W7- jak uczynić dysk wymiennym?

Data: 2011-10-23 15:03:55
Autor: Marek
W7- jak uczynić dysk wymiennym?
Witam,

Używam dysku SATA2 do tworzenia kopii bezpieczeństwa. Kiedyś udawało mi się
korzystać z niego jak z dysku wymiennego. Po formatowaniu stał się on
podstawowym i nie pozwala odłączać się. Co zrobić aby dysk znów stał się
wymiennym?

Data: 2011-10-23 20:03:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" pe7uyigwz87n$.1a7bbvc5k209k.dlg@40tude.net

Używam dysku SATA2 do tworzenia kopii bezpieczeństwa.
Kiedy¶ udawało mi się korzystać z niego jak z dysku
wymiennego. Po formatowaniu stał się on podstawowym
i nie pozwala odł±czać się. Co zrobić aby dysk znów
stał się wymiennym?

\żartu_pocz±tek{Należy wymienić dysk na mniejszy.
Wymiany mogę dokonać bezpłatnie.}\żartu_koniec

Data: 2011-10-23 20:54:36
Autor: Marek
Dnia Sun, 23 Oct 2011 20:03:18 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

[...]

\żartu_początek{Należy wymienić dysk na mniejszy.
Wymiany mogę dokonać bezpłatnie.}\żartu_koniec

A na serio ?

P.S.
Nie tą grupę kliknąłem - chciałem na Windowsową napisać. Jeśli będzie to
przeszkadzać Wam, to przeniosę się z pytaniem.

Data: 2011-10-23 21:02:13
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" jyeq666l7zyi.a7a80630qvv2$.dlg@40tude.net

[...]

Nie t± grupę klikn±łem - chciałem na Windowsow± napisać. Je¶li będzie to
przeszkadzać Wam, to przeniosę się z pytaniem.

Mnie nie przeszkadza, ale nie wiem, czym różni się wymienny od
podstawowego. IMO każdy (poza tym, na którym jest system i SWAP)
jest wymienny. Nawet odł±czałem dyski PATAlogiczne. Formatowanie
nie może niczego zmienić w systemie. To kolejne zapisanie tablicy
partycji na samym dysku -- ewentualnie przeskalowanie dysku.

Polecam program Unlocker do sprawdzenia, co trzyma który plik.

  http://www.dobreprogramy.pl/Unlocker,Program,Windows,12240.html

Data: 2011-10-23 21:14:25
Autor: Marek
Dnia Sun, 23 Oct 2011 21:02:13 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

Mnie nie przeszkadza, ale nie wiem, czym różni się wymienny od
podstawowego.

Tym, że możesz go włożyć i wyjąć podczas pracy systemu bez ryzyka
uszkodzenia danych.

IMO kaĹĽdy (poza tym, na ktĂłrym jest system i SWAP)
jest wymienny. Nawet odłączałem dyski PATAlogiczne. Formatowanie
nie może niczego zmienić w systemie. To kolejne zapisanie tablicy
partycji na samym dysku -- ewentualnie przeskalowanie dysku.

Tak nie powinno się robić gdyż nie masz gwarancji, że nie są przeprowadzane
jakieś operacje dyskowe w danej chwili. Diabła można narobić. Dysk wymienny
najpierw odłącza się poprzez bezpieczne odłączanie i dopiero wtedy można go
wyjąć.

W tej chwili gdy włożyłem dysk do kieszeni - nie został on pokazany na
liście dysków choć jako urządzenie został wykryty. Musiałem zrestartować
komputer aby móc z niego korzystać. Nie pojawia się też ikonka w pasku
powiadomień pozwalająca na bezpieczne odłączanie.

Może to nie kwestia formatowania lecz czegoś nie zainstalowałem... Kiedyś
widziałem w małym okienku drzewko kontrolerów i dysków po kliknięciu na tej
ikonce. Potem prawy klik na danym dysku i "odłącz". A teraz dupa ... nie ma
takiej funkcji.

Data: 2011-10-23 23:19:00
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" p4lrwnawn4fb$.hf6byi2eez46.dlg@40tude.net

Mnie nie przeszkadza, ale nie wiem, czym różni się wymienny od
podstawowego.

Tym, że możesz go włożyć i wyj±ć podczas pracy systemu bez ryzyka
uszkodzenia danych.

Trzeba wył±czyć buforowanie systemowe -- nie pamiętam, jak to robi
się. Ja prawie zawsze odmontowuję partycję (zdejmuję literkę) zanim
odł±czę dysk -- prawie zawsze, bo często dysk odł±cza się samoczynnie,
gdyż styki USB s± słabe.

[...]

Przeskanowanie -- nie przeskalowanie. Jaka¶ automagia naprawiła Ľle. :)

Tak nie powinno się robić gdyż nie masz gwarancji, że nie s± przeprowadzane
jakie¶ operacje dyskowe w danej chwili. Diabła można narobić. Dysk wymienny
najpierw odł±cza się poprzez bezpieczne odł±czanie i dopiero wtedy można go
wyj±ć.

Jak już napisałem -- ja odmontowuję. Ma to też inn± dobr± stronę -- po
ponownym podł±czeniu nie ma montowania masy liter!!!

W tej chwili gdy włożyłem dysk do kieszeni - nie został on pokazany na
li¶cie dysków choć jako urz±dzenie został wykryty. Musiałem zrestartować
komputer aby móc z niego korzystać.

Może nie musiałe¶ -- może starczyło podmontowanie partycji pod literkę. :)

Nie pojawia się też ikonka w pasku
powiadomień pozwalaj±ca na bezpieczne odł±czanie.

Łomatko...

Może to nie kwestia formatowania lecz czego¶ nie zainstalowałem... Kiedy¶
widziałem w małym okienku drzewko kontrolerów i dysków po kliknięciu na tej
ikonce. Potem prawy klik na danym dysku i "odł±cz". A teraz dupa ... nie ma
takiej funkcji.

Moja dupa nigdy tej opcji nie miała. Gdyby dupę można było
Odł±czyć... Iluż grubych ludzi by jej nie nosiło ze sob±... ;)

Data: 2011-10-23 23:48:20
Autor: Marek
W7- jak uczynić dysk wymiennym?
Dnia Sun, 23 Oct 2011 23:19:00 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

uszkodzenia danych.

Trzeba wyłączyć buforowanie systemowe -- nie pamiętam, jak to robi
siÄ™. Ja prawie zawsze odmontowujÄ™ partycjÄ™ (zdejmujÄ™ literkÄ™) zanim
odłączę dysk -- prawie zawsze, bo często dysk odłącza się samoczynnie,
gdyż styki USB są słabe.

Oj - to metoda bardzo drastyczna. Dysk powinien się zatrzymać przed
odłączeniem. Wstrząs może uszkodzić nośnik jeśli głowice nie zaparkują.
Takich harcerskich metod wolę unikać :) Jeden dysk tak załatwiłem.

W tej chwili gdy włożyłem dysk do kieszeni - nie został on pokazany na
liście dysków choć jako urządzenie został wykryty. Musiałem zrestartować
komputer aby móc z niego korzystać.

Może nie musiałeś -- może starczyło podmontowanie partycji pod literkę. :)

Jak tego dokonać? Dysk widoczny jest tylko w konsoli.

Moja dupa nigdy tej opcji nie miała. Gdyby dupę można było
Odłączyć... Iluż grubych ludzi by jej nie nosiło ze sobą... ;)

:-D

Data: 2011-10-24 00:12:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" 5m7m55z7tc3o$.18wx71qxz1mdf$.dlg@40tude.net

Oj - to metoda bardzo drastyczna. Dysk powinien się zatrzymać przed
odł±czeniem. Wstrz±s może uszkodzić no¶nik je¶li głowice nie zaparkuj±.
Takich harcerskich metod wolę unikać :) Jeden dysk tak załatwiłem.

Czasy, gdy byłem harcerzem, minęły dawno -- wtedy
istotnie dysk mógł ulec awarii w wyniku takiego wył±czenia. :)

[...]

Ja montuję i demontuję partycjonerem lub ,,Zarz±dzaniem dyskami''.
Partycjoner widzi dyski wymienne (kartę SDHC w czytniku czy
penflaszkę) i stałe. Nie widzi dyskietek, napędów optycznych
i nibydysków montowanych softowo.

Data: 2011-10-24 11:53:08
Autor: Marek
[...]

istotnie dysk mógł ulec awarii w wyniku takiego wyłączenia. :)

Wiesz... mi się to przytrafiło - mnóstwo badsectorów po wyjęciu z kieszeni
dysku, który obracał się (złącze SATA3 choć dysk był SATA2). Od tego
momentu preferuję zatrzymanie dysku i dopiero wtedy jego wyjęcie. Chciałbym
mimo wszystko powalczyć nad odzyskaniem takiej możliwości.

A co do wyłączenia buforowania danych w celu bezpiecznego (jak twierdzisz)
zdemontowania danych, to nie masz racji. Otóż włąśnie przed chwilą
znalazłem sposób na podłączenie dysku - o tym niżej. No i przez jakąś
minutę od tego momentu intensywnie pracował - co się okazało - program
antywirusowy postanowił grzebać w nim. Gdybym w tym czasie odłączył dysk (z
wyłączonym buforowaniem) to istniałaby realna szansa uszkodzenia danych lub
nośnika. Właśnie teraz w trakcie pisania wątku znów aktywował się dysk choć nie z
powodu antywirusa (słyszę pracę głowic).

Ja montujÄ™ i demontujÄ™ partycjonerem lub ,,ZarzÄ…dzaniem dyskami''.

Ha! W tej chwili znalazłem opcję zmuszenia systemu do pokazania dysku po
jego podłączeniu. Mianowicie w zarządzaniu dyskami jest iopcja "więcej
akcji" a w niej "skanuj dyski ponownie". Po wykonaniu tej czynności Pojawia
się nowa litera dysku. Jednakże jest to obejście a nie rozwiązanie. Pierwotnie było tak, że zaraz
po włożeniu dysku mogłem z niego korzystać. Po zakończeniu pracy -
"usuwałem go bezpiecznie" a następnie wyjmowałem. W zarządzaniu dyskami jest opcja "wyjmij dysk" ale jest wyszarzona.

Wyczytałem też w helpie, że można odinstalować dysk w managerze urządzeń a
potem skanować w kierunku podłączenia ponownego. Jednakże jest to droga
przez księżyc.

Data: 2011-10-24 15:49:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" kezwuwueemrj.1lu36prr627tq.dlg@40tude.net

potem skanować w kierunku podł±czenia ponownego. Jednakże jest to droga
przez księżyc.

Istotnie Księżyc, z uwagi na stosunkowo słabe ci±żenie,
nie jest narażony na aborcję. :)

Data: 2011-10-24 20:58:02
Autor: Marek
W7- jak uczynić dysk wymiennym?
Mam przyczynę - już działa :-D

Przyćmiło mnie coś i nie zauważyłem, że najprawdopodobniej po aktualizacji
Biosa jeden z kontrolerów SATA na płycie (konkretnie GSATA) przestawił się
w tryb IDE. Akurat ten, do którego mam przypięty dysk "wymienny". Ustawiłem
AHCI i działa jak kiedyś :-)

Data: 2011-10-25 00:31:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" cqz2ha5bw9x5.nar7dgwnmdot$.dlg@40tude.net

Przyćmiło mnie co¶ i nie zauważyłem, że najprawdopodobniej po aktualizacji
Biosa jeden z kontrolerów SATA na płycie (konkretnie GSATA) przestawił się
w tryb IDE. Akurat ten, do którego mam przypięty dysk "wymienny". Ustawiłem
AHCI i działa jak kiedy¶ :-)

Do tej pory mówiłe¶ o formatowaniu dysku, nie o updacie.

Ale i teraz nie pojmuję, jak dysk stał się podstawowym zamimist wymiennym.

Jeszcze gdyby tak stałym... Choć i to byłoby dziwne...

Kiepskie te Twoje dyski. Moje fruwały w czasie pracy.
Z siedzenia w samochodzie na podłogę, czasami na stole,
bardzo często były miotane wraz z całym komputerem...

Obecny (Seagate z Gforsem) rzęzi w czasie machania tak,
jakby rżn±ł belki drewniane -- może ma awersję do podatku MBelki... ;)

I ja nigdy nie używam ,,bezpiecznego usuwania'' tego, co mi ci±ży.

Ostatnie dyski, jakie parkowałem miały pojemno¶ć 2.5 MB i były
większe (zdecydowanie większe) od największego notebooka.

-=-

Najwięcej tracę w czasie nieopatrznego kasowania.
(ale raczej niedużo, choć najwięcej)

Data: 2011-10-25 10:40:04
Autor: Marek
W7- jak uczynić dysk wymiennym?
Dnia Tue, 25 Oct 2011 00:31:49 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

Do tej pory mówiłeś o formatowaniu dysku, nie o updacie.

Chodziło o to, że wydawało mi się iż wskutek formatowania dysku przestał on
być wymiennym. Tak więc miałem na myśli czynność jaką wykonałem, która
mogła być potencjalnie przyczyną zmiany zachowania się systemu.

Ale i teraz nie pojmuję, jak dysk stał się podstawowym zamimist wymiennym.

Chyba wiem o czym piszesz. "Podstawowy" w terminologii Windows. Podstawowy
to nie systemowy. Dysk zarówno podstawowy jak i dynamiczny możże być
wymiennym. Hotplugowanie jest cechą AHCI. Jeśli port GSATA miałem po
(najprawdopodobniej) updacie Biosa ustawiony niechcÄ…cy na IDE, to rzecz
jasna - hotplugowanie przestało działać. Szukałem przyczyn w systemie zamiast w Biosie :-)

Jeszcze gdyby tak stałym... Choć i to byłoby dziwne...

Kiepskie te Twoje dyski. Moje fruwały w czasie pracy.
Z siedzenia w samochodzie na podłogę, czasami na stole,
bardzo często były miotane wraz z całym komputerem...

Super! hahahaha
Szczerze mówiąc nie mam tyle odwagi ani motywacji aby przeprowadzać
shock-testy na dyskach zawierających moją pracę :-D Dla mnie odporność
dysku na wstrzÄ…sy nie jest kryterium branym pod uwagÄ™ przy zakupie lecz
transfery (jako ciekawostka - w tej chwili do ok 260M uzyskałem w obie
strony). Pech chciał, że jeden z Seagatów zyskał badsektory gdy spadł z
podpierającego go pudełka (10cm od blatu stołu) i musiałem rozstać się z
nim.

I ja nigdy nie uĹĽywam ,,bezpiecznego usuwania'' tego, co mi ciÄ…ĹĽy.

WirzÄ™ :-D Ja nie mam tyle odwagi :-D

Data: 2011-10-25 13:20:34
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" 1elh14ht71ln8$.1ag3odfkeekle$.dlg@40tude.net

Wirzę :-D Ja nie mam tyle odwagi :-D

Za to masz badsektory -- ja nie mama. Niedawno mój netbook
l±dował z wysoko¶ci około 90 cm na tward± podłogę. :) Miał
możliwo¶ć l±dowania dowolnego, ale wybrał l±dowanie takie,
które zapewniło mu bezpieczeństwo. :)

[masz badsektory i blade pojęcie  tym, co robisz -- używasz
tego, co masz, nie¶wiadomie]

Data: 2011-10-25 15:54:34
Autor: Marek
Dnia Tue, 25 Oct 2011 13:20:34 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

"Marek" 1elh14ht71ln8$.1ag3odfkeekle$.dlg@40tude.net

WirzÄ™ :-D Ja nie mam tyle odwagi :-D

Za to masz badsektory -- ja nie mama.

Nie mam ich - zakup nowego dysku rozwiązał problem :-D No i na bazie tych doświadczeń na nowym dysku z pewnością nie będę czynił
takich rzeczy jak wyjmowanie go z komputera przy obracajÄ…cym siÄ™ talerzu.

Niedawno mĂłj netbook
lądował z wysokości około 90 cm na twardą podłogę. :) Miał
możliwość lądowania dowolnego, ale wybrał lądowanie takie,
które zapewniło mu bezpieczeństwo. :)

[masz badsektory i blade pojÄ™cie  tym, co robisz -- uĹĽywasz
tego, co masz, nieświadomie]

A skąd wniosek, że nieświadomie? Przed zakupem macierzy dysków tydzień
czasu wertowałem karty katalogowe napędów zanim wybrałem takie, które
zapewnią duże transfery. Czy to oznacza, że nie wiem co sobie zrobiłem? :-D
Czy to rónież oznacza, że powininenem kupić od Ciebie tego netbooka i na
nim pracować aby być spokojnym o dane gdy zapragnę nim rzucać? :-D

Nie bardzo rozumiem Twoją argumentację, przykłady i wnioski.

Data: 2011-10-25 16:29:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" 1x3r1szn9gut4.ok11isvruts1.dlg@40tude.net

Czy to rónież oznacza, że powininenem kupić od Ciebie tego netbooka

Nie sprzedaję go. :) Polubiłem go i nie zamierzam sprzedawać.
Zwłaszcza teraz, gdy ma nowy (dwakroć pojemniejszy na dodatek)
akumulator. Co najwyżej zaopatrzę go w jaki¶ modem do netu na
pustkowiu i w TV...

i na
nim pracować aby być spokojnym o dane gdy zapragnę nim rzucać? :-D

Nie pragn±łem -- sam spadł. :) Nawet bez mego udziału
podj±ł decyzję o tym, jak spadać -- spadł miękko. Leżał
w kieszeni plecaka (plecak kosztował zł 4.99) w którym był
duży, złożony ręcznik -- i ten ręcznik zamortyzował upadek. :)

Nie bardzo rozumiem Twoj± argumentację, przykłady i wnioski.

W±tpię w to, że Ty cokolwiek rozumiesz. :)

-=-

Od uszkodzeń mechanicznych gorsze (bo częstsze) s± ,,logiczne''
czy softowe uszkodzenia. Mnie do tej pory nie przytrafił się
ani jeden badsektor. I te softowe można reperować różnymi
metodami. Mnie posypało się drzewko w OE za spraw± wielodostępu
(maszyna wirtualna korzystała z plików OE w tym samym czasie co
system gospodarza) i wła¶nie przed chwil± to naprawiłem niepomny
Twoich ostrzeżeń dotycz±cych odł±czania dysku. :)

Data: 2011-10-25 17:19:26
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Eneuel Leszek Ciszewski" j86h3l$6gu$1@inews.gazeta.pl

"Marek" 1x3r1szn9gut4.ok11isvruts1.dlg@40tude.net

Od uszkodzeń mechanicznych gorsze (bo częstsze) s± ,,logiczne''

Jestem pod wrażeniem!!

  http://www.frazpc.pl/aktualnosci/919051,Rosnace_ceny_dyskow_twardych_kilka_slow_wyjasnienia.html

Jednak sprzętowe s± gorsze...  Mistrzu -- zwracam honor!!! ;)

  powódz w Tajlandii, w której najbardziej ucierpiały fabryki Western Digital

Data: 2011-10-25 20:23:44
Autor: Marek
W7- jak uczynić dysk wymiennym?
Dnia Tue, 25 Oct 2011 16:29:04 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

Nie pragnąłem -- sam spadł. :) Nawet bez mego udziału
podjął decyzję o tym, jak spadać -- spadł miękko. Leżał
w kieszeni plecaka (plecak kosztował zł 4.99) w którym był
duży, złożony ręcznik -- i ten ręcznik zamortyzował upadek. :)

Z jednej strony mĂłwisz, ĹĽe kiepskie dyski kupujÄ™ skoro psujÄ… siÄ™ po upadku
z 10cm na twardÄ… powierzchniÄ™ biurka argumentujÄ…c, ĹĽe Tobie spadajÄ… z 90cm
i nic siÄ™ nie dzieje a chwilÄ™ potem piszesz, ĹĽe starannych
zabezpieczeniach, które zamortyzowały upadek. Szczerze mówiąc dyskusja o wytrzymałości dysków na upadek słabo mnie
interesuje jednakĹĽe sposĂłb w jaki to piszesz zakrawa na trollowanie.

Nie bardzo rozumiem Twoją argumentację, przykłady i wnioski.

WÄ…tpiÄ™ w to, ĹĽe Ty cokolwiek rozumiesz. :)

A to już jest trollowaniem. Zaczynasz być impertynencki a to wykracza poza
moje standardy. Tak czy owak dziękuję za początkowe zaangażowanie.

PLONK

Data: 2011-10-24 00:07:10
Autor: Feromon

Użytkownik "Marek" <precz@spamowi.com> napisał w wiadomości news:pe7uyigwz87n$.1a7bbvc5k209k.dlg40tude.net...
[...]

Jaki system operacyjny? Kiedy to jet "kiedyĹ›"?
Jeśli ten dyk jest podstawowym, to na jakim jest system?
Po co go odłączać? Wyłączyć kompa i wyjąć wtyczkę?

Feromon

Data: 2011-10-24 10:32:23
Autor: Marek
W7- jak uczynić dysk wymiennym?
Dnia Mon, 24 Oct 2011 00:07:10 +0200, Feromon napisał(a):

Jaki system operacyjny?

Tak jak napisałem - W7. Konkretnie Pro x64.

Kiedy to jet "kiedyĹ›"?

Dajmy na to miesiÄ…c - dwa temu.

Jeśli ten dyk jest podstawowym, to na jakim jest system?

Na innym, rĂłwnieĹĽ podsawowym. Nie wiem czy ma to znaczenie lecz pierwszy
podstawowy dysk to tandem dwĂłch dyskĂłw RAID0. Drugi podstawowy dysk to
podłączony do SATA (chyba) 3 dysk w kieszeni - i o nim mówimy.

Po co go odłączać?

Po to aby trzymać go w bezpiecznym miejscu, mniej narażonym na uszkodzenie
lub zniszczenie.

Wyłączyć kompa i wyjąć wtyczkę?

I tak będę robił do czasu rozwiązania problemu. Szkoda mi czasu na ciągłe
włączanie i wyłączanie sprzętu. Muszę wyłączyć sprzęt, włożyć dysk, włączyć
i czekać, zgrać dane, wyłączyć, wyjąć dysk, włączyć i pracować dalej.
Chore.

Data: 2011-10-24 12:26:21
Autor: RemeK
Dnia Sun, 23 Oct 2011 15:03:55 +0200, Marek napisał(a):

[...]

Moze przestawiles w biosie? Taki dysk musi chyba miec zaznaczone, ze pracuje
w trybie AHCI. W kazdym razie u mnie tak mam i kazdy dysk jest "odlaczalny"
z poziomu Windows 7 x64.

--
pozdro
RemeK

Data: 2011-10-24 12:40:22
Autor: Marek
Dnia Mon, 24 Oct 2011 12:26:21 +0200, RemeK napisał(a):

[...]

Raczej też podążałbym w tym kierunku. Faktycznie jest odłączone AHCI a
włączone RAID (XHD). Co ciekawe zawsze dyski miałem w RAID0 a ten
"odłączalny" oczywiście poza nim. Jednakże nie widzę opcji pozwalającej
ustawić AHCI dla jednego portu a RAID dla innego mimo iż tylko część dysków
jest w RAIDzie.

Zerknij moĹĽe w manual:
ftp://download.gigabyte.ru/manual/mb_manual_ga-p55a-ud3p(ud3r)_e.pdf

Gdy BIOS mi startuje pokazuje siÄ™ AHCI BIOS installed ... ale niekoniecznie
to oznacza, ĹĽe dla danego konkretnego dysku jest on aktywny - tak sÄ…dzÄ™.

Data: 2011-10-24 13:02:42
Autor: RemeK
Dnia Mon, 24 Oct 2011 12:40:22 +0200, Marek napisał(a):

[...]

Ustawiasz tryb calego kontrolera, a nie pojedynczego portu, ale masz wszak
dwa kontrolery, jeden z czipseta, a drugi Marvell. Ten drugi ma dwa osobne
porty o numerze 6 i 7. Mozesz je ustawic w RAID, tam dac macierz (ustawienie
w biosie od GSATA na str 53 instrukcji), a reszte dyskow podpiac pod
kontroler czipseta P55 (str. 50) i tam dac AHCI.
Lub zostawic jak jest, tylko dla GSATA ustawic tryb AHCI. Zalezy ile masz
tych wszystkich dyskow i ilu portow Ci potrzeba.

--
pozdro
RemeK

Data: 2011-10-24 20:53:45
Autor: Marek
W7- jak uczynić dysk wymiennym?
O fuck! Masz rację. Znów działa ! :-)

Już wiem o co chodzi. Jakiś czas temu robiłem aktualizację Biosa i to
przestawiło mi opcje trybu pracy SATA. Dysk "wymienny" mam podłączony
właśnie do GSATA gdzie był ustawiony domyślny tryb IDE. Sory za moje
przyćmienie mimo iż jeden z kolegów sugerował mi przyczynę :-D

Data: 2011-10-25 00:34:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W7- jak uczynić dysk wymiennym?

"Marek" lup39j1ge8g2$.vccoplt8073d.dlg@40tude.net

Już wiem o co chodzi. Jaki¶ czas temu robiłem aktualizację Biosa i to
przestawiło mi opcje trybu pracy SATA. Dysk "wymienny" mam podł±czony
wła¶nie do GSATA gdzie był ustawiony domy¶lny tryb IDE. Sory za moje
przyćmienie mimo iż jeden z kolegów sugerował mi przyczynę :-D

Ja, tuż po kupnie notebooka postawiłem system na nie-AHCI, bo nie
miałem sterowników, ale podpinane przez USB dyski widziane były
tak samo, jak s± widziane teraz, gdy jest już AHCI.

Data: 2011-10-25 20:26:06
Autor: Marek
Dnia Tue, 25 Oct 2011 00:34:22 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

Ja, tuż po kupnie notebooka postawiłem system na nie-AHCI, bo nie
miałem sterowników, ale podpinane przez USB dyski widziane były
tak samo, jak sÄ… widziane teraz, gdy jest juĹĽ AHCI.

Dyski USB nie dotyczÄ… tego wÄ…tku.

W7- jak uczynić dysk wymiennym?