Umowa przedwstępna z deweloperem

Data: 2009-09-03 19:05:06
Autor: Reseller
Umowa przedwstępna z deweloperem
DEWELOPER oświadcza, że:
1. Posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, położoną (...) działka nr (...), (...),
obręb (...), o łącznej powierzchni (...) m2, dla której (...), Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgą
wieczystą (...), na której zostanie wybudowany budynek, w którym znajdować się będzie Przedmiot Umowy opisany w §4 pkt 1.

2. Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane wymagane przez art. 32 ustawy Prawo Budowlane (Dz.U z 2003 r. nr 207, poz. 2016, z dnia 07.07.1994 r. z późniejszymi zmianami), wynika z umowy kupna sprzedaży zawartej w dniu (...) w Kancelarii Notarialnej przed notariuszem (...), na mocy której (Firma) nabyła będącą w użytkowaniu wieczystym działkę nr (...) o powierzchni (...) m2, położonej we (...), (...), objętej księgą wieczystą (...), prowadzoną przez Sąd Rejonowy dla (...).

Moje pytanie dotyczy fragmentu "na mocy której (Firma) nabyła będącą w użytkowaniu wieczystym działkę nr (...) o powierzchni (...) m2". Co znaczy, że firma nabyła działkę? Kupiła na własność? Czy może nabyć tylko prawo do użytkowania wieczystego? "Będącą w użytkowaniu wieczystym" - czyim użytkowaniu wieczystym? Poprzednich właścicieli? Czy obecnie będącą w użytkowaniu wieczystym tego dewelopera?

Czy kupując mieszkanie u tego dewelopera nabywam prawo własności do gruntu pod budynkiem, czy będę miał tylko użytkowanie wieczyste? Czy mogę pójść do stosownego Wydziału Ksiąg Wieczystych i sprawdzić jakie prawo do w/w działki ma deweloper? Jako to się odbywa? Co mogę w tej księdze wyczytać?

Dużo wątpliwości, brak znajomego prawnika.
--
Reseller

Data: 2009-09-03 14:21:29
Autor: witek
Reseller wrote:
[...]

poprzednich właścicieli.

[...]

no właśnie tu może być ten cały "trik".
Że deweloper nie nabył gruntu, a nabył jedynie prawo użytkowania wieczystego, a właścielem dalej jest np. miasto i w efekcie kupisz mieszkanie bez gruntu, a podatek bedziesz płacił od użytkowania wieczystego miastu.

Sprawdz dokładnie księgi wieczyste, kto jest wpisany jako własciciel gruntu. Założe się, że nie deweloper.

Data: 2009-09-03 21:42:25
Autor: Reseller
Umowa przedwstępna z deweloperem
witek pisze:

poprzednich właścicieli.
Czy stwierdzenie, że firma nabyła działkę nie sugeruje, że nabyła do niej prawo własności a nie prawo użytkowania?

[...]

Jeśli jest deweloper, to powinno rozwiać wszystkie moje wątpliwości i załatwić sprawę.

Dziękuję za odpowiedź, zainteresuję się Księgą Wieczystą w/w nieruchomości.

--
Reseller

Data: 2009-09-04 08:46:33
Autor: Stefan.Burczymucha

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:h7p4vq$p3b$5inews.gazeta.pl...

no właśnie tu może być ten cały "trik".
Że deweloper nie nabył gruntu, a nabył jedynie prawo użytkowania wieczystego, a właścielem dalej jest np. miasto i w efekcie kupisz

w wawie zreszta inaczej juz nie ma, miasto niechetnie sprzedaje

Data: 2009-09-04 17:54:00
Autor: Boombastic
Umowa przedwstępna z deweloperem
no właśnie tu może być ten cały "trik".
Że deweloper nie nabył gruntu,

Oczywiście że nabył grunt. Grunt jest w użytkowaniu wieczystym. Nie ma żadnych różnic w przypadku władania pomiędzy prawem własności a użytkowaniem wieczystym.

a nabył jedynie prawo użytkowania
wieczystego, a właścielem dalej jest np. miasto i w efekcie kupisz mieszkanie bez gruntu, a podatek bedziesz płacił od użytkowania wieczystego miastu.

