Urban przeciw Polsce

Data: 2010-04-28 18:56:12
Autor: Wlodzimierz Zabotynski
Urban przeciw Polsce

Numer: 02/2010
Autor: Jerzy Urban
Strona: 1

Taki naglówek nosi sprawa procedowana w Wydziale Czwartym Europejskiego
Trybunalu Praw Czlowieka na wniosek mojego pelnomocnika mecenasa Eugeniusza
Baworowskiego.

Kilka lat temu prokuratura oskarzyla mnie o zniewazenie Jana Pawla II jako
glowy panstwa Watykan. Mialem tego dokonac w felietonie satyrycznym
zamieszczonym w „NIE” w 2002 r. „Obwozne sado-maso” krytykujacym masowe
widowiska religijne z gwiazdorskim udzialem ciezko chorego juz papieza. Sad
skazal mnie na grzywne, a wyzsze instancje podtrzymaly wyrok.
Trybunal Europejski sporzadzil omówienie sprawy o objetosci broszury w
powszechnie niezrozumialym jezyku francuskim. Zwrócil sie do rzadu polskiego
o przedstawienie w ciagu kwartalu swojego stanowiska wobec okreslonych przez
Strasburg w tym dokumencie zagadnien. Rzad oraz mnie zachecono zarazem do
rozwazenia ugody i podjecia negocjacji idacych w kierunku polubownego
zalatwienia sprawy.
Zanim skonsultuje kwestie z prawnikami, nastepujaco wyobrazam sobie moje
ewentualne dezyderaty:
1) Rzad RP skieruje do Sejmu projekt nowelizacji kodeksu karnego znoszacej
przestepstwo obrazy glów i innych ich przedstawicieli panstw. Ochrona ich
dóbr osobistych dokonywac sie wiec bedzie wylacznie w drodze procesów
cywilnych wytaczanych na wniosek osób zainteresowanych.
Jest to zgodne z postulatami liberalnej czesci srodowiska dziennikarskiego
oraz prawników o takich pogladach.
2) Zmazane zostana prawne skutki skazania mnie.
3) Rzad wyplaci mi kwote odpowiadajaca wplaconej przeze mnie grzywnie i
innym kosztom poniesionym w nastepstwie oskarzenia wraz z odsetkami.
W zamian wycofam z trybunalu w Strasburgu skarge przeciw Polsce.
Alleluja i do przodu!

(ar)

Urban przeciw Polsce