WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila

Data: 2013-06-14 10:56:35
Autor: Yerine Ictimai
WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila
Od niedawna mam taki WD Blue - 500GB 7mm co od samego rozpakowania
dzinie się zachowuje, przy nieużywaniu natychmiast się zatrzymuje - a
jeżeli tylko pojawi się żądanie zapisu/odczytu to startuje talerze. To
normalne zachowanie? Trzeba coś ustawić?
Trzeba przyznać, że to wyłączanie talerzy (nawet parę razy na minutę)
to po pierwsze sprawia, że czasami robi się ciszej - ale po drugie
spowalnia system, każde rozpędzenie talerzy trwa trochę...

Jak to wpływa na trwałość takiego dysku?

Data: 2013-06-14 15:10:20
Autor: rs
On 6/14/2013 1:56 PM, Yerine Ictimai wrote:
[...]

niekorzystnie. jesli tego jeszcze nie robiles, zarzadzaniu energia, czy nie masz czegos dziwnego, odnosnie wylaczania dyskow. <rs>

Data: 2013-06-14 12:22:17
Autor: Yerine Ictimai
On Jun 14, 9:10 pm, rs <no.addr...@no.spam.info> wrote:
On 6/14/2013 1:56 PM, Yerine Ictimai wrote:
> Jak to wp ywa na trwa o takiego dysku?

niekorzystnie. jesli tego jeszcze nie robiles, zarzadzaniu energia, czy
nie masz czegos dziwnego, odnosnie wylaczania dyskow. <rs>

To sie wlasnie samo nasuwa - tylko jak i gdzie to poprzelaczac? Jakies
zworki czy software'owo?
Portal WD w "downloads" niczego innego nie oferuje poza:

    Acronis True Image WD Edition
    Data Lifeguard Diagnostic for Windows
oraz:
    AcronisAlignTool_s_e_2_0_111.exe

Data: 2013-06-14 15:35:39
Autor: rs
On 6/14/2013 3:22 PM, Yerine Ictimai wrote:
[...]

mialem na mysli panel zarzadzania w systemie, zakladajac (moze nieslusznie) ze to windows. <rs>

Data: 2013-06-14 12:32:50
Autor: Yerine Ictimai
[...]

a, pewnie przypuszczasz, ze to jakies opcje w Windows'owym
"zarzadzeniu energia"?

Otoz wlasnie nie nie! To siedzi w samym dysku! Pod roznymi systemami
(np. Linuksem) tak samo sie zachowuje. Jakies opcje z poziomu tzw.
firmware odpowiadaja za to wylaczanie.

(Jeszcze raz wyraznie napisze: tak sie zachowuje od momentu
przyslowiowego wyjecia z pudelka, niezaleznie od systemu
operacyjnego!)

Przypuszczalnie producent wyposazyl ten model w taka ceche dla osiagow
w kategorii halasu i zuzucia energii.

Data: 2013-06-14 16:42:18
Autor: rs
On 6/14/2013 3:32 PM, Yerine Ictimai wrote:
[...]

to moze tu cos znajdziesz:
http://www.storagereview.com/how_to_stop_excessive_load_cycles_on_the_western_digital_2tb_caviar_green_wd20ears_with_wdidle3
<rs>

Data: 2013-06-15 09:50:26
Autor: Yerine Ictimai
On Jun 14, 10:42 pm, rs <no.addr...@no.spam.info> wrote:
On 6/14/2013 3:32 PM, Yerine Ictimai wrote:
> Przypuszczalnie producent wyposazyl ten model w taka ceche dla osiagow
> [...]

To niestety nic nie daje, i to po dokladnym zastosowaniu w/g
wskazowek. Programik ten startowany z DOS i aplikowany z opcjami np. /
S30 pokazuje, ze owszem i zmienil timer na wartosc = 30 sekund, ale po
ponownym boot dalej sie wylacza po 3-ch sekundach (tak jak ma
defoltowo). Tak wiec ustawienie trwa do czasu kolejnego boot.

To samo chyba mozna zrobic przy pomocy linuksowego "hdparm -S 6 /dev/
sda", czyz nie?
i tak samo ow parametr obowiazuje jedynie do momentu reboot.

Przepraszam, ale WTF??????!!!

Data: 2013-06-15 10:34:26
Autor: Yerine Ictimai
WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila
To samo chyba mozna zrobic przy pomocy linuksowego "hdparm -S 6 /dev/
sda", czyz nie?
i tak samo ow parametr obowiazuje jedynie do momentu reboot.

Oj, przeprasza, teraz dopiero dotarlo do mnie to co w tym zdaniu:
"Readers looking to disable fast spin-down times on notebook drives
such as the 750GB Scorpio Blue should know that while it stopped the
excessive load cycles, the drive still spun down after a few seconds
of idle activity."

Tak, ten moj hdd to chyba Scorpio Blue...
i jak się dokładniej przysłuchuje to jednak stwerdzam, ze dysk sie nie
zatrzymuje teraz calkowicie lecz rzeczywiscie spowalnia...

Ojej, alez skomplikowana maszyneria te dyski WD!!!

Tak w ogole... TO SPOWOLNIANIE to wplywa na trwalosc dysku?

Data: 2013-06-16 08:00:20
Autor: pueblo
WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila
Witaj Yerine Ictimai, 15 cze 2013 w
napisałeś/aś:
To samo chyba mozna zrobic przy pomocy linuksowego "hdparm -S 6
/dev/ sda", czyz nie?
i tak samo ow parametr obowiazuje jedynie do momentu reboot.

Jeśli chodzi o APM , to tak to działa - reboot, czy nawet hibernacja i trzeba ustawiać od nowa. Mówię o tym, co sam używałem, czyli quiethdd - autor pisze, że zastosował kod hdparm. Reboot to nie był problem - skrót w autostart, a z wychodzeniem z uspienia to ten program sam sobie radził, jeśli db pamiętam

Data: 2013-06-17 02:13:54
Autor: Filip
napisałeś/aś:
To samo chyba mozna zrobic przy pomocy linuksowego "hdparm -S 6
/dev/ sda", czyz nie?
i tak samo ow parametr obowiazuje jedynie do momentu reboot.

Jeśli chodzi o APM , to tak to działa - reboot, czy nawet hibernacja i trzeba ustawiać od nowa. MĂłwię o tym, co sam uĹźywałem, czyli quiethdd - autor pisze, Ĺźe zastosował kod hdparm. Reboot to nie był problem - skrĂłt w autostart, a z wychodzeniem z uspienia to ten program sam sobie radził, jeśli db pamiętam

U mnie pomogła zmiana opcji w panelu zarządzania.

Usenet | usenet

Data: 2013-06-16 09:25:38
Autor: wozniak grzegorz
Yerine Ictimai wrote:

[...]

W laptopie mam:
Model Family:     Western Digital Scorpio Blue Serial ATA family
Device Model:     WDC WD1600BEVS-08RST2

Który nonstop parkował głowice, próbowałem zarówno wyłaczania
APM spod hdparm jak i wdidle3 z paramtrem /S (ten nawet chyba nie ustawiał tego parametru tylko się wykładał),  głowice jak parkowały tak
parkowały wydajać denerwujący dźwięk.
Obecnie ilość parkowaniań wynosi:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age  Always       -       980310

I nie zmienia się dzięki:
-- -cut here-- -
#!/bin/bash
cd /tmp/
max_size=`sfdisk -s /dev/sda`
[ ! -d "anty_idle" ] && mkdir "anty_idle"
cd "anty_idle"
file=$(head -c 100 /dev/urandom |tr -cd '[:alnum:]')
while true ; do
        start=$RANDOM
        for (( ;  $start <= $max_size  ; start=$((start+RANDOM))  )) ; do
                dd if=/dev/sda of=$file bs=512 count=1 skip=$start 2> /dev/null
                sleep 1
       done
       echo "Finished FOR"
done
-- - cut here-- - odpalonym w rc.local:
/root/anty_idle &

Skrypt powoduje oczywiście co sekundę mignięcie diody pracy dysku, ale jest
to mniej denerwujące niż ciągłe "pykanie" głowic.

Grzegorz Woźniak
xmpp:skinek_at_jabster_pl

Data: 2013-06-16 06:08:10
Autor: Yerine Ictimai
WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila
Serdeczne dzieki za jakze wartosciowy post!

On Jun 16, 9:25 am, wozniak grzegorz <gr...@wp.pl> wrote:
W laptopie mam:
Model Family:     Western Digital Scorpio Blue Serial ATA family
Device Model:     WDC WD1600BEVS-08RST2

Ten moj to:
 Model=WDC WD5000LPVT-00G33T0, FwRev=01.01A01, SerialNo=< tego nie
powiem ;) >
 Config={ HardSect NotMFM HdSw>15uSec SpinMotCtl Fixed DTR>5Mbs
FmtGapReq }
 RawCHS=16383/16/63, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=0
 BuffType=unknown, BuffSize=8192kB, MaxMultSect=16, MultSect=off
 CurCHS=16383/16/63, CurSects=16514064, LBA=yes, LBAsects=976773168
 IORDY=on/off, tPIO={min:120,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
 PIO modes:  pio0 pio3 pio4
 DMA modes:  mdma0 mdma1 mdma2
 UDMA modes: udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 udma5 *udma6
 AdvancedPM=yes: unknown setting WriteCache=enabled
 Drive conforms to: Unspecified:  ATA/ATAPI-1,2,3,4,5,6,7

Który nonstop parkował głowice,

poweidz prosze co to znaczy "parkowal glowice" - czy to znaczy to samo
co, ze "co chwila sie wylaczal"
czy moze, ze "co chwila zpowalnial talerze"?

Ten moj po prostu po trzech sekundach idle sie wylaczal, talerze STOP!
Tak mial defoltowo zaraz po wyjeciu nowiutkiego z opakowania.

program wdidle3 /S 90 sprawil, ze sie JUZ nie wylacza lecz nadal
spowalnia talerze po trzech sekundach

próbowałem zarówno wyłaczania APM spod hdparm

jak puszcze:  hdparm -B 255 /dev/sda
to pracuje stabilnie i ciagle
jak jednak:     hdparm -B 222 -S 18 /dev/sda
to co dwie sekundy slychac takie "pykniecia" - to pewnie to miales na
mysli piszac "parkowanie glowic"?

jak i wdidle3 z paramtrem /S (ten nawet chyba nie
ustawiał tego parametru tylko się wykładał),

to ten moj jednak przechowuje ten parametr, po reboot do DOS program
wdidle3 pokazuje nadal te zmodyfikowana wartosc

 głowice jak parkowały tak
parkowały wydajać denerwujący dźwięk.

tak, w tym moim dysku pomaga tylko hdparm -B 255 ...

Obecnie ilość parkowaniań wynosi:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age
Always       -       980310

ten moj, kupiony miesiac temu ma teraz:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   145   145   000    Old_age
Always       -       166420

I nie zmienia się dzięki:
-- -cut here-- -
ten Twoj skrypt pewne sie przyda jeszcze nieraz, lecz chyba jak dziala
w moim dysku:
 hdparm -B 255 ...
to nie musze juz stososwac Twojego skryptu?

Tak przy okazji prosze wyjasnij co dokladnie robi ten skrypt?
Sorki ale jeszcze nie mam takiej oglady linuksowej ;)

Skrypt powoduje oczywiście co sekundę mignięcie diody pracy dysku, ale jest
to mniej denerwujące niż ciągłe "pykanie" głowic.

Tak, ale czy to tylko kwestia "NERWOW" czy istotnie ma to jakis wplyw
na trwalosc dysku czy inne konkrety?
Jezeli bowiem to nie ma znaczenia na trwalosc dysku to mnie to
osobiscie nie przeszkadza...
Tym bardziej, jezeli oszczedza to energie (co przy pracy na baterii
pewnie ma znaczenie?)

Prosze, odpowiedz na te pytania - zarowno w odniesieniu do spraw:
1.) WYLACZANIA sie dysku po trzech sekundach
2.) SPOWALNIANIA talerzy po trzech sekundach
3.) parkowania glowic co sekunde

serdeczne dzieki z gory!

Data: 2013-06-14 22:13:32
Autor: qwerty
UĹźytkownik "Yerine Ictimai"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e4c7020a-acf6-4c68-901c-4507850e6405@g7g2000vbv.googlegroups.com...
Przypuszczalnie producent wyposazyl ten model w taka ceche dla osiagow
w kategorii halasu i zuzucia energii.

Poszukaj pod PM, APM, IPM i AAM.

Data: 2013-06-14 20:12:37
Autor: identyfikator: 20040501
WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila
Jak to wpływa na trwałość takiego dysku?

ja się nie znam, ale podobno nowe samochody na światłach wyłączają silnik...
to chyba sam tusk musiał wykombinować...

Data: 2013-06-14 11:46:06
Autor: Yerine Ictimai
WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila
On Jun 14, 8:12 pm, "identyfikator: 20040501"
<NOSPAMtestowan...@go2.pl> wrote:
ja się nie znam, ale podobno nowe samochody na światłach wyłączają silnik...

hybrydowe?

to chyba sam tusk musiał wykombinować...

ale śmieszne

Data: 2013-06-14 20:50:40
Autor: Czarek

W dniu 2013-06-14 20:46, Yerine Ictimai napisał/a:
On Jun 14, 8:12 pm, "identyfikator: 20040501"
<NOSPAMtestowan...@go2.pl> wrote:
ja się nie znam, ale podobno nowe samochody na światłach wyłączają silnik...

hybrydowe?

Nie tylko

to chyba sam tusk musiał wykombinować...

ale śmieszne

W jego przypadku śmieszność nie występuje, została już tylko bezdenna głupota.

--
Czarek

Data: 2013-06-14 12:25:23
Autor: Yerine Ictimai
On Jun 14, 8:50 pm, Czarek <czar...@nospampoczta.fm> wrote:
W dniu 2013-06-14 20:46, Yerine Ictimai napisał/a:
> hybrydowe?

Nie tylko

To ma sens, w przypadku samochodow - pod warunkiem, ze zuzycie
DODATKOWEJ energii na wlaczenie silnika zamyka sie w marginesie...

To sam zreszta obowiazuje w przypadku dysku, z tym ze dodatkowo
wlasnie ta watpliwosc co do trwalosci silniczka w dysku troche
niepokoi...

Data: 2013-06-20 03:29:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila

"Yerine Ictimai" 87352a53-e5c3-47d4-87d6-c3b009e48d58@v17g2000vba.googlegroups.com

: To ma sens, w przypadku samochodow - pod warunkiem, ze zuzycie
: DODATKOWEJ energii na wlaczenie silnika zamyka sie w marginesie...

Ponoć po prostu strzela iskra w stosownym cylindrze.

Data: 2013-06-20 07:02:07
Autor: Yerine Ictimai

Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
"Yerine Ictimai" 87352a53-e5c3-47d4-87d6-c3b009e48d58@v17g2000vba.googlegroups.com

: To ma sens, w przypadku samochodow - pod warunkiem, ze zuzycie
: DODATKOWEJ energii na wlaczenie silnika zamyka sie w marginesie...

Ponoďż˝ po prostu strzela iskra w stosownym cylindrze.

A rozrusznik?

Data: 2013-06-21 23:05:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila

"Yerine Ictimai" 1dc8f501-8dd2-4f13-8697-cfc49b3b48b7@g2g2000vbk.googlegroups.com

[...]

PONOĆ nie jest wykorzystywany do tego.
Jeśli ktoś ma coś takiego -- niech da znać.
Ja nie mam -- piszę to, czego dowiedziałem się kiedyś w TV.

Data: 2013-06-15 09:29:28
Autor: Budzik
Osobnik posiadający mail czarek1@nospampoczta.fm napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

W jego przypadku śmieszność nie występuje, została już tylko bezdenna głupota.

Bezdenna głupota, powiadasz, robiąc polityczne przytyki w odpowiedzi na post o zachowanie HDD?
Coś w tym jest...

--
Pozdrawia... Budzik
"Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.

WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila