Uszkodzenie akumulatora 18650?

Data: 2011-01-19 20:10:13
Autor: Saurus
Uszkodzenie akumulatora 18650?
Grzebałem ostatnio w swojej własnoręcznie zrobionej lampce z aku 18650, poprawiałem styk włącznika do masy. Testując lampkę kilkukrotnie szybko włączyłem ją i wyłączyłem, tak jak przy szybkiej zmianie trybów kilka razy pod rząd. Po którymś razie nie włączyła się z powrotem, dopiero po kilkunastu sekundach. Potem po kilku ponownych włączeniach (bo musiałem stwierdzić co się dzieje) to samo tyle że nie włączyła się już w ogóle. Rozebrałem ją, sprawdziłem styk drivera do masy, kable przy diodzie, wszystko grało, sprawdziłem ją pod innym zasilaniem - zero problemów, tylko z tym akumulatorem nic. Włożyłem go na ładowarkę na 10 sekund i po tym zabiegu "ożył" chociaż z wyraźnie mniejszą wydajnością, zawsze jakby świeciła w najsłabszym trybie. Po kilkunastu sekundach zgasła. Gdy dotknąłem kablami ze styków akumulatora do styków diody z pominięciem drivera to ledwo co się jarzy. Teraz akumulator leży w ładowarce ale ładowarka go "nie widzi", cały czas świeci się zielona dioda chociaż słychać piszczenie typowe dla ładowania. Ładowałem aku 2 dni temu i wskaźnik ładowarki teoretycznie działał normalnie a jeszcze wczoraj świeciła pięknie i z pełną mocą (ale niewykluczone że na granicy odcięcia przez driver chociaż wydaje mi się że jednak za dobrze jak na taki stopień rozładowania). I teraz nie wiem - to awaria akumulatora czy ładowarki?

Data: 2011-01-19 20:26:02
Autor: Dominik Mirowski
Uszkodzenie akumulatora 18650?
Saurus wyklepał(a) :

I teraz nie wiem - to awaria akumulatora czy ładowarki?

Zmierz napięcie na ogniwie a potem to samo pod obciążeniem - podaj wyniki :).
--
Dominik Mirowski
www.light-test.info

Data: 2011-01-19 21:08:34
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-19 20:26, Dominik Mirowski pisze:
Zmierz napięcie na ogniwie a potem to samo pod obciążeniem - podaj
wyniki :).

Muszę najpierw wymienić baterię w mierniku... :)
A gdyby się okazało że aku - co myślisz o tym?
http://allegro.pl/akumulator-li-io-18650-3-7v-3000mah-samsung-i1413428135.html

Cena jak na ogniwo teoretycznie markowe bardzo kusząca a na dodatek w Łodzi i odpada mi koszt i czas przesyłki. Czy takie ogniwo ma zabezpieczenia?

Data: 2011-01-19 21:11:07
Autor: Wojciech Waga aka wojek
Saurus pisze:
[...]

Kiedyś oglądałem trochę ogniw i nie widziałem 3Ah z zabezpieczeniem. Ale jak twój sprzęt ma takie to też powinno wystarczyć. Może w tym akumulatorku poszła Ci właśnie ta elektronika a nie samo ogniwo.

pozdr.
w.

Data: 2011-01-19 21:21:59
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-19 21:11, Wojciech Waga aka wojek pisze:
Kiedyś oglądałem trochę ogniw i nie widziałem 3Ah z zabezpieczeniem. Ale
jak twój sprzęt ma takie to też powinno wystarczyć. Może w tym
akumulatorku poszła Ci właśnie ta elektronika a nie samo ogniwo.

Moje dotychczasowe ogniwo to Ultrafire niby 3000mAh, zabezpieczone. Driver ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, ładowarka niby procesorowa (tania dwukanałowa 2*1A) - można bez obaw tego Samsunga włożyć?

Data: 2011-01-19 21:33:48
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-19 21:21, Saurus pisze:
Może w tym akumulatorku poszła Ci właśnie ta elektronika a nie samo ogniwo.

Po rozbrojeniu zabezpieczenia PCB świeci cudnie i jest rozpoznawany przez ładowarkę, to chyba mówi samo za siebie; pytanie czy mogę tego i takiego Samsunga bez zabezpieczeń używać i ładować bezpiecznie?

Data: 2011-01-19 21:37:06
Autor: Wojciech Waga aka wojek
Uszkodzenie akumulatora 18650?
Wg mnie to zależy. Jak driver w latarce ma zabezpieczenie to tak. Jak ładowarka potrafi wykryć naładowaną baterię (delta v sensing) to też powinno być ok, niektóre ładowarki mają jednak tylko timer i wtedy chyba odpada możliwość doładowania ogniwa bo można je przeładować. Ale może ktoś wie coś więcej.

pozdr.
w.

Data: 2011-01-19 21:49:26
Autor: Dominik Mirowski
Uszkodzenie akumulatora 18650?
Wojciech Waga aka wojek wyklepał(a) :
[...]

Nic więcej nie da się napisać, bo to wróżenie z fusów ;) Powinno działać - ew. tzreba wiedzieć / policzyć na ile ci starcza jedno ogniwo.
--
Dominik Mirowski
www.light-test.info

Data: 2011-01-19 22:02:07
Autor: Saurus
W dniu 2011-01-19 21:37, Wojciech Waga aka wojek pisze:
[...]

Wg znalezionych informacji moja ładowarka (XXC-0421000A) nie ma zabezpieczeń przed przeładowaniem, tzn. sygnalizuje naładowanie ale nie przerywa i stwarza zagrożenie z ogniwami bez zabezpieczeń. Czyli akumulator jeszcze pożyje ale pod warunkiem że wymienię ładowarkę w trybie natychmiastowym.
Za to niemal bliźniacza tania XXC-4.2V1A ponoć już ma takie zabezpieczenia.

Data: 2011-01-23 21:16:01
Autor: Filip J
Uszkodzenie akumulatora 18650?
Uytkownik "Saurus" <jakub.salataUSUN_TO@o2.pl> napisa w wiadomoci news:ih7joq$21g$1mx1.internetia.pl...
Wg znalezionych informacji moja adowarka (XXC-0421000A) nie ma zabezpiecze przed przeadowaniem, tzn. sygnalizuje naadowanie ale nie przerywa i stwarza zagroenie z ogniwami bez zabezpiecze. Czyli
A masz jakiego linka do tej adowarki?
Bo adowarki do Litowych to nie rozpoznaj naadowania inaczej ni przez ograniczenie napicia ;)
aduj do napicia 4,2V(lub okoo, w zalenoci od aberacji w typie ogniwa) z ograniczeniem prdu i to w 100% wystarcza ;)
Pozdrawiam
FJ

Data: 2011-01-23 21:49:56
Autor: benek
> [...]

aduj do napicia 4,2V(lub okoo, w zalenoci od aberacji w typie ogniwa)

z ograniczeniem prdu i to w 100% wystarcza ;)

Dokadniej to rozpoznaj naadowanie w kocowej fazie adowania ktra polega na
tym ze akumulator adowany jest staym napiciem 4,2 V a prd systematycznie
spada (ten tryb umoliwia naadowanie akumulatora od ok 75% do100% cho trwa dwa
razy duej ni pierwsza faza adowania do 75-80%). Zatem prd spada coraz
mocniej i po spadku do wartoci 10 % ( w niektrych adowarkach 2%) prdu
znamionowego adowarka si wycza co sygnalizuje zganiciem diody.

Data: 2011-01-23 22:14:19
Autor: Filip J
Uszkodzenie akumulatora 18650?
Uytkownik "benek" <adres333WYTNIJTO@op.pl> napisa w wiadomoci news:2679.00000043.4d3c9474newsgate.onet.pl...
mocniej i po spadku do wartoci 10 % ( w niektrych adowarkach 2%) prdu
znamionowego adowarka si wycza co sygnalizuje zganiciem diody.
Tyle, e jak akumulator zostanie pod napiciem 4,2V to nic si nie stanie ;)
Pozdrawiam
FJ

Data: 2011-01-23 23:25:54
Autor: Andrzej W.
W dniu 2011-01-23 22:14, Filip J pisze:
Tyle, e jak akumulator zostanie pod napiciem 4,2V to nic si nie stanie ;)

No nie jestem pewien, akumulatorom litowym nie suy dugotrwale
pozostawanie w stanie 100% naadowania.
adowanie do niszego napicia wydua znaczco ilo cykli adowania.
Dla ciekawszych ogniw podawane jest np. napicie adowania
podtrzymujcego mniejsze o ok. 5% od napicia adowania nominalnego.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Uszkodzenie akumulatora 18650?