Bzdura i bzdura. Oczywiście, że nabędzie mieszkanie z gruntem. Jest na to rubryka w księdze wieczystej. Jedyną różnicą będzie określenie udziału jako częśc prawa użytkowania wieczystego gruntu i części wspólnych budynku zamiast prawa własności.
I od użytkowania wieczystego nie płaci się podatku tylko opłate za użytkowanie wieczyste.

Sprawdz dokładnie księgi wieczyste, kto jest wpisany jako własciciel gruntu. Założe się, że nie deweloper.

To jest zupełnie bez znaczenia dla aspektu prawnego. Właścicielem gruntu pewnie będzie wpisana gmina lub skarb pańśtwa, ale użytkownikiem wieczystym będzie developer. Jak wybuduje budynek na tej działce to będzie właścicielm równiez tego budynku. Jedynie trzeba pamiętać, że należy płacić roczną opłatę za użytkowanie wieczyste.

Data: 2009-09-04 15:31:15
Autor: witek
Boombastic wrote:

[...]

.....którą ustala gmina z sufity, np 100 razy wyzsza.

Pogadaja z tymi ktorzy kupili mieszkania na gruncie miesta. Chetnie się z tobą zamienią na mieszkania.

Data: 2009-09-04 22:39:29
Autor: Reseller
witek pisze:
....którą ustala gmina z sufity, np 100 razy wyzsza.

Pogadaja z tymi ktorzy kupili mieszkania na gruncie miesta. Chetnie się z tobą zamienią na mieszkania.
Miasto ustala te ceny "z kapelusza"? Nie ma na to żadnego paragrafu który mówi, że "można o tyle albo tyle" i nie więcej?

--
Reseller

Data: 2009-09-04 23:35:02
Autor: Boombastic
Umowa przedwstępna z deweloperem
....którą ustala gmina z sufity, np 100 razy wyzsza.

Nie z sufitu, tylko w oparciu o aktualizację wartości działki. Jeszcze nigdy nie widziałem by wzrost był aż tak duży. A aktualizacje są robione co kilka lat.

Pogadaja z tymi ktorzy kupili mieszkania na gruncie miesta. Chetnie się z tobą zamienią na mieszkania.

Taaak, zdecydowana większość mieszkańców Warszawy. Śnij dalej.

Data: 2009-09-04 21:26:44
Autor: witek
Boombastic wrote:
[...]

Nie. ja sie już obudziłem. to ty razem z mieszkańcami warszawy ciągle tkwicie w pozostałościach prlu.

Data: 2009-09-04 18:32:13
Autor: Reseller
Boombastic pisze:

[...]

W takim razie, czy ma to znaczenie dla wysokości opłat? I co będzie po roku 2089, w którym wygasa prawo użytkowania wieczystego jak przepiszę mieszkanie na swoje dziecko?
Czy w przyszłości jest możliwość wykupu tego gruntu i przekształcenie we własność, czy to ma wogóle sens?
Deweloper coś wspominał o tym, że gdyby to Oni chcieli kupić ziemię na własność to by kosztowało "miliony" a jeśli kupią to właściciele mieszkań np jako wspólnota, czy też przedstawiciel mieszkańców w ich imieniu i dla nich do podziału to będą to "nieduże" koszty. Czy to prawda?
--
Reseller

Data: 2009-09-04 18:56:38
Autor: Boombastic
Umowa przedwstępna z deweloperem
W takim razie, czy ma to znaczenie dla wysokości opłat? I co będzie po roku 2089, w którym wygasa prawo użytkowania wieczystego jak przepiszę mieszkanie na swoje dziecko?

Umowa pewnie zostanie przedłużona na kolejne 99 lat. Druga opcja to powrót gruntu do właściciela za odszkodowaniem za pozostały budynek.

Czy w przyszłości jest możliwość wykupu tego gruntu i przekształcenie we własność, czy to ma wogóle sens?

Przepisy co jakiś czas się zmieniają. Bywały już w przeszłości okresy, że za kilka opłat rocznych można było przekształcic na własność. Ale dotyczyło to dawnych praw UW. Po wpisanej przez ciebie dacie myślę, że był to pewnie teren pierwotnie należacy do jakiejś państwowej firmy która sie uwłaszczyła na tym gruncie, a developer go odkupił.

[...]

Na "nieduże" koszty bym nie liczył. Po prostu trzeba sporo dopłacić. Jest na to specjalny wzór uwzględniający m.in. liczbe pozostałych lat. Generalnie bez zastosowania bonifikat przez właściciela gruntu (gmina, skarb państwa) operacja jest mało opłacalna. A właściciele stosują bonifikaty w zalezności od własnego widzimisię. Jak to w polskim prawie - dziś jest tak, jutro jest inaczej.

