Umowa przedwstępna przed finałem SD-Z2

Data: 2015-12-26 19:10:49
Autor: Robert Tomasik
Umowa przedwstępna przed finałem SD-Z2
W dniu 26-12-15 o 12:57, Wiesiek pisze:
Witam. Po śmierci krewnego nabyłem nieruchomość, którą chcę sprzedać. Na
obecną chwilę z przyczyn których szczegółów nie będę wyjaśniał, nie
został zapłacony jeszcze podatek od nabycia spadku - postępowanie w toku.
Czy w tej sytuacji mogę zawrzeć umowę przedwstępną sprzedaży z
potencjalnym nabywcÄ… i czy tym samym nie naruszam jakiegoÅ› przepisu
podatkowego? Dodam, że w księdze wieczystej jestem uwidoczniony jako
obecny właściciel.

Właścicielem nieruchomości stałeś się w chwili śmierci krewnego i teoretycznie możesz rozporządzać majątkiem. Moim zdaniem mogłaby przejść nawet normalna umowa sprzedaży tej nieruchomości, a nie przedwstępna, tylko problemem będzie zabezpieczenie nabywcy. Jeśli to obca osoba, to najpewniej nie kupi niepewnej nieruchomości.

Data: 2015-12-29 10:42:10
Autor: G.S.
Umowa przedwstêpna przed fina³em SD-Z2
On Sat, 26 Dec 2015, Robert Tomasik wrote:

W dniu 26-12-15 o 12:57, Wiesiek pisze:
> Witam. Po ¶mierci krewnego naby³em nieruchomo¶æ, któr± chcê sprzedaæ.
> Na obecn± chwilê z przyczyn których szczegó³ów nie bêdê wyja¶nia³, nie
> zosta³ zap³acony jeszcze podatek od nabycia spadku - postêpowanie w toku.
> Czy w tej sytuacji mogê zawrzeæ umowê przedwstêpn± sprzeda¿y
> z potencjalnym nabywc± i czy tym samym nie naruszam jakiego¶ przepisu
> podatkowego? Dodam, ¿e w ksiêdze wieczystej jestem uwidoczniony jako
> obecny w³a¶ciciel.

W³a¶cicielem nieruchomo¶ci sta³e¶ siê w chwili ¶mierci krewnego

 Prawda.

i teoretycznie mo¿esz rozporz±dzaæ maj±tkiem.

 Na swoje potrzeby, owszem. Mo¿e go *u¿ywaæ*.
 Mniej wiêcej w kategorii rozró¿nienia autorskich praw maj±tkowych
oraz "licencji w rozumieniu PA".

Moim zdaniem mog³aby przej¶æ nawet normalna
umowa sprzeda¿y tej nieruchomo¶ci,

 Ta.... a moim wygl±da to tak:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,0,9,204,82024,20151018,art-1025-10291-stwierdzenie-nabycia-spadku-lub-przedmiotu.html
+++
Art. 1027.
 Wzglêdem osoby trzeciej, która nie ro¶ci sobie praw do spadku
 z tytu³u dziedziczenia, spadkobierca mo¿e udowodniæ swoje prawa
 wynikaj±ce z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku
 albo zarejestrowanym aktem po¶wiadczenia dziedziczenia.
-- -

a nie przedwstêpna, tylko problemem bêdzie zabezpieczenie nabywcy.

 Nie, problemem bêdzie brak "udowodnionego prawa".
 Wobec faktu, ¿e umowa zbycia nieruchomo¶ci wymaga formy notarialnej,
brak po¶wiadczenia k³adzie interes na ³opatki.

"Umowa przedwstêpna" w formie nienotarialnej jest za¶ nieegzekwowalna
(znaczy mozna dochodziæ np. odszkodowania, ale nie da siê wyegzekwowaæ
wydania nieruchomo¶ci).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-12-29 11:35:56
Autor: Micha³ Jankowski
W dniu 29.12.2015 10:42, G.S. pisze:

[...]

Ale cz³owiek nie pisze, ¿e nie by³o stwierdzenia nabycia spadku, tylko
¿e nie zap³aci³ podatku. Wpis w ksiêdze wieczystej ju¿ ma - na jakiej
podstawie?

   MJ

Data: 2015-12-29 11:58:02
Autor: witek
Micha³ Jankowski wrote:
[...]

wpis w ksiedze wieczystej ma na podstawie aktu dziedziczenia.

Zap³acenie podatku wymagane jest przy akcie sprzedazy

Data: 2015-12-29 20:05:37
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-12-29, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

[...]

wpis w ksiedze wieczystej ma na podstawie aktu dziedziczenia.
Zap³acenie podatku wymagane jest przy akcie sprzedazy

Zapewne chodzi o podatek od spadków i darowizn.

Nie da siê sprzedaæ nieruchomo¶ci bez za¶wiadczenia z US
o tym, ¿e albo ten podatek zosta³ zap³acony, albo ¿e dana osoba
by³a z tego podatku zwolniona.

Oczywi¶cie umowê przedwstêpn± podpisaæ siê da, ale na umowie
sprzeda¿y notariusz na pewno bêdzie takiego papierka wymaga³.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2015-12-29 20:53:58
Autor: Wiesiek
On 2015-12-29, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

[...]

[...]

I o to chodzi. Dziêkujê panie Wojtku :)

Data: 2015-12-30 08:15:40
Autor: WAM
Umowa przedwstêpna przed fina³em SD-Z2
On Tue, 29 Dec 2015 20:05:37 +0100, Wojciech Bancer <proteus@post.pl>
wrote:

Zapewne chodzi o podatek od spadków i darowizn.

Nie da siê sprzedaæ nieruchomo¶ci bez za¶wiadczenia z US
o tym, ¿e albo ten podatek zosta³ zap³acony, albo ¿e dana osoba
by³a z tego podatku zwolniona.
Czy zbycie nieruchomo¶ci po 20 latach od darowizny lub spadku te¿
bêdzie wymaga³o tego za¶wiadczenia?

WAM
--
www.nawakacje.pl ?
pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

Data: 2015-12-30 09:35:29
Autor: Liwiusz
wrote:

Zapewne chodzi o podatek od spadków i darowizn.

Nie da się sprzedać nieruchomości bez zaświadczenia z US
o tym, że albo ten podatek został zapłacony, albo że dana osoba
była z tego podatku zwolniona.
Czy zbycie nieruchomości po 20 latach od darowizny lub spadku też
będzie wymagało tego zaświadczenia?

I przede wszystkim: z czego wynika konieczność okazania tego
zaświadczenia pod rygorem nieskuteczności sprzedaży.

--
Liwiusz

Data: 2015-12-30 10:56:55
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-12-30, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Wydaje mi siê, ¿e tak, ale nie mam takiej wiedzy prawnej.

I przede wszystkim: z czego wynika konieczno¶æ okazania tego
za¶wiadczenia pod rygorem nieskuteczno¶ci sprzeda¿y.

[...]

Ustawa o podatku od spadków i darowizn
Art. 19 ust. 6:

Art. 19:

[...]

ust. 6. Je¿eli przedmiotem aktu notarialnego, który ma byæ sporz±dzony, lub dokumentu, co do którego notariusz ma uwierzytelniæ podpis, ma byæ zbycie praw do spadku albo zbycie lub obci±¿enie rzeczy lub praw maj±tkowych uzyskanych tytu³em, okre¶lonym w art. 1, notariusz mo¿e dokonaæ tych czynno¶ci tylko za uprzedni± pisemn± zgod± naczelnika urzêdu skarbowego albo po przedstawieniu za¶wiadczenia wydanego przez naczelnika urzêdu skarbowego potwierdzaj±cego, ¿e nabycie jest zwolnione od podatku, ¿e nale¿ny podatek zosta³ zap³acony albo zobowi±zanie podatkowe wygas³o wskutek przedawnienia.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2015-12-29 15:20:59
Autor: Wiesiek
W dniu 2015-12-29 o 11:35, Micha³ Jankowski pisze:
Wpis w ksiêdze wieczystej ju¿ ma - na jakiej
podstawie?

Na podstawie prawomocnego postanowienia s±du.

Umowa przedwstępna przed finałem SD-Z2