Unibike Viper - wymiana układu napędowego

Data: 2014-08-19 12:35:34
Autor: m
Unibike Viper - wymiana układu napędowego
Unibike Viper chyba już 7 lat mu stuknęło.
Używany tylko do dojeżdżania do pracy.

Muszę wymienić cały układ napędowy:
-kaseta tył (coś chrobocze w środku !!!)
-przerzutka tył
-tylna, przednia zębatka
-łańcuch

I to chyba tyle , tylko widzę ze teraz na stronie unibike.pl dla modelu viper już jest 9 rzędowa kaseta.

Ktoś mi może podpowiedzieć co kupić ?
Gdzie znaleźć specyfikacjÄ™ pasujÄ…cych elementów do mojego starego modelu   Viper 2007/2006 ?

Ewentualnie jaki serwis w Olsztynie byście polecili ?
Ile może taka usługa kompletna kosztować ?

Data: 2014-08-19 12:56:47
Autor: Czesław Wiśniak
Unibike Viper - wymiana układu napędowego

Muszę wymienić cały układ napędowy:
-kaseta tył (coś chrobocze w środku !!!)

Zdecydowanie lepiej będzie jak oddasz do serwisu ;)

Ewentualnie jaki serwis w Olsztynie byście polecili ?

Niestety nie jestem z Olsztyna, a zaluje bo ladna okolica ;)

Data: 2014-08-19 13:56:00
Autor: pawlin
W dniu 2014-08-19 12:35, m pisze:
[...]

I to chyba tyle , tylko widzÄ™ ze teraz na stronie unibike.pl dla modelu
viper już jest 9 rzędowa kaseta.

Ktoś mi może podpowiedzieć co kupić ?
Gdzie znaleźć specyfikację pasujących elementów do mojego starego modelu
  Viper 2007/2006 ?

Ewentualnie jaki serwis w Olsztynie byście polecili ?
Ile może taka usługa kompletna kosztować ?

gogle mowi:

http://www.deregowski.pl/index.php/serwis/serwis-rowerowy/
http://www.roweryolsztyn.com/serwis
http://roweryciuckowski.pl/category/oferta/serwis-rowerowy/
http://www.roweryolsztyn.eu/gdzie-jestesmy.html

Data: 2014-08-19 17:20:11
Autor: Jacek G.
W dniu 2014-08-19 12:35, m napisał(a)::
[...]

Osprzęt nie jest jakoś ściśle związany z danym modelem, więc kup taki sam jak miałeś lub podobny jeśli Ci odpowiadał. Jeśli był to napęd 3x8, to kup kasetę 8-kę (jaka ci pasuje), łańcuch 8 rzędowy, korbę też pod 8 rzędów (z tym jest coraz trudniej, bo powyżej Acery zaczęli już robić tylko 9-tkowe - sam właśnie poszukuję 8-kowej Alivio) i tyle. Być może nie musisz wymieniać przerzutki - najlepiej skonsultuj w jakimś serwisie.
Jeśli chciałbyś przejść na 3x9, to musisz też zmienić manetki, być może przerzutkę i całą resztę wybrać pod 9-rzędów, ale nie wiem czy to ma sens - jedynie zwiększy koszty.
--
Jacek G.

Data: 2014-08-19 17:48:33
Autor: Jacek G.
Unibike Viper - wymiana układu napędowego
W dniu 2014-08-19 17:20, Jacek G. napisał(a)::
korbę też pod 8
rzędów
Jeszcze uzupełnienie - różne korby wymagają różnej długości suportu, więc zwróć na to uwagę. Zresztą być może suport też będzie wymagał wymiany, wtedy najlepiej jeśli serwis dobierze Ci odpowiedni do nowej korby.
--
Jacek G.

Data: 2014-08-19 22:02:00
Autor: art3k
W dniu 2014-08-19 17:20, Jacek G. pisze:

korbę też pod 8
rzędów (z tym jest coraz trudniej, bo powyżej Acery zaczęli już robić
tylko 9-tkowe - sam właśnie poszukuję 8-kowej Alivio)

to żadna różnica. w praktyce korby 8 i 9 rzędowe można używać zamiennie. jedyna kwestia to cena. na 8 rzędowym napędzie nawet 9-rzędowy łańcuch bez problemu da radę. o ile komuś się chce więcej płacić ...
kiedyś, dawno temu, w 8 rzędowym napędzie używałem korb deore i wyższych. a teraz przy napędzie i łańcuchu 9 rzędowym wsadziłem w korbę slx nowy blat od starego 8-rzędowego alivio. bo primo stalowy i dłużej pociągnie, secundo ma 42 zęby a nie 44, a w moim wieku to już zaczyna robić różnicę ;) ale w jakości pracy żadnej różnicy nie ma. i nie ma prawa być.

