Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Ustawianie ciągu startowego

Ustawianie ciągu startowego

Data: 2009-06-25 08:17:31
Autor: woocash
Ustawianie ciągu startowego
Mam pytanie: czemu w samolotach wielosilnikowych często widać że
piloci ustawiają ciąg startowy we dwójkę? Jeden trzyma dźwignie, a
drugie kładzie rękę na jego dłoni jakby chciał się upewnić że napewno
100% zostanie ustawione? Takie są procedury bezp ?

Data: 2009-06-25 22:50:50
Autor: =Marcos=
Ustawianie ciągu startowego
Mam pytanie: czemu w samolotach wielosilnikowych często widać że
piloci ustawiają ciąg startowy we dwójkę? Jeden trzyma dźwignie, a
drugie kładzie rękę na jego dłoni jakby chciał się upewnić że napewno
100% zostanie ustawione? Takie są procedury bezp ?

Kochają się, co tu ukrywać ;)
BPNMSP...

Data: 2009-06-25 13:57:38
Autor: woocash
Ustawianie ciągu startowego
On 25 Cze, 22:50, "=Marcos=" <mar...@wyprawa.NOSPAMNOSPAM.info> wrote:
> Mam pytanie: czemu w samolotach wielosilnikowych często widać że
> piloci ustawiają ciąg startowy we dwójkę? Jeden trzyma dźwignie, a
> drugie kładzie rękę na jego dłoni jakby chciał się upewnić że napewno
> 100% zostanie ustawione? Takie są procedury bezp ?

Kochają się, co tu ukrywać ;)
BPNMSP...

APB

Data: 2009-06-26 08:38:54
Autor: VanB
Ustawianie ciągu startowego

"woocash" <lukasz.szyper@gmail.com> wrote in message news:e151a9a9-4ea5-489a-bd7a-c0b1c7eb148cq14g2000vbn.googlegroups.com...
On 25 Cze, 22:50, "=Marcos=" <mar...@wyprawa.NOSPAMNOSPAM.info> wrote:
> Mam pytanie: czemu w samolotach wielosilnikowych często widać że
> piloci ustawiają ciąg startowy we dwójkę? Jeden trzyma dźwignie, a
> drugie kładzie rękę na jego dłoni jakby chciał się upewnić że napewno
> 100% zostanie ustawione? Takie są procedury bezp ?

Kochają się, co tu ukrywać ;)
BPNMSP...

To było dawno i nie prawda, ale się zmieniło jakiś (spory) czas temu.

W silnikach odrzutowych jak dasz w palnik na maksa za szybko, to silnik dostanie za dużo paliwa w stosunku do tego ile ma powietrza i ile może spalić. Nie spalone paliwo zostanie oczywiście wydmuchane do tyłu. W miarę jak sinik sę rozkręca i dostarcza więcej powietrza ten nadmiar paliwa się zaczynał spalać i reakcja potrafiła wyjść poza komorę spalania co oczywiście prowadziło do uszkodzenia silnika - patrz stare filmy z drugiej wojny gdzie płomienie buchały na zewnątrz silników pierwszych samolotów odrzutowych. I stąd 2 rączki na dźwigni i powoli do przodu, byle nie za szybko. Tylko, że automatykę paliwową rozwiązującą ten problem za pilota wprowadzono tak z 40 lat temu....

Data: 2009-06-26 09:03:33
Autor: woocash
Ustawianie ciągu startowego
On 26 Cze, 08:38, "VanB" <x...@gazeta.pl> wrote:
"woocash" <lukasz.szy...@gmail.com> wrote in message

news:e151a9a9-4ea5-489a-bd7a-c0b1c7eb148cq14g2000vbn.googlegroups.com...
On 25 Cze, 22:50, "=Marcos=" <mar...@wyprawa.NOSPAMNOSPAM.info> wrote:

> > Mam pytanie: czemu w samolotach wielosilnikowych często widać że
> > piloci ustawiają ciąg startowy we dwójkę? Jeden trzyma dźwignie, a
> > drugie kładzie rękę na jego dłoni jakby chciał się upewnić że napewno
> > 100% zostanie ustawione? Takie są procedury bezp ?

> Kochają się, co tu ukrywać ;)
> BPNMSP...

To było dawno i nie prawda, ale się zmieniło jakiś (spory) czas temu.

W silnikach odrzutowych jak dasz w palnik na maksa za szybko, to silnik
dostanie za dużo paliwa w stosunku do tego ile ma powietrza i ile może
spalić. Nie spalone paliwo zostanie oczywiście wydmuchane do tyłu. W miarę
jak sinik sę rozkręca i dostarcza więcej powietrza ten nadmiar paliwa się
zaczynał spalać i reakcja potrafiła wyjść poza komorę spalania co oczywiście
prowadziło do uszkodzenia silnika - patrz stare filmy z drugiej wojny gdzie
płomienie buchały na zewnątrz silników pierwszych samolotów odrzutowych. I
stąd 2 rączki na dźwigni i powoli do przodu, byle nie za szybko. Tylko, że
automatykę paliwową rozwiązującą ten problem za pilota wprowadzono tak z 40
lat temu....

Czyli jak rozumiem, to jest tylko na filmach i ew. wśród
doświadczonych pilotów latającyh powiedzmy już 30 lat - tak na wszelki
wypadek. Nie jest to żadna oficjalna procedura.

Data: 2009-06-26 19:08:47
Autor: Delfino Delphis
Ustawianie ciągu startowego
woocash wrote:

On 26 Cze, 08:38, "VanB" <x...@gazeta.pl> wrote:
Czyli jak rozumiem, to jest tylko na filmach i ew. wśród
doświadczonych pilotów latającyh powiedzmy już 30 lat - tak na wszelki
wypadek. Nie jest to żadna oficjalna procedura.

Jeśli weźmiemy np. arbuzy to tam w ogóle nie ma przy starcie czegoś takiego jak ciąg ustawiany. Pilot po prostu przepustnicą wjeżdża na program "start" :) W benkach chyba też tak jest, że z ręki ustawia się tylko taki ciąg testowy, żeby ocenić wskazania obrotów, a następnie załącza się autothrottle. Dodać też warto, że starty rzadko odbywają się przy ciągu maksymalnym.

Data: 2009-06-26 19:40:41
Autor: Artur Miller
Ustawianie ciągu startowego

"Delfino Delphis" <DelfinoD@wytnijto.op.pl> wrote in message news:h22vf5$s53$3news.onet.pl...

Dodać też warto, że starty rzadko odbywają się przy ciągu
maksymalnym.

te chyba były
http://www.youtube.com/watch?v=aWtdtuspnoM
http://www.youtube.com/watch?v=8XbINavHtiA

@

PS. moj ulubiony przykład wyluzowania :)
http://www.youtube.com/watch?v=g3s8VYt8uyo

Data: 2009-06-26 19:57:00
Autor: Delfino Delphis
Ustawianie ci?gu startowego
Artur Miller wrote:

te chyba były
http://www.youtube.com/watch?v=aWtdtuspnoM

To jest w ogóle jeden z najśmieszniejszych filmów jakie widziałem. Komentarze atc po prostu boskie :)

Data: 2009-06-26 23:48:29
Autor: woocash
Ustawianie ci?gu startowego
On 26 Cze, 21:57, Delfino Delphis <Delfi...@wytnijto.op.pl> wrote:
Artur Miller wrote:
> te chyba były
>http://www.youtube.com/watch?v=aWtdtuspnoM

To jest w ogóle jeden z najśmieszniejszych filmów jakie widziałem..
Komentarze atc po prostu boskie :)

Tu jest ATC? :)

Data: 2009-06-27 21:03:06
Autor: Artur Miller
Ustawianie ci?gu startowego

"Delfino Delphis" <DelfinoD@wytnijto.op.pl> wrote in message news:h2329i$3t9$1news.onet.pl...
Artur Miller wrote:

te chyba były
http://www.youtube.com/watch?v=aWtdtuspnoM

To jest w ogóle jeden z najśmieszniejszych filmów jakie widziałem.
Komentarze atc po prostu boskie :)

The vodka burner is rolling ... ;)

@

Data: 2009-06-28 02:41:51
Autor: Delfino Delphis
Ustawianie ci?gu startowego
Artur Miller wrote:

The vodka burner is rolling ... ;)

"And I'm running ouf of film, I hope I got enough to film the crash"

:D

Data: 2009-06-28 10:56:42
Autor: Chmura 111
Ustawianie ciągu startowego
VanB <xxx@gazeta.pl> napisał(a):

To było dawno i nie prawda, ale się zmieniło jakiś (spory) czas temu.

W silnikach odrzutowych jak dasz w palnik na maksa za szybko, to silnik dostanie za dużo paliwa w stosunku do tego ile ma powietrza i ile może spalić. Nie spalone paliwo zostanie oczywiście wydmuchane do tyłu. W miarę jak sinik sę rozkręca i dostarcza więcej powietrza ten nadmiar paliwa się zaczynał spalać i reakcja potrafiła wyjść poza komorę spalania co
oczywiście
prowadziło do uszkodzenia silnika - patrz stare filmy z drugiej wojny
gdzie
płomienie buchały na zewnątrz silników pierwszych samolotów odrzutowych. I stąd 2 rączki na dźwigni i powoli do przodu, byle nie za szybko. Tylko, że automatykę paliwową rozwiązującą ten problem za pilota wprowadzono tak z
40
lat temu....
Na pewno tylko na jetach? Latam do pracy takim malym STOLem DH Twin Otter (turboprop) i piloci stosuja te sama praktyke. Przy okazji dzieki dla autora watku bo zawsze sie zastanawialem czemu to sluzy. Pozdrawiam
Chmura


--


Data: 2009-06-29 09:16:45
Autor: VanB
Ustawianie ciągu startowego

"Chmura 111" <chmura111@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote in message news:h27i9a$acf$1inews.gazeta.pl...
VanB <xxx@gazeta.pl> napisał(a):


To było dawno i nie prawda, ale się zmieniło jakiś (spory) czas temu.

W silnikach odrzutowych jak dasz w palnik na maksa za szybko, to silnik
dostanie za dużo paliwa w stosunku do tego ile ma powietrza i ile może
spalić. Nie spalone paliwo zostanie oczywiście wydmuchane do tyłu. W miarę
jak sinik sę rozkręca i dostarcza więcej powietrza ten nadmiar paliwa się
zaczynał spalać i reakcja potrafiła wyjść poza komorę spalania co
oczywiście
prowadziło do uszkodzenia silnika - patrz stare filmy z drugiej wojny
gdzie
płomienie buchały na zewnątrz silników pierwszych samolotów odrzutowych. I
stąd 2 rączki na dźwigni i powoli do przodu, byle nie za szybko. Tylko, że
automatykę paliwową rozwiązującą ten problem za pilota wprowadzono tak z
40
lat temu....

Na pewno tylko na jetach? Latam do pracy takim malym STOLem DH Twin Otter
(turboprop) i piloci stosuja te sama praktyke. Przy okazji dzieki dla autora
watku bo zawsze sie zastanawialem czemu to sluzy.
Pozdrawiam
Chmura


--

A turboprop to jaki ma silnik? Przecież nie tłokowy.
Zresztą tu może jeszcze dochodzić wytrzymałość turbiny napędzającej śmigo, bezwładność układu. Taki silnik może się rozkręcać szybciej niż układ turbina-śmigło. Ale to już tylko moje spekulacje nie wiem jak jest w praktyce.

Data: 2009-06-29 14:25:11
Autor: Chmura 111
Ustawianie ciągu startowego
VanB <xxx@gazeta.pl> napisał(a):

"Chmura 111" <chmura111@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote in message news:h27i9a$acf$1inews.gazeta.pl...
> VanB <xxx@gazeta.pl> napisał(a):
>
>>
>> To było dawno i nie prawda, ale się zmieniło jakiś (spory) czas temu.
>>
>> W silnikach odrzutowych jak dasz w palnik na maksa za szybko, to silnik
>> dostanie za dużo paliwa w stosunku do tego ile ma powietrza i ile może
>> spalić. Nie spalone paliwo zostanie oczywiście wydmuchane do tyłu. W >> miarę
>> jak sinik sę rozkręca i dostarcza więcej powietrza ten nadmiar paliwa
się
>> zaczynał spalać i reakcja potrafiła wyjść poza komorę spalania co
> oczywiście
>> prowadziło do uszkodzenia silnika - patrz stare filmy z drugiej wojny
> gdzie
>> płomienie buchały na zewnątrz silników pierwszych samolotów
odrzutowych.
>> I
>> stąd 2 rączki na dźwigni i powoli do przodu, byle nie za szybko. Tylko, >> że
>> automatykę paliwową rozwiązującą ten problem za pilota wprowadzono tak z
> 40
>> lat temu....
>>
> Na pewno tylko na jetach? Latam do pracy takim malym STOLem DH Twin Otter
> (turboprop) i piloci stosuja te sama praktyke. Przy okazji dzieki dla > autora
> watku bo zawsze sie zastanawialem czemu to sluzy.
> Pozdrawiam
> Chmura
>
>
> -- > Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> > http://www.gazeta.pl/usenet/

A turboprop to jaki ma silnik? Przecież nie tłokowy.
Zresztą tu może jeszcze dochodzić wytrzymałość turbiny napędzającej śmigo, bezwładność układu. Taki silnik może się rozkręcać szybciej niż układ turbina-śmigło. Ale to już tylko moje spekulacje nie wiem jak jest w praktyce.
No tlokowy nie, ale i nie odrzutowy. Mialem na mysli: tylko jety, czy wszystkie turbinowe.
W kazdym razie dzieki za wyjasnienie. Fajnie ze fachowcom chce sie tu czasem cos napisac.
Pozdrawiam
Chmura


--


Data: 2009-06-29 18:32:52
Autor: Ralph
Ustawianie ciągu startowego
Najczęściej piloci tak robią, bo taki jest zwyczaj w danej linii lotniczej,
jest to taki symbol jednoczący pilotów.  W samolotach nie wyposażonych w
autothrottle bardzo ważne jest dociągnięcie manetki gazu do końca podczas
startu, nawet mój instruktor na kursie podstawowym bardzo pilnował tego, żebym
mocno dociskał gaz do końca przez cały rozbieg i wstępną fazę wznoszenia, bo
jeżeli śruba oporu nie jest mocno dokręcona, to pod wpływem wibracji manetka
może się trochę cofnąć i nie uzyska się pełnej mocy, co może skutkować
wypadkiem (zwłaszcza gdy jak np. w Wellesbourne na pasie 18 startuje się
prosto na wzniesienie).

--


Ustawianie ciągu startowego

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona