Używany klimatyzator typu split - warto?

Data: 2009-04-01 10:59:35
Autor: Jarek P.
Używany klimatyzator typu split - warto?
Kroi mi się możliwość zakupu używanych klimatyzatorów typu split, obecnie są one używane w biurowcu, który się lada miesiąc będzie likwidował, a całe wyposażenie będzie demontowane i wyprzedawane za grosze. W tym owe klimatyzatory. Sprawne technicznie, ale używane od lat. Ponowny ich montaż będzie się oczywiście wiązał z wykonaniem od nowa całej instalacji i napełnieniem jej czynnikiem chłodniczym. Pytanie moje: warto się na to porywać? Czy nie ma sensu, bo koszt powtórnej instalacji, czyszczenia, odgrzybiania i co tam jeszcze z takim klimatyzatorem trzeba zrobić, wyjdzie niewiele niższy niż zakup i montaż nowego?

J.

Data: 2009-04-01 12:51:21
Autor: Sebcio
Jarek P. pisze:

moje: warto się na to porywać? Czy nie ma sensu, bo koszt powtórnej instalacji, czyszczenia, odgrzybiania i co tam jeszcze z takim klimatyzatorem trzeba zrobić, wyjdzie niewiele niższy niż zakup i montaż nowego?

Co to za klimatyzator i za jakie pieniądze ? Od tego trzeba by zacząć... :)

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-04-01 12:55:14
Autor: Jarek P.
Używany klimatyzator typu split - warto?

"Sebcio" <sebcio@nowhere.net> wrote in message news:gqv8qc$tpp$1node1.news.atman.pl...

Co to za klimatyzator

Oj różne są, szajsungi, lg, fuji, dokładnych danych w tej chwili nie znam, w każdym razie są to osobne jednostki, instalowane na potrzeby pojedyńczych sal.

i za jakie pieniądze ?

tego jeszcze nie wiem, ale wydaje mi się, że będą sprzedawane w cenie złomu, albo wręcz na zasadzie "jak se sam zdemontujesz, to se weź".

J.

Data: 2009-04-01 13:17:43
Autor: Sebcio
Jarek P. pisze:

Oj różne są, szajsungi, lg, fuji, dokładnych danych w tej chwili nie znam, w każdym razie są to osobne jednostki, instalowane na potrzeby pojedyńczych sal.

Czyli nie są to jednostki niemarkowe. To już coś.

tego jeszcze nie wiem, ale wydaje mi się, że będą sprzedawane w cenie złomu, albo wręcz na zasadzie "jak se sam zdemontujesz, to se weź".

Jeśli i tak planujesz montaż splita, to może być niegłupia koncepcja. Instalacja freonowa, mocowanie jednostki zewnętrznej, odprowadzenie skroplin, zasilanie elektryczne - te elementy nie są zależne od tego co zamontujesz. Nawet jeśli Twoja klima za jakiś czas się wysypie, pod już istniejącą instalację będziesz mógł zapiąć innego splita. Moja rada jest jednak następująca - niech demontażu dokona osoba, która później będzie Ci to montować w domu. Wybierz jednostkę w miarę młodą, najlepiej pracującą na czynniku R-410 - informację znajdziesz na tabliczce znamionowej.

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-04-01 13:38:41
Autor: Jarek P.

"Sebcio" <sebcio@nowhere.net> wrote in message news:gqvic1$m85$1node2.news.atman.pl...

Jeśli i tak planujesz montaż splita, to może być niegłupia koncepcja.

Właśnie w tym sęk, że pierwotnie tego nie planowałem. Mój przyszły dom będzie stał w leśnym otoczeniu, więc jakichś strasznych upałów w domu się nie obawiam, a że ważniejszych od klimy wydatków mi z całą pewnością nie zabraknie jeszcze na dłuugo, nie planowałem jej. Jeśli jednak pojawia się taka okazja, to się nad nią zastanawiam.
Instalator za zainstalowanie i ewentualne wczyszczenie takiego demontażu zapewne sobie policzy trochę inną stawkę niż za montaż nowej. Jakiego rzędu kwoty mogą to być? Przy założeniach:
opcja A) - prosta instalacja z outdoorem na balkonie, indoor bezpośrednio po drugiej stronie ściany
opcja B) - outdoor na dachu, instalacja rzędu kilku metrów sprowadzona do docelowego miejsca kanałem wentylacyjnym.

jednak następująca - niech demontażu dokona osoba, która później będzie Ci to montować w domu.

To jest raczej nierealne. Po pierwsze dlatego, że wejście takiej osoby na teren firmy byłoby dość kopotliwe do załatwienia, po drugie - tą klimę musiałbym zdemontować za miesiąc dwa, w tym czasie być może będę miał wylane ławy fundamentowe, a to troszeczkę za wczesny etap do montażu klimy :-)
Niemniej jestem techniczny, rurki podłączam za pomocą klucza, nie siekiery, jeśli nawet coś trzeba będzie ciąć, to utnę raczej instalację, nie urządzenie :-) A połączenia przed ich rozwaleniem jakoś zrysuję/obfotografuję.

Wybierz jednostkę w miarę młodą, najlepiej pracującą na czynniku R-410 - informację znajdziesz na tabliczce znamionowej.

Dzięki!

J.

Data: 2009-04-01 14:16:03
Autor: Tomasz Nowicki
Używany klimatyzator typu split - warto?
To pogadaj z instalatorem, który kiedyś ci to zamontuje, jak się zabrać do
demontażu - główny i chyba jedyny problem to umiejętne spuszczenie czynnika
z obiegu, poza tym to pestka - nic nie trzeba ciąć, chyba zardzewiałe śruby
w stelażu ;)
Na twoim miejscu wybrałbym sprzęt, do którego łatwiej znaleźć części, no i
na tyle nowy, by miał aktualnie dopuszczony do obrotu czynnik chłodzący.
Najlepsze klimy to Daikin, a LG i Fuji też nie od macochy

T.

Data: 2009-04-01 14:51:57
Autor: Jarek P.

"Tomasz Nowicki" <tipsybrown@spamhole.com> wrote in message news:rcsix28eka3w$.sb2gg3fg0v1r$.dlg40tude.net...

[...]

A możesz choć w dwóch słowach powiedzieć, na czym polega to umiejętne spuszczenie czynnika? Proste odkręcenie pierwszego z brzegu złącza i poczekanie, aż rozlegające się przy tym "psssssssss" zamilknie, jest złą procedurą?

J.

Data: 2009-04-01 16:03:57
Autor: Boombastic
[...]

Moim zdaniem potem trzeba zabezpieczyć te końcówki przed dostaniem sie wilgoci z powietrza do urządzeń.

Data: 2009-04-01 16:22:42
Autor: Panslavista
Używany klimatyzator typu split - warto?

Użytkownik "Boombastic" <boombasticNOSPAM@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:49d37475$0$29390$f69f905mamut2.aster.pl...
> [...]
> procedurą?

Moim zdaniem potem trzeba zabezpieczyć te końcówki przed dostaniem sie

Dokładnie, ale nie wilgoć jest najważniejsza, lecz opary siarkowodoru
tworzące siarczki na stykach gniazd...

Data: 2009-04-01 16:58:19
Autor: Sebcio
Jarek P. pisze:

[...]

Generalnie odpalasz taką klimę, ustawiasz minimalną temperaturę i pozwalasz jej pochodzić minutkę. Następnie na jednostce zewnętrznej zamykasz zawór na króćcu cieczy (to tam gdzie podłączona jest cieńsza rurka) i pozwalasz jednostce by jeszcze pochodziła kilka minut. Następnie nie wyłączając jej zamykasz zawór na króćcu gazu i dopiero wyłączasz jednostkę. W ten sposób sprężarka jednostki zewnętrznej zassie cały czynnik do siebie - jeśli zrobisz to tak jak opisałem, u siebie w domu chłodnik będzie musiał zrobić tylko tyle, ile zrobiłby przy podłączaniu nowego urządzenia. Ważne tylko byś pamiętał że po takiej operacji w instalacji będzie próżnia. Odkręcanie rur najlepiej zacząć od jednostki zewnętrznej, cieńka rurka (czyli cieczowa). Tam delikatnie odkręć i pozwól by przestało syczeć. Następnie odkręć rurę grubą i oba króćce zabezpiecz foliowym workiem owiniętym szczelnie taśmą. To samo po stronie jednostki wewnętrznej.

Co do odgrzybiania itd. - olej to na początku. Zorientuj się tylko w jakim stanie jest wymiennik jednostki wewnętrznej. Jeśli jest czysty, nie musisz nic robić. Nie daj się naciągnąć na żadne koszta, umiejętnie zdemontowany split zakłada się tak jakby był nowy. Jedyne co może się okazać konieczne, to upuszczenie lub dodanie czynnika w zależności od tego czy u Ciebie połączenia freonowe wyjdą krótsze czy dłuższe.

Ewentualne czyszczenie lub odgrzybianie robi się dopiero po zainstalowaniu i uruchomieniu systemu. Jeśli masz dom, to sprawdź czy któryś split nie ma funkcji pompy ciepła - przyda się by tanio dogrzać pomieszczenie gdy temp. na zewnątrz przekracza 8-10 stopni.

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-04-01 18:33:37
Autor: Jeffrey
Sebcio wrote:
[...]

ja bym jeszcze celował w urządzenia inverterowe

jeffrey

Data: 2009-04-01 18:38:46
Autor: Jarek P.
[...]

Super, dzięki za rzeczowy wykład :-)

J.

Data: 2009-04-01 21:15:51
Autor: Marek Dyjor
Jarek P. wrote:
[...]

bardzo złą procedurą. demontaż powinin przeprowadzić albo instalator albo ktoś z głową.

jeśli urządzenia są jeszcze podłaczone to można wymusić samo-odpompowanie czynnika do jednostki wewnętrznej.

jak już ktoś pisał nie ma sensu brać starych jednostek na R22.

generalnie do montażu też potrzebujesz fachowca, szczególnie że w przypadku starych urządzeń może być za mało czynnika i trzeba bedzie dopełnić instalację.

Data: 2009-04-02 09:40:50
Autor: Chris
Używany klimatyzator typu split - warto?
Internauta Jarek P. (jarek[kropka]p@gazeta.pl) w wiadomości
news:gqvadl$2qb$1inews.gazeta.pl nabazgrał(a):

[...]

Ceny splitów spadły doś drastycznie więc zastanowił bym się nad nową sztuką.

Plusy nowego to pewność że nie ma grzyba w środku, nie trzeba na dzień dobry napełniać instalacji co kosztuje, sprzęt jest nowy z gwarancją na min 2 lata. Znajomy sprzwedawal ostatnio Akai (chyba, sprzęt nowy po prostu zalegał mu w magazynku) za 600 zł więc koszty też prawie znikome.

Plusy tego co teraz masz to tylko cena .....

--
"Dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat i ludzka głupota.
I nie jestem pewien, co do wszechświata." - Albert Einstein.

Używany klimatyzator typu split - warto?