Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego

Data: 2011-03-07 11:45:20
Autor: PaPi
Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
Witam

Jakie realne prawa zyskuje kupujacy mieszkanie podpisujac umowe przedwstepna w formie aktu notarialnego ?
Czy deweloper moze odmowic podpisania umowy przedwstepnej w tej formie ?

W mojej sytuacji deweloper miga sie od podpisania w takiej formie umowy twierdzac, ze nie podzielil jeszcze docelowo nieruchomosci na ktorej budowany bedzie budynek - na dzialce maja stanac docelowo 4 budynki.
Czy mozna byloby byloby podpisac umowe przedwstepna na dzialke przed podzialem a umowe notarialna przy przekazaniu mieszkania na dzialke po podziale ?

Data: 2011-03-07 06:28:31
Autor: witek
On 3/7/2011 4:45 AM, PaPi wrote:
[...]

taka, ze jak deweloper za rok powie ci, ze sie rozmyslil i odda ci kase, zamiast dac ci mieszkanie, to przy zwykłej umowie możesz mu nagwizdać, po za karami wpisanymi w umowie, przy notarialnej możesz isc do sadu i sie tego mieszkania domagac.

reszta, to krecenie dewelopera

Data: 2011-03-07 13:44:59
Autor: spp
W dniu 2011-03-07 13:28, witek pisze:

[...]

A w drugą stronę to nie działa?

--
spp

Data: 2011-03-08 00:06:14
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 7 Mar 2011, spp wrote:

[...]

  Co, dobrowolne danie developerowi darmowej pożyczki?
  Nie masz lepszych pomysłów? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-03-08 06:28:12
Autor: spp
[...]

Ależ mam - np. spadek cen usług budowlanych i możliwość nabycia mieszkania za mniejsze pieniądze co wymagałoby jednak odstąpienia od umowy. Czy wtedy deweloper może domagać się od klienta wykupienia mieszkania w umówionej, znacznie wyższej cenie?

--
spp

Data: 2011-03-07 23:33:43
Autor: witek
On 3/7/2011 11:28 PM, spp wrote:
[...]

w przypadku umowy notarialnej - tak
nienotarialnej nie, po za zapisami w samej umowie, która zapewne zawiera drakońskie kary za zerwanie umowy lub wrecz na nią nie pozwala.

Data: 2011-03-08 09:18:06
Autor: PaPi
[...]

Z tego co wiem w przypadku umowy notarialnej to deweloper moze sie domagac wykonania umowy. Tyle tylko, ze to teoretyczna uciazliwosc dla nabywcy. W wiekszosci wypadkow kupujacy dziure w ziemi kupuja ja w ratach proporcjonalnych. I tak po powiedzmy 10 miesiacach wplacisz de facto polowe ceny tego mieszkania.
Trudno oczekiwac by w trakcie realizacji inwestycji (czyli okolo poltora roku) ceny spadly np. o polowe.

Data: 2011-03-08 09:49:29
Autor: ąćęłńóśźż
Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
Możesz się w tym czasie dowiedzieć, że w Twoim "Zielonym Zakątku nad Jeziorem" pod oknami masz drogę szybkiego ruchu z kałużami.

-- -- -

Trudno oczekiwac by w trakcie realizacji inwestycji ceny spadly np. o
polowe.

Data: 2011-03-08 10:59:28
Autor: PaPi
Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
Możesz się w tym czasie dowiedzieć, że w Twoim "Zielonym Zakątku nad
Jeziorem" pod oknami masz drogę szybkiego ruchu z kałużami.

W miejscu gdzie chce kupic "zielony zakatek" jest juz droga 2x2 oraz uchwalony mpzp, wiec raczej takiego rozwoju wypadkow nie przewiduje.

Data: 2011-03-08 11:47:11
Autor: spp
W dniu 2011-03-08 09:18, PaPi pisze:
[...]

A jak przez te 10 m-cy stracisz możliwość opłacania kolejnych rat?

