Umowa zlecenie, czy umowa o pracę?

Data: 2009-10-14 09:56:17
Autor: Cad
Umowa zlecenie, czy umowa o pracę?
Witam wszystkich.

Mam pewien dylemat.
Prowadzę firmę zajmującą się organizacją imprez rozrywkowych w lokalach.
Czy mogę zatrudnić osobę na umowę zlecenie?

Wiem, że nie można określać godzin pracy takiej osoby, praca ma mieć charakter dobrowolny, ale imprezy są organizowane w określone dni w określonych godzinach.

Oczywiście pracownik ma swobodę w wyborze imprez na które jeździ.

Jak to ugryźć?

Data: 2009-10-14 08:34:12
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 14 Oct 2009 09:56:17 +0200, Cad napisał(a):

[...]

No nie, "dobrowolna" to ta praca być nie musi ;-) w końcu zlecenie to nic innego jak normalne zobowiązanie.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-10-14 11:38:22
Autor: Piotr Zawiły

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2009.10.14.08.34.12rudak.org...
Dnia Wed, 14 Oct 2009 09:56:17 +0200, Cad napisał(a):

Prowadzę firmę zajmującą się organizacją imprez rozrywkowych w lokalach.
Czy mogę zatrudnić osobę na umowę zlecenie?
Możesz.

Wiem, że nie można określać godzin pracy takiej osoby, praca ma mieć
charakter dobrowolny, ale imprezy są organizowane w określone dni w
określonych godzinach.
Określ warunki w umowie. Możesz to również zrobić aneksem do umowy.
Zawarcie umowy-zlecenia to zobowiązanie prawne pomiędzy Tobą, a osobą którą chcesz pozyskać do pracy. Zasosowanie ma tu Kdeks Cywilny. W przypadku umowy o pracę zastosowanie będzie miał Kodeks Pracy. Musisz zdecydować, co wybrać.

Data: 2009-10-16 00:28:03
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Piotr Zawiły" <zawily@onet.eu> napisał w wiadomości news:hb466t$s9d$1news.onet.pl...

[...]

Zawarcie umowy-zlecenia to zobowiązanie prawne pomiędzy Tobą, a osobą którą chcesz pozyskać do pracy. Zastosowanie ma tu Kdeks Cywilny. W przypadku umowy o pracę zastosowanie będzie miał Kodeks Pracy. Musisz zdecydować, co wybrać.

Zdecydował już ustawodawca, a pytający może jedynie odpowiednio ustawić warunki umowy.

Data: 2009-10-14 15:42:44
Autor: Jotte
Umowa zlecenie, czy umowa o pracę?
W wiadomości news:hb40bk$l96$1atlantis.news.neostrada.pl Cad <cad@wp.pl>
pisze:

Prowadzę firmę zajmującą się organizacją imprez rozrywkowych w lokalach.
Czy mogę zatrudnić osobę na umowę zlecenie?
Wiem, że nie można określać godzin pracy takiej osoby,
Można.

praca ma mieć charakter dobrowolny,
A cóż to ma znaczyć???

ale imprezy są organizowane w określone dni w określonych godzinach.
Oczywiście pracownik ma swobodę w wyborze imprez na które jeździ.
Jak to ugryźć?
To jest bardzo dobry przykład przydatności umowy-zlecenia.
Zawierasz umowę na zorganizowanie konkretnych imprez w konkretnych terminach np. w danym miesiącu i IMO wszystko OK.

--
Jotte

Data: 2009-10-16 00:34:42
Autor: Robert Tomasik
Umowa zlecenie, czy umowa o pracę?

Zakładam, ze chodzi o kucharza, kelnera czy tego typu osoby. Jeśli w umowie nie zawrzesz obowiązku osobistego świadczenia usługi, to tym samym nie będzie mieć zastosowania kodeks pracy. Innego sposobu ułożenia tej umowy w taki sposób, by nie spełniała warunków z kodeksu pracy nie widzę.

Data: 2009-10-17 14:57:17
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 16 Oct 2009, Robert Tomasik wrote:

Zakładam, ze chodzi o kucharza, kelnera czy tego typu osoby. Jeśli w umowie nie zawrzesz obowiązku osobistego świadczenia usługi, to tym samym nie będzie mieć zastosowania kodeks pracy.

IMVHO ten wymóg może stać w sprzeczności z zamiarem zawarcia umowy
"świadczonej osobiście" - ze względów podatkowych.
  Zamawiający i zleceniodawcy niekiedy wprost żądają deklaracji
"osobistego wykonania umowy", aby nie narazić się na ew. problem
w razie zarzutu prowadzenia DG przez realizatora - papierkologia
wtedy oczywiście inaczej wygląda, zleceniodawca bądź zamawiający
nie jest płatnikiem i tak dalej - mając w umowie zapis o "osobistym
wykonaniu" z jednej strony obniża samą możliwość zarzutu, a z drugiej
ma oczywiste podstawy do ew. żądania odszkodowania za ew. nadpłaty
lub niedopłaty podatków, składek i podobnych wynalazków.

Innego sposobu ułożenia tej umowy w taki sposób, by nie spełniała warunków z kodeksu pracy nie widzę.

"Brak kierownictwa"?
  To jest chyba najprostsze kryterium - tylko trzeba umieć wykazać
*faktyczny* brak kierownictwa/nadzoru nad wykonaniem (a dopiero
"rozliczenie" wg kryteriów, w przypadku zlecenia - "staranności").

pzdr, Gotfryd

Umowa zlecenie, czy umowa o pracę?