Walka z d?ugiem publicznym - drugi plan Balcerowicza ?

Data: 2011-02-04 15:25:52
Autor: skippy
Walka z d?ugiem publicznym - drugi plan Balcerowicza ?
Użytkownik " XXL" <duzy_slawek@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iih1db$n7s$1inews.gazeta.pl...

Leszek Balcerowicz ostro skrytykował rządową propozycję zmian w emeryturach.

poważnie się myli ten pan niezalezny ekspert , tak uważam sory

Data: 2011-02-04 16:32:04
Autor: totus
skippy wrote:

[...]

Moim zdaniem przewaga emerytury państwowej opartej o zdefiniowaną składkę nad emeryturą państwową opartą o zdefiniowane świadczenie jest istotna. Zdefiniowana składka i zdefiniowane świadczenie to terminologia urzędnicza. W przekazywaniu pieniędzy od pracujących do emerytów w systemie zdefiniowanego świadczenia czyli ZUS biorą udział emeryci, którzy nabyli uprawnienia z ZUS i płacący składki ZUS oraz podatnicy. W skrócie polscy rezydenci podatkowi i emeryci ZUS. W systemie zdefiniowanej składki takim jak OFE czyli przekazywanie pieniędzy od aktualnie pracujących do emerytów za pośrednictwem rynków kapitałowych biorą udział ci sami emeryci co w poprzednim systemie ale płacących może być dużo więcej bo akcje, które są w posiadaniu OFE mogą kupić ludzie z poza Polski i na pewno to zrobią. Czyli z punktu widzenia emerytów to jest istotna przewaga OFE nad ZUS. OFE daje szansę na sztuczne zwiększenie zbioru płacących na polskie emerytury, a nie zaangażowanych emocjonalnie w polskich emerytów. Chiny już zaczęły skupywać polskie obligacje. Każdy kraj który będzie chciał zdominować Polskę może to zrobić bez użycia armii. Wystarczy podtrzymywać państwową emeryturę w Polsce. Ponieważ państwowa emerytura zniechęca do dzietności to zamiast zabijać Polaków wystarczy poczekać aż sami wymrą i ich w pokojowy sposób zastąpić.

Data: 2011-02-05 15:51:46
Autor: pm
Walka z d?ugiem publicznym - drugi plan Balcerowicza ?
?
[...]

początkowo sądziłem że rząd "utnie" część składki za którą OFE kupuje obligacje
i to byłoby nawet słuszne.
niestety okazuje się, że za pozostałą część OFE i tak będą musiały kupować obligację (za jakieś 50%?)
no i tu to już jest rozbój.

Data: 2011-02-06 21:00:17
Autor: root

Użytkownik "pm"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iijo69$c33$1@news.net.icm.edu.pl...

[...]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

No i widzisz kolego poruszyłeś jeden z najważniejszych problemów w całej tej "reformie" OFE a nikt nie zwrócił na to uwagi. Niestety odkąd powstały google nikt już nie zajmuje się samodzielnym myśleniem. Łatwiej kopiować dyrdymały powtarzane w tzw. wolnych mediach niż męczyć własne mózgowie.
Statystyczny Polak zarabiający 3300 zł brutto będzie odkładał 2,5% do OFE czyli ok 80 zł. Z tej kwoty połowa idzie na obligacje a połowa tzn 40zł może być inwestowana w akcje w dodatku - tylko polskie. To są po prostu żarty. Mam nadzieję, że ktoś wreszcie zauważy te ograniczenia wolności wyboru strategii inwestycyjnych OFE.
Na razie rząd żartuje, że OFE po jego reformach będzie miało sens a ja żartuję że będę go wybierał w najbliższych wyborach.

Data: 2011-02-06 21:20:16
Autor: skippy

Użytkownik "root" <root1@vp.pl> napisał w wiadomości news:iimuki$jls$1news.onet.pl...

[...]

Ale to zwieksza Twoją osobistą możliwość wyboru, możesz wszystko ponad te 2,5% zapakować w dowolnie wybrany przez siebie genialny fund.
Mi nie pasuje przymus jesli dotyczy nawet tylko 2,5%

Data: 2011-02-07 18:15:52
Autor: root

Użytkownik "skippy"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iimvq6$peh$1@news.onet.pl...

[...]
No dzięki skippy, że uświadomiłeś mi, że oprócz tych 2,5% mogę sobie robić z kasą co chcę. A swoją drogą wkurza mnie ta Twoja neoliberalna nuta. Wymagasz od wszystkich, żeby zadbali o własną emeryturę we własnym zakresie?! To nierealne, tak jak nierealny jest zerowy podatek w kraju, w którym 28% PKB idzie na wojsko a 0,01% na naukę.
Zamiast przekonywać mnie, żebym uwierzył w UFO lepiej pomyśl jak obciąć łapy, które właśnie dzisiaj wyrywają nam z kieszeni te durne 5,5%  z OFE + parę procent na VAT+parę akcyzy na fajki, paliwo i inne używki a jutro opodatkują Cię np. podatkiem katastralnym.

