Uwaga: dro偶yzna!

Data: 2011-03-13 12:36:07
Autor: Inc
Uwaga: dro偶yzna!

O tym, jak bardzo skacz膮 w g贸r臋 ceny, przekonuj膮 si臋 wszyscy, kt贸rzy codziennie robi膮 zakupy i p艂ac膮 wszelkiego typu rachunki: za gaz, mieszkanie, pr膮d czy wod臋. Win臋 za to ponosi jednak nie wolny rynek, lecz w du偶ej mierze rz膮d. Od nowego roku wprowadzi艂 podwy偶k臋 VAT praktycznie na wszystkie ceny towar贸w i us艂ug i nieskutecznie chroni rynek polskich konsument贸w przed 艣wiatowymi zwy偶kami cen 偶ywno艣ci. Wszystko to uderza w bud偶ety przede wszystkich ubo偶szej cz臋艣ci spo艂ecze艅stwa. Czy obecna sytuacja spowoduje wyj艣cie ludzi na ulic臋 i fal臋 powszechnych protest贸w?

Media w ostatnich tygodniach bij膮 na alarm: ju偶 dawno nie odnotowano takiego wzrostu cen 偶ywno艣ci w sklepach. Wed艂ug statystyk GUS w styczniu br. w stosunku do stycznia ub. r., przy inflacji si臋gaj膮cej 3,8 proc., ceny 偶ywno艣ci i napoj贸w bezalkoholowych wzros艂y o niespe艂na 5 proc., ceny za u偶ytkowanie mieszkania i no艣niki energii skoczy艂y o ponad 6 proc., za艣 transportu (paliwa i przewozy towar贸w) a偶 o 7,2 proc.

Panika w sklepach

O faktycznej sytuacji m贸wi膮 tytu艂y prasowe, cho膰by z 鈥濸olska. The Times鈥: 鈥濸anika w sklepach: drogi cukier znika z p贸艂ek鈥 czy 鈥濪ro偶yzna pustoszy nam portfele鈥. Gazeta cytuje m.in. wypowied藕 Edyty Kochlewskiej z fachowego portalu Dlahandlu.pl: 鈥 Tylko w ci膮gu ostatnich dw贸ch miesi臋cy 艣rednia cena cukru w sklepach detalicznych wzros艂a o 35 proc, z ok. 2,9 z艂 w grudniu, do 3,9 z艂 pod koniec lutego. A jeszcze przed rokiem kilogram s艂odkiego produktu kosztowa艂 przeci臋tnie 2,5 z艂. Sytuacj臋 podgrza艂y informacje w mediach, 偶e lada chwila kilogram kosztowa艂 b臋dzie 5鈥7 z艂.

Z kolei rzeszowski oddzia艂 TVP informowa艂, 偶e od 1 marca cz臋艣膰 miejscowych piekarni 偶膮da za bochenek 艣rednio 20-30 groszy wi臋cej ni偶 w lutym. 鈥濸ozostali producenci obserwuj膮 rynek, ale lada dzie艅 i oni zapewne dostosuj膮 si臋 do wy偶szego poziomu. Wszystko przez galopuj膮ce ceny m膮ki. Dro偶eje nie tylko chleb, ale te偶 cukier, s艂odycze i nabia艂鈥. Wed艂ug jednego z miejscowych cukiernik贸w ceny cukru i m膮ki w ci膮gu ostatnich 6 miesi臋cy wzros艂y a偶 o 100 proc. W opinii Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki 呕ywno艣ciowej do czerwca ceny m膮ki, oleju, warzyw i owoc贸w p贸jd膮 w g贸r臋 艣rednio o oko艂o 5 proc. Zdaniem naukowc贸w powodem ma by膰 przede wszystkim s艂aby urodzaj w ub. r. Wed艂ug Instytutu nabia艂 dro偶eje z powodu wysokich cen skupu mleka. W konsekwencji zdro偶ej膮: s艂odycze, kakao i kawa. Niestety, to nie wszystko. Na ceny pieczywa, a tak偶e mi臋sa i w臋dlin wp艂ywaj膮 dro偶ej膮ce skokowo ceny ziaren zb贸偶 (wg danych GUS od 69 do 127 proc. wy偶sze w styczniu br. ni偶 rok wcze艣niej). W styczniu br. ceny pszenicy w skupie wzros艂y wobec grudnia ub. r. o 14 proc., a na targowiskach o blisko 10 proc., 偶yta odpowiednio o ok. 19 i ok. 10 proc., j臋czmienia o ok. 19 i o ok. 12 proc., pszen偶yta o ok. 18 i ok. 12 proc., za艣 owsa o prawie: 27 i 15 proc. Wy偶sze by艂y te偶 ceny m.in. ziemniak贸w na targowiskach (o blisko 9 proc.).

Kto winien?

Du偶a cz臋艣膰 odpowiedzialno艣ci za obecn膮 sytuacj臋 spada na rz膮d, zw艂aszcza na resort finans贸w, a tak偶e rolnictwa. Wp艂yw na dro偶yzn臋 maj膮 tak偶e czynniki mi臋dzynarodowe (ubieg艂oroczne nieurodzaje w r贸偶nych cz臋艣ciach 艣wiata, rosn膮ce ceny paliw w zwi膮zku z niepewn膮 sytuacj膮 w Libii i Bahrajnie, a wcze艣niej w Egipcie i Tunezji itd.). Warto jednak przypomnie膰, 偶e to nie kto inny, jak minister finans贸w Jacek Rostowski, walnie wspierany przez premiera Tuska, wprowadzi艂 tegoroczne podwy偶ki VAT, uderzaj膮ce zw艂aszcza w najubo偶sze rodziny. W imi臋 walki z dziur膮 bud偶etow膮, za kt贸rej tak wysoki wzrost odpowiada w ca艂o艣ci obecny rz膮d. Podwy偶ki te obejmuj膮 praktycznie wszystkie towary nabywane na co dzie艅 w sklepach, a tak偶e rachunki: za zu偶ywany w mieszkaniach gaz, pr膮d i wod臋, nie m贸wi膮c o czynszach, podr贸偶ach do pracy, mieszkaniach, materia艂ach budowlanych itd. Od przysz艂ego roku wejdzie w 偶ycie drastyczna podwy偶ka stawki VAT na ubrania i obuwie dla dzieci. Nie m贸wi膮c o zapowiedzianej ju偶 podwy偶ce podstawowej stawki VAT o kolejny 1 proc. Do tego dochodzi zwyczajna nieudolno艣膰 poszczeg贸lnych cz艂onk贸w rz膮du. Jak bowiem inaczej wyt艂umaczy膰 pos艂uszne przyj臋cie przez obecnego ministra rolnictwa tzw. kwot produkcji cukru narzuconych Polsce przed kilku laty przez Uni臋 Europejsk膮. W rezultacie wolno nam produkowa膰 cukier tylko do 艣ci艣le okre艣lonego poziomu. Sprawia to, i偶 brakuje go na rynku, a w konsekwencji rosn膮 jego ceny.

Rz膮d: to nie my

Pod koniec lutego w Sejmie toczy艂a si臋 debata na temat rosn膮cych cen 偶ywno艣ci. Pos艂owie PiS wskazywali, 偶e od pocz膮tku roku zdro偶a艂a ona o jedn膮 czwart膮. Przypominali tak偶e zapewnienia ministra finans贸w Jacka Rostowskiego, 偶e po tegorocznych zmianach w VAT wzrost inflacji wyniesie jedynie 0,4 proc., a 偶ywno艣膰 stanieje o 0,7 proc. Jak podawa艂 PAP, w odpowiedzi wiceminister rolnictwa Jaros艂aw Wojtowicz stwierdzi艂, 偶e znaczenie dla obecnych podwy偶ek cen 偶ywno艣ci maj膮 m.in. spekulacje na rynkach surowc贸w metalurgicznych, energii, paliw.

- To nie jest Polska specyfika, dotyczy to wszystkich kraj贸w. Na te spekulacje nak艂ada si臋 sytuacja z poda偶膮 surowc贸w rolnych, czyli mniejsze zbiory w Rosji i zamkni臋cie granic dla eksportu ziarna, susza na zachodzie Europy, powodzie w Australii. Ponadto wzrasta te偶 popyt na 偶ywno艣膰 w Chinach czy Indiach. Przy podwy偶kach cen 偶ywno艣ci znaczenie ma te偶 aspekt psychologiczny - oceni艂 Wojtowicz. - Nie mo偶na ludziom wmawia膰, 偶e inflacja b臋dzie wy偶sza, 偶e ceny b臋d膮 ros艂y, bo to spowoduje taki efekt, 偶e ludzie b臋d膮 si臋 godzi膰 z podwy偶kami cen i inflacja rzeczywi艣cie wzro艣nie - m贸wi艂. Nie usatysfakcjonowani z takiej odpowiedzi pos艂owie PiS za偶膮dali w ko艅cu zdymisjonowania ministra rolnictwa, za kt贸rym murem stan臋艂a ca艂a koalicja.

1970-1976-1980/1981

Obecna sytuacja zaczyna wi臋c przypomina膰 t臋 znan膮 nam w Polsce sprzed kilkudziesi臋ciu lat. Cho膰 to nie te czasy i nie ten system
spo艂eczno-polityczny, warto pami臋ta膰, 偶e mia艂y ju偶 miejsce w naszej najnowszej historii protesty spo艂eczne zwi膮zane z uderzaj膮c膮 w byt rodzin dro偶yzn膮, ko艅cz膮ce si臋 nierzadko zmian膮 w艂adz. W pami臋tnym grudniu 1970 r. w艂adze og艂osi艂y z dnia na dzie艅 podwy偶ki cen artyku艂贸w spo偶ywczych (o 13鈥38 proc., z jednoczesnym obni偶eniem cen niekt贸rych artyku艂贸w przemys艂owych, a tak偶e鈥 lokomotyw). Je艣li podwy偶ki szynki (z 80 na 100 z艂/kg) nie wydawa艂y si臋 gro藕ne (sta膰 na ni膮 i tak by艂o nielicznych), to np. cukru (z 10,5 na 12 z艂/kg), chleba, m膮ki, kie艂basy zwyczajnej czy mas艂a spowodowa艂y gwa艂town膮 reakcj臋 spo艂eczn膮. Ludzie nie dowierzali w艂adzom, 偶e podwy偶ki zrekompensuje wprowadzenie miesi臋cznych dodatk贸w do pensji, kt贸re mia艂y chroni膰 rodziny wielodzietne i najni偶ej zarabiaj膮ce (po 15鈥25 z艂 na osob臋). Obawiali si臋 gwa艂townego pogorszenia ich i tak przeci臋tnie niskiej stopy 偶yciowej. W rezultacie nast膮pi艂y tragiczne w skutkach strajki na Wybrze偶u z wieloma ofiarami 艣miertelnymi. Doprowadzi艂o to w ko艅cu do usuni臋cia ekipy W艂adys艂awa Gomu艂ki zast膮pionego przez Edwarda Gierka. Nowe w艂adze wprowadzonych podwy偶ek cen jednak nie znios艂y.

W czerwcu 1976 r. w艂adze podj臋艂y pr贸b臋 nast臋pnej tzw. regulacji cen. Przy czym skala podwy偶ek by艂a tym razem ogromna. Mi臋dzy innymi cena cukru mia艂a p贸j艣膰 w g贸r臋 o 100 proc., mi臋so - o 69 proc., mas艂o i sery - o 50 proc., za艣 dr贸b - o 30 proc. Podobnie jak w latach poprzednich podwy偶kom mia艂a towarzyszy膰 obni偶ka ceny niekt贸rych artyku艂贸w przemys艂owych, a tak偶e (zn贸w niewielkie) rekompensaty. W wyniku protest贸w robotniczych w Ursusie, Radomiu i P艂ocku w艂adze ostatecznie wycofa艂y si臋 z podwy偶ek i w ten spos贸b uchroni艂y 鈥 na par臋 lat 鈥 swe stanowiska. To w贸wczas wprowadzono 鈥 po raz pierwszy od lat 50. - kartki na 偶ywno艣膰 (tzw. bony na cukier), a tak偶e tzw. sklepy komercyjne, gdzie mo偶na by艂o naby膰 偶ywno艣膰, zw艂aszcza w臋dliny i mi臋so, p艂ac膮c za nie po znacznie wy偶szych cenach od obowi膮zuj膮cych w 鈥瀦wyk艂ych鈥 sklepach. Przypomnijmy te偶, i偶 wzrastaj膮ca dro偶yzna, za kt贸r膮 nie sz艂y odpowiednie podwy偶ki p艂ac, by艂a jedn膮 z przyczyn strajk贸w i powstania Solidarno艣ci w 1980 r. Tym razem ekipa Gierka musia艂a odej艣膰. Nowa za艣, w jej ostatecznym wcieleniu z gen. Jaruzelskim, mog艂a wprowadzi膰 kolejne podwy偶ki cen na 偶ywno艣膰 dopiero pod os艂on膮 stanu wojennego i 鈥瀘kartkowaniu鈥 niemal wszystkiego, co sprzedawano w贸wczas w sklepach.

Po owocach ich poznacie

W obecnej sytuacji kuriozalna wydaje si臋 dzia艂alno艣膰 rz膮dowego zespo艂u ds. monitorowania cen na rynku 偶ywno艣ciowym, pracuj膮cego od niemal dw贸ch lat pod auspicjami Ministerstwa Rolnictwa. Zesp贸艂 wymy艣lony i kierowany przez ministra Marka Sawickiego i wicepremiera Waldemara Pawlaka (obaj PSL) okaza艂 si臋 pora偶k膮. Mia艂 dba膰, by ceny 偶ywno艣ci w ca艂ym kraju zbytnio nie wzrasta艂y. Wed艂ug ministra chodzi艂o o to, 偶e ceny 偶ywno艣ci s膮 w sklepach wysokie w stosunku do niezwykle niskich w skupie. I 偶e win臋 za to ponosz膮 po艣rednicy i sprzedawcy. Wed艂ug Sawickiego, kt贸rego pomys艂 zosta艂 poparty przez premiera Tuska, podobne zespo艂y istniej膮 na Litwie i we Francji. Jednak, jak skomentowa艂o radio RMF FM, 鈥瀗ie uda艂o si臋, bo w lutym ceny 偶ywno艣ci by艂y najwy偶sze w historii鈥.

Obaj ministrowie wini膮 za t臋 sytuacj臋 m.in. samorz膮dy. - W贸jt, burmistrz i prezydent, kt贸ry zezwala na funkcjonowanie du偶ych supermarket贸w, a t臋pi handlowc贸w ma艂ych, 艣rednich 鈥 stwierdzi艂 na marcowej konferencji w resorcie rolnictwa Pawlak. Wed艂ug Sawickiego rosn膮ce ceny 偶ywno艣ci mog膮 zahamowa膰 tylko instytucje unijne, a nie polski rz膮d. - Je艣li dzisiaj nie podejm膮 one decyzji, 偶eby po zawarciu kontraktu terminowego 艣ci艣le dotrzymywano termin贸w dostaw, to spekulacjom nie b臋dzie ko艅ca - twierdzi minister.

Winni spekulanci

Podkre艣li艂 tak偶e, i偶 obecny wzrost cen 偶ywno艣ci nie jest g艂贸wnie wynikiem kl臋sk 偶ywio艂owych, ale spekulacji na rynkach rolnych. Wskazywanie na spekulant贸w jako g艂贸wnych winnych za dro偶yzn臋 wydaje si臋 czo艂owym leitmotivem wyst膮pie艅 publicznych ministra. Na jednym ze spotka艅 w resorcie rolnictwa w lutym br. m贸wi艂, 偶e 鈥瀘becnie nie ma na forum unijnym i 艣wiatowym licz膮cych si臋 polityk贸w, kt贸rzy nie dostrzegaliby, 偶e w obecnym wzro艣cie cen 偶ywno艣ci czynnik spekulacyjny jest do艣膰 istotny. Je艣li odniesiemy si臋 do potrzeb 偶ywno艣ciowych 艣wiata, rosn膮cego popytu i jednocze艣nie wolumenu produkcji rolniczej, to mechanizm rynkowy, jakim jest relacja popyt-poda偶, nie wskazuje na konieczno艣膰 tak drastycznych i tak wysokich wzrost贸w cen 偶ywno艣ci鈥. A jeszcze w po艂owie lutego przewidywa艂: - W tym roku mamy do czynienia ze straszeniem. S膮 i tacy ekonomi艣ci, kt贸rzy m贸wi膮, 偶e ceny 偶ywno艣ci wzrosn膮 o 10 proc. Nie wzrosn膮, bo rynek tego nie wytrzyma. Takiego wzrostu cen 偶ywno艣ci z pewno艣ci膮 nie b臋dzie. My艣l臋, 偶e to b臋dzie na poziomie nie wi臋cej ni偶 5 proc.

Jakie sukcesy w walce z dro偶ej膮c膮 偶ywno艣ci膮 odni贸s艂 przez dwa lata zesp贸艂 wsp贸艂kierowany przez Sawickiego, tego minister ostatecznie nie wyja艣ni艂.

Maciej Pawlak

Data: 2011-03-13 19:06:38
Autor: pluton
Uwaga: dro縴zna!
O tym, jak bardzo skacz w g髍 ceny, przekonuj si wszyscy, kt髍zy
codziennie robi zakupy i p砤c wszelkiego typu rachunki: za gaz,

a wuc wymachuje trupkiem...

Nullification

Data: 2011-03-13 12:32:54
Autor: Hans Kloss
Uwaga: dro縴zna!
On 13 Mar, 19:06, "pluton" <zielonadu...@gazeta.pl> wrote:

a wuc wymachuje trupkiem...
 A zbydl阠ona swo硂cz znajduje jak倍 chor przyjemno舵 w opluwaniu go
i obsrywaniu.
J-23

Data: 2011-03-13 13:09:13
Autor: Antenka
Uwaga: dro縴zna!
On 13 Mar, 20:32, Hans Kloss <mrdevi...@gmail.com> wrote:

燗 zbydl阠ona swo硂cz znajduje jak倍 chor przyjemno舵 w opluwaniu go
i obsrywaniu. <
J-23

Pluton to agent rudego i Bredzis砤wa na psp. Nie dziw si zatem.

Antenka

Data: 2011-03-13 20:55:51
Autor: pluton
Uwaga: dro縴zna!
a wuc wymachuje trupkiem...
 A zbydl阠ona swo硂cz znajduje jak倍 chor przyjemno舵 w opluwaniu go
i obsrywaniu.
J-23

Skad pomysl, ze go obsrywam ? Ja tylko wykazuje, ze jako podobno wuc
opozycji
nie wykonuje podstawowych zadan opozycjonisty, jakimi sa wytykanie
ewentualnych
bledow rzadowi i proponowanie wlasnych rozwiazan.

Nullification

Data: 2011-03-13 20:08:02
Autor: obserwator
Uwaga: dro縴zna!
pluton <zielonadupax@gazeta.pl> napisa(a):
[...]

przeciez wytyka i proponuje? A ze w GW ktore czytasz lub w esbeckiej TV
monisia czy zakowski, albo inny lis nie mowia o tym? To inna sprawa.
Oni non stop mowia o Kaczynskim. Tusk wyraznie powiedzial, ze jak ktos mu mowi o koniecznosci przeprowadzenia reform, to chetnie nozem by mu przylozyl.

Na co oni licza i do czego zmierzaja, to tylko oni wiedza.

Niektorzy uwazaja,ze licza na schronienie sie w UE jak juz swoje zrobia.
 A reszte zostawia z reka w nocniku:)

Data: 2011-03-13 21:21:52
Autor: pluton
Uwaga: dro縴zna!
> [...]
> ewentualnych
> bledow rzadowi i proponowanie wlasnych rozwiazan.

Wytyka brak pomnika i propouje budowe mauzoleum na krakowkim przedmiesciu.
Innych propozycji nie slyszalem, oprocz tego, ze na wiosne bedzie jakis
program.

Nullification

Data: 2011-03-13 20:30:13
Autor: obserwator
Uwaga: dro縴zna!
[...]

jak zwykle wypisujesz nonsensy, bo cie to chyba bardzo bawi.
Masz juz gdzies przygotowane ladowisko na emigracje, zes taki beztroski?

Data: 2011-03-13 21:57:10
Autor: pluton
Uwaga: dro縴zna!
> [...]

jak zwykle wypisujesz nonsensy, bo cie to chyba bardzo bawi.
Masz juz gdzies przygotowane ladowisko na emigracje, zes taki beztroski?

Mysle, ze wuc dostanie maks. 10% w wyborach, wiec nie bedzie koniecznosci
ewakuacji.

Nullification

Data: 2011-03-13 13:45:56
Autor: Inc
Uwaga: dro縴zna!
pluton pisze:
O tym, jak bardzo skacz w g髍 ceny, przekonuj si wszyscy, kt髍zy
codziennie robi zakupy i p砤c wszelkiego typu rachunki: za gaz,

a wuc wymachuje trupkiem...

wuc nie rzadzi, nie wydaje polecen ministrom, nie podpisuje ustaw, wuc stracil brata i tak jak kazdy normalny czlowiek postawiony w podobnej
sytuacji, oczekuje ze banda oszustow wyjasni wszystkie okolicznosci tego zdarzenia, bo tego wymaga urzad i obowiazki nalozone na rudego pilkarzyne. A ze trzeba lenia i oszusta do wszystkiego poganiac, to juz nie wina wuca, no ale nie oczekuje ze i tym razem potrafisz to samodzielnie zrozumiec.

Data: 2011-03-13 20:53:20
Autor: pluton
Uwaga: dro縴zna!

> a wuc wymachuje trupkiem...

wuc nie rzadzi, nie wydaje polecen ministrom, nie podpisuje ustaw,

wuc jako podobno wuc opozycji na w dupie, ze skacz w g髍 ceny i jedyne co
potrafi,
to wiadomo co.

Nullification

Data: 2011-03-14 08:05:04
Autor: Przemys砤w W
Uwaga: dro縴zna!

U縴tkownik "Inc" <gfhf@lljl.pl> napisa

[...]

Brednie. Ostatni osob, kt髍a chce obiektywnego wyja秐ienia jest w砤snie kurdupel. Zbyt inteligentny to on nie jest, ale ma 秝iadomo舵, 縠 je秎i katastrofa smole駍ka zostanie wyja秐iona, to sko馽zy mu si mo縧iwo舵 wyprowadzania picowskiej ho硂ty na ulic i siania wrogiej propagandy, na kt髍ej chce dojecha do wybor體. Kaczy駍kiemu tak zale縴 na wyja秐ieniu sprawy, jak "obro馽om" na krzy縰.

Przemek

--

.."Prezydent Lech Kaczy駍ki u砤skawi gangstera, z kt髍ym jego zi赕 prowadzi interesy. Marcin Dubieniecki i Adam S. pojawiaj si w dokumentach jednej ze sp蟪ek. Udzia硑 w niej ma tak縠 Robert Draba, by硑 szef kancelarii Lecha Kaczy駍kieg. Zi赕 Lecha Kaczy駍kiego i by硑 szef jego kancelarii prowadzili interesy z przest阷c, kt髍ego u砤skawi nie縴j眂y prezydent".

Data: 2011-03-14 09:37:59
Autor: Bogdan Idzikowski
Uwaga: dro縴zna!

U縴tkownik "Przemys砤w W" <Bro駇y RP przed pisem@...pl> napisa w wiadomo禼i news:ilken4$dc9$1inews.gazeta.pl...

[...]

Nie licz na to. ir體 w otoczeniu pana k. nie brakuje.

--
J. Kaczy駍ki - "musimy uzyska w砤禼iw odpowied"
"Jak nie wyl眃uj(my), to mnie zabije(j)"

Uwaga: dro偶yzna!