WD Blue i podejrzane dzwieki

Data: 2013-06-08 19:59:33
Autor: elmer radi radisson
WD Blue i podejrzane dzwieki
Jest sobie WD10EZEX czyli jednotalerzowy Blue 1TB z ostatnich wypustow.
Na czym polega problem: dysk w idle, nawet nie zabootowany czyli
jedynie zasilany a nie poddawany dostepowi, wydaje dosc dziwne odglosy.
Procz standardowego szumu obracajacego talerza slychac z niego
regularnie powtarzajacy sie dzwiek, dosc trudny do okreslenia. Wpierw
mialem skojarzenie ze taki dzwiek moze wydawac zle wywazony talerz
badz lozyska, ale pozniejsze skojarzenie jest takie ze byc moze to
odglos glowicy robiacej cyklicznie "jakies cos".

Odglos nie jest glosny bo i sam dysk jest cichy, wiec  trzeba sie przysluchiwac, ja zauwazylem go dopiero jak odlaczylem drugi
glosniejszy dysk i ten dzwiek rozglosil sie troche w puszce obudowy.
Jednakze nie spotkalem sie z tym zeby sprawny dysk wydawal podobny
dzwiek z tak czesta regularnoscia. Owszem, czasem SMART potrafil
sobie w wolnej chwili cos posprawdzac czy glowica sie rekalibrowala,
ale nie tak czesto.

Czy ktos ma podobny dysk i moze zweryfikowac? Nie wiem czy to taki
urok tego modelu, czy powod do RMA. SMART nie pokazuje nic niepokojacego
ale wole uniknac ryzyka, ze jakas wada mechaniki pewnego dnia usmierci
dysk z zaskoczenia.

--

memento lorem ipsum

Data: 2013-06-09 10:25:34
Autor: elmer radi radisson
WD Blue i podejrzane dzwieki
nagralem - brzmi to sobie tak

http://www10.zippyshare.com/v/17014816/file.html
(trzeba podglosnic mocno - bedzie slychac takie
cykliczne telepanie).

--

memento lorem ipsum

Data: 2013-06-10 03:01:07
Autor: BartekK
W dniu 2013-06-08 19:59, elmer radi radisson pisze:
[...]
Potwierdzam. Sam początkowo z tym walczyłem, w przekonaniu, że coś mi w systemie "grzebie po dysku" choć nie powinno. Odgłos jest taki, jakby ciągle coś po dysku zapisywało/odczytywało, prawie jak defragmentacja, mimo że do dysku nic nie jest podłączone oprócz zasilania. Trochę wkurzające...

Data: 2013-06-10 10:39:14
Autor: Mr. Misio
Użytkownik BartekK napisał:
[...]
Potwierdzam, mialem blue, mailem greeny, mialem blacki :) I tylko w Blue cos ciagle chrobotalo. Zeby sie pozbyc stresu pozbylem sie blue. Teraz albo wstawiam blacki, jak mi zalezy na wydajnosci, a jak nie wiem czy mi zalezy, to zamiast blue wstawiam green. I jakos wszystko sie kręci :)

Data: 2013-06-10 11:12:36
Autor: elmer radi radisson
On 2013-06-10 10:39, Mr. Misio wrote:

[...]

No to przyznam ze nieco paradoksalnie, wlasnie mnie zaskoczyliscie ;)
Bo w sumie juz sie zgadalem ze sprzedawca ktory sam przyznal ze to dosc
dziwne, na zwrot do reklamacji - wlasnie spakowalem dysk. No to nie
wiem, wysylac czy nie? 8). Bo obawiam sie ze skonczy sie ze WinDLG
pokazuje SMART pass czyli dysk jest OK.

Jednakowoz IMHO to sie pisze na taka klasyfikacje wg. WD:

"Abnormal drive sounds include:

High-pitched whining sound

Vibration sounds due to either vibration in the mounting hardware or in rare cases, a drive failure

Clicking or clunking sounds that occur repeatedly

Grinding sounds"

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/568/~/how-to-tell-if-the-noise-or-sound-the-drive-is-making-is-normal

Natomiast pomonitorowalem jeszcze ten dysk i mam dodatkowe
spostrzezenia. Dysk testowalem w ten sposob przy podlaczonym SATA,
takze przy samym zasilaniu, i na innym zewnetrznym zasilaczu. Co ciekawe najglosniej slyszalny halas zaczyna sie w tym dysku pojawiac
mniej wiecej po kilku minutach pracy czyli po tym jak dysk sie troche
nagrzeje. W kazdym razie cos sie w nim cyklicznie telepie. W dysku
ktory nie jest poddany zadnym operacjom I/O to raczej ciezko
akceptowalne zeby z niewiadomych przyczyn cos rzezilo jak poluzowany
blotnik w rowerze.

Wyslalem tez maila z nagraniem i opisem do supportu WD, zobaczymy na
ile sa pomocni.

Natomiast co do Blue, to mam tez starszy model 1TB sprzed jakis 3 lat
i tamten takich odglosow nie wydawal. Owszem, cos tam sobie pochrupal
od czasu do czasu ale raczej akceptowalnie. A ten po prostu wydaje
odglosy jakby mechanicznie zbieral sie do grobu.

--

memento lorem ipsum

Data: 2013-06-11 13:28:25
Autor: Piotr \"Charvel\" Majka
W dniu 2013-06-10 11:12, elmer radi radisson pisze:
On 2013-06-10 10:39, Mr. Misio wrote:

[...]

Wyłącz w tym dysku APM'a i sprawdź czy to coś zmieniło.

Data: 2013-06-11 16:05:15
Autor: elmer radi radisson
On 2013-06-11 13:28, Piotr "Charvel" Majka wrote:

Wyłącz w tym dysku APM'a i sprawdź czy to coś zmieniło.

Juz raczej sie nie bede z nim bawil. Tak dla ewidencji faktu i
ewentualnych przyszlych poszukiwaczy wrzucam info, ze support WDC
wlasnie odpisal ze uwazaja ze dzwiek z przeslanego nagrania jest
nietypowy, moze  swiadczyc o uszkodzeniu ktorego SMART moze nie
wykryc, i dla pewnosci zalecaja wymiane.

Przy tej okazji dodam ze support WDC jest przyzwoicie kontaktowy
i mam wrazenie ze dobrze przyklada sie do zgloszonego problemu.
Do tego "globalne" zgloszenie zadane po angielsku wrocilo z odpowiedzia
od polskiego inzyniera (oczywiscie podalem w formularzu lokalizacje).

--

memento lorem ipsum

Data: 2013-06-12 12:37:55
Autor: Piotr \"Charvel\" Majka
W dniu 2013-06-11 16:05, elmer radi radisson pisze:

[...]

To fakt - na moje zapytanie (pytałem właśnie o możliwość całkowitego wyłączenia APMa w dysku) uzyskałem odpowiedź w przeciągu kilkunastu minut.

Data: 2013-06-12 16:05:46
Autor: identyfikator: 20040501
WD Blue i podejrzane dzwieki
i myślicie, że to zasługa platformy obywatleskiej czy europy?
jeszcze nie tak dawno wszyscy równo szydzili z obsługi emailowej, elity korzystały wyłącznie z telefonów...

Data: 2013-06-12 16:21:02
Autor: Przemysaw Ryk
Dnia Wed, 12 Jun 2013 16:05:46 +0200, identyfikator: 20040501 napisał(a):

i myślicie, że to zasługa platformy obywatleskiej czy europy?

Nie. Tylko dobrego zasilacza.

(ciach…)

[ Godziny uciekają w okamgnieniu, gdy chcesz je zatrzymać.                 ]
[                                        (Konował, Glen Cook "Biała Róża") ]

Data: 2013-06-12 16:40:56
Autor: identyfikator: 20040501
WD Blue i podejrzane dzwieki
ja wiem doskonale jak to było, najpierw przyjebywali się do korzystania z maili, a później tusk nagle dojrzał oszczędności i zaczął całą korespondencję przesyłać mailami... więc jak to, najpierw się przypierdala, a późnie sam tak robi? złodziej czyjejś pracy, tak tusk to zwykły oprychowy złodziej...

Data: 2013-06-12 17:01:02
Autor: Przemysaw Ryk
WD Blue i podejrzane dzwieki
Dnia Wed, 12 Jun 2013 16:40:56 +0200, identyfikator: 20040501 napisa(a):

ja wiem doskonale jak to byo, najpierw przyjebywali si do korzystania z maili, a pniej tusk nagle dojrza oszczdnoci i zacz ca korespondencj przesya mailami... wic jak to, najpierw si przypierdala, a pnie sam tak robi? zodziej czyjej pracy, tak tusk to zwyky oprychowy zodziej...

Delikatnej aluzji nie rozumiesz, wic moe bardziej wprost: popy z tym
szambem na pl.soc.polityka.

--
[ Przemysaw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Maa pociecha - wiadomo wasnej gupoty.        (K. Przerwa-Tetmajer) ]

Data: 2013-06-13 10:04:53
Autor: elmer radi radisson
On 2013-06-12 16:40, identyfikator: 20040501 wrote:

"bezrobotny", lecz sie.

--

memento lorem ipsum

Data: 2013-06-13 10:11:47
Autor: Chris
WD Blue i podejrzane dzwieki
elmer radi radisson nabazgrał(a):

On 2013-06-12 16:40, identyfikator: 20040501 wrote:
"bezrobotny", lecz sie.

Łatwiej i szybciej dać do KF-a .. tak się zastanawiam co wy piszecie i do kogo :)

Data: 2013-06-13 15:01:29
Autor: identyfikator: 20040501
WD Blue i podejrzane dzwieki
do europy chłopcy jak skończycie ganiać za tą okrągłą piłką...

WD Blue i podejrzane dzwieki