Data: 2012-08-19 20:44:24 | |
Autor: u2 | |
Ustawianie przetarg贸w na kolei | |
.... nic dziwnego, bo rz膮dzi pe艂omafia z Bronkiem i Donkiem na czele :
http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/sprawa-fraka-to-wierzcholek-gory-lodowej O niejasnych powi膮zaniach przy organizacji przetarg贸w na kolei i o tym, jak wygl膮da dzisiaj polska kolej - m贸wi portalowi Stefczyk.Info Czes艂aw Warsewicz, by艂y prezes PKP Intercity, za艂o偶yciel portalu Nakolei.pl. Stefczyk.Info: Pose艂 Stanis艂aw Kogut alarmuje na antenie RM, 偶e Kazimierz Fr膮k, prezes kolejowej sp贸艂ki wygrywaj膮cej przetargi jest鈥 zatrudniony jest w pa艅stwowej sp贸艂ce, kt贸ra organizuje te przetargi. Czy gra jest warta 艣wieczki i takich niejasno艣ci? O jakich pieni膮dzach m贸wimy? PLK organizuje przetargi na kwoty nawet kilkunastu miliard贸w z艂otych, kt贸re wci膮偶 s膮 niewykorzystane, dlatego 鈥 kolokwialnie m贸wi膮c 鈥 jest si臋 o co bi膰. W ubieg艂ym roku sp贸艂ka wyda艂a na inwestycje ok. 6 miliard贸w z艂otych. To s膮, je艣li doda膰 艣rodki unijne, najwi臋ksze pieni膮dze na rynku kolejowym w historii, cho膰 zupe艂nie odr臋bn膮 kwesti膮 jest to, jak one s膮 wydawane. Tego typu procedery powoduj膮, 偶e przetargi id膮 艣lamazarnie. Niestety, nie jest to odosobniony przypadek, ostatnio by艂o g艂o艣no o sp贸艂ce Konbud, kt贸rej prezesem jest przyjaciel prezydenta Komorowskiego. Problemem jest fakt, 偶e nikt nie chce bada膰 tych sp贸艂ek; st膮d moje przekonanie, 偶e jest pewne przyzwolenie z g贸ry na takie akcje. Chcieliby艣my si臋 jednak skupi膰 na konkretnym przyk艂adzie Fr膮ka. Czy by艂 to wyskok pojedynczej osoby, czy to jednak szersza sprawa? Kolokwialnie m贸wi膮c 鈥 kto mo偶e za tym sta膰? Przyk艂ad pana Fr膮ka jest potwierdzeniem teorii, 偶e osoby czy te偶 podmioty, kt贸re wygrywaj膮 przetargi, musz膮 wcze艣niej p艂aci膰 haracz za to, 偶e mog膮 wygrywa膰. Wydaje mi si臋, 偶e trzeba patrze膰 na to w szerszym kontek艣cie, bo to nie dotyczy tylko Fr膮ka. Gdyby by艂a wola oczyszczenia tego, co si臋 dzieje na kolei, to zosta艂oby to zrobione. W moim przekonaniu w PLK mo偶e dochodzi膰 te偶 do pewnego konfliktu interes贸w 鈥 starego 鈥瀠k艂adu鈥, os贸b, kt贸re do tej pory organizowa艂y przetargi, gdzie karty do niedawna rozdawa艂 pan Dziwisz, z lud藕mi, kt贸rzy ich zast膮pili, a kt贸rzy chc膮 si臋 dorwa膰 do tych pieni臋dzy. To pojedynek kast i to mog艂o si臋 te偶 odbi膰 w przypadku Fr膮ka. Stawka jest du偶a, bo 偶eby wykorzysta膰 艣rodki unijne przeznaczone na kolej, trzeba przynajmniej zacz膮膰 inwestycj臋 do ko艅ca przysz艂ego roku. Dlatego tych du偶ych przetarg贸w jeszcze b臋dzie przez oko艂o rok z ma艂ym hakiem ca艂kiem du偶o. Poza tym warto by艂oby przejrze膰 przetargi na kolei z ostatnich trzech-czterech lat 鈥 my艣l臋, 偶e by艂oby tam wiele rzeczy godnych uwagi i du偶o pracy dla organ贸w 艣cigania. Czyli nie mo偶na traktowa膰 sprawy pana Fr膮ka jako niechlubnego wyj膮tku? Niestety, jest to norma przy organizacji przetarg贸w w PLK. A przypadek pana Fr膮ka mo偶e by膰 wypadkiem przy pracy b膮d藕 ju偶 zbyt du偶膮 bezczelno艣ci膮. Takie elementy powinny eliminowa膰 s艂u偶by, natomiast tam nie ma woli politycznej do tego, a co za tym idzie 鈥 spo艂ecze艅stwo nie ma pe艂nego ogl膮du sytuacji. Brak przejrzysto艣ci jest w tego typu sytuacjach bardzo du偶y. M贸wi si臋 tylko o tym, co si臋 uda艂o 鈥 natomiast mamy praktycznie embargo na informacje o tych inwestycjach, kt贸re nie dosz艂y do skutku b膮d藕 przy kt贸rych dosz艂o do niejasnych powi膮za艅. Przypadek Fr膮ka to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej. To niestety norma. Przy okazji rozmowy nie spos贸b nie zapyta膰 tak偶e o ci臋cia w inwestycjach na infrastruktur臋. Jerzy Polaczek komentuj膮c t臋 spraw臋 w rozmowie ze Stefczyk.Info, postawi艂 pytanie, czy inwestycje kolejowe w og贸le si臋 rozpocz臋艂y, bowiem po 5 latach rz膮d贸w zakontraktowane mamy zaledwie 39 procent 艣rodk贸w. Warto wspomnie膰 o trzech elementach, kt贸re wp艂ywaj膮 na to, co si臋 dzieje na kolei. Pierwszy to proceder przejrzysto艣ci i uczciwo艣ci przy organizacji przetarg贸w. Drug膮 spraw膮 jest wykorzystywanie 艣rodk贸w, a trzeci膮, o kt贸rej w moim przekonaniu nie mo偶na zapomina膰, jest jako艣膰 wykonanych prac. Je偶eli chodzi o wydanie 艣rodk贸w, to w przeci膮gu ostatnich trzech lat, jak obliczy艂em, wydano ok. 13 mld z艂otych na kwot臋 30 mld, kt贸ra jest do dyspozycji. Ale zatwierdzonych z tych 13 miliard贸w by艂o zaledwie 4 procent. To pokazuje olbrzymie braki proceduralne i rozdawanie kontrakt贸w w taki spos贸b, aby by艂y one podpisane z odpowiednimi osobami. Pa艅stwo nie troszczy si臋 o to, aby skutecznie wykorzysta膰 艣rodki unijne, ale by przetargi wygrali 鈥瀞woi鈥 ludzie, czego 艣wietnym przyk艂adem jest wspomniana sprawa pana Fr膮ka od kt贸rej zacz臋li艣my rozmow臋. not. sv |
|