VAT w wirtualnym swiecie

Data: 2009-06-19 00:19:19
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT w wirtualnym swiecie
On Tue, 16 Jun 2009, JacekS wrote:

Zajmuję się handlem wirtulana waluta (możemy ją określić jak wirtulane
przedmioty) w internetowej grze. Wygląda to banalnie prosto - skupuję ją od
graczy (osoby fizyczne) płacąc im zwykłymi przelewami lub w ostatecznosci od
producenta gry. Odsprzedaję ją następnie z zyskiem, powiedzmy 20%, innym
graczom płacącym mi poprzez dotpay.

Wszystko działa pieknie dopóki nie wpadne w VAT.

  Przeczytałem cały wątek i czegoś nie rozumiem.
  Nie rozumiem mianowicie, dlaczego nikt z dyskutantów nie odniósł się
do podstawowego problemu - "czym jest wirtualna waluta"?

  Dlaczego WSZYSCY piszący w wątku zaakceptowali założenie, przyznam
że całkiem zgrabnie przemycone w pytaniu :), że owa waluta jest *usługą*???

  Może objaśnię pytaniem to o co pytam (choć to podobno niegrzecznie
odpowiadać pytaniem na pytanie :))
  Otóż załóżmy, że komuś z was wpadnie w ręce weksel - na przykład
wystawiony "osobiście" przez kogoś tam.

  I co, dostajecie ten weksel o wartości nominalnej 1000 zł,
kupiony dajmy na to za 950 zł (a co :P) - i mówicie,
że DOLICZYCIE VAT w momencie odsprzedazy tego weksla????
  A jak kupicie dolary i je odsprzedacie, to też doliczycie
VAT?

  Mi w powyższym rozumowaniu COŚ nie pasuje ;)

  Jaka jest różnica w sprzedaży:
- weksla
- kwitka "zobowiązuję się do oddania pożyczki 2000 zł"
- wirtualnego pieniądza?

 Naliczenie 22 procent od każdej wpłaty sprawi,

  Pytanie "deserowe" :) - czy VAT płaci się od WPŁATY?

Szukam wszedzie wyjścia i bez rezultatów. Może Wam coś wpadnie do glowy?

  Wyjścia to ja nie mam, ale pytania - jak widzisz - i owszem ;)

Ostatnio moje myśli krążą wokół VAT marża

"sprzedam weksel z marżą"? Hm....

gdyby uznać tę wirtulaną walutę za
przedmioty kolekcjonerskie...

   ^^^^^^^^^^

  To wartość owej waluty jest w końcu zawarta w *rzeczy* czy
w *prawie majątkowym* przypisanym do tej rzeczy?

Dodam na koniec, że rady 'zalóż kolejna firme na żone a unikniesz limitu
VAT " już znamJ

  Przy 3 wspólnikach można założyć 4 SC (ab, bc, ac, abc), przy 5
wspólnikach ... policz sobie ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-19 20:39:06
Autor: JacekS
VAT w wirtualnym swiecie

[...]

Nie ukrywam, że i mnie te pytania dręczą. Za co jednak uznać wirtualna walute jeśli nie za usługę? Polska definicja usług elektronicznych wyglada na odpowiednia (niestety:( )
"usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe".

[...]

Jeśli chodzi o weksle - nie mam pojęcia ale podejrzewam, że podpadnie to pod ten sam paragraf co wymiana dolarow, czyli usługi pośrednictwa finansowego. Są one zwolnione z VAT i nie ma z tym problemu.
 Wirtualna waluta na 'prawdziwa walute' jednak nie wyglada. O niczym bardziej nie marzę, niż o tym żeby uznać ja za prawdziwą walutę, założyłbym wtedy kantor i miał świety spokój:)

 Pytanie "deserowe" :) - czy VAT płaci się od WPŁATY?

Wpłata jest opłatą za usługe jaką świadczę ( odsprzedaję?) i będąc Vatowcem muszę chyba uznać, że jest w niej zawart VAT - czyli klient wpłaca sumę brutto :(

 To wartość owej waluty jest w końcu zawarta w *rzeczy* czy
w *prawie majątkowym* przypisanym do tej rzeczy?

Ech, czy to jest w ogóle rzecz? Czy jest to prawo? Naprawdę nie mam pojęcia:(

pzdr, Gotfryd

A jeśli kogoś bawią zagadki ksiegowe mogę polecić jeszcze jedną, która wpadła mi do głowy.

Wg ustawy o usługach elektronicznych stawka VAT zależna jest od kraju ODBIORCY usługi. Pracuje jednak w wirtulanym świecie i prowadzę interesy z 'cyfrowymi ludzikami' Klient płaci mi np przed dotpay i skąd ja mam na boga wiedzieć z jakiego kraju pochodzi? A może w ogóle jest spoza UE?
Mam kazać mu dać słowo honoru, że jest Niemcem, zrobić zrzut ekranu. obliczyć VAT i gdy pojawi się kontrola powiedzieć ze odbiorcą jest smok widoczny na wydruku, który powiedział, że pochodzi z Niemiec?!
:)

Milego
Jacek

Data: 2009-06-19 21:33:24
Autor: Tomek
VAT w wirtualnym swiecie
Dnia 19-06-2009 o 20:39:06 JacekS <info@podex.com.pl> napisał(a):

Wg ustawy o usÂługach elektronicznych stawka VAT zaleÂżna jest od kraju
ODBIORCY usÂługi. Pracuje jednak w wirtulanym Âświecie i prowadzĂŞ interesy z
'cyfrowymi ludzikami' Klient pÂłaci mi np przed dotpay i skÂąd ja mam na boga
wiedzieĂŚ z jakiego kraju pochodzi? A moÂże w ogĂłle jest spoza UE?
Mam kazaĂŚ mu daĂŚ sÂłowo honoru, Âże jest Niemcem, zrobiĂŚ zrzut ekranu.
obliczyĂŚ VAT i gdy pojawi siĂŞ kontrola powiedzieĂŚ ze odbiorcÂą jest smok
widoczny na wydruku, ktĂłry powiedziaÂł, Âże pochodzi z Niemiec?!
:)

Która to ustawa? Bo wg ustawy o VAT, jeśli masz wątpliwości skąd jest klient i jaki jest jego status,
to powinieneś naliczyć 22% VAT.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-06-19 21:55:08
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT w wirtualnym swiecie
On Fri, 19 Jun 2009, JacekS wrote:

[...]

  Możesz wskazać (linkiem) właściwy akt prawny?

[...]

  Ale przecież odwoływałem się nie (no, nie tylko :)) do handlu walutą,
lecz do handlu zobowiązaniami jako takimi - np. handlu długami.
  Na mój rozum wirtualna waluta jest właśnie takim zobowiązaniem.

  Przyznam, że jakby trzeba było, to umiałbym również wziąć udział
w dyskusji po drugiej stronie - wskazując jako przykład "zobowiązania"
którym się handluje np. bilety :>
  Problem chyba miałbym w tym, że bilety są opodatkowane *tak samo*
jak cel któremu służą.

  No to teraz krytyczne pytanie: czy zakup (za wirtualną walutę
w wirtualnym świecie) jest obłożony VATem, a jeśli tak, to
wyrażonym w pieniądzu wirtualnym i "prawdziwym"[1]?

 Pytanie "deserowe" :) - czy VAT płaci się od WPŁATY?

Wpłata jest opłatą za usługe jaką świadczę ( odsprzedaję?)

  No i tyle.
  Sama "wpłata" nie stanowi więc *żadnego* kryterium oVATowania,
istotny jest cel któremu służy.

i będąc Vatowcem
muszę chyba uznać, że jest w niej zawart VAT

  Również jeśliby był w wysokościach "zwolniony", "nie podlega"
oraz "0%", o czym IMVHO wypada pamiętać.

 To wartość owej waluty jest w końcu zawarta w *rzeczy* czy
w *prawie majątkowym* przypisanym do tej rzeczy?

Ech, czy to jest w ogóle rzecz?

  Właśnie uzyskałeś odpowiedź :)
  No przecież nie jest.

Czy jest to prawo?

  Jak wyżej, IMO.
  Jest to coś, co ma wartość majątkową, nie wyrażoną w samych
przedmiotach (choć może byc z przedmiotem powiązana).
  Handel tym prawem jest oczywiście usługą, ale samo prawo
jest jedynie "usługą w rozumieniu VAT" i stanowi zwykłą
wartość niematerialną.

[...]

  Ale zwolnienie z VAT by ten problem rozwiązało?
  :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-19 22:05:54
Autor: Tomek
VAT w wirtualnym swiecie
Dnia 19-06-2009 o 21:55:08 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

On Fri, 19 Jun 2009, JacekS wrote:

 Dlaczego WSZYSCY piszący w wątku zaakceptowali załoĹźenie, przyznam
[...]

niemoĹźliwe".

  MoĹźesz wskazać (linkiem) właściwy akt prawny?

Jeśli nie jest to z ustawy o VAT to wygląda mi na VI dyrektywę albo jej następczynię.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-06-19 23:25:20
Autor: JacekS
VAT w wirtualnym swiecie

-- >>   Możesz wskazać (linkiem) właściwy akt prawny?

Jeśli nie jest to z ustawy o VAT to wygląda mi na VI dyrektywę albo jej następczynię.

Ksiegowoscia i prawem zajalem sie z koniecznosci wiec przepraszam jesli cos mieszam
Korzystalem z tego: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:288:0001:0009:PL:PDF
art 11.

Jacek

-- Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-06-19 23:44:55
Autor: Tomek
VAT w wirtualnym swiecie
Dnia 19-06-2009 o 23:25:20 JacekS <info@podex.com.pl> napisał(a):

-- >>   MoÂżesz wskazaĂŚ (linkiem) wÂłaÂściwy akt prawny?

JeÂśli nie jest to z ustawy o VAT to wyglÂąda mi na VI dyrektywĂŞ albo jej
nastĂŞpczyniĂŞ.

[...]

To już jest nieaktualne, chyba (bo nie widzę w tabeli korelacji tego rozporządzenia)
wpisali te przepisy do:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:347:0001:0118:PL:PDF

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-06-20 00:19:38
Autor: JacekS
VAT w wirtualnym swiecie
..

[...]

Istotnie, dziekuje za informacje. Moja impresja po pobieżnym przejrzeniu  - zmieniło się niewiele. Miejsce świadczenia usług świadczonych drogą elektroniczna - u usługobiorcy (art 56), definicji usług eletronicznych nie znalazłem - jedynie mały wykaz w załączniku II.

-- Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-06-20 10:32:55
Autor: Tomek
VAT w wirtualnym swiecie
Dnia 20-06-2009 o 00:19:38 JacekS <info@podex.com.pl> napisał(a):

.

[...]

To juÂż jest nieaktualne, chyba (bo nie widzĂŞ w tabeli korelacji tego
rozporzÂądzenia)
wpisali te przepisy do:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:347:0001:0118:PL:PDF

Istotnie, dziekuje za informacje. Moja impresja po pobieÂżnym przejrzeniu  -
zmieniÂło siĂŞ niewiele. Miejsce Âświadczenia usÂług Âświadczonych drogÂą
elektroniczna - u usÂługobiorcy (art 56), definicji usÂług eletronicznych nie
znalaz³em - jedynie ma³y wykaz w za³¹czniku II.

Tylko że to jest dyrektywa UE, my mamy swoją ustawę o podatku od towarów i usług:

http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004.054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-06-20 11:50:20
Autor: JacekS
VAT w wirtualnym swiecie
Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości news:op.uvtd06bzl60ql1unk...
[...]

To ju? jest nieaktualne, chyba (bo nie widze w tabeli korelacji tego
rozporz?dzenia)
wpisali te przepisy do:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:347:0001:0118:PL:PDF

Istotnie, dziekuje za informacje. Moja impresja po pobie?nym rzejrzeniu  -
zmieni3o sie niewiele. Miejsce ?wiadczenia us3ug ?wiadczonych drog?
elektroniczna - u us3ugobiorcy (art 56), definicji us3ug eletronicznych nie
znalaz3em - jedynie ma3y wykaz w za3?czniku II.

Tylko że to jest dyrektywa UE, my mamy swoją ustawę o podatku od towarów i usług:

http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004.054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html

Dyrektywa chyba juz wprowadzona w zycie i wpisana do ustawy, bo wyglada podobnie. Miłe i krótkie podsumowanie e- usług wygrzebałem tutaj: http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/15646,problemy-z-naliczaniem-vat-przy-e-uslugach.html, chyba jeszcze jest aktualne?

-- Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-06-20 12:24:02
Autor: Tomek
VAT w wirtualnym swiecie
Dnia 20-06-2009 o 11:50:20 JacekS <info@podex.com.pl> napisał(a):

Tylko Âże to jest dyrektywa UE, my mamy swojÂą ustawĂŞ o podatku od towarĂłw i
usÂług:

http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004.054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html

Dyrektywa chyba juz wprowadzona w zycie i wpisana do ustawy, bo wyglada
podobnie. MiÂłe i krĂłtkie podsumowanie e- usÂług wygrzebaÂłem tutaj:
http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/15646,problemy-z-naliczaniem-vat-przy-e-uslugach.html,
chyba jeszcze jest aktualne?

Od tamtej pory była przynajmniej jedna spora nowelizacja (weszła w życie 1. grudnia 2008),
ale nie wiem czy coś zmieniała odnośnie e-usług.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-06-20 13:09:02
Autor: JacekS
VAT w wirtualnym swiecie

Tylko ?e to jest dyrektywa UE, my mamy swoj? ustawe o podatku od towarów i
us3ug:

http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004.054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html

Dyrektywa chyba juz wprowadzona w zycie i wpisana do ustawy, bo wyglada
podobnie. Mi3e i krótkie podsumowanie e- us3ug wygrzeba3em tutaj:
[...]

To, co wywęszyłem wyglada na niewiele rożniace się od poprzednich wersji.
Art 27
"..Podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę ( ..)
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania"
I zaraz potem dowiadujemy się, że usługi elektroniczne też pod to podpadaja, Czyli stan- bez zmian:)

Data: 2009-06-19 23:59:37
Autor: JacekS
VAT w wirtualnym swiecie
[...]

Ech, pieknie by było gdyby te wirtualną walute uznać za dług. Znalazłem właśnie w sieci takie cos:
"Spółka zajmująca się skupowaniem wierzytelności i późniejszym odzyskiwaniem ich na własny rachunek jest zwolniona z podatku VAT"
http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/handel%3Bdlugami%3Bnie%3Bpodlega%3Bvat,186,0,256442.html

[...]

Nie stanowi, ale staram sie przygotować duchowo do rozmowy z pania z US, ktora zobaczy wpłate i zapyta- a za co to jest? Odpowiem - za wirtualną walutę, na co ona:  NBP kursu tej waluty nie odnotowuje, czyli żadną walutą to nie jest. Skupuje pan i odsprzedaje  coś w internecie, jakieś miejsce na serwerze, bóg wiec co, ale zwolnione z VAT to nie jest, a pan jest Vatowcem, prosimy o odprowadzenie podatku,

i będąc Vatowcem
muszę chyba uznać, że jest w niej zawart VAT

 Również jeśliby był w wysokościach "zwolniony", "nie podlega"
oraz "0%", o czym IMVHO wypada pamiętać.

Masz świętą rację, ale czy da się podciągnąć tę wirtualną walutę pod coś zwolnionego, 0%  albo nawet  7% ?
Nie ma raczej szans, żeby zakwalifikować to  jako  runo leśne, zakwaterowanie  itd
Oczywiście, gdyby uznać to za "pośrednictwo finansowe" byłoby pieknie ( zwolnienie z Vat ) ale chyba jest to niemożliwe. Pozostaje mi  tylko założyć kościół wirtualny i rozdawać tę walute w zamian za datki, obiecując wirtualne niebo, co jest zwolnione:)

[...]

Rozwiązałoby:) Tylko jak do tego zwolnienia dojść?

Miłego
Jacek

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-27 09:17:44
Autor: Gotfryd Smolik news
VAT w wirtualnym swiecie
[...]

  Na to właśnie wskazywałem - przecież "wirtualna waluta" w żadnym
razie nie stanowi usługi w rozumieniu cywilnoprawnym.
  Usługę stanowi możliwość posługiwania się tą walutą w wirtualnym
świecie, na zdrowy rozum opodatkowanie powinno polegać na
pobieraniu podatku przez wirtualny świat :>
  Stanowi środek płatniczy, taki jak weksle... ale niestety równie
dobrze można próbować powiedzieć (albo spodziewać się że ktoś
powie) że taki jak bilety.
  I tu rzeczywiście jest problem - bo przedpłata (znaczy bilety)
opodatkowane są tak jak docelowa usługa.

[...]

  Ano walutą to nie jest.
  Jest czymś takim jak kartka z Twoim podpisem: "uprawnia do wejścia na
mój plac" ;)
  Faktycznie, wychodzi bilet.

pzdr, Gotfryd

VAT w wirtualnym swiecie