Usługi a VAT UE za IV kwartał 2009?

Data: 2010-01-01 17:14:58
Autor: Tomek
Usługi a VAT UE za IV kwartał 2009?
Przedostatnia nowelizacja ustawy o VAT:

wchodzi w życie dzisiaj.

Czy to oznacza że za IV kw. 2009 należy złożyć
VAT-UE z wykazanymi transakcjami usługowymi?

--
Tomasz Zieliński

Data: 2010-01-01 16:55:24
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-01-01, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

Przedostatnia nowelizacja ustawy o VAT:

wchodzi w życie dzisiaj.
Czy to oznacza że za IV kw. 2009 należy złożyć
VAT-UE z wykazanymi transakcjami usługowymi?

A z którego punktu wywodzisz taki obowiązek?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-01-01 18:08:57
Autor: Tomek

On 2010-01-01, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

Przedostatnia nowelizacja ustawy o VAT:

wchodzi w życie dzisiaj.
Czy to oznacza że za IV kw. 2009 należy złożyć
VAT-UE z wykazanymi transakcjami usługowymi?

A z którego punktu wywodzisz taki obowiązek?

Termin na złożenie VAT-UE przypada 15./25. stycznia,
a ustawa wchodzi w życie dziś.

--
Tomek

Data: 2010-01-01 17:31:24
Autor: Jacek_P
Tomek napisal:
Termin na złożenie VAT-UE przypada 15./25. stycznia,
a ustawa wchodzi w życie dziś.

Cholera, ta zmiane czyta sie jak wnetrze ServicePacka :/
Chyba musze sobie na wlasna reke tekst jednolity wytworzyc...
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-01-01 17:37:19
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-01-01, Jacek_P <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> wrote:
Tomek napisal:
Termin na złożenie VAT-UE przypada 15./25. stycznia,
a ustawa wchodzi w życie dziś.

Cholera, ta zmiane czyta sie jak wnetrze ServicePacka :/
Chyba musze sobie na wlasna reke tekst jednolity wytworzyc...

http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=28360&id_pismo=509&i=0

:)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-01-01 19:48:33
Autor: Tomek

On 2010-01-01, Jacek_P <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> wrote:
Tomek napisal:
[...]

Lepiej poczekać na is(i|a)p.sejm.gov.pl, oni tam serwują
również poprzednie wersje poszczególnych przepisów, dzięki
czemu łatwiej się połapać co zmieniono.

--
Tomek

Data: 2010-01-02 12:19:24
Autor: Gotfryd Smolik news

On 2010-01-01, Jacek_P <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> wrote:
Tomek napisal:
[...]

  Przecież musisz wziąć dwa teksty i porównywać.
  Na gofinie masz trzy poziomy ostatnich zmian (zanaczenie kolorem,
kursywą i podkreśleniem), o ile nie sięga się głębiej (np. rok
wstecz) to IMVHO jest to wygodniejsze!

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-01-02 13:12:05
Autor: Tomek

On 2010-01-01, Jacek_P <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> wrote:
Tomek napisal:
[...]

Nie, stara wersja przepisu jest przekreślona, nowa jest wyboldowana,
od razu widać o co chodzi.

  Na gofinie masz trzy poziomy ostatnich zmian (zanaczenie kolorem,
kursywą i podkreśleniem), o ile nie sięga się głębiej (np. rok
wstecz) to IMVHO jest to wygodniejsze!

Na ISIP jest prawie to samo, a ponieważ lubię PDFy... :-)

--
Tomek

Data: 2010-01-01 17:36:17
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-01-01, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

[...]

Ale skąd wnosisz, że jesteś zobowiązany złożyć informację podsumowującą za usługi, za miesiąc grudzień, skoro one wtedy nie podlegały pod te informacje?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-01-01 19:50:49
Autor: Tomek

On 2010-01-01, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

[...]

Tutaj są dwa zagadnienia:
1) Czy mamy składać VAT-UE za IV kwartał
2) Czy ma być zerowy, czy trzeba wpisać usługi z IV kw.

- a przepisy nie mówią wprost co z tym fantem zrobić.

