Umowa o pracę a DG

Data: 2010-05-30 15:57:07
Autor: Pytek Pytalski
Umowa o pracę a DG
Nie mogę znaleźć jednoznacznej interpretacji więc proszę o pomoc/
sugestie.

Wpierw trochę historii:
- od ponad 2 lat pracuję na umowę o pracę w firmie A. Branża IT.
Wynagrodzenie powyżej minimalnego
- od prawie 1.5roku prowadzę DG w branży IT. Zakres prac/usług -
pokrywający się częściowo z pracą wykonywaną w firmie A. Z racji
równoległego etatu - odprowadzana jest jedynie składka zdrowotna.

Pierwsze pytanie - czy tak wolno?

Spotkałem się z interpretacją że nie można w ramach umowy o pracę
wykonywać czynności które normalnie byłyby realizowane w ramach
prowadzonej DG.

By uniknąć niejasności - mam możliwość przejścia w firmie A na
kontrakt i rozliczanie fakturą. Jednak najkorzystniejsze byłyby dla
mnie warunki umowy o pracę. Jak to pogodzić? Czy zawarcie w umowie
warunków zbliżonych do kodeksu pracy nie będzie (w sumie to będzie?)
traktowane jak próba "kamuflażu" umowy o pracę w ramach kontraktu w
celu uniknięcia składek ZUS? Co za to grozi?

Zastanawiam się też co z ZUS-em. Jak rozumiem z racji prowadzonej DG -
nie przysługują mi już 2 lata "obniżonej" składki. Ale - czy do końca
2-letniego okresu od momentu założenia firmy mogę korzystać z
obniżonej składki?

Wystawiając byłemu pracodawcy (A) fakturę - jak rozumiem nie. A -
jeżeli bym się rozliczał z jednym z klientów A (firmą B wydzieloną
jakiś czas temu z firmy A)?

Data: 2010-05-31 01:41:00
Autor: gadacz
Umowa o pracę a DG
W dniu 2010-05-31 00:57, Pytek Pytalski pisze:
  ponad 2 lat pracuję na umowę o pracę w firmie A. Branża IT.
Wynagrodzenie powyżej minimalnego
- od prawie 1.5roku prowadzę DG w branży IT. Zakres prac/usług -

Witaj,

ja jestem w podobnej sytuacji, a raczej identycznej,
tyle, ze branza raczej reklamowa,

mam etat i mam swoja DG

jak wspomniales skladka zdrowotna jest odprowadzana,
poniewaz reszte odprowadza firma w ktorej masz etat.

z tego co w  ZUS dowiedzialem sie,
jesli teraz/zaraz przeskocze na tylko swoja dzialalnosc,
to okres 2 letni ZUSu bedzie mnie obowiazywac :) podobnie Ciebie.

swoja droga, nikt nie moze Ci zabronic pracowac na etat i miec firme,
o ile nie masz zapisu w umowie na etacie o zakazie konkurencji;
ja taki zapis mam - ale firma raczej tego nie egzekwuje wiec nie przejmuje sie tym, a i ich klientow do siebie nie zabieram.

nie bardzo rozumiem Twoje slowa z ostatniego watku

"Wystawiając byłemu pracodawcy (A) fakturę - jak rozumiem nie. A -
jeżeli bym się rozliczał z jednym z klientów A (firmą B wydzieloną
jakiś czas temu z firmy A)?"

rozwin temat.

pozdr

Gadacz

Data: 2010-05-31 11:26:22
Autor: Rafał
Umowa o pracę a DG
On 31.05.2010 00:57, Pytek Pytalski wrote:

[...]

Podłącze się bo zmierzam do takiego stanu rzeczy..
Ile taka składka zdrowotna wynosi?
Jakie są całościowe koszty prowadzenia działalności w przypadku pracy na etat równocześnie?

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2010-05-31 13:55:34
Autor: Damian
Umowa o pracę a DG
W dniu 2010-05-31 11:26, Rafał pisze:

[...]

Ja odpowiem, ponieważ mam podobną sytuację:
Pracuję na etacie w branży IT (ERP, DBA itp :)) ale równocześnie prowadzę DG jako taksówkarz :D (nie pytajcie...lubie to)

Jako, że składke emerytalną, rentową i chorobową płaci za mnie pracodawca, ja z działalności odprowadzam tylko składkę zdrowotną oraz podatek. Zakładając DG wybieramy formę opodatkowania. Ja wybrałem kartę podatkową, której wysokość co roku wyznacza dany US. Wysokość składki zdrowotnej też zmieniana jest co roku i na ten rok wynosi 233,32zł <- i jest do zapłaty w pełnej wysokości. Natomiast od podatku możńa sobie odliczyć składkę zdrowotną, co w ogólnym rozrachunku (na śląsku przynajmniej) daje wysokość 11zł podatku. Reasumując całkowite koszty prowadzenia działalności, to 244,32zł :)

--
Damian

Data: 2010-05-31 14:22:29
Autor: Herald
Umowa o pracę a DG
Dnia Mon, 31 May 2010 13:55:34 +0200, Damian napisał(a):

Wysokość składki zdrowotnej też zmieniana jest co roku i na ten rok wynosi
233,32zł <- i jest do zapłaty w pełnej wysokości.

Tak dla relaksu - która inna składka jest do zapłaty w "nie całości"? ;)

Natomiast od podatku możńa sobie odliczyć składkę zdrowotną,

Nie siej fermentu chopie, nie siej :))
Odliczyć możesz tylko 7,75% z zapłaconej składki a nie pełną składkę, która
jeszcze na razie wynosi 9% (owe 233,32zł).

co w ogólnym rozrachunku (na śląsku przynajmniej) daje wysokość 11zł podatku.

