VAT co miesi?c czy co kwarta??

Data: 2011-02-03 13:49:29
Autor: Rafal T.
VAT co miesi?c czy co kwarta??
Witam

Nie mam do¶wiadczenia co jest lepsze w danej sytuacji. Zamierzam prowadzić DG polegaj±c± na ¶wiadczeniu usług projektowych (projektowanie opakowań i wizualizacje) dla firm i czasami po¶redniczenia między zleceniodawc± (np druku) a drukarni±. Faktur sprzedaży kilka w miesi±cu, faktur zakupu też. Faktury sprzedaży na relatywnie duże kwoty - przeciętnie w widełkach 10 - 30 ty¶ i często nakładaj± się po wielu miesi±cach pracy dla kilku firm natomiast poza typowymi kosztami inwestycje w sprzęt i oprogramowanie s± też skumulowane etc tez s± skumulowane. Co w takim przypadku wybrać aby najkorzystniej wypa¶ć w odniesieniu do odprowadzania podatku Vat. Oczywi¶cie uwzględniaj±c 28 termin płatno¶ci faktur...

Z gory dziękuję i pozdrawiam
Rafal

Data: 2011-02-03 12:55:54
Autor: jureq
VAT co miesi?c czy co kwarta??
Dnia Thu, 03 Feb 2011 13:49:29 +0100, Rafal T. napisał(a):

Nie mam doświadczenia co jest lepsze w danej sytuacji. Zamierzam
prowadzić DG polegającą na świadczeniu usług projektowych (projektowanie
opakowań i wizualizacje) dla firm i czasami pośredniczenia między
zleceniodawcÄ… (np druku) a drukarniÄ…. Faktur sprzedaĹĽy kilka w miesiÄ…cu,
faktur zakupu teĹĽ. Faktury sprzedaĹĽy na relatywnie duĹĽe kwoty -
przeciętnie w widełkach 10 - 30 tyś i często nakładają się po wielu
miesiÄ…cach pracy dla kilku firm natomiast poza typowymi kosztami
inwestycje w sprzęt i oprogramowanie są też skumulowane etc tez są
skumulowane. Co w takim przypadku wybrać aby najkorzystniej wypaść w
odniesieniu do odprowadzania podatku Vat. Oczywiście uwzględniając 28
termin płatności faktur...

Jeśli:

1. Nie przewidujesz zwrotów VAT (z powodu nadwyżki naliczonego nad należnym - np po zakupie środka trwałego)

2. Jesteś dostatecznie "zorganizowany" żeby pieniędzy przeznaczonych na VAT nie "przejeść"

3. Spełniasz warunki formalne do kwartalnego

to oczywiście wybieraj kwartalny. Mniej papierów do wypełniania. I parę groszy odsetek od pieniędzy przeznaczonych na VAT trzymanych na lokacie bankowej.

Data: 2011-02-03 14:11:18
Autor: Maddy
VAT co miesiÄ?c czy co kwarta???
W dniu 03-02-2011 13:49, Rafal T. pisze:
Witam

[...]

Ponieważ raczej zwrotów mieć nie będziesz, kwartalne nie ma wad, poza jedną - że czasami trudno utrzymać w ręku pieniądze na VAT.
Znam sporo ludzie, którzy przeszli z powrotem na miesięczne, bo zapłacić co miesiąc ok. 3 tysięcy było im łatwiej niż raz na kwartał 9tys.
Ale to jest kwestia psychologiczna a nie podatkowa :-)

Jeżeli zakładasz, że terminy płatności za faktury sprzedaży będą prawie zawsze dłuższe niż czas na zapłatę VAT (25. następnego miesiąca), kwartalny da Ci większą płynność finansową.

Warto na początek wziąć miesięczny i zobaczyć, jak się z tym żyje, bo na kwartalny można przejść później, deklarując zmianę przed początkiem dowolnego kwartału kalendarzowego.
Jeżeli do razu wejdziesz na kwartalny, to nawet gdybyś po pierwszym kwartale uznał, że to Ci nie leży, musisz być na nim okrągły rok, zanim będziesz miał prawo zmienić metodę na miesięczną.

OsobnÄ… kwestiÄ… jest sytuacja, gdy spodziewasz siÄ™ zwrotĂłw VAT, szczegĂłlnie regularnych (np. sprzedaĹĽ na obniĹĽone stawki)  - wtedy kwartalny jest niekorzystny, bo wydĹ‚uĹĽa okres zwrotu nawet o dwa miesiÄ…ce. Nieoprocentowana poĹĽyczka dla skarbu paĹ„stwa.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-02-03 14:22:44
Autor: Rafal T.
VAT co miesiÄ?c czy co kwarta???
W dniu 11-02-03 14:11, Maddy pisze:

[...]

No to pewnie też miałbym problem:) Pieniądze przychodzą falami i po takich wpływach szybko się je rozdysponowuje :)

Jeżeli zakładasz, że terminy płatności za faktury sprzedaży będą prawie
zawsze dłuższe niż czas na zapłatę VAT (25. następnego miesiąca),
kwartalny da Ci większą płynność finansową.

Firmy dla których pracuję wymagają 4 tygodni - z reguły jest to kilka dni - ale raz czy dwa wplacali mi pod koniec terminu

Warto na początek wziąć miesięczny i zobaczyć, jak się z tym żyje, bo na
kwartalny można przejść później, deklarując zmianę przed początkiem
dowolnego kwartału kalendarzowego.
JeĹĽeli do razu wejdziesz na kwartalny, to nawet gdybyĹ› po pierwszym
kwartale uznał, że to Ci nie leży, musisz być na nim okrągły rok, zanim
będziesz miał prawo zmienić metodę na miesięczną.

Czyli mogę mieć np teraz miesiąc normalnie i zmienić na kwartalny w czerwcu?

OsobnÄ… kwestiÄ… jest sytuacja, gdy spodziewasz siÄ™ zwrotĂłw VAT,
szczegĂłlnie regularnych (np. sprzedaĹĽ na obniĹĽone stawki) - wtedy
kwartalny jest niekorzystny, bo wydłuża okres zwrotu nawet o dwa
miesiące. Nieoprocentowana pożyczka dla skarbu państwa.

Wszystko co robię to 23% vat. Jedynie opcja w druku - kiedy np dana publikacja ma ISBN (mam taką akurat do przygootowania) i wtedy mamy niższą stawkę VAT. Ale taka sytuacja będzie miała miejsce dwa razy w roku (zakup druku w drukarni) i sprzedaż kilka razy w roku ( sprzedaż do dalszej dystrybucji)

Zakładając to że mam wplywy na podobnym poziomie miesicznie lepszą opcją by było comiesieczne rozliczanie - a jak są one skumulowane - np wplaty z 3 miesiecy pojawiają sie w przeciągu tygodnia czy dwóch to lepsza opcja kwartalna. Dobrze zrozumialem?

dziękuję i pozdrawiam
Rafal

Data: 2011-02-03 14:38:43
Autor: Maddy
VAT co miesiÄ?c czy co kwarta???
W dniu 03-02-2011 14:22, Rafal T. pisze:
[...]

No właśnie, kwartalne wymaga trochę dyscypliny finansowej.
Ale jeżeli będziesz trzymał się zasady, że z faktury sprzedaży tylko netto jest Twoje i tylko tyle możesz wydać, to nie będzie niemiłych niespodzianek.

[...]

Zasada ostrożnego rachunku -jeżeli termin umowny to 4 tygodnie na zapłatę, to przygotuj się na 4 tygodnie i tak planuj wydatki.

Mam klienta który dawał swojemu dużemu odbiorcy termin 30 dni ale dostawał pieniądze w max 2 tygodnie, czasem szybciej.
Zmienił się zarząd w firmie, zaczęli ustawiać płatności wg terminów i pierwszego miesiąca po zmianie chłopak nie miał na ZUS i ratę kredytu.

Taka anegdota ku przestrodze.

Czyli mogę mieć np teraz miesiąc normalnie i zmienić na kwartalny w
czerwcu?

Konkretnie to do końca czerwca możesz zgłosić przejście na kwartalny od lipca ;-)

Zakładając to że mam wplywy na podobnym poziomie miesicznie lepszą opcją
by było comiesieczne rozliczanie - a jak są one skumulowane - np wplaty
z 3 miesiecy pojawiajÄ… sie w przeciÄ…gu tygodnia czy dwĂłch to lepsza
opcja kwartalna. Dobrze zrozumialem?

Zasadniczo tak. :-)

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-02-03 14:59:46
Autor: Rafal T.
VAT co miesiÄ?c czy co kwarta???
W dniu 11-02-03 14:38, Maddy pisze:
-
[...]

Dzięki wielkie za wyjaśnienia i pomoc. Pewnie jeszcze mi sie 10 razy zmieni wizja ale zamierzam zacząć od płaconego co miesiąc vatu.

pozdrawiam
Rafal

Data: 2011-02-04 12:15:06
Autor: gonia
VAT co miesiÄ?c czy co kwarta???
W dniu 03-02-2011 14:38, Maddy pisze:
[...]

konkretnie od 1 stycznia 2009 roku ten termin został przesunięty do dnia złożenia deklaracji za pierwszy miesiąc kwartału

art.99

3. (338) Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Data: 2011-02-23 12:06:53
Autor: ajt
VAT co miesi?c czy co kwarta??
gonia pisze:
W dniu 03-02-2011 14:38, Maddy pisze:
W dniu 03-02-2011 14:22, Rafal T. pisze:

Czyli mogę mieć np teraz miesi±c normalnie i zmienić na kwartalny w
czerwcu?

Konkretnie to do końca czerwca możesz zgłosić przej¶cie na kwartalny od
lipca ;-)

konkretnie od 1 stycznia 2009 roku ten termin został przesunięty do dnia złożenia deklaracji za pierwszy miesi±c kwartału

art.99

3. (338) Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczaj±cy się metod± kasow±, mog± również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóĽniej do 25. dnia drugiego miesi±ca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynaj±cy w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynno¶ci podlegaj±cych opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesi±ca następuj±cego po miesi±cu, w którym rozpocz±ł wykonywanie tych czynno¶ci.

Odgrzebałem w±tek zastanawiaj±c się nad przej¶ciem na rozliczenie kwartalne, ale szukaj±c dalszych informacji w sieci stwierdziłem, że pomimo, że do 25 lutego zostało jeszcze dwa dni, to i tak już "po ptokach", bo oprócz powyższego zawiadomienia, powinienem był złożyć do 7 stycznia aktualizację na VAT-R.
Chyba że kto¶ ma inne zdanie? :)
Andrzej
www.radom.ws

Data: 2011-02-04 09:51:48
Autor: --=olo=--
VAT co miesi?c czy co kwarta??

Użytkownik "Rafal T." <rafal_grupy@vp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:iie88p$lp6$3news.onet.pl...
[...]

przy takiej ilo¶ci faktur to masz 10-15 min roboty co miesi±c wpisać do programu i wydrukować deklarację, a poza tym płacisz "mniej", bo na bież±co, a nie kumulację kwartaln±

-- =olo=--

Data: 2011-02-04 10:26:53
Autor: Rafal T.
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 11-02-04 09:51, -- =olo=-- pisze:

przy takiej ilo¶ci faktur to masz 10-15 min roboty co miesi±c wpisać do
programu i wydrukować deklarację, a poza tym płacisz "mniej", bo na
bież±co, a nie kumulację kwartaln±