--
Tomek

Data: 2010-01-01 19:24:06
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-01-01, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

Tutaj są dwa zagadnienia:
1) Czy mamy składać VAT-UE za IV kwartał
2) Czy ma być zerowy, czy trzeba wpisać usługi z IV kw.

- a przepisy nie mówią wprost co z tym fantem zrobić.

Ja wciąż nie wiem które przepisy budzą Twoją wątpliwość. :)

Ja mam stosowny VAT-ID dopiero od 01.01.2010, więc nie wiem na podstawie którego przepisu miałbym składać informację podsumowującą dot. wcześniejszych okresów?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-01-01 20:51:09
Autor: Tomek

On 2010-01-01, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

[...]

OK, już mam:

Art. 100. 1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako  podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze  informacje o dokonanych:
4) usługach, do których stosuje się art. 28b

- a ponieważ art. 28b wchodzi w życie dziś to sprawa jest jasna.

Natomiast przyznasz że gdyby tam było:

4) usługach, dla których podatnikiem jest nabywca

- to by trzeba było do 15. stycznia raportować transakcje z IV kwartału  2009.

--
Tomek

Data: 2010-01-01 22:03:08
Autor: crazy bejbi
Usługi a VAT UE za IV kwartał 2009?
Tomek pisze:

troszkę z innej beczki: czemu pojawia się data 15 stycznia a nie 25 stycznia na złożenie VAT-UE ?
Kiedy albo kto musi składać do 15tego takie zestawienie ?

Wojtek

--
              ****** www.sklepzczesciami.pl ******
amortyzatory, sprzęgło, rozrząd, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

Data: 2010-01-01 22:46:40
Autor: cef
crazy bejbi wrote:
Tomek pisze:

troszkę z innej beczki: czemu pojawia się data 15 stycznia a nie 25
stycznia na złożenie VAT-UE ?
Kiedy albo kto musi składać do 15tego takie zestawienie ?

Tak ustalili.
Jest trochę możliwości manewru jeśli chodzi o częstość
skadania (w zależności od obrotu), ale termin jest 15 - a deklaracja normalna do 25.

Nie ma rady, musisz poczytać.

Data: 2010-01-02 00:42:53
Autor: crazy bejbi
cef pisze:

Tak ustalili.
Jest trochę możliwości manewru jeśli chodzi o częstość
skadania (w zależności od obrotu), ale termin jest 15 - a deklaracja normalna do 25.

ale to do 15tego za każdy kwartał ? czy tylko za IV ?

Wojtek

Data: 2010-01-02 01:01:09
Autor: cef
crazy bejbi wrote:

[...]

Za każdy, a nawet nie za kwartał, tylko teraz MIESIĘCZNIE do 15 deklaracja VAT UE.
Za kwartał, to tylko wyjątki.

Data: 2010-01-03 11:50:56
Autor: Grzegorz
Usługi a VAT UE za IV kwartał 2009?
z tego co mi wiadomo, to dotyczy tylko towarów a nie usług, tak przynajmiej było i to po przekroczeniu 500tys.pln

Data: 2010-01-03 10:59:01
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-01-03, Grzegorz <grzegorz_sz68@op.pl> wrote:
z tego co mi wiadomo, to dotyczy tylko towarów a nie usług, tak przynajmiej było i to po przekroczeniu 500tys.pln

A konkretnie:

Art. 100.

1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,    są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

 1) wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3,     do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku     od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami,     zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

 2) wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1     lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej,     zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

 3) dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników     podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami,     zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

 4) usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku     od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami,     zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych     na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,     innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych     stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca

[...]

4. Informacje podsumowujące mogą być składane za okresy kwartalne w terminie do 15. dnia    miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu    dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy dotyczą one:

 1) transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli całkowita wartość tych     transakcji, bez podatku od wartości dodanej, nie przekracza w danym kwartale     i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów kwoty 250.000 zł,

 2) transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli całkowita wartość tych transakcji,     bez podatku, nie przekracza w danym kwartale 50.000 zł,

 3) transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Za:

Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-01-03 13:05:57
Autor: Tomek
Dnia 03-01-2010 o 11:59:01 Wojciech Bancer <proteus@post.pl> napisał(a):

[...]

Czy z tego wynika że nie trzeba ich składać gdy obowiązek podatkowy nie  powstał?

--
Tomek

Data: 2010-01-03 13:16:46
Autor: cef
Tomek wrote:

[...]

Tak. Jak ktoś ma duży bajzel w dokumentach, albo
może się okazać, że mu się pojawią jakieś niespodziewane operacje,
to lepiej składać zerowe (choć nie chcieli mi przyjąć kiedyś), bo wtedy
jest co skorygować jakby co :-)

Data: 2010-01-03 15:52:13
Autor: Piotr Gralak
Wojciech Bancer napisał(a):

[...]

Przeczytałem powyższy przepis 10 razy i dalej nie wiem...
Osoby bieglejsze w interpretacji bełkotu ustawowego proszę o opinię:

Czy jeśli wystawiam zagranicznemu (UE) usługobiorcy magiczne faktury "nie podlega" (na podstawie art. 27 ust. 4 pkt. 3) to muszę składać VAT-UE czy nie?

PG

Data: 2010-01-03 16:06:21
Autor: cef
Piotr Gralak wrote:

Czy jeśli wystawiam zagranicznemu (UE) usługobiorcy magiczne faktury
"nie podlega" (na podstawie art. 27 ust. 4 pkt. 3) to muszę składać
VAT-UE czy nie?

Nie mozesz już takich wystawiać, bo nie ma takiego artykułu :-)
Ale te magiczne na mocy innych artykułów wymagają ujęcia w deklaracji VAT UE.
Pora na aktualizację tekstów ustaw.

Data: 2010-01-03 16:13:25
Autor: Piotr Gralak
cef napisał(a):
Piotr Gralak wrote:

[...]

heh no właśnie to odkryłem :)
wiesz może, co wystawia się teraz?

PG

Data: 2010-01-03 16:12:17
Autor: Piotr Gralak
Piotr Gralak napisał(a):
Wojciech Bancer napisał(a):

[...]

Aha, art. 27 nie obowiązuje od 1 stycznia. To jakby zmienia postać rzeczy :D
Więc gdyby ktoś wiedział, jaką fakturę zatem powinienem wystawić jutro, zamiast dotychczasowego NIE PODLEGA... no i pytanie co z deklaracjami pozostaje aktualne  :)

PG

Data: 2010-01-03 16:28:44
Autor: cef
Piotr Gralak wrote:

[...]

Jest w tym wątku link do tekstu ujednoliconego.
Powtórzę go:
 http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=28360&id_pismo=509&i=0

Nie wiem jakie były Twoje usługi, ale sprawdź sobie czy nadal będą
wykonywane poza granicami kraju w rozumieniu ustawy i nadal będą
pewnie nie podlegać, ale trzeba będzie je wykazać w deklaracji posumowującej.

.... no i pytanie
co z deklaracjami pozostaje aktualne  :)

No za stary kwartał, to nie musisz skałdać, bo nie było wtedy art 28a - to chyba jasne.
Ale usługi od stycznia 2010 będą objęte tą informacją co miesiąc - chyba, że
nie są to jakieś zawrotne kwoty, to wtedy możesz raz na kwartał

Data: 2010-01-03 16:32:50
Autor: cef
cef wrote:

No za stary kwartał, to nie musisz skałdać, bo nie było wtedy art 28a
- to chyba jasne.

art 28b

Data: 2010-01-03 17:06:57
Autor: Piotr Gralak
cef napisał(a):

Nie wiem jakie były Twoje usługi, ale sprawdź sobie czy nadal będą
wykonywane poza granicami kraju w rozumieniu ustawy i nadal będą
pewnie nie podlegać, ale trzeba będzie je wykazać w deklaracji posumowującej.

PKWiU 72.2
Myślę, że artykuł 28b będzie teraz odpowiedni.

[...]

Hej, ale limity kwotowe dotyczą dostaw/nabyć towarów!
Zbiorcze informacje o dokonanych usługach (Art. 100 ust. 1 pkt. 4) mogą być składane kwartalnie! (Art. 100 ust. 4. pkt. 3).

PG

Data: 2010-01-03 17:43:52
Autor: cef
Piotr Gralak wrote:

[...]

Faktycznie tak jest .

Tzn standardowo jest co miesiąc, ale dla usług może być
co kwartał niezależnie od obrotu.

Data: 2010-01-03 16:29:34
Autor: Tomek
Dnia 03-01-2010 o 16:12:17 Piotr Gralak <gral74@gazeta.pl> napisał(a):

Piotr Gralak napisał(a):
Wojciech Bancer napisał(a):

[...]

Ja wystawiłem taką samą jak zawsze, tyle że jako podstawę prawną wpisałem
art. 28b/28l - niezależnie od tego czy mój pozaunijny kontrahent jest
podatnikiem w świetle definicji z art. 28a, ten duet przepisów *powinien*  chwycić na 100%.

--
Tomek

Data: 2010-01-03 16:51:24
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-01-03, Piotr Gralak <gral74@gazeta.pl> wrote:

[...]

[...]

IMHO To jak wystawiać faktury opisuje rozporządzenie, które też jest
znowelizowane. http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=43180&id_pismo=509&i=0

Uwaga od redakcji:
"Na podstawie rozporządzenia z dnia 18.12.2009 r. zmieniającego niniejsze rozporządzenie (Dz. U. z 2009 r. nr 222, poz. 1760), z dniem 1.01.2010 r. ust. 15 otrzymuje brzmienie:

"15. Faktury stwierdzające dokonanie czynności, dla których podatnikiem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 5 ustawy jest nabywca usługi lub towaru, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca." A co do informacji podsumowujących, to IMHO jest to inny obowiązek narzucony teraz
przez ustawę."

Teraz tylko trzeba zweryfikować, czy łapiemy się pod:
http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=28360&id_pismo=509&i=0

"Art. 17. 1. Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

4) będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby,    stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium    kraju;

5) nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik    nieposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia    działalności na terytorium kraju;"

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-01-03 18:57:58
Autor: Tomek

On 2010-01-03, Piotr Gralak <gral74@gazeta.pl> wrote:

[...]

[...]

W kontekście poprzedniego brzmienia tego przepisu i brzmienia art. 17
które cytujesz niżejm to raczej nie dotyczy nas, tylko podatników
posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza  terytorium kraju.

Nas dotyczy § 25.

Data: 2010-01-03 20:18:47
Autor: Wojciech Bancer
On 2010-01-03, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

[...]

Masz rację. Ale z tego co czytam, to § 25 ma brzmienie bardzo podobne
i dalej będziemy wystawiać fakury NP, a jedyne co się zmienia to konieczność rejestracji numeru VAT EU (co ma swoje plusy) oraz składania informacji podsumowujących. :)

Mogło być gorzej ;)
Teraz jeszcze trzeba poczekać na złagodzenie wymogów dot. faktur elektronicznych (AFAIK KE coś w tym temacie miesza lub mieszała)
i będzie bajka ;)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2010-01-03 21:55:39
Autor: Tomek

On 2010-01-03, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

[...]

Tak, to była uwaga techniczna a nie merytoryczna.

Mogło być gorzej ;)
Teraz jeszcze trzeba poczekać na złagodzenie wymogów dot. faktur
elektronicznych (AFAIK KE coś w tym temacie miesza lub mieszała)
i będzie bajka ;)

Może się doczkamy za tzw. naszych czasów :-)

--
Tomek

Data: 2010-01-03 12:14:41
Autor: cef
Grzegorz wrote:

z tego co mi wiadomo, to dotyczy tylko towarów a nie usług, tak
przynajmiej było

Było, ale się zmieniło.

Data: 2010-01-03 15:43:52
Autor: Tomek
Dnia 01-01-2010 o 17:14:58 Tomek <tomekziel@op.pl> napisał(a):

Przedostatnia nowelizacja ustawy o VAT:

wchodzi w życie dzisiaj.

Czy to oznacza że za IV kw. 2009 należy złożyć
VAT-UE z wykazanymi transakcjami usługowymi?

Dla potomności, dyrektywa EU odpowiedzialna za te zmiany to:

Dyrektywa Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r.
zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia  usług

Do obejrzenia np tu:

http://tiny.pl/hmx2n

--
Tomek