Hehe, ładnie policzyłeś podatek :)))
Teraz powiedz jeszcze ile przyłożą KP tym pytającym :))
Oczywiście nie świadczysz usługi transportu na rzecz swojego pracodawcy -
prawda? :)))

Reasumując całkowite koszty prowadzenia działalności, to 244,32zł :)

Ku..a      spadłem z krzesła :)))))))
Poczytaj co to jest "koszt prowadzenia działalności" :))

Data: 2010-05-31 20:33:18
Autor: Damian
Umowa o pracę a DG
Herald pisze:
[...]

Choćby rentowa 6% w podziale 1,5/4,5 :) Ale przecież sens mojej wypowiedzi był inny.

Natomiast od podatku możńa sobie odliczyć składkę zdrowotną,

Nie siej fermentu chopie, nie siej :))
Odliczyć możesz tylko 7,75% z zapłaconej składki a nie pełną składkę, która
jeszcze na razie wynosi 9% (owe 233,32zł).

Ile odliczyć mogę, wiem, gdyz właśnie to robię :)

[...]

Opisałem mój przypadek, przy mojej formie opodatkowania.
Reasumując całkowite koszty prowadzenia działalności, to 244,32zł :)

Ku..a      spadłem z krzesła :)))))))
Poczytaj co to jest "koszt prowadzenia działalności" :))

Jeśli wczytasz się zapytanie pytającego, wywnioskujesz, iż chodziło raczej o obowiązkową daninę na rzecz państwa, a nie pozostałe koszty prowadzenia działalności, które w każdym przypadku są przecież różne, prawda?

Pozdrawiam
Damian

Data: 2010-06-01 13:31:25
Autor: Herald
Umowa o pracę a DG
Dnia Mon, 31 May 2010 20:33:18 +0200, Damian napisał(a):

[...]

Nie prawda.
To co próbujesz opisać to składka na SUS wynikająca ze stosunku umowy o
pracę (lub zlecenie, ew. o dzieło ze swoim pracownikiem).
Nie prawdą jest że składka rentowa jest płacona "nie w całości".
Od pracownika potrącana jest w wysokości 1,5% z brutta i tyle jest mu
pobierane przez płatnika. To że płatnik płaci z tego tytułu kolejną składkę
w wysokości 4,5% - jest jego wydatkiem.
Więc twierdzenie że którakolwiek składka jest płacona w części - mija się z
prawdą i nie jest rzetelna.

[...]

I bardzo dobrze :)

a nie pozostałe koszty prowadzenia działalności, które w każdym przypadku są
przecież różne, prawda?

Zaiste - prawda.

Data: 2010-05-31 14:00:54
Autor: Herald
Umowa o pracę a DG
Dnia Mon, 31 May 2010 11:26:22 +0200, Rafał napisał(a):

[...]

Pierwsze primo: jeżeli wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę przekracza lub
wynosi co najmniej minimalną płacę - wówczas występuje zbieg tytułu
ubezpieczeń i w związku z tym, z okazji prowadzenia DG - odprowadzacie
tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Drugie primo: to że nie ma zapisu o zakazie konkurencji, nie oznacza że
kiedyś "były już pracodawca" nie wystąpi o "zadośćuczynienie" ;)
To że teraz też niby nie respektuje swoich uprawnień wynikających z umowy -
nie znaczy że w bliżej nieokreślonym czasie z tego nie skorzysta ;)
Trzecie primo: forma opodatkowania..... jeżeli będziecie już chcieli
pohandlować ze swoim pracodawcą - to zapomnijcie o preferencyjnych formach
opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, liniówka). Z chwila pierwszej
transakcji - z automatu wylecicie z tych forma na zasady ogólne :)))
czwarte primo: zapomnijcie o "preferencyjnym ZUSie" dla rozpoczynających DG
:)
Piąte primo: .... na razie wystarczy :)

Data: 2010-05-31 14:05:05
Autor: Maddy
Umowa o pracę a DG
W dniu 31-05-2010 14:00, Herald pisze:
Trzecie primo: forma opodatkowania..... jeżeli będziecie już chcieli
pohandlować ze swoim pracodawcą - to zapomnijcie o preferencyjnych formach
opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, liniówka).

To dotyczy tylko świadczenia usług. Towary i produkty można swojemu pracodawcy sprzedawać bez żadnych konsekwencji podatkowych.

Z chwila pierwszej
transakcji -

sprzedaży usług.

z automatu wylecicie z tych forma na zasady ogĂłlne :)))
czwarte primo: zapomnijcie o "preferencyjnym ZUSie" dla rozpoczynających DG
:)

tak samo jak przy podatkach  - dotyczy świadczenia usług.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-05-31 14:36:15
Autor: Herald
Umowa o pracę a DG
Dnia Mon, 31 May 2010 14:05:05 +0200, Maddy napisał(a):

To dotyczy tylko świadczenia usług. Towary i produkty można swojemu pracodawcy sprzedawać bez żadnych konsekwencji podatkowych.

Więc informatyk/programista/operator baz danych - rozumiem że sprzedawał
będzie płyty główne, lub kości pamięci.

Data: 2010-05-31 14:56:00
Autor: Maddy
Umowa o pracę a DG
W dniu 31-05-2010 14:36, Herald pisze:
[...]

Znam informatka co handluje paletami. I co z tego?

ps. czytasz czasami co piszesz czy się brzydzisz?

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Umowa o pracę a DG