Wal kardana zamiast lancucha

Data: 2012-02-19 10:39:26
Autor: XX YY
Wal kardana zamiast lancucha
Witam
pojawily sie w sprzedazy rowyery , ktore zamiast lancucha maja wal
kardana.
czy ktos uzywa  ?
Jak to sie ma do klasycznego lancucha - jakies zalety , wady ?

dzieki za kazda informacje

Data: 2012-02-20 00:13:00
Autor: Krzysztof Magosa
W dniu 19.02.2012 19:39, XX YY pisze:
[...]

Myślę, że więcej informacji zasięgniesz u motocyklistów.

Bezobsługowy, nie brudzi się, ale jak już padnie to koniec, w trasie nie masz szans na żadną nawet prowizoryczną naprawę.

Data: 2012-02-19 23:19:00
Autor: XX YY
Wal kardana zamiast lancucha

My¶lę, że więcej informacji zasięgniesz u motocyklistów.

Bezobsługowy, nie brudzi się, ale jak już padnie to koniec, w trasie nie
masz szans na żadn± nawet prowizoryczn± naprawę.

Interesuje mnie w rowerze. Opinie uzytkujacych -jak to wyglada w
praktyce?
Gloiwnie czy wyczuwalne sa wieksze opory przekladni  - a moze nie ?
Slowem - pryktyczne uwagi uzytkownika roweru z przenoszenym napedu za
pomoca walu.

Data: 2012-02-20 08:33:53
Autor: Wojciech Waga
On 20/02/12 08:19, XX YY wrote:

[...]

Mnie temat też interesuje bo coraz popularniejsze s± przekładnie planetarne i wydaje się, że łańcuch wprowadza sporo niepotrzebnych problemów.

pozdr.
w.

Data: 2012-02-22 00:28:57
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Wal kardana zamiast lancucha
Wojciech Waga, Mon, 20 Feb 2012 08:33:53 +0100, pl.rec.rowery:
Mnie temat też interesuje bo coraz popularniejsze s± przekładnie planetarne i wydaje się, że łańcuch wprowadza sporo niepotrzebnych problemów.

A mi się wydaje, że jeżeli to by miało naprawdę poważny sens to nie byłoby
tej dyskusji, bo byłoby to popularne. Ten przegub to ma kilka dobrych lat,
jak s±dzę...

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.

Data: 2012-02-22 02:13:05
Autor: XX YY
> [...]

tej dyskusji, bo byłoby to popularne. Ten przegub to ma kilka dobrych lat,

przekonam sie za kilka dni , kiedy rower dotrze.
sam wynalazek nie jest nowy - w rowerach zastosowano po raz pierwszy
chyba ze 100 lat temu.nie przyjal sie do tej pory jako rozwiazanie
masowe .
oczekuje wygodniejszej i czysciejszej obslugi oraz nieco wiekszego
oporu w pedalach , cos tak jakby spuscic nieco powietrza z kol. ale
moge sie mylic , poczekamy zobaczymy . potrzebuje do krotkiej jazdy
miejskiej - pareset metrow do sklepu , urzedow w miescie , cos
zalatwic - na odleglosci niewielkie , takie ze nie oplaca sie odpalac
auta.
Wydaje mi sie ze rozwioazanie z przeniesieniem napedu za pomoca walu
moze okazac sie calkiem praktyczne.

Data: 2012-02-22 10:50:44
Autor: Olgierd
On Wed, 22 Feb 2012 02:13:05 -0800, XX YY wrote:

oczekuje wygodniejszej i czysciejszej obslugi oraz nieco wiekszego oporu
w pedalach ,

Pytanie jaki ten ruch wirowy ma wpływ na komfort jazdy (wibracje) i prowadzenie.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-02-22 04:29:54
Autor: XX YY
On 22 Feb., 11:50, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:
> [...]
> w pedalach ,

Pytanie jaki ten ruch wirowy ma wpływ na komfort jazdy (wibracje) i

stabilizujacy - wskutek precesji.

Data: 2012-02-23 14:32:35
Autor: Coaster
On 2/22/12 1:29 PM, XX YY wrote:
[...]

Uhm. Szczegolnie jak bedziesz zjezdzal z gory bez pedalowania. :-P

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-02-27 00:27:11
Autor: XX YY
On 22 Feb., 13:29, XX YY <jan...@utanet.at> wrote:
On 22 Feb., 11:50, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:> On Wed, 22 Feb 2012 02:13:05 -0800, XX YY wrote:

> Pytanie jaki ten ruch wirowy ma wpływ na komfort jazdy (wibracje) i
> prowadzenie.

stabilizujacy - wskutek precesji.

Rower dotarl, pierwsza jazda poczyniona.

Data: 2012-02-27 10:49:32
Autor: Alfer_z_pracy
XX YY napisał:
Rower dotarl, pierwsza jazda poczyniona

Nie ma to jak umiejętne stopniowanie napięcia :-)

Pzdr
A.

Data: 2012-02-22 11:54:21
Autor: Coaster
On 2/22/12 11:50 AM, Olgierd wrote:
[...]

LOL, zalezy jakie osiagasz RPM :-P

PS. Zaden.

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-02-22 12:43:30
Autor: Olgierd
On Wed, 22 Feb 2012 11:54:21 +0100, Coaster wrote:

Pytanie jaki ten ruch wirowy ma wpływ na komfort jazdy (wibracje) i
prowadzenie.

LOL, zalezy jakie osiagasz RPM :-P

PS. Zaden.

Masz 100% pewności? Nie siedziałem na czymś takim, ale wydaje mi się, że już przy pewnego rodzaju luzach może tym wszystkim nieźle kolebać, ze skutkiem pewnie gorszym, niż przy przepuszczającym na zębatce łańcuchu.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-02-23 15:10:52
Autor: Coaster
On 2/22/12 1:43 PM, Olgierd wrote:
[...]

Kiedys, jakas dekade temu zastanawialem sie nad Krossem Grand MXT z napedem na walek. Jedzilem krotko - tylko 'testowo' - ale nie spodziewalem sie jakiej roznicy 'odczuwaniu napedu' i takowej nie wyczulem. Jezeli mozna bylo mowic o jakichs innych oporach, to raczej ponizej progu zdrowego rozsadku. :-)

ale wydaje mi siÄ™, ĹĽe juĹĽ przy pewnego
rodzaju luzach może tym wszystkim nieźle kolebać,

Nie ta masa, nie te luzy. Waly/walki uzywano do napedu pojazdow juz w XIX wieku. Nie zdobyly szerokiego rynku bo byly miedzy innymi drozsze niz prosty lancuch. Za to jak znajdziesz egzemplarz zabytku z walkiem, to masz bardzo duze prawdopodobienstwo, ze walek jest w nim 'od nowosci' - czego raczej nie mozna powiedziec, gdy do przeniesienia napedu uzyto lancucha.
http://tinyurl.com/columbia-wal
http://tinyurl.com/FN-1910-wal
http://tinyurl.com/FN-1921-wal

Wal napedowy musi miec odpowiedni luz roboczy, przy zachowaniu ktorego 'bangla' bardzo dlugo bez awarii. Oczywiscie moze sie zdarzyc wada materialowa - zab walka atakujacego sie wykruszy, lozyska 'padna' za wczesnie - ale to malo prawdopodobne przy dobrej jakosci konstrukcji a stopien precyzji obrobki przekladni walka jednak nie pozwala na 'garazowe' wykonanie.

ze skutkiem pewnie
gorszym, niż przy przepuszczającym na zębatce łańcuchu.

Ale obciazenia w samochodzie, czy nawet motocyklu sa nieporownywalnie wieksze a zauwaz, ze waly napedowe ze wzgledu na niewrazliwosc konstrukcji na czynniki zewnetrzne sa jednymi z trwalszych sposobow przeniesienia napedu. Teoretycznie moglbys zaobserwowac efekt uniesienia roweru przy gwaltownym przyspieszaniu dwusladem z walkiem zamiast lancucha ale musial bys dyponowac moca powiedzmy BMW R1200GS i posiadac tylny zawias. ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Shaft_effect

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-02-24 09:12:23
Autor: cytawa
Coaster pisze:

Ale obciazenia w samochodzie, czy nawet motocyklu sa nieporownywalnie
wieksze a zauwaz, ze waly napedowe ze wzgledu na niewrazliwosc

Nie wiem co masz na mysli piszac obciazenia. Jesli chodzi o nacisk na jednostke powierzchni elementow napedowych to mysle, ze w rowerze sa wieksze niz w samochodzie. Ze wzgledu na male przekroje.

Jan Cytawa

Data: 2012-02-20 10:15:01
Autor: Alfer_z_pracy
XX YY napisał:
Jak to sie ma do klasycznego lancucha - jakies zalety , wady ?

Po 0,29 sek. poszukiwania wyskakuje na przykład taki link, tak jakby Twój post ale 3 lata wstecz :-)
https://groups.google.com/group/pl.rec.rowery/browse_thread/thread/c242e6a39979536a?hl=pl

Pzdr
A.

Data: 2012-02-20 01:41:23
Autor: XX YY
On 20 Feb., 10:15, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:
XX YY napisał:

> Jak to sie ma do klasycznego lancucha - jakies zalety , wady ?

Po 0,29 sek. poszukiwania wyskakuje na przykład taki link, tak jakby Twój
> [...]

w sieci jest sporo na ten temat - sa to glownie przypuszczenia  i
domysly- roznego rodzaju gdybania i domniemywania.
natomiast nigdzie nie natknalem sie na spostrzezenia uzytkownika.
Intersuja mnie doswiadczenia poslugujacych sie takim rowerem .
Nie znalazlem w sieci.

Data: 2012-02-20 11:44:57
Autor: Alfer_z_pracy
XX YY napisał:
natomiast nigdzie nie natknalem sie na spostrzezenia uzytkownika. Intersuja mnie doswiadczenia poslugujacych sie takim rowerem . Nie znalazlem w sieci.

Hm, ale zajrzałe¶ do mojego linka?

"po kilku dniach jezdzenia uwazam za calkiem wygodne rozwiazanie. Podstawowa zaleta, bardzo prosta. Nie ma sposobu zeby sie ubrudzic czymkolwiek, poza ewntualnym blotem na ulicy. Mam kilka rowerow, w tym typowego mieszczucha i zawsze jest okazja do wpakowania nogawki, czy innej garderoby w lancuch. "

"Co do Krossa Grand MXT - Marek Utkin opisal kiedys wrazenia z testu - bardzo pozytywne. O ile dobrze pamietam tamten walek sprowadzano chyba z Tajlandii a pierwsza kontrola luzu i ewentualna regulacja-sprawdzenie po 25 000 km."

Więc skoro w minutę znajduję te opinie, to nie ufam Ci że innych opinii użytkowników w necie już nie ma. Chyba że masz popsuty internet ;)

W innym języku też pisz± o takich rozwi±zaniach (opinie pod artykułem):
http://www.treehugger.com/bikes/chainless-shaft-drive-bicycle-transmissions-by-sussex.html

A dalej... szukaj sobie sam :-)

Pzdr
A.

Data: 2012-02-20 06:49:01
Autor: XX YY
[...]

w sumie dowiedzialem sie , ze sobie nie mozna pobrudzic spodni
lancuchem.

zamowilem , zobaczymy jak to dziala.

Data: 2012-02-20 16:29:24
Autor: Alfer_z_pracy
XX YY napisał:
w sumie dowiedzialem sie , ze sobie nie mozna pobrudzic spodni lancuchem.

A o niższej sprawno¶ci takiego rozwi±zania co¶ znalazłe¶? ;)

zamowilem , zobaczymy jak to dziala.

Całkiem dobra metoda choć nieco kosztowna. Ale rzeczywi¶cie nic nie uczy lepiej niż własne do¶wiadczenie.

Pzdr!
A.

Data: 2012-02-24 12:47:10
Autor: Olgierd
Wal kardana zamiast lancucha
On Mon, 20 Feb 2012 11:44:57 +0100, Alfer_z_pracy wrote:

A dalej... szukaj sobie sam

To mnie się rzuciło coś takiego w oczy

http://stringbike.com/

(via Wired.com)

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-02-20 14:24:01
Autor: rmikke
Wal kardana zamiast lancucha
Dnia Mon, 20 Feb 2012 01:41:23 -0800 (PST), XX YY naskrobaďż˝/a:

On 20 Feb., 10:15, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:
XX YY napisa=B3:

> Jak to sie ma do klasycznego lancucha - jakies zalety , wady ?

Po 0,29 sek. poszukiwania wyskakuje na przyk=B3ad taki link, tak jakby Tw=
=F3j
[...]

Niejaki Skeler rozwalił toto w pół roku. Ale on kazdy napęd rozwala
podobno...

--
rmikke                       Reklama | http://wyszukiwarkarowerowa.blogspot.com/
                                     | http://jolanta.korwin-mikke.pl/

Nadal szukam lepszego webreadera niz Newsguy. Najlepiej z poprawnymi pliterkami.

Data: 2012-03-15 18:33:55
Autor: Vince
Wal kardana zamiast lancucha
Przy okazji: http://gadzetomania.pl/2010/09/20/stringbike-wegierski-rower-bez-lancucha ..Kompletnie nie rozumiem zasady yego działania, ale podobno jeĽdzi!

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-03-15 18:12:53
Autor: rmikke
Wal kardana zamiast lancucha
Dnia Thu, 15 Mar 2012 18:33:55 +0100, Vince naskrobał/a:

Przy okazji: http://gadzetomania.pl/2010/09/20/stringbike-wegierski-rower-bez-lancucha .Kompletnie nie rozumiem zasady yego działania, ale podobno jeĽdzi!

Starebyo. Zdaje sie, nawet w tym watku, z linkiem do strony Stringbike, gdzie
wszystko jest wyjasnione z rysunkami, animacjami i filmami.

Data: 2012-02-20 11:02:41
Autor: Tomek
W dniu 2012-02-19 19:39, XX YY pisze:
Witam
pojawily sie w sprzedazy rowyery , ktore zamiast lancucha maja wal
kardana.
czy ktos uzywa  ?

Tylko powstaje pytanie - czy to są faktycznie wałki napędowe z przegubami Kardana? Widziałem gdzieś rower szumnie opisany "Kardan", gdzie wałek pracował z przekładniami stożkowymi.

Data: 2012-02-20 02:20:36
Autor: XX YY
On 20 Feb., 11:02, Tomek <x...@y.z> wrote:
W dniu 2012-02-19 19:39, XX YY pisze:

> Witam
> pojawily sie w sprzedazy rowyery , ktore zamiast lancucha maja wal
> kardana.
> czy ktos uzywa  ?

Tylko powstaje pytanie - czy to s± faktycznie wałki napędowe z
przegubami Kardana? Widziałem gdzie¶ rower szumnie opisany "Kardan",
gdzie wałek pracował z przekładniami stożkowymi.

producent uzywa okreslenia "naped Kardana"
nie wiem czy chodzi tutaj rowniez o przegub kardana , czy o zwykle
przeniesienie napedu za pomoca walu.
ale nazewnictwo nie ma ostatecznie wiekszego znaczenia . wszystko
jedno jak to nazwiemy ,jestem ciekaw spotrzezen uzytkownikow , jak to
sie sprawdza w praktyce . Jedyna uwga producenta n.t. temat " wymaga
mniej serwisowania od lancucha" - czyli cos pozytywnego , czyzby nie
mial zadnych negatywnych aspektow ?

Data: 2012-02-20 11:36:36
Autor: Adam Jurzyk
On 2012-02-20 11:02, Tomek wrote:
[...]

Nie są, bo przegub kardana w sztywnej ramie nie jest do niczego potrzebny. W motocyklach tylne koło jest ruchome względem silnika, w rowerze zazwyczaj nie jest. A przeniesienie napędu z korb/silnika na wałek i z wałka na koło zawsze odbywa się z pomocą jakiejś przekładni zębatej - przegub kardana nie może pracować przy kącie 90 stopni.

Nazywanie tego wałkiem kardana jest oczywiście bezzasadne, ale podobnie jest np z nazywaniem oleju napędowego ropą.

Data: 2012-02-20 11:42:05
Autor: Adam Jurzyk
On 2012-02-20 11:36, Adam Jurzyk wrote:
 A przeniesienie napÄ™du z korb/silnika na
wałek i z wałka na koło zawsze odbywa się z pomocą jakiejś przekładni
zębatej

Chyba, że silnik ma wał korbowy wzdłużnie - to oczywiście wtedy przekładnia przy silniku potrzebna nie jest, ale z takim rowerem się jeszcze nie spotkałem :)

Adam

Wal kardana zamiast lancucha