Ustawianie hamulców V-brake

Data: 2015-07-28 06:58:05
Autor: Pszemol
Ustawianie hamulców V-brake
Fajn± stronkę znalazłem na temat regulacji tych
uci±żliwych w regulacji hamulców typu "V":
http://www.parktool.com/blog/repair-help/linear-pull-brake-service-v-brake-type
Po angielsku wprawdzie, ale po polsku nie widziałem.

Dowiedziałem się z tego, o czym nie wiedziałem
wcze¶niej :-) że klocki hamulcowe musz± być nieco
zbliżone do ramy z przodu a oddalone z tyłu (pad toeing),
aby hamulce nie piszczały i wibrowały w czasie
hamowania - złwaszcza na mokro, przednie koło.
Polecam! Fajny pomysł z gumk± recepturk±...
Ja używałem też starej karty kredytowej, przeciętej
na pół tak że wytłoczone literki/cyferki były po
tylnej stronie klocka a niewytłoczone w ¶rodku
klocka i przód klocka dotykał ramy bez dystansu.

Jak kto¶ zna równie dobr±, zwięzł± i wyczerpuj±c±
instrukcję tego typu po polsku to proszę tu podwiesić.
Pocz±tkuj±cy rowerowcy jak ja na pewno skorzystaj±.
Dzięki.

Data: 2015-07-28 14:20:01
Autor: bans
W dniu 2015-07-28 o 13:58, Pszemol pisze:

Dowiedziałem się z tego, o czym nie wiedziałem
wcze¶niej :-) że klocki hamulcowe musz± być nieco
zbliżone do ramy z przodu a oddalone z tyłu

Nie musz±, a mog±... Tez się w to bawiłem lata temu, ale potem olałem. A hamulce i tak ani nie piszczały, ani nie wibrowały.

--
bans

Data: 2015-07-28 15:34:11
Autor: qrt
Dnia Tue, 28 Jul 2015 14:20:01 +0200, bans napisał(a):

[...]

dokładnie - też kiedys robiłem potem przestałem i raczej daleki jestem od
twierdzenia ze ma to jakie¶ (wielkie) znaczenie. A tak w ogóle to tarcze sa lepsze :D

Data: 2015-07-28 19:59:57
Autor: Pszemol
Ustawianie hamulcĂłw V-brake
qrt <m@il.jakis> wrote:
Dnia Tue, 28 Jul 2015 14:20:01 +0200, bans napisał(a):

W dniu 2015-07-28 o 13:58, Pszemol pisze:

Dowiedziałem się z tego, o czym nie wiedziałem
wcześniej :-) że klocki hamulcowe muszą być nieco
zbliżone do ramy z przodu a oddalone z tyłu

Nie muszą, a mogą... Tez się w to bawiłem lata temu, ale potem olałem. A hamulce i tak ani nie piszczały, ani nie wibrowały.

dokładnie - też kiedys robiłem potem przestałem i raczej daleki jestem od
twierdzenia ze ma to jakieĹ› (wielkie) znaczenie.

Ja zawsze miałem problem z przednimi klockami wibrującymi, zwłaszcza na
mokro.

Z tego co się przyglądam cudzym rowerom to większość ludzi w ogóle
przedniego hamulca nie uĹĽywa... ze strachu? Nie wiem.

A tak w ogĂłle to tarcze sa lepsze :D

Tak mĂłwiÄ…...

Data: 2015-07-29 09:40:01
Autor: qrt
Dnia Tue, 28 Jul 2015 19:59:57 +0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

qrt <m@il.jakis> wrote:
[...]

Ja zawsze miałem problem z przednimi klockami wibruj±cymi, zwłaszcza na
mokro.

pewnie kwestia jako¶ci klocków. Ja zawsze starałem sie używać miękkich i nigdy nic nie piszczało nie
wibrowało.. Inna kwestia ze kupić dobre klocki to wcale nie jest prosta sprawa.

Data: 2015-07-29 10:12:28
Autor: JDX
[...]
Ja używam takich http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=klocki+accent+3&bmatch=engagement-v6-promo-sm-sqm-dyn-v2-uni-1-1-0629 i jestem zadowolony. No ale je¶li kto¶ kupuje jakie¶ totalne gówno za 4zł to potem marudzi że mu V-brake słabo działaj±. :-D

Data: 2015-07-29 06:09:01
Autor: Pszemol
"JDX" <jdx@onet.pl> wrote in message news:mpa1tc$rc4$1news.icm.edu.pl...
On 2015-07-29 09:40, qrt wrote:
[...]
[...]

A s± takie za 4zł?
Najtańsze chinskie klocki na www.dx.com to wła¶nie $4-5USD,
około 14zł wła¶nie. I wygl±daj± jak te Twoje... :-)
http://www.dx.com/s/bicycle+brake+pad

OK, jak to napisałem to się zastanowiłem chwilkę i poszukałem
na www.aliexpress.com no i znalazłem też takie za $1.50 :-)
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20150729030628&SearchText=bicycle+brake+pad

Data: 2015-07-29 13:13:09
Autor: Liwiusz
On 2015-07-29 09:40, qrt wrote:
[...]
Ja zawsze starałem sie używać miękkich i nigdy nic nie piszczało nie
wibrowało..
Inna kwestia ze kupić dobre klocki to wcale nie jest prosta sprawa.
Ja uĹĽywam takich
http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=klocki+accent+3&bmatch=engagement-v6-promo-sm-sqm-dyn-v2-uni-1-1-0629
i jestem zadowolony. No ale jeśli ktoś kupuje jakieś totalne gówno za
4zł to potem marudzi że mu V-brake słabo działają. :-D

A są takie za 4zł?

Ja kupuję najtańsze na allegro. Za 2-4zł za parę. Hamują dobrze,
wytrzymują sezon lub pół, robię od kilku do kilkunastu tys. km. rocznie.
Obręcze teraz zmieniałem po 5 latach.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-29 06:21:49
Autor: Pszemol
On 2015-07-29 09:40, qrt wrote:
[...]
[...]

Też mi się wydaje że JDX przecenia rolę ceny przy ocenie jakości towaru :-)
Mówisz że znalazłeś je taniej niż na aliexpress? No jest to imponujące... :-D

Data: 2015-07-29 13:31:48
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-29 o 13:21, Pszemol pisze:
Mówisz że znalazłeś je taniej niż na aliexpress? No jest to
imponujÄ…ce... :-D

Ot, pierwsze z brzegu za 4zł:
http://allegro.pl/klocki-hamulcowe-de-one-v-brake-symetryczne-mtb-i5155035798.html

--
Liwiusz

Data: 2015-07-29 14:03:58
Autor: JDX
On 2015-07-29 13:21, Pszemol wrote:
[...]
Też mi się wydaje że JDX przecenia rolę ceny przy ocenie jakości towaru :-)
Mówisz że znalazłeś je taniej niż na aliexpress? No jest to
imponujÄ…ce... :-D
Może i trochę przeceniam ponieważ klocki Shimano S65T do najtańszych nie należą (http://allegro.pl/shimano-v-brake-klocki-hamulcowe-s65t-do-br-m-para-i5561229915.html - tutaj cena z kosmosu bo normalnie to z dychę powinny kosztować), a są kompletnie do dupy, tzn. słabo hamują i do tego piszczą. I nie jest to tylko moja opinia. Z drugiej strony, mam "w spadku" po siostrze około 8-letni rower klasy 600-800zł firmowany przez Sobiesława Zasadę. Hamulce (w tym klocki) oczywiście "no name". No i w tym sprzęcie przy hamowaniu nie jestem w stanie zablokować nawet tylnego koła[*], co w moim rowerze z najtańszymi hamulcami grupowymi Shimano BR-M422 wyposażonymi we wspomniane klocki firmowane przez Accenta robię bez problemu.

[*] Przez co wcale nie dziwię się i wierzę w opinie ludzi którzy twierdzą, że V-brake to spowalniacze a nie hamulce. Bo, o czym można się samemu przekonać, w przypadku najtańszych rzeczywiście tak jest. Ale wystarczy zainwestować w klocki tylko o jakieś 300% więcej :-D i już może być dobrze. "Może", ponieważ klocki to nie wszystko.

Data: 2015-07-29 14:04:44
Autor: Pszemol
[...]
ĹĽÄ… (http://allegro.pl/shimano-v-brake-klocki-hamulcowe-s65t-do-br-m-para-i5561229915.html -
[...]
wspomniane klocki firmowane przez Accenta robiÄ™ bez problemu.

[*] Przez co wcale nie dziwiÄ™ siÄ™ i wierzÄ™ w opinie ludzi ktĂłrzy
twierdzÄ…, ĹĽe V-brake to spowalniacze a nie hamulce. Bo, o czym moĹĽna siÄ™
samemu przekonać, w przypadku najtańszych rzeczywiście tak jest. Ale
wystarczy zainwestować w klocki tylko o jakieś 300% więcej :-D i już może
być dobrze. "Może", ponieważ klocki to nie wszystko.

Warto dodac jeszcze to, że poprawna regulacja V-brake może zmienić
spowalniacze w hamulce blokujące łatwo koła dające ślady startej gumy na
asfalcie.

Ja miałem ten problem u siebie: zaniedbany rower, od wczesnej wiosny
jeżdżony po topniejącym śniegu, błocie, kurzu/piasku - doprowadzony do
stanu "spowalniaca".
Parę dni temu samochód nie zatrzymał się na znaku STOP przed ścieżką
rowerową i byłem zmuszony do awaryjnego hamowania które otworzyło mi oczy i
postanowiłem że muszę z tymi hamulcami coś zrobić DZISIAJ.

Rozebrałem klocki, bardzo mocno starte, z kamykami w gumie, krzywe
powierzchnie, nie bylo czasu na zamawianie klockow i nie mialem ochoty
płacic haraczu w sklepie rowerowym. Przetarlem klocki papierem sciernym, wyrównałem powierzchnie,
zainstalowalem je spowrotem i wyregulowalem długość linek aby zwolnione
klocki były blisko obręczy (regulacja aby klamka hamulca byla "twarda") i
jestem z łatwością w stanie zablokować oba koła.

Powtarzam: klocki stare, starte, stwardniałe na powietrzu i UV - efekt
nieporownywalny z tym co było przed regulacją. A więc nie przeceniajmy jakości klocków, bo jakoś stawiamy super dużą uwagę
temu, i docenijmy poprawnÄ… regulacjÄ™ hamulcĂ´w jakie mamy, oraz przetarcie
klockow papierem sciernym co jakis czas i wyjęciem wbitych ziaren piasku,
kamykow itp. Przetarcie obręczy kół na mokro (alkohol/isopropyl) aby usunąć
brud startych klocków, wbitej w obręcze kawałkow gumy z klocków też wiele
pomaga.

Data: 2015-07-29 14:07:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-07-29 o 14:03, JDX pisze:
[...]

MoĹĽe kiedyĹ› sprĂłbujÄ™, pĂłki co te "spowalniacze" ktĂłre mam wystarczajÄ… mi
;) Wiem, widziałem rowery z hamulcami "dęba stającymi", ale czy to
przydatne? Lepiej chyba dłużej hamować i zwykle wyhamować, niżby hamować
tak dobrze, ĹĽe we wcale nie niebezpiecznych sytuacjach zrobi siÄ™ OTB.

--
Liwiusz

Data: 2015-07-30 02:08:55
Autor: Ignac
W dniu ¶roda, 29 lipca 2015 14:07:24 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
W dniu 2015-07-29 o 14:03, JDX pisze:
> [*] Przez co wcale nie dziwię się i wierzę w opinie ludzi którzy
> twierdz±, że V-brake to spowalniacze a nie hamulce. Może kiedy¶ spróbuję, póki co te "spowalniacze" które mam wystarczaj± mi
;) Wiem, widziałem rowery z hamulcami "dęba staj±cymi", ale czy to
przydatne?

Przydatne, ponadto hamuje się dwoma hamulcami naraz.
Natomiast, trzeba odł±czyć linkę od "spowalniaczy" i poszukać
gdzie s± opory mechaniczne w układzie, uniemożliwiaj±ce skuteczne hamowanie.
Zacznij od klamki, następnie linki, i w końcu same dĽwignie.
Te ostatnie maj± tak± tulejkę/adapter, na której s± osadzone, i tam
często osadza się kurz/brud, który bardzo skutecznie zwiększa opór mechaniczny na dĽwigniach. Ponadto, w to miejsce nie da się głowy
wsadzić, więc prawie wszystkie misie o powyższym nie wiedz±.
A wystarczy zaaplikować tam WD-40, raz do roku(jak się jeĽdzi np.po
mie¶cie)i po problemie. DĽwignie hamulcowe maj± klikać jak bocian dziobem,
jak się je ¶ciska i puszcza dwoma palcami, a powierzchnia hamulcowa klocków, ma być idealnie równoległa do powierzchni bocznych obręczy.
Wszystko w temacie.

Data: 2015-07-30 14:06:31
Autor: JDX
On 2015-07-30 11:08, Ignac wrote:
[...]
[...]
Taaa, dĽwignie to se mog± klikać, ale je¶li np. klamki s± wykonane z plastiku albo półplastiku (tj. np. sama klamka jest metalowa, ale uchwyt mocuj±cy j± do kierownicy jest z plastiku) to raczej żadne regulacje nie pomog±. Bo paluchami będziesz wyginał klamkę, a nie naci±gał linkę.

PS. Osobi¶cie czego¶ takiego nie widziałem, ale słyszałem, że istniej± hamulce V-brake których ramiona wykonane s± z plastiku!!! :-D

Data: 2015-07-29 10:27:25
Autor: qrt

On 2015-07-29 09:40, qrt wrote:
[...]
[...]

wszystkie klocki ze "wsuwkami" IMHO sa twarde i rżn± obręcze. Choć może być
i tak iż nigdy nie trafiłem na dobre.  Ja używam BBB i corrteców. Tyle ze jednak i jedne i drugie były sporo
droższe od tych accentów.

Data: 2015-07-29 10:04:06
Autor: JDX
On 2015-07-28 15:34, qrt wrote:
[...]

Również tego nie robię i jest OK. IMO to zależy od klocków - te kiepskie, np. "firmowe" Shimano S65T będ± piszczeć. I do tego słabo hamować. :-D

A tak w ogóle to tarcze sa lepsze :D
Dla hobbystów których hobby to dłubanie przy rowerze. :-D A w zasadzie to przy hamulcach. :-D

Data: 2015-07-29 10:19:49
Autor: qrt
Dnia Wed, 29 Jul 2015 10:04:06 +0200, JDX napisał(a):

A tak w ogóle to tarcze sa lepsze :D
Dla hobbystów których hobby to dłubanie przy rowerze. :-D A w zasadzie to przy hamulcach. :-D

przy tarczach dłubie znacznie rzadziej niż przy V. Owszem czasami trzeba i
troche czasu na to po¶wiecić i kasy, ale nie zmienia to faktu ze robie to
relatywnie rzadko a w czasie bież±cej eksploatacji z tarczami nie robie nic
a nic. Zero ustawiania klocków, podciagania linki, zero syfienia sie linki
i pacerza w czasie jazdy w po błocie. Nic zużywaj± sie obręcze,  rozcentrowane koło też nic nie przeszkadza.
Hamuj± równie dobrze w błocie sniegu czy wodzie.

Data: 2015-08-04 09:35:25
Autor: cytawa
qrt pisze:

dokładnie - też kiedys robiłem potem przestałem i raczej daleki jestem od
twierdzenia ze ma to jakie¶ (wielkie) znaczenie.

Czasami ma bardzo duze. To zalezy do rodzaju gumy, rodzaju i stanu obreczy, zawilgocenia  oraz czy hamulec jest tylny czy przedni. Czasami hamulce, piszcza potwornie a prawidlowe ustawienie ten pisk eliminuje.

A tak w ogóle to tarcze sa lepsze :D

Zwlaszcza dobre tarczowki. Ale tez potrafia piszczec i nie bardzo wiadomo dlaczego i co zrobic by nie piszczaly.
Najczesciej jednak v-braki sa wystarczajaco dobre.

Jan Cytawa

Data: 2015-07-28 19:59:58
Autor: Pszemol
bans <goc@o2.pl> wrote:
[...]

Jeździsz gdy jest mokro i pada, po asfalcie z kałużami?

Data: 2015-07-29 07:39:21
Autor: bans
W dniu 2015-07-28 o 21:59, Pszemol pisze:

Jeździsz gdy jest mokro i pada, po asfalcie z kałużami?

No... a nawet po górach w błocie jeździłem jeszcze z v-brake'ami, wiesz? ;)

--
bans

Data: 2015-07-29 12:44:26
Autor: MichałG
bans pisze:
[...]

u mnie piszcz± kazde klocki i te za 8 zł i te za 40.... metoda 'na 20 groszy' pomaga na jaki¶ czas...

--

PozdrawiamM

Data: 2015-07-29 08:13:33
Autor: rmikke
W dniu ¶roda, 29 lipca 2015 12:44:30 UTC+2 użytkownik MichałG napisał:
bans pisze:
> [...]

Spróbuj tańszej metody "na 2 grosze" ;)

Data: 2015-07-30 11:30:13
Autor: TheGhost
Ustawianie hamulców V-brake
Jak kto¶ zna równie dobr±, zwięzł± i wyczerpuj±c±
instrukcję tego typu po polsku to proszę tu podwiesić.
Pocz±tkuj±cy rowerowcy jak ja na pewno skorzystaj±.

Mam to samo w wersji papierowej :-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-08-08 00:47:17
Autor: Titus Atomicus
In article <mp7qlh$qrk$1@dont-email.me>, "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote:

[...]

http://rowery.zbooy.pl/sprzet.html

Dzięki.
Drobiazg, harcerz zawsze pomaga slabszym.
--
TA

Data: 2015-08-08 07:37:49
Autor: Pszemol
wrote:

[...]

Super stronka zbóóya - zapomniałem o niej. Dzięki.

Ustawianie hamulców V-brake