Data: 2009-09-04 22:36:52
Autor: Reseller
Boombastic pisze:

Umowa pewnie zostanie przedłużona na kolejne 99 lat. Druga opcja to powrót gruntu do właściciela za odszkodowaniem za pozostały budynek.

Właścicielem jest Skarb Państwa. Deweloper - wieczyste użytkowanie.

[...]

Część tego terenu należała do POLMOZBYTU - firmy swego czasu państwowej.
W Księdze Wieczystej dla tej działki istnieją tylko - właściciel - Skarb Państwa i wieczyste j.w.

[...]

Czyli wykup procentowy do udziału mieszkania w stosunku do całości działki w wysokości około 3.000 zł to jakaś abstrakcja? O takich kwotach mówił przedstawiciel dewelopera.

--
Reseller

Data: 2009-09-04 23:38:37
Autor: Boombastic
Boombastic pisze:

> Umowa pewnie zostanie przedłużona na kolejne 99 lat. Druga opcja to powrót > gruntu do właściciela za odszkodowaniem za pozostały budynek.

Właścicielem jest Skarb Państwa. Deweloper - wieczyste użytkowanie.

Czyli OK.

Część tego terenu należała do POLMOZBYTU - firmy swego czasu państwowej.
W Księdze Wieczystej dla tej działki istnieją tylko - właściciel - Skarb Państwa i wieczyste j.w.

No to trafiłem.

Czyli wykup procentowy do udziału mieszkania w stosunku do całości działki w wysokości około 3.000 zł to jakaś abstrakcja? O takich kwotach mówił przedstawiciel dewelopera.

To tylko słowa developera. Nie wiadomo jak jest naprawdę. Jakby to było 3000 zł to jeszcze da się znieść. Ale to zdaje się wszyscy współwłaściciele muszą wyrazić zgodę, bo nie moze tak być, że kawałek jest w UW, a kawałek własność.

Data: 2009-09-05 00:02:55
Autor: Reseller
Umowa przedwstępna z deweloperem
Boombastic pisze:
Czyli OK.
Wg wszystkich danych tak właśnie jest.

Część tego terenu należała do POLMOZBYTU - firmy swego czasu państwowej.
W Księdze Wieczystej dla tej działki istnieją tylko - właściciel - Skarb Państwa i wieczyste j.w.

No to trafiłem.
Dokładnie

[...]

Nawet deweloper przekonuje wszystkich kupujących, żeby po ustaleniu Zarządcy, czy po deweloperze, czy też własnym (po zawiązaniu wspólnoty) wystąpić o wykup gruntu. Kto to będzie wyceniał?

--
Reseller

Data: 2009-09-04 21:25:33
Autor: witek
Reseller wrote:

Nawet deweloper przekonuje wszystkich kupujących, żeby po ustaleniu Zarządcy, czy po deweloperze, czy też własnym (po zawiązaniu wspólnoty) wystąpić o wykup gruntu.

srutu trutu.
jakby się dało to deweloper sam by to zrobił.
Skoro tego nie zrobił, to znaczy, że coś jest nie tak, a on potem umyje ręce i powie, że w umowie było wyraźnie napisane, że nie jest właścicielem gruntu.

Data: 2009-09-05 00:08:28
Autor: Boombastic
[...]

Zawsze rzeczoznawca majątkowy.

Data: 2009-09-04 23:52:24
Autor: matusm

Użytkownik "Reseller" <reseller@o2.pl> napisał w wiadomości news:h7rtps$40c$1inews.gazeta.pl...
Boombastic pisze:

[...]

Ogolnie to wiekszosc dzierzawi wieczyscie od skarbu panstwa ,,wiec w czym szukasz problemu???\
Kolejna  sprawa ,skoro tak konieczniecznie  chcesz kupic to najpierw musisz ustalic  czy Gmina itp  czyli Skarb Panstwa  zechce Ci sprzedac kawalek dzialki pod blokiem.

Jak juz  zamieszkasz wroc do tej  sprawy w ramach  wspolnoty mieszkaniowej . Teraz jak sie da ,,,za 3tys to bierz  bez  zastanawiania

--
Pozdrowienia
matusm

Umowa przedwstępna z deweloperem