Używany rower ładnie zadbać

Data: 2010-09-04 01:34:40
Autor: Piotr M
Używany rower ładnie zadbać
Witam.

Kupiłem używany rower taki niby trekingowy i jak o niego zadbać? Myślę, że  takie pytanie mógłby też np ktoś zadać, co daaawno nie czyścił roweru i  stał sobie miesiącami.
Ogólnie w rowerek włożyłem już kilka stówek, ale nie tylko części a  akcesoria i mimo, że mógłbym kupić za całościową kwotę nowego kiepskiej  jakości trekinga, lub np jakiegoś najtańszego Krossa, to ten mój rowerek  jest tylko mój i niepowtarzalny i mój :) niby chodzi jak zegareczek i OK.  Ale tak sobie pomyślałem, już wcześniej zresztą, że aby był on mój już  najbardziej, to najchętniej bym go rozebrał do zera, wszystko wyczyścił i  zakonserwował i złożył. I to by było :) Każdą śrubeczkę jakimś  odrdzewiaczerm, wszędzie tylko czysty i nowy smar, wszystko wymuskane,  itd. Później będzie oczywiście brudny i zaniedbany, ale to będzie już brud  mój, a poza tym, trak sobie myślę że będę miał do niego już duże zaufanie,  bo będę wiedział "co w trawie piszczy"

Po prostu, przy jakimś niedalekim deszczowym weekendzie, bez pomysłu na  coś innego szczególnego, szczególnie zająłbym się i podłubał w rowerze :)

I teraz pytanie. Oprócz takiego zwykłego standardowego czyszczenia co  kazdy co jakiś czas robi, co tydzień czy co kilka tygodni. Co mu zrobić?  Najchętniej to bym każda (bez wyjątku) śrubkę wyczyścił, tylko jaki sposób  i w czym najlepiej. Jak ramę Cro-mo pięknie wyczyścić? Jak szprychy i  felgę alu, itd.

A później to wszystko ładnie zakonserwować :)

--
pzdr, Piotr M

"Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
    - Szukałem, ale nie znalazłem."

Data: 2010-09-04 10:46:21
Autor: Marcin
Używany rower ładnie zadbać
Co mu zrobić?

Zastanów się po pierwsze czy jak rozbierzesz to będziesz potrafił złożyć ;)

Jeśli tak - rozbierz go - wszystkie śrubki wrzucaj do plastikowej butelki z benzyną. Potem wytrzęś je, połóż na jakiejś ścierce do wyschnięcia.

Każdy mechanizm to samo - rozbierz na ile się da, wyczyść. Polecam samochodowy spray do czyszczenia hamulców, tylko nie w domu - pryska. Albo miseczka, pędzelek i benzyna.

Ramę umyj w wannie (tylko uważaj, żeby nie pękła), wysusz środek suszarką do włosów, psiknij do środka WD-40, lakier przeleć jakąś samochodową pastą polersko-woskującą.

Łańcuch wyczyść w butelce po śrubkach.

Rzeczy takie jak obręcze możesz wyczyścić CIFem i ostrym zmywakiem.

Złóż to wszystko do kupy, będziesz musiał poregulować hamulce i przerzutki.

Gotowe :)

Powodzenia!
M.

Data: 2010-09-04 12:46:59
Autor: Yogi\(n\)
Użytkownik "Piotr M" <xx@xx.xx> napisał w wiadomości news:op.vihc32lg13q3bqpiotr-komputer...
zakonserwował i złożył. I to by było :) Każdą śrubeczkę jakimś odrdzewiaczerm, wszędzie tylko czysty i nowy smar, wszystko wymuskane,

Robiłem dokładnie tak ze wszystkimi używnaymi rowerami jakie trafiły w moje ręce (to znaczy takimi przeznaczonymi dla mnie, żony i dzieci, siostry i paru innych ;-).
Zdejmij koła, zdejmi opony, dętki, rozkręć piasty - kulki/łożyska do miseczek (policz je i nie pomyl się przy składaniu!), koło do wanny pod brodzik albo pod szlauch i szczota w dłoń - czasem trzeba mocno trzeć, zeby doczyścić obręcze. Wysusz, przesmaruj łożyska, skręć. Nie zapomnij o dobrym skręceniu piast - nie za mocno, nie za słabo. Przy okazji oczywiście skontroluj stan konusów i bieżni łożysk, wymień, jeśli kulki mają wżery a konusy rowki.. Przydadzą się płaskie klucze do konusów i bacik oraz klucz do kaset. Możesz oczywiście nie zdjemować kasety, ale wtedy szmatka w dłoń i tylko przetrzyj zębatki.
Nie zapomnij o szprychach i nyplach - sprawdź ich stan, stopień pokrycia rdzą, te najbardziej zużyte wymień. Sprawdź stan opasek pod dętkami, kosztują grosze, warto je wymienić. Pamiętaj też, że najlepiej centruje się koła bez opon i dętek i to dobra okazja, żeby to zrobić idealnie.
Rama - wyjmij widelec, stery (miski mogą zostać, o ile nie malujesz ramy) zdejmij łańcuch i poszejkuj - potrzebny rozkuwacz i/lub zapinka. Jeśli zdecydujesz się na wykręcenie i przesmarowanie suportu - ściągacz do korb, klucz do suportu. Jeśli jednak nie ma z nim żadnych problemów, to nie ruszaj, zwłaszcza, jeśli nie masz doświadczenia.
Wyjmij sztycę, przetrzyj, wnętrze rury podsiodłowej potraktuj szczotką do butelek, potem delikatnie - czyli niezbyt hojnie - posmaruj (ja smaruję smarem miedziowym lub grafitowym).
Rame wymyj po prostu gąbką, szczotką, to dobry moment na uzupełnienie ubytków lakieru.
Przerzutki - czyszczenie i przesmarowanie sprężyn, tudzież tulejek. Koniecznie rozkręć kółka tylnej przerzutki, wyczysc cały syf, składając pamiętaj, że bywają niesymetryczne(czyli musisz się przyjrzeć przed rozkręceniem).
Na zardzewiałe elementy pomaga coca-cola lub pepsi - moczenie przez dobę, potem delikatna szczotka druciana albo wełna mineralna, może też być drapak do mycia naczyń. Przy składaniu możesz użyć na gwinty locktite, albo - stosuję z powodzeniem od paru lat - lakieru do włosów, kropelna na fragment gwintu w zupełności wystarcza. Zardzewiałe śruby warto wymienić, kosztują grosze (pamiętaj jednak, żeby kupić przynajmniej takiej jakości, ja te w rowerze, najtańsze choć wyglądają dobrze szybko się poukręcają (tj. obrobią) i cieżko je bedzie odkręcić. Jeżeli wnętrze "imbusowe" śruby nie daje się wyczyścić, traktuję je srebrnym lub czarnym hammeritem, wygląda lepiej niż zardzewiałe. Manetki można przesmarować, linki i pancerze - o ile wykazują zużycie, po prostu warto wymienić. Pedały z reguły dają się ąłtwo rozebrać, trudniej je potem odpowiednio skręcić, ale praktyka czyni mistrza ;-)
Miłej zabawy!

--
Yogi(n)

Używany rower ładnie zadbać