W powietrze wzbił się Stratolaunch

Data: 2019-04-15 04:13:42
Autor: Bruno
W powietrze wzbił się Stratolaunch
"Rozpiętość skrzydeł Stratolaunch wynosi 117 metrów. Dla porównania, powszechnie znany gigant pasażerski Airbus A380 ma rozpiętość wynoszącą 80 metrów. W pełni załadowany i gotowy do startu Stratolaunch ma ważyć prawie 600 ton, podczas gdy A380 waży 575 ton. Maszyna napędzana jest sześcioma silnikami stosowanymi do napędu jumbo-jetów Boeing 747. Stratolaunch określa swój samolot jako największy na świecie, ale są maszyny dłuższe licząc od nosa do ogona, jak na przykład Boeing 747-8 o długości 76 metrów (Stratolaunch ma długość 72,59 metrów). Sam samolot, choć wielki i bardzo niecodzienny, jest tylko częścią większego planu. Docelowo ma być nośnikiem dla trzech rakiet, z których każda będzie w stanie wynieść średniej wielkości satelitę na orbitę okołoziemską. Byłby to tańszy i bardziej efektywny sposób umieszczania satelitów na orbicie od kosztownych i jednorazowych rakiet nośnych wystrzeliwanych z powierzchni Ziemi."
https://www.tvn24.pl/najwiekszy-samolot-swiata-stratolaunch-odbyl-swoj-pierwszy-lot,927338,s.html

Tradycyjnie pominięto porównanie z An-225, a ten maksymalną masą startową 640 ton nadal wygrywa ze Stratolunch przy podobnej (250t) ładowności. Z całą pewnością padł za to nowy rekord rozpiętości skrzydeł należący dotychczas do Hughesa H-4.

--
Bruno

Data: 2019-04-15 11:35:47
Autor: Marcin Debowski
On 2019-04-15, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
[...]

Zawsze jak oglądam tę konstrukcję to się zastanawiam dlaczege tył nie jest połączony. Spodziewają się transportować rakiety tak długie, że aż wystające poza ogon?

--
Marcin

Data: 2019-04-15 05:06:50
Autor: Bruno
W dniu poniedziałek, 15 kwietnia 2019 13:35:49 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski napisał:
On 2019-04-15, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
> [...]

Zawsze jak oglądam tę konstrukcję to się zastanawiam dlaczege tył nie jest połączony. Spodziewają się transportować rakiety tak długie, że aż wystające poza ogon?

Na renderkach transportują krótsze, ale kto wie...
https://www.space.com/32680-stratolaunch-rocket-vulcan-aerospace-mystery.html

A tak na serio to obstawiam, że konstrukcja jest na tyle sztywna, że dodatkowa poprzeczka nic nie wnosi oprócz dodatkowej masy i oporów.

--
Bruno

Data: 2019-04-16 03:06:25
Autor: Marcin Debowski
On 2019-04-15, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
> [...]

A tak na serio to obstawiam, że konstrukcja jest na tyle sztywna, że dodatkowa poprzeczka nic nie wnosi oprócz dodatkowej masy i oporów.

Może i faktycznie tak wytrzymałe... ale też pomyślałem, że może jest to celowo... to to ma strasznie duży rozstaw kół. O ile na pasie startowym to nie robi o tyle poza, przy mniej równym gruncie może lepiej całość pracuje, mniejsze naprężenia itp?

--
Marcin

Data: 2019-04-16 03:29:10
Autor: Marcin Debowski
W powietrze wzbił się Stratolaunch
Zacząłem guglać, bo pytanie jest dość oczywiste. Trochę dyskusji jest, nikt nie wypowiada się w sposób autorytatywny, ale z paru wynika, że nalezy na to spojrzeć jak na skrzydło, będące głownym elementem strukturalnym i na te dwa kadłuby jako dodatki. Pomóc może tu obserwacja, że najpewniej konstrukcja jest wzorowana na GlobalFlyerze:

https://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_Atlantic_GlobalFlyer

--
Marcin

Data: 2019-04-15 06:19:50
Autor: anikiel.konrad
On 2019-04-15, Bruno <brunoj@interia.pl> wrote:
> [...]

Zawsze jak oglądam tę konstrukcję to się zastanawiam dlaczege tył nie jest połączony. Spodziewają się transportować rakiety tak długie, że aż wystające poza ogon?

Może oni chcą odpalać rakietę przed odłączeniem od samolotu.

Data: 2019-04-15 15:59:12
Autor: Conrado
W powietrze wzbił się Stratolaunch
Ja bym tam załogi nie wsadził :D