Data: 2010-09-09 04:12:48 | |
Autor: Norbert | |
Ustawianie licznika | |
Poprawcie mnie jesli zle rozumije ale w ustawieniach licznika mam wprowadzić wielkość koła. W moim przypadku jest to koło 26x1,95.
W tabeli zalaczonej do licznika mam tylko wskazania dla koła 26x1,90 wynoszące 2089 i 26x2,00 wynoszące 2114. Czyli roznica w obwodzie 25mm. Czyli dla koła 26x1,95 wychodzi mi wartość 2101,5 i taką wartość powinienem wpisac? |
|
Data: 2010-09-08 23:19:00 | |
Autor: ziulek | |
Ustawianie licznika | |
On 9 Wrz, 04:12, Norbert <nork...@MALPAgmail.com> wrote:
Poprawcie mnie jesli zle rozumije ale w ustawieniach licznika mam Zależy też od obręczy i opony (producenta). Czyli roznica w obwodzie 25mm. Najprościej zmierzyć obwód czyli h x 3,14 , lub po chłopsku taśmą dookoła odejmując parę mm (4-7) na ugięcie opony |
|
Data: 2010-09-09 08:21:12 | |
Autor: bans | |
Ustawianie licznika | |
W dniu 2010-09-09 08:19, ziulek pisze:
Najprościej zmierzyć obwód czyli h x 3,14 , lub po chłopsku taśmą Łoj, metod jest zylion, łącznie z jeżdżeniem na rowerze z upapraną pastą do zębów oponą, ale przecież to 2102 w zupełności wystarczy. -- bans |
|
Data: 2010-09-09 01:44:24 | |
Autor: Piotrpo | |
Ustawianie licznika | |
On 9 Wrz, 04:12, Norbert <nork...@MALPAgmail.com> wrote:
Poprawcie mnie jesli zle rozumije ale w ustawieniach licznika mam Dobrze rozumiesz, tylko zastanawiasz się nad różnicą rzędu 1% - to raczej nie ma sensu - ustaw licznik na coś pomiędzy i będzie ok. |
|
Data: 2010-09-09 08:19:51 | |
Autor: bans | |
Ustawianie licznika | |
W dniu 2010-09-09 04:12, Norbert pisze:
Czyli dla koła 26x1,95 wychodzi mi wartość 2101,5 i taką wartość Wystarczająco dokładnie. Oczywiście trzeba zaokrąglić do 2102 ;) -- bans |
|
Data: 2010-09-09 08:38:53 | |
Autor: MadMan | |
Ustawianie licznika | |
Dnia Thu, 09 Sep 2010 04:12:48 +0200, Norbert napisał(a):
Czyli dla koła 26x1,95 wychodzi mi wartość 2101,5 i taką wartość powinienem wpisac? Może być. Ja mierzę zawsze metodą "na kredę" - robię wyraźną kreskę kredą na oponie i przetaczam rower (najlepiej ze swoim zadkiem na siodełku) te 2.5m około. Potem zmierzyć i voila :) -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-09-09 09:02:12 | |
Autor: tadek | |
Ustawianie licznika | |
On 9 Wrz, 04:12, Norbert <nork...@MALPAgmail.com> wrote:
Poprawcie mnie jesli zle rozumije ale w ustawieniach licznika mam wpisz wartość 2089 i tak będzie zawyżona. Ja robiłem próby z GPS-em na odcinku 9 km i wychodzi że wartości z tabelki są "teoretyczne" praktycznie trzeba wstawić mniejsze wartości o kilka mm |
|
Data: 2010-09-10 07:57:50 | |
Autor: bans | |
Ustawianie licznika | |
W dniu 2010-09-09 18:02, tadek pisze:
wpisz wartość 2089 i tak będzie zawyżona. Ja robiłem próby z GPS-em na W poziomie? Bo GPS mierzy odległości w poziomie, im większe nachylenie pokonujesz tym bardziej wynik zaniżony. Innymi słowy - na GPS-ie bym przy tak istotnym pomiarze dystansu nie polegał. PS. Tak na marginesie - widzę, niektórym przydałoby się dowiedzieć się trochę o opracowywaniu wyników i rachunku błędów :P -- bans |
|
Data: 2010-09-09 23:21:14 | |
Autor: tadek | |
Ustawianie licznika | |
On 10 Wrz, 07:57, bans <g...@o2.pl> wrote:
W dniu 2010-09-09 18:02, tadek pisze: oczywiście że trasa nie była zupełnie pozioma. Wiem że GPS mierzy dystans po "płaskim" dlatego wziąłem poprawkę ale generalnie wg mnie obwody kół podane w tabelce są zawyżone. |
|
Data: 2010-09-10 08:32:12 | |
Autor: bans | |
Ustawianie licznika | |
W dniu 2010-09-10 08:21, tadek pisze:
oczywiście że trasa nie była zupełnie pozioma. Wiem że GPS mierzy Nie neguję, że nie są dokładne (choć mi w zupełności wystarczają), ale metody które stosujemy nie są wcale dokładniejsze. Przypomina to ostrzenie ołówka temperówką, a potem poprawianie siekierą ;) -- bans |
|
Data: 2010-09-20 11:09:04 | |
Autor: reme.k | |
Ustawianie licznika | |
> W poziomie? Bo GPS mierzy odległości w poziomie, im większe nachylenieW mojej poprzedniej pracy próbowaliśmy obliczyć współczynnik błędu pomiarów które robiliśmy (choć już nie pamiętam jak to się nazywało dokładnie) i wyszło nam prawie +/- 100% :) oczywiście że trasa nie była zupełnie pozioma.Bo przecież krzywizna Ziemi :) -- |
|
Data: 2010-09-10 02:52:53 | |
Autor: Piotrpo | |
Ustawianie licznika | |
On 10 Wrz, 07:57, bans <g...@o2.pl> wrote:
W dniu 2010-09-09 18:02, tadek pisze:Akurat błąd wynikający z nachylenia jest raczej mało wpływający na dokładność pomiaru. W dodatku GPS nie mierzy odległości - mierzy pozycję 3D, prędkość kierunek. Dystans może być obliczony przez oprogramowanie nadbudowane na GPS - jeżeli ktoś tam uwzględnił zmiany wysokości, to będą one uwzględniane w pomiarze. Czy tak jest robione w konkretnych urządzeniach / programach - niestety nie wiem. Wydaje mi się że większej skali błędy generowane są przez sposób pomiaru z GPS, czyli odległości pomiędzy kolejnymi punktami, z czego wynikają następujące problemu: 1. Dokładność wskazania pozycji GPS ~15 metrów dla współczesnych odbiorników - problem raczej pomijalny ze uwagi na względną stałość błędu dla danego obszaru i czasu 2. Rozdzielczość pomiaru pozycji w GPS wynosi standardowo około 1s, przy poruszaniu się po łuku pomiar odległości z GPS będzie zaniżony (pomiar cięciwy, a nie łuku) 3. Rower nigdy nie jedzie prosto, w związku z tym licznik z koła (zwłaszcza przedniego) zawsze zmierzy dystans zawyżony. |
|
Data: 2010-09-10 12:43:24 | |
Autor: bans | |
Ustawianie licznika | |
W dniu 2010-09-10 11:52, Piotrpo pisze:
1. Dokładność wskazania pozycji GPS ~15 metrów dla współczesnych Uuu, to chyba wysokości bez kalibracji barometrem i w starych GPS-ach. W starym, bezmapowym Summicie dokładność wskazania pozycji wynosi nawet 4m. 2. Rozdzielczość pomiaru pozycji w GPS wynosi standardowo około 1s, Otóż to. Z tych, a także także z wielu innych powodów kombinowanie, żeby ustawić obwód koło co do milimetra (a nawet 5mm ;) nie ma sensu. -- bans |
|
Data: 2010-09-10 06:06:16 | |
Autor: Piotrpo | |
Ustawianie licznika | |
On 10 Wrz, 12:43, bans <g...@o2.pl> wrote:
W dniu 2010-09-10 11:52, Piotrpo pisze:4m HDoP może się zdarzyć, ale są to wartości teoretyczne, wyliczane na podstawie znanej tolerancji pomiaru i konstelacji na której pomiar się opiera. W starych odbiornikach dokładność wynosiła 50m, głównie ze względu na selektywną dostępność, ale nawet po uzupełnieniu o odbiorniki DGPS wskazania odbiegały dość znacznie od 4m. Inna sprawa, że z braku cyfrowych map nie miało to aż takiego znaczenia. Jak to mówią - jeżeli coś komuś sprawia przyjemność, to jest OK. Dziwnym trafem co jakiś czas na grupie pojawiają się pytania czy ustawić 2125 z tabelki, czy jednak lepiej 2126 jak wyszło z pomiaru :) |
|
Data: 2010-09-10 17:06:02 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ustawianie licznika | |
Użytkownik Piotrpo napisał:
On 10 Wrz, 07:57, bans<g...@o2.pl> wrote: Jeżeli nie mierzy drogi (bo nie mierzy) to tym bardziej nie mierzy prędkości czy kierunku. Jedynym bezpośrednim wynikiem pomiaru GPS jest pozycja chwilowa. Tylko i wyłącznie - zarówno droga jak i prędkość jest liczona z kolejnych pozycji - droga jako długość łamanej bądź krzywej interpolowanej łączącej kolejne pozycje, prędkość chwilowa jako odległość między kolejnymi pozycjami podzielona przez różnicę czasu ich rejestracji, kierunek jako azymut z pozycji poprzedniej na obecna. Można sobie wyobrazić korektę pomiaru GPS z uwzględnieniem osi pionowej - ale precyzja określenia położenia w osi pionowej jest w systemie GPS kilka razy gorsza jak w płaszczyźnie poziomej - więc i całość przeliczeń byłaby mniej precyzyjna, nie wiem czy ktokolwiek w oparciu o goły GPS robi poważniejsze pomiary 3D, zwykle w zastosowaniach odpowiedzialnych 3D robi się ze wsparciem systemu nawigacji bezwładnościowej a i GPS chodzi z użyciem kodu P (bo sprzęt powszechnego użytku to tylko kod C/A) -- Darek |
|
Data: 2010-09-10 10:52:31 | |
Autor: Piotrpo | |
Ustawianie licznika | |
On 10 Wrz, 17:06, "Dariusz K. Ładziak" <dariusz.ladz...@neostrada.pl>
wrote: Użytkownik Piotrpo napisał:Z tego co wiem, większość odbiorników mierzy (nie wylicza na podstawie pozycja') zarówno prędkość jak i kierunek na podstawie pomiaru zmiany częstotliwości sygnału (efekt Dopplera). Przy okazji postaram się zrobić mały test i porównać oba sposoby pomiaru (v*t vs różnice pozycji). lektura po angielsku: http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm Można sobie wyobrazić korektę pomiaru GPS z uwzględnieniem osi pionowejNie ma to większego sensu w przypadku transportu lądowego, zgadzam się zresztą, że błąd pomiaru w osi z prawdopodobnie więcej by zepsuł, niż poprawił w kwestii dokładności pomiaru dystansu. |
|
Data: 2010-09-20 01:54:07 | |
Autor: Piotrpo | |
Ustawianie licznika | |
On 10 Wrz, 19:52, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:
On 10 Wrz, 17:06, "Dariusz K. Ładziak" <dariusz.ladz...@neostrada.pl>Sam sobie odpowiem: Przeprowadziłem mały eksperyment - zliczanie drogi 2'ma sposobami: 1. Suma odległości pomiędzy pozycjami 2. Suma (v*t) Przeprowadziłem test na urządzeniu wbudowanym w telefon Samsung i7500, do wyliczania odległości pomiędzy pozycjami użyłem wbudowanych bibliotek systemu Android. Wyniki: Pomiary wykonane tymi sposobami różnią się. Różnice w wynikach pomiaru 2.ma metodami są przypadkowe. Korelacji pomiędzy prędkością a różnicą wyników. Wnioski: Miałem rację :) W tym urządzeniu (o ile wiem opartym o układ qualcomm'a) prędkość jest mierzona, nie wyliczana. |
|
Data: 2010-09-10 17:13:57 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Ustawianie licznika | |
Użytkownik Piotrpo napisał:
[...] 3. Rower nigdy nie jedzie prosto, w związku z tym licznik z koła Rower jedzie po linii falistej - wydłuża to drogę i to w sposób silnie zależny od rowerzysty (jeden prowadzi jak po sznurku a inny węża tropi...), obwód dynamiczny koła jest mniejszy od obwodu statycznego (uślizgi na styku opona - podłoże wynikające z odkształcania się opony pod obciążeniem) w sposób zależny od ciśnienia w oponie, typu opony, stanu podłoża i obciążenia koła - czyli niewiadomych wpływających na wynik pomiaru jest wiele i niektóre trudne do jednoznacznego określenia ilościowego. I pozostaje się pogodzić z faktem że pomiar licznikiem rowerowym jest obarczony pewnym błędem i niewiele można na to poradzić. -- Darek |
|
Data: 2010-09-10 10:56:45 | |
Autor: Piotrpo | |
Ustawianie licznika | |
On 10 Wrz, 17:13, "Dariusz K. Ładziak" <dariusz.ladz...@neostrada.pl>
wrote: Użytkownik Piotrpo napisał:Nie ma co się godzić - licznik rowerowy to nie teodolit laserowy - nie wiem czy komuś robi różnicę, czy przejechał w ciągu sezonu 1000, czy 1010km. Do przyczyn błędu, które podajesz dorzucę jeszcze zmianę efektywnego obwodu koła po wejściu w zakręt (po pochyleniu roweru) |
|
Data: 2010-09-11 00:04:35 | |
Autor: dobrov | |
Ustawianie licznika | |
bans wrote:
W dniu 2010-09-09 18:02, tadek pisze: Przy 500m przewyższenia na odcinku 10km po poziomie (czyli naprawdę mocno pofałdowany teren) różnica 0.12% (z Pitagorasa). Czy to ma jakiekolwiek znaczenie? |
|
Data: 2010-09-09 13:43:25 | |
Autor: Coaster | |
Ustawianie licznika | |
On 9/9/10 4:12 AM, Norbert wrote:
Poprawcie mnie jesli zle rozumije ale w ustawieniach licznika mam Zmierz rzeczywissty obwod kola - np. robiac plamke z bialej farby na oponie, przejedz po gladkim i rownym podlozu (najlepiej z pomoca drugiej osoby - chodzi o utrzymanie idealnej lini prostej) pelny obrot kol i zmierz odleglosc miedzy plamkami http://www.sheldonbrown.com/cyclecomputer-calibration.html#rollout -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "A properly shaped leather saddle is an excellent choice for the high-mileage rider who doesn't mind the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2010-09-09 16:38:32 | |
Autor: Norbert | |
Ustawianie licznika | |
No i ciekawostek ciąg dalszy.
Pomierzyłem koła w swoim i żony rowerku. I tak: koło 26x1,95 ktorego nie ma w tabeli ale sugerując się oznaczeniem 50-559 które według tabeli sigmy powinno mieć 2089mm mierzone po wykonanu jednego pełnego obrotu ma 2045mm. Z kolei w rowerku żony koło 26x1,75 z oznaczeniem 47-559 w tabeli sigmy ma oznaczenie 26x1,75x2 i dalej czytając powinno mieć 2070mm choć nie wiem co oznacza to x2. Z kolei zmierzone samemu po wykonaniu pelnego obrotu ma 2005mm. I w co tu wierzyc? |
|
Data: 2010-09-09 17:16:13 | |
Autor: Leszek \"QSi\" Pasoń | |
Ustawianie licznika | |
Dnia 09-09-2010 o 16:38:32 Norbert <norkomp@malpagmail.com> napisał(a):
I w co tu wierzyc? w cisnienie w oponach. im opona sie bardziej ugina tym obwod efektywny jest mniejszy. -- Z krainy sadow w dolinie Dunajca. Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/ oraz na zakupy: http://qsi-sport.pl Sledz postepy: http://sportypal.com/Workouts?user_id=80144 gg#1379297 Tlen: Cousie IRCNet: #rower #mtb nick: QSi Cousie |
|
Data: 2010-09-11 00:14:08 | |
Autor: dobrov | |
Ustawianie licznika | |
Norbert wrote:
No i ciekawostek ciąg dalszy. Tylko w pomiar. Jak chcesz jeszcze dokładniej, to zmierz po ugięciu opony na skutek nacisku rowerzysty. Po ziemi, tak jak inni napisali. Powtarzam: instrukcje do liczników to kompletne bzdury (no przyznaję - nie wiem, czy wszystkich producentów :). Jeszcze nie widziałem poprawnej wartości obwodu w takiej instrukcji. |
|
Data: 2010-09-10 12:29:16 | |
Autor: Kosu | |
Ustawianie licznika | |
On 2010-09-09 04:12, Norbert wrote:
Czyli dla koła 26x1,95 wychodzi mi wartość 2101,5 i taką wartość Wystarczy przetoczyć się na rowerze po jakimś krótkim odcinku (10-20m) i zliczyć obroty. Oczywiście najłatwiej policzyć obroty korby ;) Domowym sposobem lepiej tego nie zrobisz, a trwa to tyle co szukanie danych w tabelce. W praktyce te tabele są wystarczająco dobre, jeśli w ogóle są dobre. Np. ta dołączona do mojej Sigmy została stworzona przez człowieka, który inaczej niż reszta świata definiował pojęcie cala lub milimetra. Chyba że nabił w terenowe opony jakieś 10 atmosfer, co oczywiście jest możliwe, więc czemu by nie. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2010-09-10 23:54:39 | |
Autor: dobrov | |
Ustawianie licznika | |
Norbert wrote:
Poprawcie mnie jesli zle rozumije ale w ustawieniach licznika mam wprowadzić wielkość koła. W moim przypadku jest to koło 26x1,95. Te dane to bzdury. Zawsze mierzę koło i nigdy nie miałem tak dużej wartości. Teraz mam wpisane 2020 dla koła z oponą 2.0 i porównanie ze wskazaniami GPS-a utwierdza mnie w przekonaniu, że zmierzyłem bardzo dokładnie. |