Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Ustawianie przetarg贸w na kolei

Ustawianie przetarg贸w na kolei

Data: 2012-08-19 20:44:24
Autor: u2
Ustawianie przetarg贸w na kolei
.... nic dziwnego, bo rz膮dzi pe艂omafia z Bronkiem i Donkiem na czele :

http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/sprawa-fraka-to-wierzcholek-gory-lodowej

O niejasnych powi膮zaniach przy organizacji przetarg贸w na kolei i o tym,
jak wygl膮da dzisiaj polska kolej - m贸wi portalowi Stefczyk.Info Czes艂aw
Warsewicz, by艂y prezes PKP Intercity, za艂o偶yciel portalu Nakolei.pl.

Stefczyk.Info: Pose艂 Stanis艂aw Kogut alarmuje na antenie RM, 偶e
Kazimierz Fr膮k, prezes kolejowej sp贸艂ki wygrywaj膮cej przetargi jest鈥
zatrudniony jest w pa艅stwowej sp贸艂ce, kt贸ra organizuje te przetargi. Czy
gra jest warta 艣wieczki i takich niejasno艣ci? O jakich pieni膮dzach m贸wimy?

PLK organizuje przetargi na kwoty nawet kilkunastu miliard贸w z艂otych,
kt贸re wci膮偶 s膮 niewykorzystane, dlatego 鈥 kolokwialnie m贸wi膮c 鈥 jest si臋
o co bi膰. W ubieg艂ym roku sp贸艂ka wyda艂a na inwestycje ok. 6 miliard贸w
z艂otych. To s膮, je艣li doda膰 艣rodki unijne, najwi臋ksze pieni膮dze na rynku
kolejowym w historii, cho膰 zupe艂nie odr臋bn膮 kwesti膮 jest to, jak one s膮
wydawane. Tego typu procedery powoduj膮, 偶e przetargi id膮 艣lamazarnie.
Niestety, nie jest to odosobniony przypadek, ostatnio by艂o g艂o艣no o
sp贸艂ce Konbud, kt贸rej prezesem jest przyjaciel prezydenta Komorowskiego.
Problemem jest fakt, 偶e nikt nie chce bada膰 tych sp贸艂ek; st膮d moje
przekonanie, 偶e jest pewne przyzwolenie z g贸ry na takie akcje.

Chcieliby艣my si臋 jednak skupi膰 na konkretnym przyk艂adzie Fr膮ka. Czy by艂
to wyskok pojedynczej osoby, czy to jednak szersza sprawa? Kolokwialnie
m贸wi膮c 鈥 kto mo偶e za tym sta膰?

Przyk艂ad pana Fr膮ka jest potwierdzeniem teorii, 偶e osoby czy te偶
podmioty, kt贸re wygrywaj膮 przetargi, musz膮 wcze艣niej p艂aci膰 haracz za
to, 偶e mog膮 wygrywa膰. Wydaje mi si臋, 偶e trzeba patrze膰 na to w szerszym
kontek艣cie, bo to nie dotyczy tylko Fr膮ka. Gdyby by艂a wola oczyszczenia
tego, co si臋 dzieje na kolei, to zosta艂oby to zrobione. W moim
przekonaniu w PLK mo偶e dochodzi膰 te偶 do pewnego konfliktu interes贸w 鈥
starego 鈥瀠k艂adu鈥, os贸b, kt贸re do tej pory organizowa艂y przetargi, gdzie
karty do niedawna rozdawa艂 pan Dziwisz, z lud藕mi, kt贸rzy ich zast膮pili,
a kt贸rzy chc膮 si臋 dorwa膰 do tych pieni臋dzy. To pojedynek kast i to mog艂o
si臋 te偶 odbi膰 w przypadku Fr膮ka. Stawka jest du偶a, bo 偶eby wykorzysta膰
艣rodki unijne przeznaczone na kolej, trzeba przynajmniej zacz膮膰
inwestycj臋 do ko艅ca przysz艂ego roku. Dlatego tych du偶ych przetarg贸w
jeszcze b臋dzie przez oko艂o rok z ma艂ym hakiem ca艂kiem du偶o. Poza tym
warto by艂oby przejrze膰 przetargi na kolei z ostatnich trzech-czterech
lat 鈥 my艣l臋, 偶e by艂oby tam wiele rzeczy godnych uwagi i du偶o pracy dla
organ贸w 艣cigania.

Czyli nie mo偶na traktowa膰 sprawy pana Fr膮ka jako niechlubnego wyj膮tku?

Niestety, jest to norma przy organizacji przetarg贸w w PLK. A przypadek
pana Fr膮ka mo偶e by膰 wypadkiem przy pracy b膮d藕 ju偶 zbyt du偶膮
bezczelno艣ci膮. Takie elementy powinny eliminowa膰 s艂u偶by, natomiast tam
nie ma woli politycznej do tego, a co za tym idzie 鈥 spo艂ecze艅stwo nie
ma pe艂nego ogl膮du sytuacji. Brak przejrzysto艣ci jest w tego typu
sytuacjach bardzo du偶y. M贸wi si臋 tylko o tym, co si臋 uda艂o 鈥 natomiast
mamy praktycznie embargo na informacje o tych inwestycjach, kt贸re nie
dosz艂y do skutku b膮d藕 przy kt贸rych dosz艂o do niejasnych powi膮za艅.
Przypadek Fr膮ka to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej. To niestety norma.

Przy okazji rozmowy nie spos贸b nie zapyta膰 tak偶e o ci臋cia w inwestycjach
na infrastruktur臋. Jerzy Polaczek komentuj膮c t臋 spraw臋 w rozmowie ze
Stefczyk.Info, postawi艂 pytanie, czy inwestycje kolejowe w og贸le si臋
rozpocz臋艂y, bowiem po 5 latach rz膮d贸w zakontraktowane mamy zaledwie 39
procent 艣rodk贸w.

Warto wspomnie膰 o trzech elementach, kt贸re wp艂ywaj膮 na to, co si臋 dzieje
na kolei. Pierwszy to proceder przejrzysto艣ci i uczciwo艣ci przy
organizacji przetarg贸w. Drug膮 spraw膮 jest wykorzystywanie 艣rodk贸w, a
trzeci膮, o kt贸rej w moim przekonaniu nie mo偶na zapomina膰, jest jako艣膰
wykonanych prac. Je偶eli chodzi o wydanie 艣rodk贸w, to w przeci膮gu
ostatnich trzech lat, jak obliczy艂em, wydano ok. 13 mld z艂otych na kwot臋
30 mld, kt贸ra jest do dyspozycji. Ale zatwierdzonych z tych 13 miliard贸w
by艂o zaledwie 4 procent. To pokazuje olbrzymie braki proceduralne i
rozdawanie kontrakt贸w w taki spos贸b, aby by艂y one podpisane z
odpowiednimi osobami. Pa艅stwo nie troszczy si臋 o to, aby skutecznie
wykorzysta膰 艣rodki unijne, ale by przetargi wygrali 鈥瀞woi鈥 ludzie, czego
艣wietnym przyk艂adem jest wspomniana sprawa pana Fr膮ka od kt贸rej
zacz臋li艣my rozmow臋.

not. sv

Ustawianie przetarg贸w na kolei

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona