Umowa zlecenie z rodzicem; badania lekarskie i BHP

Data: 2010-12-11 05:07:06
Autor: Michał Madej
Umowa zlecenie z rodzicem; badania lekarskie i BHP
W jakiej wysokosci przedsiebiorca zaplaci skladki ZUS z tytulu umowy
zlecenie z wlasnym ojcem?
Chodzi mi glownie o to, czy w takim przypadku podstawe obliczania
skladek stanowic bedzie przychod z umowy zlecenie, czy nie?

Czy zleceniobiorca na umowie zlecenie powinien przejsc badania
lekarskie i szkolenie BHP?
Wydaje mi sie, ze taki obowiazek bylby dosc dziwny, zwazywszy na to,
ze zlecenie bedzie wykonywane
poza zakladem pracy przedsiebiorcy.

Data: 2010-12-11 15:20:55
Autor: elephanto
W dniu 11-12-2010 14:07, Michał Madej pisze:
[...]

Przychod ze zlecenia.

Czy zleceniobiorca na umowie zlecenie powinien przejsc badania
lekarskie i szkolenie BHP?

Zadadniczo nie, ale w zaleznosci co jest przedmiotem zlecenia, moze lepiej sie zabezpieczyc (mowie tu o sytuavjavch typu : praca na wsyokosciach).

--
Adam

Data: 2010-12-12 09:54:32
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-12-11, elephanto <elephanto@cut.it.gmail.com> wrote:
[...]

A nie podpada to pod osoby współpracuj±ce przypadkiem?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-12-12 11:27:11
Autor: elephanto
Umowa zlecenie z rodzicem; badania lekarskie i BHP

Przychod ze zlecenia.

A nie podpada to pod osoby współpracujące przypadkiem?

Nie na umowie-zlecenie. Gdyby byl jego pracownikiem, to i owszem.

--
Adam

Data: 2010-12-12 17:18:59
Autor: tomek
On 12.12.2010 11:27, elephanto wrote:

Przychod ze zlecenia.

A nie podpada to pod osoby współpracujące przypadkiem?

Nie na umowie-zlecenie. Gdyby byl jego pracownikiem, to i owszem.

SkÄ…d to wziÄ…Ĺ‚eĹ› ?

--
Tomek

Data: 2010-12-13 03:26:24
Autor: Michał Madej
On 12 Gru, 17:18, tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

> Nie na umowie-zlecenie. Gdyby byl jego pracownikiem, to i owszem.

Sk±d to wzi±łe¶ ?

--
Tomek

A nie jest tak? Rodzic na umowie o prace to wspolpracujacy, a na
umowie zlecenie to nie wspolpracujacy?

Data: 2010-12-13 14:10:00
Autor: Maddy
W dniu 13-12-2010 12:26, Michał Madej pisze:
[...]

Współpracujący zawsze, gdy przedsiębiorca prowadzi z nimi wspólne gospodarstwo domowe. Ale klasyfikacja w ZUS nie przekłada się na inne klasyfikacje tej umowy - podatkową, cywilną itp.
Może ojciec być zatrudniony na umowę o pracę ze wszelkimi konsekwencjami w KP, ale ZUS za niego pójdzie jak do osoby współpracującej. To samo z umową-zleceniem.

Dla ZUS wystarczy wspólny adres, żeby uznać to za współprace, ale można udowodnić, że np. w domu są dwa samodzielne mieszkania i wspólnego gospodarstwa się nie prowadzi.

Za to jak się nie mieszka z rodzicami, umowę można zawrzeć jak z obcym i ZUS będzie od umowy a nie wg. "statusu".

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-12-13 14:26:10
Autor: Piotrek
On 2010-12-13 14:10, Maddy wrote:
Dla ZUS wystarczy wspólny adres, żeby uznać to za współprace, ale można
udowodnić, że np. w domu są dwa samodzielne mieszkania i wspólnego
gospodarstwa siÄ™ nie prowadzi.

Na ten temat wypowiedział się między innymi SN (sygnatura II URN 56/95).

Click -- > http://www.legeo.pl/prawo/ii-urn-56-95/

Dla nieklikatych:
"Zamieszkiwanie z rodzicami dorosłych i pracujących dzieci wraz ze swoimi współmałżonkami nie może być automatycznie uznane za pozostawanie we wspólnym gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 25 listopada 1986 r. o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 1989 r. Nr 25, poz. 137 ze zm.)."

Piotrek

Data: 2010-12-13 14:34:53
Autor: Maddy
W dniu 13-12-2010 14:26, Piotrek pisze:
On 2010-12-13 14:10, Maddy wrote:
[...]

we wspĂłlnym gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 4
ustawy z dnia 25 listopada 1986 r. o organizacji i finansowaniu
ubezpieczeń społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 1989 r. Nr 25, poz.
137 ze zm.)."

No niby nie można automatycznie, ale ZUS automaty stosuje i o swoje trzeba się z nimi tarmosić.
Wyroki SN są dla tych, którym chce się walczyć.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-12-14 01:37:25
Autor: Michał Madej
On 13 Gru, 14:10, Maddy <ma...@esi.com.pl> wrote:

> A nie jest tak? Rodzic na umowie o prace to wspolpracujacy, a na
> umowie zlecenie to nie wspolpracujacy?

Współpracuj±cy zawsze, gdy przedsiębiorca prowadzi z nimi wspólne
gospodarstwo domowe. Ale klasyfikacja w ZUS nie przekłada się na inne
klasyfikacje tej umowy - podatkow±, cywiln± itp.
Może ojciec być zatrudniony na umowę o pracę ze wszelkimi konsekwencjami
w KP, ale ZUS za niego pójdzie jak do osoby współpracuj±cej. To samo z
umow±-zleceniem.

Dla ZUS wystarczy wspólny adres, żeby uznać to za współprace, ale można
udowodnić, że np. w domu s± dwa samodzielne mieszkania i wspólnego
gospodarstwa się nie prowadzi.

Za to jak się nie mieszka z rodzicami, umowę można zawrzeć jak z obcym i
ZUS będzie od umowy a nie wg. "statusu".

--
*** Stosujesz sie do powyższych teorii na własn± odpowiedzialno¶ć ***

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID ma...@esi.com.pl
GG: 5303813

Współpracuj±cy zawsze, gdy przedsiębiorca prowadzi z nimi wspólne
gospodarstwo domowe.

Jak rozumiem dotyczy to m.in. rodzicow, ale rodzenstwo nigdy nie
bedzie uznane za wspolpracujacych, nawet jezeli zamieszkuje w tym
samym mieszkaniu?

No niby nie można automatycznie, ale ZUS automaty stosuje i o swoje
trzeba się z nimi tarmosić.
Wyroki SN s± dla tych, którym chce się walczyć.

W takim razie wg. mnie nie warto tracic na to czasu.

Data: 2010-12-14 23:29:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 Dec 2010, Michał Madej wrote:

[...]

[...]

[...]

  A nie możesz do *przepisu* zajrzeć, tak po prostu? ;>
+++
11. Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą
działalność oraz zleceniobiorcami, o której mowa
w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się małżonka, dzieci własne,
dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców,
macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające,
jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym
i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu
umowy agencyjnej lub umowy zlecenia;
nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę
w celu przygotowania zawodowego.
-- -

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-11 19:04:27
Autor: tomek
On 11.12.2010 14:07, Michał Madej wrote:
[...]

"To zaleĹĽy"

[...]

Ojciec będzie tym pozycjonerem ? To koniecznie szkolenie BHP trzeba

--
Tomek

Umowa zlecenie z rodzicem; badania lekarskie i BHP