Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Usta Kościła - głos krytyki z wewnątrz KK.

Usta Kościła - głos krytyki z wewnątrz KK.

Data: 2009-08-18 23:21:44
Autor: AW
Usta Kościła - głos krytyki z wewnątrz KK.

"Redart" <redart@op.pl> wrote in message news:h6etk9$ibh$1news.onet.pl...
Rozmowa z dominikaninem o. Tadeuszem Bartosiem
http://wyborcza.pl/1,90705,3134654.html
jest i o KK i jego reformach, o celibacie, seksualności, lustracji ...
Czyli o wszystkim, co już tu na grupach namiętnie uprawiano, uprawia się i będzie uprawiać ..
Ale proszę, można o tym mówić spokojnie, rozsądnie i ciekawie:

Mały fragment:

Dlaczego Kościół zamyka usta krytykom?

Sytuacja polska jest szczególna, bo przez 50 lat Kościół był ostoją dla ludzi przed komunizmem. Atakowała go ubecja. Wcześniej była okupacja i rozbiory. Przez to wszystko polski Kościół jest w swym funkcjonowaniu jakby nadal w epoce przednowożytnej. Nie przeszedł rzeczywistej konfrontacji z oświeceniem. Nie przeszedł też poważnej konfrontacji z protestantyzmem. Tymczasem ta krytyka była dla Kościoła istotna. Zmierzyli się z nią teologowie i filozofowie chrześcijańscy na uniwersytetach w różnych krajach Europy Zachodniej. W Polsce Kościół zajmował się w tym czasie zupełnie czymś innym. Był raczej ostoją narodowej tożsamości, nie musiał spierać się z modernizmem. Dlatego dziś w naszym kraju mało kto zajmuje się poważnie współczesną teologią. Rzadko kiedy wykłada się ją rzetelnie w seminariach czy na wydziałach teologicznych. To jest u nas w dalszym ciągu niezrozumiałe nowinkarstwo. Dlatego rozmowa duchownego polskiego na przykład z duchownym niemieckim to mogłaby być rozmowa niewidomych o kolorach.



I kto tu jest niewidomy, według Ciebie, czerwony artysto?



Oni mówią zupełnie innymi językami. Zrozumiałem to, gdy założyłem Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii, na którym zajmujemy się teologią XX wieku. W Polsce do dziś praktycznie nieznana jest myśl największych katolickich teologów naszych czasów. Nie znamy więc myślenia religijnego, które powstaje w dialogu ze współczesną filozofią czy z innymi naukami o człowieku. Ja sam w trakcie studiów teologicznych nie miałem w ogóle możliwości poznania XX-wiecznej teologii. Nie było takich wykładów.


AW

..

Data: 2009-08-19 17:41:24
Autor: glob
Usta Ko�ci�a - g�os krytyki z wewn�trz K K.

AW napisał(a):
"Redart" <redart@op.pl> wrote in message news:h6etk9$ibh$1news.onet.pl....
> Rozmowa z dominikaninem o. Tadeuszem Bartosiem
> http://wyborcza.pl/1,90705,3134654.html
> jest i o KK i jego reformach, o celibacie, seksualno�ci, lustracji ...
> Czyli o wszystkim, co ju� tu na grupach nami�tnie uprawiano, uprawia si� i
> b�dzie uprawia� ..
> Ale prosz�, mo�na o tym m�wi� spokojnie, rozs�dnie i ciekawie:
>
> Ma�y fragment:
>
> Dlaczego Ko�ci� zamyka usta krytykom?
>
> Sytuacja polska jest szczeg�lna, bo przez 50 lat Ko�ci� by� ostoj� dla
> ludzi przed komunizmem. Atakowa�a go ubecja. Wcze�niej by�a okupacja i
> rozbiory. Przez to wszystko polski Ko�ci� jest w swym funkcjonowaniu
> jakby nadal w epoce przednowo�ytnej. Nie przeszed� rzeczywistej
> konfrontacji z o�wieceniem. Nie przeszed� te� powa�nej konfrontacji z
> protestantyzmem. Tymczasem ta krytyka by�a dla Ko�cio�a istotna. Zmierzyli
> si� z ni� teologowie i filozofowie chrze�cija�scy na uniwersytetach w
> r�nych krajach Europy Zachodniej. W Polsce Ko�ci� zajmowa� si� w tym
> czasie zupe�nie czym� innym. By� raczej ostoj� narodowej to�samo�ci, nie
> musia� spiera� si� z modernizmem. Dlatego dzi� w naszym kraju ma�o kto
> zajmuje si� powa�nie wsp�czesn� teologi�. Rzadko kiedy wyk�ada si� j�
> rzetelnie w seminariach czy na wydzia�ach teologicznych. To jest u nas w
> dalszym ci�gu niezrozumia�e nowinkarstwo. Dlatego rozmowa duchownego
> polskiego na przyk�ad z duchownym niemieckim to mog�aby by� rozmowa
> niewidomych o kolorach.



I kto tu jest niewidomy, wed�ug Ciebie, czerwony artysto?



> Oni m�wi� zupe�nie innymi j�zykami. Zrozumia�em to, gdy za�o�y�em
> Dominika�skie Studium Filozofii i Teologii, na kt�rym zajmujemy si�
> teologi� XX wieku. W Polsce do dzi� praktycznie nieznana jest my�l
> najwi�kszych katolickich teolog�w naszych czas�w. Nie znamy wi�c my�lenia
> religijnego, kt�re powstaje w dialogu ze wsp�czesn� filozofi� czy z
> innymi naukami o cz�owieku. Ja sam w trakcie studi�w teologicznych nie
> mia�em w og�le mo�liwo�ci poznania XX-wiecznej teologii. Nie by�o takich
> wyk�ad�w.


AW

.

Acha, Awcik chce się bawić.;) Wiesz Awcik, myślę że on może mówić o
egzystencjaliźmie wierzącym, Gabriel Marcel [ no wiesz ten smutny
idiota i jego tajemnica ;)]. Może też myśleć o Well, i tu masz wiarę
dojrzałą. Oni są sprzecznością do polskiej niedojrzałości i bardzo
pogłębili prawdy wiary. Polska przez tą egzystencjonalną burzę nie
przeszła. A zachód tak. Tak więc rzeczywiście może mieć polski katolik
trudności ze zrozumieniem Niemca, Francuza, właściwie to jest
sprzecznością do tych osób, więc porównanie jest pasujące.

Usta Kościła - głos krytyki z wewnątrz KK.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona