VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?

Data: 2011-12-01 15:21:52
Autor: Paweł Szostek
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
W handlu i gastronomii jest chyba tak, że podatnik płaci od przychodu
nie 23% VATu należnego, a tylko 18,70%. A jak wygląda kwestia
odliczenia sobie VATu naliczonego przez takie podatnika? Może odliczyć
23%, czy też tylko 18, 70%?

Data: 2011-12-02 02:19:26
Autor: BartekK
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
W dniu 2011-12-02 00:21, Paweł Szostek pisze:
W handlu i gastronomii jest chyba tak, że podatnik płaci od przychodu
nie 23% VATu należnego, a tylko 18,70%. A jak wygląda kwestia
odliczenia sobie VATu naliczonego przez takie podatnika? Może odliczyć
23%, czy teĹź tylko 18, 70%?
Chyba myli ci się bardzo dużo rzeczy na raz:
- vat nie jest naliczany/płacony "od przychodu" tylko od ceny netto.
- vat nalicza się procentowo od ceny, i wynikiem jest pewna kwota. To kwoty (złotówki) a nie procenty się "odlicza", więc nie ważne ile tego vatu było % kwoty netto, ważne ile było PLN na fakturze

Data: 2011-12-02 02:18:57
Autor: Paweł Szostek
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
On Dec 2, 2:19 am, BartekK <s...@NOSPAMdrut.org> wrote:
W dniu 2011-12-02 00:21, Paweł Szostek pisze:> W handlu i gastronomii jest chyba tak, że podatnik płaci od przychodu
> [...]

kwoty (złotówki) a nie procenty się "odlicza", więc nie ważne ile tego
vatu było % kwoty netto, ważne ile było PLN na fakturze

Czyli jeżeli wycenię usługę na 1000 zł netto, to w moim przypadku
zapłacę od tego 1000 zł * 18, 70% VATu naliczonego?
Jeżeli w tym miesiącu miałem wydatek np. w wysokości 123 zł
i na fakturze sprzedawca napisał mi, że netto to 100 zł, a VAT, to 23
zł,
to mam prawo odliczyć sobie 23 zł VATu należnego?

Data: 2011-12-02 10:58:15
Autor: jureq
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
Dnia Fri, 02 Dec 2011 02:18:57 -0800, Paweł Szostek napisał(a):

Czyli jeżeli wycenię usługę na 1000 zł netto, to w moim przypadku
zapłacę od tego 1000 zł * 18, 70% VATu naliczonego?

Nie. 18,70 to jest od brutto a nie od netto. Czyli jeśli wycenisz usługę na 1000 brutto to zapłacisz od tego 1000 zł * 18, 70% VATu należnego (a nie jak piszesz naliczonego)

JeĹźeli w tym
miesiącu miałem wydatek np. w wysokości 123 zł i na fakturze sprzedawca
napisał mi, że netto to 100 zł, a VAT, to 23 zł,
to mam prawo odliczyć sobie 23 zł VATu należnego?

Prawie dobrze. Masz prawo odliczyć 23 zł VAT naliczonego (a nie należnego).

Data: 2011-12-02 18:11:11
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
On Fri, 2 Dec 2011, BartekK wrote:

W dniu 2011-12-02 00:21, Paweł Szostek pisze:
W handlu i gastronomii jest chyba tak, że podatnik płaci od przychodu
nie 23% VATu należnego, a tylko 18,70%.
[...]
Chyba myli ci się bardzo dużo rzeczy na raz:
- vat nie jest naliczany/płacony "od przychodu" tylko od ceny netto.

....tak dla ścisłości (nie bić poproszę :)) z definicji podstawą
wyliczenia VAT jest obrót - w przypadku czynności opodatkowanych
tożsamy z przychodem.
  Tylko sposób zdefiniowania stawki jest "nie wprost" :D

  Dla wygody na codzień stosuje się pojęcie "doliczania VAT
do netto", bo tak prościej wyznaczać wartość *według stawki*,
ale w przypadku jakiegoś kiksu (ze strony podatnika) twarde
trzymanie się definicji na ogół zmniejsza straty w kasie.

  Może na przykładzie: podatnik błędnie przyjmuje, że kwota doliczana
przy sprzedaży wysyłkowej "na koszty poczty" jest *u niego*
zwolniona.
  Ma 1000 zł tak wykazane na kwitkach (za przesyłki).
  Orientuje się że minister go wrobił, ma skorygować.
  Wisi "skarbowi" 187 zł z *już* pobranych pieniędzy, a nie 230zł
*oprócz* pobranej kwoty.
  Czyli 43 zł VAT mniej, a do tego przychód mu spada o 187 zł,
co skutkuje 35,53 zł obniżenia PIT (dla 19%).
  Razem, w porównaniu z konceptem "liczenia VAT od netto", 78,53 zł
zostaje w kieszeni.

  Stąd moja uwaga o formalnościach :) bo czasami są ważne.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-12-02 11:12:48
Autor: jureq
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
Dnia Thu, 01 Dec 2011 15:21:52 -0800, Paweł Szostek napisał(a):

[...]

Jest tak, Ĺźe w pewnych wypadkach sprzedawca ma wybĂłr czy liczy 23% od netto czy 18,70% od brutto

Data: 2011-12-02 03:44:10
Autor: Paweł Szostek
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
On Dec 2, 12:12 pm, jureq <ju...@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
> [...]

> nie 23% VATu należnego, a tylko 18,70%. A jak wygląda kwestia odliczenia
> sobie VATu naliczonego przez takie podatnika? Może odliczyć 23%, czy też

Jest tak, że w pewnych wypadkach sprzedawca ma wybór czy liczy 23% od
netto czy 18,70% od brutto

A zależy to od?

Data: 2011-12-02 15:12:18
Autor: !sp
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?

Użytkownik "Paweł Szostek" <mojewebsites@gmail.com> napisał w wiadomości news:cb742e28-6062-4fdc-89de-f74bc5fd06e0i8g2000vbh.googlegroups.com...

Od tego co lubi.
Różnice są w zaokrągleniach.
100(netto) +23(vat) =123(brutto)
23/100 = 23%
23/123 = 18,699186991869918699186991869919% =~18,7%

Data: 2011-12-02 17:54:35
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
On Fri, 2 Dec 2011, !sp wrote:

Użytkownik "Paweł Szostek" <mojewebsites@gmail.com> napisał
A zależy to od?
Od tego co lubi.
Różnice są w zaokrągleniach.

  Dla ścisłości: może również liczyć "dokładnie".
  Część przepisów jest w ustawie, część jest w rozporządzeniu,
łącznie daje to dość spory wybór sposobów obliczania.

pzdr, Gotfryd

VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?