Data: 2011-02-08 17:51:36
Autor: Jan Werbinski
Użytkownik "root" <root1@vp.pl> napisał w wiadomości news:iip9c8$d0n$1news.onet.pl...
kasą co chcę. A swoją drogą wkurza mnie ta Twoja neoliberalna nuta. Wymagasz od wszystkich, żeby zadbali o własną emeryturę we własnym zakresie?! To

A co kogo obchodzi, że ktoś nie umie zadbać o swoją emeryturę? Mnie to nie przeszkadza. Jak będę miał ochotę, to pomogę.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2011-02-08 19:43:05
Autor: root
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

To zwykła demagogia. Nikt nie będzie się Ciebie pytał czy masz ochotę pomóc czy nie. Po prostu będziesz musiał się podzielić i tyle. Więc proszę Cię nie powtarzaj dyrdymałów rodem z Unii Polityki Nierealnej. Taki system emerytalny gdzie każdy dba o siebie to jakaś gigantyczna utopia. Może więc zamiast tworzyć abstrakcyjne idee może lepiej byłoby zacząć wreszcie myśleć o realnych możliwościach obrony własnych pieniędzy nie przed emerytami, ale przed tymi, którzy dzisiaj się naszym kosztem odłużą a jutro - kiedy już nie będą mieli presji znowu zaczną zadłużać państwo, żeby sfinansować swoje obietnice wyborcze. Ten budżetowy efekt jojo - to jest tak naprawdę problem.

Data: 2011-02-08 20:31:16
Autor: Jan Werbinski
Użytkownik "root" <root1@vp.pl> napisał w wiadomości news:iis2rp$qqk$1news.onet.pl...

A co kogo obchodzi, że ktoś nie umie zadbać o swoją emeryturę? Mnie to nie
przeszkadza. Jak będę miał ochotę, to pomogę.

-- Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
[...]

W komunistycznych Chinach np jest większa demokracja, bo tam nie musisz się z nikim dzielić.
ZUS jest przyczyną katastrofy demograficznej. A Ty myślisz jak peerelowski urzednik.

Data: 2011-02-08 20:39:27
Autor: root
[...]

Pewnie masz trochę racji mówiąc, że myśle jak perlowski urzędnik. Ja po prostu nie widzę realnej możliwości nagłego przerwania tego zaklętego błednego koła jakim jest ZUS.  Tego się nie da zrobić w rok czy nawet 10 lat. Likwidacja OFE (abstrahując od jego wad) nie przybliża nas do tego celu a raczej oddala. Nie twierdzę, ze nie można wymyśleć czegoś lepszego niż emerytura kapitałowa (OFE). Jak dotad jednak nikt w znanych mi krajach nie wprowadzał czegoś odmiennego. No chyba że emerytura płacona przez dzieci na rzecz rodziców tak jak niektórych krajach arabskich ale chyba "gospodarka klanowa" nie jest dobrym rozwiązaniem w naszej cywilizacji.

Data: 2011-02-08 21:38:36
Autor: Jan Werbinski
Użytkownik "root" <root1@vp.pl> napisał w wiadomości news:iis65e$95g$1news.onet.pl...
[...]

Nie ma możliwości, żeby ten system się utrzymał. Zostanie zlikwidowany samoistnie za kilkadziesiąt lat przez konsekwencje demografii dzisiaj, albo wojną. Lub też na własną prośbę zostaniemy wyparci przez płodnych Arabów i Chińczyków.
Zatem dylemat polega na tym czy chcemy sami go naprawić przez likwidację już teraz, czy pozwolić się wykupić za bezcen tym którzy się szybciej rozmnażają.

Data: 2011-02-08 19:05:15
Autor: skippy
[...]

Jeśli to jest nierealne, to znaczy że ludzie nie myślą.
I państwo powinno za nich też robić zakupy i w ogóle decydować o wszystkim, bo jest głowami urzędników znacznie mądrzejsze.
Dlaczego pzostaniemy z jego mądrością tylko w zakresie dbania o emeryturę?

Poza tym z tymi % dałeś przykład nt głupoty państwa, a nie głupoty obywateli więc nie bardzo kojarzę związek przyczynowo-skutkowy:)

Data: 2011-02-08 19:25:48
Autor: marfi
Użytkownik "skippy" <man@the.moon> napisał w wiadomości news:iis0ks$in1$1news.onet.pl...

Jeśli to jest nierealne, to znaczy że ludzie nie myślą.
I państwo powinno za nich też robić zakupy i w ogóle decydować o wszystkim, bo jest głowami urzędników znacznie mądrzejsze.

  Uważasz, że ludzie (ogólnie) robią przemyślane zakupy?

--
marfi

Data: 2011-02-08 19:35:27
Autor: skippy
Użytkownik "marfi" <marfi @bb.onet.pl> napisał w wiadomości news:4d518aaf$0$2443$65785112news.neostrada.pl...
[...]

A decyzje zyciowe, jak płodzenie dziecka?
Jak małżeństwo, rozwód, wydanie kasy na wódkę czy w kasynie, nieprzemyślaną decyzję o kupnie mieszkania jako lokaty kapitału na górce cenowej?
Jeżdżenie do pracy codziennie złą trasą i przez to tracenie codziennie 1/2h życia?

Ogólnie myślę, że im mniej w moim zyciu za mnie bedzie myślał urzędnik, tym lepiej dla mnie.
Tak uważam.

Data: 2011-02-08 20:42:37
Autor: marfi

Ja też... ale popatrz: http://www.pb.pl/a/2011/02/08/UE_Bedzie_jedna_ladowarka_do_komorek

--
marfi

Data: 2011-02-08 21:19:26
Autor: skippy
Użytkownik "marfi" <marfi @bb.onet.pl> napisał w wiadomości news:4d519cae$0$2456$65785112news.neostrada.pl...
[...]

jeden z niewielu unifikacyjnych pomysłów urzędasów UE który popieram
dodałbym jeszcze jeden rodzaj złącza USB w komórkach
(dla swojej własnej wygody, bo mam na biurku i w samochodzie 3 typy ładowarek i przy PC miącham 2 kablami USB)

Data: 2011-02-08 20:31:52
Autor: root
[...]

To jest nierealne. I nie dlatego, że ludzie są głupi, tylko dlatego, że nie przekonasz np. górnika, żeby po szychcie trejdował opcjami na indeks Hang Sheng. Nie każdy musi się na tym znać i nie dla każdego (tak jak dla Ciebie czy dla mnie) jest to czynność pasjonująca ;)
System emerytalny nie jest dla trjderów czy biznesmenów a przynajmniej nie przede wszystkim dla nich. System emerytalny to coś jakby polisa ubezpieczeniowa na dożycie: płacę składki przez X lat i kiedy już nie będę mógł pracować lub dożyję konkretnego wieku mam prawo do ściśle zdefiniowanej emerytury.
W tym sensie OFE nie było i nie jest częścią systemu emerytalnego, gdyż nie ma znamion ubezpieczenia. Są to po prostu pieniądze odłożone przeze mnie na jakiś tam fundusz zrównoważony. Oczywiście musieliśmy się poddać pewnym obostrzeniom: po pierwsze przymus wpłaty, po drugie niemożność wypłaty przed upływem 65 lat.

Przyznaję że sam przymus był i jest niekonstytucyjny. Co do  niemożności wypłaty w dowolnym terminie, to zasada ta może budzić kontrowersje ale można znaleźć dla niej uzasadnienie.

Obecnie jednak wszystkie te obostrzenia przestają być obowiązujące, bo rząd ma zamiar złamać umowę społeczną. Wobec zmiany umowy nie  będziemy już nią związani a więc: będziemy np. mieli prawo żądać natychmiastowej wypłaty. Oczywiście nie jestem naiwny i wiem że moje prawa zostaną zawieszone a tym papierkiem tzn. umową z OFE będę mógł sobie d... podetrzeć i przesłać panu min. finansów w celu dokonania analizy.

Dobre OFE czy złe - to już nie ma dla mnie znaczenia. Znaczenie ma sam fakt łamania umowy przez rząd, podkopywanie zaufania do instytucji państwa, demokracji itp. Odbudowanie tego zaufania będzie trwało dziesięciolecia.

Data: 2011-02-08 21:22:46
Autor: skippy
Użytkownik "root" <root1@vp.pl> napisał w wiadomości news:iis5n7$7p0$1news.onet.pl...

[...]

ale nie idź w przesadę
po prostu to powinno byc dobrowolne
górnik sobie może wybrać ZUS albo OFE, ktoś inny powybiera jakieś IKE albo kupi kawalerkę
komus pasuje samo OFE - proszę bardzo
ja potrejduję
i każdy będzie zadowolony

Data: 2011-02-06 03:20:47
Autor: skippy

Użytkownik "totus" <totus@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:iih65m$6v7$1inews.gazeta.pl...
skippy wrote:

[...]

kurcze dopiero sie w to wczytałem teraz

akcje, które są w posiadaniu OFE mogą kupić ludzie z poza Polski i na pewno to zrobią

w tym wszystkim:) zabrakło jednego tylko zdania:)

"akcje, które nie są w posiadaniu OFE, OFE może kupić i na pewno to zrobi"
:)

Data: 2011-02-04 20:06:04
Autor: XXL
Walka z d?ugiem publicznym - drugi plan Balcerowicza ?
skippy <man@the.moon> napisał(a): Pważnie się myli ten pan niezalezny ekspert , tak uważam sory

Wielka szkoda, że L.Balcerowicz nie chce przystąpić do debaty telewizyjnej z
min. Rostowskim na temat reformy OFE i koniecznej reformy finansów publicznych.
L.Balcerowicz powiedział, że: "nie chce uczestniczyć w show" i oczekuje
pisemnej odpowiedzi na swoje pismo, które wysłał do rządu PO-PSL.

Mogłaby to być najciekawsza rozmowa ostatnich lat gdzie naprzeciwko siebie
zasiedli by dwaj profesorowie ekonomii.

--

Walka z d?ugiem publicznym - drugi plan Balcerowicza ?