupuje siê wiêc egzemplarz z dowi±zanym prawem: licencj± (na O to, to!
Z ostro¿no¶ci procesowej przez d³ugi czas tak w³a¶nie robi³em :-) Ale to by³o w czasach, kiedy generalnie 50% KUP wzbudza³o wzmo¿on± czujno¶æ urzêdnika. Czepnêli mi siê 50% kosztów od umowy o dzie³o. Pewnie dlatego, ¿e w PIT-11 to ja w ogóle mia³em 20% KUP (PIT-11 z du¿ej pañstwowej firmy, w ksiêgowo¶ci nie s³yszeli o takich wynalazkach jak 50% KUP). Krakowskim targiem czê¶æ posz³a na 20% i urzêdnik by³ szczê¶liwy. Co do generaliów tak (z zastrze¿eniem ¿e "w praktyce niespotykane"), Wykonuj±c produkcjê krótkoseryjn± przy pomocy dr±¿arki? Wygl±da³yby doprawdy jakby wysz³y spod d³uta Wita Stwosza ;-) Dawniej je¼dzi³o siê do Skandynawii "na obrazki". To mniej wiêcej taki sam przypadek. Piotrek |
|
Data: 2010-01-22 13:39:02 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On Thu, 21 Jan 2010, Piotrek wrote:
On 2010-01-21 22:12, Gotfryd Smolik news wrote: Kiedy ja w³a¶nie o tym. Nie ma sensu zakup "egzemplarza luzem", bez praw. ¯adnego sensu. IMVHO, je¶li umowa nie bêdzie *nic* stanowi³a nt "praw", to z mocy PA oraz KC da siê wywie¶æ, ¿e mia³o miejsce przekazanie licencji. A to ju¿ jest "przychód z praw maj±tkowych" :D A tym, co kupuje jakakolwiek firma lub instytucja, jest "ca³okszta³t": Istotny, IMVHO. Przedmiotem sprzeda¿y jest prawo maj±tkowe - zestaw praw lub licencji, których "sk³adnikiem" jest egzemplarz (jako no¶nik "utworu", te¿ z mocy definicji PA: "utworem jest ... ustalony..."). Trzeba odwróciæ punkt widzenia :) Jego napisanie, uruchomienie i dokumentacja to "dzie³o autorskie". No to siê zgadzamy :) (miejscami) Czepnêli mi siê 50% kosztów od umowy o dzie³o. Pewnie dlatego, ¿e w PIT-11 to ja w ogóle mia³em 20% KUP (PIT-11 z du¿ej pañstwowej firmy, w ksiêgowo¶ci nie s³yszeli o takich wynalazkach jak 50% KUP). Przyjêto. Chyba powiniene¶ by³ "wymusiæ" 50% KUP, wystawiaj±c rachunek samemu i podaj±c podstawê prawn±. Krakowskim targiem czê¶æ posz³a na 20% i urzêdnik by³ szczê¶liwy. :D Taki skrajny przyk³ad: rze¼ba. Toæ o to chodzi :D (ma byæ "autorskie") pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2010-01-22 16:56:32 | |
Autor: tp | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
No to jak to w koñcu jest?
|
|
Data: 2010-01-23 01:18:04 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On Fri, 22 Jan 2010, tp wrote:
No to jak to w koñcu jest? Co za "to"? (nie ma cytatu, wiêc nie wiem do której czê¶ci i czego siê odnosisz). Co¶ jeszcze: dzwoni±c do 3 USów oraz 2 razy do informacji podatkowej, mo¿esz dostaæ ³±cznie 5 ró¿nych odpowiedzi :P Nie narzekaj, ¿e widzisz ró¿ne opinie - masz podstawê do wziêcia w gar¶æ przepisów i wydedukowania jak ma byæ. "Ka¿dy odpowiada za siebie" - nie oczekuj *porad*! pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2010-01-23 09:46:09 | |
Autor: tp | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³
Co¶ jeszcze: dzwoni±c do 3 USów oraz 2 razy do informacji podatkowej, Wiem, z tym, ¿e to ja odpowiadam formalnie za wystawiony rachunek do umowy o dzie³o z prawami autorskimi. Dzie³odawca mówi, ¿e ksiêgowa mówi, ¿e ma byæ z 50% KUP pomimo, ¿e umowa na marne grosze (mniej ni¿ 200 z³). Pozdrawiam tp |
|
Data: 2010-01-27 23:50:21 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich | |
On Sat, 23 Jan 2010, tp wrote:
Dzie³odawca mówi, ¿e ksiêgowa mówi, ¿e ma byæ z 50% KUP pomimo, ¿e umowa na marne grosze (mniej ni¿ 200 z³). ....no i tak mi wychodzi z przepisów. Co Ci siê nie zgadza³o w opisie? (jak mniemam, celem dyskusji, w odró¿nieniu od porady, jest ustalenie nie JAK ma byæ, lecz DLACZEGO :D - wiêc jak siê komu wersja opisana wy¿ej nie podoba, niech wyja¶ni "dlaczego") pzdr, Gotfryd |
|