--
spp

Data: 2011-03-07 12:16:23
Autor: .B:artek.
W dniu 07-03-2011 11:45, PaPi pisze:
Witam

Jakie realne prawa zyskuje kupujacy mieszkanie podpisujac umowe
przedwstepna w formie aktu notarialnego ?

To w dużej mierze zależy do tego, co jest napisane w tej umowie. Ale z grusza sytuacja jest lepsza niż w umowie pisemnej.

Czy deweloper moze odmowic podpisania umowy przedwstepnej w tej formie ?

Może. Nie ma obowiązku jej zawarcia w formie aktu notarialnego.

W mojej sytuacji deweloper miga sie od podpisania w takiej formie umowy
twierdzac, ze nie podzielil jeszcze docelowo nieruchomosci na ktorej
budowany bedzie budynek - na dzialce maja stanac docelowo 4 budynki.

Nie bardzo widzę związek między rzekomym powodem a formą aktu notarialnego.

Czy mozna byloby byloby podpisac umowe przedwstepna na dzialke przed
podzialem a umowe notarialna przy przekazaniu mieszkania na dzialke po
podziale ?

Rozumiem, że chodzi o umowę w formie pisemnej teraz, a umowę przenoszącą własność później, jak już będzie podzielona działka? Pewnie, że można. Tylko Ty jako nabywca będziesz w gorszej sytuacji jak się coś nie uda deweloperowi. Pamiętaj, że dajesz mu swoje pieniądze nie otrzymując na razie w zamian nic.

--
..B:artek.

Data: 2011-03-07 12:21:19
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 07 Mar 2011 12:16:23 +0100, .B:artek. napisał(a):

Czy deweloper moze odmowic podpisania umowy przedwstepnej w tej formie
?

Może. Nie ma obowiązku jej zawarcia w formie aktu notarialnego.

Nie ma obowiązku, lecz ze względu na skutki takiej umowy ja bym omijał szerokim łukiem dewelopera, który ma takie obiekcje.

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-03-07 13:12:51
Autor: PaPi
[...]

Tlumaczenie pracownicy dewelopera jest takie - nie mozemy podpisac notarialnie umowy przedwstepnej poniewaz nie wydzielismy pod budynek A dzialki z jednej duzej, na ktorej maja stanac budynki A, B, C, D.

[...]

Chodzi mi o to czy mozna podpisac notarialnie umowe przedwstepna w jakiej bedzie wymieniona jedna duza dzialka ?
BTW, czy podspisujac umowe notarialnie mam jakies prawa do dzialki na ktorej budowana jest nieruchomosc (w razie np. bankructwa dewelopera) ?

Data: 2011-03-07 13:18:21
Autor: Andrzej Ława
W dniu 07.03.2011 13:12, PaPi pisze:

[...]

Brednie. Umowa przedwstępna notarialna różni się od "zwykłej" umowy
przedwstępnej tylko tym, że jest zawarta przed notariuszem i może być
potem siłowo egzekwowana.

Jeśli notarialnie zawierana byłaby z jakiegoś powodu nieprawidłowa, to
będzie też nieprawidłowa i bez notariusza.

Deweloperzy to nieźli kanciarze - przed boomem ilu ludzi zrobili na taki
kant, że zawierali umowy "zwykłe", a potem ceny skoczyły tak, że po rogu
wodzenia ludzi za nos i tak opłacało im się oddać nawet 2x wpłacony
zadatek, a mieszkania sprzedać za nową, wyższą cenę.

Data: 2011-03-07 12:33:08
Autor: Olgierd
Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
Dnia Mon, 07 Mar 2011 13:18:21 +0100, Andrzej Ława napisał(a):

Deweloperzy to nieĹşli kanciarze - przed boomem ilu ludzi zrobili na taki
kant, że zawierali umowy "zwykłe", a potem ceny skoczyły tak, że po rogu
wodzenia ludzi za nos i tak opłacało im się oddać nawet 2x wpłacony
zadatek, a mieszkania sprzedać za nową, wyższą cenę.

Zgadza się, tak załatwiono dziesiątki rodzin np. w podwrocławskim Smolcu.

