Używanie karty bankowej w Niemczech

Data: 2021-03-09 21:41:16
Autor: Monika Głowacka
Używanie karty bankowej w Niemczech
Czy tak jak w Polsce transakcje sklepowe w niemieckich sklepach kartą z niemieckiego banku są bezpłatne ?

Czy wypłaty niemiecką kartą z bankomatu własnego niemieckiego banku są bezprowizyjne ?

Data: 2021-03-10 09:23:21
Autor: J.F.
Użytkownik "Monika Głowacka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6047ddb4$0$517$65785112@news.neostrada.pl...
Czy tak jak w Polsce transakcje sklepowe w niemieckich sklepach kartą z niemieckiego banku są bezpłatne ?

Tak, tylko uwazaj - u nich karty jakby dopiero wchodza, moze sie okazac, ze sklep tylko gotowke przyjmuje, albo jakies niemiecke karty.
To "wchodzenie" to od paru lat, wiec moze juz bardziej powszechne ...

Czy wypłaty niemiecką kartą z bankomatu własnego niemieckiego banku są bezprowizyjne ?

A to musisz doczytac w cenniku tez banku. Zapewne tak.

J.

Data: 2021-03-10 11:04:30
Autor: Mirek Ptak
On 10.03.2021 09:23, J.F. wrote:
[...]

Może gdzieś na głębokiej prowincji. Od kilku lat nie miałem problemów z polskimi kartami debetowymi i kredytowymi w Niemczech.

Czy wypłaty niemiecką kartą z bankomatu własnego niemieckiego banku są bezprowizyjne ?

A to musisz doczytac w cenniku tez banku. Zapewne tak.

Zwykle bezprowizyjne. Polskie zresztą też - bez prowizji wypłacałem z Euronetu kartą kantoru Aliora (czy T-Mobile jeszcze wtedy). Trzeba tylko oczywiście uważąć na propozycję przeliczenia wypłaty na złotówki przez bankomat :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om

Data: 2021-03-11 23:52:39
Autor: Monika Głowacka
W dniu 2021.03.10 o 11:04, Mirek Ptak pisze:
On 10.03.2021 09:23, J.F. wrote:
[...]

Tu:
https://www.vr.de/privatkunden/unsere-produkte/was-ist-eine-kreditkarte/basiccard.html
regionalizacja

a tu:
https://www.postbank.de/privatkunden/produkte/konten-karten/girokonten.html
trudne warunki do spełnienia, aby konto i karta była za darmo

Może ktoś zna niemiecki bank gdzie na terenie niemiec konto za darmo i karta za darmo

Data: 2021-03-12 11:20:01
Autor: Mirek Ptak
On 11.03.2021 23:52, Monika Głowacka wrote:

Może ktoś zna niemiecki bank gdzie na terenie niemiec konto za darmo i karta za darmo

Artykuł blisko roczny, ale może nadal aktualny:
https://berlincheap.com/free-banking-germany-visa-mastercard/

Pozdrawiam - Mirek

Data: 2021-03-10 11:48:52
Autor: Pete
Używanie karty bankowej w Niemczech
Hello, Mirek Ptak.
On 10.03.2021 11:04 you wrote:

> Może gdzieś na głębokiej prowincji. Od kilku lat nie miałem > problemów z polskimi kartami debetowymi i kredytowymi w Niemczech.

A w dystrybutorach LPG już  da się płacić jakąś cywilizowaną kartą?
Bo kilka lat temu to albo jakimiś prapaidowymi wynalazkami albo już nowocześnie ogólnonarodową EC-Karte.
 --
Pete

Data: 2021-03-11 14:29:37
Autor: Mirek Ptak
On 10.03.2021 11:48, Pete wrote:
> [...]

A w dystrybutorach LPG już  da się płacić jakąś cywilizowaną kartą?
Bo kilka lat temu to albo jakimiś prapaidowymi wynalazkami albo już

Nie tankowałem gazu, ale za diesla dało się płacić nawet Amexem :) - no tam gdzie się nie dało to się dało Visą Credit Citka (miałem zwracane z firmy po ich kursie, więc się nie martwiłem złym przelicznikiem ;) ).

Pozdrawiam - Mirek

Data: 2021-03-10 13:35:25
Autor: J.F.
Użytkownik "Mirek Ptak"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2a5jd$5ot$1$kolczan@news.chmurka.net...
On 10.03.2021 09:23, J.F. wrote:
[...]

Ja tam kilka lat temu mialem. Juz za nowych czasow, gdzie coraz wiecej sklepow karty przyjmuje ... a tu sklep nowoczesny, karty przyjmuje od dawna, tylko czemu nie przechodzi ... a bo to Visa, a my tylko te niemieckie ...
A ze "karty przyjmuja", to nie ma nacisku, aby ulepszac szybko :)

J.

Data: 2021-03-11 14:34:39
Autor: Mirek Ptak
On 10.03.2021 13:35, J.F. wrote:
[...]

Tak jak napisałem wyżej - jedyny problem *czasami* to był z Amexem. Każdą inną kartę mi przyjmowali w sklepach i knajpach - Wuppertal, Bietigheim-Bissingen, Baden-Baden, Drezno (wybór po różnych regionach gdzie bywałem :) ).
Płaciłem głównie kartami kantoru Aliora, T-Mobile walutowe i ostatnio Visą Debit GetIn. Zdarzało się tez kredytówkami Citka - Visa BP i World.

Pozdrawiam - Mirek

Data: 2021-03-11 15:04:40
Autor: J.F.
Użytkownik "Mirek Ptak"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s2d69e$8vf$1$kolczan@news.chmurka.net...
On 10.03.2021 13:35, J.F. wrote:
[...]

W knajpach ... knajpy, hotele - nastawione na turystow.

Zwykle sklepy sa ciekawe - np Aldi czy Lidl to od kiedy karty przyjmuja? :-)
Ale wlasnie - poniewaz od niedawna, to wszystkie karty.

Wyjasnienie dla niezorientowanych:
Dawno, dawno temu, za 7 gorami ... byly spore prowizje od platnosci kartą.
2-3%.
Placil sprzedawca, choc w niektorych krajach placil klient.

I Niemcy sie zbuntowali - nie beda przyjmowac kart.
A poniewaz karta to jednak fajna rzecz, to zrobili wlasne lokalne wynalazki i EC, gdzie prowizja byla mniejsza.

Oczywiscie niektorzy przyjmowali wiecej kart - np stacje benzynowe czy knajpy.

A Polska, biedny kraj ... i jakos bez problemu placilismy :-(

Pare lat temu Unia odgornie obciela te prowizje do ulamka procenta, to powod fundamentalny znikl, to i akceptacja juz powszechna.

J.

Data: 2021-03-11 23:48:21
Autor: Monika Głowacka
W dniu 2021.03.11 o 15:04, J.F. pisze:

Pare lat temu Unia odgornie obciela te prowizje do ulamka procenta, to powod fundamentalny znikl, to i akceptacja juz powszechna.

J.

A miałeś konto z niemieckiego banku z niemiecką kartą ?
na przykład:
https://www.vr.de/privatkunden/unsere-produkte/was-ist-eine-kreditkarte/basiccard.html

Jak prowizje przy płaceniu tą kartą na terenie Niemiec ?

Data: 2021-03-16 21:47:45
Autor: Krzysztof Halasa
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

Dawno, dawno temu, za 7 gorami ... byly spore prowizje od platnosci
kartą.
2-3%.

To akurat były prowizje niewielkie. Były też takie np. 5,8%.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2021-03-17 09:32:01
Autor: J.F.
Użytkownik "Krzysztof Halasa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:m3im5q3jwu.fsf@pm.waw.pl...
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
Dawno, dawno temu, za 7 gorami ... byly spore prowizje od platnosci
kartą.  2-3%.

To akurat były prowizje niewielkie. Były też takie np. 5,8%.

Nadal sa - ale chyba mowisz o prowizji za "przewalutowanie".

A tu sklepy placily 2-3% od kazdej platnosci.
Dla jednych malo, dla innych znosnie, dla jeszcze innych - bardzo duzo.

J.

Data: 2021-03-17 02:36:10
Autor: Dawid Rutkowski
środa, 17 marca 2021 o 09:32:04 UTC+1 J.F. napisał(a):
> [...]
Nadal sa - ale chyba mowisz o prowizji za "przewalutowanie". A tu sklepy placily 2-3% od kazdej platnosci. Dla jednych malo, dla innych znosnie, dla jeszcze innych - bardzo duzo.

Prowizja to był nie tylko %, ale i stała suma od transakcji - stąd te niechlubnie słynne "płatność kartą od 10zł".
A % bywały chyba i 4,5% - przodowały KK MC world, bo różne typy kart żarł różny % prowizji.
Jeden warszawski restaurator (chyba że to legenda miejska) się zbuntował i powiedział, że u niego nie będzie płacenia złodziejskim MC - i można było tylko visą - oraz, niespodziankowo, bo restaurator miał pochodzenie amerykańskie - amexem.
Choć amexem można było i na PKP - tyle że trzeba było powiedzieć pani w okienku o płatności kartą ZANIM zaczęła wybierać bilet - co powodowało u zagranicznych podróżnych stresy równe stwierdzeniu "This train is going to Hel" ;>

Data: 2021-03-17 12:22:43
Autor: Michał Jankowski
W dniu 17.03.2021 o 10:36, Dawid Rutkowski pisze:
[...]

A to nie chodziło o opłatę za połączenie telefoniczne przy każdej
transakcji? Wtedy jeszcze nie było abonamentów ryczałtem.

[...]

To w ogóle jest śmiesznie, bo najpierw była u nich wywieszka "tylko karty kredytowe" (pewnie poznawali po wypukłości :) ), a potem, że tylko MC (nie Visa!) i Amex. Zresztą tak ma do dziś (sic!!!):

https://jeffs.com/miejsca/pole-mokotowskie-warszawa

   MJ

Data: 2021-03-17 04:36:41
Autor: Dawid Rutkowski
środa, 17 marca 2021 o 12:23:28 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):
> [...]
A to nie chodziło o opłatę za połączenie telefoniczne przy każdej transakcji? Wtedy jeszcze nie było abonamentów ryczałtem.

To może też, ale pamiętam z cenników operatorów terminali - była i składowa stała i składowa zmienna.
Składowa stała - ale tylko stała - nadal jest, co ciekawe, za zwroty - i to całkiem spora, np. 2zł (odpowiada to opłacie za płatność 1000zł KD i 666,66zł KK).

> [...]
To w ogóle jest śmiesznie, bo najpierw była u nich wywieszka "tylko karty kredytowe" (pewnie poznawali po wypukłości :) ), a potem, że tylko MC (nie Visa!) i Amex. Zresztą tak ma do dziś (sic!!!): https://jeffs.com/miejsca/pole-mokotowskie-warszawa

O kurtałka, a byłem święcie przekonany, że oni na MC byli obrażeni.
Trzeba by przekopać archiwum grupy.

Data: 2021-03-17 13:12:21
Autor: Michał Jankowski
W dniu 17.03.2021 o 12:36, Dawid Rutkowski pisze:

[...]

Akurat pamiętałem, bo byliśmy tam kilkakrotnie w ciągu N lat i generalnie wszyscy mieli tylko jakieś debetówki visy, a ja spokojnie wyciągałem MC. W końcu nawet kelner uprzedzał przy zamawianiu, żeby niesnasek na koniec nie było.

   MJ
PS. Bankomat przed knajpą stoi. :)

Data: 2021-03-17 05:24:51
Autor: Dawid Rutkowski
środa, 17 marca 2021 o 13:12:23 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):
Akurat pamiętałem, bo byliśmy tam kilkakrotnie w ciągu N lat i generalnie wszyscy mieli tylko jakieś debetówki visy, a ja spokojnie wyciągałem MC. W końcu nawet kelner uprzedzał przy zamawianiu, żeby niesnasek na koniec nie było.

No to dlaczego nie lubili visy?
Bo (choć pewność mi maleje ;) prawie pewien jestem, że to KK mc world miały najwyższe IF.
Hmm, może visa nie była amerykańska? To był ten czas, gdy visa wchodziła na giełdę i dostali taki warunek, że europejską część swojego biznesu muszą wydzielić i sprzedać europejskim bankom (udziały miało podobno ponad 3700 banków).
I jeszcze była specjalna visa coś tam coś tam zarejestrowana w Delaware (pierwsza firma, w której pracowałem, miała siedzibę w Delaware, a tak naprawdę na Etiudy Rewolucyjnej w piwnicy ;) specjalnie założona po to, żeby rozliczać transakcje visy europe z visą international.
Teraz oczywiście

MJ PS. Bankomat przed knajpą stoi. :)

Jak przed biedronką ;)
Swego czasu postulowałem pomysł racjonalizatorski, żeby ta kasa krążyła w obiegu zamkniętym - czyli ytarg od razu był pakowany do bankomatu, bo pamiętam, jak koło mnie ("koło mnie 1" - przed przeprowadzką) otworzyli biedronkę, to pierwszy raz w życiu widziałem na oczy wydrenowany bankomat ;>
A potem pamiętny dzień, gdy biedronka koło mnie (2 - po przeprowadzce) była jedną z trzech, gdzie pilotowo wprowadzili terminale - a ja akurat wtedy wyrobiłem pierwszą KK. Nie zapomnę gościa przede mną, który spojrzał na terminal, coś mu w głowie zachrobotało, zapytał "można kartą???", a pani w kasie, że tak - ale był tak zdziwiony, że choć w portfelu miał karty, to jednak wyjął banknot.
No i pewnie przez to, ponieważ przeprowadzka była zaraz potem, jak otworzyli tą biedronką "koło mnie 1", to nie mam tantiemów - weszło też ustawowe obniżenie IF i już w biedronku częściej płacą kartą - ale nie na tyle, żeby nie robić kolejek, więc dobrze, że w samoobsługowych gotówki nie przyjmują.

Data: 2021-03-17 13:30:02
Autor: Michał Jankowski
W dniu 17.03.2021 o 13:24, Dawid Rutkowski pisze:
[...]

Nie mam najbledszego pojęcia.

Dlaczego wcześniej nie lubili debetówek też nie wiem.

   MJ

Data: 2021-03-17 13:39:26
Autor: J.F.
Użytkownik "Michał Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:97f8d3bd-fcbb-c44b-17e2-476147b9d451@fuw.edu.pl...
[...]

Oplaty ?

Dlaczego wcześniej nie lubili debetówek też nie wiem.

Jakies trudnosci z autoryzacją ?

Bo prowizje od platnosci kredytową chyba byly wieksze, ale to raczej nie powod, aby je lubic.

A moze po prostu "klient z KK mniej awanturujacy sie jest" :-)

J.

Data: 2021-03-18 23:43:32
Autor: Krzysztof Halasa
Michał Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> writes:

A to nie chodziło o opłatę za połączenie telefoniczne przy każdej
transakcji? Wtedy jeszcze nie było abonamentów ryczałtem.

Raczej o to chodziło.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2021-03-18 23:42:22
Autor: Krzysztof Halasa
Używanie karty bankowej w Niemczech
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

To akurat były prowizje niewielkie. Były też takie np. 5,8%.

Nadal sa - ale chyba mowisz o prowizji za "przewalutowanie".

No skąd. Zwykła zapłata, wszędzie złotówki.
--
Krzysztof Hałasa

Używanie karty bankowej w Niemczech