Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia

Data: 2010-03-29 12:14:59
Autor: Przemek
Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
Witam,
mam vat-eu i moj kontrahent z DE takze. Swiadcze usluge tzw doradztwa
w zakresie informatyki (czyli programowanie rozliczane na godziny -
tzw consulting IT) na terenie Austrii: czesciowo w biurze mojego
kontrahenta (wynajmuje biuro wraz z firma partnerska w AT) i czesciowo
i koncowego klienta (czyli klienta mojego kontrahenta) - tez w Austrii
Pytanie:
czy spokojnie moge pisac "Podatek VAT rozlicza nabywca usługi" i
wpisywac w cenie netto?
Z jaka stwka VAT (0, nie podlega???) laduje to w rejestrze VAT?
Czy gdyby wyszlo, ze czasem robia to doradztwo z domu (przez internet)
to cos to zmienia?
Czy sa jakies specjalne obostrzenia dodatkowe by vatu nie naliczac?
(typu powolac sie na przepis, jakas tajna klauzula na fakturze itp)
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2010-03-29 16:06:49
Autor: glos
On 29 Mar, 21:14, Przemek <przemek4...@gmail.com> wrote:
[...]

Primo - miejscem swiadczenia uslug od 1.1.2010 jest siedziba
uslugobiorcy, ale i przed 1.1.2010 dla pewnych uslug (w tym rowniez
doradztwa w zakresie oprogramowania) miejscem byla siedziba
uslugobiorcy. Niezaleznie, gdzie usluge faktycznie wykonujesz.

Secundo - uslugi sa opodatkowane w miejscu (kraju!) swiadczenia.

Odn podstawy prawnej - art 44 dyrektywy UE 2008/8/WE i art. 28b ust 1
ustawy o PTU jako jego polska implementacja. Z w/w wynika klauzula na
fa, dla ang wersji pogooglaj pod "reverse charged vat".

Odn Twojego europejskiego NIP - do konca 2009 nie potrzebowales
europejskiego nip, zeby rozliczac takie transakcje (nabywca
potrzebowal). Od 1.1.2010 obie strony potrzebuja (ztcw).

Odn stawki vat - "nie podlega".

Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
czegos co nie podlega vat... Ja anyway robie w tej sposob, ze dopinam
kopie fa do rejestru sprzedazy za dany mc. Jak kiedys Gotfryd napisal,
prawo nie okresla formatu rejestru VAT - w szczegolnosci jego
elementem moze byc faktura.

W vat 7k kwote takich nieopodatkowanych obrotow wrzucalem w poz 21,
byc moze sie to zmienilo, gdyz:

Nie zapomnij o kwartalnym VAT/UE z lista w/w transakcji.

I - oczywiscie - sprawdziles kontrahenta, czy ma wazny europejski
VATID? -> http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do .
Jesli nie, ztcw, moze Ci grozic zaplata VAT z wlasnych funduszy.

Na koniec - nie myl doradztwa w zakresie programowania z
programowaniem na godziny, to rozne uslugi, rozne PKWiU. Przed
1.1.2010 "programowanie eksportowe" klasyfikowalo sie je jako
doradztwo z uwagi na zwolnienie z VAT z tyt art 27 ust 4 pkt 3 ustawy
o PTU, ale teraz juz chyba nie trzeba utrzymywac takiej fikcji (?).

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-03-29 23:41:17
Autor: Przemek
[...]
Czyli mimo, ze rozliczam koszta delegacji w Austrii to sprawa jest tu
czysta - miejscem swiadczenia jest i tak siedziba "z
pieczatki" (glownego biura) w DE?
Pozycje na rachunku sa dwie:
- "Doradztwo x ilosc h"
- "koszty noclegow i dojazdu (ryczalt)" *)
*) zgodnie z umowa "refakturuje" koszta hoteli i ryczalty za dojazdy.
Technicznie wyglada to: sumuje kwoty brutto hoteli i dodaje umowny
ryczalt za dojazdy i wpisuje jako jedna pozycje bez rozbijania

Do zadnej z pozycji nie dodaje poslkiego VATu
Na fakturze dopisuje
Schuldner der Umsatzsteuer ist der Leistungsempfänger/Podatek VAT
rozlicza nabywca usługi
Nie wpisuje PKWiU na fakturze - powinienem? - jezeli tak to co napisac
przy koszty noclegow i dojazdow

Dopiero zaczalem takie rozliczanie: jezeli dla czystosci sprawy cos
dodac nalezy to prosze zaproponowac, mam (raczej) mozliwosc podmiany
dotychczas wystawinych faktur (jezeli to kosmetyka a nie same kwoty)
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2010-03-30 04:14:23
Autor: glos
On Mar 30, 8:41 am, Przemek <przemek4...@gmail.com> wrote:
[...]

a swiadczysz uslugi noclegow i dojazdow? Szukasz sobie problemow... W
fakture najlepiej wpisz jedna laczna kwote i odpowiedni tytul do niej
(doradztwo/programowanie/inne). PKWiU musiales wpisywac przed 1.1.2010
(tylko czesc uslug okreslonych po PKWiU nie podlegala pod
opodatkowanie w PL).

Do faktury dla klienta dolaczaj osobny dokument z wyliczeniem kwoty
faktury z uwzglednieniem wszystkich skladowych + zapewne timesheet.

Dopiero zaczalem takie rozliczanie: jezeli dla czystosci sprawy cos
dodac nalezy to prosze zaproponowac, mam (raczej) mozliwosc podmiany
dotychczas wystawinych faktur (jezeli to kosmetyka a nie same kwoty)

Tak przy okazji, miej swiadomosc, ze teoretycznie po pol roku pobytu
(zweryfikuj w austriackich przepisach, tak jest w DE) w Austrii
powinienes sie tam zarejestrowac jako rezydent i tam zaczac placic
podatek dochodowy. Oczywiscie, caly czas majac zarejestrowana firme w
PL. Podobnie zus - teoretycznie, jesli nie masz E101, to od pierwszego
dnia podlegasz pod austriacki zus. Jesli masz, to po roku. Uslugi
transgraniczne sa fajne, ale maja swoje ograniczenia....

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-03-30 09:35:38
Autor: Tomek
Dnia 30-03-2010 o 01:06:49 glos <glosnetu@poczta.onet.pl> napisał(a):

[...]

Nie do końca, art. 28b uptu zawiera zastrzeżenie art. 28c ...

Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
czegos co nie podlega vat...

Czemu przeczy zarówno treść art. 109 ust. 3, jaki i nowego ust. 3a uptu.

[...]

MĂłwisz ĹĽe GUS wystawia fikcyjne opinie klasyfikacyjne?

--
Tomek

Data: 2010-03-30 03:16:17
Autor: glos
On Mar 30, 9:35 am, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
> [...]
> uslugobiorcy. Niezaleznie, gdzie usluge faktycznie wykonujesz.

Nie do końca, art. 28b uptu zawiera zastrzeżenie art. 28c ...

jak rowniez 28d,28e,28f,28g,28h,28i,28j,28k,28l,28m,28n,28o i wszelkie
dalsze referencje.

Tyle, ze zadne z w/w nie ma zastosowania w tym kontekscie i sytuacja
jest dosyc jednoznaczna - klientem jest firma z Austrii, a nie np.
bezdomny spod Swarzedza prowadzacy wypozyczalnie ciezarowek.

> Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
> czegos co nie podlega vat...

Czemu przeczy zarówno tre¶ć art. 109 ust. 3, jaki i nowego ust. 3a uptu.

Racja, z zastrzezeniem, ze wylacznie 3a - i to zalatwia dolaczona
kopia fa do rejestru. Mialem dobre przeczucie ;)

> [...]
> doradztwo z uwagi na zwolnienie z VAT z tyt art 27 ust 4 pkt 3 ustawy
> o PTU, ale teraz juz chyba nie trzeba utrzymywac takiej fikcji (?).

Mówisz że GUS wystawia fikcyjne opinie klasyfikacyjne?

mowisz, ze nie orientujesz sie w roznicach miedzy PKD 62.01.Z a
62.02.Z ?

I coz to takiego, ta "opinia klasyfikacyjna" (poprosze o przyklad i
podstawe prawna takowej) - jak dotad GUS wystawial zaswiadczenia o
wpisie do REGON na podstawie zgloszenia przedsiebiorcy i to sam
przedsiebiorca mial obowiazek sklasyfikowac swoja dzialalnosc na
poziomie podklasy (4cyfry+1litera) wg PKD 2007. Btw, do konca 2009 byl
zdaje sie obowiazek zaktualizowania wpisu w ewidencji.

--

Pozdr

Data: 2010-03-30 14:01:37
Autor: Tomek
Dnia 30-03-2010 o 12:16:17 glos <glosnetu@poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]

jest dosyc jednoznaczna - klientem jest firma z Austrii, a nie np.
bezdomny spod Swarzedza prowadzacy wypozyczalnie ciezarowek.

Jak chcesz pytającego wprowadzić na minę to masz rację

> Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
> czegos co nie podlega vat...

Czemu przeczy zarówno treść art. 109 ust. 3, jaki i nowego ust. 3a uptu.

Racja, z zastrzezeniem, ze wylacznie 3a

Jak uwaĹĽasz, ale moĹĽe w takim razie nie odpisuj innym "na pewniaka",
bo zwyczajnie w świecie wprowadzasz w błąd.

> [...]

MĂłwisz ĹĽe GUS wystawia fikcyjne opinie klasyfikacyjne?

mowisz, ze nie orientujesz sie w roznicach miedzy PKD 62.01.Z a

A my o VAT rozmiawiamy czy o czym?

http://www.stat.gov.pl/lodz/223_PLK_HTML.htm

--
Tomek

Data: 2010-03-30 11:37:57
Autor: glos
On 30 Mar, 14:01, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

> [...]

> jest dosyc jednoznaczna - klientem jest firma z Austrii, a nie np.
> bezdomny spod Swarzedza prowadzacy wypozyczalnie ciezarowek.

Jak chcesz pytaj±cego wprowadzić na minę to masz rację

a przeczytales Ty w/w artykuly i ich unijne odpowiedniki czy tylko tak
sobie piszesz?

> Racja, z zastrzezeniem, ze wylacznie 3a

Jak uważasz, ale może w takim razie nie odpisuj innym "na pewniaka",
bo zwyczajnie w ¶wiecie wprowadzasz w bł±d.

jw.

> mowisz, ze nie orientujesz sie w roznicach miedzy PKD 62.01.Z a
> 62.02.Z ?

A my o VAT rozmiawiamy czy o czym?

o VAT, oczywiscie - polecam lekture cytowanego art 27 ust 4 pkt 3
starej ustawy o PTU, zrozumiesz czemu odwoluje sie do PKWiU oraz w
konsekwencji do PKD.

> I coz to takiego, ta "opinia klasyfikacyjna" (poprosze o przyklad i
> podstawe prawna takowej)

http://www.stat.gov.pl/lodz/223_PLK_HTML.htm

I?

Zacytuje:

"Tryb wydawania informacji:
    * zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasad± jest, że
zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzon± działalno¶ć, swoje
produkty (wyroby i usługi), towary, ¶rodki trwałe i obiekty budowlane
według zasad okre¶lonych w poszczególnych klasyfikacjach i
nomenklaturach, wprowadzonych rozporz±dzeniem Rady Ministrów lub
stosowanych bezpo¶rednio na podstawie przepisów Wspólnoty
Europejskiej.
    * w przypadku trudno¶ci w ustaleniu wła¶ciwego grupowania
zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do O¶rodka
Standardów Klasyfikacyjnych, o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju
prowadzonej działalno¶ci, wyrobu lub usługi, towaru, ¶rodka trwałego
lub obiektu budowlanego i wydanie informacji do O¶rodka Standardów
Klasyfikacyjnych.

Wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma
charakteru wi±ż±cego."

Pytanie - ktore z powyzszych pozwala na arbitralne stwierdzenie, ze
"(...)GUS wystawia [lub nie-glos] fikcyjne opinie klasyfikacyjne?".
Pytanie pomocnicze - jaka moc prawna maja owe "wskazania/opinie" i kto
ponosi odpowiedzialnosc za zastosowanie sie do nich.

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-03-30 09:39:06
Autor: Tomek
Dnia 29-03-2010 o 21:14:59 Przemek <przemek4net@gmail.com> napisał(a):

[...]

IMHO powinieneś się zorientować czy nie jesteś VATowcem tam i czy nie
musisz tam płacić VATu etc.

Pytanie:
czy spokojnie moge pisac "Podatek VAT rozlicza nabywca usługi" i
wpisywac w cenie netto?

A jak byś pracował w Polsce dla Polskiej firmy to byś tak zrobił?
Głowy nie dam jak ma być, ale coś mi mówi że masz zaległości w Austrii

--
Tomek

Data: 2010-03-30 03:16:27
Autor: glos
On Mar 30, 9:39 am, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
Dnia 29-03-2010 o 21:14:59 Przemek <przemek4...@gmail.com> napisał(a):

> [...]
> kontrahenta (wynajmuje biuro wraz z firma partnerska w AT) i czesciowo
> i koncowego klienta (czyli klienta mojego kontrahenta) - tez w Austrii

IMHO powiniene¶ się zorientować czy nie jeste¶ VATowcem tam i czy nie
musisz tam płacić VATu etc.

nieprawda - wystarczy rzut okiem na wspomniana dyrektywe unijna.
Zaktualizuj wiedze i poczytaj temat reverse charged vat.

> Pytanie:
> czy spokojnie moge pisac "Podatek VAT rozlicza nabywca usługi" i
> wpisywac w cenie netto?

A jak by¶ pracował w Polsce dla Polskiej firmy to by¶ tak zrobił?
Głowy nie dam jak ma być, ale co¶ mi mówi że masz zaległo¶ci w Austrii

jw.

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-03-30 14:03:23
Autor: Tomek
Dnia 30-03-2010 o 12:16:27 glos <glosnetu@poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]

nieprawda - wystarczy rzut okiem na wspomniana dyrektywe unijna.
Zaktualizuj wiedze i poczytaj temat reverse charged vat.

I co mówi ta dyrektywa? Konkretnie - link, artykuł, punkt.
Bo rozumiem że twierdzisz że nabywca dokonuje importu usług :-)

--
Tomek

Data: 2010-03-30 05:11:25
Autor: Przemek
Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
Klientem nie jest firma z Austrii!!! ale firma z Niemiec (Tralala
Germany GMBH z adresem w DE- nalezaca do miedzynarodowej firmy
consultingowej Tralalala)
Prace wykonuje u jej klienta w Austrii lub w biurze austryjackiej
firmy corki/odnogi (nazwa Tralala Austria GMBH - siedziba w Austrii)
Rachunki wystawiam Tralala Germany i wysylam poczta do Niemiec!
Z vatem od "doradztwa" mysle, ze sprawa jest raczej czysta
przynajmniej wg ponizszego tekstu gdzies na szybko z netu wyszukanego
"zasada ogólna ustalania miejsca ¶wiadczenia usług, przewidziana w
art. 28b ustawy o VAT.
Według niej w przypadku podatnika miejscem ¶wiadczenia usługi będzie
kraj, w którym podatnik, nabywca posiada siedzibę lub stałe miejsce
zamieszkania."
Niepokoi mnie sprawa pozycji "Noclegi i dojazd (ryczalt)" - tak to
ujalem by nie bylo w tym informacji o prostym refakturowaniu (a jest
to hotele rachunki 1:1 + ryczalt na dojazdy)
Co by jednak bylo jakbym np zamiescil wprost
Noclegi -200 Euro
Dojazd - 300 Euro (moge liczyc ryczalt lub koszt biletu lotniczego)

W ktorych przypadkach podpadam pod jakis porabany przypadek:
refakturuje uslugi hotelu z Austri wiec to tak jakbym swiadczyl uslugi
hotelowe w AT wiec rozliczam sie w AT z vatem od "hoteli"?
Jak jest z refakturowaniem kosztow i vatem?
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2010-03-30 12:01:35
Autor: glos
On 30 Mar, 14:11, Przemek <przemek4...@gmail.com> wrote:
[...]

a tu widze potencjalna mine - imo lepiej byloby wystawiac fa firmie
corce - sprawa bylaby czystsza.

Tak czy inaczej, zgodnie z dyrektywa 2008/8/W art. 44, VAT powinien
byc placony w kraju siedziby klienta lub stalym miejscu prowadzenia
dzialalnosci. Pytanie - czy firma-matka = klient przypadkiem nie
prowadzi stalej dzialalnosci w Austrii? Osobiscie watpie, skoro ma tu
osobna firme-corke, zapewne stworzona do operowania na tym rynku
(lepiej sprawdz!) i bedaca osobnym bytem prawnym (lepiej sprawdz!),
ale lepiej sprawdzic.

Anyway, imo w obu przypadkach mozesz zastosowac reverse charge vat,
przerzucajac na odbiorce obowiazek rozliczenia z podatku vat - badz w
DE, badz (duzo mniej prawdopodobne - w Austrii). Po to wlasnie ten
mechanizm zostal stworzony...

[...]

Zastanow sie, jak pisalem, nad wystawianiem fa z jedna pozycja pt
"doradztwo/programowanie/whatever" i jedna kwota. Klientowi wysylaj
osobny dokument wyliczenia wysokosci faktury, nie bedacy czescia
faktury (jak i timesheet, jesli je masz). W przeciwnym razie
oswiadczasz, ze swiadczysz uslugi hotelowe i inne (a masz je w
zakresie swiadczonych uslug) i dodatkowo wpakowujesz sie na mine
podatkowa". Fiskusa naprawde nie interesuje, skad wziela sie kwota fa,
zainteresuje natomiast, jakie uslugi, z jaka stawka i gdzie
opodatkowane swiadczysz.

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-03-30 22:52:38
Autor: Tomek
Dnia 30-03-2010 o 21:01:35 glos <glosnetu@poczta.onet.pl> napisał(a):

[...]

Robisz tutaj kilka błędnych założeń:
- na terenie Austrii nie obowiÄ…zuje ani polska ustawa o VAT
- dyrektywa 2006/112/WE znowelizowana dyrektywÄ… 2008/8/WE pozostaje tylko  dyrektywÄ…
- obowiÄ…zuje austriacka ustawa o VAT.
- nie wiemy czy Austria nie ma niezgodnych z dyrektywÄ… przepisĂłw odnoĹ›nie  miejsca Ĺ›wiadczenia usĹ‚ug,
   np. na zasadzie protokoĹ‚u do dyrektywy albo bĹ‚Ä™dnej implementacji tejĹĽe.

Ale konkluzja jest słusza - lepiej to wszystko posprawdzać.

[...]

Nie, ten mechanizm nie zostaĹ‚ stworzony po to, ĹĽeby przerzucać VAT na  obiorcÄ™
(swojÄ… drogÄ… to byĹ‚by nonsens: reverse charge zostaĹ‚ stworzony ĹĽeby  przerzucać VAT na odbiorcÄ™..)
tylko po to, żeby usługi były opodatkowywane w miejscu ich konsumpcji.

Z niewyjaĹ›nionych przyczyn zakĹ‚adasz ĹĽe poza granicami Polski istnieje  tylko
reverse charge i ĹĽe polski podatnik VAT moĹĽe być tylko polskim podatnikiem  VAT.

Założmy więc że akcja dzieje się w Polsce - a Przemek jest austriakiem.

Ponieważ Przemek fizycznie wykonuje swoje usługi na terenie Polski,
obowiązuje go ustawa o podatku od towarów i usług, której art. 5 mówi,
że opodatkowaniu podlegają usługi wykonywane na terenie Polski
(a ĹĽe w art. 113 nie ma nic o zwolnieniu podmiotowym AustriakĂłw....).

I teraz trzeba sprawdzić czy te miejscem Ĺ›wiadczenia jest Polska, czy moĹĽe  Niemcy.
Wg art. 28b (w skrĂłcie) miejscem Ĺ›wiadczenia jest siedziba nabywcy lub  miejsce wykonywania
działalności, jeśli usługa jest świadczona dla tegoż miejsca.
wtedy Przemek powinien wystawić zwykĹ‚Ä… PolskÄ… fakturÄ™ z naliczonym VATem  22%.

(*) prawdopodobnie, poniewaĹĽ wg art. 28b ust. 4, moĹĽliwa jest sytuacja w  ktĂłrej
sprzedaĹĽ jest traktowana jak krajowa - czyli zwykĹ‚a polska fakturka ze  stawkÄ… 22%.
KtoĹ› powie ĹĽe przecieĹĽ tutaj taka sytuacja nie ma miejsca - a ja na to  odrzeknÄ™: moĹĽliwe,
ale to na podatniku ciÄ…ĹĽy dowĂłd, a nie na fiskusie.

W necie jest juĹĽ kilka artykuĹ‚Ăłw ostrzegajÄ…cych przed tÄ… minÄ… - zwĹ‚aszcza  ĹĽe do koĹ„ca 2009r.
do zastosowania reverse charge wystarczyĹ‚o, ĹĽeby nabywca byĹ‚ podatnikiem.  Tyle ĹĽe wtedy
to ten nabywca musiaĹ‚ naliczać VAT fakturÄ… wewÄ™trznÄ…, a teraz ten  obowiÄ…zek zostaĹ‚
przeniesiony na sprzedawcÄ™.

Rachunki wystawiam Tralala Germany i wysylam poczta do Niemiec!
Z vatem od "doradztwa" mysle, ze sprawa jest raczej czysta
przynajmniej wg ponizszego tekstu gdzies na szybko z netu wyszukanego
"zasada ogólna ustalania miejsca świadczenia usług, przewidziana w
art. 28b ustawy o VAT.
Według niej w przypadku podatnika miejscem świadczenia usługi będzie
[...]

A tutaj siÄ™ zgadzam - Przemek Ĺ›wiadczy na rzecz klienta usĹ‚ugi  informatyczne,
czyli sprzedaje te usługi w rozumieniu przepisów o VAT.
A na fakturze powinnien znaleźć się przedmiot sprzedaży.

Patrząc z innej strony - na cenę usługi składają się koszty + marża.
Fakt że Przemek ujawia klientowi część kosztów nie ma związku z faktem,
ĹĽe zgodnie z przepisami na fakturze powinny siÄ™ znaleźć okreĹ›lenie i cena  usĹ‚ugi.
Wszak świadczoną usługą jest np. programowanie, a nie nocleg hotelowy.

Analogicznie, hydraulik na rachunku (jeśli wogóle wystawi :))
wpisuje "naprawa kranu - 100zl", a nie "2x2zĹ‚ bilety MPK, 1,5zĹ‚ pÄ…czek,  20zĹ‚ - Bols".
Gdyby wpisaĹ‚ tego Bolsa jako pozycja na rachunku, to by oznaczaĹ‚o ĹĽe  handluje alkoholem
bez zezwolenia a dotego ma nierzetelnÄ… KPiR bo nie ma zaksiÄ™gowanej  faktury zakupu towaru :-)

--
Tomek

Data: 2010-03-30 15:11:44
Autor: glos
On 30 Mar, 22:52, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
> [...]

> osobna firme-corke, zapewne stworzona do operowania na tym rynku
> (lepiej sprawdz!) i bedaca osobnym bytem prawnym (lepiej sprawdz!),

- na terenie Austrii nie obowi±zuje ani polska ustawa o VAT

nigdzie tego nie pisalem, ani nawet nie dawalem do zrozumienia

- dyrektywa 2006/112/WE znowelizowana dyrektyw± 2008/8/WE pozostaje tylko
dyrektyw±

zgadza sie. Co prawda udowodniono juz, ze niezaimplementowana w kraju
dyrektywa jednak obowiazuje (sprawa Ursula Becker przeciw RFN przed
ETS - warto poczytac konkluzje wyroku), ale to duza bajka i szkoda
wysilku.

- obowi±zuje austriacka ustawa o VAT.
- nie wiemy czy Austria nie ma niezgodnych z dyrektyw± przepisów odno¶nie
miejsca ¶wiadczenia usług,
   np. na zasadzie protokołu do dyrektywy albo błędnej implementacji tejże.
a to racja, warto sprawdzic - niemniej jednak - patrz wyzej.

Tyle, ze z niewiadomych przyczyn zakladasz, ze reverse charge kloci
sie z austriacka (czy jakakolwiek inna) ustawa VAT. Mam wrazenie, ze
blednie rozumiesz idee RC? Tymczasem sprzecznosci zadnej NIE MA -
ZAWSZE stosuje sie ustawe VAT wlasciwa dla kraju miejsca swiadczenia
(oczywiscie, ze wspomnianymi zastrzezeniami). Reverse charge jest
tylko narzedziem do ulatwienia odprowadzenia tego podatku, a nie
alternatywa wobec ustaw. RC to wylacznie metoda (=narzedzie)
pozwalajaca na przerzucenie obowiazku naliczenia i odprowadzenia
podatku ze sprzedawcy na nabywce - i nic wiecej - patrz pkt 7
preambuly dyrektywy:

"7. Gdy podatnik jest odbiorc± usługi ¶wiadczonej przez
osobę niemaj±c± siedziby w tym samym państwie członkowskim,
obowi±zkowo w okre¶lonych przypadkach
powinien mieć zastosowanie mechanizm odwrotnego
obci±żenia, co oznacza, że podatnik powinien sam naliczyć
odpowiedni± kwotę VAT z tytułu nabytej usługi."

> [...]
> DE, badz (duzo mniej prawdopodobne - w Austrii).
> Po to wlasnie ten mechanizm zostal stworzony...

Nie, ten mechanizm nie został stworzony po to, żeby przerzucać VAT na
obiorcę
(swoj± drog± to byłby nonsens: reverse charge został stworzony żeby
przerzucać VAT na odbiorcę..)
tylko po to, żeby usługi były opodatkowywane w miejscu ich konsumpcji.

Znow - majac racje co do idei zmiany miejsca opodatkowania uslug,
mylisz mechanizm reverse charge z ustalaniem miejsca swiadczenia
uslug. Zupelnie rozne plaszczyzny. Reverse charge zostal wprowadzony
wlasnie po to, zeby uproscic zycie sprzedawcom i nabywcom uslug (a tak
naprawde, zeby zmniejszyc ilosc oszustw przy dotychczasowym
rozwiazaniu, ale to inna bajka - zainteresowanym polecam: http://tinyurl.com/ycglgod
).

Z niewyja¶nionych przyczyn zakładasz że poza granicami Polski istnieje
tylko
reverse charge i że polski podatnik VAT może być tylko polskim podatnikiem
VAT.

Założmy więc że akcja dzieje się w Polsce - a Przemek jest austriakiem.

Ponieważ Przemek fizycznie wykonuje swoje usługi na terenie Polski,
obowi±zuje go ustawa o podatku od towarów i usług, której art. 5 mówi,
że opodatkowaniu podlegaj± usługi wykonywane na terenie Polski
(a że w art. 113 nie ma nic o zwolnieniu podmiotowym Austriaków....).

I teraz trzeba sprawdzić czy te miejscem ¶wiadczenia jest Polska, czy może
Niemcy.
Wg art. 28b (w skrócie) miejscem ¶wiadczenia jest siedziba nabywcy lub
miejsce wykonywania
działalno¶ci, je¶li usługa jest ¶wiadczona dla tegoż miejsca.
Je¶li więc usługa jest ¶wiadczona dla centrali w Niemczech, wtedy
pradopodobnie(*)
ma zastosowanie reverse charge. Je¶li usługa jest ¶wiadczone dla oddziału
w Polsce,
wtedy Przemek powinien wystawić zwykł± Polsk± fakturę z naliczonym VATem
22%.

