Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia

Data: 2010-03-29 16:06:49
Autor: glos
Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
On 29 Mar, 21:14, Przemek <przemek4...@gmail.com> wrote:
Witam,
mam vat-eu i moj kontrahent z DE takze. Swiadcze usluge tzw doradztwa
w zakresie informatyki (czyli programowanie rozliczane na godziny -
tzw consulting IT) na terenie Austrii: czesciowo w biurze mojego
kontrahenta (wynajmuje biuro wraz z firma partnerska w AT) i czesciowo
i koncowego klienta (czyli klienta mojego kontrahenta) - tez w Austrii
Pytanie:
czy spokojnie moge pisac "Podatek VAT rozlicza nabywca usługi" i
wpisywac w cenie netto?
Z jaka stwka VAT (0, nie podlega???) laduje to w rejestrze VAT?
Czy gdyby wyszlo, ze czasem robia to doradztwo z domu (przez internet)
to cos to zmienia?
Czy sa jakies specjalne obostrzenia dodatkowe by vatu nie naliczac?
(typu powolac sie na przepis, jakas tajna klauzula na fakturze itp)

Primo - miejscem swiadczenia uslug od 1.1.2010 jest siedziba
uslugobiorcy, ale i przed 1.1.2010 dla pewnych uslug (w tym rowniez
doradztwa w zakresie oprogramowania) miejscem byla siedziba
uslugobiorcy. Niezaleznie, gdzie usluge faktycznie wykonujesz.

Secundo - uslugi sa opodatkowane w miejscu (kraju!) swiadczenia.

Odn podstawy prawnej - art 44 dyrektywy UE 2008/8/WE i art. 28b ust 1
ustawy o PTU jako jego polska implementacja. Z w/w wynika klauzula na
fa, dla ang wersji pogooglaj pod "reverse charged vat".

Odn Twojego europejskiego NIP - do konca 2009 nie potrzebowales
europejskiego nip, zeby rozliczac takie transakcje (nabywca
potrzebowal). Od 1.1.2010 obie strony potrzebuja (ztcw).

Odn stawki vat - "nie podlega".

Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
czegos co nie podlega vat... Ja anyway robie w tej sposob, ze dopinam
kopie fa do rejestru sprzedazy za dany mc. Jak kiedys Gotfryd napisal,
prawo nie okresla formatu rejestru VAT - w szczegolnosci jego
elementem moze byc faktura.

W vat 7k kwote takich nieopodatkowanych obrotow wrzucalem w poz 21,
byc moze sie to zmienilo, gdyz:

Nie zapomnij o kwartalnym VAT/UE z lista w/w transakcji.

I - oczywiscie - sprawdziles kontrahenta, czy ma wazny europejski
VATID? -> http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do .
Jesli nie, ztcw, moze Ci grozic zaplata VAT z wlasnych funduszy.

Na koniec - nie myl doradztwa w zakresie programowania z
programowaniem na godziny, to rozne uslugi, rozne PKWiU. Przed
1.1.2010 "programowanie eksportowe" klasyfikowalo sie je jako
doradztwo z uwagi na zwolnienie z VAT z tyt art 27 ust 4 pkt 3 ustawy
o PTU, ale teraz juz chyba nie trzeba utrzymywac takiej fikcji (?).

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-03-29 23:41:17
Autor: Przemek
[...]
Czyli mimo, ze rozliczam koszta delegacji w Austrii to sprawa jest tu
czysta - miejscem swiadczenia jest i tak siedziba "z
pieczatki" (glownego biura) w DE?
Pozycje na rachunku sa dwie:
- "Doradztwo x ilosc h"
- "koszty noclegow i dojazdu (ryczalt)" *)
*) zgodnie z umowa "refakturuje" koszta hoteli i ryczalty za dojazdy.
Technicznie wyglada to: sumuje kwoty brutto hoteli i dodaje umowny
ryczalt za dojazdy i wpisuje jako jedna pozycje bez rozbijania

Do zadnej z pozycji nie dodaje poslkiego VATu
Na fakturze dopisuje
Schuldner der Umsatzsteuer ist der Leistungsempfänger/Podatek VAT
rozlicza nabywca usługi
Nie wpisuje PKWiU na fakturze - powinienem? - jezeli tak to co napisac
przy koszty noclegow i dojazdow

Dopiero zaczalem takie rozliczanie: jezeli dla czystosci sprawy cos
dodac nalezy to prosze zaproponowac, mam (raczej) mozliwosc podmiany
dotychczas wystawinych faktur (jezeli to kosmetyka a nie same kwoty)
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2010-03-30 04:14:23
Autor: glos
On Mar 30, 8:41 am, Przemek <przemek4...@gmail.com> wrote:
[...]

a swiadczysz uslugi noclegow i dojazdow? Szukasz sobie problemow... W
fakture najlepiej wpisz jedna laczna kwote i odpowiedni tytul do niej
(doradztwo/programowanie/inne). PKWiU musiales wpisywac przed 1.1.2010
(tylko czesc uslug okreslonych po PKWiU nie podlegala pod
opodatkowanie w PL).

Do faktury dla klienta dolaczaj osobny dokument z wyliczeniem kwoty
faktury z uwzglednieniem wszystkich skladowych + zapewne timesheet.

Dopiero zaczalem takie rozliczanie: jezeli dla czystosci sprawy cos
dodac nalezy to prosze zaproponowac, mam (raczej) mozliwosc podmiany
dotychczas wystawinych faktur (jezeli to kosmetyka a nie same kwoty)

Tak przy okazji, miej swiadomosc, ze teoretycznie po pol roku pobytu
(zweryfikuj w austriackich przepisach, tak jest w DE) w Austrii
powinienes sie tam zarejestrowac jako rezydent i tam zaczac placic
podatek dochodowy. Oczywiscie, caly czas majac zarejestrowana firme w
PL. Podobnie zus - teoretycznie, jesli nie masz E101, to od pierwszego
dnia podlegasz pod austriacki zus. Jesli masz, to po roku. Uslugi
transgraniczne sa fajne, ale maja swoje ograniczenia....

--

Pozdrawiam,

glos

Data: 2010-03-30 09:35:38
Autor: Tomek
Dnia 30-03-2010 o 01:06:49 glos <glosnetu@poczta.onet.pl> napisał(a):

[...]

Nie do końca, art. 28b uptu zawiera zastrzeżenie art. 28c ...

Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
czegos co nie podlega vat...

Czemu przeczy zarówno treść art. 109 ust. 3, jaki i nowego ust. 3a uptu.

[...]

MĂłwisz Ĺźe GUS wystawia fikcyjne opinie klasyfikacyjne?

--
Tomek

Data: 2010-03-30 03:16:17
Autor: glos
On Mar 30, 9:35 am, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
> [...]
> uslugobiorcy. Niezaleznie, gdzie usluge faktycznie wykonujesz.

Nie do końca, art. 28b uptu zawiera zastrzeżenie art. 28c ...

jak rowniez 28d,28e,28f,28g,28h,28i,28j,28k,28l,28m,28n,28o i wszelkie
dalsze referencje.

Tyle, ze zadne z w/w nie ma zastosowania w tym kontekscie i sytuacja
jest dosyc jednoznaczna - klientem jest firma z Austrii, a nie np.
bezdomny spod Swarzedza prowadzacy wypozyczalnie ciezarowek.

> Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
> czegos co nie podlega vat...

Czemu przeczy zarówno treść art. 109 ust. 3, jaki i nowego ust. 3a uptu.

Racja, z zastrzezeniem, ze wylacznie 3a - i to zalatwia dolaczona
kopia fa do rejestru. Mialem dobre przeczucie ;)

> [...]
> doradztwo z uwagi na zwolnienie z VAT z tyt art 27 ust 4 pkt 3 ustawy
> o PTU, ale teraz juz chyba nie trzeba utrzymywac takiej fikcji (?).

Mówisz że GUS wystawia fikcyjne opinie klasyfikacyjne?

mowisz, ze nie orientujesz sie w roznicach miedzy PKD 62.01.Z a
62.02.Z ?

I coz to takiego, ta "opinia klasyfikacyjna" (poprosze o przyklad i
podstawe prawna takowej) - jak dotad GUS wystawial zaswiadczenia o
wpisie do REGON na podstawie zgloszenia przedsiebiorcy i to sam
przedsiebiorca mial obowiazek sklasyfikowac swoja dzialalnosc na
poziomie podklasy (4cyfry+1litera) wg PKD 2007. Btw, do konca 2009 byl
zdaje sie obowiazek zaktualizowania wpisu w ewidencji.

--

Pozdr

Data: 2010-03-30 14:01:37
Autor: Tomek
Dnia 30-03-2010 o 12:16:17 glos <glosnetu@poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]

jest dosyc jednoznaczna - klientem jest firma z Austrii, a nie np.
bezdomny spod Swarzedza prowadzacy wypozyczalnie ciezarowek.

Jak chcesz pytającego wprowadzić na minę to masz rację

> Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
> czegos co nie podlega vat...

Czemu przeczy zarówno treść art. 109 ust. 3, jaki i nowego ust. 3a uptu.

Racja, z zastrzezeniem, ze wylacznie 3a

Jak uwaĹźasz, ale moĹźe w takim razie nie odpisuj innym "na pewniaka",
bo zwyczajnie w świecie wprowadzasz w błąd.

> [...]

MĂłwisz Ĺźe GUS wystawia fikcyjne opinie klasyfikacyjne?

mowisz, ze nie orientujesz sie w roznicach miedzy PKD 62.01.Z a

A my o VAT rozmiawiamy czy o czym?

http://www.stat.gov.pl/lodz/223_PLK_HTML.htm

--
Tomek

Data: 2010-03-30 11:37:57
Autor: glos
On 30 Mar, 14:01, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

> [...]

> bezdomny spod Swarzedza prowadzacy wypozyczalnie ciezarowek.

Jak chcesz pytającego wprowadzić na minę to masz rację

a przeczytales Ty w/w artykuly i ich unijne odpowiedniki czy tylko tak
sobie piszesz?

> Racja, z zastrzezeniem, ze wylacznie 3a

Jak uważasz, ale może w takim razie nie odpisuj innym "na pewniaka",
bo zwyczajnie w świecie wprowadzasz w błąd.

jw.

> mowisz, ze nie orientujesz sie w roznicach miedzy PKD 62.01.Z a
> 62.02.Z ?

A my o VAT rozmiawiamy czy o czym?

o VAT, oczywiscie - polecam lekture cytowanego art 27 ust 4 pkt 3
starej ustawy o PTU, zrozumiesz czemu odwoluje sie do PKWiU oraz w
konsekwencji do PKD.

> I coz to takiego, ta "opinia klasyfikacyjna" (poprosze o przyklad i
> podstawe prawna takowej)

http://www.stat.gov.pl/lodz/223_PLK_HTML.htm

I?

Zacytuje:

"Tryb wydawania informacji:
    * zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że
zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje
produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane
według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i
nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub
stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty
Europejskiej.
    * w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania
zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka
Standardów Klasyfikacyjnych, o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju
prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego
lub obiektu budowlanego i wydanie informacji do Ośrodka Standardów
Klasyfikacyjnych.

Wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma
charakteru wiążącego."

Pytanie - ktore z powyzszych pozwala na arbitralne stwierdzenie, ze
"(...)GUS wystawia [lub nie-glos] fikcyjne opinie klasyfikacyjne?".
Pytanie pomocnicze - jaka moc prawna maja owe "wskazania/opinie" i kto
ponosi odpowiedzialnosc za zastosowanie sie do nich.

--

Pozdrawiam,

glos

Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia