Wal kardana zamiast lancucha

Data: 2012-02-20 11:02:41
Autor: Tomek
Wal kardana zamiast lancucha
W dniu 2012-02-19 19:39, XX YY pisze:
Witam
pojawily sie w sprzedazy rowyery , ktore zamiast lancucha maja wal
kardana.
czy ktos uzywa  ?

Tylko powstaje pytanie - czy to są faktycznie wałki napędowe z przegubami Kardana? Widziałem gdzieś rower szumnie opisany "Kardan", gdzie wałek pracował z przekładniami stożkowymi.

Data: 2012-02-20 02:20:36
Autor: XX YY
On 20 Feb., 11:02, Tomek <x...@y.z> wrote:
W dniu 2012-02-19 19:39, XX YY pisze:

> Witam
> pojawily sie w sprzedazy rowyery , ktore zamiast lancucha maja wal
> kardana.
> czy ktos uzywa  ?

Tylko powstaje pytanie - czy to s± faktycznie wałki napędowe z
przegubami Kardana? Widziałem gdzie¶ rower szumnie opisany "Kardan",
gdzie wałek pracował z przekładniami stożkowymi.

producent uzywa okreslenia "naped Kardana"
nie wiem czy chodzi tutaj rowniez o przegub kardana , czy o zwykle
przeniesienie napedu za pomoca walu.
ale nazewnictwo nie ma ostatecznie wiekszego znaczenia . wszystko
jedno jak to nazwiemy ,jestem ciekaw spotrzezen uzytkownikow , jak to
sie sprawdza w praktyce . Jedyna uwga producenta n.t. temat " wymaga
mniej serwisowania od lancucha" - czyli cos pozytywnego , czyzby nie
mial zadnych negatywnych aspektow ?

Data: 2012-02-20 11:36:36
Autor: Adam Jurzyk
On 2012-02-20 11:02, Tomek wrote:
[...]

Nie są, bo przegub kardana w sztywnej ramie nie jest do niczego potrzebny. W motocyklach tylne koło jest ruchome względem silnika, w rowerze zazwyczaj nie jest. A przeniesienie napędu z korb/silnika na wałek i z wałka na koło zawsze odbywa się z pomocą jakiejś przekładni zębatej - przegub kardana nie może pracować przy kącie 90 stopni.

Nazywanie tego wałkiem kardana jest oczywiście bezzasadne, ale podobnie jest np z nazywaniem oleju napędowego ropą.

Data: 2012-02-20 11:42:05
Autor: Adam Jurzyk
On 2012-02-20 11:36, Adam Jurzyk wrote:
 A przeniesienie napÄ™du z korb/silnika na
wałek i z wałka na koło zawsze odbywa się z pomocą jakiejś przekładni
zębatej

Chyba, że silnik ma wał korbowy wzdłużnie - to oczywiście wtedy przekładnia przy silniku potrzebna nie jest, ale z takim rowerem się jeszcze nie spotkałem :)

Adam

Wal kardana zamiast lancucha