Co do ustalania wlasciwosci miejscowej przy oddziale polskim - 100%
zgody. Co to metody naliczenia i odprowadzenia VAT - nie. Przemek
wystawia zgodna z jego wlasnymi austriackimi przepisami zwykla
austriacka fa VAT, nie nalicza VAT i dodaje klauzule, ze VAT rozliczy
nabywca. W PL, wg polskich stawek i wg polskiej ustawy VAT rozlicza
nabywca. Przemek nie musi rejestrowac sie jako podatnik VAT w PL ani
wchodzic w jakiekolwiek blizsze interakcje z polskim US. Ba, Przemek
moze nawet oficjalnie oglosic, ze mieszka w Polsce, byle w innym
miejscu niz polski odbiorca i dalej moze olewac cieplym moczem polski
US. Dlaczego? Bo ustawa o PTU art. 17 ust 1 pkt 4 oraz art. 17 ust 1a
tak stanowi (przy okazji rowniez pkt 7 preambuly i art 44 (i dalsze)
dyrektywy).

Przy odbiorcy = centrali niemieckiej firmy sprawa sie komplikuje
(kopia sytuacji oryginalnej a rebous), ale wciaz Przemek nie musi sam
bawic sie w odprowadzanie podatku do DE (niemiecka ustawa VAT jest
normalna, mniej wiecej).

(*) prawdopodobnie, ponieważ wg art. 28b ust. 4, możliwa jest sytuacja w
której
usługi ¶wiadczone na rzecz podatnika nie dotycz± działalno¶ci tego
podatnika, wtedy
sprzedaż jest traktowana jak krajowa - czyli zwykła polska fakturka ze
stawk± 22%.
Kto¶ powie że przecież tutaj taka sytuacja nie ma miejsca - a ja na to
odrzeknę: możliwe,
ale to na podatniku ci±ży dowód, a nie na fiskusie.

jw.

W necie jest już kilka artykułów ostrzegaj±cych przed t± min± - zwłaszcza
że do końca 2009r.
do zastosowania reverse charge wystarczyło, żeby nabywca był podatnikiem.
Tyle że wtedy
to ten nabywca musiał naliczać VAT faktur± wewętrzn±, a teraz ten
obowi±zek został
przeniesiony na sprzedawcę.

???

> [...]
> osobny dokument wyliczenia wysokosci faktury, nie bedacy czescia
> faktury (jak i timesheet, jesli je masz).

A tutaj się zgadzam - Przemek ¶wiadczy na rzecz klienta usługi
informatyczne,
czyli sprzedaje te usługi w rozumieniu przepisów o VAT.
A na fakturze powinnien znaleĽć się przedmiot sprzedaży.

Patrz±c z innej strony - na cenę usługi składaj± się koszty + marża.
Fakt że Przemek ujawia klientowi czę¶ć kosztów nie ma zwi±zku z faktem,
że zgodnie z przepisami na fakturze powinny się znaleĽć okre¶lenie i cena
usługi.
Wszak ¶wiadczon± usług± jest np. programowanie, a nie nocleg hotelowy.

Analogicznie, hydraulik na rachunku (je¶li wogóle wystawi :))
wpisuje "naprawa kranu - 100zl", a nie "2x2zł bilety MPK, 1,5zł p±czek,
20zł - Bols".
Gdyby wpisał tego Bolsa jako pozycja na rachunku, to by oznaczało że
handluje alkoholem
bez zezwolenia a dotego ma nierzeteln± KPiR bo nie ma zaksięgowanej
faktury zakupu towaru :-)

a tu jestesmy 100% zgodni :)

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-03-31 09:23:26
Autor: Tomek
Dnia 31-03-2010 o 00:11:44 glos <glosnetu@poczta.onet.pl> napisał(a):

[...]

O to mi chodziĹ‚o - zgadujÄ™ ĹĽe Przemek po zagranicznych sÄ…dach biegać nie  ma ochoty.

a to racja, warto sprawdzic - niemniej jednak - patrz wyzej.

Tyle, ze z niewiadomych przyczyn zakladasz, ze reverse charge kloci

Skończmy filozofować i skupmy się na przepisach.

patrz pkt 7 preambuly dyrektywy:

"7. Gdy podatnik jest odbiorcą usługi świadczonej przez
osobę niemającą siedziby w tym samym państwie członkowskim,
obowiązkowo w określonych przypadkach
powinien mieć zastosowanie mechanizm odwrotnego
obciążenia, co oznacza, że podatnik powinien sam naliczyć
odpowiednią kwotę VAT z tytułu nabytej usługi."

Tego akurat nie doczytaĹ‚em, natomiast preambuĹ‚a dyrektywy jest preambuĹ‚Ä…  dyrektywy
- daje wskazĂłwki interpretacyjne przy sporze przed ETS i innego znaczenia  nie ma.

Ale skupmy siÄ™ na przepisach bezpoĹ›rednio obowiÄ…zujÄ…cych - wskaĹĽ miejsce w  ktĂłrym wg Ciebie robiÄ™ bĹ‚Ä…d:

- PoniewaĹĽ wirtualny Przemek fizycznie znajduje siÄ™ na terenie Polski,
   a miejscem Ĺ›wiadczenia usĹ‚ug zgodnie z art. 28b jest na terenie Polski
   (zakĹ‚adajÄ…c ĹĽe odbiorcÄ… jest polski oddziaĹ‚ firmy niemieckiej)
   to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1. uptu usĹ‚uga ta jest opodatkowana na  terenie Polski.

- Innymi sĹ‚owy - wirtualny Przemek Ĺ›wiadczy, bÄ™dÄ… fizycznie na terenie  Polski,
   usĹ‚ugÄ™ ktĂłrej miejscem Ĺ›wiadczenia jest teren Polski.
   Zgodnie z art. 2 pkt 22 uptu, odpĹ‚atne Ĺ›wiadczenie usĹ‚ug to jest  sprzedaĹĽ, zgodnie
   art. 5 ust. 1 pkt 1. podlega ono opodatkowaniu na terenie Polski, a  zgodnie
   z art. 29 ust.1 podstawÄ… opodatkowania jest obrĂłt - czyli kwota naleĹĽna  z tytuĹ‚u sprzedaĹĽy,
   - i to dotyczy siÄ™ wirtualnego Przemka a nie jego niemieckiego  kontrahenta

- PoniewaĹĽ wirtualny Przemek podlega pod PolskÄ… ustawÄ™ o VAT, obowiÄ…zuje  go art. 106 uptu,
   czyli musi potwierdzić sprzedaĹĽ zwykĹ‚Ä… polskÄ… fakturÄ…

Gdyby natomiast odbiorcÄ… usĹ‚ugi byĹ‚a centrala w Niemczech, wtedy  oczywiĹ›cie faktura powinna być bez VATu.

[...]

austriacka ustawa o VAT - no to teraz juĹĽ twierdzisz :-)

W PL, wg polskich stawek i wg polskiej ustawy VAT rozlicza
nabywca. Przemek nie musi rejestrowac sie jako podatnik VAT w PL ani
wchodzic w jakiekolwiek blizsze interakcje z polskim US.

Jaka jest podstawa prawna ĹĽe Przemka nie obowiÄ…zuje Polska ustawa o VAT,
skoro wykonuje na terenie Polski dziaĹ‚alność gospodarczÄ… w rozumieniu art.  15 tejĹĽe ustawy?

[...]

Ale co stanowi? W pierwszym omawianym przypadku (wirtualny Przemek jest  fizycznie w Polsce
i Ĺ›wiadczy usĹ‚ugi dla polskiego oddziaĹ‚u) - nie wystÄ™puje nigdzie import  usĹ‚ug,
jest to normalna transakcja krajowa - bowiem wirtualny Przemek posiada  staĹ‚e miejsce
wykonywania działalności w Polsce.
W drugim przypadku (odbiorcÄ… jest centrala w Niemczech) - import usĹ‚ug  wystÄ™puje u tej centrali,
natomiast nie ma to ĹĽadnego wpĹ‚ywu na podleganie wirtualnego Przemka pod  uptu.

[...]

Czego nie rozumiesz? Podłożyli nam minę i trzeba uważać.

--
Tomek

Data: 2010-04-01 07:57:34
Autor: glos
Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
On 31 Mar, 09:23, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

Niestety, na szybko, bo koniec miesiaca i w dodatku swieta gonia... :(

Ale skupmy się na przepisach bezpo¶rednio obowi±zuj±cych - wskaż miejsce w
którym wg Ciebie robię bł±d:

- Ponieważ wirtualny Przemek fizycznie znajduje się na terenie Polski,
   a miejscem ¶wiadczenia usług zgodnie z art. 28b jest na terenie Polski
   (zakładaj±c że odbiorc± jest polski oddział firmy niemieckiej)
   to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1. uptu usługa ta jest opodatkowana na
terenie Polski.

- Innymi słowy - wirtualny Przemek ¶wiadczy, będ± fizycznie na terenie
Polski,
   usługę której miejscem ¶wiadczenia jest teren Polski.
   Zgodnie z art. 2 pkt 22 uptu, odpłatne ¶wiadczenie usług to jest
sprzedaż, zgodnie
   art. 5 ust. 1 pkt 1. podlega ono opodatkowaniu na terenie Polski, a
zgodnie
   z art. 29 ust.1 podstaw± opodatkowania jest obrót - czyli kwota należna
z tytułu sprzedaży,
   - i to dotyczy się wirtualnego Przemka a nie jego niemieckiego
kontrahenta

- Ponieważ wirtualny Przemek podlega pod Polsk± ustawę o VAT, obowi±zuje
go art. 106 uptu,
   czyli musi potwierdzić sprzedaż zwykł± polsk± faktur±

Gdyby natomiast odbiorc± usługi była centrala w Niemczech, wtedy
oczywi¶cie faktura powinna być bez VATu.

> [...]
> wystawia zgodna z jego wlasnymi austriackimi przepisami zwykla
> austriacka fa VAT, nie nalicza VAT i dodaje klauzule, ze VAT rozliczy

Wcze¶niej napisałe¶ że nigdzie nie twierdziłe¶ że na terenie Polski
obowi±zuje
austriacka ustawa o VAT - no to teraz już twierdzisz :-)

bynajmniej. Twierdze jedynie, ze zgodnie z cytowana dyrektywa unijna i
jej polska implementacja, wobec firm unijnych (czasowo) operujacych na
terytorium Polski nie stosuje sie czesci polskiego ustawodawstwa ->
przeczytaj powolany art ustawy o swobodzie DG, jego brzmienie jest
fascynujace - wprost powolanie sie na regulacje unijne, nie wymienione
nawet z nazwy otwiera olbrzymie mozliwosci interpretacyjne. Dodatkowo -
google: "uslugi transgraniczne/crossboard services". To swoja droga
esencja unii - swobodny przeplyw ludzi, uslug i towarow w ramach unii.
Nizej listuje ustawy implementujacych w/w, zapewne tylko czesc.
Chetnie zapoznalbym sie z caloscia polskiej implementacji, ale czas na
zdobycie ww jest odstraszajacy. Chyba, ze ktos ma gotowa liste i moze
pomoc?

> W PL, wg polskich stawek i wg polskiej ustawy VAT rozlicza
> nabywca. Przemek nie musi rejestrowac sie jako podatnik VAT w PL ani
> wchodzic w jakiekolwiek blizsze interakcje z polskim US.

Jaka jest podstawa prawna że Przemka nie obowi±zuje Polska ustawa o VAT,
skoro wykonuje na terenie Polski działalno¶ć gospodarcz± w rozumieniu art.
15 tejże ustawy?

ustawa o swobodzie dzialalnosci gosp art 13 ust 1a (ztcp) + powolywane
przeze mnie art 17 ust 1 pkt 4 oraz art 17 ust 1a ustawy o PTU - oba
jasno i precyzyjnie wskazujace, kto jest odpowiedzialny (jest
podatnikiem!) za naliczenie i odprowadzenie podatku od uslugi
swiadczonej na terenie Polski oraz rozliczenie sie z tego tytulu przed
polskim US = polski odbiorca, a nie unijny kontrahent, ktory nie musi
czynic zadnych urzedowych formalnosci, zeby czasowo operowac na
terenie Polski.

> [...]
> tak stanowi

Ale co stanowi? W pierwszym omawianym przypadku (wirtualny Przemek jest
i ¶wiadczy usługi dla polskiego oddziału) - nie występuje nigdzie import
usług,
jest to normalna transakcja krajowa - bowiem wirtualny Przemek posiada
stałe miejsce
wykonywania działalno¶ci w Polsce.

usluga, owszem, jest opodatkowana w Pl, ale to nie Przemek nalicza vat
i wystawia polska fakture, bo zgodnie z w/w ustawami nie ma powodu
kontaktowac sie z polskim fiskusem.

W drugim przypadku (odbiorc± jest centrala w Niemczech) - import usług
występuje u tej centrali,
natomiast nie ma to żadnego wpływu na podleganie wirtualnego Przemka pod
uptu.

sprawa z swiadczeniem uslug w Pl, a fakturowaniem w DE jest bardzo
sliska - najistotniejsza kwestia jest NA RZECZ kogo swiadczone sa
uslugi. Ja osobiscie unikalbym tego, ew musialbym poglebic wiedze z
zakresu crossborded services i vatow krajowych wszystkich 3 krajow.

Czego nie rozumiesz? Podłożyli nam minę i trzeba uważać.

rzuc jakies linki. Osobiscie zadnych min nie widze, tylko dosyc
skomplikowana materie, ale warto sie zapoznac.

Na koniec - wszystkim zycze spokojnych, rodzinnych Swiat! :)

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-04-02 12:13:46
Autor: Tomek
Dnia 01-04-2010 o 16:57:34 glos <glosnetu@poczta.onet.pl> napisał(a):

[...]

IMHO mylisz brak potrzeby rejestracji dziaĹ‚alnoĹ›ci gospodarczej z  podatkami.

ustawa o swobodzie dzialalnosci gosp art 13 ust 1a (ztcp) + powolywane

To dotyczy rejestracji DG, a nie podatkĂłw

przeze mnie art 17 ust 1 pkt 4 oraz art 17 ust 1a ustawy o PTU - oba
jasno i precyzyjnie wskazujace, kto jest odpowiedzialny (jest

Z art. 17 ust 1a wynika dla mnie, że jeśli wirtualny Przemek świadczy
usługi dla stałej placówki niemieckiego kontrahenta, która to placówka
znajduje się w Polsce, to miejscem świadczenia jest Polska.

Im dĹ‚uĹĽej to czytam tym wiÄ™kszy mam zgryz, czy w zwiÄ…zku z tym niemiecki  kontrahent
ma się rejestrować do VATu PL, czy ma to rozliczyć w DE, ale IMHO to
jest problem podatkowy i dyrektywa usĹ‚ugowa czy uosdg nie majÄ… z tym za  wiele wspĂłlnego.

MoĹĽe siÄ™ mylÄ™ - i z chÄ™ciÄ… siÄ™ o tym dowiem, ale wolaĹ‚bym bardzo konkretny  wywĂłd prawny,
oparty o logiczny ciÄ…g przepisĂłw, bo jak dla mnie to za duĹĽo emocji jest w  tym co piszesz,

Tomek

Data: 2010-03-30 14:22:58
Autor: Tomek
Dnia 30-03-2010 o 14:11:25 Przemek <przemek4net@gmail.com> napisał(a):

Klientem nie jest firma z Austrii!!! ale firma z Niemiec (Tralala
Germany GMBH z adresem w DE- nalezaca do miedzynarodowej firmy
consultingowej Tralalala)

Ok, gdzieś mi to uciekło

[...]

... chyba że świadczenie następuje na rzecz innego miejsca, oddziału etc.

Ja tylko polcam Ci się upewnić że nie jesteś podatnikiem austriackim,
bo przecież fizycznie świadczysz to w Austrii. Miejsce świadczenie
okreĹ›lone z art. 28b+ ustawy o VAT (ktora notabene na terenie Austrii nie  obowiÄ…zuje)
ma w tym przypadku znaczenie drugorzędne, IMHO oczywiście.

W ktorych przypadkach podpadam pod jakis porabany przypadek:
refakturuje uslugi hotelu z Austri wiec to tak jakbym swiadczyl uslugi
hotelowe w AT wiec rozliczam sie w AT z vatem od "hoteli"?

:-) Właśnie cały czas piszę o czymś takim, tyle że odnośnie usługi głównej.

--
Tomek

Data: 2010-03-30 12:01:57
Autor: glos
On 30 Mar, 14:03, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

> [...]

I co mówi ta dyrektywa? Konkretnie - link, artykuł, punkt.
Bo rozumiem że twierdzisz że nabywca dokonuje importu usług :-)

Zacytowalem juz wczesniej w tym watku, jak rowniez podalem haslo do
wygooglania. Jesli podejmujesz polemike bez elementarnej znajomosci
tematu i ignorujac podawane zrodla informacji... No coz...

--

Pozdrawiam,

glos

Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia