W pełni elektryczny samochód od Nissana

Data: 2010-05-09 09:00:16
Autor: Pszemol
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Ładujesz w domu/garażu, z gniazdka sieciowego:
http://blog.truecar.com/?p=2807

Zasięg 160km. Co myślicie o tym pomyśle?

Data: 2010-05-09 16:28:54
Autor: M1SLQ
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Ładujesz w domu/garażu, z gniazdka sieciowego:
http://blog.truecar.com/?p=2807

Zasięg 160km. Co myślicie o tym pomyśle?

Myślę, że będzie ciężko z ogrzewaniem zimą i klimatyzacją latem. Uderzy po kieszeni w chwili zakupu i w momencie konieczności zakupu nowych akumulatorów. IMHO jedyny sensowny kierunek to napędy hybrydowe.

Pozdrawiam

Data: 2010-05-10 00:09:49
Autor: BQB
M1SLQ pisze:
[...]

Chyba, że ktoś jest maniakiem ciszy
Albo złodziejem - elektrycznym autkiem z np lawetą podjedzie tak blisko i nikt nie usłyszy :P

Data: 2010-05-09 17:31:23
Autor: Katanka
Pszemol wrote:
Ładujesz w domu/garażu, z gniazdka sieciowego:
http://blog.truecar.com/?p=2807

Zasięg 160km. Co myślicie o tym pomyśle?

IMO tylko i wyłącznie moda. Minie, jak kazda inna :)

--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!

Data: 2010-05-09 20:13:37
Autor: kurdybanek
W pełni elektryczny samochód od Nissana

IMO tylko i wyłącznie moda. Minie, jak kazda inna :)

Moda? Może i tak, ale hybrydy. Silnik elektryczny to potęga, za 20 lat nikt nie będzie już pamiętać o obecnych warczysmrodach :)

Data: 2010-05-09 20:31:08
Autor: Rafał Grzelak
kurdybanek wrote:

> Moda? Może i tak, ale hybrydy. Silnik elektryczny to potęga, za 20
lat nikt nie będzie już pamiętać o obecnych warczysmrodach :)

Nie silnik jest problemem, a sposob magazynowania energii do jego
zasilania.
Zdaje sie w ostatecznym rozrachunku utylizacja ogwniw wcale nie jest
bardziej ekologiczna od jazdy warczysmrodem.

--
Pozdrawiam, Rafał.
rg[na]skrzynka[kropka]pl

Data: 2010-05-09 20:43:34
Autor: kurdybanek
[...]

Zgadza się, ale jestem przekonany, że to jest kwestia pierwszego kroku. Po jego wykonaniu wszystko pójdzie szybko z górki, technologia akunulatorów lub innych źródeł prądu rozwinie się błyskawicznie, jeśli będzie na to rynek.

Data: 2010-05-09 20:09:17
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Sun, 9 May 2010 20:43:34 +0200, kurdybanek
<kurdybanek@nowherexx.plt> wrote:

[...]

 A teraz to nie ma? Jest mnóstwo urządzeń, które wymagają
 mniejszych bądź większych akumulatorów.

 r.
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2010-05-09 15:54:13
Autor: Pszemol
"RobertRędziak" <rekin@gm.wkurw.org> wrote in message news:slrnhue5jd.77f.rekindrapak.wkurw.org...
[...]

Jak sam widzisz, potrzeby w przypadku aku w samochodzie są inne
niż np. w komórce czy laptopie, i obecnie produkowane aku ich
nie spełniają najlepiej...

Data: 2010-05-10 00:35:27
Autor: Tomasz Pyra
Pszemol pisze:
[...]

Pierwsze o czym należy pamiętać, to to że dzisiejsza potencjalna opłacalność samochodu zasilanego prądem wynika głównie z obecnie obowiązujących podatków.

Benzyna jest droga, bo są na nią wysokie podatki, prąd jest względnie tani, bo takich podatków nie ma.
Jak na prąd przywali się odpowiednią stawkę podatkową żeby budżet państwa wyszedł na swoje, to okaże się że samochodem elektrycznym nie ma sensu sobie głowy zawracać.

Zasilanie samochodów prądem z gniazdka będzie miało sens dopiero wtedy kiedy opracowana zostanie technologia dostarczania naprawdę taniego prądu pochodzącego z jakiś nowych źródeł.
W zasadzie jedyne takie źródło jakie przychodzi mi do głowy, to energia termojądrowa. I to też w wydaniu już bardziej zaawansowanych, niedużych elektrowni (w przypadku dużych pozostanie duży problem z przesyłem tej energii).

Data: 2010-05-09 21:02:57
Autor: Pszemol
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:4be738ad$0$2590$65785112news.neostrada.pl...
Pszemol pisze:
[...]

No i bardzo dobrze, bo o to właśnie chodzi...

Benzyna jest droga, bo są na nią wysokie podatki, prąd jest względnie tani, bo takich podatków nie ma.

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Data: 2010-05-10 08:48:48
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-05-10, Pszemol <Pszemol@PolBox.com> wrote:

Benzyna jest droga, bo są na nią wysokie podatki, prąd jest względnie tani, bo takich podatków nie ma.

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Prąd nie jest *źródłem* energii...

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-05-10 21:28:56
Autor: Pszemol
On 2010-05-10, Pszemol <Pszemol@PolBox.com> wrote:

Benzyna jest droga, bo są na nią wysokie podatki, prąd jest względnie
tani, bo takich podatków nie ma.

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Prąd nie jest *źródłem* energii...

Z punktu widzenia samochodu, jest...

Równie dobrze mógłbyś argumentować, że ropa naftowa też
nie jest źródłem tylko Słońce jest źródłem a ropa przechowalnią.

Data: 2010-05-10 09:49:02
Autor: Tomasz Pyra
Pszemol pisze:

Pierwsze o czym należy pamiętać, to to że dzisiejsza potencjalna opłacalność samochodu zasilanego prądem wynika głównie z obecnie obowiązujących podatków.

No i bardzo dobrze, bo o to właśnie chodzi...

Tyle że to jest pewne sztuczne ograniczenie które nie wynika z techniki, a widzimisia jakiegoś posła - widzimisia które może się w każdej chwili zmienić.

Analogicznie jak LPG - niby 2x tańsze, a jednak jakoś światowa motoryzacja się nie przestawia. Po prostu sprawa pozostanie tańsza tak długo jak jest niszowa i ma politycznych stronników.

Benzyna jest droga, bo są na nią wysokie podatki, prąd jest względnie tani, bo takich podatków nie ma.

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Prąd jest jedynie nośnikiem tej energii.
Energii która musi być wyprodukowana gdzieś indziej i przetransportowana do samochodu.

Data: 2010-05-10 21:33:33
Autor: Pszemol
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:4be7ba6c$0$19162$65785112news.neostrada.pl...
Pszemol pisze:

[...]

Od kiedy to głos jednego posła decyduje o zmianie prawa?
Chyba zgodziła się na to WIĘKSZOŚĆ posłów, nie?
Zapomniałeś jak działa demokracja? Posłowie nas reprezentują.
Nie lekceważ więc sobie opinii posłów tylko ich zmień jeśli
Ciebie nie reprezentują.

Analogicznie jak LPG - niby 2x tańsze, a jednak jakoś światowa motoryzacja się nie przestawia. Po prostu sprawa pozostanie tańsza tak długo jak jest niszowa i ma politycznych stronników.

Światowa motoryzacja to co masz na myśli?
Nie ma LPG w Europie zachodniej?
Bo to, że w USA nie ma to chyba nikogo nie dziwi, przy ich cenach
paliwa nie ma motywacji do drogiej przeróbki auta...

Benzyna jest droga, bo są na nią wysokie podatki, prąd jest względnie tani, bo takich podatków nie ma.

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Prąd jest jedynie nośnikiem tej energii.

Tak samo jak benzyna.

Energii która musi być wyprodukowana gdzieś indziej i przetransportowana do samochodu.

Dokładnie tak jak benzyna. Bo nie zapominasz o odwiertach ropy,
rafineriach, cysternach, stacjach benzynowych, itp...

Data: 2010-05-12 15:11:04
Autor: Sebastian Kaliszewski
Tomasz Pyra wrote:
Pszemol pisze:

[...]

Przesył benzyny też nie jest za darmo :)

No i nie zrobisz raczej samochodu na węgiel, ani atomowego. Polska ropy ma mało, gazu ma trochę (jak by zmaksymalizować wydobycie to starczy nam przez jakiś może na połowę zapotrzebowania), a np. węgla ma dużo.

pzdr
\SK

Data: 2010-05-10 10:43:40
Autor: DoQ
Pszemol pisze:

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-05-10 15:21:08
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 10:43:40 +0200, DoQ <pawel.doq@gmail.com>
wrote:

Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

 Na Olimpie. Cholera. To nie w Polsce ;)

Data: 2010-05-10 21:52:02
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
wrote:

Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

 Na Olimpie. Cholera. To nie w Polsce ;)

Grecja... ale tam teraz kryzys... ;)

Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-05-10 20:54:30
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 21:52:02 +0200, Adam 'Chloru' Drzewososki
<karmmnie@chloru.net> wrote:

 Na Olimpie. Cholera. To nie w Polsce ;)

Grecja... ale tam teraz kryzys... ;)

 Znaczy że co? W Zeusa też rzucają koktajlami mołotowa? ;)

Data: 2010-05-10 23:47:21
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
<karmmnie@chloru.net> wrote:

 Na Olimpie. Cholera. To nie w Polsce ;)

Grecja... ale tam teraz kryzys... ;)

 Znaczy że co? W Zeusa też rzucają koktajlami mołotowa? ;)

Nie ... skoro kryzys to Zeus zjadł Minotaura a Syzyf dostał w końcu
nadgodziny ;) --
Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-05-10 17:33:38
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 10 May 2010 10:43:40 +0200, DoQ napisał(a):

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

No pare elektrowni wodnych jest... ;)

--
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

Data: 2010-05-10 21:34:27
Autor: Pszemol
"DoQ" <pawel.doq@gmail.com> wrote in message news:hs8h2j$h16$1mx1.internetia.pl...
Pszemol pisze:

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

Umiemy go w czysty dla środowiska sposób produkować.
Choćby za pomocą wiatraków.

Data: 2010-05-11 10:37:39
Autor: DoQ
Pszemol pisze:

Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)
Umiemy go w czysty dla środowiska sposób produkować.
Choćby za pomocą wiatraków.

Tylko zastanow sie ile potrzeba wiatrakow zeby naladowac 100.000 samochodow w ciagu doby. Kolejna utopia.

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-05-11 17:33:07
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 21:34:27 -0500, Pszemol <Pszemol@PolBox.com>
wrote:

Umiemy go w czysty dla środowiska sposób produkować.
Choćby za pomocą wiatraków.

 LOL.

 Przede wszystkim każdy kW enerii wyprodukowanej za pomocą
 wiatraka wymaga zabezpieczenia w postaci kolejnego kW
 pozyskiwanego konwencjonalnych źródeł prądu, bo wiatr nie zawsze
 wieje. Szczególnie w Polsce.

 Po drugie wiatraki są drogie, po trzecie szpecą krajobraz, po
 czwarte hałasują, po piąte zabijają ptaki, po szóste duże farmy
 wiatrowe mogą zakłócać przepływ mas powietrza.

Data: 2010-05-11 19:29:28
Autor: Tomasz Pyra
Pszemol pisze:

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

Umiemy go w czysty dla środowiska sposób produkować.
Choćby za pomocą wiatraków.

Nie umiemy - energia z wiatraków jest dużo droższa niż energia ze spalania paliw kopalnych. Do tego odbiorca energii nie ucieszy się na wieść że dziś wieczór siedzi po ciemku, bo od jakiegoś czasu słabo wieje.

Do tego wpływ na środowisko takich farm jest ogromny.
Zajmowane przez elektrownie tereny to ogromne połacie wyłączone z możliwości zamieszkania i z bardzo ograniczonym zastosowaniem w inny sposób.
Przy farmie wiatrowej, to elektrownia węglowa wygląda jak mała działeczka z malutką hałdą nieopodal.

I pamiętaj że cały ten teren na elektrownie wiatrową trzeba kupić, a za to wszystko zapłacą odbiorcy energii.

Data: 2010-05-12 08:58:37
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-05-11, Pszemol <Pszemol@PolBox.com> wrote:

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

Umiemy go w czysty dla środowiska sposób produkować.
Choćby za pomocą wiatraków.

Nie umiemy wyprodukować wiatrakami odpowiednio dużo prądu.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-05-10 15:20:56
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Sun, 9 May 2010 21:02:57 -0500, Pszemol <Pszemol@PolBox.com>
wrote:

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

 Tak, tak Pszemciu. Bierze sie z nikąd (choć tak naprawdę to Zeus
 gromowładny go wytwarza -- czyli to Zeus jest źródłem).

Data: 2010-05-10 21:37:22
Autor: Pszemol
wrote:

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Tak, tak Pszemciu. Bierze sie z nikąd (choć tak naprawdę to Zeus
gromowładny go wytwarza -- czyli to Zeus jest źródłem).

Kto napisał że bierze się z nikąd?

Data: 2010-05-11 17:28:23
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 21:37:22 -0500, Pszemol <Pszemol@PolBox.com>
wrote:

Tak, tak Pszemciu. Bierze sie z nikąd (choć tak naprawdę to Zeus
gromowładny go wytwarza -- czyli to Zeus jest źródłem).

Kto napisał że bierze się z nikąd?

 Zacznijmy od tego, że nie jest źródłem. Po drugie prąd jest tak
 czysty, jak czyste są elektrownie oraz procesy produkcji i
 utylizacji akumulatorów.

Data: 2010-05-10 16:49:21
Autor: Jakub Witkowski
Pszemol pisze:

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Media to potęga, każdą bzdurę potrafią wepchnąć do głowy...

Data: 2010-05-10 21:36:55
Autor: Pszemol
"Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote in message news:hs96dh$2k6$2news2.ipartners.pl...
Pszemol pisze:

Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

Media to potęga, każdą bzdurę potrafią wepchnąć do głowy...

Wbrew pozorom generacja prądu w elektrowni daje mniej
śmieci na jednostkę energii niż spalanie benzyny w samochodzie
i marnowanie większości ciepła jakie silnik produkuje...

Jak myślisz, czemu faworyzuje się w dużych miastach tramwaje
zamiast autobusów? Czemu faworyzuje się kolej elektryczną od
spalinowej? Właśnie dlatego że napęd elektryczny jest czysty.
Nie ciągniesz smrodu za sobą i nie spalasz nieefektywnie w małych
silniczkach rozpraszając większość energii do atmosfery...

Data: 2010-05-12 00:59:54
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 10 May 2010 21:36:55 -0500, Pszemol napisał(a):

Wbrew pozorom generacja prądu w elektrowni daje mniej
śmieci na jednostkę energii niż spalanie benzyny w samochodzie
i marnowanie większości ciepła jakie silnik produkuje...

Tak? To policz sobie:
Sprawność klasycznej elektrowni węglowej, to 25%. Na przesyle tracisz
kolejne 10%. Teraz sprawnośc akumulatorów, to około 60%. W sumie - 0,25*0,9*0,6=13,5% sprawności.

Silnik Diesla ma około 40-45%....

Data: 2010-05-12 05:49:55
Autor: JD
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On May 12, 7:59 am, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

Sprawność klasycznej elektrowni węglowej, to 25%.

Za Wikipedia:
"Typical thermal efficiency for electrical generators in the industry
is around 33% for coal and oil-fired plants, and up to 50% for
combined-cycle gas-fired plants [3]."

Teraz sprawnośc akumulatorów, to około 60%.

Dla akumulatorow Li-ion Wikipedia podaje 80-90%. Prawdopodobnie nie
uwzglednia to samorozladowania ale jesli uzywasz samochodu regularnie
jest ono pomijalne.

Silnik Diesla ma około 40-45%....

Na "pelnym gazie", optymalnych obrotach (obciazeniu) i pewnie
testowany w niskiej temperaturze. I to nie kazdy diesel tylko taki z
turbina, intercoolerem i czymkolwiek w nie teraz wsadzaja.

Masz jednak racje, po spelnieniu kilku warunkow silnik Diesla jest
bardzo wydajny. Gdyby na rynku byl dostepny samochod elektryczny z
malym (<1l), efektywnym (>30% *srednio*) i dobrze wytlumionym
generatorem na silniku Diesla to sam chetnie bym taki kupil. A ludzie
od baterii, ogniw paliwowych itp mogliby w tym czasie na spokojnie
udoskonalac swoje wynalazki.

JD

Data: 2010-05-12 09:08:52
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-05-11, Adam Płaszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

[...]

Za to w elektrowniach chyba są lepsze filtry, nie?

pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-05-12 23:39:41
Autor: DoQ
Krzysiek Kielczewski pisze:

Silnik Diesla ma około 40-45%....
Za to w elektrowniach chyba są lepsze filtry, nie?

Chyba od tych z FAPem juz nie:)

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-05-25 00:13:58
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 22:32:57 +0200, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

Niby lepsze, za to mają gorsze paliwo. Popioły są radioaktywne do tego...

Ale przynajmniej są zgromadzone w jednym miejscu...

W ścianach budynków z pustaków zrobionych?

--
     ___________ (R)

Data: 2010-05-09 23:15:10
Autor: ALGI
Dnia Sun, 9 May 2010 20:09:17 +0000 (UTC), Robert Rędziak napisał(a):

[...]

Oprócz akumulatorów (w końcu te 160km na auto miejskie na dojazdy do pracy
np. 20km w jedną stronę) jest OK.
Problem jest z ładowaniem - target to tylko posiadacze domów którzy sobie
pod gniazdko podepną. Potem bloki - jak jest garaż to może i się gniazdko
znajdzie - kwestia rozliczenia prądu. Ale reszta trzyma samochód pod
chmurką na ulicy i nie załaduje (chyba że przez okno rzuci kabel ;-)

A ładowanie na "stacji paliw" w przypadku prądu to nie 120sekund tylko
godziny..... w Wawie otworzyli gdzieśtam hucznie punkt ładowania a potem
dodali że trzeba ładować 6 godzin.... dla kogo to? Ciekawostka ot tyle na
razie...

Data: 2010-05-09 21:25:06
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Sun, 9 May 2010 23:15:10 +0200, ALGI <asssik@NOSPAM.o2.pl>
wrote:

[...]

 Do ładowania potrzebna jest infrastruktura, bo samochód to nie
 komórka czy wkrętarka akumulatorowa. Tu potrzeba naprawdę dużo
 energii. Nie każdy ma w domu trójfazowe przyłącze o bardzo
 konkretnej obciążalności.

[...]

 I jeszcze długo będzie ciekawostką. Bo jedną z barier do
 upowszechnienia się jest stan naszej energetyki. Prąd do
 ładowania e-wózków nie bierze się z nikąd. Musi zostać
 wyprodukowany, a następnie przesłany. To oznacza kolejne
 elektrownie i rozbudowę sieci energetycznej, zwłaszcza tam,
 gdzie do tej pory nie było aż tak dużego zapotrzebowania na
 prąd.

robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2010-05-09 21:06:00
Autor: Pszemol
wrote:

[...]

Z którego palca u nogi wyssałeś takie wymagania?
To auto ładuje się z normalnego gniazdka domowej instalacji
którą każdy ma w swoim domu - nie trzeba trójfazówki...

[...]

Zasilanie auta na prąd oznacza że możesz ten prąd wyprodukować
w dowolny sposób. W tym - bez użycia kończących się paliw kopalnych.
Zasilanie auta na benzynę oznacza że jesteś uzależniony od ropy
i jej cen na rynkach światowych. Ta jedna zaleta prądu jest warta uwagi.

Data: 2010-05-10 10:01:03
Autor: Tomasz Pyra
Pszemol pisze:

[...]

Problem jest tylko taki, że prąd nie bierze się z gniazdka.
Gniazdko to tylko połączenie jednego kabla z drugim i jakoś trzeba go do tego gniazdka dostarczyć.

Problemem jest właśnie to skąd ten prąd wziąć, bo samochód to nie żarówka 100W, tylko urządzenie które zakupione przez rodzinę zwiększy jej zużycie prądu kilkukrotnie.
A przepustowości i możliwości produkcyjnych w elektrowniach brakuje już dziś.

[...]

Tzn. jaki jest ten "dowolny sposób", ile muszę zapłacić żeby być zasilanym z tego źródła i ile kosztować mnie będzie 1kWh, ile kilometrów na tym przejadę?
Bo jakoś tak "w realu" najtańsza energia jest z paliw kopalnych. Najdroższa jest ta "darmowa" energia ze źródeł odnawialnych, nie zapominając o wydajności tych technologii które kompletnie nie dają szansy myśleć o zasilaniu samochodów.
Póki co nie ma żadnych szans na zapewnienie za pomocą tych technologii dzisiejszego zapotrzebowaniu na prąd odbiorców indywidualnych, a co dopiero mówić o kilkukrotnym wzroście zapotrzebowania?

Data: 2010-05-10 05:58:17
Autor: JD
On May 10, 5:01 pm, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:

> [...]

Tzn. jaki jest ten "dowolny sposób", ile muszę zapłacić żeby być
zasilanym z tego źródła i ile kosztować mnie będzie 1kWh, ile kilometrów

W taki sam sposob jak prad uzywany do zasilania fabryk, biur, domow,
oswietlenia itd. Zrodla alternatywne tez moga miec w tym swoj udzial.
Z paneli PV mozesz otrzymac 0.1~0.2kW/m^2 a to praktycznie zalatwia
sprawe.

Moim zdaniem lepiej juz jest uzywac energii elektrycznej do ladowania
akumulatorow niz np. do ogrzewania slabo izolowanych domow (to jest
duzo gorsza marnotrawnosc bo do podgrzania powietrza mozna uzywac
zrodel energii o znacznie wyzszej entropii niz tej potrzebnej do
wytworzenia pradu). O wydajnosc elektrowni czy sieci tez nie ma co sie
martwic na zapas - to juz interes energetykow (i to doslownie).

JD

Data: 2010-05-10 15:22:23
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 05:58:17 -0700 (PDT), JD <jdanych@gmail.com>
wrote:

Z paneli PV mozesz otrzymac 0.1~0.2kW/m^2 a to praktycznie zalatwia
sprawe.

 A ile kosztuje metr kwadratowy ogniw fotowoltanicznych? I co,
 jeśli słońce słabawo świeci (co u nas nie jest niczym
 niespotykanym)?

wytworzenia pradu). O wydajnosc elektrowni czy sieci tez nie ma co sie
martwic na zapas - to juz interes energetykow (i to doslownie).

 Ahem. Tak jakby ten koszt nie został przerzucony na odbiorców
 końcowych (w kosztach stałych, zależnych również od tego, jakie
 masz przyłącze).

Data: 2010-05-10 16:52:21
Autor: kogutek
> [...]

wytworzenia pradu). O wydajnosc elektrowni czy sieci tez nie ma co sie
martwic na zapas - to juz interes energetykow (i to doslownie).

Za książką Sztuka Elektroniki ( Horowitz, Hill) strona 507 rozdział 14.04 Ogniwa
słoneczne. Po uwzględnieniu wszystkich strat można uzyskać ( z ogniw
słonecznych)średnią moc w przeciągu doby 8W zimą i 20W latem z 1m2 powierzchni.
Trochę dużo potrzeba metrów kwadratowych żeby kilowata udłubać.Jak sobie
wyobrażasz ładowanie akumulatora w nocy z ogniw słonecznych. Bo idea ładowania
ma polegać na tym że się ładują jak się śpi. Nie dotyczy to tych co całe życie
pracują na nocną zmianę.   --

Data: 2010-05-10 17:13:33
Autor: Jakub Witkowski
kogutek pisze:
[...]

No, w dzień 100m2 paneli rozstawionych w ogródku będzie napędzało pompę która
przepompuje wodę ze studni do zbiornika na strychu (dużym). A w nocy turbinka
napędzana tą wodą naładuje ogniwa w samochodzie :)
Możesz też podłączyć się do sieci aby czarną robotę odwaliła jakaś elektrownia
sztytowo-pompowa, za stosowną opłatą :)

Data: 2010-05-10 17:35:19
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 10 May 2010 10:01:03 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

[...]

Z drugiej strony - problemem współczesnych elektrowni są dobowe zmiany
zapotrebowania na energię. Zakąłdając, że większosc aut jeździ w dzień, a ładuje się w nocy, to
nierównomierności poboru mocy zostałyby dość mocno zniwelowane. --

Data: 2010-05-10 23:24:20
Autor: Tomasz Pyra
Adam Płaszczyca pisze:
[...]

Ale z kolei sieć przesyłowa musi być przystosowana do szczytowego zużycia.

A tu nietrudno sobie wyobrazić co się będzie działo w jakieś długie weekendy i tym podobne okazje wyjazdowe, jak rano naród ruszy w trasę, a po kilku godzinach zatrzyma się na przerwę i zacznie ładować akumulatory.

Tak samo na szczyt porannego zużycia prądu nałożą się ludzie którzy dojadą autem do pracy i tam będą chcieli się podładować żeby potem wrócić do domu.

Data: 2010-05-10 18:15:54
Autor: Pszemol
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:4be87982$0$2587$65785112news.neostrada.pl...
Tak samo na szczyt porannego zużycia prądu nałożą się ludzie którzy dojadą autem do pracy i tam będą chcieli się podładować żeby potem wrócić do domu.

Dojeżdzasz autem do pracy więcej niż 80km w jedną stronę?
Bo to auto ma zasięg 160km na jednym ładowaniu...

Data: 2010-05-12 08:38:56
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-05-10, Pszemol <Pszemol@PolBox.com> wrote:

[...]

A po włączeniu ogrzewania bądź klimy?

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-05-10 23:28:54
Autor: Tomasz Pyra
Tomasz Pyra pisze:

[...]

Ale widzę też jeden największy pozytyw pojawienia się takich alternatyw.

Bo najprostszym sposobem na uniknięcie problemów z dostarczaniem energii elektrycznej (lub ich znacznym podniesieniem jej ceny żeby ograniczyć zużycie), będzie obniżenie akcyzy na paliwa płynne :)

Data: 2010-05-12 01:01:22
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 10 May 2010 23:24:20 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

[...]

Które obecnie wystepuje w dzień, a w nocy ta siec się marnuje. Po to własnie elektrownie szczytowo-pompowe oraz zachęcanie do większego
zużycia w nocy (liczniki dwutaryfowe).
A tu nietrudno sobie wyobrazić co się będzie działo w jakieś długie weekendy i tym podobne okazje wyjazdowe, jak rano naród ruszy w trasę, a po kilku godzinach zatrzyma się na przerwę i zacznie ładować akumulatory.

Energetycy się ucieszą. --

Data: 2010-05-09 23:26:43
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
ALGI pisze:
w Wawie otworzyli gdzieśtam hucznie punkt ładowania a potem
dodali że trzeba ładować 6 godzin.... dla kogo to?

O ile zlokalizowane w dużej galerii handlowej lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie, to odpowiedź nasuwa się sama: dla kobiet. :)

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2010-05-09 23:31:33
Autor: kogutek
> [...]

Zgadza się, ale jestem przekonany, że to jest kwestia pierwszego kroku. Po jego wykonaniu wszystko pójdzie szybko z górki, technologia akunulatorów lub innych źródeł prądu rozwinie się błyskawicznie, jeśli będzie na to rynek.
Masz nie 100 a 130% racji. Rynek na elektryczne samochody będzie na pewno się
rozwijał. Z akumulatorami trakcyjnymi do samochodów osobowych będzie jak z
akumulatorkami do telefonów. Będą coraz lepsze i wydajniejsze. Jest tylko jeden
poważny problem. W tej chwili prądu jest na styk. Ani w Europie ani w Ameryce w
tej chwili, a podejrzewam że w przeciągu najbliższych 10 lat, systemy
energetyczne nie zniosą 2 razy większego zużycia prądu. Przy masowej produkcji
samochodów elektrycznych zapotrzebowanie na prąd może wzrosnąć i 10 razy w
przeciągu 10 lat. Elektrowniami atomowymi też ciężko by było taką dużą dziurę
załatać. Potrzebne są nowe źródła energii. Kombinują jak koń pod górę żeby
reakcję termojądrową dało się zamienić w sposób bezpieczny na ciepło. Mówią że
może za 20 lat się uda. Przemysł samochodowy jest w stanie za rok zaspokoić
wszystkie potrzeby na samochód całkowicie elektryczny. Ale tego nie zrobią bo
popyt ograniczy możliwość zdobycia prądu do ładowania akumulatorów. Jak
przeczytasz na Onecie że uruchomiono pierwszą przemysłową elektrownię
termojądrową to za 10 lat samochód elektryczny stanie się widoczny na ulicach.  --

Data: 2010-05-09 21:08:35
Autor: Pszemol
"kogutek" <kogutek4@op.pl> wrote in message news:3461.0000255e.4be729b5newsgate.onet.pl...
[...]

Czy możesz przytoczyć tu obliczenia jakie Cię do tych wniosków doprowadziły?

Przemysł samochodowy jest w stanie za rok zaspokoić
wszystkie potrzeby na samochód całkowicie elektryczny. Ale tego nie zrobią bo
popyt ograniczy możliwość zdobycia prądu do ładowania akumulatorów.

Skąd te dane? Czy sam na to wpadłeś?

Jak przeczytasz na Onecie że uruchomiono pierwszą przemysłową elektrownię
termojądrową to za 10 lat samochód elektryczny stanie się widoczny na ulicach.

Samochody elektryczne będą już w tym roku widoczne na ulicach...

Data: 2010-05-10 12:37:42
Autor: kogutek
> [...]

> termojądrową to za 10 lat samochód elektryczny stanie się widoczny na > ulicach.

Samochody elektryczne będą już w tym roku widoczne na ulicach...
Jak by się kto pytał to są widoczne na ulicach od bardzo dawna. W Polsce z trzy
sztuki. To nie ten rząd wielkości. Widoczne to znaczy że co 10 będzie
elektryczny. Na prądzie znam się bardzo dobrze. Ale nie mam zielonego pojęcia
ile go jest na przykład w Polsce i jakie są rezerwy w jego produkcji. Skoro
bronisz swojego zdania to masz na pewno te dane. Przedstaw je. Jeśli mnie
przekonają to przyznam Ci rację. Żebyś nie miał wrażenia że stosuję spychologię
i chcę się wykpić to napiszę skąd wziąłem dane. Z obserwacji tego co się dzieje
za oknem. W Ameryce na przykład energetyka uskuteczniła śliczny pad bo ludzie
włączyli klimatyzatory. W Europie wycofali zwykłe żarówki i promują takie co
pobierają 1/4 mocy starych. Pan Telewizor twierdził że jak wszystkie
gospodarstwa domowe w Europie przejdą na nowe żarówki to w rezerwie zostanie moc
jaką wytwarza energetyka w Bułgarii. Kiedy używa się światła w domu? Wieczorem i
w nocy. Czyli wtedy kiedy niby istnieją duże rezerwy mocy. Jeśli by były to w
życiu nikt normalny nie wprowadzał by administracyjnie ograniczania jej poboru.
Bo budżety państw i przedsiębiorstwa produkujące prąd mniej zarabiają.
Elektryczny samochód to nie lodówka ani nawet klimatyzator. W litrze paliwa jest
jakieś 10kWh. Jak masz auto co pali 8 litrów i codziennie robisz 20 kilometrów
to potrzebujesz z 20kWh z paliwa, albo z 10kWh z prądu. Rozkładając to na 10
godzin ładowania wyjdzie że wprowadzisz dodatkowe obciążenie 1kW. Niby niewiele
ale i podany przebieg też jest z dolnej półki. Co z takimi co robią 50 albo 100
kilometrów dziennie. Oni potrzebują odpowiednio 40 kWh z paliwa lub 20kWh z
prądu i 80kWh z paliwa i 40kWh z prądu. Nie ma żadnej gwarancji że ładowanie
będzie tylko w nocy. Ładować będą wtedy kiedy będą potrzebowali. Chyba że
powstanie specjalna super niska taryfa, obciążona oczywiście super wysoką
akcyzą, przeznaczona do ładowania akumulatorów w określonych godzinach. Co i tak
nie zabezpieczy przed ładowaniem w innych godzinach bo różnica w cenie prądu
wyjdzie niewielka. Nie twierdzę że prądu już brakuje. Komputer mi działa,
lodówka się przed chwilą włączyła. Według mnie prądu jest na styku. Jeszcze
jest. Popatrz co się działo jak wyszły kwiatki z gazem. W kilku europejskich
państwach systemy energetyczne praktycznie odmówiły współpracy bo było zimno i
ludzie w domach grzali grzejnikami elektrycznymi zamiast gazem. Czy w takiej
sytuacji wyjechały by na ulice elektryczne samochody? Wszyscy wiedzą że warto
mieć elektryczny samochód. Jak by cały transport miejski przeszedł na prąd to
proporcjonalnie zużycie paliw by spadło o połowę. Opłacało by się to wszystkim z
wyjątkiem szejków. To jak to jest dobre to dlaczego tego jeszcze nie ma. Według
mnie nie ma bo nie ma skąd brać prądu. Jak wiesz to napisz jaka jest moc
wszystkich elektrowni w Polsce. Jakie jest zużycie między godz 6 a 16 a jakie
między 16 a 6. Z tego da się oszacować dla ilu samochodów wystarczy prądu. Jeśli
mnie przekonasz to nie będę pisał że brakuje prądu. Dla mnie to żaden wstyd
przyznać komuś rację jeśli ją ma.    --

Data: 2010-05-10 18:12:28
Autor: Pszemol
"kogutek" <kogutek4@vp.pl> wrote in message news:3461.0000259b.4be7e1f6newsgate.onet.pl...
> [...]

i chcę się wykpić to napiszę skąd wziąłem dane. Z obserwacji tego co się dzieje

Śmieszny jesteś... Z obserwacji tego co się dzieje u Ciebie za oknem wiesz
że prądu jest na styk??? Żartujesz chyba... Z obserwacji za oknem wiesz,
że zapotrzebowanie na prąd wzrośnie 10 razy?? Po prostu wyssałeś to
z palca.

Ja tu niczego nie "bronię", po prostu przedstawiłem notkę o samochodzie.
To Ty atakujesz sprawiając wrażenie że masz do tego dane - tymczasem
danych nie masz, wyssałeś swoje obawy z palca u nogi.

W Ameryce na przykład energetyka uskuteczniła śliczny pad bo ludzie
włączyli klimatyzatory.

???

Znów coś z palca wysysasz?

[...]

Pleciesz trzy po trzy. Ogranicza się energię elektryczną bo czerpie się ją
przeważnie ze spalania paliw kopalnych. Rezerwy mocy to jedno, a ilość
dymu i CO2 wypuszczanego przez kominy to druga sprawa... Żarówki
wymienia się aby wypuszczać mniej CO2 do atmosfery a nie dlatego, że
elektrownie wysiadają z przeciążenia w nocy, gdy właśnie ani przemysł
nie pobiera ogromnych ilości mocy ani klimatyzatory nie pracują tak
energicznie jak w południe...

[...]

A co z tymi, co robią 5km dziennie?

Sam ze sobą pięknie polemizujesz :-)

Nie ma żadnej gwarancji że ładowanie będzie tylko w nocy.
Ładować będą wtedy kiedy będą potrzebowali.

Ale czemu Ciebie o to głowa boli ile ktoś chce płacić za ładowanie auta?
Jak będzie ładował z drogiej taryfy to zapłaci więcej niż w nocy... nie Twoja sprawa.

Nie twierdzę że prądu już brakuje. Komputer mi działa,
lodówka się przed chwilą włączyła. Według mnie prądu jest na styku.

I wiesz to bo spoglądasz za okno :-))))

To jak to jest dobre to dlaczego tego jeszcze nie ma.

Bo każda nowa technologia potrzebuje czasu aby się zadomowić
i początki zawsze są trudne bo ilości produkcji małe i ceny nie są
masowe, a więc wysokie. Jeśli akumulatory do Volta czy Leaf
będzie się robić w Chinach w milionach sztuk to będą tanie.

Według mnie nie ma bo nie ma skąd brać prądu.

I wiesz to, bo spoglądasz za okno :-))))

Jak wiesz to napisz jaka jest moc wszystkich elektrowni w Polsce.
Jakie jest zużycie między godz 6 a 16 a jakie między 16 a 6.

Ty nie wiesz?
A pisałeś że jest na styk...

Proponuję abyś odrobił dobrze zadanie domowe i to obliczył
i napisał nam czy jest na styk czy nie jest na styk i dlaczego :-)

Z tego da się oszacować dla ilu samochodów wystarczy prądu. Jeśli
mnie przekonasz to nie będę pisał że brakuje prądu. Dla mnie to
żaden wstyd przyznać komuś rację jeśli ją ma.

Najpierw ty mnie przekonaj że jest na styk, bo Ci się to nie udało jeszcze :-)
Wtedy jak mnie przekonasz to Ci przyznam rację że brakuje prądu :-)
Dla mnie to żaden wstyd przyznać komuś rację jeśli ją ma.   :-D

Data: 2010-05-11 17:39:00
Autor: Robert Rędziak
On Mon, 10 May 2010 18:12:28 -0500, Pszemol <Pszemol@PolBox.com> wrote:

[...]

 A syf odprowadzany do środowiska, bez żadnej utylizacji bo
 chińczycy się w takie pierdy nie bawią, będzie po tysiąckroć
 groźniejszy od mitycznego tlenku węgla(IV), którym straszą nas
 ekologiści-onaniści.

Data: 2010-05-11 22:59:27
Autor: Jaroslaw Berezowski
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Tue, 11 May 2010 17:39:00 +0000, Robert Rędziak napisał(a):

 A syf odprowadzany do środowiska, bez Ĺźadnej utylizacji bo chińczycy
 się w takie pierdy nie bawią, będzie po tysiąckroć groĹşniejszy od
 mitycznego tlenku węgla(IV), ktĂłrym straszą nas ekologiści-onaniści.
Nie wiem jak Leaf, ale VOLT nie bedzie w Chinach robiony, bo na to GM nie dostanie dofinansowania. Wszystko, wliczajac ogniwa battpacka, w USA.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-05-12 08:57:39
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-05-10, Pszemol <Pszemol@PolBox.com> wrote:

Śmieszny jesteś... Z obserwacji tego co się dzieje u Ciebie za oknem wiesz
że prądu jest na styk??? Żartujesz chyba...

Niestety tu akurat ma rację, pogooglaj, pierwszy link z brzegu:
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/fatalny;stan;energetyki;bedziemy;importerem;pradu,73,0,384585.html

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-05-10 23:00:17
Autor: Jarek
kogutek pisze:

wyjątkiem szejków. To jak to jest dobre to dlaczego tego jeszcze nie ma. Według
mnie nie ma bo nie ma skąd brać prądu. Jak wiesz to napisz jaka jest moc

Producenci samochodów nie zastanawiają się nad tym skąd wziąć prąd.
Samochodów elektrycznych nie ma, bo nie ma jeszcze odpowiedniej technologii.
Tzn. technologia już się pojawia, ale do czasu aż się upowszechni minie
sporo czasu. Jak na razie perspektywa używania samochodu którym można
dziennie przejechać 60km a potem trzeba go ładować 10h oznacza że taki
samochód jest bardziej zabawką niż przedmiotem użytkowym.
Na chwilę obecną nie ma:
- lekkich, tanich, trwałych i szybko ładowalnych akumulatorów,
- nie ma infrastruktury do ładowania lub wymiany akumulatorów,
- nie ma powszechnie dostępnych w normalnych cenach samochodów
elektrycznych,
I jeszcze jedno: jak tylko samochody na prąd się upowszechnią, to cena
prądu dramatycznie wzrośnie, bo np. w Polsce przychody z akcyzy od paliw
to ok. 20mld zł rocznie. Państwo nie pozwoli żeby te przychody spadły.
Wprowadzona zostanie więc wyższa akcyza na prąd.
Myślę że w najbliższych latach należy się spodziewać rozwoju rozwiązań
hybrydowych typu plug-in takich jak Chevrolet Volt, gdzie źródłem
energii jest wciąż paliwo kopalne. W takich rozwiązaniach sprawność może
być nawet o 50% wyższa niż w klasycznym samochodzie z silnikiem
spalinowym przy stosunkowo niskiej cenie tego rozwiązania. Dodatkowo
jest on niezależny od infrastruktury elektrycznej: może jeździć tylko na
akumulatorach albo na tylko na paliwie płynnym.

Jarek

Data: 2010-05-10 18:00:31
Autor: Pszemol
"Jarek" <jarek@nospam.pl> wrote in message news:4be873e1$0$19162$65785112news.neostrada.pl...
kogutek pisze:

[...]

O jakiej to brakującej technologii mówisz?

Jak na razie perspektywa używania samochodu którym można
dziennie przejechać 60km a potem trzeba go ładować 10h oznacza
że taki samochód jest bardziej zabawką niż przedmiotem użytkowym.

Nissan Leaf ma zasięg 160km na pojedynczym ładowaniu, nie 60km.
Po drugie - ile robisz kilometrów dziennie? Większość kierowców nie
jeździ w trasy, używa samochodu do wyjazdów lokalnych "do pracy"
lub na zakupy... Wiele rodzin ma już dwa samochody, jeden z nich
mógłby zająć rolę samochodu miejskiego, właśnie do celów lokalnych
podróży o zasięgu 160km dziennie. Zwłaszcza gdyby się okazało że
kilometr przejechany takim samochodem kosztuje 2 grosze...

[...]

Chevy Volt ma być *znacznie* droższy od Nissana Leaf.

Data: 2010-05-11 21:07:50
Autor: Jarek
Pszemol pisze:

O jakiej to brakującej technologii mówisz?

Obecnie na rynku nie ma żadnego, seryjnie produkowanego i dostępnego
samochodu elektrycznego (jeśli nie liczyć Melexa :) ).
Pomysły typu Nissan Leaf, Chevrolet Volt, czy Dodge Circuit EV to
dopiero prototypy. Wynika to właśnie z tego że do tej pory brakowało
technologii. Zanim te samochody staną się popularne, czyli kiedy ta
technologia się upowszechni, minie jeszcze 5-10 lat.

[...]

Masz rację, ale Nissan Leaf to przyszłość. Być może pod koniec roku
można będzie go kupić w USA. W planach dla rynku globalnego jest na
2012. Dostępne obecnie niskoseryjne czy prototypowe rozwiązania typu
G-Wizz mają znacznie mniejszy zasięg.

[...]

Tak, ale to zupełnie inna klasa. Chevy Volt
ma o połowę mocniejszy silnik i może jeździć tylko na benzynie.
Zasięg Volta to ponad 1000km. To jest samochód funkcjonalnie
odpowiadający zwykłym samochodom spalinowym.

Pozdrawiam
Jarek

Data: 2010-05-12 08:37:55
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-05-10, Pszemol <Pszemol@PolBox.com> wrote:
Zwłaszcza gdyby się okazało że
kilometr przejechany takim samochodem kosztuje 2 grosze...

Tak to tylko w Erze :)

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-05-10 00:45:36
Autor: Jaroslaw Berezowski
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sun, 09 May 2010 23:31:33 +0200, kogutek napisał(a):

na styk. Ani w Europie ani w Ameryce w tej chwili, a podejrzewam Ĺźe w
przeciągu najbliższych 10 lat, systemy energetyczne nie zniosą 2 razy
większego zużycia prądu.
1. Do wzrostu poboru 2x to nawet wymiana wszystkich samochodow nie wystarczy.
2. Najbardziej optymalne ladowanie, czyli w nocy nie wymaga w ogole dodatkowych mocy wytworczych, wystarczy zapas mocy odstawionej na noc.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-05-10 08:41:22
Autor: J.F.
W pe?ni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 00:45:36 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
[...]

Nie jest tak swietnie. W kraju mozemy liczyc na jakies 15GW przez
kilka godzin, co nam daje powiedzmy 6kWh na samochod. Co na kilkanascie km starczy, ale niektorzy jezdza dalej.

Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ? J.

Data: 2010-05-10 10:26:12
Autor: Grejon
J.F. pisze:

Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ?

Ja. Ale mam dostawczaka :)

Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi

Data: 2010-05-10 15:21:52
Autor: Robert Rędziak
W pe?ni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 08:41:22 +0200, J.F
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ?

 Ja. Jakieś 100-150l na miesiąc (zależy, czy zaliczę dwa, czy
 trzy tankowania), ale też jakoś specjalnie dużo nie jeżdżę :)

Data: 2010-05-10 19:44:10
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Mon, 10 May 2010 08:41:22 +0200, J.F. napisał(a):

Nie jest tak swietnie. W kraju mozemy liczyc na jakies 15GW przez kilka
godzin, co nam daje powiedzmy 6kWh na samochod. Co na kilkanascie km
starczy, ale niektorzy jezdza dalej.
Z moich obliczen wynika, Ĺźe samochodzik klasy Opla Corsy B wezmie 115Wh/
km przy plaskiej jezdzie @ 90km/h. Powiedzmy, że w miescie będzie to 150Wh/km (pewnie będzie mniej, zakladając hamowanie odzyskowe), to daje 40km zasięgu. Poza ty, do nasycenia rynku i wymiany CALEJ floty to jeszcze daaaaaaaaaaleeeeeeeeeeeeeeekaaaaaaaaaaa droga. I tak samochody dalszego zasiegu co najwyzej hybrydami PHEV beda, wiec jak dla mnie 16-20kWh jest raczej dostepne.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-05-10 21:55:17
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
Dnia 10.05.2010 J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał/a:

Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ?

Ja ;-) --
Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-05-10 22:11:07
Autor: Artur Maśląg
W pe?ni elektryczny samochód od Nissana
W dniu 2010-05-10 08:41, J.F. pisze:
(...)
Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ?

Np. ja - miesięcznie kompakt do zwykłej jazdy domowej
zaliczy pewnie ze 100 litrów, albo i więcej.  W sumie
to nawet dużo jeżdżony nie jest. Przecież nie powiem
żonie, że ma szlaban na jazdę samochodem do fryzjera,
czy do pracy parę kilometrów w jedną stronę. Zakupów
tez ma nie robić?

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-05-10 23:07:11
Autor: J.F.
On Mon, 10 May 2010 22:11:07 +0200,  Artur Maśląg wrote:
[...]

Wszyscy sie przyznaja, czyli pradu zabraknie :-)

J.

Data: 2010-05-10 23:14:45
Autor: Artur Maśląg
W pe?ni elektryczny samochód od Nissana
W dniu 2010-05-10 23:07, J.F. pisze:
(...)
Wszyscy sie przyznaja, czyli pradu zabraknie :-)

Nie zabraknie :)

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-05-11 07:32:17
Autor: ALGI
W pe?ni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Mon, 10 May 2010 08:41:22 +0200, J.F. napisał(a):

Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ?

Ja... 100-120 L - dojazdy do pracy .. ot.... A ponad 60L myślę że 80% pracowników mojej firmy ;)

Data: 2010-05-10 10:04:06
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Sun, 9 May 2010 20:43:34 +0200, kurdybanek napisał(a):
[...]

Coś od kilkunastu lat nie potrafi się rozwinąć - jedyne co znacząco się
zmienia to malejąca energożerność różnej elektroniki, natomiast same baterie
zwiększają pojemność w żałośnie małym stopniu. Wszelkie zapowiadane od lat
rewolucje... pozostają zapowiedziami.

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-10 20:00:47
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Mon, 10 May 2010 10:04:06 +0000, Jacek Osiecki napisał(a):

Coś od kilkunastu lat nie potrafi się rozwinąć
Z moich obserwacji wynika cos akurat przeciwnego, od kilkunastu lat rozwoj wyraznie przyspieszyl, a od kilku - przyspieszyl rozwoj aku trakcyjnych. Teraz jeszcze czas na spadek cen jednostkowych, bo na razie to droga zabawa - z deczka za droga, i jedyny drogi element w EV to wlasnie aku.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-05-10 23:08:36
Autor: DoQ
Jaroslaw Berezowski pisze:
[...]

Przez ostatnie 10lat rozwĂłj przyspieszyl raptem o jakies 30%.
W porownaniu do rozwoju  elektroniki (komputery, telefonia, LCD, telekomunikacja etc.) to tyle co nic.

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-05-11 06:44:55
Autor: Jacek Osiecki
Dnia Mon, 10 May 2010 20:00:47 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):
[...]

Jakoś nie widzę tego przyspieszającego rozwoju. Nadal największy postęp np.
czasu działania laptopów zawdzięczamy nie supermocnym ogniwom, tylko
mniejszemu poborowi energii. I jak stary laptop 20 lat temu wytrzymywał 2-3
godziny, tak supernowoczesny notebook (nie netbook, okrojony do granic
możliwości) wytrzymuje w skrajnych przypadkach z 7-8 godzin... Przy postępie
jaki mamy w elektronice - notebooki powinny chodzić na baterii z miesiąc :)

Dlatego nadal uważam, że właśnie jeśli chodzi o magazynowanie energii
elektrycznej to jesteśmy w baaaaardzo wczesnym stadium rozwoju. Sam popatrz
- jedyna metoda magazynowania stosowana na dużą skalę to elektrownie
szczytowo-pompowe. Beznadziejnie mało wydajne, ale i tak dużo lepsze niż nic.

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-05-11 06:19:32
Autor: Pszemol
"Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> wrote in message news:slrnhuhv77.jjg.joshuatau.ceti.pl...
[...]

Który nowoczesny laptop wytrzymuje na normalnej baterii 7-8 godzin?

Data: 2010-05-11 20:23:29
Autor: DoQ
Pszemol pisze:

Który nowoczesny laptop wytrzymuje na normalnej baterii 7-8 godzin?

Sony Vaio

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-05-12 22:02:25
Autor: Jarek
DoQ pisze:
Pszemol pisze:

Który nowoczesny laptop wytrzymuje na normalnej baterii 7-8 godzin?

Sony Vaio

A który ? Mam Sony Vaio FW31 i przy super oszczędnej eksploatacji na
ściemnionym wyświetlaczu z trudem dochodzi do 2.5h, a przy normalnej nie
dochodzi do 2h.

Jarek

Data: 2010-05-12 22:41:57
Autor: DoQ
Jarek pisze:

A który ? Mam Sony Vaio FW31 i przy super oszczędnej eksploatacji na
ściemnionym wyświetlaczu z trudem dochodzi do 2.5h, a przy normalnej nie
dochodzi do 2h.

No to ewidentnie nie twoj.

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-05-12 20:57:55
Autor: Pszemol
"DoQ" <pawel.doq@gmail.com> wrote in message news:hsf3tf$3ke$1mx1.internetia.pl...
Jarek pisze:

A który ? Mam Sony Vaio FW31 i przy super oszczędnej eksploatacji na
ściemnionym wyświetlaczu z trudem dochodzi do 2.5h, a przy normalnej nie
dochodzi do 2h.

No to ewidentnie nie twoj.

No to podasz model tego Vaio o którym Ty myślałeś czy wolisz
być tajemniczy ale niewiarygodny?

Data: 2010-05-10 00:23:41
Autor: Tomasz Pyra
kurdybanek pisze:
IMO tylko i wyłącznie moda. Minie, jak kazda inna :)

Moda? Może i tak, ale hybrydy. Silnik elektryczny to potęga, za 20 lat nikt nie będzie już pamiętać o obecnych warczysmrodach :)

Wszyscy są co do tego zgodni już od przeszło 100 lat ;)

Data: 2010-05-10 00:23:43
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sun, 9 May 2010 17:31:23 +0200, Katanka napisał(a):

IMO tylko i wyłącznie moda. Minie, jak kazda inna :)

IMO tak samo było na początku z autami spalinowymi. --

Data: 2010-05-09 21:16:54
Autor: JD
On May 9, 11:00 pm, "Pszemol" <Psze...@PolBox.com> wrote:
Ładujesz w domu/garażu, z gniazdka sieciowego:http://blog.truecar.com/?p=2807

Zasięg 160km. Co myślicie o tym pomyśle?

Bardzo fajny samochod na miasto i jako drugi samochod w rodzinie.
Ciekawe jak bedzie spisywal sie w nim silnik. Dosc mocny (80kW,
280Nm(!)) ale bez skrzyni. Oznacza to, ze jego moc maksymalna da sie
wykorzystac tylko gdzies w okolicach 120km/h (zgaduje), predkosc
maksymalna jest stosunkowo niska (w/g katalogu 140km/h), a moment
zmierzony na kolach juz nie jest taki duzy ze wzgledu na przelozenie.
Mam wrazenie, ze gdyby wstawili tam chociaz dwubiegowy automat (miasto/
trasa) to ten silnik bylby duzo lepiej wykorzystany.

Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz. Moim
zdaniem jest lepszy niz jakikolwiek spalinowy kompakt. Deprecjacja
moze byc spora bo za kilka lat koszt produkcji samochodow
elektrycznych beda pewnie nizszy niz spalinowych a konkurencja caly
czas rosnie.

Z tego co przeczytalem, owszem, da sie go ladowac (doladowywac) z
gniazdka (120V?) ale producent zaleca instalacje w domu "porzadnej"
ladowarki. Ciekawe czy jest tu juz jakis standard czy tez dla kazdego
samochodu trzeba bedzie stawiac osobne urzadzenie.

JD

Data: 2010-05-10 21:42:57
Autor: Pszemol
"JD" <jdanych@gmail.com> wrote in message news:ab63ddd4-763e-4a33-82bf-71b7ef3d9325e34g2000pra.googlegroups.com...
[...]

A widziałeś kiedyś napęd elektryczny wymagający skrzyni biegów?

Oznacza to, ze jego moc maksymalna da sie
wykorzystac tylko gdzies w okolicach 120km/h (zgaduje),

A to oceniasz na podstawie silników benzynowych może?
To robisz duży błąd...

predkosc
maksymalna jest stosunkowo niska (w/g katalogu 140km/h),

??? Na samochód miejski gdzie w mieście masz max 70km/h???

Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz.

:-)

Nie, dziękuję. Mam już dwa auta benzynowe.

Data: 2010-05-10 22:07:28
Autor: JD
On May 11, 11:42 am, "Pszemol" <Psze...@PolBox.com> wrote:

A widziałeś kiedyś napęd elektryczny wymagający skrzyni biegów?

Wymagajacy? Nie. Twierdze za to, ze kazdemu samochodowi elektrycznemu
*przydalaby sie* chociaz 2-biegowa skrzynia.

> Oznacza to, ze jego moc maksymalna da sie
> wykorzystac tylko gdzies w okolicach 120km/h (zgaduje),

A to oceniasz na podstawie silników benzynowych może?
To robisz duży błąd...

Silnik synchroniczny ma (z grubsza) *staly* moment obrotowy w zakresie
obrotow od 0 do "kolanka" nieco ponizej obrotow maks. Moc to moment x
predkosc katowa wiec w takim silniku rosnie ona *proporcjonalnie* do
obrotow i osiaga maksimum gdzies w okolicach "kolanka" charakterystyki
momentu.

Przy jednym przelozeniu obroty silnika przekladaja sie bezposrednio na
predkosc pojazdu - stad wniosek jak powyzej.

Fakt, silnik synchroniczny jest lepszy od silnika spalinowego (i stad
pewnie pokusa by zaoszczedzic $500 na skrzyni biegow) ale gorszy od
zestawu "silnik(dowolny)+skrzynia biegow", ktory to ma moment
*odwrotnie proporcjonalny* do predkosci pojazdu.

> predkosc
> maksymalna jest stosunkowo niska (w/g katalogu 140km/h),

??? Na samochód miejski gdzie w mieście masz max 70km/h???

Inne samochody miejskie jada szybciej. To ograniczenie wynika
wylacznie z 1-biegowej "skrzyni biegow" - jest nieco za wolny na
trase, nieco za szybki (czyt. slaby) na miasto.

> Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz.

Nie, dziękuję. Mam już dwa auta benzynowe.

To po co pytasz?

JD

Data: 2010-05-11 06:22:01
Autor: Pszemol
"JD" <jdanych@gmail.com> wrote in message news:cdb2d3bc-a747-4000-b61b-3bd49fa8c1df11g2000prv.googlegroups.com...
[...]

OK.

> Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz.

Nie, dziękuję. Mam już dwa auta benzynowe.

To po co pytasz?

Gdzie i o co ja się Twoim zdaniem pytam?
Ja się pytam co sądzicie o pomyśle auta elektrycznego jako takiego,
a nie w sensie "chce kupić auto, co myślicie o tym: xxx"...

Data: 2010-05-12 01:03:51
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 10 May 2010 22:07:28 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Przy jednym przelozeniu obroty silnika przekladaja sie bezposrednio na
predkosc pojazdu - stad wniosek jak powyzej.

Wiesz, jednak lokomotywy elektryczne nie mają skrzyń biegów. --

Data: 2010-05-12 08:37:04
Autor: JD
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On May 12, 8:03 am, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

Wiesz, jednak lokomotywy elektryczne nie mają skrzyń biegów.

Silniki pradu stalego w konfiguracji szeregowej maja moment obrotowy z
grubsza odwrotnie proporcjonalny do predkosci katowej (czyli daja
stala moc niezaleznie od predkosci, cos jak skrzynia CVT). W praktyce
dla omega=0 moment jest ograniczony indukcja nasycenia rdzenia ale
poniewaz rdzen jest projektowany z duzym zapasem to ten maksymalny
moment jest calkiem spory.

Silnikiem synchronicznym steruje falownik, ktory ma duzo szersze pole
dzialania od przelacznika. Moze przylozyc do uzwojen takie napiecie by
w kazdym punkcie pracy przepuscic przez nie prad o maksymalnej
dopuszczalnej amplitudzie (wynikajacej z pola przekroju rdzenia i
drutu). Silnik jest lepiej wykorzystany (wiec mniejszy i lzejszy) ale
ma staly moment uzalezniony wprost od jego fizycznych rozmiarow.

JD

Data: 2010-05-12 08:50:36
Autor: JD
wrote:

> Wiesz, jednak lokomotywy elektryczne nie mają skrzyń biegów.

[...]
poniewaz rdzen jest projektowany z duzym zapasem to ten maksymalny
moment jest calkiem spory.

W sumie wszystko rozbija sie o rozmiar. Gdyby do tego Nissana wstawic
silnik, ktory moglby zerwac przyczepnosc kol przy ruszaniu (i przy
kilkudziesieciu km/h - taki efekt uboczny) to skrzynia biegow nie
bylaby mu do niczego potrzebna. W lokomotywach uzywa sie silnikow z
takim zapasem momentu bo tam duza masa jest wrecz wymagana, w
samochodach elektrycznych - nie.

JD

Data: 2010-05-25 00:16:57
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 09:55:44 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Ale to jest 200kW. Do malucha by wystarczyla cwiartka tego.

Ten Nissan ma 80kW. W papierach wyglada to niezle ale tylko do momentu
gdy uswiadomisz sobie, ze to jest moc przy ~130km/h, a przy nizszych
predkosciach jest ona proporcjonalnie nizsza. Przy 60km/h - ok. 40kW,
przy 20km/h - ok. 15kW, itd. Na drugim koncu skali masz predkosc

Ciekawe, bo według mojej wiedzy silnik elektryczny potrafi w zasadzie od
zera dawać pełną moc. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-28 06:42:56
Autor: JD
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On May 25, 7:16 am, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

Ciekawe, bo według mojej wiedzy silnikelektrycznypotrafiwzasadzie od
zera dawać pełną moc.

Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.

Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,
przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
niewykorzystane.

Poza tym, nie ma czegos takiego jak "moc od zera" - przy zerowych
obrotach i skonczonym momencie z definicji dostajesz moc rowna 0.

JD

Data: 2010-05-28 20:42:06
Autor: J.F.
On Fri, 28 May 2010 06:42:56 -0700 (PDT),  JD wrote:
[...]

A duzy prad znaczy ze duza moc pobiera, srednia oddaje - czyli
niesprawny :-)

przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
niewykorzystane.

Otoz to - on wcale nie taki dobry.

J.

Data: 2010-05-29 01:35:39
Autor: JD
On May 29, 3:42 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
>optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,

A duzy prad znaczy ze duza moc pobiera, srednia oddaje - czyli

Racja.

Ciekawe jak wyglada charakterystyka sprawnosci silnika
synchronicznego. Nie widzialem zadnych danych ale skoro falownik
podaje prad o stalej amplitudzie to amplituda napiecia musi narastac
liniowo w funkcji obrotow. To z kolei (pomijajac wszelkie
niedoskonalosci) dawaloby liniowa moc wejsciowa czyli stala sprawnosc.

JD

Data: 2010-05-29 11:59:06
Autor: J.F.
On Sat, 29 May 2010 01:35:39 -0700 (PDT),  JD wrote:
[...]

Ale niedoskonalosci nie sa do pominiecia - straty w miedzi i w
falowniku sa. Przy stalym pradzie na uwzojeniu silnika wychodzi na to ze dosc stale
sa. No i mozesz zejsc z obrotami do zera - moment jest, prad plynie,
mocy na wale nie ma, a licznik sie kreci ..

J.

Data: 2010-05-29 04:09:52
Autor: JD
On May 29, 6:59 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

Ale niedoskonalosci nie sa do pominiecia - straty w miedzi i w
falowniku sa.

No nie sa, ale juz nie chcialem komplikowac sprawy. Przypuszczam, ze
falownik ma swoje "ulubione" napiecie wyjsciowe, przy ktorym osiaga
maksymalna sprawnosc. Jesli pominac odpornosc izolacji na przebicie
(wiem, nie mozna jej pominac) ;-) to zarowno sprawnosc jak i moc
maksymalna (obroty maksymalne) zaleza glownie od falownika.

Przy stalym pradzie na uwzojeniu silnika wychodzi na to ze dosc stale
sa. No i mozesz zejsc z obrotami do zera - moment jest, prad plynie,
mocy na wale nie ma, a licznik sie kreci ..

Racja. Kazdy rzeczywisty silnik przy predkosci 0 ma sprawnosc 0. Ale
sprawnosc to nie wszystko, wazne jest tez ile tej energii i przez jaki
czas jest tracone (bo to decyduje o koncowym bilansie). W zatrzymanym
silniku synchronicznym napiecie jest minimalne -> mala moc strat. Do
tego silnik pracuje w tych warunkach przez ulamek czasu, wiec
calkowity wydatek energetyczny jest pewnie pomijalny w zestawieniu z
innymi stratami.

JD

Data: 2010-05-29 22:28:48
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 28 May 2010 20:42:06 +0200, J.F. napisał(a):

przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
niewykorzystane.

Otoz to - on wcale nie taki dobry.

Jedyną w zasadzie jego wadą jest to, że ma komutator który pracuje przy
wielkim prądzie. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-30 10:25:31
Autor: J.F.
On Sat, 29 May 2010 22:28:48 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
[...]

Nie - zobacz na czym polega ta ch-ka ktora sie tak zachwycasz -
zmniejszamy prad stojana i jego pole magnetyczne. Czyli dla zapewnienia takiego samego momentu plynie w wirniku znacznie
wiekszy prad niz musi. I przynosi wieksze straty. Zupelnie
niepotrzebnie.

No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
rezystorami, w nich tez straty.

J.

Data: 2010-05-30 13:51:42
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sun, 30 May 2010 10:25:31 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

Nic podobnego. Moment to w wielkim uproszczeniu iloczyn prądu wirnika i
stojana. Wynika to ze wzoru na siłę elektrodynamiczną - to iloczyn
natężenia pola magnetycznego i prądu płynącego przez przewód.
No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
rezystorami, w nich tez straty.

Choppery istnieją, naprawdę. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-30 16:53:35
Autor: J.F.
On Sun, 30 May 2010 13:51:42 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
[...]

No wlasnie - a tu ze wzrostem predkosci zmniejszasz prad stojana, mimo
ze wcale nie musisz. Czyli przez wirnik musi plynac wiekszy prad.

No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
rezystorami, w nich tez straty.

Choppery istnieją, naprawdę.

Z chopperem inne silniki tez nabieraja innych wlasciwosci.

J.

Data: 2010-05-31 01:02:34
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sun, 30 May 2010 16:53:35 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

W silniku szeregowym prąd stojana to prąd wirnika zarazem, wraz ze
zwiększeniem się prędkości maleje prąd i stojana i wirnika.
No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
rezystorami, w nich tez straty.
Choppery istnieją, naprawdę.
Z chopperem inne silniki tez nabieraja innych wlasciwosci.

Oczywiście, jedynie nieprawdą jest, jakoby silnik szeregowy musiał mieć
straty na rezystorach. Co więcej - przy sterowaniu impulsowym może on
zachować moment przy o wiele niższym prądzie rozruchowym. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-29 22:28:01
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 28 May 2010 06:42:56 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.

Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.
Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,

To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.
przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
niewykorzystane.

I co z tego? Za to na starcie masz wielkiego kopa.
Poza tym, nie ma czegos takiego jak "moc od zera" - przy zerowych
obrotach i skonczonym momencie z definicji dostajesz moc rowna 0.

Słyszałeś o przedziałach otwartych i zamkniętych?

--
     ___________ (R)

Data: 2010-05-29 20:13:42
Autor: JD
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On May 30, 5:28 am, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

> Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
> A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.

Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.

Nie, moment.

Charakterystyke mocy i momentu podaje sie dla maksymalnego
wysterowania, inaczej mogloby Ci wyjsc, ze silnik ma np. moc ujemna.
Przypuszczam (nie znam sie na tym), ze silniki spalinowe tez testuje
sie na maksymalnym otwarciu przepustnicy.

> Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
> optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,

To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.

To co chcemy (stala moc) a to co mamy (staly moment) to dwie rozne
rzeczy. I tu wracamy do poczatku - w pojazdach, w ktorych chcemy
uzyskac dobre przyspieszenie przy 20km/h, predkosc max >130km/h i
dobra sprawnosc w calym zakresie, potrzebna jest skrzynia biegow (albo
dwa specjalizowane silniki).

> [...]
> niewykorzystane.

I co z tego? Za to na starcie masz wielkiego kopa.

Maksymalny "kop" jest taki sam jak w silniku synchronicznym - taki na
jaki pozwoli rdzen. Kazdy silnik da sie przesterowac ("silnik
szeregowy to nawet naturalnie") ale efekt jest zawsze ten sam - kupa
smrodu.

EOT, ta rozmowa zmierza do nikad.

JD

Data: 2010-05-30 12:31:28
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sat, 29 May 2010 20:13:42 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.

Nie, moment.

Cóż, bredź dalej, nie będę Cię prostował, że jedyny silnik jaki ma
naturalnie stały moment obrotowy, to synchroniczny.
Inne mają różnie, szeregowy ma hiperboliczną charakterystykę momentu.

Charakterystyke mocy i momentu podaje sie dla maksymalnego
wysterowania, inaczej mogloby Ci wyjsc, ze silnik ma np. moc ujemna.

Niby jakim cudem?

Przypuszczam (nie znam sie na tym), ze silniki spalinowe tez testuje
sie na maksymalnym otwarciu przepustnicy.

Istotnie, na tym TEŻ się nie znasz.
To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.

To co chcemy (stala moc) a to co mamy (staly moment) to dwie rozne

Mamy stałą moc i w silniku szeregowym mamy stałą moc. Moment obrotowy takiego silnika to hiperbola.
[...]

Nie jest. Wystarcza jeden szeregowy, albo najprostszy, klatkowy +
sterowanie elektroniką.
[...]

LOL. Silnik szeregowy można przez kilkanaście sekund przeciążyć 5-6
krotnie. A szeregowy to się nadaje... no, do walcowania blach ;)

--
     ___________ (R)

Data: 2010-05-30 10:31:56
Autor: J.F.
On Sat, 29 May 2010 22:28:01 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
[...]

Optymalnie, czy moze raczej maksymalnie -  to wlasnie moment. Pole w stojanie rowne nasyceniu stali, prad w wirniku rowny zdolnosci
chlodzenia - i wychodzi staly moment. Chyba ze zaczniemy uwzgledniac wplyw obrotow na chlodzenie wirnika,
wtedy im szybciej sie kreci tym wiekszy moment mozliwy - ale mozna
dodac niezalezny wentylator :-)

J.

Data: 2010-05-25 00:17:07
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 08:00:56 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Silnik o mocy 200kW ma wymiary 80x40x40cm...

Calkiem mozliwe.

Nie uwazasz, ze taki kloc stali i miedzi bylby nieco zbyt ciezki do
miejskiego kompakta? Owszem, dalby on satysfakcjonujacy moment

Uważam, że silnik o mocy 20kW byłby od tego kloc ciut mniejszy, a to wystarczająca moc dla autka miejskiego z napedem elektrycznym. To efekt tego, że silnik elektryczny może pracować z mocą maksymalną niemal w całym zakresie obrotów, a do tego mozna go bez problemu przeciążać i to znacznie. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-25 00:17:52
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 16:53:04 +0200, J.F. napisał(a):

Odkąd elektronika dużych mocy weszła do użycia, to naturalna
charakterystyka silnika przestała mieć jakiekolwiek znaczenie.

I wraz z falownikiem nadal maja plaski wykres mocy osiagalnej ?

Praktycznie tak. Tym bardziej, że możesz tez kombinować częstotliwością
zasilania. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-25 00:25:39
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 08:37:37 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Wiesz, lokomotywy nieco nowsze niż z lat 60 ub. wieku mają silniki
asynchroniczne, klatkowe.

Takie rzeczy to raczej nie w Polsce. Tutaj jeszcze w latach '90
produkowalo sie lokomotywy (jak np. EP09) z silnikami pradu stalego.
Fakt, na swiecie koleje przeszly na silniki i trakcje AC.

Przecież pisałem o lokomotywach nieco nowszych. EP09 to0 konstrukcja z tych
własnei lat, przynajmniej mentalnie. Poza Polską to juz chyba tylko w
krajach byłego ZSRR (z europejskich) jeździ się na silnikach szeregowych. Czechy, Słowacja, o Niemczech nie wspominając - asynchrony i tyle. Taniej
jest wsadzić elektronikę oraz tani, praktycznie bezobsługowy silnik, nież
skomplikowany ukłąd z komutatorem wielkoprądowym.
Elektronika pozwala lepiej wykorzystac silnik przy wyzszych obrotach
(splaszcza charakterystyke momentu) ale nie poprawi momentu przy
niskich obrotach. W lokomotywach to nie przeszkadza bo 1) silniki maja
spory zapas momentu (ciezar nie gra roli), 2) nie wymaga sie od nich
wysokich przyspieszen przy niskich predkosciach.

W lokomotywach moment na niskich obrotach jest KLUCZOWY. Ciężar, wbrew
pozorom gra sporą rolę (dopuszczalne naciski na tor). Natomiast cechą
silnika elektrycznego jest to, że mając sporą pojemność cieplną pozwala on
na krótkotrwałe przeciążenia sięgające nieraz kilkukrotności parametrów
nominalnych. W efekcie, sterując jednocześnie częstotliwością, jak i napięciem zasilania
można zrobić z silnikiem to, co się chce.
Wracajac do samochodow. Gdybym mial kupowac samochod elektryczny to
chcialbym by mial chociaz dwa biegi - nizszy do jazdy po miescie z
Pmax ok 80km/h, wyzszy - do jazdy po trasie z Pmax ok. 150km/h. To sa
po prostu zupelnie inne zakresy eksploatacji i nie da sie ich
(efektywnie) pokryc silnikiem o stalej charakterystyce momentu.

Da się, tylko po co? Tylko silnik synchroniczny takową ma. Reszta nie. Taki
silnik szeregowy ma płaską charakterystykę mocy, a moment spada wykładniczo
(ale to jego jedyna zaleta). Nie ma sensu budować skrzyni biegów, to już lepiej zastosować silnik ze
zmienną ilością biegunów, choć to tez mało sensowne przy obecnej
elektronice sterującej. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-11 07:20:10
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 21:42:57 -0500, Pszemol <Pszemol@PolBox.com>
wrote:

A widziałeś kiedyś napęd elektryczny wymagający skrzyni biegów?

 Blisko masz, obejrzyj sobie coś co się nazywa Tesla Roadster.
 Coś mu tam sterczy z tunelu środkowego, zgadniesz co to?

Data: 2010-05-11 11:18:12
Autor: Rafał
Pszemol pisze:
Ładujesz w domu/garażu, z gniazdka sieciowego:
http://blog.truecar.com/?p=2807

Zasięg 160km. Co myślicie o tym pomyśle?

mój laptop jak był nowy to na baterii trzymał 3..4h
teraz ma 2 lata i trzyma godzinę, max 1,5...

W pełni elektryczny samochód od Nissana