Walka z rdzą

Data: 2011-11-13 12:02:45
Autor: Piotr Molski
Walka z rdzą
Wlasciciele youngtimerow bawia sie w cynowanie. Na YT jest filmik
gdzie gosc reanimuje w ten sposob blachy swojego Peugeocika. Tylko to
jest raczej zdecydowanie trudniejsze niz szpachla.

pozdr
Piotr

Data: 2011-11-13 20:08:41
Autor: Waldek Godel
Walka z rdzą
Dnia Sun, 13 Nov 2011 12:02:45 -0800 (PST), Piotr Molski napisał(a):

Wlasciciele youngtimerow bawia sie w cynowanie. Na YT jest filmik
gdzie gosc reanimuje w ten sposob blachy swojego Peugeocika. Tylko to
jest raczej zdecydowanie trudniejsze niz szpachla.

A nie łączenie ołowiem?
Tylko, że to nie ma nic wspólnego z walką z rdzą - jak już to z jej
skutkami.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel Najlepszy samochód na zimę? Golf TDI
Ma standardowo funkcję samootrzepywania się ze śniegu

Data: 2011-11-13 17:15:30
Autor: Piotr Molski
Walka z rdzą
On 13 Lis, 21:08, Waldek Godel <nos...@orangegsm.info> wrote:
> [...]

A nie łączenie ołowiem?
Tylko, że to nie ma nic wspólnego z walką z rdzą - jak już to z jej
Hmm, mowi sie o cynowaniu ale faktycznie - uzywa sie stopu olowiu
(chyba)  i cyny - 70/30.
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/leading.htm
No i jest to technika zabezpieczajaca oczyszczona juz blache.

Ze 3 lata temu znalazlem pare stron z opisami - mniej lub bardziej
szczegolowymi - cynowania.
Reanimacja Mercedesa (forum Mercedesa albo youngtimerow?).
Duza dyskusja na forum busika T3 (szukac: busik+T3+radom).
Reanimacja Forda Capri?
Jest kilka filmow na YT.
Podejrzewam, ze jest sporo informacji o cynowaniu na forach
zagranicznych. Na amerykanskim forum klasycznych VW jest caly dzial
"Body work" (szukac Samba+VW).

Z ciekawostek - kumpel (na szybko) korzystajac z lutownicy zalal cyna
male dziurki w profilu pod szyba (byla wyjeta oczywiscie). Blacha
zostala wczesniej oczyszczona szlifierka. Po zalutowaniu znowu
szlifierka - i wuala - profil jak nowy. Praca byla zrobiona "za free"
dla zabicia czasu w oczekiwaniu na czesci - stad dosc uproszczona
technologia.

pozdr
Piotr

Data: 2011-11-14 11:18:02
Autor: Waldek Godel
Walka z rdzą
Dnia Sun, 13 Nov 2011 17:15:30 -0800 (PST), Piotr Molski napisał(a):

Hmm, mowi sie o cynowaniu ale faktycznie - uzywa sie stopu olowiu
(chyba)  i cyny - 70/30.
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/leading.htm
No i jest to technika zabezpieczajaca oczyszczona juz blache.

Dlatego napisałem, że jest to walka ze skutkami rdzy a nie samą rdzą - z
dziurami. Ołów to szpachla z czasów kiedy nie znano żywic epoksydowych.
Dlatego jest używany do renowacji zabytkowych samochodów, żeby wszystko
było tak jak trzeba.

Data: 2011-11-14 20:23:01
Autor: kogutek
Walka z rdzą
Piotr Molski <pmolski@ant.pl> napisał(a):
> [...]

szlifierka - i wuala - profil jak nowy. Praca byla zrobiona "za free"
dla zabicia czasu w oczekiwaniu na czesci - stad dosc uproszczona

Za moment będą tam gdzie cynowane jeszcze większe dziury. Cyny można używać
zamiast szpachlówki tylko na perfekcyjnie oczyszczoną blachę. Na rdzę nie
fliśnie, nie rozpłynie się. Przy cynkowaniu robi się ogniwo galwaniczne
rozpuszczające cynk. W ten sposób zabezpiecza się stal. Przy cynowania też się
robi ogniwo galwaniczne ale rozpuszcza się żelazo chroniąc cynę. Po cynowaniu
lub lepiej uzupełnianiu ubytków ołowiem ( łatwiej się z nim pracuje) trzeba
perfekcyjnie zabezpieczyć farbą. Temat przerabiany w milionach małych fiatów w
których rdzewiało podszybie. Cynowanie, blaszka z puszki od konserw. Po
wyszlifowaniu świeci się cudnie. Za pół roku dookoła blaszki rdzawy ślad bez
względu na to jakie farby były użyte do zamalowania. Powstałą nawet teoria że
kwas użyty do lutowania jako topnik to robił. Nie pomagał na pewno ale głównym
winowajcą był prąd z ogniwa. --

Walka z rdzą