WNT a KPiR i rejestr VAT

Data: 2011-07-20 17:54:28
Autor: SM
WNT a KPiR i rejestr VAT
Witam,

Nie mogę dojść do ładu z WNT i jego księgowaniem.

Zakupiłem w Anglii miernik. Dostałem fakturę na kwotę:
Payment: 1215,00 GBP
Tax@0.00%: 0,00 GBP
Total Payment: 1215,00 GBP

I co teraz mam z tym zrobić? Jak wpisać ją do KPiR i
do rejestru zakupu/sprzedaży VAT? Wystawić fakturę
wewnętrzną (jedną czy dwie?)

Siedzę pół dnia w necie i nic.

Z góry dzięki za pomoc!
  SM

Data: 2011-07-20 18:35:38
Autor: cef
WNT a KPiR i rejestr VAT
SM wrote:

I co teraz mam z tym zrobić? Jak wpisać ją do KPiR i
do rejestru zakupu/sprzedaży VAT? Wystawić fakturę
wewnętrzną (jedną czy dwie?)

Dokładnie tak jak piszesz. Wystawić wewnętrzną (możesz jedną).
 Wpisaćdo rejestru zakupu i sprzedaĹĽy.
Przeczytać dokumenty źródłowe dotyczące terminów
co do obowiązku podatkowego i kursów do przeliczeń.

Siedzę pół dnia w necie i nic.

Szukałem, ale nie znalazłem?
Myślisz, że ktoś w to wierzy? :-)

Data: 2011-07-20 18:56:52
Autor: SM
WNT a KPiR i rejestr VAT

I co teraz mam z tym zrobić? Jak wpisać ją do KPiR i
do rejestru zakupu/sprzedaży VAT? Wystawić fakturę
wewnętrzną (jedną czy dwie?)

Dokładnie tak jak piszesz. Wystawić wewnętrzną (możesz jedną).
Wpisaćdo rejestru zakupu i sprzedaży.
Przeczytać dokumenty źródłowe dotyczące terminów
co do obowiązku podatkowego i kursów do przeliczeń.

Siedzę pół dnia w necie i nic.

Szukałem, ale nie znalazłem?
Myślisz, że ktoś w to wierzy? :-)

A więc co znalazłem:
1). do KPiR:
- wpisać fakturę anglika (kwota netto przeliczona na zł)
- wpisać fakturę wewnętrzną

2). faktura wewnętrzna:
- sprzedawca: anglik, nabywca: ja
- sprzedawca: ja, nabywca: ja
- sprzedwaca: anglik, nabywca: ja + druga faktura wewn. sprzedawca: ja, nabywca: anglik

3). rejestr VAT
- wpisać wewnętrzną tylko do rejestru zakupu VAT + prowadzić osobny rejestr "pseudosprzedaży" VAT dla WNT
- wpisać wewnętrzna do rejestru sprzedaży i zakupu

Czyli jedno wielkie bagno.

pierwsza możliwość:
1). faktura anglika nie ma VATu więc rejestr sprzedaży/zakupu VAT się jej nie tyczy. przeliczam na zł kwotę netto anglika i wrzucam ją w koszty do KPiR
2). wystawiam fakturę VAT wewnętrzną, gdzie sprzedawca: JA, nabywca: JA
3). teraz albo wrzucam ją do KPiR jednocześnie jako koszt i sprzedaż,
albo i nie wrzucam (chociaĹĽ czemu nie, skoro papier jest)
4). wpisuje do rejestru zakupu VAT oraz do rejestru sprzedaĹĽy VAT
(wtedy wyjdzie na zero)
ale tu pojawia siÄ™ problem. bo sprzedajÄ™ sam sobie, miejsce wystawienia
faktury wewn. mam w polsce, więc w VAT-7 będzie tylko rubryka 29/30
bez 33/34

druga możliwość:
1). podobnie jak poprzednio, ale wystawiam dwie faktury wewnętrzne:
sprzedawca: ANGLIK, nabywca: JA + sprzedawca: JA, nabywca: ANGLIK
2). oryginał anglika wrzucam w koszty do KPiR i ewentualnie jeszcze
dwie faktury wewnętrzne
3). do rejestru zakupu i sprzedaĹĽy VAT wrzucam odpowiednio po jednej
fakturze wewnętrznej.

tylko co właściwie ma pójść do rubryk 29/30 + 33/34 + 51/52? sprzęt
jest u mnie, faktura anglika na potrzeby VAT nie istnieje, miejsce
wystawienia wewnętrznej jest w Polsce, więc gdzie tu WNT?

jeśli chodzi o terminy to kurs wziąłem z dnia jeden dzień roboczy
przed datą wystawienia faktury przez anglika (tyle że płatność
była 2 dni później więc jeszcze dodatkowo różnice kursowe do KPiR)?

To jest jeden wielki młyn i brak tu logiki.

SM

Data: 2011-07-20 19:18:58
Autor: cef
WNT a KPiR i rejestr VAT
SM wrote:

To jest jeden wielki młyn i brak tu logiki.

Jaki młyn? Po co mnożysz te faktury i wpisy?

1. Do KPiR - faktura od Anglika przeliczona na PLN.

2. Wystawiasz wewnętrzną - sprzedawca TY nabywca TY
jeden egzemplarz (VAT wg stawek polskich obowiÄ…zujÄ…cych na dany towar)

3. I ten jeden egzemplarz wpisujesz do rejestru zakupu

4. I do rejestru sprzedaży jednocześnie.

Operacji wpisĂłw dokonuje siÄ™ tak jak dla kaĹĽdej innej operacji
wpisywania faktur zakupu czy sprzedaĹĽy.
Do ustalenia daty wpisĂłw i kursy walut.

Data: 2011-07-20 19:44:17
Autor: SM
WNT a KPiR i rejestr VAT
1. Do KPiR - faktura od Anglika przeliczona na PLN.

To rozumiem.

2. Wystawiasz wewnętrzną - sprzedawca TY nabywca TY
jeden egzemplarz (VAT wg stawek polskich obowiÄ…zujÄ…cych na dany towar)

I do KPiR jako sprzedaż+koszty wewnętrznej nie muszę? Faktura to faktura. Mam w niej sprzedaż, mam w niej koszty...

Po drugie - nabywca JA, sprzedawca JA, miejsce wystawienia faktury
U MNIE, więc kwota ta powinna być zsumowana w rubryce 29/30 VAT-7
czy 33/34? Co wpisać na takiej fakturze jako "nazwa towaru/usługi"?
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru? Przecież jednocześnie widnieję
na tej fakturze jako sprzedawca.

[...]

Dzięki za pomoc. W necie to jest kicha. Włącznie z przykładami
faktur wewn. gdzie sprzedawcÄ… jest TAMTEN a potem kaĹĽÄ… to
wrzucić do MOJEGO rejestru sprzedaży VAT.

Nie chciałbym walnąć jakiegoś babola, bo za 4 lata się okaże
że np. nie można wystawiać faktury gdzie się samemu sobie sprzedaje
i każą zwracać VAT z odsetkami.

Pozdrawiam,
  SM

Data: 2011-07-20 20:05:09
Autor: cef
WNT a KPiR i rejestr VAT
SM wrote:

2. Wystawiasz wewnętrzną - sprzedawca TY nabywca TY
jeden egzemplarz (VAT wg stawek polskich obowiÄ…zujÄ…cych na dany
towar)

I do KPiR jako sprzedaż+koszty wewnętrznej nie muszę? Faktura to
faktura. Mam w niej sprzedaĹĽ, mam w niej koszty...

Ale ta faktura wewnętrzna jest tylko do celów rozliczenia VAT.
KPiR nie ma z niÄ… nic wspĂłlnego.

Po drugie - nabywca JA, sprzedawca JA, miejsce wystawienia faktury
U MNIE, więc kwota ta powinna być zsumowana w rubryce 29/30 VAT-7
czy 33/34?

W rubryce 29/30- tu nie (tu dopiero gdybyś to sprzedał)
W rubryce 33/34 -  rozliczasz naleĹĽny podatek jakby zamiast sprzedawcy
a naliczony masz z rubryczki 51/52

 Co wpisać na takiej fakturze jako "nazwa towaru/usĹ‚ugi"?
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru? Przecież jednocześnie widnieję
na tej fakturze jako sprzedawca.

Wpiszesz to co jest na fakturze - czyli ten towar - czujnik czy miernik

Dzięki za pomoc. W necie to jest kicha. Włącznie z przykładami
faktur wewn. gdzie sprzedawcÄ…

To nie oglądaj przykładów, tylko czytaj przepisy.

Data: 2011-07-20 20:10:36
Autor: SM
WNT a KPiR i rejestr VAT

Jeszcze raz dzięki za pomoc!

(ja naprawdę kilka godzin straciłem w necie żeby
dojść do tego jak to zrobić - i oczywiście kicha)

Pozdrawiam!
   SM

Data: 2011-07-20 21:54:56
Autor: tomek
WNT a KPiR i rejestr VAT
Dnia 2011-07-20, o godz. 19:18:58
"cef" <cezfar@interia.pl> napisał(a):

SM wrote:

> To jest jeden wielki młyn i brak tu logiki.

Jaki młyn? Po co mnożysz te faktury i wpisy?

1. Do KPiR - faktura od Anglika przeliczona na PLN.

Ew. amortyzacja, bo kwota > 3500zł.

2. Wystawiasz wewnętrzn± - sprzedawca TY nabywca TY
jeden egzemplarz (VAT wg stawek polskich obowi±zuj±cych na dany towar)

Ja wpisuję dane sprzedawcy takie jak na dokumencie Ľródłowym i kulawego
psa to nie zainteresowało.

3. I ten jeden egzemplarz wpisujesz do rejestru zakupu

4. I do rejestru sprzedaży jednocze¶nie.

Chyba że ma sprzedaż zwolnion± czy inne ciekawostki, wtedy może być
jaka¶ proporcja czy brak odliczenia.

Tomek

Data: 2011-07-22 22:00:55
Autor: Gotfryd Smolik news
WNT a KPiR i rejestr VAT
On Wed, 20 Jul 2011, cef wrote:

2. Wystawiasz wewnętrzn± - sprzedawca TY nabywca TY

  Hm...
IMHO przesada i nie¶cisło¶ć (z uwag± na końcu).
  Przecież NIE JEST sprzedawc±.
  A skoro faktura jest WEWNĘTRZNA, to wcale nie musi obejmować
dwu stron :)
IMVHO fakt wskazania sprzedawcy (a ¶ci¶lej: dokonuj±cego
dostawy) jako podmiotu transakcji nie jest konieczny,
z p. widzenia VAT (patrz uwaga niżej) chyba raczej niewskazany,
ale jest mniej khm... "nierealny" niż twierdzenie że "sprzedało
się sobie" co proponujesz :)
  Aby unikn±ć pozorów "wygl±dania jak faktura sprzedaży"
wypisuję siebie jak "wystawca" lub "podatnik" (i wskazuję
transakcję której dotyczy).
  Zastrzegam że takich f-r wystawiam tyle co kot napłakał,
ale za to przy "przekazaniu na potrzeby wewnętrzne" sobie
przemy¶lałem i na razie nie znalazłem nic co wskazywałoby
na bł±d w moich wnioskach (również przy WNT, które tak
samo stanowi "czynno¶ć zrównan± ze sprzedaż±" z listy
dalszych pozycji art.5.1, a nie ¶ci¶le rozumian± sprzedaż
w rozumieniu art.5.1.1). WNT nie jest sprzedaż± również
w rozumieniu art.2..22 ustawy.
  Zwracam uwagę, że słowami "Faktura stwierdzaj±ca dokonanie
sprzedaży" minister jasno wyraził fakt, że rzeczone
rozporz±dzenie NIE reguluje faktur wewnętrznych.
  To tak na wypadek jakby kto¶ chciał mnie przydepn±ć
tez± iż "miniter kazał wpisywać sprzedawcę" :D

  Gdzie¶ się mylę?
(i rzecz jasna, IMVHO teza Tomka że psa z kulaw± nog±
nie zainteresuje nie¶cisło¶ć takiego czy innego opisania
"stron", je¶li FW opisze wła¶ciw± transakcję i kwoty
podatku, wygl±da ma mocno zasadn± :D)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-07-22 23:42:16
Autor: cef
WNT a KPiR i rejestr VAT
Gotfryd Smolik news wrote:

2. Wystawiasz wewnętrzn± - sprzedawca TY nabywca TY

 Hm...
IMHO przesada i nie¶cisło¶ć (z uwag± na końcu).
 Przecież NIE JEST sprzedawc±.

Czepiasz się. Do celów rozliczenia podatku jest.

A par 23 rozporz±dzenia?

Data: 2011-07-23 22:35:33
Autor: Gotfryd Smolik news
WNT a KPiR i rejestr VAT
On Fri, 22 Jul 2011, cef wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:

 Przecież NIE JEST sprzedawc±.

Czepiasz się.

  Ano czepiam.

Do celów rozliczenia podatku jest.

  Podatnikiem. Nie sprzedawc±.

 Zwracam uwagę, że słowami "Faktura stwierdzaj±ca dokonanie
sprzedaży" [...]

A par 23 rozporz±dzenia?

  Hm... znaczy 24? (a przynajmniej tak mi wychodzi z gofina,
23 to egzekucja).
  Co racja to racja, mea culpa.
  Podtrzymuję tezę że nie jest sprzedawc±!

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-07-23 23:55:07
Autor: cef
WNT a KPiR i rejestr VAT
Gotfryd Smolik news wrote:

A par 23 rozporz±dzenia?

 Hm... znaczy 24? (a przynajmniej tak mi wychodzi z gofina,
23 to egzekucja).

U mnie 23 - podatki.pl

 Podtrzymuję tezę że nie jest sprzedawc±!

Ależ proszę.
Niestety brak mi argumentów, a sam± intuicj± nie przekonam.
Zrozumienie takiej interpretacji ułatwiło mi rozliczanie
WNT przy przemieszczaniu własnych towarów w ramach tego samego
przedsiębiorcy, ale rejestrowanego w dwóch krajach.
Niby ten sam podmiot, ale na fakturze wewnętrznej występuje w dwóch
osobach z różnymi NIPami (PL i DE) i wtedy to mniej "kłuje"w oczy, ale to ten sam podmiot
przecież.

Data: 2011-07-25 10:26:47
Autor: Gotfryd Smolik news
WNT a KPiR i rejestr VAT
On Sat, 23 Jul 2011, cef wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:

A par 23 rozporz±dzenia?

 Hm... znaczy 24? (a przynajmniej tak mi wychodzi z gofina,
23 to egzekucja).

U mnie 23 - podatki.pl

  Rzuciłby¶ całym linkiem.
  Ustalmy - tu:
http://www.podatki.biz/akty/280311a.htm?strona=1
....widzę tę sam± tre¶ć co tu:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,51600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-dane-ktore-powinny.html

  23 to egzekucja, 24 - f-ry wewnętrzne.
  Nie używasz aby linku do której¶ starszej wersji rozporz±dzenia?
  Zajrzałem i widzę że w wersji z 2008 rzeczywi¶cie to par.23

Zrozumienie takiej interpretacji ułatwiło mi rozliczanie
WNT przy przemieszczaniu własnych towarów w ramach tego samego
przedsiębiorcy, ale rejestrowanego w dwóch krajach.

  Przyj±łem.

Niby ten sam podmiot

....ale różny podatnik. Zgadza się. Dlatego wymieniłem wersję
z "podatnikiem" podanym jako strona transakcji (nie ma
przeszkód aby wymienić siebie).

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-07-25 12:55:56
Autor: cef
WNT a KPiR i rejestr VAT
Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

O, przepraszam - faktycznie wyszukiwarka mi podpowiadała kilka wersji
 - zapomniałem, że jest wersja 2011 i z rozpędu wybierałem tę star±.

Niby ten sam podmiot

...ale różny podatnik. Zgadza się. Dlatego wymieniłem wersję
z "podatnikiem" podanym jako strona transakcji (nie ma
przeszkód aby wymienić siebie).

To formalno¶ci, na które nikt nie zwróci uwagi,
ale może by minister poprawił co¶ w Rozporz±dzeniu :-)

Data: 2011-07-25 21:40:53
Autor: Gotfryd Smolik news
WNT a KPiR i rejestr VAT
On Mon, 25 Jul 2011, cef wrote:

To formalno¶ci, na które nikt nie zwróci uwagi,

  A tu się zgodziłem, z góry i z osob± która pisała jeszcze wcze¶niej :D

ale może by minister poprawił co¶ w Rozporz±dzeniu :-)

  No wła¶nie.
  Ale tak na oko, to kilkaset poprawek oczywistych bzdur powinni
ministrowie poprawić na wczoraj - tylko na podstawie lektury
newsów na .prawo i prawo.podatki.
  Choćby to wymaganie sprawdzenia miejsca zamieszkania przez
pocztowca wydaj±cego przesyłkę.

pzdr, Gotfryd

WNT a KPiR i rejestr VAT