Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   W likwidacji jeste艣my pot臋g膮

W likwidacji jeste艣my pot臋g膮

Data: 2013-04-10 19:57:02
Autor: Gonzalez
W likwidacji jeste艣my pot臋g膮
Efektem rz膮d贸w ministra transportu S艂awomira Nowaka s膮 pluskwy, kt贸re nadal gryz膮 pasa偶er贸w w poci膮gach.


Sejmowi nie uda艂o si臋, co by艂o do przewidzenia, odwo艂a膰 ministra transportu S艂awomira Nowaka. Na kilku pos艂贸w koalicyjnego PSL, kt贸rzy zag艂osowali za wotum nieufno艣ci, spad艂y gromy. No, bo jak偶e mogli nie uwierzy膰 premierowi Donaldowi Tuskowi, kt贸ry swojemu ulubionemu ministrowi wystawi艂 laurk臋, 偶e hej. 鈥濵inistra transportu broni膮 fakty i liczby (鈥).Wreszcie pojawili si臋 ludzie i do takich nale偶y r贸wnie偶 minister Nowak, kt贸rzy wtedy, kiedy mowa o autostradach, drogach, dworcach, stadionach buduj膮 a nie gadaj膮 (鈥). Nie specjalizuj膮 si臋 w pustych komuna艂ach i typowych dla opozycji okrzykach bez argument贸w, tylko naprawd臋 pracuj膮鈥 鈥 zachwala艂 podw艂adnego premier.

A premier jak m贸wi, to m贸wi narodowi ca艂膮 prawd臋 i tylko prawd臋, co zreszt膮 potwierdza nieopublikowany jeszcze raport Najwy偶szej Izby Kontroli dotycz膮cy stanu bezpiecze艅stwa na polskich szlakach kolejowych, dotycz膮cy lat 2010,2011 i pierwszej po艂owy roku ubieg艂ego. Stan jest nie tylko dobry. Jest wr臋cz fatalny! I odpowiadaj膮 za to 鈥 wed艂ug Informacyjnej Agencji Radiowej, kt贸ra do dokumentu w艂a艣nie dotar艂a 鈥 Polskie Linie Kolejowe, Urz膮d Transportu Kolejowego, ale tak偶e resort 鈥瀗ajbardziej ulubionego z ulubionych鈥 urz臋dnik贸w premiera.

NIK, po艣r贸d wielu innych zarzut贸w, wysuwa m.in. ten dotycz膮cy wyposa偶enia kolejowych zespo艂贸w ratunkowych, kt贸re dysponuj膮 sprz臋tem przestarza艂ym i zu偶ytym, pochodz膮cym w wi臋kszo艣ci z lat 60. XX wieku. Co wi臋cej, pod koniec marca zesz艂ego roku Polskie Linie Kolejowe, w wyniku decyzji zaakceptowanej przez Nowaka, zaprzesta艂y utrzymywa膰 pasy przeciwpo偶arowe na liniach zarz膮dzanych przez sp贸艂k臋. W efekcie blisko czterokrotnie wzros艂a liczba po偶ar贸w las贸w s膮siaduj膮cych ze szlakami kolejowymi. Krytycznie oceniono r贸wnie偶 stan ratownictwa kolejowego.

Minister Nowak ma tak偶e zas艂ugi w unowocze艣nianiu infrastruktury kolejowej. 鈥濸olska kolej rozwija si臋 przez redukcj臋鈥 鈥 czytamy w tek艣cie opublikowanym 5 kwietnia na portalu forsal.pl. I trudno o trafniejsz膮 ocen臋. Mia艂o si臋 偶y膰 lepiej wszystkim, a tymczasem dowiadujemy si臋, ze w ci膮gu 24 lat koleje zamkn臋艂y 350 razy wi臋cej starych tor贸w, ni偶 otworzy艂y nowych. No i gdzie te Tuskowe obietnice przyspieszenia z艂o偶one po pierwszych wygranych przez PO wyborach parlamentarnych? Pierwsza linia w wolnej Polsce powsta艂a, owszem za jego rz膮d贸w, bo w 2008 r., tyle tylko, 偶e zbudowali j膮鈥 Niemcy z Deutsche Bahn, pokrywaj膮c zreszt膮 w ca艂o艣ci koszty inwestycji po艂o偶enia tor贸w, dwuj臋zycznego przystanku z oznaczeniami dla niewidomych oraz wykupu grunt贸w. Nie dla Polski, a dla siebie, gdy偶 po艂膮czenie od naszej zachodniej granicy do 艢winouj艣cia le偶y w interesie zachodniego s膮siada, umo偶liwiaj膮c Niemcom odwiedzanie miasta, kt贸re do 1945 r. le偶a艂o w granicach ich pa艅stwa i w kt贸rym spora cz臋艣膰 us艂ug nastawiona jest w艂a艣nie na nich. To nie koniec, gdy偶 DB ma zelektryfikowa膰 siedmiokilometrowy odcinek od 艢winouj艣cia do Heringsdorfu, a docelowo zbudowa膰 tory do lotniska w tym ostatnim mie艣cie.

Niemcy wi臋c dbaj膮 o swoje i kontynuuj膮 鈥濶acht drang Osten-bis鈥. A u nas od 1989 r. inwestycje, takie jak budowa po艂膮czenia w Warszawie z lotniskiem Ok臋cie, czy czteroip贸艂kilometrowy odcinek tor贸w do lotniska w Goleniowie, mo偶na policzy膰 na palcach jednej r臋ki.

PKP, t艂umacz膮c si臋 oszcz臋dno艣ciami, zamkn臋艂y 7 tys. km tor贸w, w tym roku pod n贸偶 p贸jdzie kolejne 2 tys. km. W likwidacji jeste艣my pot臋g膮, z otwieraniem jest znacznie gorzej skoro przez ostatnie 24 lata zbudowano mniej ni偶 20 km nowych tor贸w. A poniewa偶 trzeba t臋 operacj臋 ukry膰, nie nazywa si臋 jej 鈥瀕ikwidacj膮鈥, tylko 鈥瀘ptymalizacj膮鈥. Prawda, jak to od razu inaczej brzmi? Nie zwijamy Polski, tylko j膮 鈥瀘ptymalizujemy鈥, czyli rozwijamy i unowocze艣niamy. Takiej nowomowy i Orwell by si臋 nie powstydzi艂. Nie op艂aca si臋 (a co si臋 tu w og贸le rz膮dowi op艂aca poza 鈥瀌ojeniem鈥 Polak贸w coraz wy偶szymi podatkami?) utrzymywa膰 tor贸w, no to si臋 je 鈥瀘ptymalizuje鈥. Znaczy likwiduje. Na tym w艂a艣nie polega os艂awiona restrukturyzacja sp贸艂ki PKP Polskie Linie Kolejowe, kt贸ra przynosi gigantyczne straty, przyk艂adowo rok temu by艂o to 700 mln z艂 na minusie. Ale poniewa偶 rz膮d dba o pomy艣lno艣膰 obywateli, to wy艂膮czone linie zostan膮 pozbawione nadzoru ze strony PLK oraz Stra偶y Ochrony Kolei. Z艂omiarze b臋d膮 mieli spory zysk, chyba 偶e wcze艣niej minister Rostowski wprowadzi podatek od kradzie偶y zardzewia艂ych szyn鈥

Minister Nowak 鈥瀊uduje a nie gada鈥, by zn贸w zacytowa膰 premiera. Buduje w i艣cie stachanowskim tempie. Wstrzyma艂 np. projekt polskiego TGV, maj膮cy by膰 realizacj膮 obietnicy Tuska z pierwszego expos茅 o budowie kolei du偶ych pr臋dko艣ci, co by艂o oczkiem w g艂owie innego peowskiego tuza od infrastruktury 鈥 Cezarego Grabarczyka. Zosta艂o z tej obietnicy tyle, co zawsze, czyli mniejsza z tym ju偶 co. Premier wycofa艂 si臋 rakiem i decyzj膮 ministra Nowaka projekt poszed艂 na dno szuflady. Inne rozwi膮zania jak po艂膮czenie kolejowe z lotniskiem Modlin, czy skr贸cenie czasu podr贸偶y do Zakopanego (obecnie jest to tempo godne XXI wieku, bo 8 godzin z Warszawy) te偶 mo偶e spotka膰 podobny los. Nie ma pieni臋dzy. Zamiast tego rozpocz臋to poprawianie standardu istniej膮cych sieci, a wi臋c鈥 wspomnian膮 ju偶 鈥瀘ptymalizacj臋鈥. No i 鈥 pewnie dla krewnych i znajomych kr贸lika 鈥 powo艂ano sp贸艂k臋 Polskie Inwestycje Rozwojowe, kt贸ra b臋dzie zasilana przez BGK.

Nie wiem, czy w g臋sto艣ci tor贸w na kilometr kwadratowy jeste艣my za czy przed Albani膮, ale wiadomo na pewno, 偶e wyprzedzaj膮 nas m.in. Czesi, S艂owacy i W臋grzy, za艣 skr贸cenie sieci kolejowej w ci膮gu 24 lat o jedn膮 czwart膮 to wynik, kt贸ry nie powt贸rzy艂 si臋 w 偶adnym innym kraju UE. Jeszcze w latach 80. ubieg艂ego wieku z transportu kolejowego korzysta艂o w Polsce ponad miliard pasa偶er贸w rocznie. Dzisiaj ta liczba spad艂a pi臋ciokrotnie, a w tym samym czasie, jak wynika z danych Mi臋dzynarodowego Zwi膮zku Kolei UIC liczba pasa偶er贸w wzros艂a w latach 1991鈥2001 m.in. w Belgii z 146 mln do 229 mln, w Szwajcarii z 291 mln do 350 mln. we W艂oszech z 438 mln do 530 mln, w Wielkiej Brytanii 鈥 z 740 mln do 1,4 mld. Ale jak wiadomo, tam rz膮dz膮 g艂upcy bez wizji, a takow膮 ma tylko Tusk i jego dru偶yna.

鈥濸racujemy dalej, harujemy. Nie wszystko si臋 udaje, to prawda, ale staramy si臋 jak najlepiej i my艣l臋, 偶e b臋d膮 widoczne efekty i na kolei i na drogach鈥 鈥 komentowa艂 minister Nowak odrzucenie wotum nieufno艣ci.

Tu akurat powiedzia艂 nieprawd臋. Efekty ju偶 s膮 i to jakie! By daleko nie szuka膰, ju偶 w tym roku pluskwy szala艂y w przedzia艂ach i zd膮偶y艂y pogry藕膰 pasa偶er贸w. Mimo przeprowadzonej w zesz艂ym roku, po pogryzieniu na jesieni przez insekty podr贸偶nych, za niemal p贸艂 miliona z艂otych dezynsekcji wagon贸w na terenie ca艂ego kraju.

Piotr Jakucki
http://jakuccy.pl
tekst opublikowany na portalustefczyk.info

Oto POlska Tuska & Co., w ci膮gu 24 lat koleje zamkn臋艂y 350 razy wi臋cej starych tor贸w, ni偶 otworzy艂y nowych.

W likwidacji jeste艣my pot臋g膮

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona