V-brake a zmiana dętki

Data: 2011-11-06 23:54:52
Autor: Krzysztof Naworyta
V-brake a zmiana dętki
Witam,

Pytanie z rodzaju "a co mi tam, najwyżej mnie zjedz±...".
Mam długie v-brejki, które zatrzymuj± się na rurkach tylnego trójk±ta.
No i wyjęcie/osadzenie koła z szersz± opon± staje się problematyczne.
Na razie mam trzy rozwi±zania:
- szarpać/pchać aż wyjdzie/wejdzie (czasami wyrywaj±c wymienn± okładzinę v-ki)
- spu¶cić powietrze przed wyjęciem / pompować dopiero po założeniu
- poluzować ¶ruby v-ki, obrócić, a potem ustawiać wszystko od nowa.

Każda ma jakie¶ wady ;)
Ciężko mi wyobrazić sobie jeszcze inny wariant, ale wła¶nie o to pytam :)

--
KN

Data: 2011-11-07 00:06:39
Autor: geos
V-brake a zmiana dętki
Krzysztof Naworyta wrote:
Każda ma jakie¶ wady ;)
Ciężko mi wyobrazić sobie jeszcze inny wariant, ale wła¶nie o to pytam :)

nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale ja zwyczajnie wyci±gam fajkę z zaczepu. po tym zabiegu ramiona hamulca się rozchodz± i jednym ruchem wyci±gam koło.

pozdrawiam,
geos

Data: 2011-11-07 01:55:29
Autor: Krzysztof Naworyta
V-brake a zmiana dętki
geos napisał(a):

nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale ja zwyczajnie wyci±gam fajkę z
zaczepu. po tym zabiegu ramiona hamulca się rozchodz± i jednym ruchem
wyci±gam koło.

Oczywi¶cie rozpinam v-ki :)
Tylko, że podczas rozwierania napotykaj± one rury tylnego trójk±ta.

--
KN

Data: 2011-11-07 09:47:49
Autor: geos
V-brake a zmiana dętki
Krzysztof Naworyta wrote:
Oczywi¶cie rozpinam v-ki :)
Tylko, że podczas rozwierania napotykaj± one rury tylnego trójk±ta.

hmm.. z ciekawo¶ci: możesz wrzucić jakie¶ zdjęcie jak to wygl±da?

pozdrawiam,
geos

Data: 2011-11-07 10:13:36
Autor: Romal
V-brake a zmiana dętki
Krzysztof Naworyta wrote:

Oczywi¶cie rozpinam v-ki :)
Tylko, że podczas rozwierania napotykaj± one rury tylnego trójk±ta.

To chyba norma. We wszystkich czterech rowerach, ktore w tej chwili mam pod ręk±, klocki opieraj± sie o rurę tylnego trójk±ta. Czyżby¶ zakładał za szerokie opony? Trochę luzu między opon± a ram± by się przydało, choćby po to, żeby nie zapychało się to błotem. Chyba, że masz odpowiednio wygięt± w tym miejscu ramę. Ale wtedy... klocki też rozejd± sie szerzej. Nie potrafie sobie wyobrazić Twojego problemu.

--
Romal
www.sakwiarz.pl

Data: 2011-11-07 18:00:17
Autor: biodarek
V-brake a zmiana dętki
W dniu 2011-11-07 10:13, Romal pisze:
[...]

Tak, też mi tylne widełki nie pozwalaj± wystarczaj±co odsun±ć klocków. Mnie natomiast dziwi co¶ innego - w tytule chodzi o wymianę dętki, więc i tak się spuszcza powietrze z koła lub już "spuszczone", prawda? A zakładać można koło tylko lekko napompowane. Co innego, je¶li trzeba zdejmować koło do transportu, ale tutaj dętki się nie zmienia :)

--
biodarek

Data: 2011-11-08 10:43:01
Autor: Krzysztof Naworyta
V-brake a zmiana dętki
biodarek napisał(a):

(...)
[...]

Oj, to przyklad był :)
A z pompowaniem jest niestety tak jak mówi Jan Cytawa:
pompujesz do oporu a potem sobie przypominasz, że najpierw trzeba było koło założyć...
Pół biedy w domu, dylemat zaczyna się gdzie¶ w trasie :)))

--
KN

Data: 2011-11-07 00:17:18
Autor: Jan Srzednicki
V-brake a zmiana dętki
On 2011-11-06, Krzysztof Naworyta wrote:
Witam,

Pytanie z rodzaju "a co mi tam, najwyĹĽej mnie zjedzÄ…...".
Mam długie v-brejki, które zatrzymują się na rurkach tylnego trójkąta.
No i wyjęcie/osadzenie koła z szerszą oponą staje się problematyczne.
Na razie mam trzy rozwiÄ…zania:
- szarpać/pchać aż wyjdzie/wejdzie (czasami wyrywając wymienną okładzinę v-ki)
- spuścić powietrze przed wyjęciem / pompować dopiero po założeniu
- poluzować śruby v-ki, obrócić, a potem ustawiać wszystko od nowa.

KaĹĽda ma jakieĹ› wady ;)
Ciężko mi wyobrazić sobie jeszcze inny wariant, ale właśnie o to pytam :)

Co oznacza, że "długie v-brejki zatrzymują się na rurkach tylnego
trójkąta"? Znaczy nawet po rozpięciu są jakoś dziwacznie czymś
przyblokowane?

Data: 2011-11-07 01:53:52
Autor: Krzysztof Naworyta
V-brake a zmiana dętki
Jan Srzednicki napisał(a):

(...)
Co oznacza, że "długie v-brejki zatrzymują się na rurkach tylnego
trójkąta"? Znaczy nawet po rozpięciu są jakoś dziwacznie czymś
przyblokowane?

Oczywiście, że rozpinam V-ki :)
Tak, są na tyle długie, że zatrzymują się na rurze tylnego trójkąta.
Gdyby pivot był dłuższy o 1,5cm...
Dla standardowych opon ze stosunkowo niewielkimi klockami to nie problem - mieszczÄ… siÄ™.
Ale dla mojego tylnego maxxisa 1,95 rozwarcie jest już za małe...

--
KN

Data: 2011-11-07 06:37:58
Autor: PeJot
V-brake a zmiana dętki
W dniu 2011-11-07 01:53, Krzysztof Naworyta pisze:

Dla standardowych opon ze stosunkowo niewielkimi klockami to nie problem -
mieszczÄ… siÄ™.
Ale dla mojego tylnego maxxisa 1,95 rozwarcie jest już za małe...

Poszukaj może krótszych klocków. Albo skróć te co masz.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-07 09:45:18
Autor: PeJot
V-brake a zmiana dętki
W dniu 2011-11-07 06:37, PeJot pisze:

Poszukaj może krótszych klocków. Albo skróć te co masz.

Albo jeśli klocki niesymetryczne, zamień stronami.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-07 12:48:13
Autor: robert
V-brake a zmiana dętki
PeJot <PeJot@o2.pl> napisał(a):
> [...]

> Ale dla mojego tylnego maxxisa 1,95 rozwarcie jest już za małe...

Poszukaj może krótszych klocków. Albo skróć te co masz.

Nie musisz skracać klocków. Wyjmij koło i sprawdĽ o ktor± czę¶ć klocka opiera
się opona. Nastepnie ostrym nożykiem odetnij ten fragment. O ile dobrze
pamietam to sko¶ne cięcie dolnego brzegu (przynajmniej u mnie tak było).
Strasznie mnie to wkurzało bo transportuję rower z zdjętym kołem i spuszczanie
nie wchodziło w grę. Oczywi¶cie możesz zmienic klocki na niższe albo czekać aż
się trochę zetr± :)

Data: 2011-11-07 08:45:57
Autor: Jacek Maciejewski
V-brake a zmiana dętki
Dnia Mon, 7 Nov 2011 01:53:52 +0100, Krzysztof Naworyta napisał(a):

Tak, s± na tyle długie, że zatrzymuj± się na rurze tylnego trójk±ta.
Gdyby pivot był dłuższy o 1,5cm...

Urżnij klocki o tyle :)
--
Jacek

Data: 2011-11-07 10:55:53
Autor: cytawa
V-brake a zmiana dętki
Krzysztof Naworyta pisze:

[...]

Rzeczywiscie czesto dla szerszych opon jest taki problem. I jak piszesz mozna albo spuscic powietrze albo poluzowac jeden klocek.

Z mojej praktyki naczesciej stosuje drugi sposob. O ile przy sciaganiu kola spuszczenie nie jest problemem o tyle przy wpychaniu kola czesto narusza sie ustawienie klocka i koniec koncow i tak go trzeba regulowac. A poza tym szyciej jest odkrecic i doregulowac niz pompowac.
Bardzo czesto zdarza sie przy lataniu detki czy jej wymianie, ze po napompowaniu okazuje sie, iz niepotrzebnie sie pompowalo z powodu jw.
I wtedy nie mam juz nastroju by spuszczac powietrze. :) Wole odkrecic.

Jan Cytawa

Data: 2011-11-07 13:44:01
Autor: szufla
V-brake a zmiana dętki
Z mojej praktyki naczesciej stosuje drugi sposob. O ile przy sciaganiu kola spuszczenie nie jest problemem o tyle przy wpychaniu kola czesto narusza sie ustawienie klocka i koniec koncow i tak go trzeba regulowac.

To co ty, palcami dokrecasz te klocki, ze ci sie przestawiaja ?

A poza tym szyciej jest odkrecic i doregulowac niz pompowac.

Zalezy jaka pompka.

sz.

Data: 2011-11-08 09:40:42
Autor: cytawa
V-brake a zmiana d�tki
szufla pisze:

To co ty, palcami dokrecasz te klocki, ze ci sie przestawiaja ?

Jestem silny w palcach.

Zalezy jaka pompka.

Szara.

Jan CYtawa

Data: 2011-11-08 14:23:39
Autor: szufla
V-brake a zmiana d?tki
To co ty, palcami dokrecasz te klocki, ze ci sie przestawiaja ?

Jestem silny w palcach.

Jak widac niewsytarczajaco, proponuje skorzystac z kluczyka.

Zalezy jaka pompka.

Szara.

Szara ma zbyt mala pojemnosc. Skorzystaj z nabojow CO2 albo kup sobie czarna.

sz

Data: 2011-11-08 08:07:21
Autor: Henio
V-brake a zmiana d?tki
A tak wła¶ciwie w czym jest problem, żeby napompować koło już
założone, że tak się przed tym bronicie? I co za różnica czy w domu
czy w terenie?

Tak się zastanawiam, bo mi nie robi różnicy czy pompuję w domu czy w
terenie i czy koło leży czy jest już przykręcone (nie robi również
różnicy to czy leży na podłodze, ziemi, asfalcie, betonie czy na stole)

Data: 2011-11-08 23:32:57
Autor: Krzysztof Naworyta
V-brake a zmiana d?tki
Henio napisał(a):

[...]

Cóż, cieszymy się Twoim szczę¶ciem...

--
KN

Data: 2011-11-07 11:03:17
Autor: Ryszard Mikke
V-brake a zmiana dętki
Krzysztof Naworyta <k.naworyta@datacomp.com.pl> napisał(a):
Jan Srzednicki napisał(a):

(...)

> [...]
Ale dla mojego tylnego maxxisa 1,95 rozwarcie jest już za małe...

Dziwna sprawa. Mam w sumie szesc rowerow z v-kami (i.e. moje i rodziny) i
nigdzie takich problemow nie mam. Ty nie zalozyles tych klockow na odwrot? One
nie sa symetryczne, z jednaej strony siegaja znacznie dalej od mocowania, niz
z drugiej...

--
rmikke

Data: 2011-11-08 10:45:37
Autor: Krzysztof Naworyta
V-brake a zmiana dętki
Ryszard Mikke napisał(a):

(...)
[...]

Owszem, maj± nawet oznaczenia L/R oraz strzałkę gdzie jest przód :)
Na przednim widelcu opiera się dłuższe ramię klocka, na tylnym trójk±cie to krótsze.

--
KN

Data: 2011-11-08 11:34:09
Autor: Ryszard Mikke
V-brake a zmiana dętki
Krzysztof Naworyta <k.naworyta@datacomp.com.pl> napisał(a):
Ryszard Mikke napisał(a):

(...)

Owszem, maj± nawet oznaczenia L/R oraz strzałkę gdzie jest przód :)
Na przednim widelcu opiera się dłuższe ramię klocka, na tylnym trójk±cie to krótsze.

Taaak, sprawdzilem organoleptycznie i u mnie jednak tez sie opiera. Tyle, ze
rozlazi sie na tyle szeroko, ze dwucalowa opona wylazi bez problemu (a 1.75 to
nawet kiedys zdjalem bez rozpinania hamulcow ;) ), moze masz wezsze te widly...

--
rmikke

Data: 2011-11-07 07:16:50
Autor: Wojtek Paszkowski
V-brake a zmiana dętki

"Jan Srzednicki" <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote in message news:slrnjbe8se.2es5.w_at_wrzask_dot_ploak.pl...

Co oznacza, że "długie v-brejki zatrzymują się na rurkach tylnego
trójkąta"? Znaczy nawet po rozpięciu są jakoś dziwacznie czymś
przyblokowane?

aut(h)or miał zapewne na myśli klocki - to akurat normalne, że zatrzymują się na widełkach. Ale rama chyba musi być stosunkowo stara, z wąskimi widłami, skoro nawet opony < 2'' się nie mieszczą. Nic raczej tu się nie wymyśli, pozostaje tylko lekkie spuszczenie powietrza albo bardziej upierdliwe przekręcanie klocków.

pozdr

Data: 2011-11-08 11:23:21
Autor: Flower of Scotland
V-brake a zmiana dętki
Wojtek Paszkowski <wo.pa@pocztanawirtualnej.pl> napisał(a):

Ale rama chyba musi być stosunkowo stara, z wąskimi widłami, skoro nawet opony < 2'' się nie mieszczą.

W rowerze Kross A6  2009  ten problem występuje. Tył jest tak wyprofilowany, że tylnego koła się nie wyjmie z napompowan± opon±.

Data: 2011-11-07 08:35:59
Autor: szufla
V-brake a zmiana dętki
Jak mam idealnie ustawione hamulce to spuszczam powietrze.

sz.

Data: 2011-11-07 09:43:34
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
V-brake a zmiana dętki
- spu¶cić powietrze przed wyjęciem / pompować >dopiero po założeniu

Ta metoda ma stosunkowo najmniej wad. Nie trzeba potem regulować hamulcy. Nie musisz ponadto spuszczać całego powietrza z opony. W wiekszo¶ci przypadków wystarcza do 1 atmosfery i już pójdzie. Po wyjęciu i założeniu dopompowujesz i jedziesz.

Data: 2011-11-08 10:32:16
Autor: Krzysztof Naworyta
V-brake a zmiana dętki
[...]

Dziękuję wszystkim za odzew.
Gwoli uzupełnienia: tak, rowerek nie jest nowy.
To peugeot sprzed 15-16 lat.
Rozstaw tylnych pivotów (od ¶rodka do ¶rodka) wynosi 3 cale (76mm),
przednich (sztywny widelec) 84mm (3+1/4 cala?) .
Nie mam w tej chwili na czym sprawdzić jak to się ma do obecnych standardów.

Najbardziej spodobał mi się sposób, jaki podał mi kolega Damian, wysyłaj±c maila (chyba omyłkowo) na priv:
Odkręcić po prostu jedno całe ramię, a nie klocek!
W zasadzie nie rozumiem dlaczego sam nigdy o tym nie pomy¶lałem :)))
Chyba dlatego, że tu trzeba trochę się nakręcić, a luzowanie klocka to w zasadzie pół obrotu...
Tyle, że potem nie trzeba nic od nowa ustawiać.

Jeszcze raz dzięki za masowy odzew.

--
KN

Data: 2011-12-15 09:00:00
Autor: Vince
V-brake a zmiana dętki
Wariant nr 2 chyba do¶ć zno¶ny. Chyba, że pompujesz AZOTEM

Pozdrawiam, M.

Użytkownik "Krzysztof Naworyta" <k.naworyta@datacomp.com.pl> napisał w wiadomo¶ci news:j9738d$aom$1news.onet.pl...