Ale wystawiaj±c np faktury ostatniego dnia miesi±ca z terminem 28 dni muszę sie liczyć że będę miał problem kiedy przelewy będ± z opóĽnieniem. Dobrze my¶lę?

pozdr
rafal

Data: 2011-02-04 11:04:29
Autor: cef
VAT co miesi?c czy co kwarta??
Rafal T. wrote:

Ale wystawiaj±c np faktury ostatniego dnia miesi±ca z terminem 28 dni
muszę sie liczyć że będę miał problem kiedy przelewy będ± z
opóĽnieniem. Dobrze my¶lę?

Ale przecież taka sytuacja będzie tylko raz.
Potem już  będziesz miał odłożone z poprzedniego miesi±ca ;-)

Data: 2011-02-04 12:12:08
Autor: Rafal T.
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 11-02-04 11:04, cef pisze:
Rafal T. wrote:

[...]

Ok. Już rozumiem:)

rafal

Data: 2011-02-04 13:24:29
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 04.02.2011 11:04, cef pisze:

[...]

Jak odłożone? Co odłożone?
Wystawia fakturę na 30 tysięcy + VAT 28 lutego i do 25 marca musi
zapłacić VAT od 30 tysięcy. A klient jeszcze nie zapłacił. Więc musi dać
ze swojego.

--
Przemysław Adam ¦miejek

aby przyniosło błogosławieństwo tym, którzy go słuchaj±. (Ef 4,29)

Data: 2011-02-04 15:21:21
Autor: Kotlet
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 2011-02-04 13:24, Przemysław Adam ¦miejek pisze:
[...]

odlozone z poprzedniej faktury

Data: 2011-02-04 15:36:59
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 04.02.2011 15:21, Kotlet pisze:
Ale przecież taka sytuacja będzie tylko raz.
Potem już  będziesz miał odłożone z poprzedniego miesi±ca ;-)
Jak odłożone? Co odłożone?
odlozone z poprzedniej faktury

Przecie z poprzedniej będzie ten vat musiał zapłacić również. To się
sumuje.

Data: 2011-02-04 16:11:10
Autor: Kotlet
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 2011-02-04 15:36, Przemysław Adam ¦miejek pisze:
> [...]

no ale nie bedzie tego vatu 30 000 , cos dla niego (i wylozenia na przyszly vat) przeciez zostanie :)

Data: 2011-02-04 18:06:48
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 04.02.2011 16:11, Kotlet pisze:

no ale nie bedzie tego vatu 30 000 , cos dla niego (i wylozenia na
przyszly vat) przeciez zostanie :)

No, czyli zapłaci wat ze swojego, a dopiero póĽniej odzyska. A jak
weĽmie kwartalny, to nie zapłaci ze swojego. CBDU.

Data: 2011-02-04 19:57:14
Autor: Kotlet
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 2011-02-04 18:06, Przemysław Adam ¦miejek pisze:
[...]

za niektore miesiace zaplaci :)

Data: 2011-02-04 20:30:29
Autor: cef
VAT co miesi?c czy co kwarta??
Przemysław Adam ¦miejek wrote:

[...]

No wła¶nie. Daje ze swojego, a potem jak klient zapłaci, to już
może sobie te "wpłynięte" odłożyć na kolejny miesi±c.
Zaciskasz pasa, rezygnujesz z rozrywek i jako¶ znajdziesz te brakuj±ce 6900zł :-)
(albo od razu wybierasz wariant z  odsetkami)

Data: 2011-02-04 15:12:06
Autor: Kotlet
VAT co miesi?c czy co kwarta??
W dniu 2011-02-03 13:49, Rafal T. pisze:
[...]

jak nie masz silnej woli to lepiej co miesiac, bo pozniej bedziesz mial problem skad wytrzansac kase na podatek kwartalny vat :)

VAT co miesi?c czy co kwarta??