Data: 2011-03-07 13:40:44
Autor: ąćęłńóśźż
Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
Jeśli Twoje roszczenie będzie wpisane w formie hipoteki na nieruchomości (zabezpieczone hipoteką), to tak.

-- -- -

Data: 2011-03-07 13:43:49
Autor: .B:artek.
[...]

Brak związku moim zdaniem. Równie dobrze mogłaby powiedzieć, że nie mogą podpisać umowy notarialnej, bo mamy zimę, a nie lato. To Ty im odpowiedz, że podpiszesz z nimi zwykłą umowę, ale nie wpłacisz im na razie żadnych pieniędzy z powodu jak wyżej - bo nie wydzielili :)

Chodzi mi o to czy mozna podpisac notarialnie umowe przedwstepna w
jakiej bedzie wymieniona jedna duza dzialka ?

Tak. Muszą tylko wiedzieć w jaki sposób podzielą tą dużą działkę, tzn. ile metrów będzie miała ta, na której będzie stał Twój budynek i Twoja wspólnota.

BTW, czy podspisujac umowe notarialnie mam jakies prawa do dzialki na
ktorej budowana jest nieruchomosc (w razie np. bankructwa dewelopera) ?

Poza wpisaniem roszczenia do działu III KW - praktycznie żadne. Niestety na razie.

--
..B:artek.

Data: 2011-03-21 10:13:09
Autor: ąćę
Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
"Sluzace osobie trzeciej prawo żądania od upadlego, aby przeniosl na nia wlasnosc w wykonaniu umowy zobowiazujacej zawartej przed ogloszeniem upadlosci nie daje prawa do domagania sie wylaczenia tej rzeczy z masy. Roszczenie przeksztalaca sie w tym wypadku w roszczenie pieniezne i podlega zaspokojeniu na rowni z innymi zobowiazaniami upadlego.
(-) P.Zimmerman"

-- -- -

Data: 2011-03-24 10:48:23
Autor: ąćę
Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
Celne uwagi P.Zimmermana w jego Komentarzu do prawa upadlosciowego i naprawczego:

"10. Przeksztalcenie sie z mocy praw roszczen majatkowych w roszczenia pieniezne jest szczególnie dotkliwe dla klientów upadlego dewelopera.
Pozostaja oni bowiem w tej sytuacji bez jakiejkolwiek ochrony prawnej i mimo wykonania calooeci umowy – bez mozliwooeci faktycznego uzyskania wlasnosci mieszkania.
De lege ferenda nalezaloby rozwazyc wprowadzenie rozwiazan mocniej chroniacych niedoszlych nabywców mieszkan – ze wzgledu na spoleczna wage skutków przeksztalcenia roszczenia w pieniezne."

"9. Zobowiazanie upadlego do przeniesienia wlasnooeci nieruchomosci, ustanowienia odrebnej wlasnooeci lokalu na skutek ogloszenia upadlosci podlega przeksztalceniu w zobowiazanie pieniezne.
Nie mozna zatem po ogloszeniu upadlosci domagac sie przeniesienia wlasnosci – nawet jezeli do dnia ogloszenia upadlosci wszelkie zobowiazania obu stron zostaly wykonane – z wyjatkiem samego formalnego aktu przeniesienia wlasnosci.
W wypadku gdy miedzy stronami toczyl sie proces o zastapienie oswiadczenia upadlego przenoszacego wlasnosc orzeczeniem sadu, to wierzyciel osiagnie zamierzony skutek i stanie sie wlaoecicielem tylko w wypadku gdy wyrok zastepujacy owo oswiadczenie uprawomocni sie przed dniem ogloszenia upadlosci.
W przeciwnym razie postepowanie sadowe zostaje z mocy prawa zawieszone, a roszczenie majatkowe o przeniesienie wlasnooeci przeksztalca sie w roszczenie pieniezne."

-- -- -

Data: 2011-03-07 13:36:07
Autor: ąćęłńóśźż
Umowa przedwstepna w formie aktu notarialnego
M.in. klient może wpisać swoje roszczenie do KW nieruchomości.

-- -- -