Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny

Data: 2012-09-25 17:37:42
Autor: Pszemol
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
Ostatnio w czasie nurkowania w Indonezji miałem problem, bo nie
zabrałem ze sobš plastikowego białego kartonika którego zwykle
używam do ustawiania równowagi bieli pod wodš, aby kolorki
wyszły mi dobrze w czasie focenia czy kręcenia nurkowych filmów...

Starałem sobie radzić w ten sposób, że ustawiałem się tuż za parš
Japończyków, którzy akurat mieli płetwy z białej gumy/plastiku...
Działałoby to całkiem nieŸle gdyby nie machali za bardzo nogami ;-)

Wpadłem więc na pomysł, że może dla siebie kupię białe płetwy
i będę miał jednš rzecz do pamiętania/zapominania mniej...
Ustawić równowagę bieli na swojej płetwie to nie problem, bo
samemu się kontroluje kiedy się macha nogami, nie? :-)

Jednak kolega powiedział mi, że nurkowie nurkujšcy w oceanach
unikajš białych płetw z tego powodu, że przycišgajš one uwagę
dużych rekinów... Ktoœ się spotkał jeszcze z takš informacjš ?

Krótkie poszukiwania w sieci pokazujš że być może jest coœ na rzeczy:
http://www.scubaboard.com/forums/archive/index.php/t-345708.html

A szkoda, bo białe płetwy byłyby dobrš metodš kalibracji bieli :-(

Data: 2012-09-26 13:22:41
Autor: Hants
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k3tbnp$b80$1dont-email.me...

Jednak kolega powiedział mi, że nurkowie nurkujšcy w oceanach
unikajš białych płetw z tego powodu, że przycišgajš one uwagę
dużych rekinów... Ktoœ się spotkał jeszcze z takš informacjš ?

Chłopie - kup sobie GoPro i skończš się Twoje problemy z balansami i kontrastami.

A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami), oprócz 2 mln widzów chyba zaden nie chce gryzc jej cycków:
http://youtu.be/ucivXRBrP_0

Data: 2012-09-26 14:47:06
Autor: Waldek Godel
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny
Dnia Wed, 26 Sep 2012 13:22:41 +0100, Hants napisał(a):

"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k3tbnp$b80$1dont-email.me...

Jednak kolega powiedział mi, że nurkowie nurkujący w oceanach
unikają białych płetw z tego powodu, że przyciągają one uwagę
dużych rekinów... Ktoś się spotkał jeszcze z taką informacją ?

Chłopie - kup sobie GoPro i skończą się Twoje problemy z balansami i kontrastami.

On? On tylko ajfona może kupić. --
Pozdrowienia, Waldek Godel
Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

Data: 2012-09-27 06:57:44
Autor: Marek Dyjor
Pszemol wrote:
[...]

kto trolem wojuje od trola ginie  :)

Data: 2012-09-27 07:07:11
Autor: Pszemol
"Hants" <hants@CUT_ITvp.pl> wrote in message news:5062f394$1news.home.net.pl...
[...]

Czy możesz mi wyjaœnić w jaki to sposób miałyby się skończyć?

Po za tym - kto mówi o jakichœ kontrastach?

Jesteœ pewny, że wiesz co znaczy w fotografii cyfrowej pojęcie
"równowaga bieli" (ang. "while balance")?

A tera paczaj jak to sie robi (z rekinami),
oprócz 2 mln widzów chyba zaden nie chce gryzc jej cycków:
http://youtu.be/ucivXRBrP_0

Ja myœlę że z całš pewnoœciš ten nurek w moro gryzie jej cycki...
A tak żarty na bok - piękna zlepka filmów - ładnie sobie pływajš.

Data: 2012-09-27 21:05:59
Autor: Hants
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k41fhk$miv$1dont-email.me...

Czy możesz mi wyjaœnić w jaki to sposób miałyby się skończyć?

Gwałtownie

Po za tym - kto mówi o jakichœ kontrastach?

Nikt.

Jesteœ pewny, że wiesz co znaczy w fotografii cyfrowej pojęcie
"równowaga bieli" (ang. "while balance")?

Nie pamiętam. Suwam suwaki w LR i jest git. ;)

[...]

Bo o to w tym chodzi, żeby było ładnie. Jeden robi zdjęcia lepiej, drugi gorzej -a to jakiego koloru używa płetwy- nie ma wiekszego znaczenia.

Odnoszę wrażenie, że chcesz tu błysnšć lokalizacjami typu Indonezja, a nie wiedzš foto.

Data: 2012-09-27 21:40:22
Autor: Pszemol
"Hants" <hants@CUT_ITvp.pl> wrote in message news:5064b1af$1news.home.net.pl...
[...]

No i tu jest problem... Bo ja widzisz wolę to ustawić w aparacie
i nie musieć potem siedzieć godzinami i machać suwakami...
Zwłaszcza jeœli kręcę wideo ustawienie bieli w aparacie daje
gotowy filmik bez potrzeby postprocesing.

[...]

Na razie Ty się popisałeœ brakiem wiedzy foto...

Data: 2012-09-28 12:25:03
Autor: Hants
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:k432ms$nn1$1dont-email.me...

Nie pamiętam. Suwam suwaki w LR i jest git. ;)

No i tu jest problem... Bo ja widzisz wolę to ustawić w aparacie
i nie musieć potem siedzieć godzinami i machać suwakami...

To sš minuty

Zwłaszcza jeœli kręcę wideo ustawienie bieli w aparacie daje
gotowy filmik bez potrzeby postprocesing.

W programie do GoPro - również zajmuje to minuty.

Na razie Ty się popisałeœ brakiem wiedzy foto...

A w zasadzie - o co pytałes?

Data: 2012-10-03 16:36:04
Autor: Dawid
W dniu 2012-09-28 04:40, Pszemol pisze:

Odnoszę wrażenie, że chcesz tu błysnšć lokalizacjami typu Indonezja,
a nie wiedzš foto.

Na razie Ty się popisałeœ brakiem wiedzy foto...

Kto pyta, bo takie twoje pytanie, jakiego koloru płetwy kupić, żeby mnie rekin nie skonsumował, na grupie o fotografii?
Gdzie tu pytanie o foto ?
Kup różowe, będš pasowały do torebki.

Data: 2012-10-03 16:27:46
Autor: Waldek Godel
Dnia Wed, 03 Oct 2012 16:36:04 +0200, Dawid napisał(a):
Kto pyta, bo takie twoje pytanie, jakiego koloru płetwy kupić, żeby mnie rekin nie skonsumował, na grupie o fotografii?
Gdzie tu pytanie o foto ?
Kup różowe, będą pasowały do torebki.

do ajfona też :-)

Data: 2014-02-06 09:51:35
Autor: 666
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
1) Czy jak zanurkujesz 5 metrów głębiej, to znów balans bieli ustawiasz?

2) Czy fotografujšc z lampš błyskowš też balans bieli ustawiasz?

3) Jak ustawiasz balans bieli, gdy błysk lampy jest "dopełniajšcy" (czyli oœwietlenie mieszane naturalne + sztuczne)?

Pytam z ciekawoœciš, nie miałem aparatu z możliwoœciš ustawiania balansu bieli pod wodš na białš/szarš kartę (albo nie szukałem takiej opcji), co najwyżej mogłem w menu w Kelvinach ustawić.

-- -- -

Data: 2014-02-06 12:30:38
Autor: Pszemol
" 666" <j.666@gazeta.pl> wrote in message news:lcviep$rnm$1news.supermedia.pl...
[...]

Aparat jakiego używałem pod wodš ma dwie pamięci równowali bieli,
co w połšczeniu z programem wbudowanym w aparat od nazwie
"pod wodš" ("underwater") daje Ci trzy ustawienia do wyboru między
którymi przełšczasz się aby uzyskac jak najlepszy efekt.
Te dwie pamięci trzeba sobie najpierw zaprogramować samemu.
Zakładajšc że program wbudowany obsłuży Ci rejon mniej więcej 5m
to dwa pozostałe programy możesz sobie ustawić na 10 i 15 metrów.

Przed dłuższš sekwencjš filmowš na konkretnej głębokoœci warto
sobie ustawić/skorygować aktualnš równowage bieli.

2) Czy fotografujšc z lampš błyskowš też balans bieli ustawiasz?

Mało fotografuję z lampš. Ale lampa w nocy z bliskiej odległoœci nie wymaga
korekcji bieli - to co jest w apracie ustawione dla lampy wyglšda dobrze.

3) Jak ustawiasz balans bieli, gdy błysk lampy jest "dopełniajšcy"
(czyli oœwietlenie mieszane naturalne + sztuczne)?

Tu jest problem bo jak nie skorygujesz to nie będzie super dobrze...
Albo poprawisz tło kosztem zaczerwienienia obiektu w lampie albo
poprawisz obiekt kosztem zaniebieszczenia tła...

Pytam z ciekawoœciš, nie miałem aparatu z możliwoœciš
ustawiania balansu bieli pod wodš na białš/szarš kartę (albo nie szukałem takiej opcji), co najwyżej mogłem w menu w Kelvinach ustawić.

Generalnie rzecz bioršc pomaga to tylko z grubsza - dokładniejszš
korekcję możesz sobie ustawić potem, jak Ci super-zależy na jakimœ
zdjęciu a wyszło nie dokońca dobrze w aparacie.

Data: 2014-02-06 22:41:05
Autor: Piotr Piesik
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny
Widzę 2 możliwości:

1. Po każdej zmianie warunków fotografujesz białą tabliczkę. Następujące po niej zdjęcia poprawiasz później w komputerze. Jeżeli masz czas i możliwości to ustawiasz bb po każdej tabliczce od razu w aparacie.

2. Przysłona 22, ISO 100 i silna lampa. Praktycznie eliminuje światło zastane. Temperatura barwowa lampy jest znana. Oba te sposoby powinny rozwiązać wszystkie 3 poruszone tu kwestie. Metody 2 nie lubię,  bo zdjęcia wychodzą z dużą głębią ostrości i niebieskim tłem.  Ale większość fotografów i tak preferuje takie efekty. Kwestia gustu i tego, co chcesz swoim zdjęciem wyrazić. Pozdrawiam
Piotr

Data: 2012-09-28 18:23:02
Autor: Janko Muzykant
W dniu 2012-09-26 00:37, Pszemol pisze:
[...]

To się robi na oko. Na ''kartonik'' robi się już tylko reprodukcje obrazów w muzeum i raczej dla archiwów, a nie komercji.
Rób rawy, zresztš dziœ i jpg można nieŸle ratować, choć rozdzielczoœć chrominancji sišdzie.

--
pozdrawia Adam
/uœmiechnij się - jutro też będš wojny, powodzie i trzęsienia ziemi.../

Data: 2012-09-28 17:29:59
Autor: Pszemol
"Janko Muzykant" <jankomuzykant@wp.pl> wrote in message
[...]

Nie mam takiej funkcji w aparacie aby "na oko" ustawić biel...
Mojego G9 mam ustawić na coœ białego i nacisnšć guzik.
A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać,
a filmów w ogóle nie umiem obrabiać aby poprawić kolory.
Jak poprawiacie równowagę bieli w filmach? Jakim softem?

Data: 2012-09-29 08:23:59
Autor: Janko Muzykant
W dniu 2012-09-29 00:29, Pszemol pisze:
Nie mam takiej funkcji w aparacie aby "na oko" ustawić biel...

Na oko w komputerze. Zresztš w G9 jest też chyba skala w kelwinach.

Mojego G9 mam ustawić na coœ białego i nacisnšć guzik.

I wcale nie jest powiedziane, że tak estetycznie będzie najlepiej.

A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać,

Nie musisz każdego - wystarczy jedno z serii, reszta się powieli.

a filmów w ogóle nie umiem obrabiać aby poprawić kolory.
Jak poprawiacie równowagę bieli w filmach? Jakim softem?

Z filmami jest gorzej nieco, bo to trwa. Dobre rezultaty daje importowanie ujęć do photoshopa i skorzystanie z krzywych w warstwie ''kolor'', a tam - skorzystanie z pipety. Przy okazji można też zrównoważyć dynamikę.

Nie ma wyjœcia - albo nosisz coœ białego (i wybierasz szybki kompromis), albo grzebiesz w komputerze.

--
pozdrawia Adam
/mšdra kobieta - oksymoron? - nie, raczej coœ jak mšdry mężczyzna.../

Data: 2012-09-29 11:16:27
Autor: Pszemol
"Janko Muzykant" <jankomuzykant@wp.pl> wrote in message news:506693ff$0$1223$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2012-09-29 00:29, Pszemol pisze:
Nie mam takiej funkcji w aparacie aby "na oko" ustawić biel...

Na oko w komputerze. Zresztš w G9 jest też chyba skala w kelwinach.

W Kelvinach ? A jakš temperaturę barwowš w Kelvinach ma
obraz uchwycony w oceanie na głębokoœci 15m? A jakš na 20m?
Nie wiem czy jednš liczbš da się oddać nadmiar błękitu i brak czerwieni.

Mojego G9 mam ustawić na coœ białego i nacisnšć guzik.

I wcale nie jest powiedziane, że tak estetycznie będzie najlepiej.

Ja nie szukam kolorów na 5-tkę z plustem - ja szukam kolorów
na dobrš czwórkę, aby żółty ogon ryby nie był niebieski, po prostu.
I do tego wystarcza mi nakierowanie aparatu na coœ białego
i naciœnięcie guzika. Powtórzenie tego co parę metrów głębokoœci
daje naprawdę dobre efekty i unikam mozolnego postprocesing
setki czy tysięcy zdjęć z tygodniowego nurkowania 3-4 nury dziennie.

A co do rawów - nie chce mi się każdego zdjęcia obrabiać,

Nie musisz każdego - wystarczy jedno z serii, reszta się powieli.

No to dalej się nie rozumiemy - "seria" to 2-3 zdjęcia, potem jestem
na innej głębokoœci i już masz inne barwy. Fotografia podwodna
ma zupełnie innš specyfikę niż na lšdzie - cały dzień możesz focić
na lšdzie z jednym ustawieniem jak się pogoda nie zmienia...
Pod wodš już Ci tak nie wyjdzie bo inne kolory sš na 15 metrach
a ZUPEŁNIE inne na 20. Zwykle mam swojego G9 ustawionego
na właœnie te 15 i 20 metrów na dwu dostępnych "pamięciach"
usstawianej równowagi bieli, płytkie głębokoœci, od 5-10m mi
załatwia ustawienie fabryczne, tš z ikonkš rybki. Ale czasem gdy
jest aparat rozregulowany bo ktoœ się nim bawił na lšdzie albo
ja nurkuję dużo głębiej niż zwykle to przydałoby się coœ białego
pod wodš i wtedy ten plastikowy kartonik to najlepsze wyjœcie.

[...]

Pomyœlę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do
rękawa pianki... Albo jakaœ opaska. To powinno załatwić problem...

Data: 2012-09-29 18:26:21
Autor: Janko Muzykant
W dniu 2012-09-29 18:16, Pszemol pisze:
W Kelvinach ? A jakš temperaturę barwowš w Kelvinach ma
obraz uchwycony w oceanie na głębokoœci 15m? A jakš na 20m?

Pewnie z 10kK. Ustaw raz na szarš kartę i porównaj kilka setów z kelvinów, będziesz wiedział na przyszłoœć co i jak.

[...]

Nie aż tak bardzo inne. Raczej otoczenie przybiera różne barwy, ale w sumie wychodzi na to samo. Nie ma lekko - albo zabawa w szopie, albo próbkowany wb z czegoœ neutralnego.

Pomyœlę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do
rękawa pianki... Albo jakaœ opaska. To powinno załatwić problem...

No właœnie.

--
pozdrawia Adam
/choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/

Data: 2012-09-29 13:24:21
Autor: Pszemol
[...]

Nie rozumiem... czy możesz mi bardziej po ludzku wyjaœnić co radzisz? :-)
Gdzie te 'sety z kelvinów' zobaczę? Nie czuję czaczy, wybacz :-)

[...]

Jak to nie aż tak inne??? Czy Ty nurkujesz? Fotografujesz pod wodš?

Pomyœlę o wszyciu sobie kawałka białego materiału (nylonu?) do
rękawa pianki... Albo jakaœ opaska. To powinno załatwić problem...

No właœnie.

Skoro białe płetwy miałyby sprawić że stałbym się atrakcyjnym kšskiem
dla rekinów albo musiałbym na gwałtu rety wymienieniać płetwy bo
jakiœ zabobonny divemaster nie życzyłby sobie nurka z białymi płetwami
to taka opaska na lewš rękę to chyba jedyne sensowne rozwišzanie...

Data: 2012-09-29 20:30:35
Autor: Janko Muzykant
W dniu 2012-09-29 20:24, Pszemol pisze:
[...]

Raz nurkujesz w najbardziej typowym œrodowisku, robisz kilka zdjęć - na szarš kartę i powiedzmy 4, 5, 7.5 i 10kK (skala nie jest liniowa), a następnie porównujesz je i bierzesz to, które jest najbardziej zbliżone do tego z szarej karty.

[...]

Nigdy nie nurkowałem ze sprzętem, ale widziałem doœć zdjęć, żeby wycišgnšć te proste wnioski :)

--
pozdrawia Adam
/piękne chwile w życiu? - tak się zmęczyć, żeby nie mieć ochoty na seks/

Data: 2012-09-29 15:28:13
Autor: Pszemol
"Janko Muzykant" <jankomuzykant@wp.pl> wrote in message news:50673e4b$0$1228$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Co rozumiesz przez "najbardziej typowe œrodowisko"?

Czyżbyœ dalej nie rozumiał że woda niejednakowo tłumi barwy składowe
œwiatła słonecznego i im głębiej robisz fotki tym mniej dociera barw
czerwonych, pomarańczowych i żółtych a zatem zdjęcia sš zaniebieszczone?

[...]

Acha... być może zbytnio jednak upraszczasz, bo nie możemy się jakoœ
dogadać. Ja, w przeciwieństwie do Ciebie, zrobiłem parę tysięcy zdjęć
i kilkaset ujęć filmowych pod wodš na bardzo różnych głębokoœciach.

Data: 2012-09-29 22:42:45
Autor: Janko Muzykant
W dniu 2012-09-29 22:28, Pszemol pisze:
Co rozumiesz przez "najbardziej typowe œrodowisko"?

Najbardziej typowe przypadki w danym œrodowisku :)

Czyżbyœ dalej nie rozumiał że woda niejednakowo tłumi barwy składowe
œwiatła słonecznego i im głębiej robisz fotki tym mniej dociera barw
czerwonych, pomarańczowych i żółtych a zatem zdjęcia sš zaniebieszczone?

Czyżbym rozumiał. Więc albo mierzysz za każdym razem, albo bierzesz kompromis. Trzeciej drogi nie ma.

[...]

A ja podobnie, tylko na drugim krańcu widma - przy œwieczkach, neonach, œwietlówkach, żarówkach, ledach itd. Po kilku latach nie muszę nic mierzyć żeby się pi razy drzwi wstrzelić na zasadzie doœwiadczenia i jakoœ wychodzi. Doœwiadczenie jednak mówi mi jedno: chcesz lepiej - rób rawy i używaj oczu, a nie szarej karty.

--
pozdrawia Adam
/nie œpij! - terrorysta nigdy nie œpi!/

Data: 2012-09-30 10:39:49
Autor: Marek Dyjor
Pszemol wrote:
Acha... być może zbytnio jednak upraszczasz, bo nie możemy się jakoœ
dogadać. Ja, w przeciwieństwie do Ciebie, zrobiłem parę tysięcy zdjęć
i kilkaset ujęć filmowych pod wodš na bardzo różnych głębokoœciach.

wiesz co jak na kogoœ kto deklaruje taki urobek zdjeciowy i filmowy to zadajesz strasznie lamerskie pytania w tej branży.

przy takim doœwiadczeniu to ty powinieneœ dawać rady a nie szukac porad w sprawach podstawowych.

tak na marginesie oczywiœcie

Data: 2012-09-30 08:23:30
Autor: Pszemol
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:k490gl$3aj$1news.task.gda.pl...
Pszemol wrote:
[...]

Przy fotografii cyfrowej taki urobek dostaje się w tydzień-dwa i bynajmniej
nie oznacza to że ma się jakieœ doœwiadczenie uzasadniajšce dawanie rad :-)

Tydzień nurkowania, 3-4 nurki trwajšce po godzinie dziennie w miejscu
gdzie masz dużo ciekawych rzeczy pod wodš i nacykasz spokojnie całš
SD kartę 4GB... Pojedziesz na takie tygodniowe nurki parę razy i masz
spokojnie te parę tysięcy zdjęć i kilkaset ujęć filmowych...
I bynajmniej nie oznacza to że ze wszystkich jesteœ zadowolony albo że
wiesz co zrobiłeœ Ÿle :-)
Co chciałem oddać liczbš zdjęć to raczej różnorodnoœć warunków w jakich
z koniecznoœci one sš robione bo tak jak pisałem wczeœniej, warunki sš
na kazdym metrze głębokoœci inne. Jak dodasz do tego zdjęcia nocne
pod wodš lub zdjęcia w dzień z pomocš lamp błyskowych, latarek to masz
tysišce zdjęć z potencjalnie skopanš równowagš bieli do naprawiania...

Data: 2012-09-30 16:53:01
Autor: Marek Dyjor
Pszemol wrote:

[...]

robić mniej zdjęć...

tego urobku nie przewalisz nawet fadromš.

to jest najgorsza pułapka fotografii cyfrowej, produkujemy więcej materiału niż jesteœmy w stanie przetworzyć, kiedyœ takie iloœci materiału zdjęciowego czy filmowego miały agencje fotograficzne czy zespoły filmowe, które do obróbki zatrudniały edytorów, teraz byle amator produkuje tysišce klatek których nawet nie ma czasu przeglšdnšć aby wybrać warte pokazania œwiatu, pomijajšc że w czasach gdy każdy produkuje podobne tysišce klatek, pokazywanie tego traci jakikolwiek sens.  ;-)

W sumie kiedyœ byłem zapalonym fotoamatorem, teraz mi sie już nie zabardzo chce...

ostatnio nie udalo nam sie czegoœ sfotografować i mój 6 letni syn powiedział super mšdra rzecz, nie ważne ze nie sfotografowalismy tego czegoœ, ważne, że zobaczyliœmy i zapamiętamy to w głowach.

Data: 2012-09-30 11:07:11
Autor: Pszemol
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:k49mc9$seg$1news.task.gda.pl...
Pszemol wrote:
[...]

I dlatego szukam sposobu na jak najlepsze ustawienie bieli już od razu
w aparacie aby dostać jak najmniej skopanych zdjęć.
Najbardziej mnie wkurza gdy zdjęcie jest przestrzelone różem. Dzieje się
to gdy aparatem ustawionym do głębszego focenia zrobię fotkę rybie na
nieco płytszej głębokoœci i białe fragmenty ryby sš różowe, przeœwietlone.
Ciężko to na jpg poprawić - i wtedy przydałby się raw.

[...]

Z wyborem tych 5-10% wartych pokazania nie ma zwykle problemu :-)

W sumie kiedyœ byłem zapalonym fotoamatorem,
teraz mi sie już nie zabardzo chce...

Ja, szczerze mówišc, też rzadko bardzo fotografuję na lšdzie...
Od czasu do czasu strzelę fotkę iPhone4 bo akurat jest pełnia Księżyca
nad jeziorkiem i jest ładna łuna odbitego œwiatła na lekko pofalowanej
wodzie jeziorka  ~:-) ale takie widoczki się zdarzajš rzadko. Co innego
pod wodš, bo tam jest normalnie kosmos i rzeczy pełno których się na
codzień nie widuje, więc warto fotkę zrobić temu i tamtemu aby
zapamiętać co się widziało czy sprawdzić nazwę w ksišżce stwora,
którego nie potrafisz rozpoznać w czasie nurkowania...

ostatnio nie udalo nam sie czegoœ sfotografować i mój 6 letni syn powiedział super mšdra rzecz, nie ważne ze nie sfotografowalismy tego czegoœ, ważne,
że zobaczyliœmy i zapamiętamy to w głowach.

Ale wiesz, że to jest taki trochę "looser talk"...
Coœ w stylu: "nie ważne synku że nie wygraliœcie meczu, ważne że graliœcie" :-)))

Data: 2012-09-30 20:25:01
Autor: Marek Dyjor
Pszemol wrote:
[...]

to efekt amerykańskiego myœlenia...

to nie looser talk tylko nie dawanie sie terrorowi że trzeba zawsze coœ zrobić.

nie trzeba robić. Czasem lepiej sie cieszyć chwilš zamniast sie zabijać za robieniem zdjęć filmów itp. spraw.

Data: 2012-09-30 22:47:50
Autor: Pszemol
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:k4a2po$su2$1news.task.gda.pl...
Pszemol wrote:
[...]

Jeœli chcieliœcie pooglšdać a nie robić fotkę to w porzšdku...
Jeœli jednak chcieliœcie zrobić fotkę a nie udało się, to dorabianie
do tego takiej "ideologii" już po fakcie jest dla mnie identyczne
do tego jak drużyna idzie na mecz aby wygrać a jak już przegra
to wtedy pociesza się ze wygrana to nieważne, udział się liczy.
Podsumowujšc: loser talk :-)

Data: 2012-09-30 22:50:16
Autor: Krzysztof Halasa
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> writes:

to nie looser talk tylko nie dawanie sie terrorowi Ĺźe trzeba zawsze
coś zrobić.

A tak w ogóle to chyba macie na myśli "losera".
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-09-29 21:37:30
Autor: Marek Dyjor
Janko Muzykant wrote:
[...]

imho to nic nie da...

pod wodš kompletnie jest skopane widmo œwiatła. To œwiatło nie ma temperatury barwowej.

jedyna metoda to złapać punkt bieli na obiekcie wzorcowym i tyle.

Data: 2012-09-29 22:43:47
Autor: Janko Muzykant
Ustawianie r�wnowagi bieli pod wod�, bia�e p�etwy i rekiny
W dniu 2012-09-29 21:37, Marek Dyjor pisze:
pod wodą kompletnie jest skopane widmo światła. To światło nie ma
temperatury barwowej.
jedyna metoda to złapać punkt bieli na obiekcie wzorcowym i tyle.

Ale obywatel nie wyraĹźa ochoty :)

--
pozdrawia Adam
róşne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam

Data: 2012-09-30 19:47:27
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Jeśli światło nie ma temperatury barwowej, to nie istnieje punkt bieli.
To są pojęcia wynikające bezpośrednio z siebie wzajemnie. Nie da się
wtedy zrobić także korekcji do np. sRGB itp. Z tym że na 15-20 m. to bym
się tego nie spodziewał. Może temperatura poza jakimś zakresem to tak.

Prosty przykład: oświetlenie światłem monochromatycznym, ale także
oświetlenie światłem o innym widmie (mocno) dyskretnym, które nawet może
wydawać się nam obiektywnie "białe".
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-09-30 13:00:13
Autor: Pszemol
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m38vbrxv0w.fsfintrepid.localdomain...
[...]

MĂłj aparat (G9 Canona) chyba o tym nie wie, bo po wskazaniu mu
pod wodą białego obiektu ustawia sobie korekcję poprawnie i fotki
wychodzą dobrze. Być może błędem jest sprowadzanie wszystkiego
do jednej liczby (temperatura barwowa w Kelvinach)? MoĹźe aparat
trzyma sobie po prostu korekcję dla każdej barwy piksela osobno?
W trzech liczbach można zawrzeć więcej informacji niż w jednej liczbie.

Prosty przykład: oświetlenie światłem monochromatycznym, ale także
oświetlenie światłem o innym widmie (mocno) dyskretnym, które
nawet może wydawać się nam obiektywnie "białe".

To co mózg odbiera w pewnych warunkach jako białe niestety
zmienia się w zależności od sytuacji w której ten mózg się znajduje.
To, że Ty widzisz coś jako białe nie znaczy że aparat zrobi białą fotkę.

Data: 2012-09-30 22:48:53
Autor: Krzysztof Halasa
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:

[...]

Zarówno aparat o tym nie wie (myślisz że jak matryca reaguje na różne
kolory?) jak i myślę, że na takiej głębokości temperatura barwowa ma
wciąż sens - tyle tylko, że jest wyższa niż zwykle.

Być może błędem jest sprowadzanie wszystkiego
do jednej liczby (temperatura barwowa w Kelvinach)?

Lekkim, ale aparat ma tylko potrójne przetworniki, więc tego nie
stwierdzi.

MoĹźe aparat
trzyma sobie po prostu korekcję dla każdej barwy piksela osobno?

Nie. Zresztą jak to dla każdej - dla każdej z ilu? Skąd miałby coś
takiego brać?

BTW sprawdĹş w EXIFie w JPEGu, moĹźliwe Ĺźe masz tam informacje na ten
temat, niektóre aparaty to umieszczają w zdjęciach. W każdym razie to
jest matryca (w sensie matematycznym), przez którą mnoży się kolor
piksela, i tyle.

W trzech liczbach można zawrzeć więcej informacji niż w jednej liczbie.

Ale wciąż zbyt mało. Charakterystyka światła (albo np. tłumienia,
odbijania itp) jest funkcją, nie liczbą (lub ich trójką itp).
I to też przy założeniu liniowości całości tego interesu. Pojęcie
temperatury barwowej zakłada, że widmo jest widmem transmisyjnym ciała
doskonale czarnego nagrzanego do jakiejś tam temperatury. Jasne jest
chyba(?), Ĺźe to jest model bardzo mocno uproszczony.

[...]

To oczywiste, dlatego umieściłem tam słowo "obiektywnie" i przecież
właśnie dlatego istnieje w ogóle pojęcie WB. Z tym, że to zupełnie inna
sprawa niż to, o czym napisałem - światło o widmie dyskretnym, nawet
jeśli dla naszego wzroku wygląda tak samo jak inne światło o widmie
ciągłym (np. widmie "ciała doskonale czarnego" itp), może zupełnie
inaczej oświetlać różne przedmioty (innymi słowy, mimo "takiego samego"
(dla oczu) światła będziemy widzieli inne kolory obiektów). Przy czym
nie wynika to z działania mózgu, a budowy oczu (podobnej zresztą do
matrycy aparatu).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-09-30 22:45:57
Autor: Pszemol
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3lifrp77u.fsfintrepid.localdomain...
[...]

A ja myślę, że nie ma sensu. Przez skrót myślowy "aparat wie"
miałem na myśli algorytm przetwarzający impulsy z matrycy
na plik obrazu w formacie jpg zapisany na karcie SD.

Być może błędem jest sprowadzanie wszystkiego
do jednej liczby (temperatura barwowa w Kelvinach)?

Lekkim, ale aparat ma tylko potrójne przetworniki, więc tego nie
stwierdzi.

Chodzi mi o to, że zamiast jednej liczby można trzymać trzy liczby:
korekcja X dla barwy niebieskiej, korekcja Y dla zielonej, i Z dla czerwonej.

MoĹźe aparat
trzyma sobie po prostu korekcję dla każdej barwy piksela osobno?

Nie. Zresztą jak to dla każdej - dla każdej z ilu? Skąd miałby coś
takiego brać?

KaĹźdej z trzech pikseli, bo matryca pracuje w trybie RGB.

[...]

A ten "kolor" piksela to nie jedna liczba tylko trzy liczby: R, G, B.

[...]

Sugerujesz ze nierównomierne tłumienie różnych barw przez wodę
zależy od natężenia światła jakie przez nią przechodzi? Nie sądzę...
A więc wystarczy skierować aparat na białe tło i ten sobie zmierzy
stosunek R do G do B, porówna do tego co zwykle "widzi" w świetle
słonecznym i zastosuje taką samą korekcję do reszty pikseli na
innych fotkach... Niepotrzebna jest "temperatura barwowa" jako
jedna wypadkowa liczba.

Pojęcie temperatury barwowej zakłada, że widmo jest widmem
transmisyjnym ciała doskonale czarnego nagrzanego do jakiejś
tam temperatury. Jasne jest chyba(?), Ĺźe to jest model bardzo
mocno uproszczony.

Nie tylko to jest jasne - jasne jest teĹź Ĺźe jest to model nieadekwatny
do sytuacji, w której widmo transmisyjne ciała doskonale czarnego
o temperaturze 6500K jaką ma fotosfera Słońca przechodzi przez
filtr niebieski tłumiący barwy o niskiej częstotliwości jakim jest woda.
I jeszcze pół biedy gdy nurkujesz w oceanie, gdzie jest względnie
czysta woda - ale jak nurkujesz w jakimś jeziorze i w wodzie jest
dużo organiki to filter jest dodatkowo żółty...

Data: 2012-10-01 22:21:59
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

A ja myślę, że nie ma sensu.

A jakieś uzasadnienie?

Chodzi mi o to, że zamiast jednej liczby można trzymać trzy liczby:
korekcja X dla barwy niebieskiej, korekcja Y dla zielonej, i Z dla
czerwonej.

To niespecjalnie duĹźo zmienia, wtedy oprĂłcz zmiany temperatury barwowej
punktu bieli dostaniesz też zmianę głównie jasności. BTW może przyjrzyj
się modelowi HSV, bo w RGB każdy kolor jest "oddzielnie" i rzeczywiście
może się wydawać że tu jest więcej możliwości niż w rzeczywistości.

Sugerujesz ze nierównomierne tłumienie różnych barw przez wodę
zależy od natężenia światła jakie przez nią przechodzi? Nie sądzę...

W tym przypadku raczej nie, i właśnie m.in. dlatego pojęcie temperatury
barwowej jest tam przypuszczalnie zupełnie sensowne.

[...]

Zrozum że to są całkowicie równoważne metody (pomijając gamma).

[...]

Słońce ma się do tego dokładnie nijak. Myślisz że dlaczego w ogóle
istnieje pojęcie (korekcji) temperatury barwowej? No właśnie dlatego, że
charakterystyka przenoszenia róşnych np. monitorów, matryc itd., ale
także ośrodków nie jest niezależna od długości fali (i naprawdę nie ma
Ĺźadnego znaczenia to, w jakiej przestrzeni barw to jest zakodowane).
Innymi słowy, zawsze masz do czynienia z jakimś filtrem, albo raczej
zespołem filtrów.

Teraz od charakterystyki tych filtrów zależy czy wystarczy podać
temperaturę barwową i efekt będzie korzystny, czy trzeba użyć bardziej
skomplikowanej funkcji korekcji (zależności nieliniowe, zmiany długości
fali, filtry o nietypowej charakterystyce), czy po prostu w ogóle się
nie da skorygować takiego zdjęcia, bo np. oświetlenie było
monochromatyczne i części kolorów po prostu w ogóle nie mamy, i ew.
możemy cieszyć się z (mało naturalnego zresztą) zdjęcia B&W.

Ale robiąc zdjęcie białej kartki korygujesz tylko temperaturę.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-10-01 21:26:09
Autor: Pszemol

Data: 2012-10-03 22:39:13
Autor: Krzysztof Halasa
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:

Ale robiąc zdjęcie białej kartki korygujesz tylko temperaturę.

A jakieś uzasadnienie?

To było podsumowanie...
Zajrzyj do tego HSV, może wszystko stanie się od razu jasne.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-10-02 09:18:49
Autor: qlphon
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny [OT]
"Krzysztof Halasa"  wrote in message news:m38vbqhriw.fsfintrepid.localdomain...
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:

Krzysztof!
Please, nie wyciągaj trupów z szafy!
Dziękuję

Data: 2012-10-02 19:38:02
Autor: Sylwester Zarębski
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
Dnia Mon, 01 Oct 2012 22:21:59 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]
Ale robiąc zdjęcie białej kartki korygujesz tylko temperaturę.

Nie tylko, co najmniej temperaturę i przesunięcie (tint). Korekcja samą
temperaturą daje słabe rezultaty. Dwa wymiary (temperatura i tint) są
_najczęściej_ wystarczające, chociaż można sobie wyobrazić takie
zastosowania, gdzie korekcja powinna być w pełnej trójwymiarowej
przestrzeni (aczkolwiek wtedy sens by miało przekształcenie nieliniowe).

Sylwester Zarębski

Data: 2012-10-02 13:10:09
Autor: hdo
W dniu wtorek, 2 października 2012 19:38:01 UTC+2 użytkownik Sylwester Zarębski napisał:
> [...]

zastosowania, gdzie korekcja powinna być w pełnej trójwymiarowej

przestrzeni (aczkolwiek wtedy sens by miało przekształcenie nieliniowe).

W skanerach było stosowane zapisanie w formacie tiff 3x16 bit z możliwością głębokiej edycji w photoschopie, było to prawie 20 lat temu.
Dawało to prawie taki sam zakres edycji obrazu jaki miał obsługujący skaner.
Była to własność jednego typu skanera.
Format RAW to mniej niż 48bitowy tiff.

pozdrawiam rc

Data: 2012-10-03 23:11:39
Autor: Krzysztof Halasa
Sylwester Zarębski <zbieracz@isp.net.pl> writes:

[...]

Trudno mi to sobie wyobrazić. Jakie przesunięcie kolorów masz na myśli?
Takie ze zmianą długości fali, gdzie np. czerwony staje się zielonym,
niebieski czerwonym itd. (w mniejszym stopniu oczywiście)? Coś takiego
jak było w starych telewizorach z kiepsko ustawionym dekoderem PAL (czy
czymś podobnym, nie pamiętam) a zwłaszcza NTSC?

Matryca aparatu ma oczywiście inna charakterystykę niż oko ludzkie (np.
maksima w innych punktach), więc takie przesunięcie jest potrzebne, ale
to jest ustawione na stałe. Otoczenie w zasadzie nie wprowadza
dodatkowych przesunięć. Piszesz o tym w kontekście obróbki RAWów?
Chyba tylko tam to może być potrzebne (jeśli program nie robi tego
automatycznie).

Dodatkowo nie za bardzo widzę możliwość ustawienia tego na podstawie
pojedynczego zdjęcia białej kartki. Mając pojedyncze równanie możesz
obliczyć tylko jedną niewiadomą (3-wymiarową - RGB). Gdybyś zrobił
kilka+ zdjęć, najlepiej jakiegoś wzornika Pantone itp., i gdyby
rzeczywiście wyszły tam przesunięcia, to wtedy dałoby się to skorygować.
Oczywiście wszelkie RAWy, wide gamuty itp. to inna bajka.

O jakiej konkretnej przestrzeni trójwymiarowej piszesz? Tzn. oczywiście
nie neguje istnienia takiej, rozumiem Ĺźe jeden wymiar to temperatura,
drugi - przesunięcie, a trzeci?

Przekształcenie nieliniowe, jasne, ale musisz mieć jakieś źródło danych
do niego - bez wzornika się nie obejdzie. Takie rzeczy robi się
w poligrafii, ale w normalnej fotografii - nie słyszałem (pomijając
RAWy, ale to nie jest wtedy korekcja, tylko zasadnicza konwersja
przestrzeni barw).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-10-04 19:52:23
Autor: Sylwester Zarębski
Dnia Wed, 03 Oct 2012 23:11:39 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Nie, temperatura nie pokrywa się z przesunięciem fali, bo np. fiolet w
przestrzeni barw nie leży na jej krańcu, a pomiędzy niebieskim i
czerwonym. Widać to np. w tym rzucie (na płaszczyznę):
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:PlanckianLocus.png
Ładnie rozrysowana jest tam temperatura, a tint (przesunięcie) jest
dopełniające (powiedzmy ortogonalne) względem temperatury.
No i to tylko rzut na płaszczyźnie, a nie przestrzeń :).

[...]

Nie tylko, prawie każda korekta balansu bieli wymaga czegoś więcej niż
tylko korekty temperatury. W RAWach widać to najlepiej.

[...]

Dla Ciebie to pojedyncze równanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarów.
Temperatura i tint to tylko 2 wymiary, a przestrzeń jest większa.

O jakiej konkretnej przestrzeni trójwymiarowej piszesz? Tzn. oczywiście
nie neguje istnienia takiej, rozumiem że jeden wymiar to temperatura,
drugi - przesunięcie, a trzeci?

Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB
również 3 ;). Ale CMYK to 4.
Aczkolwiek np. wywoływarka RAW w większości zapewnia "jakieś" parametry,
którymi można by się posłużyć w celu korekcji _liniowej_. Ale już
kalibracja wymaga korekt nieliniowych (krzywe pomiędzy wieloma
punktami).

[...]

Dlatego tylko wspomniałem, że mało (lub wąskie) zastosowań widzę ;).

Sylwester Zarębski

Data: 2012-10-05 00:02:30
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Tzn. oczywiście nie twierdziłem, że temperatura pokrywa się
z przesunięciem. Rozumiem że pojęcie "tint" (shift) mamy jednak
uzgodnione :-)

Nie tylko, prawie każda korekta balansu bieli wymaga czegoś więcej niż
tylko korekty temperatury. W RAWach widać to najlepiej.

W RAWach to widać, ale to nie jest ten przypadek. Ustawianie balansu
bieli w aparacie ma sens w odniesieniu do JPEGĂłw (w kaĹźdym razie do
"wywołanych" obrazków, mogą być np. TIFFy), i tam przesunięcia widma
wykonywane są moim zdaniem na sztywno przez aparat (tzn. nie ma tam
dodatkowego "stopnia swobody" dla przesunięcia widma).

Dla Ciebie to pojedyncze rĂłwnanie, ale wektor korekty, czyli n wymiarĂłw.
Temperatura i tint to tylko 2 wymiary, a przestrzeń jest większa.

Problem w tym, że to jest ten sam wymiar, one są od siebie zależne.
Np. przejście od niebieskiego do czerwonego możesz uzyskać zmieniając
temperaturę punktu bieli, przesuwając widmo, lub robiąc jedno i drugie,
liczba kombinacji jest nieograniczona.

Poza tym nie widzę potrzeby dodatkowego korygowania przesunięcia -
normalnie nie jest tak, że widmo światła jakiegoś obiektu przesuwa się
np. w wodzie. Tzn. kształt widma w obu przypadkach może coś takiego
sugerować, ale to będzie po prostu selektywne osłabienie.
W ogóle są takie przesunięcia, jasne, ale raczej w innych przypadkach,
których producenci takiego sprzętu nie biorą pod uwagę.

ZaleĹźnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB
rĂłwnieĹź 3 ;). Ale CMYK to 4.

4 kolory, ale to nie są 4 niezależne wymiary, zwłaszcza w kontekście
aparatu fotograficznego.

[...]

Owszem, ale tego aparat przy ustawianiu WB metodą białej kartki nie
zrobi, bo nie ma danych. Producent aparatu natomiast takie dane ma,
i oprogramowanie aparatu przypuszczalnie to robi - ale niezaleĹźnie
od późniejszego ustawienia poziomu bieli.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-10-05 15:29:05
Autor: Sylwester Zarębski
Dnia Fri, 05 Oct 2012 00:02:30 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

[...]

Nie, są niezależne (rzec by można: ortogonalne), przesuwając temperaturę
zmieniasz w zakresie niebieski-czerwony, nie da się w ten sposób
skorygować zakresu zielony-fioletowy.

[...]

Jeśli pewne medium usuwa część widma, to korekta na zasadzie
przesunięcia temperatury nie jest wystarczająca.
Przykład: zmniejsz jasność i nasycenie zielonego i czerwonego w RGB,
eksponując tym samym niebieskie pasmo (tj. woda), a następnie spróbuj
wykonać korektę samym przesunięciem temperatury. Niestety, to będzie
zdecydowanie za mało, czerwony nieco odzyskasz, ale zielonego ni w ząb.
Dlatego też korekcja temperatury to nie jest proste przesunięcie/korekta
widma, tylko zmiana proporcji wg prostej na płaszczyźnie - ta prosta
wyznacza wyłącznie zakres niebieski-czerwony.

Zależnie od przestrzeni. RGB to 3 wymiary R, G i B, HSV - H, S i V, LAB
również 3 ;). Ale CMYK to 4.
4 kolory, ale to nie są 4 niezależne wymiary, zwłaszcza w kontekście
aparatu fotograficznego.

Każda zmienna wprowadza wymiar. Matematycznie rzecz biorąc. Oczywiście
wypadkowa daje konkretną częstotliwość fali i natężenie sygnału.
Natomiast musisz zdawać sobie sprawę, że aproksymacja mniejszą ilością
zmiennych pozbawia pewnych możliwości osiągnięcia konkretnych
wypadkowych - np. dla CMYK, K 100% oznaczać może natężenie bliskie 0,
gdzie CMY mają zakres natężenia 10-100 dla wartości 0-100%.
Dlatego piszę, że zależy od przestrzeni.

[...]
i oprogramowanie aparatu przypuszczalnie to robi - ale niezależnie
od późniejszego ustawienia poziomu bieli.

Ale wystarczy, by obliczyć korektę w 3 wymiarach (RGB), a nie tylko
jednym (temp.) lub dwóch (temp. + tint).
Raz, prościej zrobić 3 zmienne proporcji, zamiast dwóch (temp. + tint),
dwa, szybciej się liczy dla ograniczonego sprzętu w aparacie, trzy,
temp. + tint i tak trzeba przeliczyć na proporcje przy wyświetlaniu
podglądu lub zapisie JPG ;).

Sylwester Zarębski

Data: 2012-10-05 21:03:06
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Mam delikatne wrażenie, że wciąż starasz się korygować nie
charakterystykę oświetlenia + ośrodka, a raczej same zdjęcia. Wtedy
oczywiście nie masz do czynienia ze zjawiskami fizycznymi, które aparat
musi uwzględnić, a chcesz po prostu uzyskać najlepszy wynik obojętnie
jakim sposobem. Ale to jest zupełnie inna sprawa.

Podczas robienia zdjęć aparat nie stara się walczyć z przesunięciem
widma ani z innymi sztucznymi przekształceniami, bo one nie występują,
ani aparat nie ma koniecznych do tego danych.

Jeśli pewne medium usuwa część widma, to korekta na zasadzie
przesunięcia temperatury nie jest wystarczająca.

Owszem. Ogólnie rzecz biorąc żadna korekcja w aparacie nie da wtedy
dobrych rezultatów, tym bardziej im mniejsza część widzialnego widma
będzie pokryta (przy sensownej ilości światła). Aparat może różnie
zareagować na taką sytuację, może np. nie zauważyć problemu, może
wyświetlić błąd, przyjąć jakieś skrajne wartości itp.

Oczywiście możesz wtedy próbować korygować jakieś konkretne zdjęcie, ale
nawet uzyskanie dobrych efektĂłw nie oznacza, Ĺźe drugie wykonane w takich
samych warunkach będzie tak samo dobre - to drugie może np. wymagać
innej korekcji, bo np. używało innych kolorów.

Tak czy owak, jeśli w widmie będzie brakować np. czerwonego, to
przedmioty nie odbijające w praktyce innego światła będą czarne i wiele
na to nie poradzisz (możesz ew. "przesunąć widmo", czyli użyć
pozostałych kolorów do zbudowania brakującego, ale to będzie całkowicie
sztuczna konstrukcja).
W przypadku normalnej kalibracji "białą kartką" nie ma tego efektu, bo
korekcja dotyczy charakterystyki światła/ośrodka, a nie sztuczek
z konkretnym zdjęciem.

Przykład: zmniejsz jasność i nasycenie zielonego i czerwonego w RGB,
eksponując tym samym niebieskie pasmo (tj. woda), a następnie spróbuj
wykonać korektę samym przesunięciem temperatury.

A co chcesz tu poprawić przesunięciem widma?

Tak w ogóle to może sens pisania o przesunięciu widma kończy się tam,
gdzie kończy się światło i zaczyna się sygnał RGB (to tak jakby 3
pojedyncze prążki w widmie). Tzn. matryca nie jest taka wąska, ale nie
potrafi rozróżnić podobnych do siebie kolorów. Wszystko to ma sens tylko
dlatego, że oko działa na podobnej zasadzie.

Inaczej by to wyglądało, gdybyś zamiast każdego piksela miał pryzmat
i oddzielną matrycę np. CCD (linijkę). Tak to jest zrobione np.
w analizatorach ABI Prism (nieco inna dziedzina). Wtedy masz do
czynienia naprawdę z całym widmem (z którego także wyjmuje się kilka
elementĂłw, ale to juĹź inna sprawa).

[...]

Takie rozważania mają sens w przypadku przygotowywania materiału do
drukowania, ale nie w abstrakcyjnej przestrzeni barw, ktĂłra nie jest
technicznie ograniczona. W CMY możesz dokładnie tak samo mieć
C = M = Y = max i to będzie tak samo idealnie czarne. Podobnie z białym.
To wszystko wynika z tego, że człowiek widzi 3 barwy, i jakbyś nie
wydrukował, to tego nie zmienisz (pomijam widzenie w ciemności).

Ale wystarczy, by obliczyć korektę w 3 wymiarach (RGB), a nie tylko
jednym (temp.) lub dwĂłch (temp. + tint).

Tak w ogóle aparaty robią korektę w 3-wymiarowej przestrzeni RGB -
ale nie ma tam przesunięcia kolorów ze względu na charakterystykę
oświetlenia.

W praktyce zdjęcie "wywołuje się" (np. w aparacie, w kamerze itp)
używając transformacji liniowej (macierzowej), w której część
odpowiedzialna za balans bieli jest wzajemną relacją między R, G i B.
Ogólne wzmocnienie lub osłabienie wynika z gain/ISO/itp. Nie ma tu
jednak przesuwania widma (innego niż takie wynikające z charakterystyki
matrycy). Może być tu także korekcja nieliniowa, nie wynikająca jednak
z balansu bieli.

Temperatura to jest bardziej symbol niż wartość, aparat może być
w stanie zrobić korekcję w szerszym zakresie niż wynikałoby to
z własności ciała doskonale czarnego, dlatego pisałem że to wszystko
jest mniej-więcej. W dalszym ciągu w uproszczeniu (sam WB) to jest tak:
R(output) = X * R(input)
G(output) = Y * G(input)
B(output) = B(input)

Jeśli aparat zmierzy przy białej kartce np. R = 2B, G = 3B, to wie że ma
ustawić X = 1/2, Y = 1/3, tak żeby na wyjściu dostać R=G=B i tyle.

Pliki RAW, jak pisałem, to inna bajka.

[...]

To już szczegół, ale takimi rzeczami zajmują się specjalizowane scalaki
w aparacie (ASIC) - tego nie robi się normalnie programowo, bo nawet
gdyby procesor dał radę, to zjadłby przy okazji zbyt dużo energii
(zwłaszcza przy kompresji JPEG). Dla ASICa pomnożenie obrazka np.
podczas jego odbierania z matrycy przez jakąś stałą macierz to nie jest
wielki problem (zresztą przez zmienna także - np. korekcja
winietowania).

BTW matryce także mogą takie rzeczy robić, RAW wtedy bedzie taki raczej
średnio raw.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-10-06 12:01:52
Autor: Sylwester Zarębski
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
Dnia Fri, 05 Oct 2012 21:03:06 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

[..reasumując..]
[...]
Czyli się zgadzamy, że korekcja temperatury to tylko jeden ze składników
korekcji WB. Zdecydowanie nie wyłączny. QED. :)

Sylwester Zarębski

Data: 2012-10-06 16:07:51
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

To zależy od tego na jakim poziomie szczegółowości rozmawiamy :-)

Jeśli na małym, to aparat robi korekcję temperatury, albo my możemy mu
to wpisać ręcznie, ew. wybrać z kilku predefiniowanych możliwości,
i niczego więcej tam nie ma.

Jeśli na większym, to w ogóle nie mówimy o żadnej temperaturze,
a aparat posługuje się dokładnymi wartościami zwykle RGB zmierzonymi
przez matrycę oraz dodatkowymi przekształceniami zdefiniowanymi przez
producenta.

No może gdzieś na środku... ale tak czy owak widma tam dodatkowo nie
przesuwamy.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-10-06 09:22:16
Autor: Pszemol
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3ehlb1yo8.fsfintrepid.localdomain...
[...]

Nie wiem jakiego aparatu Ty uĹźywasz, ale w moim G9 nie ustawiam
żadnej korekcji temperatury i nie wiem czemu w kółko o tym piszesz.
Czy to upór czy niepohamowana chęć żeby mieć rację? :-)
Ręcznie też się nie wpisuje temperatury tylko kieruje się aparat
na coś białego i naciska guzik - w tym momencie aprat sobie
zapisuje korekcję RGB i używa jej później przy robieniu fotek.

A więc nie chodzi tu o stopień szczegółowości a raczej stopień
zgodności z prawdą :-)
Ustawianie temperatury NIE JEST zgodne z prawdą w ogóle.

Data: 2012-10-06 19:18:11
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Różnych, ale żaden z nich nie nazywa się G9.

Skąd ta agresja?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-10-06 13:11:34
Autor: Pszemol
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m3txu7bju4.fsfintrepid.localdomain...
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:

Nie wiem jakiego aparatu Ty uĹźywasz, ale w moim G9 nie ustawiam
żadnej korekcji temperatury i nie wiem czemu w kółko o tym piszesz.

Różnych, ale żaden z nich nie nazywa się G9.

I w tych aparatach które używałeś ustawia się temperaturę w stopniach K?

Skąd ta agresja?

Agresja?
Raczej zniecierpliwienie Twoim ciągłym nawijaniem o temperaturze...
Sylwester chyba wyraźnie wyjaśnił, że temperatura to nie wszystko?

Data: 2012-10-07 13:48:29
Autor: Krzysztof Halasa
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> writes:

I w tych aparatach które używałeś ustawia się temperaturę w stopniach K?

Jest to jedna z możliwości. Nie mam w zwyczaju pisać o czymś, o czym nie
mam bladego pojęcia.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2012-10-07 07:58:24
Autor: Pszemol
"Krzysztof Halasa" <khc@pm.waw.pl> wrote in message news:m37gr2fqpe.fsfintrepid.localdomain...
[...]

Super, a możesz podać przykład takiego aparatu w którym mogę sobie
wpisać ręcznie temperaturę barwową 6543K? Nie 6000, nie 8000 tylko 6543?

I co tu wpisać aby było dobrze 15 metrów pod wodą? Albo 10 metrów?

Czyli wracamy do punktu wyjścia: pod wodą nie wystarczą Kelviny.

Data: 2012-10-06 08:53:07
Autor: Pszemol
"SylwesterZarębski" <zbieracz@isp.net.pl> wrote in message news:o965xnwu8u2f.8qiex0h0zbuw.dlg40tude.net...
[...]

I o tym właśnie mówiłem wcześniej - "temperatura" to nie to samo
co równowaga bieli i mój aparat o tym doskonale wie, w przeciwieństwie
do niektórych "doradzających" mi tu grupowiczów :-)

[...]

Dokładnie tak. Widać po tym co piszesz że jesteś dobry z majcy... :-)

Data: 2012-10-03 16:39:46
Autor: Dawid
Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny
W dniu 2012-09-29 20:30, Janko Muzykant pisze:

On wszystko wie, pyta o coœ innego
*Jednak kolega powiedział mi, że nurkowie nurkujšcy w oceanach
unikajš białych płetw z tego powodu, że przycišgajš one uwagę
dużych rekinów... Ktoœ się spotkał jeszcze z takš informacjš ?*
a ty mu z technikš wyjeżdżasz :-)

Data: 2012-09-30 09:14:11
Autor: hdo
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny
W dniu środa, 26 września 2012 00:37:46 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:

bo nie

zabrałem ze sobą plastikowego białego kartonika którego zwykle

używam do ustawiania równowagi bieli pod wodą,
Wpadłem więc na pomysł, że może dla siebie kupię białe płetwy
A szkoda, bo białe płetwy byłyby dobrą metodą kalibracji bieli :-(

Przez miesiąc siedziałeś cicho "Pszemolku", było fajnie.

Kilka spraw: białe przedmioty potrafią zawierać luminofor, taki trick jest stosowany żeby podnieść wrażenie bieli. Polega to na zamianie UV na światło białe. Nie każdy biały, nadaje się na wzorzec.
Dodatkowo to słaby wzorzec, bo jak sam pisałeś, widmo ulega zakłóceniu i nie jest to już widmo ciała doskonale czarnego, które daje się opisać przy pomocy temperatur barwowych.
Na tegorocznej Podwodnej Przygodzie kontaktowałem archeologów z UW z B.Gryndą, na konferencji naukowej PTMiTH w 2008 w Sopocie, prezentował Szwedzki system korekcji widma, w warunkach silnie zakłóconej obserwacji, podał archeologom informację kto nim w Polsce dysponuje (też wiem). Jak dasz dupy na obróbce, to wiedz że są już rozwiązania twoich problemów zdjęciowych.

Podasz nam myszko numer Twojego patentu, tego co nie jesteś właścicielem a znajdują się pełne dane adresowe ?
Dziwnym trafem jedynie na Twoim. pozdrawiam rc

Data: 2012-09-30 22:42:22
Autor: Mariusz [mr.]
[...]

używam do ustawiania równowagi bieli pod wodą, aby kolorki
wyszły mi dobrze w czasie focenia czy kręcenia nurkowych filmów...
[...]

    Widzę, że wszyscy powiedzieli już wszystko, choć czasem wygląda to
na gadanie równoległe niby o tym samym. :))   Chyba pora, żebym i ja
dołożył do pieca... ;)

    Woda intensywnie filtruje światło poczynając od pasma o najniższej
energii (czerwonego) - ustawianie WB szybko pewnie zaczyna przypominać
kalibrowanie kolorów w świetle sodówki.
    Czasami można spotkać przedstawiające to wykresiki (choć nie wiem,
na ile uproszczone), z których wynikałoby, że WB pod wodą jest ~stały i
zależy wyłącznie od głębokości.

    GDYBY (!) to była prawda, to pożytecznym eksperymentem mogłoby się
okazać zrobienie sesji nurkowej z wielokrotnym kalibrowaniem WB w rawach
(najlepiej z zanotowaniem głębokości - choćby fotografując odpowiednią
wartość z gotowca). Z każdego pomiaru otrzymamy temperaturę i tintę, a
po wrzuceniu wyników do arkusza kalkulacyjnego możemy wykreślić funkcję
uśrednionego WB odpowiedniego dla danej głębokości (im więcej próbek,
tym dokładniejsze wyniki).

    Mając takiego gotowca można dopasować w postprocesingu WB nawet nie
znając głębokości (i nie mając nic białego w kadrze), choć podejrzewam,
że organizm będzie się domagał lekkiego przesunięcia MWB w kierunku
wartości typowych dla światła słonecznego - te choćby lekkie
zaniebieszczenie mamy po prostu już wdrukowane w tył głowy.

    W ekstremalnym przypadku na podobnej zasadzie można zrobić profil
pełnej korekty kolorów dla jakiegoś ColorCheckera. ;)
http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/16

pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

Data: 2012-09-30 22:50:18
Autor: Mariusz [mr.]
Ustawianie równowagi bieli pod wodą, białe płetwy i rekiny

    Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała - niektóre aparaty pozwalają na znacznie szerszy zakres korekty WB, jeśli jest on wykonany na miejscu z karty, niż później w dedykowanej rawiarce - jeśli pod wodą dochodzi się do tych skrajnych wartości (nie wiem), to wtedy trzeba poszukać albo jakiejś rawiarki z otwartym zakresem MWB, albo poprzestać na ręcznym WB robionym z karty.

[mr.]

Data: 2012-09-30 22:51:28
Autor: Pszemol
"Mariusz   [mr.]" <ladakhtegonie@itegonie.wp.pl> wrote in message news:k4abad$g88$1news.task.gda.pl...
[...]

Zauważam że dochodzę do limitów gdy aparatem ustawionym na większą
głębokość robię fotki na mniejszej: mam prześwietlone fragmenty różowym.

Data: 2012-10-01 07:20:09
Autor: Mariusz [mr.]
[...]

    Przepał w kanale koloru (plus zbyt silne odniebieszczenie):
        a). niżej naświetlać;
        b). tylko raw;
        c). ew. prawidłowy MWB na miejscu.

[mr.]

Ustawianie równowagi bieli pod wodš, białe płetwy i rekiny