Data: 2013-11-29 07:13:16 | |
Autor: jerzykwrzos | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
Czy można skonstruować tak umowie użyczenia lokalu, żeby użyczyć "Biorącemu do używania" całe mieszkanie, podczas gdy firmę będzie on prowadził tylko w jednym pokoju (i wliczał w koszty uzyskania przychodu opłaty związane z mieszkaniem proporcjonalnie tylko za powierzchnię tego jednego pokoju)?
|
|
Data: 2013-11-29 18:25:58 | |
Autor: cef | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
Użytkownik wrote:
Czy można skonstruować tak umowie użyczenia lokalu, żeby użyczyć Jakie opłaty skoro jest użyczenie? |
|
Data: 2013-11-30 05:11:30 | |
Autor: jerzykwrzos | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
Skoro nie nie można przy umowie użyczenie wpisywać w koszty uzyskanie przychodów wydatków mieszkaniowych, to jakie mam inne możliwości, jeżeli chciałbym wpisywać w koszty te wydatki?
|
|
Data: 2013-11-30 15:19:36 | |
Autor: cef | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
Użytkownik wrote:
Skoro nie nie można przy umowie użyczenie wpisywać w koszty uzyskanie Jakie wydatki? Jak jest użyczenie, to jest ono z definicji bezpłatne, więc nie masz wydatków. A jeśli pojawiają się wydatki, to masz jakąś umowę najmu czy inną i na jej podstawie (plus dowody opłat) albo dokumentu od tego, który Tobie wynajmuje wrzucisz w koszty to co kosztem będzie. |
|
Data: 2013-11-30 20:02:04 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
On Sat, 30 Nov 2013, cef wrote:
Użytkownik wrote: Hola :) Nie ma mowy o czynszu (na 100%), moje wątpliwości wzbudza również fundusz remontowy (patrz niżej), ale pozostałe koszty związane z utrzymaniem lokalu - dlaczego by nie? To nie jest "odpłatność", to jest "zwrot kosztów" właśnie :) A powód do "prawa płacenia za siebie" (znaczy kosztów związanych z utrzymaniem lokalu) leży tu: http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6603,20120428,uzyczenie.html +++ Art. 713. Bioršcy do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej.[...] -- - Znaczy to ni mniej ni więcej, a tyle, że "zwykłe koszty", w tym opłaty za śmieci, wodę, telefony itede, korzystający płaci "za siebie". I ma taki obowiązek. IMO opłata za zarządzanie też się w tym mieści. Podobna podstawa prawna dotyczy sprawy niewliczania tych kosztów do podstawy opodatkowania ryczałtem - i na to była kiedyś urzędowa interpretacja MF (po opisywanej w prasie awanturze skarbówki o podatek od telefonów "zapisanych na wynajmującego", kwoty były wielotysięczne). Przepis brzmi podobnie. Natomiast co do funduszu remontowego (całkiem niemałej kwoty, której "wypadnięcie" pogarsza optymistyczny wygląd tego co napisałem wyżej) IMO jest tak: +++ Art. 713. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz, stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia. .... Art. 718. § 1. Po zakończeniu użyczenia bioršcy do używania obowišzany jest zwrócić użyczajšcemu rzecz w stanie nie pogorszonym; jednakże bioršcy nie ponosi odpowiedzialnoci za zużycie rzeczy będšce następstwem prawidłowego używania. ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ -- - Z tego co nazywane jest "funduszem remontowym" są pokrywane dwa wydatki: "remont w rozumieniu podatków" oraz "ulepszenia podatkowe". Jedno i drugie wylatuje z "obowiązków korzystającego" na mocy przepisów wyżej. Dlatego IMO fundusz remontowy nie powinien być pokrywany przez biorącego, a jeśli jest, to stanowi przychód użyczającego. A jeśli pojawiają się wydatki, to masz jakąś umowę IMO, tak długo jak długo nie brać pod uwagę niedawno wałkowanego wyroku NSA (odmawiającego prawa do zaliczenia w KUP "niebezpośrednich kosztów", wbrew powszechnej praktyce), można tak zrobić. Ale nie widzę podstaw, aby wszelkie koszty eksploatacyjne nie miały być pokrywane (i zaliczanie w KUP) przez biorącego przy użyczeniu :) Przypomnę: daaaawno temu wyraziłem stanowisko przeciwne, ale tylko dlatego, że stosownych przepisów w KC nie przeczytałem :> pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-11-30 23:03:42 | |
Autor: cef | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
Gotfryd Smolik news wrote:
Jakie wydatki? Jak jest użyczenie, to jest ono z definicji OK, zgoda. Jakoś pomyślałem schematycznie. Dlatego IMO fundusz remontowy nie powinien być pokrywany przez Jest też odrębny problem innego rodzaju, bo jak dobrze pamiętam, to na cele mieszkalne wynajem był zwolniony, a na działalność już nie. Ale rozgryzać czy użyczenie na działalność będzie wpędzało użyczającego w VAT to mi się nie chce :-(. |
|
Data: 2013-12-02 09:59:12 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
On Sat, 30 Nov 2013, cef wrote:
a na działalność już nie. Ale rozgryzać czy użyczenie na działalność A to jest osobna sprawa. Też mi się nie chce :) Pytanie czy użyczajacy w ogóle może zahaczyć o limit zwolnienia, to jest aktualnie 150 000 zł obrotu rocznie. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-12-02 03:35:53 | |
Autor: jerzykwrzos | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
W dniu sobota, 30 listopada 2013 20:02:04 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
On Sat, 30 Nov 2013, cef wrote: Przy tej umowie użyczenia lokalu mam jeszcze taką zagwozdkę, bo firmę będę prowadził tylko w jednym pokoju (więc wypadało by pewnie w umowie użyczenia lokalu wpisać powierzchnię tylko tego jednego pokoju), ale z drugie strony zamierzam również wykorzystać tą umowę użyczenia do odliczenia VAT od materiałów budowlanych za remont w całym mieszkaniu (dołączę ją do VZM-1 jako dokument potwierdzający tytuł prawny do remontowanego mieszkania), więc z tego powodu wypadało by wpisać pewnie powierzchnię całego mieszkania? Wpisałbym więc do mowy paragraf brzmiący mniej więcej tak, żeby połączyć te obie sprawy: "Użyczający oświadczenia, że posiada tytuł prawny do mieszkania położonego w miasto przy ul. ulica składającego się z 4 pokojów o łącznej powierzchni 74 m2." "Biorący do używania oświadcza, że w jednym pokoju o powierzchni 12 m2 prowadził będzie działalność gospodarczą" Tylko, czy można to tak sformułować w umowie użyczenia lokalu (czy nie będzie to jakoś niezgodne z prawem)? |
|
Data: 2013-12-02 12:41:09 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
On Mon, 2 Dec 2013, jerzykwrzos@gmail.com wrote:
Wpisałbym więc do mowy paragraf brzmiący mniej więcej tak, żeby połączyć te obie sprawy: IMO nie. Przy czym ja bym po stronie użyczającego określił że pozwala na prowadzenie DG, bo primo to jego zgoda jest potrzebna (a nie deklaracja biorącego) więc dlaczego nie wyrazić tego wprost, a secundo poprzestanie nie zgodzie nie implikuje że biorący MUSI tam prowadzić DG. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-12-02 05:42:23 | |
Autor: jerzykwrzos | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
W dniu poniedziałek, 2 grudnia 2013 12:41:09 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
On Mon, 2 Dec 2013, jerzykwrzos@gmail.com wrote: W takim razie poprawiłbym to na: "Użyczający oświadczenia, że posiada tytuł prawny do mieszkania położonego w miasto przy ul. ulica składającego się z 4 pokojów o łącznej powierzchni 74 m2." "Użyczający oświadcza, że zezwala biorącemu do używania na prowadzenie działalności w jednym pokoju o powierzchni 12 m2" Czy już teraz będzie to zgodne z prawem, czy jeszcze wymaga dodatkowych poprawek? |
|
Data: 2013-12-02 15:17:37 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
On Mon, 2 Dec 2013, jerzykwrzos@gmail.com wrote:
W takim razie poprawiłbym to na: Khem... czy Ty to przepuściłeś przez googletranslator? ;) w miasto przy ul. ulica składającego się Popatrz na to tak - zgodne z prawem byłoby i bez tego, ale biorący powinien mieć jakiś dowód, że może to DG prowadzić. Jak tego nie będzie w umowie, to ewentualnie US go pośle po osobny kwitek z "tytułem prawnym" na piśmie albo Ciebie wezwie w celu wyjaśnień. Ale nie dlatego, że w umowie nie wolno tego nie wpisać, lecz dlatego, że US chce dowodu na "tytuł prawny". To jest jedna strona medalu - bo dość rzadko umowa "powinna", albo jak to by inaczej określić, "musi aby było zgodnie z prawem", zawierać jakieś szczególne elementy. Dlatego jest pytanie PO CO konkretne dopiski :) Jakby np. celem z samego zamierzenia miałoby być udzielanie odpowiedzi urzędnikom ;), jako że postać pisemna nadaje się sama w roli dowodu do celów administracyjnych (i podatkowych), dorzucić by można z pozoru zbędne odesłanie w stylu: "koszty mediów, koszty eksploatacyjne i inne wydatki utrzymane z bieżącym utrzymaniem lokalu, zgodnie z art. 713 Kodeksy Cywilnego obciążają biorącego, obejmuje to również malowanie i drobne naprawy ścian i podłóg wg art.681 KC". Jest z głowy odpowiedź na pytanie "a kto miał płacić za prąd i dlaczego od tego nie płacono podatku" :> pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2013-12-03 05:19:43 | |
Autor: jerzykwrzos | |
Umowa użyczenia lokalu na całe mieszkanie, a firma tylko w jednym pokoju | |
W dniu poniedziałek, 2 grudnia 2013 15:17:37 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
On Mon, 2 Dec 2013, jerzykwrzos@gmail.com wrote: Powinno być oczywiście: Użyczający OŚWIADCZA, że posiada tytuł prawny do mieszkania położonego Jakby np. celem z samego zamierzenia miaďż˝oby byďż˝ udzielanie odpowiedzi Takie "zbędne odesłanie" jak najbardziej warto zamieścić w umowie. Jest z gďż˝owy odpowiedďż˝ na pytanie "a kto miaďż˝ pďż˝aciďż˝ za prďż˝d Podatek od zapłaty za prąd? :) Jeżeli remont był robiony również w tym pokoju, w którym prowadzona jest firma, to nie przeszkadza chyba, żebym mógł odpisać sobie VAT od materiałów budowlanych (na podstawie VZM-1) również za remont w tym pokoju? |
|