/WAW/ Bemowo - sieć wypożyczalni rowerów

Data: 2011-08-23 10:12:57
Autor: Alfer_z_pracy
/WAW/ Bemowo - sieć wypożyczalni rowerów
Od razu widać, że wybory za pasem :-)

http://www.bemowo.waw.pl/administracja/aktualnosci/bemowo_na_rowerowo_,2189/

"Na Bemowie powstanie sieć najnowocześniejszych bezobsługowych wypożyczalni rowerów, która początkowo będzie się składać z 10 stacji rowerowych i 100 jednośladów. Zarząd Dzielnicy ogłosił także przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie wytyczenia nowych ścieżek dla jednośladów oraz lokalizacji poszczególnych wypożyczalni. – To ewenement w skali Warszawy. Liczymy na to, że Bemowo stanie się drugim Amsterdamem – mówi Dąbrowski."

"System wypożyczalni wystartuje 1 marca 2012 roku. Model biznesowy zakłada wyłonienie operatora, który będzie zarządzał systemem. Prywatny podmiot będzie mógł sprzedawać miejsca reklamowe, które znajdą się na rowerach oraz poszczególnych stacjach, a także rozwijać system komercyjnie. Dzięki temu Dzielnica nie będzie musiała finansować przedsięwzięcia w całości, a szacunkowe koszty funkcjonowania wypożyczalni przez pięć lat wyniosą 1,5 mln zł. – Bemowo co roku będzie przeznaczać na ten cel ok. 300 tys. zł. – mówi Jarosław Dąbrowski."

No cóż, jako mieszkaniec Bemowa cieszyć się powinienem. Widziałem jednak już kilka "udanych" inwestycji w tej dzielnicy (np. http://www.alfer.pl/Sznajdra.jpg) i podchodzę do tej kolejnej z cholernie dużą rezerwą. Bemowskie przetargi mają jedyne kryterium: cenę, łatwo przewidzieć jakie mogą być efekty. Pożyjemy, zobaczymy... :-)

Pzdr
A.

Data: 2011-08-23 04:46:18
Autor: Tomasz Zych
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
On 23 Sie, 10:12, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

Bemowskie przetargi maj± jedyne kryterium: cenê, ³atwo
przewidzieæ jakie mog± byæ efekty.

Nie tylko bemowskie. Tak jest w ca³ej Polsce, poniewa¿ tak jest
skonstruowana ustawa o zamówieniach publicznych. Zleceniodawca musi
wybraæ najtañsza ofertê.

--
zdyboo via www

Data: 2011-08-23 13:52:16
Autor: Alfer_z_pracy
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
Tomasz Zych napisa³:
Tak jest w ca³ej Polsce, poniewa¿ tak jest skonstruowana ustawa o zamówieniach publicznych. Zleceniodawca musi
wybraæ najtañsza ofertê.

I m.in. dlatego drug± Holandi± czy Szwajcari± nie bêdziemy raczej zbyt szybko :-)

Pzdr
A.

Data: 2011-08-23 13:57:20
Autor: Fabian
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
On 23.08.2011 13:52, Alfer_z_pracy wrote:
Tomasz Zych napisa³:
[...]

Bzdura. Je¿eli plan DDR zak³ada zakrêty 90 stopni i s³up na ¶rodku to czy zostanie wykonana za milion z³ czy 2 miliony to ten s³up dalej bêdzie na ¶rodku.

Fabian.

Data: 2011-08-23 14:25:01
Autor: Alfer_z_pracy
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
Fabian napisa³:
Jak Ty co¶ kupujesz to czym siê kierujesz? Ja kupuje najtañszy produkt spe³niaj±cy moje oczekiwania.

O w³a¶nie. Czy widzisz ró¿nicê miedzy takimi 2 zdaniami:
"Kupujê najtañszy produkt spe³niaj±cy moje oczekiwania"
"Kupujê najtañszy produkt"?

Poza tym, oferta musi spe³niaæ warunki zamówienia. W warunkach mo¿na zapisaæ ró¿ne rzeczy.

Mo¿na, owszem. Czyta³em bemowskie SIWzy, uwierz ¿e daj± spore pole do popisu, mo¿na ci±æ koszty na lewo i prawo bêd±c w 100%-owej zgodzie z warunkami.

Bzdura. Je¿eli plan DDR zak³ada zakrêty 90 stopni i s³up na ¶rodku to czy zostanie wykonana za milion z³ czy 2 miliony to ten s³up dalej bêdzie na ¶rodku.

Oczywi¶cie, ale Ty o czym innym piszesz. Natomiast je¶li plan DDR zak³ada warstwê asfaltu o grubo¶ci 3 cm i w przetargu wygra firma tañsza, której 3-centymetrowy asfalt wytrzymuje 2 lata zamiast 5-ciu, a gwarancja siê skoñczy, to... sam sobie dopisz.

Czy widzia³e¶ w moim 1. po¶cie linka ze zdjêciami z najtañszej = wygranej inwestycji nad gliniankami? Wiesz ju¿, o czym mówiê, czy nadal bzdura? :-))) (Nota bene 1.3 mln za tê rewitalizacjê to grubo przesadzona kwota)

Pzdr
A.

Data: 2011-08-23 14:48:48
Autor: Kosu
On 2011-08-23 14:25, Alfer_z_pracy wrote:
O w³a¶nie. Czy widzisz ró¿nicê miedzy takimi 2 zdaniami:
"Kupujê najtañszy produkt spe³niaj±cy moje oczekiwania"
"Kupujê najtañszy produkt"?

Przy czym przetargi drogowe to naprawdê nic. Dopiero przy zakupach do
jednostek badawczych robi siê naprawdê weso³o :).

[...]

To jest spieprzone bezpiecznie, bo jak co¶ takiego widzisz, to w³±cza Ci
siê "szczególna ostro¿no¶æ" :).
Przypominam w±tek sprzed kilku miesiêcy, który dotyczy³ zaskakuj±co
¶liskiej nawierzchni na tej "super ¶cie¿ce" nad tras± S8. W wakacje ju¿
trwa³y tam jakie¶ prace, choæ nie wiem czy dotyczy³y nawierzchni.

A takich przyk³adów jest sporo. Choæby ta k³adka nad Niepodleg³o¶ci
(przy Polu Mokotowskim). Niedawno porêcze odpad³y od reszty - nie by³y
zatopione w betonie tylko przytwierdzone cienk± warstw± cementu.
Wytrzyma³y tak d³ugo, bo k³adka jest krêta, a nie prosta. Gdyby nie to -
pewnie ju¿ dawno by kto¶ zgin±³.

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-23 15:00:33
Autor: Fabian
On 23.08.2011 14:25, Alfer_z_pracy wrote:
[...]

Widzieæ widzia³em, ale wydaje mi siê, ¿e cena nie jest w³a¶nie problemem. Problemem jest to, ¿e mo¿na zrobiæ gówno, które spe³nia specyfikacje zamówienia, ale nie nadaje siê do u¿ytku albo wygl±da jak to przedstawi³e¶.

Swoj± drog± wymaganie typu 2 lata gwarancji na jaki¶ projekt typu droga, budynek czy inne schody to IMHO pomy³ka. Gwarancje 2 lata to ja mogê mieæ na buty, ale na drogê która ma byæ u¿ytkowana 10 lat bez remontu?

Fabian.
ps. inna sprawa ile taka gwarancja jest warta, je¿eli po drodze je¿d¿± przeci±¿one pojazdy i mo¿na to udowodniæ, drogê te¿ buduje siê na okre¶lone obci±¿enia

Data: 2011-08-23 15:14:03
Autor: Alfer_z_pracy
[...]

Otó¿ to i okres gwarancji zapewne te¿ ma wp³yw na finaln± cenê. W sumie logiczne, je¶li jako wykonawca zastosujesz drogi ale trwa³y komponent, to wiesz ¿e przez np. 10 lat Twój produkt nie bêdzie wymaga³ wiêkszych poprawek. Ale je¶li w warunkach masz ¶mieszne 2 lata, to mo¿na ca³kiem ³atwo wykalkulowaæ ¿e te 2 lata jako¶ poci±gnie komponent dziadowski czyli tañszy i ju¿ mo¿emy cen± biæ konkurencjê. I kó³ko siê zamyka. A mo¿e nawet te krótkie gwarancje s± pisane po to, by zleceniodawcê by³o staæ na zap³acenie za robotê? Bo przy gwarancji 20-letniej cena by by³a tak wygórowana, ¿e ¶rodków w kasie urzêdu by zabrak³o? Sam widzisz ¿e w tych naszych rodzimych uk³adzikach mo¿na na kilka sposobów nakombinowaæ. Dlatego u¿y³em skrótu my¶lowego ¿e tak jak w Szwajcarii to u nas nie bêdzie :-)

Proponujê poczekaæ do 2. kwarta³u 2012 r., wtedy wrócimy do tematu publicznych rowerów na Bemowie. Obawiam siê, ¿e bêdzie bardzo weso³o (a dok³adniej: strasznie ¶miesznie :-).

Pzdr
A.

Data: 2011-08-23 13:55:59
Autor: Fabian
On 23.08.2011 13:46, Tomasz Zych wrote:
[...]

Na ofertê prócz ceny mo¿e siê sk³adaæ gwarancja, termin wykonania. Poza tym, oferta musi spe³niaæ warunki zamówienia. W warunkach mo¿na zapisaæ ró¿ne rzeczy.

Jak Ty co¶ kupujesz to czym siê kierujesz? Ja kupuje najtañszy produkt spe³niaj±cy moje oczekiwania. Problemem przy sk³adaniu zamówieñ jest w³a¶nie to okre¶lenie oczekiwañ, tak aby po realizacji zamówienia nie minê³o siê ono z potrzebami.

Fabian.

Data: 2011-08-23 05:07:32
Autor: Tomasz Zych
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
On 23 Sie, 13:55, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

Jak Ty co kupujesz to czym si kierujesz?

Ja najpierw siê upewniam czy na pewno potrzebujê to co chcê kupiæ. ;)
Nie kierujê siê w 100% cen±. W ka¿dym razie nie przypominam sobie,
¿ebym przy jakichkolwiek zakupach u¿ywa³ ceneo czy podobnych serwisów.
Czasem spojrzê jaki jest przedzia³ cenowy danego produktu, ale z
regu³y nie kupujê w okre¶lonym sklepie, tylko dlatego, ¿e tam jest
najtaniej, zw³aszcza jak nie znam tego sklepu.

Data: 2011-08-23 12:16:33
Autor: Ryszard Mikke
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
Tomasz Zych <tomzych@gmail.com> napisa³(a):
On 23 Sie, 13:55, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

> Jak Ty co kupujesz to czym si kierujesz?

Ja najpierw si=EA upewniam czy na pewno potrzebuj=EA to co chc=EA kupi=E6. =
;)
Nie kieruj=EA si=EA w 100% cen=B1. W ka=BFdym razie nie przypominam sobie,
=BFebym przy jakichkolwiek zakupach u=BFywa=B3 ceneo czy podobnych serwis=
=F3w.
Czasem spojrz=EA jaki jest przedzia=B3 cenowy danego produktu, ale z
regu=B3y nie kupuj=EA w okre=B6lonym sklepie, tylko dlatego, =BFe tam jest
najtaniej, zw=B3aszcza jak nie znam tego sklepu.

Dziwne, ja robie tak jak Fabian. Ustalam, co konkretnie chce kupic i patrze,
gdzie najtaniej, ewentualnie pomijajac oferty wygladajace na obciazone
ryzykiem. Jakos wole placic mniej, niz wiecej...

--
rmikke

Data: 2011-08-23 15:16:02
Autor: Titus Atomicus
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowe rów
In article <a13ea7d5-5b45-499e-b3f3-587b266b7bf2@ea4g2000vbb.googlegroups.com>,
 Tomasz Zych <tomzych@gmail.com> wrote:

> [...]

regu³y nie kupujê w okre¶lonym sklepie, tylko dlatego, ¿e tam jest
najtaniej, zw³aszcza jak nie znam tego sklepu.

Dziwne.
Przeciez kupujac w roznych sklepach ten sam produkt kupujesz wlasnie ten sam produkt.
W roznej cenie.

TA

Data: 2011-08-23 06:37:56
Autor: Tomasz Zych
On 23 Sie, 15:16, Titus_Atomi...@somewhere.in.the.world wrote:

Dziwne.
Przeciez kupujac w roznych sklepach ten sam produkt kupujesz wlasnie ten
sam produkt.
W roznej cenie.

Niby tak, ale powiedzmy, ¿e na ceneo sprawa ceny wygl±da tak. Jest
jaki¶ tam poziom ¶redni ceny, który +/- trzyma wiêkszo¶æ sklepów z
listy. Na czele jednak znajduje siê sklep, który ma dany towar
wyra¼nie taniej. Mnie siê w takiej sytuacji za¶wieca lampka
ostrzegawcza i zwykle ten sklep omijam. Kupujê z którego¶ z listy, w
którym kupowa³em ju¿ poprzednio albo taki, w którym potwierdzê
telefonicznie, ¿e towar maj± na stanie i wysy³aj± od rêki.
Czasem sprawdzê ceny w sieci i kupiê w stacjonarnym sklepie negocjuj±c
cenê, bo wa¿niejsze jest, ¿eby mieæ towar od razu, bez czekania, nawet
jak nie wynegocjujê ceny do poziomu cen w sieci.
Do tego dochodzi jeszcze obs³uga po sprzeda¿y, co z tego, ¿e towar
kupiê 2% taniej, jak za chwilê sklepu nie bêdzie i ewentualne
roszczenia bêdê móg³ s³aæ na Bedryczów. Ma³o to jest przypadków, ¿e
ludkowie skuszeni nisk± cen± kupi± towar z prywatnego importu, sklep
po jakim¶ czasie siê zwinie, a polski przedstawiciel danego producenta
nie honoruje gwarancji z innego kraju.
Od d³u¿szego ju¿ czasu nie kierujê siê tylko cen± przy zakupach, mogê
sobie na to pozwoliæ i z tego korzystam. Jak mi siê w ¿yciu pozmienia
mo¿liwe, ¿e bêdê patrzy³ tylko na cenê.

--
zdyboo via www

Data: 2011-08-23 15:59:45
Autor: Michoo
W dniu 23.08.2011 15:37, Tomasz Zych pisze:
[...]
Ja wtedy zaczynam szukaæ opinii o sklepie ;)

W³a¶nie dziêki wnikliwej analizie porównywarek zakupi³em laptopa w cenie oko³o 500z³ (albo 20%) ni¿szej ni¿ ¶rednia (2 sklepy odstawa³y do¶æ wyra¼nie, jeden przewija³ siê czêsto w nieciekawym kontek¶cie, drugi - brak negatywnych opinii poza utyskiwaniem na czas, trochê pozytywnych - g³ównie o cenach, rzeczywi¶cie czeka³em tydzieñ a¿ sprowadz± z hurtowni). S³u¿y mi ju¿ 4 rok.

Michoo

Data: 2011-08-23 13:26:49
Autor: Ryszard Mikke
/WAW/ Bemowo - sie=?ISO-8859-2??=B?5iB3eXBvv3ljemFsbmkgcm93ZQ= rów
Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world napisa³(a):
> [...]

Dziwne.
Przeciez kupujac w roznych sklepach ten sam produkt kupujesz wlasnie ten sam produkt.

I z roznym prawdopodobienstwem dostarczenia towaru zgodnego z zamowieniem, ze
o roznych warunkach realizacji rekojmi nie wspomne.

Ostatnio ktos podrzucal jaies ladne, kolorowe zebatki i co tam jeszcze z
DealExtreme. Tanio, ale w opisie towaru stoi, ze kolor zostanie dobrany losowo
przy wysylce. To ja wole zaplacic wiecej za ten sam towar i nie ryzykowac, ze
zamiast np. niebieskiego dostane rozowy...

--
rmikke

Data: 2011-08-23 14:57:19
Autor: Kosu
On 2011-08-23 13:55, Fabian wrote:
Na ofertê prócz ceny mo¿e siê sk³adaæ gwarancja, termin wykonania. Poza
tym, oferta musi spe³niaæ warunki zamówienia. W warunkach mo¿na zapisaæ
ró¿ne rzeczy.

W zwi±zku z czym istnieje w tym kraju zawód pisarza przetargowego
(czasem - np. na uczelniach - realizowany w ramach 1/3 etatu naukowca :P).

Nie mo¿esz chcieæ sobie kupiæ komputera z jakich¶ okreslonych elementów.
Musisz wymy¶laæ warunki tak d³ugo, a¿ bêdzie pewno¶æ, ¿e niechciana
czê¶æ nie spe³nia warunków. Wyspecjalizowany serwer kupuje siê ³atwo. Po
komputer na biurko piszesz d³ugie wypracowanie :).

[...]

Ty przy zakupach masz trochê inn± sytuacjê, bo wybierasz co chcesz. Ale
wyobra¼ sobie, ¿e nie mo¿esz wej¶æ do du¿ego marketu. Sk³adasz
zamówienie, w którym nie mo¿esz podaæ nazwy tylko w miarê ogólny opis
produktu. Ekspedient Ci przynosi i masz obowi±zek to kupiæ :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-23 15:09:40
Autor: Fabian
On 23.08.2011 14:57, Kosu wrote:
[...]

Po to wymy¶lono idee zamówieñ publicznych. Aby produkty by³y dobierane do potrzeb, nie odwrotnie.

Jak bym chodzi³ do sklepu jak proponujesz, to raczej bym mia³ problem jak niektórzy przy zamówieniach te¿ maj±: nie z³o¿ono ofert spe³niaj±cych wymagania :)

Fabian.

Data: 2011-08-23 17:15:04
Autor: Kosu
On 2011-08-23 15:09, Fabian wrote:
Po to wymy¶lono idee zamówieñ publicznych. Aby produkty by³y dobierane
do potrzeb, nie odwrotnie.

No nie do koñca. Polsk± ideê zamówieñ publicznych wymy¶lono w czasach,
kiedy narzêdzia i beton kosztowa³y, a praca by³a praktycznie za darmo.
Do tego robi³o siê mniej, wiêc by³ czas na wype³nianie formularzy. No i
by³a pewno¶æ, ¿e kupi siê rodzimy produkt z ZSRRu, a nie jaki¶ obcy
(czyli za dolary :)).

Oczywi¶cie dzisiejszy system ró¿ni siê od tego z PRL, ale z tego co
s³yszê... nieznacznie :).

Z budow± mostu jest tak jak mówisz - most ma byæ wed³ug projektu i basta.
Z zakupem narzêdzi czy sprzêtu do badañ jest zupe³nie inaczej. Czasem
trzeba kupiæ konkretny model z szerokiej oferty wielu producentów. I
zamiast po prostu go kupiæ, konstruuje siê zadziwiaj±ce wymagania do
przetargu. Takie, ¿eby tylko jeden produkt pasowa³, ale ¿eby nie
wzbudziæ podejrzeñ jakiego¶ nadwra¿liwego urzêdnika.

Zobacz jak Ty dobierasz rowery - dbasz o geometriê, wygodê siode³ka i
chwytów. A fotel w pracy dosta³by¶ z przetargu i koniec :D. Zreszt±
naukowcy najczê¶ciej sami kupuj± sobie fotele, a wielu przynosi
komputery z domu (w erze laptopów nie jest to ju¿ tak upierdliwe jak
dawniej :)).

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-23 17:29:26
Autor: Fabian
On 23.08.2011 17:15, Kosu wrote:
[...]

Albo jest uzasadnienie aby kupiæ konkretny produkt, albo go nie ma. Jak jest to nie ma problemu zapisaæ takiego wymagania aby spe³nia³ go tylko ten produkt.

[...]

No ale przepraszam, dlaczego kto¶ za moje pieni±dze ma kupowaæ sobie IBooka je¿eli jaki¶ laptop za 1/2 ceny ma te same funkcje? W pracy te¿ u¿ywam polizingowego laptopa za 1 kz³, bo wystarczy, chocia¿ chcia³ bym co¶ fajniejszego. Ale tu kto¶ wyk³ada "w³asne" pieni±dze i my¶li na co wydaje.

Jaki problem w przetargu zapisaæ geometriê roweru, materia³ z którego ma byæ stworzony sposób wytworzenia ramy (luty, spawy itp). Dlaczego mam dostaæ jaki¶ super fotel je¿eli zwyk³y spe³nia swoje funkcje? No chyba, ¿e kto¶ nie potrafi napisaæ zamówienia i chcia³ zamówiæ fotele, a dosta³ sto³ki i pó¼niej pracownicy musz± na tym siedzieæ. Ale w takim wypadku to chyba co¶ nie tak z zamówieniem by³o?

Fabian.

Data: 2011-08-23 21:41:13
Autor: Kosu
On 2011-08-23 17:29, Fabian wrote:
Albo jest uzasadnienie aby kupiæ konkretny produkt, albo go nie ma. Jak
jest to nie ma problemu zapisaæ takiego wymagania aby spe³nia³ go tylko
ten produkt.

Nie zawsze "nie ma problemu", bo nie zawsze s± to zupe³nie obiektywne
wymagania (oparte o choæby specyfikacjê techniczn±). Czasem masz
pracowników wyszkolonych do obs³ugi konkretnego urz±dzenia (np. ich
wyszkolenie trwa³o 3 lata i kosztowa³o kilkaset tysiêcy z³otych -
mo¿liwe ¿e wiêcej ni¿ sam zakup). Czasem masz stworzone w³asne
oprogramowanie (sterowniki, system operacyjny itp) na jakie¶ urz±dzenie.
Te programy nie zadzia³aj± na niczym innym, ale nie s± powszechnie
dostêpne, wiêc trudno umie¶ciæ je jako wymaganie jak zgodno¶æ z
Windowsem. Nie twierdzê, ¿e siê nie da. Po prostu w ten sposób marnuje
siê czas jakiego¶ cz³owieka (i sporo papieru).

Musisz te¿ pamiêtaæ, ¿e przetargi s± publiczne, ale wiele badañ nie.
Naukowcy mog± nie mieæ ochoty udzielaæ zbyt wielu informacji w
dokumencie, który ka¿dy mo¿e ¶ci±gn±æ ze strony instytutu. Nie mówiê o
przypadkach, w których jaka¶ pañstwowa agencja zabroni³a im udzielania
takich informacji (strategiczne zakupy mog± i¶æ bokiem przez tê agencjê).

 W pracy te¿
u¿ywam polizingowego laptopa za 1 kz³, bo wystarczy, chocia¿ chcia³ bym
co¶ fajniejszego. Ale tu kto¶ wyk³ada "w³asne" pieni±dze i my¶li na co
wydaje.

Ale nie ka¿dy u¿ywa komputera do pracy biurowej. Nie ka¿dy instaluje
Windowsa i MS Office. Chyba to rozumiesz.

Jaki problem w przetargu zapisaæ geometriê roweru, materia³ z którego ma
byæ stworzony sposób wytworzenia ramy (luty, spawy itp). Dlaczego mam
dostaæ jaki¶ super fotel je¿eli zwyk³y spe³nia swoje funkcje?

No nie wiem jaki masz fotel w domu, ale ja na swoim czêsto siedzê 10-15h
na dobê i staram siê posiadaæ wygodny (zreszt± aktualny umiera i w³a¶nie
go wymieniam, a przecie¿ ten nowy te¿ bêdzie s³u¿y³ po prostu do siedzenia).

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-24 09:16:30
Autor: Fabian
On 23.08.2011 21:41, Kosu wrote:
On 2011-08-23 17:29, Fabian wrote:
[...]

Tak, ¿ycie nie jest ³atwe. Napisanie zamówienia te¿ nie. Przykro mi. Ale nie chcê sytuacji, ¿e pan Henio chce Ajbuka, bo jest fajny i tylko dlatego go dostanie. Przynajmniej nie za moj± kasê ;)

[...]

Oczywi¶cie. Ale jak instaluje co¶ innego to chyba wie po co i mo¿e to napisaæ? Bardzo ³atwo napisaæ wymagania oprogramowania tak, aby tylko jeden produkt go spe³nia³.

[...]

Ju¿ dawno tyle nie siedzia³em w jednym miejscu. A kiedy¶ jak jeszcze mia³em to w zwyczaju robi³em to na najzwyklejszym krze¶le obitym jakim¶ suknem i ¿yje. Wad postawy jaki¶ te¿ siê nabawi³em. Na fotelu w pracy siedzê te prawie 8h i te¿ nie bêdê siê modli³ nad wyborem nowego. Zreszt± ju¿ ponad rok temu mia³em wymieniæ. Eh, zamówienie muszê napisaæ, niestety nie mogê do niego wpisaæ swoich wymagañ tylko muszê podaæ konkretny model i sklep w którym mo¿na go kupiæ.

Fabian.

Data: 2011-08-27 09:41:20
Autor: Coaster
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
Fabian wrote:
On 23.08.2011 21:41, Kosu wrote:
[...]
[...]

Ile masz 'wysiedzianych' godzin w 'roboczym' fotelu? Powyzej 40 000? Stawiam dolary przeciw orzechom, ze nawet sie nie zblizyles do polowy. A jasne, ze jak siedziales w sumie malo, to nic specjalnego Ci sie nie stalo. Ale moglo. I wlasnie o to chodzi, zeby komus z predyspozycja do np. dyskopatii, innych zwyrodnienia kregoslupa i postawy nic sie nie stalo. Oczywiscie 'jakiestam' krzeslo obite suknem moze miec dobra konstrukcje, ale moze tez miec zla.

--
PoZdR
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice

Data: 2011-08-29 12:17:44
Autor: Fabian
On 27.08.2011 09:41, Coaster wrote:
Ile masz 'wysiedzianych' godzin w 'roboczym' fotelu? Powyzej 40 000?
Stawiam dolary przeciw orzechom, ze nawet sie nie zblizyles do polowy. A

Po³owê przekroczy³em na pewno, jak du¿o wiêcej to trudno powiedzieæ, by³y lata, kiedy dzieli³em czas pomiêdzy krzes³o i ³ó¿ko. A w perspektywie ostatnik kilku lat nie schodzê raczej poni¿ej ¶redniej 6.5h/dobê dla ca³ego roku, wiadomo praca + to co w domu.

[...]

Wydaje mi siê, ¿e kluczem prócz prawid³owej postawy przy siedzeniu jest relaksowanie siê, rozci±ganie, jakie¶ æwiczenia. No i nawet najlepsze krzes³o nie zmusi do prawid³owego siedzenia. Czy w ogóle jakie¶ konkretne siedzenie jest potrzebne do prawid³owego siedzenia, nie wystarczy stabilne podparcie dla ty³ka na okre¶lonej wysoko¶ci? Plecy nie musz± byæ podparte.

Fabian.

Data: 2011-08-29 16:44:31
Autor: Kosu
On 2011-08-29 12:17, Fabian wrote:
[...]

Bez jaj. Mam 24 lata. Na fotelu w pokoju przesiedzia³em ju¿ jakie¶ 40
tysiêcy godzin. Gdybym do tego doda³ drewniane ³awki w szkole i na
uczelni, to spokojnie stuknê³oby 60 tysiêcy.
Mo¿e po prostu Twój tryb ¿ycia nie wymaga d³ugiego siedzenia. Nie mniej
wygodne krzes³o bym poleca³. Nawet je¶li dzi¶ nie zauwa¿ysz ró¿nicy, to
za 30 lat mo¿esz j± poczuæ.

[...]

?!
Fotel roboczy bez podparcia pleców? Chyba ¿artujesz. Ja cierpiê na
fotelu bez zag³ówka (w nowym bêdzie mnie kosztowa³ ekstra 150 z³ :( ).

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-29 17:08:12
Autor: Fabian
On 29.08.2011 16:44, Kosu wrote:
On 2011-08-29 12:17, Fabian wrote:
[...]

Ciekawe. Móg³by¶ przytoczyæ obliczenia wg. których to Ci wysz³o? Siedzia³e¶ kilka godzin dziennie na fotelu jak mia³e¶ np. 9 lat? Codziennie, w wakacje itd? Jak by podzieliæ te 40kh na 14 lat to wychodzi ¶rednia prawie 8h/dobê. To IMHO du¿o.

Mo¿e po prostu Twój tryb ¿ycia nie wymaga d³ugiego siedzenia. Nie mniej
wygodne krzes³o bym poleca³. Nawet je¶li dzi¶ nie zauwa¿ysz ró¿nicy, to
za 30 lat mo¿esz j± poczuæ.

Czytaæ potrafisz? Napisa³em, ¿e siedzia³em kiedy¶ (jaki¶ okres kilku lat z przerwami) ca³y dzieñ na krze¶le z przerwami na spanie, a mam 29 lat i nie uwa¿am tych 40kh za ma³o, teraz pracujê siedz±c na krze¶le, ale na 8h w pracy i tak na nim nie spêdzam wiêcej ni¿ 7.

[...]

Dlaczego nie? O klêczniku nie s³ysza³e¶? O podtrzymywaniu sylwetki miê¶niami czy jako¶ tak? ;)

Fabian.

Data: 2011-08-29 18:44:52
Autor: Kosu
On 2011-08-29 17:08, Fabian wrote:
[...]

No tak. To rzeczywi¶cie du¿o, ale nic nie poradzê. Taki tryb ¿ycia.

Jestem studentem i w³a¶nie koñcz± mi siê wakacje. W tym czasie ¶rednio
siedzia³em przy kompie przynajmniej 7-8h na dobê, ale bardzo czêsto
oko³o 14. Np. dzi¶ od obudzenia siê do tego momentu stuknê³u mi ju¿ 6h
dzisiaj (+30min na posi³ki, ale to ju¿ jaki¶ drobiazg). Do pó³nocy
(za¶niêcia) przekroczê 12h.

Czytaæ potrafisz? Napisa³em, ¿e siedzia³em kiedy¶ (jaki¶ okres kilku lat
z przerwami) ca³y dzieñ na krze¶le z przerwami na spanie, a mam 29 lat i
nie uwa¿am tych 40kh za ma³o,

No to chyba krótki okres, skoro wysz³o Ci 40h. Ja w zesz³ym roku
siedzia³em oko³o 40/48h (od soboty rano do poniedzia³ku rano z przerwami
na posi³ki, toaletê i rozci±ganie :)). To oczywi¶cie by³a przesada, ale
maratony po 20h (z podobnymi przerwami) zdarzaj± siê co jaki¶ czas :).

Dlaczego nie? O klêczniku nie s³ysza³e¶? O podtrzymywaniu sylwetki
miê¶niami czy jako¶ tak? ;)

Klêcznik - idealne rozwi±zanie np. w chiñskiej fabryce d³ugopisów (na
rêcznych liniach produkcyjnych). W pracy biurowej (szczególnie
umys³owej) raczej nie ma to sensu. Je¶li Tobie jest wygodnie, to
stanowisz ewenement biologiczny. Podstaw± komfortu i efektywno¶ci jest
rozlu¼nienie, a nie kilka/kilkana¶cie godzin napiniania miê¶ni.

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-30 13:46:45
Autor: Fabian
On 29.08.2011 18:44, Kosu wrote:
On 2011-08-29 17:08, Fabian wrote:
[...]

Na swój tryb ¿ycia nie poradzisz? ;)

[...]

Te¿ jestem ca³y czas studentem :P ale tyle nie siedzê ;)

[...]

To ju¿ jaka¶ patologia ;) A mo¿na wiedzieæ jak d³ugo tak wytrzymywa³e¶, tydzieñ, miesi±c, rok? Ja nawet jak siedzia³em tydzieñ z przerwami na spanie to pó¼niej mia³em jak±¶ przerwê, wiêc ¶rednia mi spada³a.

[...]

Ale Twoje cia³o musi siê na czym¶ trzymaæ, je¿eli nie trzymaj± miê¶nie to trzymaj± ko¶ci. £atwo krzywo usi±¶æ i zrobiæ sobie krzywdê. Wtedy rzeczywi¶cie konkretny profil krzes³a jest potrzebny, ale te¿ i siedzieæ na tym krze¶le trzeba w okre¶lony sposób. Jak trzymasz siê prosto to tego niebezpieczeñstwa nie ma. Mi to jako¶ nie przeszkadza. I tak staram siê nie siedzieæ bez przerwy w tej samej pozycji. Je¿eli nie zmusza mnie sytuacja to wstaje i co¶ robiê aby jednak mieæ kilka minut przerwy.

Fabian.

Data: 2011-08-30 15:01:28
Autor: Kosu
On 2011-08-30 13:46, Fabian wrote:
Na swój tryb ¿ycia nie poradzisz? ;)

No móg³bym, ale po co? Mam jakie¶ plany ¿yciowe, które wymagaj± ode mnie
kilku po¶wiêceñ. Prze¿yjê albo "na co¶ trzeba umrzeæ" :).

Te¿ jestem ca³y czas studentem :P ale tyle nie siedzê ;)

No có¿: inne studia. Takie jest ¿ycie :). Moje niestety wymagaj± du¿ej
ilo¶ci nauki, a nie nale¿ê do takich geniuszów, którzy co¶ przeczytaj±
raz i ju¿ mog± wyk³adaæ :).

To ju¿ jaka¶ patologia ;) A mo¿na wiedzieæ jak d³ugo tak wytrzymywa³e¶,
tydzieñ, miesi±c, rok? Ja nawet jak siedzia³em tydzieñ z przerwami na
spanie to pó¼niej mia³em jak±¶ przerwê, wiêc ¶rednia mi spada³a.

No takie maratony 2-dniowe s± wpisane w styl ¿ycia. Wytrzymujê z nimi od
4 lat bez problemu. Czêstotliwo¶æ ró¿na, ale raczej nie rzadziej ni¿ raz
w miesi±cu.

"Siedzenie z przerwami na spanie", to ja generalnie mam przez wiêkszo¶æ
roku akademickiego :). Ale za rok obrona i potem ju¿ ¿ycie bêdzie
przyjemno¶ci± (no chyba ¿e zostanê na jeszcze 4 lata ;P).

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-09-02 16:28:23
Autor: Coaster
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
On 8/29/11 6:44 PM, Kosu wrote:
[...]
[...]

LOL. A tos konfabulant. Chwila prawdy - nawet jakbys siedzial _dzien_w_dzien_ przez 12 lat po 14 godzin na dobe (co jest absolutnie niemozliwe o ile wlasnie nie odbywasz kary na galerach), musialbys zaczac od 12 roku zycia. Sciemniasz az brzydko zapachnialo...
Musze wziac poprawke na reszte Twoich wypowiedzi. :-P

[...]

Po powyzszej wypowiedzi powiniem chyba poznac ile masz lat nawet, jakbys sam sie nie przyznal. Jasne, ze sie da. Da sie tez siedziec tyle w pracy. I to po pare razy w miesiacu a nawet w tygodniu. Do czasu. Pozniej mozna sie nabawic 'odruchu wymiotnego' i juz se ne da. Ale to dopiero _pozniej_ czyli dla Ciebie na razie jest to nie-do-ogarniecia (wiem co mowie). ;-)

[...]

Nikt nie kaze napinac sie na kleczniku ale trudno jest na nim utrzymac wyprostowane nogi ;-)

--
PoZdR
"Brown's Law Of Tire Sizing:

Data: 2011-09-02 16:07:10
Autor: Coaster
On 29.08.2011 16:44, Kosu wrote:
On 2011-08-29 12:17, Fabian wrote:
[...]
[...]

Zakladajac, ze podpadl pod 'klasyczny' czas pracy czyli +/- 21 dni w miesiacu = 252 dni w roku a dzien roboczy mial nawet 10-cio godzinny (byl przykuty do krzesla), to daje to rocznie 2520 godzin. Po podzieleniu 60 000 godzin przez 2520 wwynika, ze Kosu siedzi od urodzenia. ;-D Ja mialem na mysli _tylko_ ilosc godzin spedzonych na pracy w pracy/domu. Nie wliczalem siedzenia na necie, w szkole czy uczelni.
Pewnie w ten sposob 'biedacy' podrasowywuja sobie godziny 'spedzone' na rowerze - "jezdzilem 4 godziny" (1.5 h na rowerze a 2.5 h na lawce w parku i na kzresle w kawiarni/piwiarni :-P )

[...]O klêczniku nie s³ysza³e¶? O podtrzymywaniu sylwetki
miê¶niami czy jako¶ tak? ;)

Moze bardzo zle wplywac na uklad zylny nog - nogi nie powinny byc dlugo zgiete w takiej samej pozycji, pod takim katem jak na kleczniku.

Data: 2011-09-02 16:21:49
Autor: Kosu
On 2011-09-02 16:07, Coaster wrote:
[...]

No wiesz. Jakie za³o¿enia taki wynik. Mo¿na liczyæ 252 dni x 10h, a
mo¿na 340 dni x 13h :)

Nie wliczalem siedzenia na necie, w szkole czy uczelni.

Ja wliczam, bo to siê przecie¿ niczym nie ró¿ni od pracy/nauki. W w±tku
nie liczymy mojej emerytury tylko obci±¿enie na krêgos³up, a jemu jest
wszystko jedno ;)

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-09-06 15:19:17
Autor: Coaster
On 9/2/11 4:21 PM, Kosu wrote:
W w±tku
nie liczymy mojej emerytury tylko obci±¿enie na krêgos³up, a jemu jest
wszystko jedno;)

Wlasnie o to chodzi, ze jemu nie do konca jest wszystko jedno :-)

Data: 2011-09-02 15:42:43
Autor: Coaster
On 8/29/11 4:44 PM, Kosu wrote:
Bez jaj. Mam 24 lata. Na fotelu w pokoju przesiedzia³em ju¿ jakie¶ 40
tysiêcy godzin. Gdybym do tego doda³ drewniane ³awki w szkole i na
uczelni, to spokojnie stuknê³oby 60 tysiêcy.

No wlasnie - bez jaj - siedzenie sobie na fotelu w pokoju czy na wykladzie nie liczy sie. :-P

Data: 2011-09-02 16:18:24
Autor: Kosu
On 2011-09-02 15:42, Coaster wrote:
No wlasnie - bez jaj - siedzenie sobie na fotelu w pokoju czy na
wykladzie nie liczy sie. :-P

Czemu siê nie liczy? Ró¿ni siê czym¶ od siedzenia w fotelu w pracy? :)

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-09-06 15:18:03
Autor: Coaster
On 2011-09-02 15:42, Coaster wrote:
No wlasnie - bez jaj - siedzenie sobie na fotelu w pokoju czy na
wykladzie nie liczy sie. :-P

Czemu siê nie liczy? Ró¿ni siê czym¶ od siedzenia w fotelu w pracy? :)

Temu, ze to +- norma. Chodzi o to co _ponad_. Jak juz pisalem wczesniej - podobnie mozna nazwac calodniowym rowerowaniem 2 godziny jazdy + 10 godzin siedzenia na lawce w parku. :-P

Data: 2011-09-06 16:38:32
Autor: Kosu
On 2011-09-06 15:18, Coaster wrote:
Temu, ze to +- norma. Chodzi o to co _ponad_. Jak juz pisalem wczesniej
- podobnie mozna nazwac calodniowym rowerowaniem 2 godziny jazdy + 10
godzin siedzenia na lawce w parku. :-P

Jest istotna jako¶ciowa ró¿nica miêdzy siedzeniem na ³awce a
peda³owaniem. Nie ma jako¶ciowej ró¿nicy miêdzy prac± na fotelu w swoim
pokoju i prac± na fotelu w biurze. Przynajmniej ja jej nie zauwa¿am :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-09-02 12:49:40
Autor: Coaster
On 8/29/11 12:17 PM, Fabian wrote:
[...]

Jezeli nie masz zadnych problemow, to byc moze ich nie bedziesz mial bo jestes odporny - masz lepsza konstytucje organizmu. Prawda moze tez wyjsc na jaw dopiero po 50 000 godzinach ;-) IMHO lepiej przynajmniej choc troche dmuchac na zimne.

[...]

To oczywiste, ze nie nalezy 'siedziec kamieniem' - zobacz jakie zalecenia dawano kikadziesiat lat temu zegarmistrzom w celu zachowania zdrowia przy unieruchamianiu sie podczas pracy. ;-)

No i nawet najlepsze krzes³o nie zmusi do prawid³owego siedzenia.

Oczywiscie tylko, ze zle krzeslo bardzo latwo 'zmusi' do nieprawidlowego.

Czy w ogóle jakie¶ konkretne siedzenie jest potrzebne do prawid³owego siedzenia, nie
wystarczy stabilne podparcie dla ty³ka na okre¶lonej wysoko¶ci?

Np. na rowerze wystarczy minimalne podparcie dla 4 liter. W innym przypadku - zalezy.

Plecy nie musz± byæ podparte.

LOL - widze, ze plyniesz pod prad ;-)

Data: 2011-08-29 16:37:04
Autor: Kosu
On 2011-08-24 09:16, Fabian wrote:
Tak, ¿ycie nie jest ³atwe. Napisanie zamówienia te¿ nie. Przykro mi. Ale
nie chcê sytuacji, ¿e pan Henio chce Ajbuka, bo jest fajny i tylko
dlatego go dostanie. Przynajmniej nie za moj± kasê ;)

Ale mog³oby byæ proste. Bieganie wszêdzie te¿ nie jest ³atwe - po to
wymy¶lono rowery.

No i zasmucê Ciê niezmiernie. Jednymi z najbardziej popularnych nowych
komputerów w instytucjach naukowych s± w³a¶nie modele Apple. I nie
"pomimo" ustawy o ZP, ale dziêki nie.
Wiesz czemu? Bo maj± okre¶lon± z góry specyfikacjê. Zamawiasz "laptop 13
cali z obs³ug± MacOS" i dok³adnie wiesz jakie bêd± w ¶rodku ¶mieci.
Gdyby naukowiec mia³ mo¿liwo¶æ kupowania w sklepie, a nie przez
przetargi, to bez problemu móg³by wybraæ co¶ tañszego (no bo dro¿szego
nie da rady).

Oczywi¶cie. Ale jak instaluje co¶ innego to chyba wie po co i mo¿e to
napisaæ? Bardzo ³atwo napisaæ wymagania oprogramowania tak, aby tylko
jeden produkt go spe³nia³.

A je¶li jest to w³asne oprogramowanie? Np. w³asny OS? :).
Nie mówi±c ju¿ o tym, ¿e niektóre kompy siê po prostu rozbiera.

[...]

Istnieje zasadnicza ró¿nica miêdzy 8 i 16 godzin. Poza tym Ty jeste¶
wysportowany i pewnie w okolic 30stki. Niektórzy naukowcy maj± po 60 lat
i nie s± okazami zdrowia - o sportowej sylwetce nie wspominaj±c. Ciekawe
na czym bêdziesz siedzia³ w ich wieku :D.

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-23 21:15:50
Autor: mt
Kosu pisze:

[...]

Bez przesady, na takie pierdo³y to siê co najwy¿ej zapytanie ofertowe wysy³a a nie pisze SIWZ i og³asza przetarg. Do 16 tys. ojro mo¿na bezprzetargowo.

--
marcin

Data: 2011-08-23 21:44:52
Autor: Kosu
On 2011-08-23 21:15, mt wrote:
Bez przesady, na takie pierdo³y to siê co najwy¿ej zapytanie ofertowe
wysy³a a nie pisze SIWZ i og³asza przetarg. Do 16 tys. ojro mo¿na
bezprzetargowo.

Po pierwsze to w przypadku uniwersytetów jest to ni¿szy próg. Po drugie:
AFAIK jest to próg roczny. Po trzecie: dotyczy on jednostki
administracyjnej, czyli instytutu. Kilkana¶cie tysiêcy nie jest zatem
kwot± bardzo du¿±.

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-27 10:27:02
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 23 Aug 2011, Kosu wrote:

On 2011-08-23 21:15, mt wrote:
[...]

  Ale tylko (dotyczy) umów:
- z jednym kontrahentem
- w jednej "tematyce"
....prawda?

Kilkana¶cie tysiêcy nie jest zatem
kwot± bardzo du¿±.

  Nie jest, to prawda.
  Ale AFAIK nie wygl±da to tak jak przedstawiasz, ¿e du¿a jednostka
ma *³±czny* roczny limit 16 kEU.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-29 16:47:21
Autor: Kosu
On 2011-08-27 10:27, Gotfryd Smolik news wrote:
 Ale tylko (dotyczy) umów:
- z jednym kontrahentem
- w jednej "tematyce"
...prawda?

Z tego co pamiêtam z Rady Wydzia³u, to nie. Nie mniej przyznajê, ¿e by³o
to dawno, ale mogê przejrzeæ dokumenty.

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-08-24 22:18:49
Autor: smiechu
W dniu 2011-08-23 13:46, Tomasz Zych pisze:
[...]

Nie znasz siê. Nie najtañsz± a najkorzystniejsz±. Du¿a ró¿nica zw³aszcza, ¿e cena musi byæ oceniania (ale nie musi byæ jedynym kryterium oceny ofert).
Zw³aszcza, ¿e wszystkie pozosta³e wymagania (w tym dotycz±ce minimalnej jako¶ci, tzn takie jakie ciê zadowalaj±) mo¿esz opisaæ w warunkach zamówienia. I wtedy tylko cena jest ok.
Pozdr
smiechu

Data: 2011-08-23 08:48:03
Autor: Ryszard Mikke
/WAW/ Bemowo - sieæ wypo¿yczalni rowerów
Alfer_z_pracy <alferwywalto@mp.pl> napisa³(a):
Od razu widaÄ&#65533;, że wybory za pasem :-)

http://www.bemowo.waw.pl/administracja/aktualnosci/bemowo_na_rowerowo_,2189/

"Na Bemowie powstanie sieÄ&#65533; najnowoczeÅ&#65533;niejszych bezobsÅ&#65533;ugowych wypożyczalni
 rowerów, która poczÄ&#65533;tkowo bÄ&#65533;dzie siÄ&#65533; skÅ&#65533;adaÄ&#65533; z 10 stacji rowerowych i 10
0 jednoÅ&#65533;ladów. ZarzÄ&#65533;d Dzielnicy ogÅ&#65533;osiÅ&#65533; także przeprowadzenie konsultacji spoÅ&#65533;ecznych w sprawie wytyczenia nowych Å&#65533;cieżek dla jednoÅ&#65533;ladów oraz lokalizacji poszczególnych wypożyczalni. â&#65533;&#65533; To ewenement w skali Warszawy. Liczymy na to, że Bemowo stanie siÄ&#65533; drugim Amsterdamem â&#65533;&#65533; mówi DÄ&#65533;browski."

"System wypożyczalni wystartuje 1 marca 2012 roku. Model biznesowy zakÅ&#65533;ada wyÅ&#65533;onienie operatora, który bÄ&#65533;dzie zarzÄ&#65533;dzaÅ&#65533; systemem. Prywatny podmiot bÄ&#65533;dzie mógÅ&#65533; sprzedawaÄ&#65533; miejsca reklamowe, które znajdÄ&#65533; siÄ&#65533; na rowerach o
raz poszczególnych stacjach, a także rozwijaÄ&#65533; system komercyjnie. DziÄ&#65533;ki temu Dzielnica nie bÄ&#65533;dzie musiaÅ&#65533;a finansowaÄ&#65533; przedsiÄ&#65533;wziÄ&#65533;cia w caÅ&#65533;oÅ&#65533;ci, a szacunkowe koszty funkcjonowania wypożyczalni przez piÄ&#65533;Ä&#65533; lat wyniosÄ&#65533; 1,5 ml
n zÅ&#65533;. â&#65533;&#65533; Bemowo co roku bÄ&#65533;dzie przeznaczaÄ&#65533; na ten cel ok. 300 tys. zÅ&#65533;. â&#65533;&#65533; m
ówi JarosÅ&#65533;aw DÄ&#65533;browski."

No cóż, jako mieszkaniec Bemowa cieszyÄ&#65533; siÄ&#65533; powinienem. WidziaÅ&#65533;em jednak j
uż kilka "udanych" inwestycji w tej dzielnicy (np. http://www.alfer.pl/Sznajdra.jpg) i podchodzÄ&#65533; do tej kolejnej z cholernie dużÄ&#65533; rezerwÄ&#65533;. Bemowskie przetargi majÄ&#65533; jedyne kryterium: cenÄ&#65533;, Å&#65533;atwo przewidzieÄ&#65533; jakie mogÄ&#65533; byÄ&#65533; efekty. Pożyjemy, zobaczymy... :-)

Moim zdaniem pomysl, zeby to dzielnica realizowala, jest bez sensu.
Skonczy sie na osobnej sieci wypozyczalni w kazdej dzielnicy i przez nastepne
trzydziesci lat nie beda mogli sie dogadac na wspolny system.

Te inicjatywe nalezy czym predzej storpedowac.

--
rmikke

--

/WAW/ Bemowo - sieć wypożyczalni rowerów