Umowy powy¿ej 2000 z³

Data: 2011-01-27 09:01:59
Autor: nocnyMarek
Umowy powy¿ej 2000 z³
Czy kto¶ móg³by mi podpowiedzieæ z jakiego konkretnie przepisu/paragrafu wynika zdanie, które czêsto siê przewija w opisach umów o dzie³o:
"Gdy jednak warto¶æ ¶wiadczenia strony przewy¿sza 2000 z³,
 umowa dla celów dowodowych powinna byæ pisemna."?

Data: 2011-01-27 09:22:30
Autor: jureq
Umowy powy¿ej 2000 z³
Dnia Thu, 27 Jan 2011 09:01:59 +0000, nocnyMarek napisał(a):

Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć z jakiego konkretnie przepisu/paragrafu
wynika zdanie, które często się przewija w opisach umów o dzieło: "Gdy
jednak wartość świadczenia strony przewyższa 2000 zł,
 umowa dla celów dowodowych powinna być pisemna."?

W 2003 r. uchylono art. 75 Kodeksu Cywilnego wymagający zawierania umów
powyżej 2000 zł w formie pisemnej. Niektórzy jeszcze tego uchylenia nie
zauważyli.

Data: 2011-01-27 12:36:52
Autor: Andrzej
Umowy powyżej 2000 zł
W dniu 2011-01-27 10:22, jureq pisze:
[...]

Powoli :)  Tam jest napisane "powinna" a nie "musi".
A powinna być choćby dla zabezp. własnej d... .

Pozdrawiam
  Andrzej

Data: 2011-01-27 13:02:25
Autor: 'Tom N'
Umowy powyżej 2000 zł
Andrzej w <news:4d4158d3$0$2499$65785112news.neostrada.pl>:

W dniu 2011-01-27 10:22, jureq pisze:
Dnia Thu, 27 Jan 2011 09:01:59 +0000, nocnyMarek napisa³(a):
[...]
W 2003 r. uchylono art. 75 Kodeksu Cywilnego wymagaj±cy zawierania umów
powy¿ej 2000 z³ w formie pisemnej. Niektórzy jeszcze tego uchylenia nie
zauwa¿yli.
Powoli :)  Tam jest napisane "powinna" a nie "musi".

W jêzyku polskich ustaw powinna="musi, bo w razie czego bêdzie /w plecy/"

A powinna byæ choæby dla zabezp. w³asnej d... .

No i sam potwierdzasz, ¿e dolna czê¶æ pleców... ;-)

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-01-27 13:50:53
Autor: tomek
Umowy powy¿ej 2000 z³
Dnia 2011-01-27, o godz. 12:36:52
Andrzej <wolanski@wp.pl> napisa³(a):

> [...]
> uchylenia nie zauwa¿yli.

Powoli :)  Tam jest napisane "powinna" a nie "musi".
A powinna byæ choæby dla zabezp. w³asnej d... .

To znajd¼ sobie wyroki co oznacza "powinna" ;)

Data: 2011-01-27 15:36:51
Autor: cef
Umowy powy¿ej 2000 z³
tomek wrote:

Powoli :)  Tam jest napisane "powinna" a nie "musi".

To znajd¼ sobie wyroki co oznacza "powinna" ;)

Po co zaraz wyroki? Wystarczy s³ownik.

Data: 2011-01-30 12:59:48
Autor: Andrzej
Umowy powyżej 2000 zł
W dniu 2011-01-27 15:36, cef pisze:
tomek wrote:

Powoli :) Tam jest napisane "powinna" a nie "musi".

To znajdź sobie wyroki co oznacza "powinna" ;)

Po co zaraz wyroki? Wystarczy słownik.
SJP.
1. jest pożądane, żeby ktoś coś zrobił lub żeby coś spełniało określone warunki;
2. jest spodziewane, że coś się wydarzy

Jest pożądane a nie konieczne.
      -- -- -- -- -
A sądy zakładają, że jak jest możliwość straty
to trzeba ją minimalizować.

Ale to wszystko tylko na chłopski rozum.

Pozdrawiam
   Andrzej

Data: 2011-01-30 14:55:19
Autor: cef
Umowy powyżej 2000 zł
Andrzej wrote:

[...]

Szkoda, że poprzestałeś na pierwszym znaczeniu :-)
Inne przykłądy dają chyba nieco do myślenia nawet jeśli traktują tylko o zupie.

Data: 2011-01-30 22:51:43
Autor: Andrzej
Umowy powyżej 2000 zł
W dniu 2011-01-30 14:55, cef pisze:
Andrzej wrote:

[...]

Tak z innych przykładów gdzie ludziom mylą się pojęcia.
Aż gębę rozdziawiłem ze zdziwienia, gdy usłyszałem jak Kaczyński
stwierdził, że Tusk jest spolegliwy wobec Rosji.
Kaczyński twierdzi że Tusk jest godny zaufania, sufit mi zawirował.

Pozdrawiam
   Andrzej

Data: 2011-01-30 23:09:35
Autor: Liwiusz
Umowy powyżej 2000 zł
W dniu 2011-01-30 22:51, Andrzej pisze:

Tak z innych przykładów gdzie ludziom mylą się pojęcia.

Nic siÄ™ nie myli, w prawie "powinien" to musi.

Aż gębę rozdziawiłem ze zdziwienia, gdy usłyszałem jak Kaczyński
stwierdził, że Tusk jest spolegliwy wobec Rosji.
Kaczyński twierdzi że Tusk jest godny zaufania, sufit mi zawirował.

Miałeś w ręku słownik tak w ostatnich 10 latach?

--
Liwiusz

Data: 2011-01-30 23:25:48
Autor: cef
Umowy powyżej 2000 zł
Liwiusz wrote:

Kaczyński twierdzi że Tusk jest godny zaufania, sufit mi zawirował.

Miałeś w ręku słownik tak w ostatnich 10 latach?

Ta uzupełniająca definicja (potocznie) dodana została,
żeby usankcjonować niedbalstwo językowe i zwykłe nieuctwo.
 NiedÅ‚ugo pewnie dorzucÄ… "wÅ‚anczać", "spoglÄ…dnąć" i inne kwiatki
 (Stokrotki :-) z jej zasadami)

Data: 2011-01-30 23:48:26
Autor: Liwiusz
Umowy powyżej 2000 zł
W dniu 2011-01-30 23:25, cef pisze:
Liwiusz wrote:

[...]

Niedługo pewnie dorzucą "włanczać", "spoglądnąć" i inne kwiatki

Istnieje jednak różnica pomiędzy (nie)sankcjonowaniem błędów ortograficznych, a zmianą znaczenia danych słów.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-31 00:24:44
Autor: cef
Umowy powyżej 2000 zł
Liwiusz wrote:

[...]

I myslisz, że to  zmiana znaczenia?
Chyba nie. Po prostu co drugi polityk/dziennikarz/urzędnik używał "spolegliwy"
w znaczeniu "uległy" i odbywało się to tak często,
że bez odpowiedniego, dodatkowego komentarza
utrudnione było rozpoznanie intencji mówcy. To nie zmiana
znaczenia, to dodanie znaczenia. Równie dobrze można by
dodać np "spoczywający czy też kładący się w spokoju"
(tak czysto semantycznie rzecz rozważając) jeśli tylko odpowiednio
często zacznie się pojawiać w mowie potocznej.

Ja proponuję - żeby utrzymać się w tematyce grupy -spopularyzować
takie znaczenie "spolegliwy" = płacący podatki.
Zarówno jedno jak i drugie
znaczenie będzie pasować :-)

Data: 2011-01-31 00:33:56
Autor: Liwiusz
Umowy powyżej 2000 zł
W dniu 2011-01-31 00:24, cef pisze:

to dodanie znaczenia.

Oczywiście. Ale Ty nie używasz komórki, prawda?

--
Liwiusz

Data: 2011-01-31 07:12:56
Autor: cef
Umowy powyżej 2000 zł
Liwiusz wrote:

to dodanie znaczenia.

Oczywiście. Ale Ty nie używasz komórki, prawda?

Chodziło mi bardziej o przyczynę dodania.

Data: 2011-01-31 22:35:55
Autor: Andrzej
Umowy powyżej 2000 zł
Liwiusz wrote:

[...]

A więc uważasz, że jak przestępca używa słowa "człowiek"
w sensie karanego to ja automatycznie mam też tak przyjmować ?

Andrzej

Data: 2011-01-31 23:02:10
Autor: Liwiusz
Umowy powyżej 2000 zł
Liwiusz wrote:

[...]

Rób sobie co chcesz.

http://engleash.net/slowa-ktorych-znaczenie-uleglo-zmianie

--
Liwiusz

Data: 2011-01-31 23:20:07
Autor: 'Tom N'
Umowy powyżej 2000 zł
Andrzej w <news:4d472b39$0$2452$65785112news.neostrada.pl>:

W dniu 2011-01-30 23:48, Liwiusz pisze:
W dniu 2011-01-30 23:25, cef pisze:
Liwiusz wrote:
Kaczyñski twierdzi ¿e Tusk jest godny zaufania, sufit mi zawirowa³.
Mia³e¶ w rêku s³ownik tak w ostatnich 10 latach?
Ta uzupe³niaj±ca definicja (potocznie) dodana zosta³a,
¿eby usankcjonowaæ niedbalstwo jêzykowe i zwyk³e nieuctwo.
Nied³ugo pewnie dorzuc± "w³anczaæ", "spogl±dn±æ" i inne kwiatki
Istnieje jednak ró¿nica pomiêdzy (nie)sankcjonowaniem b³êdów
ortograficznych, a zmian± znaczenia danych s³ów.
A wiêc uwa¿asz, ¿e jak przestêpca u¿ywa s³owa "cz³owiek"
w sensie karanego to ja automatycznie mam te¿ tak przyjmowaæ ?

Skoro jeste¶ taki ortodoksyjny, to dlaczego u¿ywasz "jak", jako zamiennika
*je¶li/je¿eli* ?

Je¿eli nie pasuje Ci okre¶lenie cz³owiek, w stosunku do osobnika gatunku
Homo sapiens (nieistotne czy karanego czy nie), to _jak_ go okre¶lasz?
Cz³ekokszta³tny, ameba, pomiot...?

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-02-01 01:08:25
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowy powyżej 2000 zł
On Mon, 31 Jan 2011, 'Tom N' wrote:

[...]

  Tego nie wiem i do tego siê nie wtykam ;)
  Niemniej zezna³e¶, ¿e domy¶lasz siê i¿ mia³o byæ "je¶li przestêpca
u¿ywa s³owa cz³owiek" i tak przyjmujesz.
  A reszta z tego wynika.

Je¿eli nie pasuje Ci okre¶lenie cz³owiek, w stosunku do osobnika gatunku
Homo sapiens (nieistotne czy karanego czy nie), to _jak_ go okre¶lasz?

  Chyba masz problem z kolejno¶ci± wyra¿en.
  Nie chodzi o to, ¿e "cz³owiek" w rozumieniu powszechnym obejmuje
zarówno "cz³owiek karany" jak i "cz³owiek niekarany".
  Do tego nikt siê nie odnosi³. Chodzi o relacjê *odwrotn±*!
  Chodzi o to, ¿e grypsera("cz³owiek") *NIE* obejmuje niekaranych!
  Jak rozumiem - w rozumieniu grypsery to nie s± ludzie.

  Sugerujesz, ¿e prawid³owe jest, je¶li kto¶ na ¶ledzie - ale TYLKO
na ¶ledzie - mówi "ryby", za¶ wêgorze, liny i dorsze ju¿ rybami
u niego nie s±?

Cz³ekokszta³tny, ameba, pomiot...?

  Nie wiem, mo¿e podpowiesz (jak w grypserze s± "nieludzie", czyli
z jêzyku urzêdowym "ludzie niekarani").

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-31 11:40:17
Autor: Gotfryd Smolik news
Umowy powyżej 2000 zł

tomek wrote:

Powoli :) Tam jest napisane "powinna" a nie "musi".

To znajd¼ sobie wyroki co oznacza "powinna" ;)

Po co zaraz wyroki? Wystarczy s³ownik.
SJP.
1. jest po¿±dane, ¿eby kto¶ co¶ zrobi³

  No jest.
  A jak zrobi w sposób niepo¿±dany to mu siê ³upie karê.
  Nie ma fizycznej mo¿liwo¶ci zablokowania wszystkim ludziom dokonywania
czynów niedozwolonych (i wymuszenia wykonania wszystkich czynów
nakazanych).
  Dlatego "powinna".

Jest po¿±dane a nie konieczne.

  Ano nie jest konieczne - po prostu bêdzie nieprawid³owo,
ale *jako¶* bêdzie. (nieprawid³owo).

Ale to wszystko tylko na ch³opski rozum.

  Ch³opski rozum siê stosuje do tej tezy ;)
"Powinien" oznacza ¿e... powinien.
  A jak nie chce, to robi to czego nie powinien.
  I (czasami) podlega przez to karze.

pzdr, Gotfryd

Umowy powy¿ej 2000 z³