VAT przy zakupie z UK

Data: 2011-01-15 17:02:26
Autor: Paul
VAT przy zakupie z UK
Witam,

jak będzie wyglądał VAT przy zakupie towarów z UK
1. mam NIP-EU
a) kupuję za cenę NETTO, w Polsce płacę VAT
b) kupuję za cenę BRUTTO, w Polsce dopłacam różnice (w Polsce jest
wyĹĽsza stawka)
c) kupuję za cenę BRUTTO, w Polsce nic nie płacę.
Która z tych opcji jest prawidłowa?

2. nie mam NIP-EU - czy coĹ› siÄ™ zmienia?

Najkorzystniej byłoby dla mnie zapłacić VAT w UK i nie dopłacać w Polsce
:) - da siÄ™?

Data: 2011-01-15 22:35:37
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT przy zakupie z UK
On Sat, 15 Jan 2011, Paul wrote:

Witam,

jak będzie wygl±dał VAT przy zakupie towarów z UK
1. mam NIP-EU
a) kupuję za cenę NETTO, w Polsce płacę VAT

  Nie wiem czy co¶ dobrze rozumiesz: w Polsce, z okazji nabycia
w .uk, *NIE* płacisz VATu. Bez względu na to, czy kupujesz
netto, butto, czy jeszcze inaczej ;)

  VAT zapłaci Twój klient, je¶li *TWÓJ* (już kupiony w .uk "bez VATu"
towar) sprzedasz mu *w Polsce*.

b) kupuję za cenę BRUTTO, w Polsce dopłacam różnice (w Polsce jest
wyższa stawka)

  Nie ma takiej opcji :)

c) kupuję za cenę BRUTTO, w Polsce nic nie płacę.

  Nie, patrz wyżej - jak kupisz z angielskim VATem, to polskiego
PTU nie zapłaciłe¶. A jak sprzedasz klientowi, to musisz mu
doliczyć polski VAT. Odliczyć nie będzie czego.

2. nie mam NIP-EU - czy co¶ się zmienia?

  Nie masz prawa do opcji a, czyli pozostaje "opcja c zmodyfikowana".
  Wyj±tkowo zły pomysł ;)

  Natomiast zastanawiam się nad czym¶ takim: a jakby tak zostać
*brytyjskim* podatnikiem VAT? :O

  Oczywi¶cie, je¶li *jednocze¶nie* jest się podatnikiem polskim, to
nici z biznesu: polski podatnik musi przy sprzedaży do .pl oczywi¶cie
rozliczyć polski VAT.
  Ale...
  Po prawdzie, to nie te czasy kiedy Irlandia miała 7% VAT(!), niemniej
co napisałem to AFAIR pozostaje w mocy:
https://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/msg/2aa06e94670f99a9
....tyle, że S.C. (albo jej odpowiednik) musiałaby być zawarta w .gb
  Podatnikami VAT s± bowiem również "inne jednostki organizacyjne
nie posiadaj±ce osobowo¶ci prawnej".
  Oczywi¶cie tego nie da się zastosować do milionowych obrotów.
  Ale do umiarkowanych, w okolicach limitu zwolnienia z VAT...

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-15 21:55:16
Autor: Andrzej 'The Undefined' Dopierała
VAT przy zakupie z UK
Dnia 15.01.2011 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał/a:
c) kupuję za cenę BRUTTO, w Polsce nic nie płacę.

  Nie, patrz wyĹĽej - jak kupisz z angielskim VATem, to polskiego
PTU nie zapłaciłeś. A jak sprzedasz klientowi, to musisz mu
doliczyć polski VAT. Odliczyć nie będzie czego.
hm... a nie mozna wystapic o zwrot vatu w takiej sytuacji korzystajac z
VAT-REF?

--
Andrzej 'The Undefined' Dopierała
HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

Data: 2011-01-17 10:57:32
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT przy zakupie z UK
On Sat, 15 Jan 2011, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:

hm... a nie mozna wystapic o zwrot vatu w takiej sytuacji korzystajac
z VAT-REF?

  O ile pamiętam, kto¶ wskazywał (nie pamiętam "¶cieżki przepisów")
że tak. Jest tylko drobiazg: pytanie, czy owo prawo przysługuje
komu¶ kto nie mógł skorzystać z "bez VAT" tylko dlatego, że nie
wyst±pił o NIP-UE. Nie wiem :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-15 23:25:15
Autor: Paul
VAT przy zakupie z UK
On Sat, 15 Jan 2011, Paul wrote:

[...]

Ale mam prawo kupić w UK, bez zapłacenia ichniejszego VAT? (zakładamy,
że mam NIP-EU)
Towar będzie sprzedawany w Polsce i wtedy oczywi¶cie doliczam polski VAT.

Data: 2011-01-17 10:57:44
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT przy zakupie z UK
On Sat, 15 Jan 2011, Paul wrote:

Ale mam prawo kupić w UK, bez zapłacenia ichniejszego VAT? (zakładamy,
że mam NIP-EU)

  Hm... wychodzi że tak.
  Znaczy Twój wniosek kieruje w stronę podatnika zarejestrowanego
zwolnionego podmiotowo jak rozumiem?

Towar będzie sprzedawany w Polsce i wtedy oczywi¶cie doliczam polski VAT.

  A to oczywi¶cie, ale pierwotny problem dotyczył pytania o skutki
próby przej¶cia na zwolnienie (podmiotowe) :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-17 17:16:47
Autor: Paul
VAT przy zakupie z UK
On Sat, 15 Jan 2011, Paul wrote:

[...]

Chwila, chwila, ja nie pisałem o żadnym przej¶ciu na zwolnienie :)

Chcę po prostu kupić pewien towar w UK i sprzedać go w Polsce.
w UK jest na 5% VAT, a w Polsce na 8%.
I jak mam to zrobić?

Kupić w UK bez VATu i sprzedać z 8% w Polsce
Kupić w UK z 5% i potem go jako¶ odliczać
jeszcze inaczej?

Żeby się po prostu nie okazało, że w rzeczywisto¶ci płacę 13% - kupuj±c
brutto w UK i doliczaj±c 8% w Polsce, bez możliwo¶ci odliczenia tych 5.

Data: 2011-01-17 18:18:42
Autor: cef
VAT przy zakupie z UK
Paul wrote:

Chcę po prostu kupić pewien towar w UK i sprzedać go w Polsce.
w UK jest na 5% VAT, a w Polsce na 8%.
I jak mam to zrobić?

Kupić w UK bez VATu i sprzedać z 8% w Polsce

Tak  jest dobrze, tylko Gotfryd chciał Ci podpowiedzieć,
że VATu w Polsce nie płacisz w momencie zakupu w UK
tylko naliczasz dopiero jak sprzedasz ten towar w Polsce.

Kupić w UK z 5% i potem go jako¶ odliczać
jeszcze inaczej?

Nie ma takiej opcji.
Nie odliczysz, bo ich VAT nie jest naszym PTU
( podatkiem od  towarów i usług)

Żeby się po prostu nie okazało, że w rzeczywisto¶ci płacę 13% -
kupuj±c brutto w UK i doliczaj±c 8% w Polsce, bez możliwo¶ci
odliczenia tych 5.

Taka opcja też jest, ale maj±c NIP EU chyba jej nie wybierzesz?

Data: 2011-01-16 22:13:33
Autor: ±ćęłń󶼿
VAT przy zakupie z UK
Jako¶ nie bardzo chce mi się wierzyć.
Bo wtedy "każdy" by wolał kupować "wszystko" w UK bez vatu, niż w Polsce z vatem.
Na tzw. użytek własny.
A uzyskanie nip-eu podobnie "trudne", jak uzyskanie karty do Makro Cash czy Selgrosa.

Generalnie zabrakło w odpowiedzi opcji:
a) podatnik vat;
b) zwolniony z vat.

-- -- -

Data: 2011-01-16 22:09:56
Autor: Andrzej 'The Undefined' Dopierała
VAT przy zakupie z UK
Dnia 16.01.2011 ąćęłńóśźż <antyspam@interia.pl> napisał/a:
Jakoś nie bardzo chce mi się wierzyć.
Bo wtedy "każdy" by wolał kupować "wszystko" w UK bez vatu, niż w Polsce z vatem.
Na tzw. użytek własny.
sekundke - jak uzytek wlasny to vat nalezy odprowadzic. Czy to zakup w polsce
czy za granica.

Mowa jest o zakupie na potrzeby prowadzonej dzialalnosci.
A wtedy masz dwie opcje:
- kupujesz w polsce i odliczasz vat, a nastepnie naliczasz go przy sprzedazy
- kupujesz za granica "netto", a nastepnie naliczasz vat przy sprzedazy.

Przy zakupie "na uzytek wlasny" jestes w plecy w sytuacji zakupu w niemczech -
masz taniej o 19% vatu, ale w polsce musisz vatu doliczyc 23%.

Generalnie zabrakło w odpowiedzi opcji:
a) podatnik vat;
przeciez mowa o podatniku majacym nip-eu?

b) zwolniony z vat.
jak zwolniony to chyba nie ma nip-eu?

Data: 2011-01-17 11:00:16
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT przy zakupie z UK
On Sun, 16 Jan 2011, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:

Dnia 16.01.2011 ±ćęłń󶼿 <antyspam@interia.pl> napisał/a:

b) zwolniony z vat.
jak zwolniony to chyba nie ma nip-eu?

  Zwolniony nie oznacza niepodlegaj±cy.
  Jedno z pytań pojawiaj±cych się po drodze i wymagaj±cych sprawdzenia
w przepisach (nie chce mi się :]) to pytanie, czy *zarejestrowany*
podatnik zwolniony (podmiotowo) może mieć NIP-UE.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-17 11:08:39
Autor: 666
VAT przy zakupie z UK
I w którym momencie musisz niby "jak na spowiedzi" zadeklarować, czy to zakup na potrzeby własne czy na potrzeby prowadzonej działalno¶ci??
Np. cokolwiek "kupuje za granic± netto" i używa sobie do us..nej ¶mierci??

-- -- -

jak uzytek wlasny to vat nalezy odprowadzic.
Czy to zakup w Polsce czy za granica.
Mowa jest o zakupie na potrzeby prowadzonej dzialalnosci.
[...]

Data: 2011-01-17 14:28:56
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT przy zakupie z UK
On Mon, 17 Jan 2011,  666 wrote:

I w którym momencie musisz niby "jak na spowiedzi" zadeklarować, czy to zakup
na potrzeby własne czy na potrzeby prowadzonej działalno¶ci??

  W przypadku towaru handlowego lub materiałów w momencie zakupu,
w przypadku wyposażenia przeznaczonego dla DG - w momencie
rozpoczęcia eksploatacji (często popełnianym błędem jest
"zaliczenie" do KUP przy zakupie, *formalnie* nie przysługuje).
  Z p. widzenia VAT niewykorzystywane wyposażenie jest "towarem",
więc odliczenie przysługuje z momentem zakupu.
  Tak długo, jak długo jest to "towar przeznaczony do sprzedaży".
  Przeznaczenie (poprzez faktyczne wykorzystywania) na "cel osobisty"
skutkuje jak niżej.

Np. cokolwiek "kupuje za granic± netto" i używa sobie do us..nej ¶mierci??

  W momencie, w którym używa do celów nie zwi±zanych z DG, a nie
używa do DG, w sposób oczywisty następuje "wylot z wyposażenia" i konieczno¶ć:
- korekty kosztów w dochodowym
- wystawienia f-ry wewnętrznej w VAT.

  Przypadek jednoczesnego wykorzystywania do DG i VAT to nieco inna
sprawa i w pl:
- dla PDoOF uregulowany jest przepisem art.23.1.49, kwestię "poziomu
   koniecznego wywalenia" próbuj ustalić sam
- dla VAT też wzbudza w±tpliwo¶ci ze względu na warunek z Dyrektywy,
   który *nie* zawiera negacji (samo "wykorzystywanie do DG" daje
   prawo do odliczeń, a proporcję trzeba liczyć przy wykorzystywaniu
   do celów opodatkowanych i AFAIR zwolnionych - *ZWOLNIONYCH*).
   Również zapis o "w takim zakresie" z art.86 UoVAT sugeruje że
   "wylot" co najmniej nie jest bezwzględny

  Wędka:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,10,32,670,22897,20110101,odliczenie-i-zwrot-podatku-odliczanie-czesciowe.html

  Acha, żeby nie było: zapominasz się i piszesz nad cytatem :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-17 22:03:36
Autor: 666
VAT przy zakupie z UK
Załóżmy, że chodzi o osobę prawn± (lub ułomn± osobę prawn±), a nie o osobę fizyczn±.

-- -- -

Przeznaczenie na "cel osobisty" skutkuje jak niżej.
W momencie, w którym używa do celów nie zwi±zanych z DG, a nie używa do DG,
w sposób oczywisty następuje "wylot z wyposażenia" i konieczno¶ć:
- korekty kosztów w CIT

Data: 2011-01-18 01:25:46
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT przy zakupie z UK
On Mon, 17 Jan 2011,  666 wrote:

Załóżmy, że chodzi o osobę prawn± (lub ułomn± osobę prawn±), a nie o osobę
fizyczn±.

  Widzisz gdzie¶ różnicę?
(poza t±, że następuje *jawna* "zmiana osoby", czyli transakcja
o ch-rze albo sprzedaży albo darowizny lub "nieodpłatnego ¶wiadczenia")

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-19 08:43:35
Autor: ±ćęłń󶼿
VAT przy zakupie z UK
Z punktu widzenia US zapewne tak (w sensie "podatnik używa do celów osobistych").
Telewizor osoby fizycznej łatwiej postawić gdziekolwiek, niż telewizor spółki akcyjnej.

-- -- -

| Widzisz gdzie¶ różnicę?

VAT przy zakupie z UK