> Jeśli chciałbyś przejść na 3x9, to musisz też zmienić manetki,

dokładniej "manetkę", jedną, prawą, tą od 8 lub 9 rzędów. bo lewa zostaje bez zmian 3-rzędowa, nieprawdaż?

> być może przerzutkę

nie. chyba, że zmienia się system z shimano na sram.

> i całą resztę wybrać pod 9-rzędów,

o, na pewno nie całą resztę, istotna jest jedynie prawa manetka i kaseta, bo muszą sobie wzajemnie odpowiadać. no i jeszcze łańcuch, oczywiście, musi być 9 rzędowy, czyli z zewnątrz węższy.

--
artek

Data: 2014-08-19 22:06:16
Autor: Ignac
Unibike Viper - wymiana uk³adu napêdowego
W dniu wtorek, 19 sierpnia 2014 22:02:00 UTC+2 u¿ytkownik art3k napisa³:

to ¿adna ró¿nica. w praktyce korby 8 i 9 rzêdowe mo¿na u¿ywaæ zamiennie.

Polemizowa³bym mocno.Shimano najwidoczniej nie podziela tego pogl±du,
bo gdyby tak by³o,to nie by³oby rozró¿nienia na korby,³añcuchy i kasety
8 i 9 rzêdowe.Wiêc,zalecam trzymaæ siê kompatybilno¶ci!

Data: 2014-08-20 11:23:56
Autor: cytawa
Ignac pisze:

Polemizowa³bym mocno.Shimano najwidoczniej nie podziela tego pogl±du,
bo gdyby tak by³o,to nie by³oby rozró¿nienia na korby,³añcuchy i kasety
8 i 9 rzêdowe.Wiêc,zalecam trzymaæ siê kompatybilno¶ci!

Co do korb to nie zauwazylem, by praca 8 i 9 rzedowych sie roznila. Tryby wedlug pomiarow zwykla suwmiarka maja te same grubosci. Sam sprawdzilem, ze jeden tryb od 8ki  wlozony do kasety 9 rzedowej pracuje normalnie. Z lancuchami bywa roznie ale generalnie lancuch od 8-ki zle pracuje z 9-rzed trybem. Lancuch do 9ki ma szerokosc 6.6-6.8 mm. Typowy do 7-8-ki 7.3 mm. Ale lancuch do 8 ktory ma szerokosc 7 mm i niewystaj±ce piny dziala w 9-ce calkiem prawidlowo. A s± takie.

Jan Cytawa

Data: 2014-08-20 11:40:05
Autor: art3k
W dniu 2014-08-20 11:23, cytawa pisze:
normalnie. Z lancuchami bywa roznie ale generalnie lancuch od 8-ki zle
pracuje z 9-rzed trybem. Lancuch do 9ki ma szerokosc 6.6-6.8 mm. Typowy
do 7-8-ki 7.3 mm. Ale lancuch do 8 ktory ma szerokosc 7 mm i
niewystajÄ…ce piny dziala w 9-ce calkiem prawidlowo. A sÄ… takie.

to dlatego, że jak napisałeś, zębatki mają tą samą szerokość, więc i _wewnętrzna_ szerokość łańcuchów jest identyczna. 9-rzędowe są po prostu chudsze. dlatego łańcuch 9-rzędowy zadziała na napędzie 8-rzędowym, ale w drugą stronę już niekoniecznie.

--
art3k

Data: 2014-08-20 15:29:38
Autor: JDX
On 2014-08-20 11:40, art3k wrote:
[...]
dlatego łańcuch 9-rzędowy zadziała na napędzie 8-rzędowym
Pewnie jakoś zadziała, ale niekoniecznie zadziała w pełni dobrze. W
końcu te wyżłobienia na trybach kasety wymyślono po to, aby sprawniej
zmieniało się biegi. Jeśli więc wstawisz węższy o jakieś 0,5mm łańcuch
do kasety "8" to zmiana biegów może być mniej płynna.

Data: 2014-08-20 16:38:59
Autor: art3k
On 2014-08-20 11:40, art3k wrote:
[...]
dlatego łańcuch 9-rzędowy zadziała na napędzie 8-rzędowym
Pewnie jakoś zadziała, ale niekoniecznie zadziała w pełni dobrze.

nie wyważaj otwartych drzwi. te sprawy, nawet na preclu, z dawien dawna przedyskutowano i przepraktykowano. owszem, łańcuch 9 rzędowy jest węższy o 8 rzędowego, ale dotyczy to przede wszystkim szerokości zewnętrznej - dokładniej rzecz biorąc długości sworznia. wewnętrzna szerokość jak pisałem, jest niemal identyczna - różnica to niespełna 0,2 mm. tyle, co nic. zwłaszcza, że tarcze w korbach i zębatki w kasetach w obu systemach, też mają taką samą szerokość.

tyle tylko, że łańcuchy 8-ki są tańsze niż analogiczne 9-ki, więc używanie ich w napędach 8-rzędowych jest po prostu bardziej ekonomiczne. i teoretycznie są też nieco trwalsze czy bardziej odporne na przekosy, aczkolwiek zdarzyło mi się zerwać w trasie łańcuch 8 rzędowy ig51, podczas gdy z żadnym 9 rzędowym problemów nie miałem. przy większych przebiegach i w trudniejszych warunkach. ale ig51 to wyjątkowo słabe g..o
nota bene - łańcuchy 8 rzędowe IG są węższe od HG o jakieś 0,2 mm. i na kasetach HG tudzież SRAM też sobie bez problemu radzą.

> końcu te wyżłobienia na trybach kasety wymyślono po to, aby sprawniej
> zmieniało się biegi. Jeśli więc wstawisz węższy o jakieś 0,5mm łańcuch
> do kasety "8" to zmiana biegów może być mniej płynna.

to akurat jest kwestia systemu np. IG czy HG, nie rzędowości.

--
art3k

Data: 2014-08-20 16:50:20
Autor: JDX
On 2014-08-20 16:38, art3k wrote:
[...]
owszem, łańcuch 9 rzędowy jest węższy o 8 rzędowego, ale dotyczy to
przede wszystkim szerokości zewnętrznej
No i przecież o tą zewnętrzną szerokość chodzi. Gdy będzie zbyt mała to
HG chyba może słabiej działać.

Data: 2014-08-20 19:11:51
Autor: art3k
On 2014-08-20 16:38, art3k wrote:
[...]
owszem, łańcuch 9 rzędowy jest węższy o 8 rzędowego, ale dotyczy to
przede wszystkim szerokości zewnętrznej
No i przecież o tą zewnętrzną szerokość chodzi. Gdy będzie zbyt mała to
HG chyba może słabiej działać.

eee, tam. w codziennym niewyczynowym użytkowaniu nawet tego nie zauważysz. a w wyczynowym istotniejsze są na przykład szybka i precyzyjna manetka, czy konstrukcja przerzutki.
to m.in. dlatego zmieniłem kiedyś system na 9-rzędowy - manetki xt były (i nadal są) o trzy nieba lepsze niż używane wcześniej 8 rzędowe alivio. a przerzutkę xt/shadow założyłem już duuużo wcześniej - informacja dla wyznawców przenajświętszej kompatybilności - działała o wiele lepiej niż dedykowana 8 rzędowa alivio.

--
artek

Data: 2014-08-20 11:37:46
Autor: art3k
W dniu 2014-08-20 07:06, Ignac pisze:
W dniu wtorek, 19 sierpnia 2014 22:02:00 UTC+2 użytkownik art3k napisał:

to żadna różnica. w praktyce korby 8 i 9 rzędowe można używać zamiennie.

Polemizowałbym mocno.Shimano najwidoczniej nie podziela tego poglądu,
bo gdyby tak było,to nie byłoby rozróżnienia na korby,łańcuchy i kasety
8 i 9 rzędowe.Więc,zalecam trzymać się kompatybilności!

wiemy, wiemy, z dawna dałeś się poznać jako niewzruszony wyznawca przenajświętszej kompatybilności. nawet jeśli jest ona sprzeczna i z dobrą praktyką, i ze zdrowym rozsądkiem.

więc nie zalecam traktowania tego co piszesz na poważnie!

> Więc,zalecam trzymać się kompatybilności!

zakarbuj sobie waszmość - po "Więc" nie używa się przecinka!
sorry za osobistą uwagę, ale to jeden z najbardziej wqurwiających mnie błędów w tłumaczeniach z angielskiego, szczególnie popularny wśród domorosłych tłumaczy napisów...

--
art3k

Data: 2014-08-20 11:49:08
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2014-08-20 11:37, art3k pisze:

zakarbuj sobie waszmość - po "Więc" nie używa się przecinka!
sorry za osobistÄ… uwagÄ™, ale to jeden z najbardziej wqurwiajÄ…cych mnie
błędów w tłumaczeniach z angielskiego, szczególnie popularny wśród
domorosłych tłumaczy napisów...

Polemizowalbym. :) Jesli slowo "wiec" zastapisz w tym kontekscie slowem "reasumujac" albo "a zatem" az prosi sie przecinek lub dwukropek.

Data: 2014-08-20 12:11:23
Autor: art3k
OT Re: Unibike Viper - wymiana układu napędoweg o
W dniu 2014-08-20 11:49, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

w języku polskim więc jest łącznikiem dwóch zdań składowych, dlatego przecinek stawia się przed więc, a nie za. no, chyba że w zdaniu jak powyższe ;)

http://www.prosteprzecinki.pl/przecinek-przed-wiec

problem w tym, że tłumacze nazbyt często przechodzą do porządku dziennego z interpunkcją angielską - np. często używana konstrukcja zdania z "so, " czy "but, " - i mechanicznie tłumacząc, zostawiają przecinki w miejscu nie pasującym do interpunkcji polskiej.

nawiasem mówiąc drugim z najbardziej irytujących błędów to mechaniczne tłumaczenie słów typu: actually czy finally bez sięgania do słownika - w którym jasno stoi, że actually wcale nie znaczy aktualnie ;)

anyway, bardzo proszę Ignac, nie traktuj tego jak wypominanie ci czegokolwiek, a raczej jako danie upustu mojej własnej frustracji.

--

art3k

Data: 2014-08-20 12:46:36
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2014-08-20 12:11, art3k pisze:

problem w tym, że tłumacze nazbyt często przechodzą do porządku
dziennego z interpunkcją angielską - np. często używana konstrukcja
zdania z "so, " czy "but, " - i mechanicznie tłumacząc, zostawiają
przecinki w miejscu nie pasujÄ…cym do interpunkcji polskiej.

nawiasem mówiąc drugim z najbardziej irytujących błędów to mechaniczne
tłumaczenie słów typu: actually czy finally bez sięgania do słownika - w
którym jasno stoi, że actually wcale nie znaczy aktualnie ;)

Fakt. Mysle jednak, ze w tym przypadku "wiec" uzyte bylo nie jako lacznik.

Masz racje z "actually" w angielskim. Czesty blad. Ale trzeba przyznac, ze we wszystkich innych jezykach polacinskich, a przede wszystkim w w samej lacinie, znaczy wlasnie "biezacy". Np. "actuellement" znaczy po francusku "aktualnie" :).  Dlaczego u anglosasow wyewoluowalo to w inna strone? Ale tlumaczac z jezyka obcego musimy sie trzymac znaczen oryginalnych, nawet jesli sa one dziwaczne.

Data: 2014-08-20 19:35:56
Autor: mt
[...]

Przesta³ by¶ ju¿ bredziæ gamoniu, bo tylko co mniej do¶wiadczonych w b³±d wprowadzasz.

--
marcin

Data: 2014-08-19 22:32:11
Autor: Jacek G.
W dniu 2014-08-19 22:02, art3k napisał(a)::
> [...]

slx nowy blat od starego 8-rzędowego alivio.
> ale w jakości pracy żadnej różnicy nie ma.
A to dzięki za info - bo niby też tak słyszałem m.in. w sklepach i serwisach, ale nie do końca byłem pewny jak to jest w praktyce.
dokładniej "manetkę", jedną, prawą, tą od 8 lub 9 rzędów. bo lewa
zostaje bez zmian 3-rzędowa, nieprawdaż?
Oczywiście, tym niemniej jeśli się chce żeby to jakoś wyglądało jak z jednej "bajki" - zwłaszcza w przypadku klamkomanetek, to kusi wymienić obie :)
 > być może przerzutkÄ™
nie. chyba, że zmienia się system z shimano na sram.
Tu też nie mam wiedzy, dlatego napisałem być może - zwłaszcza, że nie wiadomo co to za przerzutka.
--
Jacek G.

Data: 2014-08-20 06:55:53
Autor: art3k
W dniu 2014-08-19 22:32, Jacek G. pisze:
 > być może przerzutkÄ™
nie. chyba, że zmienia się system z shimano na sram.
Tu też nie mam wiedzy, dlatego napisałem być może - zwłaszcza, że nie
wiadomo co to za przerzutka.

jeśli sama przerzutka jest jeszcze w przyzwoitym stanie (sprężyny itd) to do wymiany są kółka. to akurat jest bardzo ważne.
ale sama przerzutka pasować powinna i do 8, i do 9 rzędów (za wyjątkiem tych najtańszych, tourney czy acera z dużym kółkiem). obie kasety wchodzą na ten sam bębenek (czyli mają taką samą szerokość), zębatki też są praktycznie takie same, inne jest jedynie zagęszczenie trybów - większe w napędzie 9-rzędowym (mniejsze odległości), co naturalnie implikuje węższy (z zewnątrz) łańcuch. ale całkowity skok przerzutki jest dokładnie taki sam, zaś zmianą biegów - czyli wyciągnięciem linki - zarządza manetka. więc przerzutkę zmieniamy tylko wtedy, gdy sama z siebie jest zużyta. no, po 7 latach może się nadawać do wymiany. ale to już zależy raczej od przebiegu, nie wieku.

--
art3k

Data: 2014-08-20 12:18:33
Autor: depros
Unibike Viper - wymiana układu napędowego

 > być może przerzutkÄ™

nie. chyba, że zmienia się system z shimano na sram.

 > i caÅ‚Ä… resztÄ™ wybrać pod 9-rzÄ™dów,

Przerzutka Shimano nie obsłuży kasety Sram?

Data: 2014-08-20 12:29:09
Autor: Paweł Olaszek
W dniu 2014-08-20 12:18, depros pisze:

> być może przerzutkę

nie. chyba, że zmienia się system z shimano na sram.

> i całą resztę wybrać pod 9-rzędów,

Przerzutka Shimano nie obsłuży kasety Sram?

obsłuży, chodziło chyba raczej o zestaw przerzutka-manetka

--
pozdrawiam,
Paweł

Data: 2014-08-20 13:59:29
Autor: art3k
W dniu 2014-08-20 12:29, Paweł Olaszek pisze:
> [...]

> i całą resztę wybrać pod 9-rzędów,

Przerzutka Shimano nie obsłuży kasety Sram?

obsłuży, chodziło chyba raczej o zestaw przerzutka-manetka

dokładnie tak. sram i shimano mają inny uciąg linki, więc manetki muszą być sparowane ze sobą. aczkolwiek, zdaje się, że dotyczy to tylko przerzutki tylnej.

--
art3k

Data: 2014-08-20 14:38:50
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2014-08-20 13:59, art3k pisze:

dokładnie tak. sram i shimano mają inny uciąg linki, więc manetki muszą
być sparowane ze sobą. aczkolwiek, zdaje się, że dotyczy to tylko
przerzutki tylnej.

Tzw. actuation ratio (przelozenie uciagu): 1:1 dla SRAM i 1:2 - Shimano. 1 mm przeuniecia linki przy manetce daje 1 mm przeuniecia wozka przerzutki tylnej w SRAM i 2 mm w Shimano. Te SRAMowskie teoretycznie sa zatem mniej wrazliwe na powstale luzy i niedokladnosci regulacji.

Data: 2014-08-20 09:44:52
Autor: m
Unibike Viper - wymiana układu napędowego

Ewentualnie jaki serwis w Olsztynie byście polecili ?
Ile może taka usługa kompletna kosztować ?

Ponownie wymiękłem i zaprowadziłem do serwisu rower,
lista części do wymiany możliwe że się wydłuży bo się okazuje że obręcz tylnego koła trochę się już wytarła od hamulca b-brake.
Tylne koło ma 2 albo 3 lata i przejechane około 6.4Kkm albo około 10Kkm.

WspomniaÅ‚em że wymiÄ™kÅ‚em bo okoÅ‚o 15 lat temu kupiÅ‚em sobie wszystkie dziwne klucze aby rozkrÄ™cić kompletnie rower (suport ,wolnobieg itp..) , ale jakoÅ› nigdy mi siÄ™ nie udaÅ‚o użyć  , ale kolega za to czÄ™sto te klucze pożycza wiec siÄ™ nie marnujÄ… ;)

Unibike Viper - wymiana układu napędowego