[pb] VAT od aut

Data: 2009-02-21 14:30:34
Autor: Tomek
[pb] VAT od aut
http://tiny.pl/bqrk

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-02-21 14:06:54
Autor: TomN
[pb] VAT od aut
Tomek w <news:op.uppeg8abl60ql1unk>:

http://tiny.pl/bqrk

Tomek, mam prośbę... Choć słowo opisu/komentarza Np. "Minister finansów: 22-procentowy VAT można odliczać od paliw i
aut o ładowności powyżej 500 kg."

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-02-21 15:18:58
Autor: Bartek CBF1000A
[pb] VAT od aut
Witam!
Dziękuje bardzo za linka, niestety z pisma zamieszczonego na stronie MF
http://www.tinyurl.pl?NISmtuqv
za żadne skarby nic nie rozumiem - napisane takim językiem, że zmęczyłem się w trzecim zdaniu i za nic w świecie nie rozwiało to moich wątpliwości.
Proszę więc co bardziej zorientowanych w terminologii o wyjaśnienie mi o co w końcu chodzi z Vatem - od jakich aut można odliczać od jakich nie itp...

Pozdrawiam
Bartek

Data: 2009-02-21 16:32:50
Autor: icek2
[pb] VAT od aut
Bartek CBF1000A pisze:
[...]
AFAIK
ładownosc ponad 500kg, wpis w DR cięzarowy+homologacja na ciężarowe

--
pozdros
icek

Data: 2009-02-21 20:48:16
Autor: moje_przedmioty
[pb] VAT od aut

Użytkownik "icek2" <icek2@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gnp6r9$6pi$1news.onet.pl...
Bartek CBF1000A pisze:
[...]

Mam takiego lanosa
Ładowność 531 Kg
Ciężarowy + śiwadectwo homologacji
Będzie dobry??
:-)
Już się cieszę
2000 miesiecznie mi zostanie w domu
;)

Data: 2009-02-21 20:20:27
Autor: TomN
[pb] VAT od aut
moje_przedmioty w <news:gnpmch$ggk$1nemesis.news.neostrada.pl>:

Mam takiego lanosa
Ładowność 531 Kg
Ciężarowy + śiwadectwo homologacji
[...]
2000 miesiecznie mi zostanie w domu

Co miesiąc bedziesz go kupował?

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-02-21 22:27:43
Autor: Andrzej Kłos
[pb] VAT od aut
TomN pisze:
[...]

nie, miesięcznie robi coś koło 35 tyś km (tylko jaki ma do tej pory przebieg, jeżeli jest sprzed 1.05.2004?)

andy_nek

Data: 2009-02-21 22:33:24
Autor: Piotr
[pb] VAT od aut
Użytkownik "icek2" napisał w wiadomości :

AFAIK
ładownosc ponad 500kg, wpis w DR cięzarowy+homologacja na ciężarowe

to ja z innej strony:
- czy te dwa warunki to wspólnie czy obligatoryjnie?
- jesli powyższe brzmi "wspólnie" to czy da się zmienić homologację z auta osobowego na ciężarowe (oczywiście dokładając kratkę) i jeśli tak to czy ktoś się orientuje jaki to koszt?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2009-02-21 23:04:28
Autor: cef
[pb] VAT od aut
Piotr wrote:

czy da się zmienić homologację z
auta osobowego na ciężarowe (oczywiście dokładając kratkę)

To jest homologacja producenta i albo była, albo jej nie było.
Tego stanu nie zmienisz. Kratką, to sobie możesz zmienić
wpis w dowodzie rejestracyjnym, ale homologacja
będzie/zostanie taka jaką wydał producent.

Data: 2009-02-22 08:48:48
Autor: icek2
[pb] VAT od aut
cef pisze:
Piotr wrote:

[...]

ale jak auto jest nadal produkowane? nie moze byc nowej homologacji?

--
pozdros
icek

Data: 2009-02-22 09:45:21
Autor: cef
[pb] VAT od aut
icek2 wrote:
cef pisze:
Piotr wrote:

[...]

Jak jest produkowane, skoro już jest wyprodukowane?
Samochód wyprodukowany został na podstawie typu pojazdu opisanego w świadectwie
homologacji producenta. Jeśli homologacja była na ciężarowy, to pewnie taką masz lub
uzyskasz  u PRODUCENTA pojazdu.
Z ciekawości wygrzebałem kopię swojego wyciągu ze świadectwa homologacji
i tam są pełne dane identyfikacyjne konkretnego pojazdu (VIN i nr silnika)
Jeśli pojazd był tylko przerabiany na ciężarowy, dodana kratka i 500 kg -
przy przeglądzie to nie zmienia to homologacji.
Nie pamiętam czy w przepisach starych była mowa o homologacji producenta
(ale chyba tak) czy o homologacji w ogóle, bo taką możesz zawsze zrobić -
pewnie za te pieniądze można kupić cos ekstra z homologacja :-)

Data: 2009-02-22 11:20:45
Autor: SDD
[pb] VAT od aut

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:gnr3em$ecj$1atlantis.news.neostrada.pl...

Jak jest produkowane, skoro już jest wyprodukowane?
Samochód wyprodukowany został na podstawie typu pojazdu opisanego w

A jak sobie np. ktos z dwoch zrobi jeden marki "SAM"?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-02-22 12:59:12
Autor: Jacek_P
[pb] VAT od aut
SDD napisal:
A jak sobie np. ktos z dwoch zrobi jeden marki "SAM"?

Od ktoregos juz roku nie rejestruja skladakow.
No i skonczyly sie garazowe fabryki Maluchow :)
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-02-22 16:39:31
Autor: Piotrek
[pb] VAT od aut
Jacek_P wrote:
Od ktoregos juz roku nie rejestruja skladakow.
No i skonczyly sie garazowe fabryki Maluchow :)

Przy czym należy odróżnić sytuację kiedy to z kilku wraków oraz przystanku autobusowego składa jeden samochód "seryjny" od sytuacji, kiedy buduje się samochód typu SAM. SAM-y IMHO można dalej rejestrować.

Piotrek

Data: 2009-02-22 11:30:50
Autor: icek2
[pb] VAT od aut
cef pisze:
icek2 wrote:
cef pisze:
Piotr wrote:

[...]

produkowane znaczy się model nadal w produkcji,
nie pamietam homologacji z poprzedniego auta (ciezarowe pod Lisaka)
aktualne wozidło był osobowe na dzien dobry :(

[...]
i tego nie wiedziałem :(
myślałem, że moze byc homologacja na ciezarowe,
np. Auto model X i tyle

Jeśli pojazd był tylko przerabiany na ciężarowy, dodana kratka i 500 kg -
przy przeglądzie to nie zmienia to homologacji.
racja :( niestety tak jest
Nie pamiętam czy w przepisach starych była mowa o homologacji producenta
(ale chyba tak) czy o homologacji w ogóle, bo taką możesz zawsze zrobić -
pewnie za te pieniądze można kupić cos ekstra z homologacja :-)
w przepisach jest producenta lub importera :)
cóż, niech euro troche potanieje i będzie mozna cos myslec :))

--
pozdros
icek

Data: 2009-02-22 12:00:46
Autor: cef
[pb] VAT od aut
icek2 wrote:

[...]

I tak jest. Tzn WYCIĄG ze świadectwa homologacji,
o którym mówią przepisy podatkowe,
 jest robiony dla danego konkretnego pojazdu:
treść tego jest mniej więcej taka - pojazd nr VIN/silnika xxxx
został wyprodukowany zgodnie z typem opisanym w świadectwie typu ABCD.

Data: 2009-02-22 14:16:16
Autor: icek2
[pb] VAT od aut
cef pisze:
icek2 wrote:

[...]

czyli, czy jest możliwe

ze uzyskam homologacje na ciężarowe, mimo, że kupiłem osobowe,
ale licze ze importer (to w jego interesie) uzyska homologacje na ciężarowe?

czyli, innymi słowy. czy zwracając się do dealera, jest szansa uzyskania homologacji na ciężarowe, jesli producent/importer uzyska (globalnie) homologacje na ciężarowe dla modeli sprzedawanych od dzisiaj?

model jest ten sam, produkowany od 2007 roku akurat :)

--
pozdros
icek

Data: 2009-02-22 19:21:25
Autor: cef
[pb] VAT od aut
icek2 wrote:

[...]

No właśnie nie. Bo dla Twojego konkretnego samochodu
w wyciągu z homologacji będzie stało, że wykonano
 go wg homologacji osobowego.
Nie wiem czy jest taka procedura uzyskania potwierdzenia, że dany
model odpowiada innemu typowi homologacji.

Data: 2009-02-23 10:10:12
Autor: Gotfryd Smolik news
wzór Lisaka, było: [pb] VAT od aut
On Sun, 22 Feb 2009, icek2 wrote:

nie pamietam homologacji z poprzedniego auta (ciezarowe pod Lisaka)

  wKF: poruszana sprawa dotyczy JEDNEGO przypadku.
  A przypadków będzie więcej - właśnie "wzór Liska" jest IMO dobrym
przykładem. MF starannie omija temat innych przypadków, niż
objętych konkretnym wyrokiem ETS.
  IMO jednak ETS odniósł się do najtrudniejszej sprawy - czyli przypadku
wprowadzenia przepisu dokładnie w dniu wejścia do UE.

  Pozostałe przypadki IMHO są oczywiste (rownież bez *tego* wyroku),
w szczegolności to, że jeśli wprowadzono w którymś momencie prawo do
odliczeń VAT opisane "wzorem Lisaka", to tego prawa nikt nie jest
w stanie uchylić inaczej, niż zmieniając dyrektywy UE lub występując
z tejże UE :>
  Skreślenie "wzoru Lisaka" w ustawie o VAT IMO było bezskuteczne
(i jeśli miały miejsce skreślenia jakichkolwiek praw do odliczeń
VAT od czegokolwiek po 1.V.2004 - takoż).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-02-23 13:47:14
Autor: Piotr
[pb] VAT od aut
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości :

To jest homologacja producenta i albo była, albo jej nie było.
Tego stanu nie zmienisz. Kratką, to sobie możesz zmienić
wpis w dowodzie rejestracyjnym, ale homologacja
będzie/zostanie taka jaką wydał producent.

Dzisiaj wyczytałem gdzieś że wyciąg ze świadectwa homologacji jest obowiązkowy do wszystkich aut wyprodukowanych od 2001 roku.
A co z tymi starszymi? Może je da się przerobić ?
Albo czy można zacząć odliczać VAT od paliwa z takiego auta wyprodukowanego przed 2001 i nie majacego świadectwa homologacji a mającego wbite w dowodzie "ciężarowe" (oczywiście "kratkowe" a nie prawdziwe ciężarowe)?
Niech mnie ktoś proszę wyprostuję

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2009-02-23 14:19:07
Autor: cef
[pb] VAT od aut
Piotr wrote:
[...]

Istotny do celów VAT, a nie obowiązkowy i nie od 2001,
 bo ja mam takowy z 2000 roku.

[...]

No ale te auta starsze też były produkowane wg jakiegoś typu, który uzyskał homologację - nawet jeśli
wyprodukowano je wcześniej - nie wiem w którym roku zaczęliśmy
stosować międzynarodowe znakowanie pojazdów, ale homologacja,
to nie jest temat, który się pojawił w PL w 2000 roku - sam z tymi normami zetknałem
sie zawodowo w końcu lat osiemdziesiątych.
Zwrócisz się do producenta i ustalą - ale do czasu, kiedy nie było tego zamieszania
z tym co decyduje o ciężarowości- wpis w dowodzie czy homologacja, to osobowe
na 100% były produkowane wg homologacji osobowego.
I homologacja kiedyś wcześniej tez była, tylko do niczego nie była potrzebna.

Data: 2009-02-23 09:29:57
Autor: kasia sl
VAT od aut
....i ja mam cztery pytania o auto i możliwość odlczeń VAT.

Kupiłam je w leasingu w 2003 roku, homologacja na ciężarowy,
odliczenia VAT na paliwo do 1 maja 2004.
Wykup 01.12.2005, z kwoty wykupu mogłam odzyskać jedynie 60% VAT.
Pytanie 1: Dziś pozostałe 40% też do odzyskania, prawda?

15.12.2005 dokonałam zmiany rejestracji na osobowy.
Pytanie 2: Dziś mogę odzyskać VAT na paliwo zakupione w okresie
1.05.2004-14.12.2005, prawda?

Ale, ale...
16.02.2009 na łamach RP Jerzy Martini, partner i doradca podatkowy w
Kancelarii Baker & McKenzie, mówi:
"Prawo do odliczenia podatku ma również przedsiębiorca, który ciągle
używa zakupionego przed 1 maja 2004 r. samochodu z kratką mającego
odpowiednią homologację, nawet jeśli po zmianie przepisów podatkowych
zdemontował kratkę. Oczywiście prawo do pełnego odliczenia przysługuje
wyłącznie, gdy samochód taki zostanie przywrócony do stanu dającego w
przeszłości prawo do odliczenia."

Pytanie 3: Zatem wystarczy przywrócić kratkę, uzyskując odpowiedni
zapis w dowodzie rejestracyjnym, i odzyskać VAT za paliwo kupione
także po 15.12.2008?

Ale uwaga:
Samochód sprzedałam w styczniu 2008. Skorzystałam z możliwości, która
pozwalała nie obciążać sprzedaży podatkiem VAT.
Stąd dramatyczne pytanie 4: I co teraz? :)

4.1. Jak się wydaje, lepiej nie próbować odzyskiwać 40% VAT od kwoty
wykupu, bo też zwrócić będę musiała VAT nie naliczony przy sprzedaży
auta. Zgoda?
4.2. Jeśli zaś chodzi o VAT na paliwo: czy ryzykowne jest odzyskiwanie
VAT za okres do 14.12.2005? (do zmiany homologacji)

Cierpliwym dziękuję.
Przepraszam pozostałych za gadulstwo.
Kasia

Data: 2009-02-23 16:12:30
Autor: Gotfryd Smolik news
[pb] VAT od aut
On Mon, 23 Feb 2009, cef wrote:

[...]

wKF: żeby ktoś złych wniosków nie wyciągnął.
  Homologacja była potrzebna zgodnie z prawem (ale niezgodnie z widzimisię
urzędników US).
  To wpis w DR do niczego z VAT nie był potrzebny zgodnie z przepisami.
  USy wydawały (zgodnie) tysiące interpretacji że DR wystarcza do prawa do
odliczania VAT od paliwa, ale były to interpretacje *niezgodne z prawem*.
  Minister wydał (po wyroku NSA, w którym US wygrał sprawę z podatnikiem)
"wytyczną" aby USy odstąpiły od egzekwowania zaległego VAT, bo groziło
to niewielką rewolucją, tak na ćwierć miliona podatników.
  Zalegalizował bezprawie :) jak kto woli.

  Faktu to nie zmienia - DR nie był *nigdy* prawomocną podstawą do
odliczania VAT od samochodu ani od paliwa.
  Ci co skorzystali to skorzystali "na zasadzie pomyłki", ale prawa aby
inni *później* z tego skorzystali (np. w oparciu o korektę) nie daje.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-02-23 18:22:31
Autor: Tomek
[pb] VAT od aut
Dnia 23-02-2009 o 16:12:30 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

  Zalegalizował bezprawie :) jak kto woli.

W tym kraju to normalka (i pewnie w kaşdym innym teş, a róşnica jest tylko w skali).
TK też posługiwał się nie raz argumentami że uwalenie danego przepisu czy ustawy miało by zbyt doniosłe skutki. Oczywiście ja nie mogę np. z tytułem egzekucyjnym pójść po wyrok z podobną sentencją :-)
(tzn. mogę, ale chyba tylko kadłubkom po 80. roku życia umażają :-) )

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-02-22 08:49:35
Autor: icek2
[pb] VAT od aut
Piotr pisze:
[...]

muszą być spełnione jednocześnie (oby trzy: ladownosc, ciezarowy, homologacja)
- jesli powyższe brzmi "wspólnie" to czy da się zmienić homologację z auta osobowego na ciężarowe (oczywiście dokładając kratkę) i jeśli tak to czy ktoś się orientuje jaki to koszt?

ja sam próbuje się dowiedzieć :)

--
pozdros
icek

Data: 2009-02-23 10:22:16
Autor: Gotfryd Smolik news
Uwaga przy sprzedaży, było: [pb] VAT od aut
On Sat, 21 Feb 2009, Tomek wrote:

http://tiny.pl/bqrk

  Chciałbym zwrócić uwagę na oczywisty w świetle ustawy o VAT, zapisany
w powyższym komentarzu a być może nie dość jasny dla przeszłych
i aktualnych posiadaczy pojazdów ktore MOGŁY podpadać pod tę
klasyfikację skutek uboczny przy sprzedaży.

  Cytat:
"NaleSy równieS zaznaczyć, Se w przypadku podatników, którzy dokonajš
korekty odliczenia z tytułu  nabycia    lub  importu  pojazdów  samochodowych,
nie  będš  juS  miały  zastosowania
przepisy art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od  towarów  i usług, a w
konsekwencji do  tych podatników  dokonujšcych  dostawy ww.  pojazdów
nie  znajdzie zastosowania  zwolnienie [...]"

  Przypominam, że "normalnie" sprzedaż samochodu osobowego jest zwolniona
z VAT (zawsze).
  Ale jak ktoś miał taki samochód "nieosobowy osobowy" i sprzedał jako
zwolniony, to IMVHO powinien sprawę przemyśleć :D

  Do tego opis ministra wskazuje na ciekawostkę:
"Jednoczeœnie  podkreœlić  naleSy,  Se  podatnicy,  którzy  spełniajš
warunki  dla  dokonania stosownej korekty rozliczenia uwzględniajšcej
odliczenie podatku naliczonego mogš lecz nie
majš  obowišzku  jej  dokonywania.  Podatnik,  który  nie  dokonał
korekty,  pozostajšc  tym samym przy  rozliczeniach wynikajšcych
z obowišzujšcych przepisów ustawy o podatku od
towarów  i  usług, ma  prawo,  jeSeli  zaliczył  wydatki  zwišzane
z nieodliczonym  podatkiem naliczonym w  koszty  uzyskania  przychodów,
do  utrzymywania  tych wydatków w  kosztach uzyskania przychodów."

  Mamy:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-dochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
+++
43) podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

a) podatek naliczony:
- w tej częœci, w której
  zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od
  towarów i usług
-- -

  Czyli jeśli przepisy były bezprawne to są (jednak) honorowane.
  Mamy wtedy ciekawy dualizm: uznanie, że jednocześnie obowiazywały
dwa przeciwwstawne przepisy (i podatnik może wybrać).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-02-23 10:33:49
Autor: Tomek
Uwaga przy sprzedaży, było: [pb] VAT od au t
Dnia 23-02-2009 o 10:22:16 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

  Mamy wtedy ciekawy dualizm: uznanie, Ĺźe jednocześnie obowiazywały
dwa przeciwwstawne przepisy (i podatnik może wybrać).

ZTCP to "od zawsze" byłeś zwolennikiem dawania podatnikowi wyboru ;-)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-02-23 13:05:08
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 23 Feb 2009, Tomek wrote:

ZTCP to "od zawsze" byłeś zwolennikiem dawania podatnikowi wyboru ;-)

  Tylko ustawodawca mnie nie słuchał ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-02-24 08:17:10
Autor: Tomek
[pb] VAT od aut

http://tiny.pl/bx33

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-02-24 18:52:04
Autor: TomN
[pb] VAT od aut
Tomek w <news:op.upug6wdhl60ql1unk>:

http://tiny.pl/bx33

PLONK ;P

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-02-24 23:25:23
Autor: kasia
[pb] VAT od aut
....i znów zagadkowy fragment w komentarzu pod artykułem wskazanym przez
Tomka.
Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w kancelarii Ożóg i Wspólnicy, pisze
między innymi:
"Trudno się też zgodzić, że kto odliczy w całości VAT przy zakupie auta, nie
może skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży. To by oznaczało, że firma,
która kupiła je w czerwcu 2004 r. i sprzedała w lipcu 2007 r., musi złożyć
korektę za okres, gdy sprzedała auto, i dopłacić podatek z odsetkami.
Tymczasem kwotę nadpłaconą w czerwcu 2004 r. ma odzyskać bez odsetek".

Według mnie taka argumentacja to żadna argumentacja. Cóż może obchodzić
fiskusa to, że kwotę VAT-u odzyskam bez odsetek. Jak można na tej podstawie
wnosić, że w takim razie mogę skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży!

Wnioski:
1. Wg mnie próba odzyskania 40% VAT grozi koniecznością dopłaty podatku VAT ze
sprzedaży. Zgoda, drodzy miejscowi eksperci? :)

2. Czy jednak można próbować bezkarnie - bez ryzyka powyższej dopłaty do
przeprowadzonej już sprzedaży - odzyskać VAT na paliwo?

K.

Data: 2009-02-25 08:44:14
Autor: Tomek
[pb] VAT od aut
Dnia 24-02-2009 o 23:25:23 kasia <czerwony_k@wp.pl> napisał(a):

...i znĂłw zagadkowy fragment w komentarzu pod artykuÂłem wskazanym przez
Tomka.
Andrzej Nikoùczyk, doradca podatkowy w kancelarii O¿óg i Wspólnicy, pisze
miĂŞdzy innymi:

Ci "experci" nie wypowiadają się po to żeby pomóc, tylko po to żeby się
wypowiedzieć, a to zasadniczna różnica :-)

--
Pozdrawiam,
Tomek

[pb] VAT od aut