Umowa zlecenie - pytanie

Data: 2009-08-08 11:35:43
Autor: maxi
Umowa zlecenie - pytanie
Witam, znajomy dostał do wykonania zlecenie - spisał umowę, wykonał pracę. Praca została odebrana przez zlecającego i nie zapłacona, bo tłumaczył się, ze musi wszystko dokładnie przejrzeć i policzyć, do wstawienia konkretnej ilości pozycji do umowy. Kontakt się urwał, podobno były jakieś "braki" w całości i sprawa podpisu umowy+ zapłaty przeciagnęła się ... Czy w takim przypadku zleceniobiorca, nie mając podpisanej przez zleceniodawcę umowy i braku zapłaty za nią, ponosi jej jakieś koszty ? Mam na mysli tu podatek+ ew. zus... Odbierający jest nieuchwytny, mijają 2 miesiące i raczej nie ma szans już na zapłatę :( , chociaż jakieś dane firmy zlecający podał do umowy... Nie mam jednak pewności, czy to nie "firma krzak"... Czy jakikolwiek urząd może mieć roszczenia ? Inne pytanie: która stona umowy płaci zawsze podaki+ ew. zus z umowy? Przy umowie o dzieło - zamawiający/kwota u mowy jest pomniejszona o podatek, który płaci odbiorca dzieła i jest to jego kosztem/, a jak jest z umową - zlecenie ??? proszę o poradę. Pozdr

Data: 2009-08-08 14:03:03
Autor: .B:artek.
Umowa zlecenie - pytanie
 maxi wyskrobał(a):
[...]

Podatek płaci się od zapłaconego wynagrodzenia. Ja nic nie dostał, to nie ma podatku.

[...]

Płatnikiem jest zleceniodawca, ale podatnikiem jest zleceniobiorca. Czyli podatek odprowadza ten pierwszy, ale pomniejszając kwotę wypłcacną (netto) temu drugiemu.

--
..B:artek.

Data: 2009-08-08 13:34:29
Autor: maxi
Umowa zlecenie - pytanie
B:artek. <maila@nie.ma.i.nie.bylo.pl> napisał(a):
Podatek płaci się od zapłaconego wynagrodzenia. Ja nic nie dostał, to nie
ma podatku.
Witam,
dziekuję za odpowiedż :)

a jak będzie w przypadku, jeśli udałoby się uzyskać jednak coś od zleceniodawcy - zaliczkowo ?

Czy wtedy zleceniobiorca sam ma coś odprowadzić do urzędów? wprowadzić jakąś korektę do umowy ? Nie wiadomo, czy umowa zostanie podpisana wogóle i jak /i czy/ zostanie uregulowana...
Chodzi tu o sytuację, by nikt nie posądził zleceniobiorcy o pracę na czarno.
pozdr

Data: 2009-08-08 15:58:13
Autor: SDD
Umowa zlecenie - pytanie

Użytkownik "maxi" <maxima12.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h5jut5$4hp$1inews.gazeta.pl...

a jak będzie w przypadku, jeśli udałoby się uzyskać jednak coś od
zleceniodawcy - zaliczkowo ?

Jak "zaliczkowo"?
Zaliczkowo, to by bylo przed wykonaniem zlecenia. po wykonaniu to bedzie wyplata wynagrodzenia - czesciowa na przyklad.
Czy znajomy wystawil juz rachunek i dostarczyl go zleceniodawcy?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-08-08 15:57:55
Autor: maxi
Umowa zlecenie - pytanie
SDD <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał(a):
[...]

pytanie moje jest czysto teoretyczne - jak dokumentować wpłaty  częściowe z całości umowy. Zlecający zapewne nie ma całej kwoty, nie ma wcale, lub - nie będzie chciał zapłacić...
Czy takie częściowe wpłaty /gdyby były/ ma opłacać wykonawca ?
Co jesli zamawiający będzie chciał JEDEN rachunek na całość , a wpłacać będzie "na raty" ?
pozdr

Data: 2009-08-08 18:33:43
Autor: Kocureq
Umowa zlecenie - pytanie
  maxi pisze:

pytanie moje jest czysto teoretyczne - jak dokumentować wpłaty  częściowe z całości umowy. Zlecający zapewne nie ma całej kwoty, nie ma wcale, lub - nie będzie chciał zapłacić...

Dowodem przelewu z konta bankowego?

Wykonawca wystawia rachunek, jeśli dzieło zostało odebrane to ma roszczenie w stosunku do zlecającego o kwotę równą umówionej cenie.

Teraz zlecający ma tę kwotę zapłacić - czy to zrobi jeden raz, czy na raty, jego sprawa. Najwyżej doliczy mu się odsetki :)

Czy takie częściowe wpłaty /gdyby były/ ma opłacać wykonawca ?

Hm? Co opłacać?

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=

Data: 2009-08-08 19:23:27
Autor: maxi
Umowa zlecenie - pytanie
Dzięki :)

Data: 2009-08-08 21:45:53
Autor: Jotte
Umowa zlecenie - pytanie
W wiadomości news:h5k7a3$c0k$1inews.gazeta.pl  maxi
<maxima12.SKASUJ@gazeta.pl> pisze:

[...]
To wszystko robi się tak:
- zawarcie umowy (ze szczegółami jej przedmiotu, terminami, ceną, sposobem i terminem płatności itd.);
- wykonanie zlecenia zgodnie z postanowieniami umowy;
- wystawienie rachunku i pobranie zapłaty również w sposób okreslony w umowie.

Umowę-zlecenie należy dobrze przygotować, bo jest to umowa starannego działania - zrobisz, nie dostaniesz kasy i udowadniaj potem.
Z umową o dzieło o tyle lepiej, że jest to umowa rezultatu, czyli dopóki nie dostaniesz kasy to zamawiający nie dostanie zamówionego dzieła.
Warto uwzględnić zadatek/zaliczkę.
To tak w największym uogólnieniu.

Ale jedna podstawowa zasada obowiązuje _zawsze_ - nie ma umowy, nie ma roboty, żadnych wykrętów.

--
Jotte

Umowa zlecenie - pytanie