Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.telefonia.gsm   »   Uzywanie telefonu z GPS w samolocie

Uzywanie telefonu z GPS w samolocie

Data: 2009-05-26 14:36:20
Autor: Brzezi
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
wto, 26 maj 2009 o 11:25 GMT, Latet napisał(a):

1. Wariant pierwszy:
Czy wolno w samolotach odpalić telefon w trybie off-line, aby sobie sledzić mapkę z GPS? Wszak telefon wtedy niczego nie nadaje, a tylko odbiera.

Zalezy jeszcze od telefonu, w niektorych GPS jest sprzezony z modulem GSM,
jezeli wylaczysz modul GSM to autoamtycznie jednoczesnie wylacza sie tez
GPS

Wiec w takim wypadku w trybie off-line/airplane-mode GSP w ogole nie bedzie
dzialal

Pozdrawiam
Brzezi

Data: 2009-05-26 16:58:57
Autor: qwerty
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
Użytkownik "Brzezi" <brzezi@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrn.pl.h1noi4.hr7.brzezi@brzezi.chello.pl...
Zalezy jeszcze od telefonu, w niektorych GPS jest sprzezony z modulem GSM,
jezeli wylaczysz modul GSM to autoamtycznie jednoczesnie wylacza sie tez
GPS

Wiec w takim wypadku w trybie off-line/airplane-mode GSP w ogole nie bedzie
dzialal

Może rozmowa powinna zacząć się od tego, że GSM nie jest w stanie zaszkodzić systemom w samolocie. To jest wymysł liniom lotniczym, aby korzystać z ich połączeń telefonicznych, no i oczywiście ciekawe, czy telefon byłby w stanie złapać zasięg przemieszczając się z taką prędkością. :]

Data: 2009-05-26 18:09:12
Autor: darnok
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
qwerty pisze:

... no i oczywiście ciekawe, czy telefon byłby w stanie złapać zasięg przemieszczając się z taką prędkością. :]

wysokosc i predkosc by to uniemozliwily.
A co do zabraniania prze linie to zgoda.
W koncu juz wymyslili stacje gsm montowane w srodku samolotow i im to nie przeszkadza - a nawet sie ciesza bo mozna kosic ludzi po horrendalnych stawkach.

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2009-05-26 20:31:45
Autor: J.F.
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
On Tue, 26 May 2009 18:09:12 +0300,  darnok wrote:
qwerty pisze:
... no i oczywiście ciekawe, czy telefon byłby w stanie złapać zasięg przemieszczając się z taką prędkością. :]

wysokosc i predkosc by to uniemozliwily.

Ciekaw jestem ile w tym prawdy. Mocno powatpiewam.

J.

Data: 2009-05-26 20:35:23
Autor: Czarek
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
W dniu 2009-05-26 20:31, J.F. napisał:
On Tue, 26 May 2009 18:09:12 +0300,  darnok wrote:
qwerty pisze:
... no i oczywiście ciekawe, czy
telefon byłby w stanie złapać zasięg przemieszczając się z taką
prędkością. :]
wysokosc i predkosc by to uniemozliwily.

Ciekaw jestem ile w tym prawdy.
Mocno powatpiewam.

Bardzo dużo w tym prawdy. Temat ten był tu (i nie tylko tu) już kilka razy poruszany dość dogłębnie.



--
Cz.

Data: 2009-05-26 21:48:30
Autor: darnok
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
J.F. pisze:
On Tue, 26 May 2009 18:09:12 +0300,  darnok wrote:
qwerty pisze:
... no i oczywiście ciekawe, czy telefon byłby w stanie złapać zasięg przemieszczając się z taką prędkością. :]
wysokosc i predkosc by to uniemozliwily.

Ciekaw jestem ile w tym prawdy. Mocno powatpiewam.

A masz to czym poprzec - bo ja mam :)

Anteny nie sieja do góry.
Prawie zawsze sa pochylone lekko w dol. A juz napewno na 11km nie zlapiesz zasiegu z takiego bocznego listka.

Typowa predkosc przelotowa to ok 800km/h.
GSMowe ograniczenie ze wzgledu na efekt dopplera to ok 250km/h dla 900Mhz i ok 130km/h dla 1800Mhz.
I co ty na to?

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2009-05-26 21:08:48
Autor: J.F.
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
On Tue, 26 May 2009 21:48:30 +0300,  darnok wrote:
J.F. pisze:
wysokosc i predkosc by to uniemozliwily.
Ciekaw jestem ile w tym prawdy. Mocno powatpiewam.

A masz to czym poprzec - bo ja mam :)

Anteny nie sieja do góry.

Pomiedzy "nie sieja" a "sygnal jest stlumiony o 10 dB" jest roznica.

Prawie zawsze sa pochylone lekko w dol. A juz napewno na 11km nie zlapiesz zasiegu z takiego bocznego listka.

Jest tu jakis baloniarz ? :-)

Typowa predkosc przelotowa to ok 800km/h.
GSMowe ograniczenie ze wzgledu na efekt dopplera to ok 250km/h dla 900Mhz i ok 130km/h dla 1800Mhz.
I co ty na to?

800km/h to nie daje nawet 1ppm. Nie ma tak dokladnych kwarcow.

Jesli szukac problemow to moze np w czasie przelaczania stacji ..

J.

Data: 2009-05-26 23:17:55
Autor: darnok
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
J.F. pisze:
On Tue, 26 May 2009 21:48:30 +0300,  darnok wrote:
J.F. pisze:
wysokosc i predkosc by to uniemozliwily.
Ciekaw jestem ile w tym prawdy. Mocno powatpiewam.
A masz to czym poprzec - bo ja mam :)

Anteny nie sieja do góry.

Pomiedzy "nie sieja" a "sygnal jest stlumiony o 10 dB" jest roznica.

Prawie zawsze sa pochylone lekko w dol. A juz napewno na 11km nie zlapiesz zasiegu z takiego bocznego listka.

Jest tu jakis baloniarz ? :-)

To jest mi ciezko udowodnic poza przedstawieniem ci jakies charakterystyki anteny GSM.
pierwsza znaleziona.
http://www.kathrein-scala.com/catalog/741988.pdf
Niestety nie ma konkretnych liczb odnosnie charakterystyki pionowej, bo po prostu nikt nie planuje zasiegu "w pionie" :)

Typowa predkosc przelotowa to ok 800km/h.
GSMowe ograniczenie ze wzgledu na efekt dopplera to ok 250km/h dla 900Mhz i ok 130km/h dla 1800Mhz.
I co ty na to?

800km/h to nie daje nawet 1ppm. Nie ma tak dokladnych kwarcow.

Ciesze sie ze tym samym zaprzeczyles istnieniu telefonii komorkowej GSM na swiecie.

Zacytuje specyfikacje 3GPP 05.10 Rel 99
http://www.3gpp.org/ftp/Specs/html-info/0510.htm
wzialem 8.12 - punkt 6.1 w docu.

"The MS carrier frequency shall be accurate to within 0.1 ppm, or accurate to within 0.1 ppm compared to signals received from the BTS, except for GSM 400 where 0.2 ppm shall apply in both case (these signals will have an apparent frequency error due to BTS frequency error and Doppler shift). In the latter case, the signals from the BTS must be averaged over sufficient time that errors due to noise or interference are allowed for within the above 0.1 ppm and 0.2 ppm figure. The MS shall use the same frequency source for both RF frequency generation and clocking the timebase."

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2009-05-26 23:26:46
Autor: darnok
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
darnok pisze:

Zacytuje specyfikacje 3GPP 05.10 Rel 99
http://www.3gpp.org/ftp/Specs/html-info/0510.htm
wzialem 8.12 - punkt 6.1 w docu.

"The MS carrier frequency shall be accurate to within 0.1 ppm, or accurate to within 0.1 ppm compared to signals received from the BTS, except for GSM 400 where 0.2 ppm shall apply in both case (these signals will have an apparent frequency error due to BTS frequency error and Doppler shift). In the latter case, the signals from the BTS must be averaged over sufficient time that errors due to noise or interference are allowed for within the above 0.1 ppm and 0.2 ppm figure. The MS shall use the same frequency source for both RF frequency generation and clocking the timebase."

Dodam jeszcze ze BTS ma spelnic jeszcze bardziej rygorystyczne warunki - punkt 5.1:

"The BTS shall use a single frequency source of absolute accuracy better than 0.05 ppm for both RF frequency generation and clocking the timebase. The same source shall be used for all carriers of the BTS.
For the pico BTS class the absolute accuracy requirement is relaxed to 0.1ppm."

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2009-05-27 09:06:32
Autor: J.F.
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
On Tue, 26 May 2009 23:26:46 +0300,  darnok wrote:
darnok pisze:
"The MS carrier frequency shall be accurate to within 0.1 ppm, or accurate to within 0.1 ppm compared to signals received from the BTS,

Zeby sie dostroic do BTS trzeba go najpierw odebrac, co jak widac jest
mozliwe i przy 20-50ppm tolerancji w typowym kwarcu.

Dodam jeszcze ze BTS ma spelnic jeszcze bardziej rygorystyczne warunki - punkt 5.1:

"The BTS shall use a single frequency source of absolute accuracy better than 0.05 ppm for both RF frequency generation and clocking the timebase. The same source shall be used for all carriers of the BTS.

No, ciekawe - ktos wie jak to robia ? kwarc w termostacie, zegar atomowy czy synchronizacja z centrala przez
lacza ? J.

Data: 2009-05-27 16:11:49
Autor: darnok
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
J.F. pisze:
"The BTS shall use a single frequency source of absolute accuracy better than 0.05 ppm for both RF frequency generation and clocking the timebase. The same source shall be used for all carriers of the BTS.

No, ciekawe - ktos wie jak to robia ? kwarc w termostacie, zegar atomowy czy synchronizacja z centrala przez
lacza ?

Opcji jest duzo.
Typowo - synchronizacja do E1, SDH czy co tam jest na miejscu - do transmisji.
Opcje zaawansowane: GPS.
W nowszych typach sieci tzw IPCLOCK czyli synchronizacja do pakiecikow specjalnych IP.

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2009-05-26 21:54:18
Autor: ...:::WISKOLER:::...
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
Na grupie *pl.misc.telefonia.gsm*, dnia 26 maj (wtorek),
znalazłem donos TW *darnok*,
o treści cytowanej poniżej:

GSMowe ograniczenie ze wzgledu na efekt dopplera to ok 250km/h dla 900Mhz i ok 130km/h dla 1800Mhz.

Chcesz wmówić wszystkim że w samochodzie rozpędzonym do 140 km/h nie bedzie
można nawiązać łączności w paśmie 1800Mhz? Coś mi się wydaje że mijasz się
lekko z prawdą.
--
Dlaczego tyle osób zarabia na ebookach?
http://ebooki.zlotemysli.pl/wiskoler.php

Data: 2009-05-26 22:21:00
Autor: KuFeL
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
....:::WISKOLER:::... pisze:
Na grupie *pl.misc.telefonia.gsm*, dnia 26 maj (wtorek),
znalazłem donos TW *darnok*,
o treści cytowanej poniżej:

GSMowe ograniczenie ze wzgledu na efekt dopplera to ok 250km/h dla 900Mhz i ok 130km/h dla 1800Mhz.

Chcesz wmówić wszystkim że w samochodzie rozpędzonym do 140 km/h nie bedzie
można nawiązać łączności w paśmie 1800Mhz? Coś mi się wydaje że mijasz się
lekko z prawdą.
no wlasnie... jestem ciekaw szczegolow, bo gdzies czytalem kiedys ze efekt dopplera pojawia sie dopiero kolo 500 km/h

Pzdr,
KuFeL
--
gg:71218 / http://kufel.bloog.pl
http://www.zachody.pl / skype:kufel78

Data: 2009-05-26 22:47:38
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
KuFeL wrote:

Chcesz wmówić wszystkim że w samochodzie rozpędzonym do 140 km/h nie bedzie
można nawiązać łączności w paśmie 1800Mhz? Coś mi się wydaje że mijasz się
lekko z prawdą.
no wlasnie... jestem ciekaw szczegolow, bo gdzies czytalem kiedys ze efekt dopplera pojawia sie dopiero kolo 500 km/h

Co szczególnie widać na zdjęciach i filmach z foto/wideoradarów w terenie zabudowanym  :-)

Poczytajcie sobie panowie o GSM i TDMA.

M.

Data: 2009-05-27 07:38:19
Autor: Jan Strybyszewski
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
....:::WISKOLER:::... pisze:
Na grupie *pl.misc.telefonia.gsm*, dnia 26 maj (wtorek),
znalazłem donos TW *darnok*,
o treści cytowanej poniżej:

GSMowe ograniczenie ze wzgledu na efekt dopplera to ok 250km/h dla 900Mhz i ok 130km/h dla 1800Mhz.

Chcesz wmówić wszystkim że w samochodzie rozpędzonym do 140 km/h nie bedzie
można nawiązać łączności w paśmie 1800Mhz? Coś mi się wydaje że mijasz się
lekko z prawdą.


A poruszasz sie z taka predkosci wzgledna w strone BTSa ?

Zapewniam cie ze te 140km/h to teoria bo przy 200km/h dziala bez problemu podejrzem ze szybciej tez ale jednak 800 to nie 200

Data: 2009-05-27 09:01:30
Autor: J.F.
Uzywanie telefonu z GPS w samolocie
On Wed, 27 May 2009 07:38:19 +0200,  Jan Strybyszewski wrote:
Chcesz wmówić wszystkim że w samochodzie rozpędzonym do 140 km/h nie bedzie
można nawiązać łączności w paśmie 1800Mhz? Coś mi się wydaje że mijasz się
lekko z prawdą.

A poruszasz sie z taka predkosci wzgledna w strone BTSa ?

prawdopodobne, bo je stawiali w pierwszej kolejnosci przy trasach ..

Zapewniam cie ze te 140km/h to teoria bo przy 200km/h dziala bez problemu podejrzem ze szybciej tez ale jednak 800 to nie 200

Tyle ze to byly 900 a nie 1800 ..

J,

Uzywanie telefonu z GPS w samolocie

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona