W pełni elektryczny samochód od Nissana

Data: 2010-05-09 21:16:54
Autor: JD
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On May 9, 11:00 pm, "Pszemol" <Psze...@PolBox.com> wrote:
Ładujesz w domu/garażu, z gniazdka sieciowego:http://blog.truecar.com/?p=2807

Zasięg 160km. Co myślicie o tym pomyśle?

Bardzo fajny samochod na miasto i jako drugi samochod w rodzinie.
Ciekawe jak bedzie spisywal sie w nim silnik. Dosc mocny (80kW,
280Nm(!)) ale bez skrzyni. Oznacza to, ze jego moc maksymalna da sie
wykorzystac tylko gdzies w okolicach 120km/h (zgaduje), predkosc
maksymalna jest stosunkowo niska (w/g katalogu 140km/h), a moment
zmierzony na kolach juz nie jest taki duzy ze wzgledu na przelozenie.
Mam wrazenie, ze gdyby wstawili tam chociaz dwubiegowy automat (miasto/
trasa) to ten silnik bylby duzo lepiej wykorzystany.

Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz. Moim
zdaniem jest lepszy niz jakikolwiek spalinowy kompakt. Deprecjacja
moze byc spora bo za kilka lat koszt produkcji samochodow
elektrycznych beda pewnie nizszy niz spalinowych a konkurencja caly
czas rosnie.

Z tego co przeczytalem, owszem, da sie go ladowac (doladowywac) z
gniazdka (120V?) ale producent zaleca instalacje w domu "porzadnej"
ladowarki. Ciekawe czy jest tu juz jakis standard czy tez dla kazdego
samochodu trzeba bedzie stawiac osobne urzadzenie.

JD

Data: 2010-05-10 21:42:57
Autor: Pszemol
"JD" <jdanych@gmail.com> wrote in message news:ab63ddd4-763e-4a33-82bf-71b7ef3d9325e34g2000pra.googlegroups.com...
[...]

A widziałeś kiedyś napęd elektryczny wymagający skrzyni biegów?

Oznacza to, ze jego moc maksymalna da sie
wykorzystac tylko gdzies w okolicach 120km/h (zgaduje),

A to oceniasz na podstawie silników benzynowych może?
To robisz duży błąd...

predkosc
maksymalna jest stosunkowo niska (w/g katalogu 140km/h),

??? Na samochód miejski gdzie w mieście masz max 70km/h???

Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz.

:-)

Nie, dziękuję. Mam już dwa auta benzynowe.

Data: 2010-05-10 22:07:28
Autor: JD
On May 11, 11:42 am, "Pszemol" <Psze...@PolBox.com> wrote:

A widziałeś kiedyś napęd elektryczny wymagający skrzyni biegów?

Wymagajacy? Nie. Twierdze za to, ze kazdemu samochodowi elektrycznemu
*przydalaby sie* chociaz 2-biegowa skrzynia.

> Oznacza to, ze jego moc maksymalna da sie
> wykorzystac tylko gdzies w okolicach 120km/h (zgaduje),

A to oceniasz na podstawie silników benzynowych może?
To robisz duży błąd...

Silnik synchroniczny ma (z grubsza) *staly* moment obrotowy w zakresie
obrotow od 0 do "kolanka" nieco ponizej obrotow maks. Moc to moment x
predkosc katowa wiec w takim silniku rosnie ona *proporcjonalnie* do
obrotow i osiaga maksimum gdzies w okolicach "kolanka" charakterystyki
momentu.

Przy jednym przelozeniu obroty silnika przekladaja sie bezposrednio na
predkosc pojazdu - stad wniosek jak powyzej.

Fakt, silnik synchroniczny jest lepszy od silnika spalinowego (i stad
pewnie pokusa by zaoszczedzic $500 na skrzyni biegow) ale gorszy od
zestawu "silnik(dowolny)+skrzynia biegow", ktory to ma moment
*odwrotnie proporcjonalny* do predkosci pojazdu.

> predkosc
> maksymalna jest stosunkowo niska (w/g katalogu 140km/h),

??? Na samochód miejski gdzie w mieście masz max 70km/h???

Inne samochody miejskie jada szybciej. To ograniczenie wynika
wylacznie z 1-biegowej "skrzyni biegow" - jest nieco za wolny na
trase, nieco za szybki (czyt. slaby) na miasto.

> Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz.

Nie, dziękuję. Mam już dwa auta benzynowe.

To po co pytasz?

JD

Data: 2010-05-11 06:22:01
Autor: Pszemol
"JD" <jdanych@gmail.com> wrote in message news:cdb2d3bc-a747-4000-b61b-3bd49fa8c1df11g2000prv.googlegroups.com...
[...]

OK.

> Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz.

Nie, dziękuję. Mam już dwa auta benzynowe.

To po co pytasz?

Gdzie i o co ja się Twoim zdaniem pytam?
Ja się pytam co sądzicie o pomyśle auta elektrycznego jako takiego,
a nie w sensie "chce kupić auto, co myślicie o tym: xxx"...

Data: 2010-05-12 01:03:51
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 10 May 2010 22:07:28 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Przy jednym przelozeniu obroty silnika przekladaja sie bezposrednio na
predkosc pojazdu - stad wniosek jak powyzej.

Wiesz, jednak lokomotywy elektryczne nie mają skrzyń biegów. --
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

Data: 2010-05-12 08:37:04
Autor: JD
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On May 12, 8:03 am, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

Wiesz, jednak lokomotywy elektryczne nie mają skrzyń biegów.

Silniki pradu stalego w konfiguracji szeregowej maja moment obrotowy z
grubsza odwrotnie proporcjonalny do predkosci katowej (czyli daja
stala moc niezaleznie od predkosci, cos jak skrzynia CVT). W praktyce
dla omega=0 moment jest ograniczony indukcja nasycenia rdzenia ale
poniewaz rdzen jest projektowany z duzym zapasem to ten maksymalny
moment jest calkiem spory.

Silnikiem synchronicznym steruje falownik, ktory ma duzo szersze pole
dzialania od przelacznika. Moze przylozyc do uzwojen takie napiecie by
w kazdym punkcie pracy przepuscic przez nie prad o maksymalnej
dopuszczalnej amplitudzie (wynikajacej z pola przekroju rdzenia i
drutu). Silnik jest lepiej wykorzystany (wiec mniejszy i lzejszy) ale
ma staly moment uzalezniony wprost od jego fizycznych rozmiarow.

JD

Data: 2010-05-12 08:50:36
Autor: JD
wrote:

> Wiesz, jednak lokomotywy elektryczne nie mają skrzyń biegów.

[...]
poniewaz rdzen jest projektowany z duzym zapasem to ten maksymalny
moment jest calkiem spory.

W sumie wszystko rozbija sie o rozmiar. Gdyby do tego Nissana wstawic
silnik, ktory moglby zerwac przyczepnosc kol przy ruszaniu (i przy
kilkudziesieciu km/h - taki efekt uboczny) to skrzynia biegow nie
bylaby mu do niczego potrzebna. W lokomotywach uzywa sie silnikow z
takim zapasem momentu bo tam duza masa jest wrecz wymagana, w
samochodach elektrycznych - nie.

JD

Data: 2010-05-25 00:16:57
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 09:55:44 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Ale to jest 200kW. Do malucha by wystarczyla cwiartka tego.

Ten Nissan ma 80kW. W papierach wyglada to niezle ale tylko do momentu
gdy uswiadomisz sobie, ze to jest moc przy ~130km/h, a przy nizszych
predkosciach jest ona proporcjonalnie nizsza. Przy 60km/h - ok. 40kW,
przy 20km/h - ok. 15kW, itd. Na drugim koncu skali masz predkosc

Ciekawe, bo według mojej wiedzy silnik elektryczny potrafi w zasadzie od
zera dawać pełną moc. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-28 06:42:56
Autor: JD
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On May 25, 7:16 am, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

Ciekawe, bo według mojej wiedzy silnikelektrycznypotrafiwzasadzie od
zera dawać pełną moc.

Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.

Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,
przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
niewykorzystane.

Poza tym, nie ma czegos takiego jak "moc od zera" - przy zerowych
obrotach i skonczonym momencie z definicji dostajesz moc rowna 0.

JD

Data: 2010-05-28 20:42:06
Autor: J.F.
On Fri, 28 May 2010 06:42:56 -0700 (PDT),  JD wrote:
[...]

A duzy prad znaczy ze duza moc pobiera, srednia oddaje - czyli
niesprawny :-)

przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
niewykorzystane.

Otoz to - on wcale nie taki dobry.

J.

Data: 2010-05-29 01:35:39
Autor: JD
On May 29, 3:42 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
>optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,

A duzy prad znaczy ze duza moc pobiera, srednia oddaje - czyli

Racja.

Ciekawe jak wyglada charakterystyka sprawnosci silnika
synchronicznego. Nie widzialem zadnych danych ale skoro falownik
podaje prad o stalej amplitudzie to amplituda napiecia musi narastac
liniowo w funkcji obrotow. To z kolei (pomijajac wszelkie
niedoskonalosci) dawaloby liniowa moc wejsciowa czyli stala sprawnosc.

JD

Data: 2010-05-29 11:59:06
Autor: J.F.
On Sat, 29 May 2010 01:35:39 -0700 (PDT),  JD wrote:
[...]

Ale niedoskonalosci nie sa do pominiecia - straty w miedzi i w
falowniku sa. Przy stalym pradzie na uwzojeniu silnika wychodzi na to ze dosc stale
sa. No i mozesz zejsc z obrotami do zera - moment jest, prad plynie,
mocy na wale nie ma, a licznik sie kreci ..

J.

Data: 2010-05-29 04:09:52
Autor: JD
On May 29, 6:59 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

Ale niedoskonalosci nie sa do pominiecia - straty w miedzi i w
falowniku sa.

No nie sa, ale juz nie chcialem komplikowac sprawy. Przypuszczam, ze
falownik ma swoje "ulubione" napiecie wyjsciowe, przy ktorym osiaga
maksymalna sprawnosc. Jesli pominac odpornosc izolacji na przebicie
(wiem, nie mozna jej pominac) ;-) to zarowno sprawnosc jak i moc
maksymalna (obroty maksymalne) zaleza glownie od falownika.

Przy stalym pradzie na uwzojeniu silnika wychodzi na to ze dosc stale
sa. No i mozesz zejsc z obrotami do zera - moment jest, prad plynie,
mocy na wale nie ma, a licznik sie kreci ..

Racja. Kazdy rzeczywisty silnik przy predkosci 0 ma sprawnosc 0. Ale
sprawnosc to nie wszystko, wazne jest tez ile tej energii i przez jaki
czas jest tracone (bo to decyduje o koncowym bilansie). W zatrzymanym
silniku synchronicznym napiecie jest minimalne -> mala moc strat. Do
tego silnik pracuje w tych warunkach przez ulamek czasu, wiec
calkowity wydatek energetyczny jest pewnie pomijalny w zestawieniu z
innymi stratami.

JD

Data: 2010-05-29 22:28:48
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 28 May 2010 20:42:06 +0200, J.F. napisał(a):

przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
niewykorzystane.

Otoz to - on wcale nie taki dobry.

Jedyną w zasadzie jego wadą jest to, że ma komutator który pracuje przy
wielkim prądzie. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-30 10:25:31
Autor: J.F.
On Sat, 29 May 2010 22:28:48 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
[...]

Nie - zobacz na czym polega ta ch-ka ktora sie tak zachwycasz -
zmniejszamy prad stojana i jego pole magnetyczne. Czyli dla zapewnienia takiego samego momentu plynie w wirniku znacznie
wiekszy prad niz musi. I przynosi wieksze straty. Zupelnie
niepotrzebnie.

No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
rezystorami, w nich tez straty.

J.

Data: 2010-05-30 13:51:42
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sun, 30 May 2010 10:25:31 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

Nic podobnego. Moment to w wielkim uproszczeniu iloczyn prądu wirnika i
stojana. Wynika to ze wzoru na siłę elektrodynamiczną - to iloczyn
natężenia pola magnetycznego i prądu płynącego przez przewód.
No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
rezystorami, w nich tez straty.

Choppery istnieją, naprawdę. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-30 16:53:35
Autor: J.F.
On Sun, 30 May 2010 13:51:42 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
[...]

No wlasnie - a tu ze wzrostem predkosci zmniejszasz prad stojana, mimo
ze wcale nie musisz. Czyli przez wirnik musi plynac wiekszy prad.

No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
rezystorami, w nich tez straty.

Choppery istnieją, naprawdę.

Z chopperem inne silniki tez nabieraja innych wlasciwosci.

J.

Data: 2010-05-31 01:02:34
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sun, 30 May 2010 16:53:35 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

W silniku szeregowym prąd stojana to prąd wirnika zarazem, wraz ze
zwiększeniem się prędkości maleje prąd i stojana i wirnika.
No i nie zawsze potrzebujesz pelnej mocy, a reguluje sie go
rezystorami, w nich tez straty.
Choppery istnieją, naprawdę.
Z chopperem inne silniki tez nabieraja innych wlasciwosci.

Oczywiście, jedynie nieprawdą jest, jakoby silnik szeregowy musiał mieć
straty na rezystorach. Co więcej - przy sterowaniu impulsowym może on
zachować moment przy o wiele niższym prądzie rozruchowym. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-29 22:28:01
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 28 May 2010 06:42:56 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.

Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.
Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,

To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.
przy wyzszych prad spada aymptotycznie do zera (a wraz z nim moment).
W jednym zakresie rdzen i uzwojenia sa przeciazone, w drugim -
niewykorzystane.

I co z tego? Za to na starcie masz wielkiego kopa.
Poza tym, nie ma czegos takiego jak "moc od zera" - przy zerowych
obrotach i skonczonym momencie z definicji dostajesz moc rowna 0.

Słyszałeś o przedziałach otwartych i zamkniętych?

--
     ___________ (R)

Data: 2010-05-29 20:13:42
Autor: JD
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On May 30, 5:28 am, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

> Optymalnie sterujac silnikiem mozesz z niego wycisnac staly *moment*.
> A to daje liniowa moc w funkcji obrotow.

Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.

Nie, moment.

Charakterystyke mocy i momentu podaje sie dla maksymalnego
wysterowania, inaczej mogloby Ci wyjsc, ze silnik ma np. moc ujemna.
Przypuszczam (nie znam sie na tym), ze silniki spalinowe tez testuje
sie na maksymalnym otwarciu przepustnicy.

> Silnik szeregowy, owszem, daje stala moc ale trudno to nazwac
> optymalnym sterowaniem - przy niskich obrotach bierze prad zwarciowy,

To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.

To co chcemy (stala moc) a to co mamy (staly moment) to dwie rozne
rzeczy. I tu wracamy do poczatku - w pojazdach, w ktorych chcemy
uzyskac dobre przyspieszenie przy 20km/h, predkosc max >130km/h i
dobra sprawnosc w calym zakresie, potrzebna jest skrzynia biegow (albo
dwa specjalizowane silniki).

> [...]
> niewykorzystane.

I co z tego? Za to na starcie masz wielkiego kopa.

Maksymalny "kop" jest taki sam jak w silniku synchronicznym - taki na
jaki pozwoli rdzen. Kazdy silnik da sie przesterowac ("silnik
szeregowy to nawet naturalnie") ale efekt jest zawsze ten sam - kupa
smrodu.

EOT, ta rozmowa zmierza do nikad.

JD

Data: 2010-05-30 12:31:28
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sat, 29 May 2010 20:13:42 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Nie, moc. Ba, silnik szeregowy to nawet naturalnie.

Nie, moment.

Cóż, bredź dalej, nie będę Cię prostował, że jedyny silnik jaki ma
naturalnie stały moment obrotowy, to synchroniczny.
Inne mają różnie, szeregowy ma hiperboliczną charakterystykę momentu.

Charakterystyke mocy i momentu podaje sie dla maksymalnego
wysterowania, inaczej mogloby Ci wyjsc, ze silnik ma np. moc ujemna.

Niby jakim cudem?

Przypuszczam (nie znam sie na tym), ze silniki spalinowe tez testuje
sie na maksymalnym otwarciu przepustnicy.

Istotnie, na tym TEŻ się nie znasz.
To jest optymalna charekterystyka trakcyjna, a nie sterowanie.

To co chcemy (stala moc) a to co mamy (staly moment) to dwie rozne

Mamy stałą moc i w silniku szeregowym mamy stałą moc. Moment obrotowy takiego silnika to hiperbola.
[...]

Nie jest. Wystarcza jeden szeregowy, albo najprostszy, klatkowy +
sterowanie elektroniką.
[...]

LOL. Silnik szeregowy można przez kilkanaście sekund przeciążyć 5-6
krotnie. A szeregowy to się nadaje... no, do walcowania blach ;)

--
     ___________ (R)

Data: 2010-05-30 10:31:56
Autor: J.F.
On Sat, 29 May 2010 22:28:01 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
[...]

Optymalnie, czy moze raczej maksymalnie -  to wlasnie moment. Pole w stojanie rowne nasyceniu stali, prad w wirniku rowny zdolnosci
chlodzenia - i wychodzi staly moment. Chyba ze zaczniemy uwzgledniac wplyw obrotow na chlodzenie wirnika,
wtedy im szybciej sie kreci tym wiekszy moment mozliwy - ale mozna
dodac niezalezny wentylator :-)

J.

Data: 2010-05-25 00:17:07
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 08:00:56 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Silnik o mocy 200kW ma wymiary 80x40x40cm...

Calkiem mozliwe.

Nie uwazasz, ze taki kloc stali i miedzi bylby nieco zbyt ciezki do
miejskiego kompakta? Owszem, dalby on satysfakcjonujacy moment

Uważam, że silnik o mocy 20kW byłby od tego kloc ciut mniejszy, a to wystarczająca moc dla autka miejskiego z napedem elektrycznym. To efekt tego, że silnik elektryczny może pracować z mocą maksymalną niemal w całym zakresie obrotów, a do tego mozna go bez problemu przeciążać i to znacznie. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-25 00:17:52
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 16:53:04 +0200, J.F. napisał(a):

Odkąd elektronika dużych mocy weszła do użycia, to naturalna
charakterystyka silnika przestała mieć jakiekolwiek znaczenie.

I wraz z falownikiem nadal maja plaski wykres mocy osiagalnej ?

Praktycznie tak. Tym bardziej, że możesz tez kombinować częstotliwością
zasilania. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-25 00:25:39
Autor: Adam Płaszczyca
W pełni elektryczny samochód od Nissana
Dnia Sat, 15 May 2010 08:37:37 -0700 (PDT), JD napisał(a):

Wiesz, lokomotywy nieco nowsze niż z lat 60 ub. wieku mają silniki
asynchroniczne, klatkowe.

Takie rzeczy to raczej nie w Polsce. Tutaj jeszcze w latach '90
produkowalo sie lokomotywy (jak np. EP09) z silnikami pradu stalego.
Fakt, na swiecie koleje przeszly na silniki i trakcje AC.

Przecież pisałem o lokomotywach nieco nowszych. EP09 to0 konstrukcja z tych
własnei lat, przynajmniej mentalnie. Poza Polską to juz chyba tylko w
krajach byłego ZSRR (z europejskich) jeździ się na silnikach szeregowych. Czechy, Słowacja, o Niemczech nie wspominając - asynchrony i tyle. Taniej
jest wsadzić elektronikę oraz tani, praktycznie bezobsługowy silnik, nież
skomplikowany ukłąd z komutatorem wielkoprądowym.
Elektronika pozwala lepiej wykorzystac silnik przy wyzszych obrotach
(splaszcza charakterystyke momentu) ale nie poprawi momentu przy
niskich obrotach. W lokomotywach to nie przeszkadza bo 1) silniki maja
spory zapas momentu (ciezar nie gra roli), 2) nie wymaga sie od nich
wysokich przyspieszen przy niskich predkosciach.

W lokomotywach moment na niskich obrotach jest KLUCZOWY. Ciężar, wbrew
pozorom gra sporą rolę (dopuszczalne naciski na tor). Natomiast cechą
silnika elektrycznego jest to, że mając sporą pojemność cieplną pozwala on
na krótkotrwałe przeciążenia sięgające nieraz kilkukrotności parametrów
nominalnych. W efekcie, sterując jednocześnie częstotliwością, jak i napięciem zasilania
można zrobić z silnikiem to, co się chce.
Wracajac do samochodow. Gdybym mial kupowac samochod elektryczny to
chcialbym by mial chociaz dwa biegi - nizszy do jazdy po miescie z
Pmax ok 80km/h, wyzszy - do jazdy po trasie z Pmax ok. 150km/h. To sa
po prostu zupelnie inne zakresy eksploatacji i nie da sie ich
(efektywnie) pokryc silnikiem o stalej charakterystyce momentu.

Da się, tylko po co? Tylko silnik synchroniczny takową ma. Reszta nie. Taki
silnik szeregowy ma płaską charakterystykę mocy, a moment spada wykładniczo
(ale to jego jedyna zaleta). Nie ma sensu budować skrzyni biegów, to już lepiej zastosować silnik ze
zmienną ilością biegunów, choć to tez mało sensowne przy obecnej
elektronice sterującej. --
     ___________ (R)

Data: 2010-05-11 07:20:10
Autor: Robert Rędziak
W pełni elektryczny samochód od Nissana
On Mon, 10 May 2010 21:42:57 -0500, Pszemol <Pszemol@PolBox.com>
wrote:

A widziałeś kiedyś napęd elektryczny wymagający skrzyni biegów?

 Blisko masz, obejrzyj sobie coś co się nazywa Tesla Roadster.
 Coś mu tam sterczy z tunelu środkowego, zgadniesz co to?

 r.
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

W pełni elektryczny samochód od Nissana