Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo.podatki   »   Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich

Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich

Data: 2010-01-21 13:49:13
Autor: tp
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
Witam,

Szybkie pytanie:

czy w umowach o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich te¿ trzeba braæ pod uwagê kwotê umowy (tak jak w zleceniach/dzie³ach)?

Pozdrawiam
tp

Data: 2010-01-21 14:01:02
Autor: Piotrek
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On 2010-01-21 13:49, tp wrote:
Witam,

Szybkie pytanie:

czy w umowach o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich te¿ trzeba braæ
pod uwagê kwotê umowy (tak jak w zleceniach/dzie³ach)?

Pozdrawiam
tp

To pewnie zale¿y od tego czy cena za przeniesienie MPA ma dla Ciebie jakiekolwiek znaczenie.

Piotrek

PS
Mo¿e jednak spróbuj spytaæ nieco wolniej.

Data: 2010-01-21 14:19:07
Autor: tp
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
U¿ytkownik "Piotrek" <piotrek@pisz.na.berdyczow.info> napisa³

To pewnie zale¿y od tego czy cena za przeniesienie MPA ma dla Ciebie jakiekolwiek znaczenie.


Normalnie przy umowie o dzie³o na kwotê 50 z³ jest tylko 18% rycza³tu.

Czy tak samo jest przy umowie o dzie³o z prawami autorskimi?

Pozdrawiam
tp

Data: 2010-01-21 14:57:13
Autor: Piotrek
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On 2010-01-21 14:19, tp wrote:
Normalnie przy umowie o dzie³o na kwotê 50 z³ jest tylko 18% rycza³tu.

Czy tak samo jest przy umowie o dzie³o z prawami autorskimi?

Pozdrawiam
tp

Trochê upraszczasz.

Zczytaj (PDOF):
- art. 30 ustêp 1 punkt 5a
- art. 13 punkt 8

To s± ³±czne warunki na rycza³t w Twoim przypadku (i nie zale¿± od tego czy nastêpuje przekazanie MPA).

Piotrek

Data: 2010-01-21 17:46:48
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On Thu, 21 Jan 2010, Piotrek wrote:

On 2010-01-21 14:19, tp wrote:
Normalnie przy umowie o dzie³o na kwotê 50 z³ jest tylko 18% rycza³tu.

Czy tak samo jest przy umowie o dzie³o z prawami autorskimi?

Pozdrawiam
tp

Trochê upraszczasz.

Zczytaj (PDOF):
- art. 30 ustêp 1 punkt 5a
- art. 13 punkt 8

To s± ³±czne warunki na rycza³t w Twoim przypadku (i nie zale¿± od tego czy nastêpuje przekazanie MPA).

  Powoli poproszê.
  Idzie o to, ¿e art.18 jest lex specialis wobec art.13 (a mo¿e widzisz
jaki¶ powód, aby nie?), podobnie jak art.10.1.7 wobec 10.1.2 - z samego
faktu, ¿e jest "zapisany dalej".
  W przypadku zbiegu przepisów (ta sama umowa kwalifikuje siê do kilku
przepisów o niezgodnej tre¶ci), najpierw trzeba by wykazaæ, ¿e to
*nie* jest przychód z "praw maj±tkowych" (a dopiero pó¼niej stosowaæ
przepisy szczegó³owe dla umów osobistych).

  Zwracam uwagê, ¿e dopóki nie powrócono do "progu rycza³towego", ze
wzglêdu na tre¶æ art.22.9.1-3 *nie* by³o ró¿nicy w rozliczeniu
podatkowym miêdzy "umow± osobist±" (na zasadach ogólnych, znaczy
pomijaj±c umowy "obywatelskie" i takie tam) a przychodami z praw
maj±tkowych, wiêc nikt siê tego nie czepia³.
  Jedni pisali w PIT-36 do rubryki "prawa maj±tkowe" inni do "umowy
osobiste" (wykazuj±c 50% KUP).
  IMO *zdecydowanie* powinno byæ "prawa maj±tkowe" (w przypadku umów
"autorskich"), no ale ró¿nicy nie by³o ju¿ przy najbli¿szym wierszu
z podsumowaniem.

  Jednak nie widzê powodu, dla którego uzyskuj±cy w aktualnym stanie
prawnym przychody z PA nie mia³by odwo³aæ siê do korzystniejszych
dla niego przepisów!
  Do tego *formalnie* w³a¶ciwych...

  Swoj± drog±, autorowi pomys³u z "rycza³tem" chyba siê wydawa³o,
¿e 200 z³ jest kwot± nieistotn± i 36 z³ KUP mo¿na sobie 'odpu¶ciæ'.
  Bez pojêcia... (z p. widzenia osób, dla których dwie albo
trzy takie umowy od ró¿nych firm to mo¿e byæ jedyne "wsparcie
bud¿etu").
  Jak ju¿ jeden z drugim tak "my¶li", to niech wpisze "podatnik
mo¿e".

pzdr, Gotfryd
(bynajmniej nie doradca, VAT, KPiR i takie tam na u¿ytek w³asnej DG :))

Data: 2010-01-21 18:22:26
Autor: tp
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³


 Powoli poproszê.
 Idzie o to, ¿e art.18 jest lex ...

czyli ¿e co?

Data: 2010-01-21 21:32:35
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On Thu, 21 Jan 2010, tp wrote:

U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³


 Powoli poproszê.
 Idzie o to, ¿e art.18 jest lex ...

czyli ¿e co?

http://www.sciaga.pl/tekst/15570-16-sentencje_lacinskie

....¿e IMO to jest przepis szczegó³owszy od art.13, czyli maj±cy
pierwszeñstwo przed przepisem mniej szczegó³owym.
  Je¶li przychód *jednocze¶nie* kwalifikuje siê do "osobistych"
oraz "praw maj±tkowych", to pierwszeñstwo maj± przepisy o prawach
maj±tkowych.

  Tak samo jest w przypadku przychodu z DG i praw maj±tkowych
(ale wy³±cznie "wytworzonych osobi¶cie", a nie przez pracowników
czy podwykonawców!) - id± do "nie DG", co powoduje komplikacje
z WNiP i kosztami uzyskania (o ile da siê udowodniæ "poniesienie
z DG" i zaliczenie w koszty, a ustawa nakazuje dzieliæ).

IMO (nie jestem doradc±) taka umowa *nie* kwalifikuje siê
  pod rycza³t. Nigdy.

  ¯eby nie by³o - trzeba siê liczyæ z "awantur± w US", panienka
z okienka mog³a byæ na szkoleniu i s³abo s³uchaæ (albo wrêcz
instruktor nie omówi³ takiego przypadku), najlepiej
zacz±æ od dopilnowania, aby na PIT-ach by³y wpisy do w³a¶ciwej
rubryki (przychody z praw, a nie umowy osobiste).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-21 21:34:46
Autor: Piotrek
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On 2010-01-21 17:46, Gotfryd Smolik news wrote:
Powoli poproszê.  [...]

IMHO upraszczasz przyjmuj±c, ¿e ca³a kwota z umowy o dzie³o jest za przeniesienie MPA.

Zgadujê, ¿e podej¶cie w 100% poprawne polega³oby na rozbiciu nale¿no¶ci na dwie czê¶ci: za egzemplarz dzie³a i za przeniesienie (zbycie) MPA, które to przeniesienie (zbycie) nie musi byæ integraln± czê¶ci±  umowy o dzie³o.

Dla tego poziomu kwot do zap³aty za dzie³o nale¿y zastosowaæ rycza³t, do przeniesienia (zbycia) MPA nale¿y zastosowaæ 50% KUP.

Pasuje?

Piotrek

Data: 2010-01-21 22:12:32
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On Thu, 21 Jan 2010, Piotrek wrote:

On 2010-01-21 17:46, Gotfryd Smolik news wrote:
Powoli poproszê.  [...]

IMHO upraszczasz przyjmuj±c, ¿e ca³a kwota z umowy o dzie³o jest za przeniesienie MPA.

Zgadujê, ¿e podej¶cie w 100% poprawne polega³oby na rozbiciu nale¿no¶ci na dwie czê¶ci: za egzemplarz dzie³a

  Egzemplarz stanowi nierozerwaln± czê¶æ utworu :) i obrót nim jest
regulowany przez ustawê PA.
  Inaczej móg³bym sobie produkowaæ egzemplarze dowolnych utworów
i traktowaæ je jak "zwyk³y towar".
  A nazywaj± to potocznie "piractwem" i mocno ¶cigaj± :>

i za przeniesienie (zbycie) MPA, które to przeniesienie (zbycie) nie musi byæ integraln± czê¶ci±  umowy o dzie³o.

  Sprzeciw!
  Sprzedanie licencji *równie¿* jest przychodem z praw autorskich, chyba
nie zaprzeczysz.
  A tym, co kupuje jakakolwiek firma lub instytucja, jest "ca³okszta³t":
bo oczywi¶cie mo¿na kupiæ egzemplarz (bez ¿adnych praw), ale wtedy
nie móg³by on byæ KUP (bo by³by nieu¿yteczny).
  Kupuje siê wiêc egzemplarz z dowi±zanym prawem: licencj± (na
u¿ywanie we w³asnym zakresie) lub jakim¶ "zestawem praw".
  I tego IMO nie da siê "oderwaæ" od egzemplarza, acz kiedy¶
takie próby by³y (m.in. dla potrzeb VAT: na licencjê zw,
bo kiedy¶ tak by³o, na wydruk dokumentacji 7%, na no¶nik 22%).

  Przyznajê bez bicia, ¿e *niekiedy* sam bym "egzemplarz
w postaci no¶nika" potraktowa³ jako "zwyk³± us³ugê", przyk³adem
w³a¶nie jest no¶nik programu komputerowego czy odbitka
fotograficzna, ale... patrz ni¿ej :) (z pytaniem czy
widzia³e¶ ¿eby kto¶ skasowa³ "300 z³ za zdjêcie 50% KUP
oraz 5 z³ za odbitkê 20% KUP").

  Natomiast *zgadzam siê*, ¿e w co najmniej niektórych przypadkach,
rzeczywi¶cie *da³o by siê* wyró¿niæ dwie czê¶ci, tak jak piszesz,
przyk³adowo: mamy program komputerowy.
  Jego napisanie, uruchomienie i dokumentacja to "dzie³o autorskie".
  Ale ju¿ *wdro¿enie* nie. Od instalacji poczynaj±c.

  Tylko... wymieñ mi przypadki, kiedy kto¶ siê przyczepi³, ¿e do
"czynno¶ci in¿ynierskich" (takich jak instalacja u zamawiaj±cego)
nale¿a³o *odrêbnie* wystawiæ kwit z 20% KUP?
  :)
  Uzasadnienie, aby siê *nie* czepiaæ poni¿ej (art.19[5] ustawy).

Dla tego poziomu kwot do zap³aty za dzie³o nale¿y zastosowaæ rycza³t, do przeniesienia (zbycia) MPA nale¿y zastosowaæ 50% KUP.

Pasuje?

  Co do generaliów tak (z zastrze¿eniem ¿e "w praktyce niespotykane"),
co do wybrania *akurat* "egzemplarza" za przyk³ad, co najmniej mam
w±tpliwo¶ci :D, a co najmniej zale¿y to od charakteru egzemplarza.

  Taki skrajny przyk³ad: rze¼ba.
  Drobna, ma³a, w korzeniu z drzewa mo¿e byæ.
  Za 70 z³.
  Sprzedasz mi "egzemplarz bez praw maj±tkowych"? Jak? :)

  Patrz choæby art.19 i dalsze, w szczególno¶ci 19[5], który nie
wy³±cza nawet badziewnej p³ytki CD spod "oryginalnego egzemplarza",
pozwalaj±c domniemywaæ ¿e wykonane *osobi¶cie* przez autora
egzemplarze s± "oryginalne", maj± wiêc cechê "nierozerwalnego
powi±zania z prawem"!
  :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-21 23:01:39
Autor: Piotrek
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On 2010-01-21 22:12, Gotfryd Smolik news wrote:
Egzemplarz stanowi nierozerwaln± czê¶æ utworu :) i obrót nim jest
regulowany przez ustawê PA.

Ale ja nie o tym.

Zamawiaj±c dzie³o dostajesz ogó³ egzemplarz dzie³a i ewentualnie (je¶li ma zastosowanie i tak siê umówisz z wykonawc±) nabywasz MPA.

[...]

i za przeniesienie (zbycie) MPA, które to przeniesienie (zbycie) nie
musi byæ integraln± czê¶ci± umowy o dzie³o.

Sprzeciw!
Sprzedanie licencji *równie¿* jest przychodem z praw autorskich, chyba
nie zaprzeczysz.

OK.

A tym, co kupuje jakakolwiek firma lub instytucja, jest "ca³okszta³t":
bo oczywi¶cie mo¿na kupiæ egzemplarz (bez ¿adnych praw), ale wtedy
nie móg³by on byæ KUP (bo by³by nieu¿yteczny).

Ale to ju¿ jest szczegó³ techniczny, niezwi±zany z tematem dyskusji.

Kupuje siê wiêc egzemplarz z dowi±zanym prawem: licencj± (na
u¿ywanie we w³asnym zakresie) lub jakim¶ "zestawem praw".
I tego IMO nie da siê "oderwaæ" od egzemplarza, acz kiedy¶
takie próby by³y (m.in. dla potrzeb VAT: na licencjê zw,
bo kiedy¶ tak by³o, na wydruk dokumentacji 7%, na no¶nik 22%).

Przyznajê bez bicia, ¿e *niekiedy* sam bym "egzemplarz
w postaci no¶nika" potraktowa³ jako "zwyk³± us³ugê", przyk³adem
w³a¶nie jest no¶nik programu komputerowego czy odbitka
fotograficzna, ale... patrz ni¿ej :) (z pytaniem czy
widzia³e¶ ¿eby kto¶ skasowa³ "300 z³ za zdjêcie 50% KUP
oraz 5 z³ za odbitkê 20% KUP").

Natomiast *zgadzam siê*, ¿e w co najmniej niektórych przypadkach,
rzeczywi¶cie *da³o by siê* wyró¿niæ dwie czê¶ci, tak jak piszesz,
przyk³adowo: mamy program komputerowy.
Jego napisanie, uruchomienie i dokumentacja to "dzie³o autorskie".
Ale ju¿ *wdro¿enie* nie. Od instalacji poczynaj±c.

O to, to!


Tylko... wymieñ mi przypadki, kiedy kto¶ siê przyczepi³, ¿e do
"czynno¶ci in¿ynierskich" (takich jak instalacja u zamawiaj±cego)
nale¿a³o *odrêbnie* wystawiæ kwit z 20% KUP?
:)

Z ostro¿no¶ci procesowej przez d³ugi czas tak w³a¶nie robi³em :-)

Ale to by³o w czasach, kiedy generalnie 50% KUP wzbudza³o wzmo¿on± czujno¶æ urzêdnika.

Czepnêli mi siê 50% kosztów od umowy o dzie³o. Pewnie dlatego, ¿e w PIT-11 to ja w ogóle mia³em 20% KUP (PIT-11 z du¿ej pañstwowej firmy, w ksiêgowo¶ci nie s³yszeli o takich wynalazkach jak 50% KUP).

Krakowskim targiem czê¶æ posz³a na 20% i urzêdnik by³ szczê¶liwy.

Co do generaliów tak (z zastrze¿eniem ¿e "w praktyce niespotykane"),
co do wybrania *akurat* "egzemplarza" za przyk³ad, co najmniej mam
w±tpliwo¶ci :D, a co najmniej zale¿y to od charakteru egzemplarza.

Taki skrajny przyk³ad: rze¼ba.
Drobna, ma³a, w korzeniu z drzewa mo¿e byæ.
Za 70 z³.
Sprzedasz mi "egzemplarz bez praw maj±tkowych"? Jak? :)

Wykonuj±c produkcjê krótkoseryjn± przy pomocy dr±¿arki?
Wygl±da³yby doprawdy jakby wysz³y spod d³uta Wita Stwosza ;-)

Dawniej je¼dzi³o siê do Skandynawii "na obrazki".
To mniej wiêcej taki sam przypadek.

Piotrek

Data: 2010-01-22 13:39:02
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On Thu, 21 Jan 2010, Piotrek wrote:

On 2010-01-21 22:12, Gotfryd Smolik news wrote:
Egzemplarz stanowi nierozerwaln± czê¶æ utworu :) i obrót nim jest
regulowany przez ustawê PA.

Ale ja nie o tym.

Zamawiaj±c dzie³o dostajesz ogó³ egzemplarz dzie³a i ewentualnie (je¶li ma zastosowanie i tak siê umówisz z wykonawc±) nabywasz MPA.

  Kiedy ja w³a¶nie o tym.
  Nie ma sensu zakup "egzemplarza luzem", bez praw.
  ¯adnego sensu.
  IMVHO, je¶li umowa nie bêdzie *nic* stanowi³a nt "praw", to z mocy
PA oraz KC da siê wywie¶æ, ¿e mia³o miejsce przekazanie licencji.
  A to ju¿ jest "przychód z praw maj±tkowych" :D

A tym, co kupuje jakakolwiek firma lub instytucja, jest "ca³okszta³t":
bo oczywi¶cie mo¿na kupiæ egzemplarz (bez ¿adnych praw), ale wtedy
nie móg³by on byæ KUP (bo by³by nieu¿yteczny).

Ale to ju¿ jest szczegó³ techniczny, niezwi±zany z tematem dyskusji.

  Istotny, IMVHO.
  Przedmiotem sprzeda¿y jest prawo maj±tkowe - zestaw praw lub
licencji, których "sk³adnikiem" jest egzemplarz (jako no¶nik
"utworu", te¿ z mocy definicji PA: "utworem jest ... ustalony...").

  Trzeba odwróciæ punkt widzenia :)

Jego napisanie, uruchomienie i dokumentacja to "dzie³o autorskie".
Ale ju¿ *wdro¿enie* nie. Od instalacji poczynaj±c.

O to, to!

  No to siê zgadzamy :)
(miejscami)

Czepnêli mi siê 50% kosztów od umowy o dzie³o. Pewnie dlatego, ¿e w PIT-11 to ja w ogóle mia³em 20% KUP (PIT-11 z du¿ej pañstwowej firmy, w ksiêgowo¶ci nie s³yszeli o takich wynalazkach jak 50% KUP).

  Przyjêto.
  Chyba powiniene¶ by³ "wymusiæ" 50% KUP, wystawiaj±c rachunek samemu
i podaj±c podstawê prawn±.

Krakowskim targiem czê¶æ posz³a na 20% i urzêdnik by³ szczê¶liwy.

  :D

Taki skrajny przyk³ad: rze¼ba.
Drobna, ma³a, w korzeniu z drzewa mo¿e byæ.
Za 70 z³.
Sprzedasz mi "egzemplarz bez praw maj±tkowych"? Jak? :)

Wykonuj±c produkcjê krótkoseryjn± przy pomocy dr±¿arki?
Wygl±da³yby doprawdy jakby wysz³y spod d³uta Wita Stwosza ;-)

  Toæ o to chodzi :D (ma byæ "autorskie")

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-22 16:56:32
Autor: tp
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
No to jak to w koñcu jest?

Data: 2010-01-23 01:18:04
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On Fri, 22 Jan 2010, tp wrote:

No to jak to w koñcu jest?

  Co za "to"?
(nie ma cytatu, wiêc nie wiem do której czê¶ci i czego siê odnosisz).

  Co¶ jeszcze: dzwoni±c do 3 USów oraz 2 razy do informacji podatkowej,
mo¿esz dostaæ ³±cznie 5 ró¿nych odpowiedzi :P
  Nie narzekaj, ¿e widzisz ró¿ne opinie - masz podstawê do wziêcia
w gar¶æ przepisów i wydedukowania jak ma byæ.
"Ka¿dy odpowiada za siebie" - nie oczekuj *porad*!

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-23 09:46:09
Autor: tp
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisa³

 Co¶ jeszcze: dzwoni±c do 3 USów oraz 2 razy do informacji podatkowej,
mo¿esz dostaæ ³±cznie 5 ró¿nych odpowiedzi :P
 Nie narzekaj, ¿e widzisz ró¿ne opinie - masz podstawê do wziêcia
w gar¶æ przepisów i wydedukowania jak ma byæ.
"Ka¿dy odpowiada za siebie" - nie oczekuj *porad*!

Wiem, z tym, ¿e to ja odpowiadam formalnie za wystawiony rachunek do umowy o dzie³o z prawami autorskimi.

Dzie³odawca mówi, ¿e ksiêgowa mówi, ¿e ma byæ z 50% KUP pomimo, ¿e umowa na marne grosze (mniej ni¿ 200 z³).

Pozdrawiam
tp

Data: 2010-01-27 23:50:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich
On Sat, 23 Jan 2010, tp wrote:

Dzie³odawca mówi, ¿e ksiêgowa mówi, ¿e ma byæ z 50% KUP pomimo, ¿e umowa na marne grosze (mniej ni¿ 200 z³).

....no i tak mi wychodzi z przepisów.
  Co Ci siê nie zgadza³o w opisie?
(jak mniemam, celem dyskusji, w odró¿nieniu od porady, jest ustalenie
nie JAK ma byæ, lecz DLACZEGO :D - wiêc jak siê komu wersja opisana
wy¿ej nie podoba, niech wyja¶ni "dlaczego")

pzdr, Gotfryd

Umowa o dzie³o z przeniesieniem praw autorskich

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona