Vista czy XP? za i przeciw...

Data: 2009-03-26 11:25:28
Autor: alojzy.zakalec
Vista czy XP? za i przeciw...
Czy jest jakikolwiek racjonalny powód żeby zainstalować sobie MS Vista
zamiast XP (na nowo zakupionym laptopie)?
Ile kosztuje Vista a ile XP i gdzie i jak kupić żeby nie było żadnych
prawniczych problemów?

Data: 2009-03-26 19:59:17
Autor: marfi
Vista czy XP? za i przeciw...
Użytkownik <alojzy.zakalec@gmail.com> napisał w wiadomości news:1bf4d4a3-5459-44fb-9fff-c57486494889j38g2000yqa.googlegroups.com...
Czy jest jakikolwiek racjonalny powód żeby zainstalować sobie MS Vista
zamiast XP (na nowo zakupionym laptopie)?

  W moim przypadku jedynym racjonalnym powodem zmiany było przejście z 32 na 64 bit po to aby obsłużyć 8GB RAM i w efekcie korzystać z jednego komputera zamiast trzech :)
Wynalazków Visty nie używam (UAC, aero, pasek boczny itp)

Zacznij od np. www.google,pl .

--
marfi

Data: 2009-03-27 20:33:19
Autor: Wiktor S.
Vista czy XP? za i przeciw...
 W moim przypadku jedynym racjonalnym powodem zmiany było przejście z
32 na 64 bit po to aby obsłużyć 8GB RAM i w efekcie korzystać z
jednego komputera zamiast trzech :)

To nie uzasadnia używania Visty, bo i Vista i XP istnieje w wersjach 32 i 64 bitowych ;-)

--
Azarien

Data: 2009-03-27 21:14:57
Autor: marfi
Vista czy XP? za i przeciw...
Użytkownik "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam> napisał w wiadomości news:gqj9ma$7jr$1news.onet.pl...
[...]

  Skoro nie uzasadnia to sobie kup XP... Ja wybrałem Vistę :)

--
marfi

Data: 2009-03-26 20:05:46
Autor: qwerty
Vista czy XP? za i przeciw...
Użytkownik <alojzy.zakalec@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1bf4d4a3-5459-44fb-9fff-c57486494889@j38g2000yqa.googlegroups.com...
Czy jest jakikolwiek racjonalny powód żeby zainstalować sobie MS Vista
zamiast XP (na nowo zakupionym laptopie)?
Ile kosztuje Vista a ile XP i gdzie i jak kupić żeby nie było żadnych
prawniczych problemów?

Może podaj sprzęt, bo może okazać się, że ten "składak" to stary rzęch.

Data: 2009-03-26 12:54:13
Autor: alojzy.zakalec
Vista czy XP? za i przeciw...
On Mar 26, 8:05 pm, "qwerty" <qwert...@poczta.fm> wrote:
Użytkownik <alojzy.zaka...@gmail.com> napisał w wiadomości grup

> [...]
> prawniczych problemów?

Może podaj sprzęt, bo może okazać się, że ten "składak" to stary rzęch.

hp pavilon dv6000, więc?

Data: 2009-03-26 21:28:57
Autor: Michal Kawecki
Vista czy XP? za i przeciw...
Dnia Thu, 26 Mar 2009 12:54:13 -0700 (PDT), alojzy.zakalec@gmail.com
napisał(a):

[...]

Jest bez porównania bezpieczniejsza, pozwala na wygodną pracę bez
uprawnień administratora, no i generalnie jest o wiele wygodniejsza w
użytkowaniu.
--
M.   [Windows - Shell/User MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/

Data: 2009-03-27 06:33:03
Autor: alojzy.zakalec
Vista czy XP? za i przeciw...
On Mar 26, 9:28 pm, Michal Kawecki <kkwi...@o2.px> wrote:
Jest bez porównania bezpieczniejsza, pozwala na wygodną pracę bez
uprawnień administratora,

Co masz na myśli? Ja w XP zawsze stosuję zasadę, że normalne
użytkowanie realizuję na koncie zwykłego, nieuprzywilejowanego
użytkownika, broń Boże NIE na koncie z uprawnieniami administratora,
co niestety robią prawie wszyscy. A zresztą domyślnie po
zainstalowaniu XP uruchamia się od razu, bez żadnego logowania ani
nic, do konta o prawach administratora o nazwie o którą pyta się pod
koniec instalacji i... tak zostaje po wsze czasy!  Dla zwykłego
zjadacza windy, jak widzę, utworzenie osobnego konta zwykłego
użytkownika, pozakładanie haseł do kont Administratora itd. to zbyyyyt
wiele!
A potem jest: ratuuuuunku, dlaczego ten komp tak wolno chodzi!!!!
Wtedy po sprawdzenia antywirusem wyskakuje... 300 koni
trojańskich! ;)

Tak więc ja się zapytowywuję, czy w Wiście jest to jakoś inaczej
rozwiązane bo przecież na zwykłym koncie w XP nie da się instalować
programów...

no i generalnie jest o wiele wygodniejsza w użytkowaniu.

tylko bez generalizmów, proszę konkretnie

Data: 2009-03-27 15:31:11
Autor: BQB
Vista czy XP? za i przeciw...
alojzy.zakalec@gmail.com pisze:
[...]

Mój syn pracuje na uprawnieniach zwykłego użytkownika, ale jakakolwiek instalacja jakiejś gry, bądź jakiegoś małego programiku, wymaga praktycznie grzebania w rejestrze i poszukiwania kluczy i zmienianie im uprawnień.

Data: 2009-03-27 07:36:20
Autor: alojzy.zakalec
Vista czy XP? za i przeciw...
On Mar 27, 3:31 pm, BQB <ad...@anty.spamowy.com.invalid> wrote:
alojzy.zaka...@gmail.com pisze:

> [...]

instalacja jakiejś gry, bądź jakiegoś małego programiku, wymaga
praktycznie grzebania w rejestrze i poszukiwania kluczy i zmienianie im

ale na wiście czy na xp?

Data: 2009-03-27 15:36:08
Autor: Mariusz Kruk
Vista czy XP? za i przeciw...
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "alojzy.zakalec@gmail.com"
[...]

Spróbuj np. pograć w ET ze zwykłego użytkownika.
Albo odpalić wiele gier z ich chorymi securomami, czy innymi takimi
badziewiami.

--
  Kruk@ -\                   | My hovercraft is full of eels.
          }-> epsilon.eu.org | http:// -/                   |                              |

Data: 2009-03-27 18:51:30
Autor: Szymon von Ulezalka
Vista czy XP? za i przeciw...
On 27 Mar, 13:33, alojzy.zaka...@gmail.com wrote:
> [...]

A potem jest: ratuuuuunku, dlaczego ten komp tak wolno chodzi!!!!
Wtedy po sprawdzenia antywirusem wyskakuje... 300 koni

wez mi nic nie mow... zle wspomnienia z 'odzyskiwania' kompa znajomej
mi sie przypomnialy :<

Data: 2009-03-27 20:49:46
Autor: Michal Kawecki
Vista czy XP? za i przeciw...
Dnia Fri, 27 Mar 2009 06:33:03 -0700 (PDT), alojzy.zakalec@gmail.com
napisał(a):

[...]

Nie jest to na pewno temat na tę grupę, dlatego ustawiam FUT na
pl.comp.os.ms-windows.winnt i tam, proszę, kontynuujmy wątek.

W XP były konta administratorów i użytkowników, oraz mieszane, tzw.
power userów. Natomiast w Viście wszystkie konta pracują na tych samych
uprawnieniach, a mianowicie jako zwykli użytkownicy. Przynależność do
grupy "Administratorzy" skutkuje (upraszczając) jedynie tym, że można
sobie włączyć specyficzne działanie mechanizmu UAC polegające na
wyświetlaniu okienka ze zwykłym potwierdzeniem chęci wykonania jakiegoś
działania administratorskiego, bez potrzeby wpisywania doń pełnych
poświadczeń user/pass. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest wbudowane
konto Administrator, domyślnie wyłączone i dostępne jedynie w trybie
awaryjnym; ma ono pełne uprawnienia bez pytania o cokolwiek.

W XP wykonanie czynności administracyjnej spod konta ograniczonego
możliwe było dopiero po uruchomieniu danego procesu poprzez runas w
kontekście jakiegoś użytkownika należącego do grupy administratorów. W
Viście próba wykonania tej samej czynności wywoła zapytanie o
podwyższenie poziomu uprawnień. Jeżeli się na to zgodzimy, to dany
proces otrzyma uprawnienia administracyjne i będą one automatycznie
dziedziczone na podprocesy, co jest ważne np. przy instalacji
oprogramowania. Nie ma więc już potrzeby używania runas.

W XP instalacja programu poprzez runas w kontekście konta Administrator
powodowała zapis skrótów do programów na pulpicie Administratora,
zamiast na pulpicie ograniczonego użytkownika. W Viście wszystko
zapisuje się na tym profilu, z którego uruchomiliśmy instalację. Nie ma
więc potrzeby późniejszego pracowitego przenoszenia skrótów do profili
właściwych użytkowników.

W XP programy rezydentne wymagające uprawnień administratora uruchamiało
się z autostartu np. jako usługi albo poleceniem runas /savecred, a te
było niestety dostępne tylko w wersji Professional. W Viście mamy do
dyspozycji bardzo wygodny Task Scheduler i opcję "uruchom z najwyższymi
uprawnieniami", co rozwiązuje problem.

no i generalnie jest o wiele wygodniejsza w użytkowaniu.

tylko bez generalizmów, proszę konkretnie

A tutaj to już można by dłuugo :-). Jeśli to co wcześniej napisałem
wystarczająco Cię zachęciło, to po prostu zainstaluj Vistę i sam po
krótkim czasie z pewnością zrozumiesz, dlaczego jest wygodniejsza.

Data: 2009-03-27 07:19:24
Autor: qwerty
Vista czy XP? za i przeciw...
Użytkownik <alojzy.zakalec@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6fef9710-e8c4-47e4-8a5a-8cd968acfc0a@z15g2000yqm.googlegroups.com...
hp pavilon dv6000, więc?

U znajomego dobrze chodzi (na identycznym lapie), ale musisz na starcie pousuwać wszystkie zbędne programy, jakie producent wcisnął (najlepiej samemu na nowo zainstalować system).

Data: 2009-03-27 06:38:38
Autor: alojzy.zakalec
Vista czy XP? za i przeciw...

> [...]

wszystkie zbędne programy, jakie producent wcisnął (najlepiej samemu na nowo

znaczy, że tych sterowników co można ściągnąć ze stronek hp specjalnie
dla tego modelu to... nie ma co sobie zawracać nimi głowy?

Poza tym ten model ma taką funkcję jak Quick Play (czy jakoś tak) a
polega to na tym, że możesz oglądać film DVD bez bootowania systemu..
Widzę, że jest tam fabrycznie dodana osobna partycja z oesem pt.
"miniNT" czy jakoś tak, która to ma tylko playera i absolutne minimum
do jego działania. Co z tym? Czy zupełnie to wywalić? Bo chodzi o to,
że laptop ma specjalne guziki do obsługi tej funkcji... a nie wiem też
czy nie ma innych udogodnień sprzętowych z tym związanych? Jak to
sensownie wykorzystać we WŁASNEJ instalacji oesa?

Data: 2009-03-27 10:38:46
Autor: Artur\(m\)
Vista czy XP? za i przeciw...

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości
> [...]

pousuwać
wszystkie zbędne programy, jakie producent wcisnął (najlepiej samemu na

Jak znasz miejsce gdzie opisują jak pozbyć się tego balastu
to podrzuć linka.
Kiedyś, ktoś, podał mi linkę do wywalenia dziwnych rzeczy z XP
wtedy pomogło.
Chciałbym pozbyć się tych "kwiatków", ale działanie niektórych
 programów nie jest dla mnie oczywiste.

Artur(m)

Data: 2009-03-26 20:48:07
Autor: Szymon Machel
Vista czy XP? za i przeciw...

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości

Może podaj sprzęt, bo może okazać się, że ten "składak" to stary rzęch.

No i jeszcze zorientuj się czy programy, których używasz działają
bez problemów pod Vistą. Szczególnie takie do montażu video np

Szymon

Data: 2009-03-26 12:55:19
Autor: alojzy.zakalec
Vista czy XP? za i przeciw...
On Mar 26, 8:48 pm, "Szymon Machel" <smachel...@OUTinteria.pl> wrote:
No i jeszcze zorientuj się czy programy, których używasz działają
bez problemów pod Vistą. Szczególnie takie do montażu video np

 raczej mam głęboko gdzieś montaż wideo

Data: 2009-03-26 23:32:31
Autor: Piotr Podsiadły
Vista czy XP? za i przeciw...
Szymon Machel pisze:
[...]

A możesz podać przykład jakiegoś niedziałającego?
Pozdrawiam
PJP

Data: 2009-03-27 11:06:24
Autor: Toper
Vista czy XP? za i przeciw...
[...]

Za: mam takiego laptopa i był fabrycznie z Vistą, więc nie ma problemów
ze sterownikami, nie wiem czy był z XP, jeśli nie, to może być problem
ze sterownikami, sprawdź sobie na stronie HP. Tylko musiałem 2GB RAM
wsadzić, bo na 1GB działał marnie.
Gdzie kupić: w dowolnym sklepie, w którym dadzą Ci f-rę, masz hologram +
f-ra i jesteś legalny.

Sam laptop niestety nie jest zbyt udany, grzeje się mocno, szczególnie
dysk, więc 2GB RAM, które odciążą SWAPa jest bardzo przydatne.

Mi Vista nie przeszkadza, działa dobrze i robi to co ma robić w zwykłym
użytkowym sprzęcie.

Pozdrawiam
Toper

Data: 2009-03-27 11:24:20
Autor: Mark
Vista czy XP? za i przeciw...
Dnia Thu, 26 Mar 2009 11:25:28 -0700 (PDT), alojzy.zakalec@gmail.com
napisał(a):

Czy jest jakikolwiek racjonalny powód żeby zainstalować sobie MS Vista
zamiast XP (na nowo zakupionym laptopie)

Racjonalny? Nie. Skoro to jest *nowo* zakupiony laptop, to takie pytanie ma
sens *przed* zakupem, nie po.
Chyba ze przez "nowozakupiony" nie masz na mysli fabrycznie nowy, a kupiony
uzywany
Jesli to nie nowy sprzet - upewnij sie ze ma min 2GB RAM. Bez tego nie warto
myslec o Viscie.
Jesli masz na tyle pamieci - to dwie opcje - zmieniac na Viiste teraz (wcale
nie jest taka zla jak niektorzy narzekaja) lub czekac na WIndows 7 ktory
jest bez porownania lepszy.

Ile kosztuje Vista a ile XP i gdzie i jak kupić żeby nie było żadnych
prawniczych problemów?

Najlepiej w sklepie:) Teraz juz nie ma tych idiotyzmow co kiedys, ze trzeba
bylo kupowac OEMa z myszka.

--
Mark

Data: 2009-03-27 06:23:00
Autor: alojzy.zakalec
Vista czy XP? za i przeciw...
On Mar 27, 11:24 am, Mark <ta...@adres.w.pl> wrote:
> Ile kosztuje Vista a ile XP i gdzie i jak kupić żeby nie było żadnych
> prawniczych problemów?

Najlepiej w sklepie:) Teraz juz nie ma tych idiotyzmow co kiedys, ze trzeba
bylo kupowac OEMa z myszka.

A ile kosztuje? bo XP bodajże około 360 zł... Czy Vista dużo więcej?

Data: 2009-03-27 11:54:12
Autor: zho
Vista czy XP? za i przeciw...
Jesli masz na tyle pamieci - to dwie opcje - zmieniac na Viiste teraz (wcale
nie jest taka zla jak niektorzy narzekaja) lub czekac na WIndows 7 ktory
jest bez porownania lepszy.

Male sprostowanie MA byc. Vista w wersji beta tez obiecywala bardzo wiele a teraz slychac narzekania. Ja do swojej Visty nie mam zastrzezen, ale poprawilem ja troszke :)

Pozdrawiam ZHO
www.akwa.aip.pl Prawdopodobnie najstarsza strona akwarystyczna po polsku.
www.akwa.org.pl FAQ pl.rec.akwarium

Vista czy XP? za i przeciw...